0113-KDIPT2-1.4011.641.2022.1.AP - Ulga na działalność sportową

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 października 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.641.2022.1.AP Ulga na działalność sportową

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 21 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości odliczenia wydatków na organizację imprez sportowych od podstawy opodatkowania w zeznaniu rocznym.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, polskim rezydentem podatkowym. Nie prowadzi działalności gospodarczej poza terytorium RP za pośrednictwem zagranicznego zakładu. Zasadniczym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność sportowa - uczestnictwo w......, organizowanych przez... oraz związane z tym świadczenia promocyjne, reklamowe dla Partnerów Zespołu i działalność popularyzująca sport i zdrowy styl życia.

Wnioskodawca od ponad dekady jest czynnym uczestnikiem....... (...). Jest.... utytułowanym...., zaangażowanym nie tylko w ciągły samorozwój i polepszanie wyników, ale także w kampanie społeczne mające na celu m.in. zachęcenie dzieci i młodzieży do aktywnego uczestnictwa w lekcjach WF-u (np. event organizowany.... w...-... lekcja WF-u na świeżym powietrzu,.....).

Jest organizatorem kilku edycji autorskiej kampanii... pn.: "...", której celem jest (...). Wnioskodawca jest także (...). Poza tematami związanymi z..., Wnioskodawca jest zaangażowanym ambasadorem Fundacji "..." oraz Honorowym Ambasadorem Miasta..., gdzie wspólnie z Burmistrzem Miasta organizuje coroczne wydarzenia zwiększające popularyzowanie sportów... pn.: "...", a także spotkania z kibicami. Wnioskodawca regularnie publikuje na swoich mediach społecznościowych relacje z treningów i podejmowanych aktywności sportowych promujących wśród kibiców postaw prozdrowotnych i mających na celu popularyzację aktywności sportowych.

Wnioskodawca rozlicza się z tytułu podatku dochodowego podatkiem liniowym.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca cyklicznie (około 10 razy w roku) organizuje imprezy sportowe, w ramach których spotyka się z kibicami i zaproszonymi przez siebie gośćmi - np. dziennikarzami, osobami, które w ramach różnych konkursów wygrały spotkanie z Wnioskodawcą lub (...). Imprezy sportowe w roku bieżącym organizowane są na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, Estonii, Belgii, Grecji, Hiszpanii, Portugalii i nie mają charakteru zamkniętego. Odbywają się przy udziale zaproszonych gości, jednakże osoby spoza grona gości również mogą brać udział w imprezie.

Przedmiotowe imprezy nie są imprezami masowymi w rozumieniu ustawy z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych.

Relacje z przedmiotowych imprez sportowych zamieszczane są na profilach społecznościowych Wnioskodawcy. Celem organizowanych imprez sportowych jest popularyzowanie kultury fizycznej i sportów... z wykorzystaniem wizerunku Wnioskodawcy, jako osoby aktywnie dbającej o formę sportową, osiągającej sukcesy sportowe dzięki dużemu zaangażowaniu i intensywnym treningom, integracja środowisk kibiców, rozwój stosunków społecznych, wychowanie fizyczne poprzez promocję aktywności fizycznej, przybliżenie kibicom realiów uprawianego sportu, umożliwienie uczestnikom doświadczenia warunków i emocji zbliżonych do.... W trakcie trwania imprez Wnioskodawca wykonuje (...). Udział w imprezie zapewnia uczestnikom możliwość doświadczenia emocji zbliżonych do tych jakich doświadczają kibice podczas (...). Ponadto, w czasie trwania imprez Wnioskodawca spotyka się z ww. osobami, udziela wywiadów, pozuje do zdjęć, rozdaje autografy.

Wydatki i organizacja imprez sportowych wpływają na powstanie źródła przychodu lub dają szansę powstania przychodu, gdyż decydują o wzroście wartości wizerunku Wnioskodawcy, zwiększają Jego rozpoznawalność, wobec czego stanowią dla partnerów zespołu o atrakcyjności Wnioskodawcy jako świadczeniodawcy usług reklamowych.

Poniesione wydatki są dokumentowane dowodami księgowymi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Wartość poniesionych wydatków na organizację imprez sportowych jest potrącona wyłącznie jako koszt podatkowy.

Organizacja każdej z imprez wymaga zaangażowania Wnioskodawcy -....,..., członków zespołu, koordynatora, operatora, fotografa, osób prowadzących social media, managera, asystentów, członków zespołu, tj. firmy obsługującej..., osób zabezpieczających trasę przejazdu, członków ekipy zabezpieczającej wydarzenie (karetka pogotowia, straż), osób obsługujących catering.

Przedmiotowe imprezy odbywają się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą - w miejscach o warunkach topograficznych i atmosferycznych zbliżonych do.. Imprezy poza granicami kraju trwają do 2 dni.

W związku z organizacją ww. imprez sportowych Wnioskodawca ponosi następujące wydatki:

1.

wynajęcie.... wraz z osobami do jego obsługi (tzw....) kwota zależy od miejsca wydarzenia i firmy - od..... zł;

2.

wynajęcie.... - około..... zł;

3.

wynajęcie osób do zabezpieczenia wydarzenia - około.... zł;

4.

koszty logistyczne zespołu (transport, noclegi) - w zależności od miejsca od.....zł;

5.

catering -.... zł;

6.

koszty noclegu zespołu i gości wraz z wyżywieniem - w zależności od ilości osób.... zł;

7.

koszty zespołu (wynagrodzenie...., ekipy, foto & video, zespołu PR) - około..... zł;

8.

ewentualny wynajem samochodów (głównie za granicą) -.... zł;

9.

zużywane.... - koszt....zł;

10.

koszty części samochodowych,..... zł;

11.

wynagrodzenia.....-..... zł.

Przedmiotowe koszty nie są Wnioskodawcy zwracane w jakiejkolwiek formie.

Pytanie

Czy na podstawie art. 26 ha Wnioskodawca może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 30c ust. 2, kwotę stanowiący 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową, tj. finansowanie organizacji opisanych imprez sportowych niebędących masowymi imprezami sportowymi?

Pana stanowisko w sprawie

Wnioskodawca może odliczyć od podstawy obliczenia podatku ustalonej zgodnie z art. 30c ust. 2 kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową, tj. finansowanie organizacji opisanych w zapytaniu imprez sportowych niebędących masowymi imprezami sportowymi.

W ocenie Wnioskodawcy, spełnione zostają wszystkie przestanki opisane w art. 26 ha ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W szczególności, opisane koszty ponoszone są bezpośrednio na działalność sportową, tj. pozwalają na sfinansowanie imprezy sportowej. Organizowane przez Wnioskodawcę wydarzenia mają na celu popularyzowanie kultury fizycznej, i...., rozwój stosunków społecznych, wychowanie fizyczne poprzez promocję aktywność fizycznej. Zatem, zgodnie z regulacjami ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie i ustawy z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych, stanowią one imprezy sportowe, które nie mają charakteru masowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W myśl tego przepisu, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W tym miejscu należy podkreślić, że koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Wyrażenie "w celu osiągnięcia przychodu" zawarte we wskazanym przepisie art. 22 ust. 1 ww. ustawy oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zauważyć należy, że przez sformułowanie "w celu" należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot "celowości". Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Należy jednak mieć na uwadze zamknięty katalog wydatków, które nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, pomimo, że pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością i zostały przez niego poniesione w celu uzyskania przychodu.

Zaznaczyć należy, że do obowiązków podatnika należy właściwa dokumentacja poniesionych kosztów.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że rozlicza się Pan z tytułu podatku dochodowego podatkiem liniowym. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej cyklicznie (około 10 razy w roku) organizuje Pan imprezy sportowe,... Imprezy sportowe w roku bieżącym organizowane są na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, Estonii, Belgii, Grecji, Hiszpanii, Portugalii i nie mają charakteru zamkniętego. Odbywają się przy udziale zaproszonych gości, jednakże osoby spoza grona gości również mogą brać udział w imprezie. Przedmiotowe imprezy nie są imprezami masowymi w rozumieniu ustawy z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych. Relacje z przedmiotowych imprez sportowych zamieszczane są na Pana profilach społecznościowych. Celem organizowanych imprez sportowych jest popularyzowanie kultury fizycznej i sportów... z wykorzystaniem Pana wizerunku jako osoby aktywnie dbającej o formę sportową, osiągającej sukcesy sportowe dzięki dużemu zaangażowaniu i intensywnym treningom, integracja środowisk kibiców, rozwój stosunków społecznych, wychowanie fizyczne poprzez promocję aktywności fizycznej, przybliżenie kibicom realiów uprawianego sportu, umożliwienie uczestnikom doświadczenia warunków i emocji zbliżonych do.. Wydatki i organizacja imprez sportowych wpływają na powstanie źródła przychodu lub dają szansę powstania przychodu, gdyż decydują o wzroście wartości Pana wizerunku, zwiększają Pana rozpoznawalność, wobec czego stanowią dla partnerów zespołu o atrakcyjności Pana jako świadczeniodawcy usług reklamowych. Poniesione wydatki są dokumentowane dowodami księgowymi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Wartość poniesionych wydatków na organizację imprez sportowych jest potrącona wyłącznie jako koszt podatkowy. Organizacja każdej z imprez wymaga Pana zaangażowania -.....,..., członków zespołu,...., tj. firmy.... (...), osób,.... Przedmiotowe imprezy odbywają się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą - w miejscach o warunkach topograficznych i atmosferycznych zbliżonych do poszczególnych.. Imprezy poza granicami kraju trwają do..... dni.

W związku z organizacja ww. imprez sportowych ponosi Pan następujące wydatki:

1.

wynajęcie... wraz z osobami do jego obsługi (tzw....) kwota zależy od miejsca wydarzenia i firmy - od..... zł;

2.

wynajęcie.........- około..... zł;

3.

wynajęcie osób do zabezpieczenia wydarzenia - około.... zł;

4.

koszty logistyczne zespołu (transport, noclegi) - w zależności od miejsca od..... zł;

5.

catering - 1 000 zł - 10 000 zł;

6.

koszty noclegu zespołu i gości wraz z wyżywieniem - w zależności od ilości osób.... zł;

7.

koszty zespołu (wynagrodzenie, ekipy, foto & video, zespołu PR) - około.... zł;

8.

ewentualny wynajem samochodów (głównie za granicą) -.... zł;

9.

zużywane... - koszt od..... zł;

10.

koszty części samochodowych,.... zł;

11.

wynagrodzenia......-...... zł.

Przedmiotowe koszty nie są Panu zwracane w jakiejkolwiek formie.

Ustawą z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 dalej: ustawa zmieniająca), wprowadzono zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. W art. 1 pkt 45 ustawy zmieniającej dodano m.in. art. 26 ha ust. 1, ust. 2 i ust. 3 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Począwszy od 1 stycznia 2022 r., tzw. Polski Ład wprowadził zachętę podatkową dla przedsiębiorców, którzy angażują się w działalność społecznie pożyteczną i wspierają działalność sportową, kulturalną, szkolnictwo wyższe oraz naukę. Podatnicy mogą odliczać 100% kosztów uzyskania przychodów oraz - w ramach dodatkowej ulgi sponsoringowej - zyskują możliwość odliczenia dodatkowych 50% kosztów.

Zgodnie z art. 26 ha ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność:

1)

sportową,

2)

kulturalną w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,

3) wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę - przy czym kwota odliczenia nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 26 ha ust. 2 ww. ustawy:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie:

1)

klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;

2)

stypendium sportowego;

3)

imprezy sportowej niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2171).

Zgodnie z art. 26 ha ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty, o których mowa w ust. 1, podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy obliczenia podatku.

W myśl art. 26 ha ust. 9 ww. ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty, o których mowa w ust. 1.

Stosownie do art. 26 ha ust. 10 cyt. ustawy:

Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.

Zgodnie z art. 26 ha ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W przypadku skorzystania z odliczenia kosztów, o których mowa w ust. 1, przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 nie stosuje się.

W celu skorzystania z preferencji podatkowych wynikających z art. 26 ha ww. ustawy podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą powinien ponieść koszty na działalność sportową.

Z uwagi, że wskazał Pan, że środki pieniężne są przekazane na sfinansowanie organizacji imprez sportowych niebędących masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, można zatem uznać, że są to wydatki zgodne z dyspozycjami art. 26 ha ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli wpisują się w ustawową definicję kosztów poniesionych na działalność sportową.

W myśl art. 67 ust. 1 ustawy z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105):

Przepisy art. 26e ust. 3d-3f i 7-9, art. 26ga, art. 26gb, art. 26 ha-26hd i art. 30ca ust. 9a ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, art. 18d ust. 3d-3f i 7-9, art. 18ea-18ef i art. 24d ust. 9a ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, i art. 11 ust. 1-4 oraz art. 21 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 9, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, mają zastosowanie do wydatków poniesionych po dniu 31 grudnia 2021 r.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1133 z późn. zm.):

Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

Ulga sponsoringowa (na... społeczna odpowiedzialność biznesu) ma przynieść korzyści podmiotom działającym w określonym obszarze CSR. Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego obioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów.

Podkreślić w tym miejscu należy, że Pana działania, wskazane we wniosku, wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu, albowiem mają na celu popularyzowanie kultury fizycznej, integrację środowisk kibiców, rozwój stosunków społecznych, wychowanie fizyczne poprzez promocję aktywności fizycznej.

Wskazać należy, że z uzasadnienia do wprowadzanych od 1 stycznia 2022 r. zmian wynika, że wprowadzenie ulgi dla podatników wspierających działalność sportową jest propozycją nowej zachęty podatkowej, mającej na celu wsparcie określonych dziedzin życia społeczno–gospodarczego. Wsparcie dedykowane jest podmiotom prowadzących działalność sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę.

Ulga jest skierowana do podatników podatku dochodowego od osób fizycznych osiągających przychody z działalności gospodarczej, z której dochody opodatkowane na ogólnych zasadach według skali podatkowej lub według 19% stawki podatku. Ulga jest odliczana maksymalnie do wysokości uzyskanych w roku podatkowym dochodów z działalności gospodarczej. Polega na możliwości odliczenia od podstawy obliczenia podatku 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na określone cele. Oznacza to, że podatnik, oprócz zaliczenia poniesionych kosztów do kosztów uzyskania przychodów, w tym również poprzez odpisy amortyzacyjne, uzyska prawo do dodatkowej preferencji w podatku dochodowym poprzez odliczenie od podstawy obliczenia podatku połowy poniesionych kosztów. Ulga jest odliczana w zeznaniu rocznym.

W przypadku ulgi na działalność sportową odliczeniu będą podlegały koszty poniesione na kluby sportowe, które realizują cele określone w art. 28 ustawy o sporcie. Koszty mogą dotyczyć również sfinansowania stypendium sportowego i imprezy sportowej niebędącą masową imprezą sportową, o której mowa w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych.

W nawiązaniu do powyższego należy wskazać, że zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2171 z późn. zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o masowej imprezie sportowej - należy przez to rozumieć imprezę masową mającą na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowaną na:

a)

stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1 000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej - nie mniej niż 300,

b)

terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1 000.

Podkreślenia wymaga, że opisane wydatki mogą jednocześnie stanowić koszt podatkowy w działalności gospodarczej na zasadach ogólnych wynikających z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób. fizycznych. Odliczenie w ramach ulgi sponsoringowej jest niejako ponownym odliczeniem tego samego wydatku, dokonywane jest to jednak w momencie składania rocznej deklaracji.

Ponadto koszty, o których mowa, podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w żadnej formie lub nie zostały odliczone od podstawy obliczenia podatku.

Zatem, skoro wskazał Pan we wniosku, że organizowane cyklicznie imprezy sportowe:

* nie będą spełniały definicji imprezy masowej,

* będą przyczyniały się do popularyzowania kultury fizycznej i sportów..., integracji środowisk kibiców, rozwoju stosunków społecznych, wychowania fizycznego poprzez promocję aktywności fizycznej,

* mogą przyczynić się do wzrostu przychodów z podstawowej działalności gospodarczej,

- należy zgodzić się, że wydatki na ich organizację, jako wydatki ponoszone na działalność sportową - mogą stanowić koszt uzyskania przychodu.

Tym samym można uznać, że spełnione zostaną warunki określone w art. 26 ha ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wydatki na organizację opisanych imprez to wydatki na działalność sportową (art. 26 ha ust. 1 pkt 1 ww. ustawy), w ramach której będą ponoszone koszty finansowania imprezy sportowej niebędącej imprezą masową (art. 26 ha ust. 2 pkt 3 cyt. ustawy).

Ma Pan zatem prawo na podstawie art. 26 ha ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do odliczenia od podstawy obliczenia podatku kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową, tj. finansowanie organizacji imprez sportowych niebędących masowymi imprezami sportowymi.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego Organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako: "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.),

albo * w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy/ (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.) będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl