0113-KDIPT2-2.4011.462.2022.3.DA - PIT w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 września 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-2.4011.462.2022.3.DA PIT w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismami złożonymi 17 sierpnia 2022 r. i 31 sierpnia 2022 r. Treść wniosku i jego uzupełnienia jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan ojcem dwojga dzieci, tj.... urodzonej... czerwca 2000 r.i... urodzonego... września 2003 r.

Pana córka jest studentką 3 roku... w..., a Pana syn jest uczniem 3 klasy... w.. Pana dzieci nie posiadają dodatkowych źródeł dochodu i pozostają na utrzymaniu Pana i Pana żony..., z którą rozlicza się Pan wspólnie. Pana dzieci (córka i syn) do chwili obecnej pozostają na Pana i Pana żony utrzymaniu, nie zawierały związku małżeńskiego.

Jako ojciec nie ma Pan innych dzieci i nie jest opiekunem prawnym innych dzieci. Pana żona również nie posiada innych dzieci i nie jest opiekunem prawnym innych dzieci.

Pana łączny dochód wykazany w PIT-37 (rubryka 71) za 2020 r. wynosi..... gr. Pana łączny dochód wykazany w PIT-37 (rubryka 74) za 2021 r. wynosi.... gr. Dochód łączny Pana żony wykazany w PIT-37 (rubryka) 104 za 2020 r. wynosi..... gr.

Dochód łączny Pana żony wykazany w PIT-37 (rubryka 108) za 2021 r. wynosi..... gr.

W 2020 r. i 2021 r. osiągał Pan dochody opodatkowane według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm.; dalej: "u.p.d.o.f.").

W związku ze wspólnym rozliczeniem z Pana żoną korzystał Pan z przysługującej Mu obniżki wynikającej ze wspólnego opodatkowania.

Nie prowadził Pan działalności gospodarczej. Pana żona również nie prowadziła działalności gospodarczej.

W 2020 r. i 2021 r. w stosunku do Pana, Pana żony i Pana dzieci nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym i zryczałtowanym podatku.

W 2020 r. i 2021 r. Pana dzieci nie otrzymywały zasiłku pielęgnacyjnego ani renty socjalnej.

Pana syn w latach 2020-2021 nie osiągał żadnego dochodu opodatkowanego na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b u.p.d.o.f.

Pana córka w latach 2020-2021 nie osiągała żadnego dochodu opodatkowanego na zasadach w art. 30b u.p.d.o.f. Pana córka nie pracowała, a osiągnięty dochód - jak Pan dobrze rozumie - w ramach art. 27 u.p.d.o.f. wykazała w PIT-37 za 2020 r. i 2021 r.

Pana dzieci korzystają ze stypendium, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b u.p.d.o.f. z Fundacji..., NIP.. Fundacja - według Pana wiedzy - jest organizacją prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Fundacja realizuje cele, w szczególności poprzez tworzenie programów stypendialnych, udzielania wsparcia programom edukacyjnym podnoszącym jakość nauczania oraz programom wyrównującym szanse edukacyjne, promującym talenty i wybitne uzdolnienia dzieci i młodzieży.

Za rok 2020 Pana córka otrzymała stypendium wykazane w PIT-11, w rubryce G poz. 83, na kwotę.... zł oraz w rubryce E poz. 64 kwotę 100 zł. Z kwoty 100 zł została pobrana zaliczka przez płatnika w wysokości 17 zł uwidoczniona w poz. 68 PIT-11.

Pana córka wysłała PIT-37 za 2020 r., w którym wykazała w rubryce D.1 poz. 69 kwotę 100 zł, a w pozycji 72 kwotę 17 zł. Po rozliczeniu PIT-37, w rubryce I poz. 130, otrzymała 17 zł zwrotu.

Za rok 2020 Pana syn otrzymał stypendium wykazane w PIT-11, w rubryce G poz. 83, na kwotę 1 560 zł i nie składał PIT-37.

Za rok 2020 rozliczył się Pan z żoną. Nie mając pewności dotyczącej możliwości odliczenia ulgi prorodzinnej, rozliczył Pan PIT-37 bez odliczania ulgi prorodzinnej na dzieci, ponieważ Pana i Pana żony zarobki przekroczyły kwotę, która umożliwiała odliczenie ulgi prorodzinnej za 2020 r. na jedno dziecko. Również Pana żona nie odliczyła ulgi prorodzinnej za 2020 r. ze względu na wspólne rozliczenie.

Za rok 2021 rozliczył się Pan ponownie z żoną. Nie mając pewności dotyczącej możliwości odliczenia ulgi prorodzinnej, rozliczył Pan PIT-37 wspólnie z żoną bez odliczania ulgi prorodzinnej przysługującej Panu i Pana żonie na dwoje dzieci, za pełny rok kalendarzowy. Również Pana żona nie rozliczyła ulgi prorodzinnej ze względu na wspólne rozliczenie.

Dzieci korzystają ze stypendium, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b u.p.d.o.f. z Fundacji..

Za rok 2021 Pana córka otrzymała stypendium wykazane w PIT-11, w rubryce G poz. 89, na kwotę 3 800 zł oraz w rubryce E poz. 70 kwotę 30 zł. Z kwoty 30 zł została pobrana zaliczka przez płatnika w wysokości 5 zł uwidoczniona w poz. 74 PIT-11.

Pana córka wysłała PIT-37 za 2021 r., w którym wykazała w rubryce D.1 poz. 72 kwotę 30 zł, a w pozycji 75 kwotę 5 zł. Po rozliczeniu PIT-37, w rubryce I poz. 134, Pana córka otrzymała 5 zł zwrotu.

Za rok 2021 Pana syn otrzymał stypendium wykazane w PIT-11, w rubryce G poz. 89, na kwotę 2 080 zł i nie składał PIT-37.

Nie mając w dalszym ciągu pewności dotyczącej możliwości rozliczenia ulgi prorodzinnej za rok 2021 wysłał Pan PIT-37 bez odliczania ulgi prorodzinnej na dzieci.

W związku z faktem, że Pana córka i syn się uczą i pozostają na Pana i Pana żony utrzymaniu, nie mają innych dochodów oprócz stypendium z Fundacji..., zastanawia się Pan czy postąpił słusznie nie uwzględniając ulgi prorodzinnej, czy też ma Pan prawo do tej ulgi, pomimo że córka obecnie ma 23 lata, a syn 19 lat, gdyż dzieci nie mają innego dochodu. Czy dochód Pana córki, tj. 100 zł z 2020 r. i 30 zł z 2021 r., nie może przekroczyć 3 082 zł, czy też jest to liczone w inny sposób.

Pytanie

Czy może Pan skorzystać z ulgi prorodzinnej w sytuacji, gdy dziecko uzyskało stypendium częściowo zwolnione od podatku?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, może Pan skorzystać z tzw. ulgi prorodzinnej za 2020 r. i 2021 r.

Zgodnie z art. 27f ust. 1 u.p.d.o.f., od podatku dochodowego obliczonego według skali podatkowej, pomniejszonego o kwotę składki zdrowotnej, podatnik ma prawo odliczyć kwotę tzw. ulgi prorodzinnej na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1)

wykonywał władzę rodzicielską;

2)

pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3)

sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Z art. 27f ust. 6 u.p.d.o.f. wynika zaś, że przepisy te stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 u.p.d.o.f., w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Chodzi tu m.in. o dzieci do ukończenia 25 roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym i nauce lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w innym niż Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu według skali podatkowej (art. 27 u.p.d.o.f.) lub z kapitałów pieniężnych (art. 30b u.p.d.o.f.) lub uzyskały przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 u.p.d.o.f. (tzw. zerowy PIT lub ulga dla młodych), w łącznej wysokości przekraczającej kwotę 3 089 zł, z wyjątkiem renty rodzinnej. A zatem, przekroczenie tego limitu powoduje, że ulga prorodzinna nie przysługuje.

Co do wspomnianego w pytaniu stypendium, to chodzi o świadczenie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 40b u.p.d.o.f. Z przepisu tego wynika, że przedmiotowo zwolnione od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje pozarządowe (m.in. fundacje) i inne organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3 800 zł. Nadwyżka ponad ten limit podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Pana zdaniem, do limitu 3 089 zł należy wliczyć nie całą kwotę stypendium, ale tylko ewentualną nadwyżkę podlegającą opodatkowaniu. Z tego wynika, że w tym przypadku nie przekroczono limitu uprawniającego do skorzystania z tzw. ulgi prorodzinnej, gdyż w roku 2020 dochód podlegający opodatkowaniu Pana córki wyniósł 100 zł.

Również w 2021 r. Pana córka nie przekroczyła limitu uprawniającego do skorzystania z ulgi prorodzinnej, gdyż w roku 2021 dochód podlegający opodatkowaniu wyniósł 30 zł.

Uwzględniając powyższe argumenty - Pana zdaniem - powinien mieć Pan prawo do odliczenia ulgi prorodzinnej na dwoje dzieci w wysokości maksymalnej przypadającej na jednego rodzica w pełnym roku kalendarzowym.

Otrzymane stypendium Pana córki było przyznane przez Fundację i było częściowo zwolnione z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40b u.p.d.o.f. Dochód Pana córki podlegający opodatkowaniu był mniejszy niż 3 089 zł w 2020 r. i 2021 r., a więc nie powinien być brany pod uwagę do dochodu, który pozbawiałby Pana prawa do ulgi prorodzinnej za córkę.

Biorąc pod uwagę przedstawione fakty, jako ojciec dwojga dzieci, powinien mieć Pan prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej w 2020 r. i 2021 r. bez względu na Pana zarobki.

Przepisy ustawy powinny być interpretowane w taki sposób, żeby wspierać rodziny i stwarzać możliwości do ich rozwoju i kształcenia dzieci.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

W myśl art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm.; Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1)

wykonywał władzę rodzicielską;

2)

pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3)

sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Natomiast, zgodnie z art. 27f ust. 2 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1)

jednego małoletniego dziecka - kwota 92 zł 67 gr, jeżeli dochody podatnika:

a)

pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,

b)

niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a);

2)

dwojga małoletnich dzieci - kwota 92 zł 67 gr na każde dziecko;

3)

trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:

a)

92 zł 67 gr odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b)

166 zł 67 gr na trzecie dziecko,

c)

225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Zgodnie z art. 27f ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

Stosownie do art. 27f ust. 2b ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.

W myśl art. 27f ust. 2c ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1)

na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych,

2)

wstąpiło w związek małżeński.

Zgodnie z art. 27f ust. 3 ww. ustawy:

W przypadku, gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Z przepisu art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2021 r. wynika, że:

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

Na mocy art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., nadanym ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) i mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2021 r.:

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim - kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

Na podstawie art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1)

odpis aktu urodzenia dziecka;

2)

zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3)

odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4)

zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Natomiast art. 27f ust. 6 powyższej ustawy stanowi, że:

Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Treść art. 27f ust. 6 w powiązaniu z art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 wskazuje, że odliczenie kwoty określonej w ust. 2 przysługuje podatnikowi, który utrzymywał dzieci pełnoletnie:

* bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

* do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub uzyskały przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148, w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek określonej w art. 27 ust. 1b pkt 1 oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej,

w związku z wykonywaniem ciążącego na nim obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Natomiast, zgodnie z art. 27f ust. 7 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

Zgodnie z art. 6 ust. 8 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2021 r.:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Na podstawie art. 6 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązującego do 31 grudnia 2021 r.:

Zasada określona w ust. 8 nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, niekorzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c, w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Stosownie do art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu przepisu zmienionym przez art. 1 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm.):

1) sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków:

stosuje przepisy:

a)

art. 30c lub

b)

ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

- w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń; 2) podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Zgodnie z art. 70 ust. 2 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, w przypadku opodatkowania dochodów uzyskanych w 2021 r., o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2021 r., przepis art. 6 ust. 8 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się odpowiednio do osoby samotnie wychowującej dzieci i jej dziecka.

Zgodnie zatem z ogólną zasadą wynikającą z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnikom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską, przysługuje ulga na dzieci małoletnie.

Zgodnie z przepisem art. 92 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359):

Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską.

W myśl art. 93 § 1 ww. Kodeksu:

Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.

Podkreślić należy, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 z późn. zm.), student może ubiegać się o:

1)

stypendium socjalne;

2)

stypendium dla osób niepełnosprawnych;

3)

zapomogę;

4)

stypendium rektora;

5)

stypendium finansowane przez jednostkę samorządu terytorialnego;

6)

stypendium za wyniki w nauce lub w sporcie finansowane przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną.

Z okoliczności opisanych we wniosku wynika, że Jest Pan ojcem dwojga dzieci, tj. córki urodzonej... czerwca 2000 r. i syna urodzonego... września 2003 r. Pana córka jest studentką 3 roku, a Pana syn jest uczniem 3 klasy szkoły średniej. Pana dzieci nie posiadają dodatkowych źródeł dochodu i pozostają na utrzymaniu Pana i Pana żony, z którą rozlicza się Pan wspólnie. Pana dzieci (córka i syn) do chwili obecnej pozostają na Pana i Pana żony utrzymaniu, nie zawierały związku małżeńskiego. Jako ojciec nie ma Pan innych dzieci i nie jest opiekunem prawnym innych dzieci. Pana łączny dochód za 2020 r. to.... gr, zaś za 2021 r. to.... gr. Natomiast dochód łączny Pana żony za 2020 r. to..... gr, zaś za 2021 r. to..... gr. W 2020 r. i 2021 r. osiągał Pan dochody opodatkowane według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie prowadził Pan działalności gospodarczej. W 2020 r. i 2021 r. w stosunku do Pana, Pana żony i Pana dzieci nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym i zryczałtowanym podatku. W 2020 r. i 2021 r. Pana dzieci nie otrzymywały zasiłku pielęgnacyjnego ani renty socjalnej. W latach 2020-2021 Pana córka i syn nie osiągnęli żadnego dochodu opodatkowanego na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b u.p.d.o.f. Pana córka nie pracowała, a osiągnięty dochód w ramach art. 27 u.p.d.o.f. wykazała w PIT-37 za 2020 r. i 2021 r. Pana dzieci korzystają ze stypendium z Fundacji, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b u.p.d.o.f., która - według Pana wiedzy - jest organizacją prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Fundacja realizuje cele, w szczególności poprzez tworzenie programów stypendialnych, udzielania wsparcia programom edukacyjnym podnoszącym jakość nauczania oraz programom wyrównującym szanse edukacyjne, promującym talenty i wybitne uzdolnienia dzieci i młodzieży. Za rok 2020 Pana córka otrzymała stypendium wykazane w PIT-11, w rubryce G poz. 83, na kwotę 3 800 zł oraz w rubryce E poz. 64 kwotę 100 zł. Z kwoty 100 zł została pobrana zaliczka przez płatnika w wysokości 17 zł uwidoczniona w poz. 68 PIT-11. Pana córka wysłała PIT-37 za 2020 r., w którym wykazała w rubryce D.1 poz. 69 kwotę 100 zł, a w pozycji 72 kwotę 17 zł. Po rozliczeniu PIT-37, w rubryce I poz. 130, otrzymała 17 zł zwrotu. Za rok 2020 Pana syn otrzymał stypendium wykazane w PIT-11, w rubryce G poz. 83, na kwotę 1 560 zł i nie składał PIT-37. Dzieci korzystają ze stypendium, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b u.p.d.o.f. Za rok 2021 Pana córka otrzymała stypendium wykazane w PIT-11, w rubryce G poz. 89, na kwotę 3 800 zł oraz w rubryce E poz. 70 kwotę 30 zł. Z kwoty 30 zł została pobrana zaliczka przez płatnika w wysokości 5 zł uwidoczniona w poz. 74 PIT-11. Pana córka wysłała PIT-37 za 2021 r., w którym wykazała w rubryce D.1 poz. 72 kwotę 30 zł, a w pozycji 75 kwotę 5 zł. Po rozliczeniu PIT-37, w rubryce I poz. 134, Pana córka otrzymała 5 zł zwrotu. Za rok 2021 Pana syn otrzymał stypendium wykazane w PIT-11, w rubryce G poz. 89, na kwotę 2 080 zł i nie składał PIT-37. Za 2020 r. i 2021 r. rozliczył się Pan z żoną, bez odliczania ulgi prorodzinnej na dzieci.

Jak już wyżej wskazano warunkiem do skorzystania z tzw. ulgi prorodzinnej, oprócz osiągnięcia przez rodzica dochodów opodatkowanych według skali podatkowej, jest również - jak wynika z przepisów powyżej powołanych - fakt nieuzyskiwania przez dziecko w roku podatkowym dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub 30b, przekraczających kwotę, o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże wyjaśnić należy, iż kryterium dochodowe, ograniczające możliwość skorzystania z ulgi po uzyskaniu przez dziecko w roku podatkowym dochodu (z wyjątkiem renty rodzinnej), przekraczającego ustaloną kwotę (w roku 2020 oraz 2021 jest to kwota 3 089 zł) dotyczy jedynie dziecka pełnoletniego. Brak jest natomiast takiego warunku w odniesieniu do dziecka małoletniego. Oznacza to, że obliczanie dochodu uzyskanego przez dziecko, należy rozpocząć od dnia ukończenia przez nie 18 roku życia.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że przychód osiągnięty w 2020 r. przez Pana pełnoletnią córkę w kwocie 3 900 zł i w 2021 r. w kwocie 3 830 zł oraz przez Pana syna w 2020 r. w kwocie 1 560 zł i w 2021 r. w kwocie 2 080 zł nie pozbawia Pana prawa do ulgi prorodzinnej, gdyż jak wskazano w opisie stanu faktycznego uzyskane przez dzieci stypendia z Fundacji korzystały ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nadwyżka dochodu ponad kwotę zwolnioną uzyskana przez pełnoletnią córkę nie przekraczała kwoty stanowiącej iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ww. ustawy. W konsekwencji, w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje Panu prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej za cały 2020 r. i 2021 r., pod warunkiem spełnienia wszystkich pozostałych ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Ponadto, odnosząc się do kwot i sposobu wyliczeń zawartych w opisie stanu faktycznego wyjaśnić należy, że jednym z celów interpretacji indywidualnych jest zinterpretowanie przepisów budzących wątpliwość wśród podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych, nie jest nim natomiast przeprowadzanie postępowania podatkowego, czy sprawdzającego, zmierzającego do wskazywania konkretnej drogi postępowania w zakresie rozliczenia przychodu uzyskanego przez podatnika, kosztów uzyskania przychodu, dochodu, zwolnienia dochodu lub kwoty podatku.

Należy nadmienić, że tutejszy Organ nie ma możliwości przeprowadzania wyliczeń, przeliczeń, w tym ustalenia wysokości podatku, z uwagi na fakt, że przepis art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa nakłada na Organ podatkowy obowiązek udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

W związku z tym Organ podatkowy nie sprawdza prawidłowości przedstawionych we wniosku wartości liczbowych oraz nie zajmuje się weryfikacją prawidłowości przedstawionych w nim kwot i wyliczeń.

Prawidłowość, bądź nieprawidłowość wyliczeń podlega weryfikacji przez właściwy organ podatkowy w toku, np. postępowania kontrolnego, postępowania podatkowego, czy też czynności sprawdzających.

Zgodnie z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, ponieważ prawidłowość rozliczenia podatków podlega weryfikacji przez organ podatkowy.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl