0113-KDIPT2-2.4011.308.2020.2.KR - Ustalenie możliwości odliczenia wydatków poniesionych w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-2.4011.308.2020.2.KR Ustalenie możliwości odliczenia wydatków poniesionych w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2020 r. (data wpływu 4 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 maja 2020 r. (data wpływu 5 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia wydatków poniesionych w ramach ulgi termomodernizacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia wydatków poniesionych w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 23 kwietnia 2020 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.308.2020.1.k.r., wezwano Wnioskodawczynię, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 23 kwietnia 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 28 kwietnia 2020 r.). W dniu 5 maja 2020 r. (nadano w dniu 4 maja 2020 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną. Podatek dochodowy od osób fizycznych rozlicza na formularzu PIT-37 wraz z mężem. Wnioskodawczyni wspólnie z mężem jest także właścicielem budynku jednorodzinnego mieszkalnego, na którym w 2019 r. została zamontowana instalacja solarna.

Wnioskodawczyni jest mieszkańcem gminy..., która w partnerstwie z 3 innymi gminami złożyła wniosek o dofinansowanie inwestycji o nazwie "Zielona energia dla mieszkańców w gminach:. " w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.... na lata 2014-2020 - oś priorytetowa Efektywna i zielona energia, Działanie 3.1 "Wytwarzanie i dystrybucja energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych". Gmina może uzyskać dofinansowanie kosztów kwalifikowalnych inwestycji, pozostałe koszty inwestycji (nie objęte refundacją z środków unijnych) będą pokryte z wpłat mieszkańców. Projekt obejmuje budowę instalacji fotowoltaicznych oraz kolektorów słonecznych na obiektach będących własnością mieszkańców gminy. Gmina i właściciel budynku zawiera umowę cywilnoprawną, w której uregulowane są wzajemne obowiązki organizacyjne i finansowe związane z montażem i eksploatacją instalacji fotowoltaicznych oraz kolektorów słonecznych. Podpisując umowę właściciel użycza gminie nieodpłatnie niezbędną część nieruchomości pod zamontowanie instalacji. Właściciel budynku zobowiązuje się partycypować w kosztach realizacji projektu nieobjętych dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej.

Podpisana umowa ulegała rozwiązaniu m.in. w przypadku nieotrzymania przez gminę dofinansowania na realizację projektu oraz w przypadku niepodpisania umowy z wykonawcą robót.

Dopiero podpisany Aneks 1 (z dnia 23 lipca 2019 r.) do umowy potwierdził faktyczne rozpoczęcie realizacji projektu na budynku Wnioskodawczyni oraz określił koszty instalacji dla mieszkańca w wysokościach określonych w umowach z wykonawcami poszczególnych części projektu. Wnioskodawczyni poniosła wydatek zgodnie z zapisami w Aneksie w dniu 14 sierpnia 2019 r. i otrzymała fakturę wystawioną przez Gminę.... W grudniu 2019 r. wykonawca z którym m.in. Gmina... podpisała umowę zamontował instalację solarną na budynku Wnioskodawczyni. Odbiór urządzenia nastąpił w styczniu 2020 r.

W wyniku realizacji projektu na budynku mieszkalnym Wnioskodawczyni została zamontowana kompletna i przeznaczona do użytkowania instalacja solarna. Dla Wnioskodawczyni realizacja przedsięwzięcia została zakończona. Dla Gminy... pozostają do wykonania czynności rozliczeniowe z tytułu zakończenia realizacji projektu i otrzymania dofinansowania z Unii Europejskiej wynikającego z podpisanej umowy z Instytucją pośredniczącą.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że budynek, o którym mowa we wniosku jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo budowlane. Wnioskodawczyni jest podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej - otrzymuje przychody tylko z tytułu umowy o pracę, rozlicza się wraz z mężem, który także otrzymuje przychody tylko z umowy o pracę, na formularzu PIT-37. Dla Wnioskodawczyni jako uczestnika projektu, który obsługuje i realizuje Gmina..., instalacja zamontowana jest już po odbiorze i funkcjonuje. Gmina... projekt ten przewidywała do realizacji u mieszkańców w latach 2019-2020. Wydatek, który Wnioskodawczyni poniosła znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Dostawa i montaż kolektorów słonecznych to użyte zwroty z wystawionej przez Gminę... faktury oraz umowy podpisanej z Gminą... określające (dla Wnioskodawczyni) całość wykonanych prac w efekcie, których instalacja solarna została zamontowana na budynku Jej domu. Faktura jest wystawiona zgodnie z § 6 Aneksu do umowy.

Pozycja: Nazwa towaru lub usługi w fakturze to:

Netto

Vat

Brutto

1. Dostawa i montaż instalacji

3422,22

273,78

3696,00

2. Koszty kwalifikowalne projektu

75,22

17,30

92,52

Razem

3497,44

291,08

3788,52

Kwotę 3788 zł 52 gr Wnioskodawczyni wpłaciła 14 sierpnia 2019 r. na rachunek Gminy... i taką wartość Wnioskodawczyni chce odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej za 2019 r.

Wydatek, który Wnioskodawczyni poniosła w związku z opisanym we wniosku przedsięwzięciem termomodernizacyjnym nie został i nie zostanie zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, odliczony od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, uwzględniony w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej - inne ulgi niż termomodernizacyjna.

Wydatek, który Wnioskodawczyni poniosła na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie był finansowany (dofinansowany) z NFOŚ i GW oraz WFOŚ i GW. Wydatek, który Wnioskodawczyni poniosła nie zostanie Jej zwrócony w jakiejkolwiek formie czy części. Faktura została wystawiona z dniem wpłaty wkładu własnego na rachunek bankowy Gminy... - 14 sierpnia 2019 r. Faktura została wystawiona na nabywcę: małżonka Wnioskodawczyni -.... i Wnioskodawczynię -....

Gmina... jest podatnikiem podatku od towarów i usług - na fakturze są ujęte wartości brutto, vat i netto.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wydatki poniesione na dostawę i montaż kolektorów słonecznych opisane ww. zdarzeniu będzie można odliczyć od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, wydatki poniesione na dostawę i montaż kolektorów słonecznych opisane ww. zdarzeniu można odliczyć od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Wnioskodawczyni pozostaje właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Na czas wykonania instalacji przez wykonawcę, z którym Gmina... wraz z innymi gminami podpisała umowę na wykonanie projektu użyczył nieodpłatnie część nieruchomości aby wykonawca miał możliwość wykonania przedmiotu umowy. Wydatki zostały poniesione w roku podatkowym 2019 na usługę związaną z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym.

Faktyczna realizacja przedsięwzięcia dla Wnioskodawczyni rozpoczęła się po podpisaniu aneksu 1 (z dnia 23 lipca 2019 r.) do Umowy z którego wynika, że inwestycja będzie ostatecznie realizowana i znane są rzeczywiste koszty projektu dla Wnioskodawczyni. Montaż został wykonany w miesiącu grudniu 2019 r. a odbiór urządzenia w styczniu 2020 r. Dla Wnioskodawczyni realizacja przedsięwzięcia została zakończona. Instalacja solarna po wykonanym montażu jest eksploatowana przez Wnioskodawczynię i spełnia już swoją funkcję wykorzystywania energii słonecznej do ogrzania wody.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Zatem, oznacza to budynek już wybudowany. W przypadku nowo budowanego budynku (w momencie ponoszenia wydatków), podatnik nie jest właścicielem budynku lecz nakładów, które prowadzą do powstania budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r. poz. 966, z późn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a.

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b.

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c.

wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d.

całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1.

materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2.

węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

3.

kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

4.

kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

5.

zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,

6.

kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz.Urz.UE.L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),

7.

przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

8.

materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,

9.

materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

10.

materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

11.

pompa ciepła wraz z osprzętem,

12.

kolektor słoneczny wraz z osprzętem,

13.

ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,

14.

stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

15.

materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1.

wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2.

wykonanie analizy termograficznej budynku,

3.

wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4.

wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5.

docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6.

wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7.

wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8.

montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9.

montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10.

montaż pompy ciepła,

11.

montaż kolektora słonecznego,

12.

montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13.

montaż instalacji fotowoltaicznej,

14.

uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15.

regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16.

demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych m.in. na nabycie kolektora słonecznego wraz z osprzętem, a także montaż kolektora słonecznego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1.

sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2.

zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni wspólnie z mężem jest właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo budowlane, na którym w 2019 r. została zamontowana instalacja solarna. Wnioskodawczyni jest mieszkańcem gminy, która w partnerstwie z 3 innymi gminami złożyła wniosek o dofinansowanie inwestycji o nazwie "Zielona energia dla mieszkańców w gminach:.." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 - oś priorytetowa Efektywna i zielona energia, Działanie 3.1 "Wytwarzanie i dystrybucja energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych". Gmina może uzyskać dofinansowanie kosztów kwalifikowalnych inwestycji, pozostałe koszty inwestycji (nie objęte refundacją z środków unijnych) będą pokryte z wpłat mieszkańców. Projekt obejmuje budowę instalacji fotowoltaicznych oraz kolektorów słonecznych na obiektach będących własnością mieszkańców gminy. Gmina i właściciel budynku zawiera umowę cywilnoprawną, w której uregulowane są wzajemne obowiązki organizacyjne i finansowe związane z montażem i eksploatacją instalacji fotowoltaicznych oraz kolektorów słonecznych. Podpisując umowę właściciel użycza gminie nieodpłatnie niezbędną część nieruchomości pod zamontowanie instalacji. Właściciel budynku zobowiązuje się partycypować w kosztach realizacji projektu nieobjętych dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej. Podpisana umowa ulegała rozwiązaniu m.in. w przypadku nieotrzymania przez gminę dofinansowania na realizację projektu oraz w przypadku niepodpisania umowy z wykonawcą robót. Dopiero podpisany Aneks 1 (z dnia 23 lipca 2019 r.) do umowy potwierdził faktyczne rozpoczęcie realizacji projektu na budynku Wnioskodawczyni oraz określił koszty instalacji dla mieszkańca w wysokościach określonych w umowach z wykonawcami poszczególnych części projektu. Wnioskodawczyni poniosła wydatek zgodnie z zapisami w Aneksie w dniu 14 sierpnia 2019 r. i otrzymała fakturę wystawioną przez Gminę.... Faktura wystawiona zgodnie z § 6 Aneksu do umowy, zawiera pozycje:

1. Dostawa i montaż instalacji 3 696,00

2. Koszty kwalifikowalne projektu 92,52

Razem (brutto) 3 788,52

Faktura została wystawiona z dniem wpłaty wkładu własnego na rachunek bankowy Gminy... - 14 sierpnia 2019 r. Faktura została wystawiona na nabywcę: małżonka Wnioskodawczyni i Wnioskodawczynię.

Kwotę 3788 zł 52 gr Wnioskodawczyni wpłaciła 14 sierpnia 2019 r. na rachunek Gminy... i taką wartość Wnioskodawczyni chce odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej za 2019 r.

W grudniu 2019 r. wykonawca, z którym m.in. Gmina... podpisała umowę zamontował instalację solarną na budynku Wnioskodawczyni. Odbiór urządzenia nastąpił w styczniu 2020 r. Wydatek, który Wnioskodawczyni poniosła w związku z opisanym we wniosku przedsięwzięciem termomodernizacyjnym znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Wydatek, który Wnioskodawczyni poniosła nie został i nie zostanie zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, odliczony od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, uwzględniony w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej - inne ulgi niż termomodernizacyjna. Ww. wydatek, nie był finansowany (dofinansowany) z NFOŚ i GW oraz WFOŚiGW. Ww. wydatek, który Wnioskodawczyni poniosła nie zostanie Jej zwrócony w jakiejkolwiek formie czy części.

W związku z powyższym wskazać należy, że podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. W ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczeniu podlegają wydatki m.in. na nabycie kolektora słonecznego wraz z osprzętem, a także montaż kolektora słonecznego. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Nadmienić należy, że ta część inwestycji, która zostaje pokryta ze środków własnych podatnika podlega omawianej uldze, natomiast ta, która jest sfinansowana (dofinansowana) w ramach przedmiotowego projektu z ulgi nie korzysta.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni, jako uczestnik programu, na którą wspólnie z małżonkiem jest wystawiona faktura związana z instalacją kolektora słonecznego obejmującą dostawę i montaż instalacji wraz kosztami kwalifikowalnymi projektu, na budynku mieszkalnym, którego jest współwłaścicielem, będzie miała możliwość odliczenia w rozliczeniu rocznym składanym za 2019 r. od podstawy obliczenia podatku, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych w 2019 r. i udokumentowanych ww. fakturą VAT na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego domu mieszkalnego (instalację kolektora słonecznego), wyłącznie w części, która nie została dofinansowana Wnioskodawcy w formie dotacji. Skoro ww. faktura VAT stanowiąca dowód poniesienia wydatku przez każdego z małżonków została wystawiona na Wnioskodawczynię i Jej małżonka to Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia połowy poniesionych wydatków (50% kwoty wynikającej z ww. faktury.

Końcowo zaznaczyć należy, że tutejszy Organ wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i własnym stanowiskiem w sprawie, tym samym Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności faktycznych podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego. Ponadto wskazać należy, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Wnioskodawczyni jako osoby występującej z wnioskiem, nie wywiera natomiast skutku prawnego dla innych osób - męża Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl