0113-KDIPT2-2.4011.495.2019.3.AKU - Powstanie przychodu po stronie mieszkańca w związku z montażem instalacji energetycznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-2.4011.495.2019.3.AKU Powstanie przychodu po stronie mieszkańca w związku z montażem instalacji energetycznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2019 r. (data wpływu 10 września 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 listopada 2019 r. (data wpływu 18 listopada 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2019 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 31 października 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.495.2019.2.AKU, 0111-KDIB3-1.4012.585.2019.3.WN wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 31 października 2019 r. (skutecznie doręczone w dniu 4 listopada 2019 r.). W dniu 18 listopada 2019 r. (nadano w dniu 12 listopada 2019 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Gmina) jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca realizuje projekt pn. " (...)" (dalej: "Inwestycja"). W ramach realizacji Inwestycji Wnioskodawca dokona zakupu kolektorów słonecznych, podgrzewaczy wody i osprzętu instalacyjnego (dalej łącznie jako: "Instalacje"), które zostaną zamontowane na obiektach prywatnych należących do mieszkańców Gminy.

Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie części kosztów realizacji Inwestycji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 (dalej: "EFRR").

Zgodnie z umową zawartą przez Wnioskodawcę z Urzędem Marszałkowskim Województwa (...) o dofinansowanie kosztów realizacji Inwestycji ze środków EFRR:

1. Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie ze środków EFRR w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych Inwestycji;

2. podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym Inwestycji;

3. Instalacje pozostaną własnością Wnioskodawcy przez okres tzw. trwałości projektu (tj. przez okres 5 lat od dnia otrzymania przez Wnioskodawcę ostatniej transzy dofinansowania);

4. Wnioskodawca zobowiązał się do pokrycia tzw. wkładu własnego wymaganego przy współfinansowaniu Inwestycji ze środków EFRR w wysokości co najmniej 15% kosztów kwalifikowanych Inwestycji oraz wszelkich kosztów niekwalifikowanych Inwestycji, który Wnioskodawca planuje sfinansować z wpłat mieszkańców, na obiektach których zostaną zamontowane Instalacje (dalej: "Uczestnicy").

Wnioskodawca zawarł umowy cywilnoprawne z Uczestnikami, tj. mieszkańcami, na obiektach których będą miały zostać zamontowane Instalacje.

Zgodnie z umowami cywilnoprawnymi, które Wnioskodawca zawarł z Uczestnikami, w zamian za odpłatność ze strony Uczestnika na rzecz Gminy, Wnioskodawca dokona montażu Instalacji, udostępni zamontowane Instalacje na rzecz Uczestnika do czasu ustania trwałości Inwestycji oraz dokona przeniesienia własności Instalacji na Uczestnika po ustaniu okresu trwałości Inwestycji.

Wpłaty dokonywane przez Uczestników na podstawie umów cywilnoprawnych będą miały charakter obowiązkowy. Wnioskodawca dokona montażu Instalacji wyłącznie na obiektach Uczestników, którzy dokonają wynikających z umów cywilnoprawnych wpłat. W przypadku braku dokonania przewidzianej w umowie cywilnoprawnej wpłaty Uczestnik zostanie wykluczony z uczestnictwa w Inwestycji, tj. na jego obiekcie nie zostanie zamontowana Instalacja. Wnioskodawca zobowiązuje Uczestników do uiszczania na podstawie umów cywilnoprawnych wpłat również ze względów organizacyjnych, tj. w celu uzyskania zapewnienia, że dany Uczestnik nie wycofa się z Inwestycji, co mogłoby wydłużyć czas jej realizacji (ze względu na konieczność poszukiwania nowego Uczestnika). Ponadto, Wnioskodawca pobierając od Uczestników wpłaty uzyskuje gwarancję, że Uczestnik będzie w sposób odpowiedzialny korzystał z Instalacji oraz dbał o jej utrzymanie we właściwym stanie. Środki finansowe, które Wnioskodawca otrzyma na podstawie umów cywilnoprawnych od Uczestników będą przeznaczone na pokrycie wydatków na dokumentację projektową oraz zakup i montaż Instalacji.

Ponadto, w ramach realizacji Inwestycji Wnioskodawca będzie zobowiązany do jej zabezpieczenia rzeczowego i finansowego, co będzie sprowadzało się do m.in.:

1.

wyłonienia wykonawcy Instalacji zgodnie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych;

2.

zapewnienia nadzoru inwestorskiego nad realizacją Inwestycji;

3.

ustalenia harmonogramu realizacji Inwestycji;

4.

sprawowania bieżącego nadzoru nad przebiegiem prac w ramach Inwestycji;

5.

przeprowadzenia odbiorów końcowych oraz rozliczenia finansowego Inwestycji.

Udzielając Wnioskodawcy dofinansowania Urząd Marszałkowski Województwa (...) (jako tzw. instytucja zarządzająca) przeznaczy je wyłącznie na pokrycie kosztów kwalifikowanych Inwestycji. Dofinansowanie na realizację Inwestycji przeznaczone jest jedynie na pokrycie wydatków kwalifikowanych Inwestycji, zaś od decyzji Wnioskodawcy zależy czy część Jego kosztów w postaci wkładu własnego wymaganego zasadami dofinansowań ze środków EFRR zostanie sfinansowana z wpłat Uczestników, z uzyskanego na ten cel przez Wnioskodawcę kredytu czy też ze środków własnych Wnioskodawcy.

Dofinansowanie z EFRR uzyskane przez Wnioskodawcę ma charakter dotacji kosztowej do kosztu zakupu i montażu Instalacji oraz wykonania dokumentacji projektowej na potrzeby wykonania montaży Instalacji, których Wnioskodawca pozostanie właścicielem przez okres trwałości Inwestycji, który wynika z zasad przyznawania dofinansowań ze środków EFRR. Warunki rozliczenia dofinansowania oraz wysokość dofinansowania w żaden sposób nie są uzależnione od sposobu finansowania wkładu własnego wymaganego zasadami przyznawania dofinansowań z EFRR, jak i od tego, jaki będzie los prawny Instalacji po okresie trwałości Inwestycji (czy pozostaną one nadal własnością Wnioskodawcy czy też zostaną przekazane na własność Uczestnikom).

Udzielenie przez Urząd Marszałkowski Województwa (...) dofinansowania (oraz jego wysokość) na realizację Inwestycji nie jest w żaden sposób związane z odpłatnościami Uczestników, które w związku z realizacją Inwestycji będzie pobierać Wnioskodawca na podstawie umów cywilnoprawnych. Dofinansowanie ze środków EFRR mogłoby zostać bowiem przyznane Wnioskodawcy również w sytuacji, gdyby nie pobierał On od Uczestników żadnych wpłat, a wkład własny wymagany zasadami dofinansowań z EFRR zostałby pokryty np. ze środków własnych Wnioskodawcy bądź z uzyskanego przez Niego na ten cel kredytu. Wysokość dofinansowania nie jest zależna od ceny Instalacji montowanej i zbywanej przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestnika po upływie okresu trwałości Inwestycji, bowiem zgodnie z zasadami udzielania dofinansowania z EFRR uzyskanego przez Wnioskodawcę, odpłatności pobieranych od Uczestników mogłoby w ogóle nie być, albo odpłatność mogliby ponieść jedynie niektórzy Uczestnicy oraz w różnych wysokościach.

Wysokość dofinansowania z EFRR nie jest również uzależniona od ilości nieruchomości objętych Inwestycją (tj. obiektów, na których zostaną zamontowane Instalacje), bowiem wysokość dofinansowania niezależnie od ilości nieruchomości objętych Inwestycją będzie wynosić pewien z góry określony procent kosztów kwalifikowanych realizacji Inwestycji.

Poza uzyskaniem dofinansowania ze środków EFRR na podstawie umowy zawartej z Urzędem Marszałkowskim Województwa (...) oraz wpłat od Uczestników na podstawie zawartych z nimi umów cywilnoprawnych Wnioskodawca nie otrzyma innych środków na sfinansowanie Inwestycji.

W ramach realizacji Inwestycji montaż niemal wszystkich Instalacji będzie dokonywany na będących własnością Uczestników budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, sklasyfikowanych według PKOB wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) w dziale 11 budynki mieszkalne, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2. Instalacje będą montowane na dachach lub ścianach budynków mieszkalnych Uczestników. Jedynie jedna instalacja zostanie wykonana poza bryłą budynku mieszkalnego.

W celu realizacji Inwestycji Wnioskodawca zawarł umowę z podmiotem z branży budowlanej na nabycie i montaż Instalacji (dalej: "Wykonawca").

Do obowiązków Wykonawcy w ramach realizacji umowy zawartej z Wnioskodawcą należy m.in.:

1.

dostawa i montaż Instalacji wraz z właściwym osprzętem instalacyjnym w wyznaczonej części budynków Uczestników;

2.

rozruch technologiczny Instalacji;

3.

przeszkolenie Uczestników co do zasad prawidłowej eksploatacji Instalacji wraz z opracowaniem szczegółowych instrukcji obsługi i ich przekazaniem Uczestnikom;

4.

usługi serwisowe w okresie gwarancyjnym (5 lat od daty odbioru końcowego Instalacji).

Wykonawca jest zarejestrowany dla celów VAT jako podatnik czynny.

Wszystkie faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione na realizację Inwestycji, w tym wystawione przez Wykonawcę, będą wystawiane na Wnioskodawcę i nie będą przez Niego refakturowane na inne podmioty, np. Uczestników. Przedmiotowe faktury będą w całości płacone przez Wnioskodawcę i będą dokumentowały m.in. koszty wykonania projektu Inwestycji, koszty zakupu, dostawy i montażu Instalacji, koszty promocji Inwestycji, koszty opracowania studium wykonalności i dokumentacji projektowo-kosztorysowej Inwestycji.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że zasady korzystania z instalacji OZE w okresie trwałości projektu (tj. w okresie 5 lat), jak również zasady nabywania instalacji OZE po upływie tego okresu dla wszystkich mieszkańców biorących udział w tym projekcie będą takie same.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Według jakiej stawki podatku VAT należy opodatkować wpłaty ponoszone przez Uczestników na rzecz Wnioskodawcy na podstawie opisanych we wniosku umów cywilnoprawnych?

2. Według jakiej stawki podatku VAT należy opodatkować dotację otrzymaną ze środków EFRR na realizację Inwestycji?

3. Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji?

4. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do wykazania w swojej deklaracji VAT-7 podatku VAT należnego na zasadzie tzw. odwrotnego obciążenia od usługi wykonanej przez Wykonawcę, tj. usługi dostawy i montażu Instalacji?

5. Czy przekazanie przez Wnioskodawcę po upływie okresu trwałości Inwestycji, prawa własności Instalacji na rzecz Uczestników bez dodatkowego wynagrodzenia, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w momencie ich późniejszego przekazania?

6. Czy świadczenie wynikające ze wsparcia, jakiego udzieli Wnioskodawca z udziałem środków EFRR w trakcie realizacji projektu będzie stanowiło dla Uczestników przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i będzie wymagało sporządzenia przez Wnioskodawcę rocznej informacji o wysokości przychodów (PIT-8C) oraz przekazania jej w określonym terminie Uczestnikom oraz urzędowi skarbowemu?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych oznaczone we wniosku nr 6, natomiast w zakresie pytań nr 1 - 5 dotyczących podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu po stronie Uczestników nie powstanie przychód w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zarówno w związku z zamontowaniem Instalacji na nieruchomościach Uczestników, jak i z tytułu przeniesienia ich na własność Uczestników po okresie trwałości projektu. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku sporządzenia dla Uczestników informacji P1T-8C.

Stanowisko Wnioskodawcy zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w następujących interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego:

1.

z dnia 9 lipca 2018 r. o sygn. 0112-KDIL3-1.4011.212.2018.5.AMN;

2.

z dnia 27 kwietnia 2018 r. o sygn. 0112-KDIL3-1-4011.108.2018.4.AA;

3.

z dnia 11 maja 2019 r. o sygn. 0115-KDIT2-2.4011.119.2019.2.ŁS;

4.

z dnia 19 kwietnia 2019 r. o sygn. 0115-KDIT2-2.4011.55.2019.4.ŁS.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że skoro zasady korzystania z instalacji OZE w okresie trwałości projektu, jak i zasady nabywania tych instalacji po upływie tego okresu, dla wszystkich odbiorców są takie same, to nie mają one charakteru indywidualnego. Nie można w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku, gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z instalacji lub nabył instalację na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz zasady realizacji projektu Wnioskodawca stoi na stanowisku, że świadczenie wynikające ze wsparcia jakiego udzieli Wnioskodawca z udziałem środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w związku z realizacją projektu, nie będzie stanowiło po stronie mieszkańca Gminy przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zarówno w związku z zamontowaniem instalacji OZE na nieruchomościach mieszkańca, jak i z tytułu przeniesienia ich na własność mieszkańca po okresie trwałości projektu.

W konsekwencji, wsparcie jakiego udzieli Wnioskodawca z udziałem środków EFRR w trakcie realizacji projektu nie będzie stanowiło dla Uczestników przychodu z innych źródeł podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji, o której mowa w art. 42a oraz przekazania jej w określonym terminie podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając w pkt 9 - inne źródła.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przyjmuje się - co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie - że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Również zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

Zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

W myśl art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Wskazać należy, że z dniem 1 stycznia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2018 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2237).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, wzory, o których mowa w § 1, stosuje się do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2018 r. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli przed dniem wejścia w życie rozporządzenia oświadczenia, deklaracje i informacje podatkowe zostały złożone na formularzach dotychczasowych (§ 2 ust. 2 ww. rozporządzenia). Zgodnie z ustalonym w rozporządzeniu wzorem informacji PIT-8C, będzie ona dotyczyć wyłącznie niektórych dochodów z kapitałów pieniężnych. Natomiast w przypadku podlegających opodatkowaniu należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, właściwym będzie ich ujęcie w informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym Wnioskodawca realizuje inwestycję, w ramach której dokona zakupu kolektorów słonecznych, podgrzewaczy wody i osprzętu instalacyjnego, które zostaną zamontowane na obiektach prywatnych należących do mieszkańców Gminy. Na wykonanie powyższego przedsięwzięcia Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych inwestycji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020. Pozostałą część kosztów w wysokości co najmniej 15% kosztów kwalifikowanych inwestycji oraz wszelkich kosztów niekwalifikowanych inwestycji Wnioskodawca zobowiązał się pokryć z wkładu własnego, który planuje sfinansować z wpłat mieszkańców Gminy, na obiektach których zostaną zamontowane ww. instalacje.

Wnioskodawca zawarł umowy cywilnoprawne z mieszkańcami Gminy, którzy przystąpili do opisanego projektu, zgodnie z którymi w zamian za odpłatność ze strony tego mieszkańca na rzecz Gminy, Wnioskodawca dokona montażu instalacji, udostępni zamontowane instalacje na rzecz mieszkańca do czasu ustania trwałości inwestycji oraz dokona przeniesienia własności instalacji na mieszkańca po ustaniu okresu trwałości inwestycji. Zasady korzystania z instalacji w okresie trwałości projektu (tj. w okresie 5 lat), jak również zasady nabywania instalacji po upływie tego okresu dla wszystkich mieszkańców biorących udział w tym projekcie, będą takie same.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że wpłaty dokonywane przez mieszkańców Gminy w związku z zawartymi umowami cywilnoprawnymi, będą miały charakter obowiązkowy. W przypadku braku dokonania przewidzianej w umowie cywilnoprawnej wpłaty, mieszkaniec Gminy zostanie wykluczony z uczestnictwa w inwestycji, tj. na jego obiekcie nie zostanie zamontowana instalacja. Wnioskodawca zobowiązał mieszkańców Gminy do uiszczania na podstawie umów cywilnoprawnych wpłat również ze względów organizacyjnych, tj. w celu uzyskania zapewnienia, że dany uczestnik nie wycofa się z inwestycji, co mogłoby wydłużyć czas jej realizacji. Ponadto, Wnioskodawca pobierając od mieszkańców Gminy wpłaty uzyskuje gwarancję, że będą oni korzystali z instalacji w sposób odpowiedzialny oraz dbali o jej utrzymanie we właściwym stanie. Środki finansowe, które Wnioskodawca otrzyma na podstawie umów cywilnoprawnych od mieszkańców Gminy będą przeznaczone na pokrycie wydatków na dokumentację projektową oraz zakup i montaż instalacji. W ramach realizacji inwestycji montaż niemal wszystkich instalacji będzie dokonywany na dachach lub ścianach budynków mieszkalnych będących własnością mieszkańców Gminy. Jedynie jedna instalacja zostanie wykonana poza bryłą budynku mieszkalnego.

Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego uzyskane przez Wnioskodawcę ma charakter dotacji kosztowej do zakupu i montażu instalacji oraz wykonania dokumentacji projektowej na potrzeby wykonania montaży instalacji, których Wnioskodawca pozostanie właścicielem przez okres trwałości inwestycji, co wynika z zasad przyznawania dofinansowań ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Warunki rozliczenia dofinansowania oraz wysokość dofinansowania w żaden sposób nie są uzależnione od sposobu finansowania wkładu własnego wymaganego zasadami przyznawania dofinansowań z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, jak i od tego, jaki będzie los prawny instalacji po okresie trwałości inwestycji (czy pozostaną one nadal własnością Wnioskodawcy czy też zostaną przekazane na własność mieszkańcom Gminy). Poza uzyskaniem dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz wpłat od mieszkańców Gminy na podstawie zawartych z nimi umów cywilnoprawnych Wnioskodawca nie otrzyma innych środków na sfinansowanie inwestycji.

Z treści wniosku wynika zatem, że zasady korzystania z zainstalowanych przez Wnioskodawcę kolektorów słonecznych wraz z podgrzewaczami wody i osprzętem, w okresie trwałości projektu, jak i zasady nabywania powyższych instalacji po upływie tego okresu, dla wszystkich uczestników projektu (mieszkańców Gminy) będą takie same. Zatem nie mają one charakteru indywidualnego. Nie można w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z instalacji lub nabył instalację na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że świadczenie wynikające ze wsparcia, jakiego udzieli Wnioskodawca z udziałem środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w związku z realizacją projektu, nie będzie stanowiło po stronie mieszkańca Gminy przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zarówno w związku z zamontowaniem instalacji odnawialnych źródeł energii na nieruchomościach należących do mieszkańców Gminy, jak i z tytułu przeniesienia ich na własność mieszkańców po okresie trwałości projektu. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przekazania jej w określonym terminie podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tutejszy Organ podkreśla, że jednym z celów interpretacji indywidualnych jest zinterpretowanie przepisów budzących wątpliwość wśród podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych. Przepis art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) nakłada na Organ podatkowy obowiązek udzielania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ww. ustawy jest sam przepis prawa. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl