0113-KDIPT2-1.4011.829.2021.3.AP - Wyłączenie z PIT przychodów z prostytucji

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 grudnia 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.829.2021.3.AP Wyłączenie z PIT przychodów z prostytucji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych prostytucji (pytanie Nr 2 i Nr 3) jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 sierpnia 2021 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Pani wniosek z 26 sierpnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 22 listopada 2021 r. (wpływ 23 listopada 2021 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od czerwca 2013 r. zajmuje się Pani świadczeniem usług seksualnych za pieniądze (prostytucją). Początkowo (jeszcze jako studentka), poszukiwała Pani klientów przez popularny portal erotyczny o nazwie.... - działanie tego portalu polega na tym, że kobiety dodają ogłoszenia oferując usługi seksualne za pieniądze, zaś mężczyźni ogłaszają się na portalu oferując "sponsoring" i wówczas zainteresowane kobiety kierują do nich wiadomości prywatne oferując spotkanie. Pani nigdy nie wrzucała swojego ogłoszenia, tylko odpowiadała na ogłoszenia mężczyzn oferujących seks za pieniądze. Ustalenie szczegółów spotkania było indywidualne, nie miała Pani żadnego cennika świadczonych usług - czasami ustalenie ceny następowało w wiadomościach prywatnych (które Pani posiada), czasami zaś w rozmowach telefonicznych, a czasami na pierwszym spotkaniu (w zależności od preferencji i oczekiwań klienta). Nawiązanie kontaktu zawsze następowało poprzez e-mail (zawsze korzystała Pani z tego samego adresu e-mail). Z korespondencji tej wynikało wprost, że chodzi o świadczenie usług seksualnych za pieniądze. Posiada Pani dostęp do korespondencji e-mail z klientami pozyskanymi w ten sposób - oczywiście posługiwała się Pani wówczas nieprawdziwym imieniem, natomiast w niektórych wiadomościach wysłanych do klientów wysyłała swoje zdjęcia, na których jest widoczna twarz oraz podawała numer telefonu, który posiada do dzisiaj, toteż zweryfikowanie, że adres e-mail, z którego jest prowadzona korespondencja należy do Pani nie byłby problemem. Mężczyzn, z którymi Pani korespondowała było wielu, z kolei do rzeczywistych spotkań doszło z ponad setką mężczyzn. Spotkania odbywały się początkowo na terenie Poznania (od czerwca 2013 r. do około 2017 r.), a w... (sporadycznie od 2015 r. do 2017 r., zaś od lipca 2017 r. do dnia złożenia wniosku jest to wyłącznie...) w różnych miejscach - wynajmowane przez Panią mieszkanie (w...), mieszkanie klienta lub hotel (to głównie na terenie..., to klient wybierał i rezerwował hotel). Nie korzystała Pani z usług jednego konkretnego taksówkarza, który miałby Panią wozić do klientów - w swojej działalności była Pani samowystarczalna, z nikim nie współpracowała. Nie zna Pani danych osobowych mężczyzn poznanych przez ww. portal, którzy płacili za świadczone usługi seksualne, posiada Pani jedynie ich adresy e-mail, które wynikają z zachowanej korespondencji oraz fotografie niektórych z nich. Niektóre z tych spotkań były jednorazowe, inni klienci wracali - nie było reguły. Przez wskazany portal spotykała się Pani z mężczyznami do 2020 r., w tym czasie świadczyła Pani usługi seksualne około 110 klientom (z tyloma mężczyznami posiada Pani korespondencję e-mail), klienci płacili za spotkanie, na którym świadczyła Pani usługi seksualne od około 400 zł do 1 000 zł (ceny były uzależnione od wielu czynników, takich jak czas spotkania, świadczona usługa, wiek mężczyzny). W związku z tym, że niektórzy klienci spotkali się z Panią kilkukrotnie, to w ramach świadczonych usług seksualnych klientom pozyskanym przez ww. portal uzyskała Pani zarobek w łącznej wysokości około.... zł (prawie wszystkie pieniądze zostały odłożone, ponieważ pozostawała Pani na utrzymywaniu rodziców oraz miała dochód tytułem renty). Z uzyskanych w ten sposób pieniędzy kwotę około.... zł wpłaciła Pani samodzielnie na swoje konto, ponieważ pieniądze od klientów otrzymywała Pani do ręki (wpłat dokonywała Pani od marca 2016 r.). Następnie od listopada 2017 r. chciała Pani zmienić sposób pozyskiwania klientów, swoją aktywność przeniosła Pani do klubu nocnego na terenie.....- nie pracowała Pani w żadnym klubie, była to zwykła dyskoteka, niemniej w lokalnym środowisku było wiadomo, że jest to klub, do którego chodzą bardzo zamożni mężczyźni, poszukujący prostytutek (do 2020 r. poszukiwała Pani jednocześnie klientów przez ww. portal). W tym okresie chciała Pani zmienić sposób zarobkowania i zamiast wielu jednorazowych spotkań chciała Pani zostać prostytutką dla VIP-ów, skupiając się na tym, aby mieć kilku stałych i zamożnych sponsorów. W ten sposób poznała Pani dwóch mężczyzna ich Pani dane osobowe i na wypadek wszczętego postępowania mogłaby je wskazać, celem przesłuchania tych mężczyzn. Z jednym z tych mężczyzn spotykała się Pani w okresie od stycznia 2019 r. do kwietnia 2019 r., za co uzyskała kwotę.... zł - te pieniądze zostały przelane na konto w dniach: 11 lutego 2019 r.... zł), 21 marca 2019 r. (.... zł), 15 kwietnia 2019 r. (....zł) - oczywiście dysponuje Pani potwierdzeniami przelewów. Z kolei, drugim z tych mężczyzn spotykała się Pani od listopada 2017 r., uzyskując z tego tytułu kwotę.... zł oraz.... euro - które zostały przelane na konto wieloma wpłatami w okresie od 5 lipca 2019 r. do 29 lipca 2021 r. Ponadto, od mężczyzny tego otrzymywała Pani nieregularne kwoty również do ręki, które następnie wpłacała Pani samodzielnie na swoje konto - łączna kwota pieniędzy, które otrzymała Pani do ręki i następnie wpłaciła na konto, to około.... zł oraz....euro. Spotkania z dwoma ww. mężczyznami były bardzo częste, natomiast z uwagi na ich zamożność i oczekiwania co do Pani dyspozycyjności nie umawialiście się na określoną stawkę godzinową, tylko wykupili oni niejako "abonament", co polegało na płaceniu znacznej sumy pieniędzy, natomiast nie były to kwoty regularne, wpłacane konkretnego dnia. Z mężczyznami tymi weszła Pani w stałą relację sponsorowaną, dlatego spotkania następowały u Pani w mieszkaniu, u nich lub wyjeżdżaliście wspólnie, np. nad morze, zaś wachlarz oferowanych przez Panią usług seksualnych był bardzo szeroki czasami, gdy nie było dłuższej możliwości realnego spotkania, to świadczyła Pani tym mężczyznom również usługi seksualne na odległość (przez kamerkę). Z jednym z tych mężczyzn posiada Pani również korespondencję sms, z której wynika, że umawiacie się, że będzie on Pani płacił za spotkania "miesięczną pensję". Z drugim z tych mężczyzn nie posiada Pani takowej korespondencji, natomiast bez skrupułów poda Pani jego dane osobowe i będzie chciała powołać go na świadka, gdyby była taka konieczność, dodatkowo posiada Pani wiele potwierdzeń, że zamawiała mniej więcej raz w tygodniu przejazd aplikacją...., z którego wynika, że jeździła na adres tego mężczyzny późnymi godzinami wieczornymi i wracała nad ranem. Pani relacja z tymi mężczyznami, choć stała, była oparta jedynie na zasadach biznesowych i zarobkowaniu na świadczonym nierządzie (nie były to w żadnym wypadku relacje partnerskie - z tego co Pani wie mężczyźni Ci posiadają żony i dzieci). Na marginesie dodała Pani, że w tzw. międzyczasie pracowała również w dwóch firmach - jedna z nich to była firma prywatna (sklep odzieżowy) - trwało to około dwa miesiące pod koniec 2019 r., zaś druga to była instytucja państwowa (stanowisko sekretarka) - w okresie maja do sierpnia br. - z tego tytułu osiągnęła Pani legalny dochód, z którego rozliczyła się w Urzędzie Skarbowym. Oprócz powyższego, świadczenie przez Panią usług seksualnych może uprawdopodobnić znaczna ilość bielizny erotycznej, strojów erotycznych oraz obuwia erotycznego, których posiada Pani kilkadziesiąt. Dodatkowo, posiada Pani kolekcję zabawek erotycznych, które miały podnieść poziom świadczonych usług seksualnych. Łączny majątek, który zgromadziła Pani na świadczeniu nierządu przez okres ostatnich 8 lat to około.... zł oraz.... euro. 23 listopada 2021 r. uzupełniła Pani wniosek, na wezwanie Organu, i wskazała, że posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na dzień złożenia wniosku nie toczy oraz nie toczyło się wcześniej w stosunku do Pani postępowanie podatkowe lub kontrolne dotyczące stanu faktycznego objętego wnioskiem. Wykonywane przez Panią czynności nie są (nie były) wykonywane w warunkach określonych w art. 202 Kodeksu karnego. Na dzień złożenia wniosku nie osiąga Pani przychodów z innych źródeł. Ostatnie uzyskiwane przychody z innych źródeł niż objętych wnioskiem przypadają na okres: 17 maja 2021 r. - 16 sierpnia 2021 r. - umowa zlecenia; listopad 2019 r. - umowa zlecenia - przychody z powyższych źródeł zostały przez Panią zgłoszone do Urzędu Skarbowego. Świadczone usługi, w Pani ocenie, należą do kategorii czynności wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W Pani ocenie, usługi seksualne, które świadczyła nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, jako sprzecznej z zasadami współżycia społecznego. Obecnie (oraz na dzień złożenia wniosku) nie świadcz Pani usług seksualnych. Zamierza Pani kupić lokal mieszkalny - data i konkretny lokal jest uzależniony od sytuacji na runku nieruchomości, która jest dynamiczna, zatem konkretny lokal mieszkalny i data zakupu zostaną wybrane dopiero po otrzymaniu interpretacji, gdyż długi czas oczekiwania na interpretację oraz wysoki popyt na nieruchomości sprawia, że skonkretyzowanie wyboru nieruchomości i zarezerwowanie jej na kilka miesięcy w realiach rynku jest niemożliwe.

Pytania:

1. Czy posiadany przez Panią materiał dowodowy, wymieniony w opisie stanu faktycznego, jest wystarczający do udowodnienia, że zgromadzone środki pieniężne znajdują w całości pokrycie w świadczonych usługach seksualnych?

2. Czy dochody uzyskiwane przez Panią z prostytucji, wymienione w opisie stanu faktycznego, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

3. Czy środki pieniężne na pokrycie wydatków na zakup przez Panią nieruchomości mogą podlegać opodatkowaniu jako nieujawnione źródła przychodu stawką 75%, jeżeli zostały uzyskane z uprawiania nierządu?

4. Czy w przypadku pytania organu podatkowego o posiadany majątek może Pani na pokrycie ww. wydatku przedstawić pieniądze uzyskane z uprawiania nierządu na okoliczność określenia wysokości i pochodzenia środków pieniężnych, za które nabyła majątek, jeżeli jest w posiadaniu dowodów określonych w opisie stanu faktycznego?

Przedmiotem interpretacji indywidualnej jest ocena Pani stanowiska w odniesieniu do postawionego pytania Nr 2 i Nr 3 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w odniesieniu do pytań Nr 1 i Nr 4, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pani stanowisko w sprawie

Uzyskiwane przez Panią dochody z prostytucji nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 27 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.; dalej: ustawa o PIT), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych oraz daninę solidarnościową.

Należy zauważyć, że w myśl art. 2 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, jej przepisów nie stosuje się do przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 lipca 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 100/09; " (...) pojęcie "czynności", o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oznacza zachowania (czynności faktyczne), które w ogóle nie mogą być wskazane w treści ważnej czynności prawnej, jako świadczenie strony tej czynności. Przedmiotem prawnie skutecznej umowy, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie mogą być zachowania, które ze swojej istoty są sprzeczne z prawami przyrody, ustawą lub zasadami współżycia społecznego i w konsekwencji w ogóle nie mogą być określone w treści ważnej i wywołującej zamierzone skutki umowy.

Podobnie wypowiadał się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 15 stycznia 2008 r., wydanym w sprawie o sygn. akt II FSK 1578/06, Lex 465036.

W celu ustalenia, czy usługi wskazane we wniosku stanowią czynności mogące być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, niezbędne jest odwołanie się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145, z późn. zm.; dalej: k.c.). Jak stanowi art. 58 § 1 k.c., czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu obejście ustawy jest nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny skutek, w szczególności ten. iż na miejsce nieważnych postanowień czynności prawnej wchodzą odpowiednie przepisy ustawy. W myśl art. 58 § 2 k.c., nieważna jest czynność prawna sprzeczna z zasadami współżycia społecznego.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, prostytucja oznacza uprawianie seksu za pieniądze. Umowa o świadczenie usług seksualnych nie może być prawnie skuteczna na gruncie przepisów k.c. Jest to bowiem czynność prawna, którą w Polsce traktuje się jako sprzeczną z zasadami współżycia społecznego.

W konsekwencji, z punktu widzenia Kodeksu cywilnego umowy tego rodzaju są nieważne, a uzyskiwane w wyniku ich realizacji dochody nie mogą podlegać opodatkowaniu na gruncie przepisów ustawy o PIT. Należy dodatkowo zauważyć, że Skarb Państwa nie może czerpać korzyści w postaci podatków z tytułu uprawiania prostytucji. Wniosek taki można wyprowadzić pośrednio z brzmienia art. 204 § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2018 r. poz. 1600), który penalizuje czerpanie korzyści majątkowych z uprawiania prostytucji przez inną osobę.

Jak wynika ponadto z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 23 kwietnia 2014 r., sygn. akt I SA/Kr 568/13: "Istotnym dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy jest zatem, jak słusznie podnosi podatnik, wyłączenie, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, którym objęto przychody wynikające z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. W orzecznictwie sądowym powszechnie przyjmuje się, że do czynności takich należy niewątpliwie świadczenie usług w obszarze prostytucji (nierządu, usług towarzyskich), które nie są wprawdzie prawnie zakazane, ale nie stanowią także przedmiotu zgodnego z prawem, zasługującego na ochronę prawną obrotu cywilnego, prawnie znaczącego dla opodatkowania na podstawie ustawy podatkowej - tak cytowane wyżej orzeczenie NSA z dnia 23 grudnia 2008 r., wyrok NSA z dnia 24 sierpnia 2010 r., sygn. akt II FSK 604/09, LEX nr 745761, czy wyrok NSA z dnia 14 stycznia 2010 r., sygn. akt II FSK 1301/08 dostępny w CBOSA.

Przychody z prostytucji zatem, jako nieobjęte zakresem przedmiotowym ustawy podatkowej, nie podlegają tym samym w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W uzupełnieniu dodała Pani, że odpowiedzi na pytania 2 i 3 zawarte we wniosku pierwotnym szeroko zostały przedstawione w uzasadnieniu, natomiast skondensowane odpowiedzi, to:

"Ad. 2" - dochody uzyskiwane przez Panią z prostytucji wymienione w opisie stanu faktycznego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych;

"Ad. 3" - środki pieniężne na pokrycie wydatków na zakup przez Panią w przyszłości nieruchomości nie mogą podlegać opodatkowaniu, jako nieujawnione źródła przychodu stawką 75%, jeżeli zostały uzyskane z opisanego w stanie faktycznym uprawiania nierządu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

Przywołany wyżej przepis wprowadza ograniczenie w zakresie przedmiotowym obowiązywania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ograniczenie to ustawodawca zrealizował przez zastosowanie instytucji wyłączenia spod działania tej ustawy ściśle określonej kategorii przychodów. Prawo podatkowe nie zawiera definicji użytych w przywołanym wyżej przepisie pojęć, należy więc w tym względzie odnieść się do przepisów Kodeksu cywilnego.

Zgodnie z art. 58 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740, z późn. zm.), czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu obejście ustawy jest nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny skutek, w szczególności ten, że na miejsce nieważnych postanowień czynności prawnej wchodzą odpowiednie przepisy ustawy.

W myśl natomiast art. 58 § 2 Kodeksu cywilnego, nieważna jest czynność prawna sprzeczna z zasadami współżycia społecznego.

W związku z powyższym, przedmiotem prawnie skutecznej umowy, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie mogą być zachowania, które ze swej istoty są sprzeczne z prawami przyrody, ustawą lub zasadami współżycia społecznego i w konsekwencji w ogóle nie mogą być określone w treści ważnej i wywołującej zamierzone skutki umowy. Są to czynności, które w żadnych okolicznościach i warunkach, jakie przepisy prawa przewidują dla zawarcia wolnej od wad umowy, nie mogą być przedmiotem stosunku cywilnoprawnego, nawet hipotetycznie. Przychody wynikające z zachowań, które w żadnych okolicznościach nie mogą być zaakceptowane przez obowiązujący porządek prawny, zostały wyłączone przez ustawodawcę spod działania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Wysokość przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych ustala się na podstawie poniesionych przez podatnika w roku podatkowym wydatków i wartości zgromadzonego w tym roku mienia, jeżeli wydatki te i wartości nie znajdują pokrycia w mieniu zgromadzonym przed poniesieniem tych wydatków lub zgromadzeniem mienia, pochodzącym z przychodów uprzednio opodatkowanych lub wolnych od opodatkowania (art. 20 ust. 3 ww. ustawy).

Mając powyższe na względzie, odpowiadając na Pani pytanie Nr 2 i Nr 3, stwierdzić należy, że czynności wykonywane przez Panią nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Tym samym, nie mogą również podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co wynika z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, przychody z uprawiania nierządu mogą być traktowane jako dochody "wolne od opodatkowania". Do dochodów z tego tytułu nie znajduje bowiem zastosowanie art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który to artykuł traktuje o przychodach nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych. Tym samym, wydatkowanie środków uzyskanych z uprawiania własnego nierządu na zakup nieruchomości nie będzie skutkować zastosowaniem 75% stawki podatku, określonej na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl