0113-KDIPT2-2.4011.1007.2021.3.MK - PIT w zakresie opodatkowania renty otrzymywanej z Belgii

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 stycznia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-2.4011.1007.2021.3.MK PIT w zakresie opodatkowania renty otrzymywanej z Belgii

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 października 2021 r. wpłynął Pani wniosek z 29 września 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty otrzymywanej z Belgii. Uzupełniła go Pani pismem z 12 stycznia 2022 r. (data wpływu 18 stycznia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Po śmierci męża..., zmarłego 29 marca 1993 r., Wnioskodawczyni..., za pośrednictwem... w..., złożyła do Organu Emerytur i Rent w... w Belgii dokumenty poświadczające, że jest wdową. Z Belgii otrzymała pismo o przyznaniu renty rodzinnej jako wdowie, którą pobiera do dziś. Do dnia 31 grudnia 2018 r. renta była opodatkowana 10% podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Od 1 stycznia 2019 r., pośrednik, bank... w... nie wziął pod uwagę, że zmieniły się przepisy, tylko nadal pobierał 10% podatek. Wnioskodawczyni wystosowała pismo do Banku o zaniechanie potrącania zaliczek na podatek, jednak bank odpisał odmownie oraz załączył rozpiskę za lata 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 w rozbiciu na poszczególne miesiące, z podsumowaniem każdego roku. Bank napisał, że ponieważ Wnioskodawczyni nie dostarczyła dokumentu, na podstawie którego bank mógłby zaprzestać naliczania i potrącania 10% podatku, więc potrąca ww. podatek, a Wnioskodawczyni może rozliczyć to w swoim miejscu zamieszkania. Korespondencja z Bankiem... i organem... (Emerytalno-Skarbowym w Belgii) trwała od marca do września 2021 r. Wnioskodawczyni w maju 2021 r. otrzymała Decyzję - Attest, że od 1 kwietnia 1993 r. jest uprawniona do pobierania renty rodzinnej. Wtedy zostało wysłane pismo do Belgii, aby z uwagi na to, że Bank... nadal potrąca podatek, aby Bruksela nadała rentę Wnioskodawczyni na... do czasu wyjaśnienia całej sprawy. Jednak... również pobiera 10% podatek. We wrześniu 2018 r. Wnioskodawczyni otrzymała od Organu z Belgii... pismo, że od 1 stycznia 2018 r. od dochodu wypłaconego z Belgii będzie miała potrącany w Belgii podatek z powołaniem na Protokół zmieniający między Królestwem Belgii a Sejmem Polski. Jednak Bank... i... dalej potrącali 10% podatek. Belgia w piśmie z 5 stycznia 2019 r. jasno napisała, że renta rodzinna brutto=netto. Wnioskodawczyni jest rezydentem Polski, nigdy nie pracowała w Belgii. Jeżeli nie pracowała, to znaczy, że nie mogła uzyskać emerytury. Poczta nadal wypłaca Wnioskodawczyni rentę rodzinną, potrącając 10% podatek.

Rentę rodzinną wypłaca organ Emerytalno-Fiskalny w Belgii. Dochód wypłacony - renta rodzinna - podlega ubezpieczeniu w Belgii. To, co Wnioskodawczyni wypracowała w zakładzie w Polsce, otrzymuje z tego tytułu emeryturę w Polsce i Polska potrąca jej podatek.

Wnioskodawczyni jest rezydentem Polski, od urodzenia mieszka w Polsce. Zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania między Belgią a Polską i protokołem zmieniającym, art. 18 ust. 2, dochody wypłacone z Belgii są opodatkowanie dla Wnioskodawczyni w Belgii. Wnioskodawczyni otrzymuje rentę rodzinną jako wdowa, rezydent Polski, a dochód ten podlega systemowi emerytalnemu w Belgii. Dwa lata temu służba emerytalna Belgii połączyła się z urzędem skarbowym. Wnioskodawczyni nigdy nie była pracownikiem w Belgii, więc nie może pobierać emerytury. Nie stosuje się więc do niej art. 18 ust. 1.

Podsumowując, dochody Wnioskodawczyni są opodatkowane tylko w Belgii. Polska nie ma prawa pobierać podatku.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że wniosek dotyczy roku 2019 od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. Rentę wypłaca Federalna Służba Emerytalna w Belgii. Od 2016 r. Urząd Skarbowy i Organ Emerytalny połączyły się w jeden organ, Federalną Służbę Emerytalną, skąd wypłacana jest Wnioskodawczyni wdowia renta rodzinna po zmarłym mężu, który pracował kiedyś w Belgii i stamtąd uzyskał szczątkową emeryturę. Wnioskodawczyni nigdy w Belgii nie pracowała i to jest renta po zmarłym mężu.

Całe życie Wnioskodawczyni jest rezydentem Polski i mieszka wyłącznie w Polsce.

Wnioskodawczyni poinformowała Federalną Służbę Emerytalną w Belgii, że jest rezydentem Polski. Na żądanie Banku..., aby doręczyć decyzję rentową, że Wnioskodawczyni otrzymuje wdowią rentę rodzinną, Wnioskodawczyni wysłała pismo do Belgii i otrzymała Atest-Decyzję rentową z 11 maja 2021 r., której wcześniej nie miała i nie przedłożyła jej w Dziale Rozliczeń w. Wnioskodawczynię traktowano z marszu jak emeryta, który pracował w Belgii i otrzymuje emeryturę, co jest niezgodne z prawdą. Decyzję Wnioskodawczyni dostarczyła dopiero w połowie roku 2021 r. Bank... potrącał Jej cały czas 10% podatku co miesiąc od 1 stycznia 2019 r. do nadal, bo Wnioskodawczyni nie przedłożyła dokumentu o wdowiej rencie rodzinnej. Ważne jest, że nigdy w Belgii nie pracowała.

Na początku 2019 r. Wnioskodawczyni otrzymała pismo z Belgii z 10 stycznia 2019 r., w którym Federalna Służba Emerytalna napisała, że mowa w nim o międzynarodowej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania, i dalej: "Szanowna Pani, Twoja belgijska renta rodzinna jest obecnie opodatkowana w Polsce. Umowa zawarta pomiędzy Belgią a Polską § 1 został zmieniony w celu uniknięcia podwójnego potrącenia podatku u źródła.

Oznacza to, że od stycznia 2019 r. Twoja belgijska wdowia renta rodzinna podlega opodatkowaniu w Belgii.

W Polsce Wnioskodawczyni ma swoją emeryturę z Polski i z niej potrącany podatek dochodowy, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, wypłacaną z KRUS w..

Pytanie

Jeżeli Wnioskodawczyni otrzymuje wdowią rentę rodzinną z Belgii po zmarłym mężu... i od 1 stycznia 2019 r. zmieniły się przepisy pomiędzy Polską a Belgią, to czy Wnioskodawczyni ma słusznie potrącany podatek za rok 2019, 2020 i 2021?

Pani stanowisko w sprawie:

Zdaniem Wnioskodawczyni, o ile do 31 grudnia 2018 r... miało podstawę prawną umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Belgią do potrącania 10% podatku, to od dnia 1 stycznia 2019 r. renta rodzinna Wnioskodawczyni na terenie Polski nie podlega opodatkowaniu.

Protokół zmieniający podpisany w 2018 r. z mocą od 1 stycznia 2019 r. zmienił to, że dochód wypłacony przez Belgię i podlegający ubezpieczeniu organu Emerytalno-Podatkowego, wypłacany rezydentowi polskiemu, może być opodatkowany w Belgii. Protokół zmieniający art. 18 Emerytury, ust. 2: 2. Jednakże, takie renty wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (czyli w Polsce) na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym lub zgodnie z jakimkolwiek innym systemem emerytalnym w drugim umawiającym się Państwie (czyli w Belgii), jednak wyłącznie w takim przypadku gdy składki uiszczane na podstawie tych przepisów lub systemu są uznawane przez to drugie Państwo (czyli Belgię) dla celów podatkowych. W takim przypadku, podatek tak ustalony nie może przekroczyć 10% kwoty świadczenia brutto.

Wnioskodawczyni interpretuje to w taki sposób, że w Polsce renta rodzinna Wnioskodawczyni już nie podlega opodatkowaniu, brutto=netto do wypłaty, bo podatek nalicza Belgia.

Zdaniem Wnioskodawczyni przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, od 1 stycznia 2019 r. wdowia renta rodzinna nie powinna być opodatkowana w Polsce. Podatek potrącony za lata 2019,2020, 2021 i odprowadzony do Urzędu Skarbowego winien zostać zwrócony na wskazany przez Wnioskodawczynię rachunek bankowy.

UZASADNIENIE

Skoro zgodnie z ustawą o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Królestwem Belgii wraz z Protokołem zmieniającym (Dz. U. z dnia 7 czerwca 2018 r., poz. 1094), Protokół między Rzeczpospolitą Polską a Królestwem Belgii, zmieniający Konwencję między Rzeczpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisaną w Warszawie dnia 20 sierpnia 2001 r., podpisany w Luksemburgu dnia 14 kwietnia 2014 r., Protokół zmieniający Konwencję z mocą od 1 stycznia 2019 r., Artykuł V, Artykuł 18 otrzymuje następujące brzmienie: Emerytury, Pkt 2: Jednakże takie emerytury, renty i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (czyli w Polsce) na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym lub zgodnie z jakimkolwiek innym systemem emerytalnym w drugim Umawiającym się Państwie (czyli w Belgii) mogą zostać opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie, jednak wyłącznie w takim przypadku, gdy składki uiszczane na podstawie tych przepisów lub systemu są uznawane przez to drugie Państwo (czyli Belgię) dla celów podatkowych. W takim przypadku podatek tak ustalony nie może przekroczyć 10% kwoty świadczenia brutto.

Wnioskodawczyni otrzymała pismo z dnia 10 stycznia 2019 r. z Federalnych Służb Emerytalnych w Belgii, w którym jest napisane wyraźnie, że: "Szanowna Pani, Twoja belgijska wdowia renta rodzinna jest obecnie opodatkowana w Polsce. Umowa zawarta pomiędzy Belgią a Polską § 1 został zmieniony w celu uniknięcia podwójnego potrącania podatku u źródła.

Oznacza to, że od 1 stycznia 2019 r. Twoja belgijska wdowia renta rodzinna podlega opodatkowaniu w Belgii.

Musisz zgłosić belgijską wdowią rentę rodzinną belgijskim organom podatkowym. Ostateczne rozliczenie podatku za cały rok 2019 nastąpi w roku podatkowym 2020."

Pismo utworzone przez Federalne Finanse Służby Publicznej.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni zgłosiła do Belgii na formularzu UE/EOG dochody z KRUS w PLN i wysłała zgodnie z żądaniem Federalnych Finansów Służby Publicznej w Belgii, Brukseli w 2020 r. W Belgii dokonano rozliczenia łącznych przychodów Wnioskodawczyni za 2019 r. i za 2020 r. w Belgii, tam rozliczono wdowią rentę rodzinną otrzymywaną z Belgii i dochody z Polski z KRUS. Wnioskodawczyni otrzymuje PIT-y z Federalnych Służb Publicznych z Belgii za każdy rok podatkowy w walucie euro. W formularzu UE/EOG Wnioskodawczyni podaje dochody osiągnięte w Polsce i wysyła w oznaczonym terminie. Ma rozliczony 2019 r. i 2020 r.

Stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie jest takie, że od Jej wdowiej renty rodzinnej z Belgii nie powinien być pobierany podatek dochodowy od osób nieprowadzących na terenie Polski, zgodnie z Protokołem zmieniającym do Konwencji pomiędzy Belgią a Polską, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r. do nadal.

Wnioskodawczyni nie przywoła przepisu z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nieprowadzących, gdyż dochód ten, wdowia renta rodzinna z Belgii, nie podlega opodatkowaniu w Polsce, zgodnie z Protokołem zmieniającym z 2018 r. do Konwencji pomiędzy Belgią a Polską z 2001 r. W dalszym działaniu dochód z Belgii nie powinien być wcale wykazywany w PIT-36.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387; Dz. U. z 2020 r. poz. 1426; Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest polskim rezydentem podatkowym, zamieszkującym na stałe w Polsce. Z systemu ubezpieczeń społecznych w Belgii jest Jej wypłacana renta rodzinna, którą otrzymuje po zmarłym mężu (renta wdowia). Emerytura przekazywana jest bezpośrednio z Belgii na Jej rachunek bankowy w Polsce. Bank od ww. świadczenia pobiera zaliczkę. Wnioskodawczyni powzięła wątpliwość, czy ww. renta w 2019 r. podlega opodatkowaniu w Polsce.

W przedmiotowym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie Konwencja z dnia 20 sierpnia 2001 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 2004 r. Nr 211, poz. 2139 z późn. zm.; dalej: "Konwencja"), zmieniona Protokołem podpisanym w Luksemburgu w dniu 14 kwietnia 2014 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1094).

Do dochodów uzyskiwanych od 1 stycznia 2019 r. mają zastosowanie powołane poniżej zmienione przepisy, wynikające ze zmian Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Królestwem Belgii.

Stosownie do art. 4 ust. 1 Konwencji z dnia 20 sierpnia 2001 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, w rozumieniu niniejszej Konwencji, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która, zgodnie z prawem tego Państwa, podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, wszystkie jego jednostki terytorialne lub organy lokalne. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie w zakresie dochodu osiąganego ze źródeł położonych tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. Konwencji, z zastrzeżeniem postanowień artykułu 19 ustęp 2, emerytury, renty i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (Polsce), ze względu na uprzednie zatrudnienie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie (Polsce).

Natomiast stosownie do art. 18 ust. 2 ww. Konwencji, jednakże takie emerytury, renty i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (Polsce) na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym lub zgodnie z jakimkolwiek innym systemem emerytalnym w drugim umawiającym się Państwie (Belgii), mogą zostać opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie (Belgii), jednak wyłącznie w takim przypadku gdy składki uiszczane na podstawie tych przepisów lub systemu są uznawane przez to drugie Państwo dla celów podatkowych (Belgię). W takim przypadku, podatek tak ustalony nie może przekroczyć 10% kwoty świadczenia brutto.

Z kolei zgodnie z treścią art. 19 ust. 2 lit. a ww. Konwencji, renty i emerytury przekazywane przez Umawiające się Państwo albo przez jego organ lokalny bezpośrednio, bądź z utworzonych przez nie funduszy, osobie fizycznej z tytułu usług świadczonych na rzecz tego Państwa lub organu lokalnego podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Jednakże takie renty i emerytury podlegają opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli ich odbiorca ma w tym Państwie miejsce zamieszkania i posiada jego obywatelstwo (art. 19 ust. 2 lit. b) ww. Konwencji).

Stosownie do art. 19 ust. 3 ww. Konwencji, postanowienia artykułów 15, 16 i 18 stosuje się do wynagrodzeń lub rent i emerytur przekazywanych z tytułu usług świadczonych w ramach działalności przemysłowej lub handlowej wykonywanej przez Umawiające się Państwo lub jeden z jego organów lokalnych.

Ponadto wskazać należy, że zarówno Polska, jak i Belgia notyfikowały Konwencję polsko-belgijską do objęcia Konwencją wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, sporządzoną w Paryżu 24 listopada 2016 r. Konwencja MLI, której celem było jednorazowe zmodyfikowanie sieci umów o unikaniu podwójnego opodatkowania bez konieczności czasochłonnych negocjacji bilateralnych, ratyfikowaną przez Polskę dnia 23 stycznia 2018 r., natomiast przez Belgię dnia 27 czerwca 2019 r. Dniem wejścia w życie i stosowania postanowień Konwencji MLI dla Polski jest 1 lipca 2018 r., natomiast dla Belgii 1 października 2019 r. Tekst Konwencji MLI w języku polskim został opublikowany w Dzienniku Ustaw z 2018 r., poz. 1369.

Dla celów stosowania prawa, postanowienia Konwencji MLI muszą być interpretowane równolegle z Konwencją między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, z uwzględnieniem stanowisk Umawiających się Państw w zakresie przyjęcia Konwencji MLI.

Zasady stosowania postanowień Konwencji MLI w odniesieniu do danej Umowy Podatkowej wynikają z art. 35 ww. Konwencji.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 Konwencji MLI, postanowienia art. 3 ust. 1, art. 3 ust. 2, art. 5 ust. 6, art. 6 ust. 1, art. 7 ust. 1, art. 9 ust. 1 lit. b i art. 11 ust. 1 Konwencji MLI będą miały zastosowanie w zakresie stosowania Konwencji przez Polskę:

* w odniesieniu do podatków pobieranych u źródła od kwot wypłacanych lub zaliczanych na rzecz osób niemających miejsca zamieszkania lub siedziby w Polsce, gdy zdarzenie dające prawo do pobrania takiego podatku wystąpi w dniu lub po dniu 1 stycznia 2020 r.; oraz

* w odniesieniu do pozostałych podatków nakładanych przez Polskę, w zakresie podatków nakładanych w okresach podatkowych rozpoczynających się w dniu lub po dniu 1 kwietnia 2020 r.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 Konwencji MLI, postanowienia Umowy Podatkowej, do której ma zastosowanie niniejsza Konwencja, które zobowiązują Umawiającą się Jurysdykcję do zwolnienia z podatku dochodowego lub przyznania odliczenia lub zaliczenia w wysokości równej podatkowi zapłaconemu od dochodu uzyskanego przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium tej Umawiającej się Jurysdykcji, który może być opodatkowany przez drugą Umawiającą się Jurysdykcję zgodnie z postanowieniami Umowy Podatkowej, do której ma zastosowanie niniejsza Konwencja, nie będą miały zastosowania w zakresie, w jakim postanowienia te dopuszczają opodatkowanie przez tę drugą Umawiającą się Jurysdykcję wyłącznie z tego powodu, że taki dochód stanowi jednocześnie dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium tej drugiej Umawiającej się Jurysdykcji.

Zgodnie z art. 5 ust. 6 Konwencji MLI:

a) W przypadku, gdy osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającej się Jurysdykcji uzyskuje dochód lub posiada majątek, które zgodnie z postanowieniami Umowy Podatkowej, do której ma zastosowanie niniejsza Konwencja, mogą być opodatkowane przez drugą Umawiającą się Jurysdykcję (z wyłączeniem sytuacji, gdy te postanowienia zezwalają na opodatkowanie przez tę drugą Umawiającą się Jurysdykcję wyłącznie z powodu, że dany dochód jest także dochodem uzyskiwanym przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium tej drugiej Umawiającej się Jurysdykcji), pierwsza wymieniona Umawiająca się Jurysdykcja zezwoli na:

i. odliczenie od podatku od dochodu takiej osoby kwoty równej podatkowi od dochodu zapłaconemu w tej drugiej Umawiającej się Jurysdykcji;

ii. odliczenie od podatku od majątku takiej osoby kwoty równej podatkowi od majątku zapłaconemu w tej drugiej Umawiającej się Jurysdykcji.

Jednakże odliczenie takie nie może przekroczyć tej części podatku od dochodu lub od majątku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na taki dochód lub majątek, które mogą być opodatkowane w tej drugiej Umawiającej się Jurysdykcji.

b) Jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem Umowy Podatkowej, do której ma zastosowanie niniejsza Konwencja, dochód uzyskany lub majątek posiadany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającej się Jurysdykcji jest zwolniony z opodatkowania przez tę Umawiającą się Jurysdykcję, wówczas ta Umawiającą się Jurysdykcja może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku takiej osoby uwzględnić zwolniony dochód lub majątek.

Zgodnie z art. 5 ust. 7 Konwencji MLI, ustęp 6 będzie miał zastosowanie w miejsce postanowień Umowy Podatkowej, do której ma zastosowanie niniejsza Konwencja, które dla celów uniknięcia podwójnego opodatkowania nakładają na Umawiającą się Jurysdykcję obowiązek zwolnienia z podatku przez tę Umawiającą się Jurysdykcję dochodu osiągniętego lub majątku posiadanego przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium tej Umawiającej się Jurysdykcji, które zgodnie z postanowieniami takiej Umowy Podatkowej, do której ma zastosowanie niniejsza Konwencja, mogą być opodatkowane w drugiej Umawiającej się Jurysdykcji.

Z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawczyni miała miejsce zamieszkania dla celów podatkowych tzw. rezydencję podatkową w innym kraju niż Polska. Ponadto, we wniosku jak i jego uzupełnieniu nie zaprzeczono, że wypłacana renta z Belgii nie jest świadczeniem wypłacanym na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym Belgii, a tym samym nie wskazano, że stanowi płatność wypłacaną przez Belgię albo przez jego organ lokalny bezpośrednio, bądź z utworzonych przez nie funduszy, z tytułu usług świadczonych na rzecz Belgii lub jego organu lokalnego.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że zgodnie z art. 18 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, otrzymywana przez Wnioskodawczynię w latach 2019 - 2021 renta rodzinna (po zmarłym mężu) z Belgii podlega opodatkowaniu w Polsce. Jednocześnie, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. Konwencji, ww. renta rodzinna może podlegać opodatkowaniu również w Belgii.

Jednocześnie jednak, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce, należy zastosować określoną w Konwencji metodę unikania podwójnego opodatkowania.

Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 2 ww. Konwencji, w przypadku Polski podwójnego opodatkowania unika się w następujący sposób:

a)

jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochody lub posiada majątek, które stosownie do postanowień niniejszej Konwencji, mogą być opodatkowane w Belgii, wówczas Polska z uwzględnieniem postanowień litery b) oraz c) niniejszego ustępu zwolni taki dochód lub majątek z opodatkowania;

b)

jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochody, które zgodnie z postanowieniami artykułów, 7, 10, 11, 12, 13, 14 lub 18 Konwencji mogą być opodatkowane w Belgii, wówczas Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby kwoty równej podatkowi od dochodu zapłaconemu w Belgii. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na dochód uzyskany w Belgii;

c)

jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem Konwencji uzyskane dochody lub posiadany majątek przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce są zwolnione z opodatkowania w Polsce, to Polska może jednak wziąć pod uwagę przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby, dochód lub majątek zwolniony z opodatkowania;

d)

bez względu na postanowienia litery b) dywidendy uzyskiwane przez spółkę mającą siedzibę w Polsce ze spółki mającej siedzibę w Belgii są zwolnione z opodatkowania w Polsce o ile spółka, która ma siedzibę w Polsce posiada bezpośrednio w dniu wypłaty dywidend nie mniej niż 10 procent udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej dywidendy i posiada lub będzie posiadała te udziały (akcje) przez nieprzerwany 24 miesięczny okres, w którym dokonano wypłaty.

Zatem, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu dochodów Wnioskodawczyni mającej miejsce zamieszkania w Polsce, uzyskanych w latach 2019 - 2021 z tytułu renty wypłacanej z Belgii, należy zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania dochodu określoną w art. 23 ust. 2 pkt b) ww. Konwencji, czyli tzw. metodę proporcjonalnego odliczenia, która oznacza, że dochód z renty osiągnięty za granicą jest opodatkowany w Polsce, ale od należnego podatku obliczonego wg skali podatkowej, odlicza się podatek zapłacony za granicą do wysokości limitu.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłem przychodu jest m.in. emerytura lub renta.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy, przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Zgodnie z art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

W sytuacji, gdy renta wypłacana jest podatnikowi przez płatnika (bank), to na płatniku ciąży obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy, stosownie do treści art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy - od wypłacanych przez nie emerytur i rent.

W myśl art. 35 ust. 3 ww. ustawy, zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1-1e, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w ust. 3-8, zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej w tym miesiącu przez płatnika ze środków podatnika (art. 35 ust. 9 ww. ustawy).

Stosownie do art. 35 ust. 3a ww. ustawy, podatnik przy odbiorze emerytury lub renty, o której mowa w ust. 3, może wpłacić płatnikowi ustaloną zaliczkę w złotych. Wpłatę tę uznaje się za zaliczkę potrąconą przez płatnika.

Zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 3 zmniejsza się o kwotę, o której mowa w art. 32 ust. 3, jeżeli zaliczkę pobierają płatnicy określeni w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, a podatnik przed pierwszą wypłatą należności w roku podatkowym lub przed upływem miesiąca, w którym zaczął osiągać takie dochody, złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru, że nie osiąga równocześnie innych dochodów, z wyjątkiem określonych w art. 30-30c oraz art. 30e. Przepis art. 27 ust. 1b pkt 2 stosuje się odpowiednio (art. 35 ust. 4 ww. ustawy).

Reasumując, dochody uzyskane przez Wnioskodawczynię (osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce) w latach 2019-2021 z tytułu renty wypłacanej z Belgii, stosownie do art. 18 ust. 1-2 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podlegają opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w Belgii. Jednocześnie, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce, należy zastosować określoną w art. 23 ust. 2 lit. b ww. Konwencji metodę unikania podwójnego, czyli tzw. metodę proporcjonalnego odliczenia, która oznacza, że dochód osiągnięty za granicą jest opodatkowany w Polsce, ale od należnego podatku obliczonego wg skali podatkowej, odlicza się podatek zapłacony za granicą przy czym odliczenie takie nie może przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na dochód uzyskany w Belgii.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Należy zaznaczyć, że dokonana przez Organ ocena stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawczynię dotyczy wyłącznie skutków podatkowych, jakie w przedmiotowej sprawie wystąpią po Jej stronie w związku z otrzymywaniem świadczenia rentowego z Belgii. Interpretacja nie rozstrzyga natomiast kwestii obowiązków innych podmiotów, w tym banku (płatnika).

Ponadto nadmienić należy, że w sytuacji wystąpienia kolizji w zakresie opodatkowania tego samego przychodu, a w konsekwencji ewentualnego braku wyeliminowania podwójnego opodatkowania, istnieje możliwość wszczęcia na wniosek podatnika, procedury wzajemnego porozumiewania się, co jednak nie mieści się w obszarze właściwości rzeczowej Organu interpretacyjnego. Tryb postępowania w tej sprawie - które to postępowanie nie mieści się w niniejszym postępowaniu interpretacyjnym - został uregulowany w art. 25 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku. Stosownie do ust. 1 tego artykułu, jeżeli osoba jest zdania, że działania jednego lub obu Umawiających się Państw wprowadziły lub wprowadzą dla niej opodatkowanie, które jest niezgodne z postanowieniami niniejszej Konwencji, wówczas może ona, niezależnie od środków odwoławczych przewidzianych w prawie wewnętrznym tych Państw, przedstawić swoją sprawę właściwemu organowi tego Umawiającego się Państwa, w którym ma ona miejsce zamieszkania lub siedzibę, lub, jeżeli w danej sprawie mają zastosowanie postanowienia art. 24 ust. 1, właściwemu organowi tego Umawiającego się Państwa, którego jest obywatelem. Sprawa powinna być przedłożona w ciągu trzech lat, licząc od dnia pierwszego urzędowego zawiadomienia o działaniu powodującym opodatkowanie niezgodne z postanowieniami niniejszej Konwencji.

Właściwy organ, jeżeli uzna zarzut za uzasadniony i jeżeli nie może spowodować zadowalającego rozwiązania, podejmie starania, aby przypadek ten uregulować w porozumieniu z właściwym organem drugiego Umawiającego się Państwa, tak aby zapobiec opodatkowaniu niezgodnemu z niniejszą Konwencją. Osiągnięte w ten sposób porozumienie zostanie wprowadzone w życie bez względu na terminy przewidziane przez ustawodawstwo wewnętrzne Umawiających się Państw (art. 25 ust. 2 ww. Konwencji).

Na podstawie art. 25 ust. 3 ww. Konwencji, właściwe organy Umawiających się Państw będą wspólnie czynić starania, aby w drodze wzajemnego porozumienia usuwać trudności lub wątpliwości, które mogą powstać przy interpretacji lub stosowaniu Konwencji.

Stosownie do art. 25 ust. 4 ww. Konwencji, właściwe organy Umawiających się Państw uzgodnią zakres środków administracyjnych niezbędnych do zastosowania niniejszej Konwencji, a w szczególności formalności, których powinny dopełnić osoby mające miejsce zamieszkania lub siedzibę w każdym Umawiającym się Państwie, aby otrzymać w drugim Umawiającym się Państwie obniżenia lub zwolnienia od opodatkowania przewidziane w niniejszej Konwencji.

Tutejszy Organ podkreśla, że jednym z celów interpretacji indywidualnych jest zinterpretowanie przepisów budzących wątpliwość wśród podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych. Przepis art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, z późn. zm.) nakłada na Organ podatkowy obowiązek udzielania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

W myśl art. 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, ilekroć w ustawie jest mowa o:

1)

ustawach podatkowych - rozumie się przez to ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich;

2)

przepisach prawa podatkowego - rozumie się rzez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych;

Zatem, wydawane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje indywidualne nie dotyczą zasad opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia emerytalnego podatkiem dochodowym w Belgii na podstawie przepisów prawa podatkowego obowiązujących w Belgii.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawczyni może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy - Ordynacja podatkowa.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości Pani stanowiska może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy - Ordynacja podatkowa.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi Pani zastosować się do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl