0113-KDIPT2-1.4011.440.2022.2.ID - Ustalenie przychodów z najmu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 sierpnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.440.2022.2.ID Ustalenie przychodów z najmu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia przychodów z najmu. Uzupełnił go Pan pismem z 20 czerwca 2022 r. (wpływ 20 czerwca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG. Posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.; dalej: "Ustawa o PIT").

Pana zakres działalności obejmuje m.in. usługi najmu (kod PKD 68.20.Z - Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi).

Jest Pan jedynym właścicielem nieruchomości, na której znajduje się budynek biurowo - usługowy ("Nieruchomość"). W budynku znajduje się m.in. lokal użytkowy (dalej: "Lokal"). W ramach prowadzonej działalności zawarł Pan z najemcą umowę najmu Lokalu ("Umowa najmu"). Najemca jest polską spółką kapitałową, która wykorzystuje Lokal na cele związane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą ("Najemca"). W obrębie Nieruchomości znajdują się także powierzchnie wspólne przeznaczone do użytku wszystkich najemców i użytkowników budynku (m.in. parkingi, klatki schodowe, pomieszczenia techniczne, itp.), z których może korzystać Najemca.

Zgodnie z postanowieniami Umowy najmu, Najemca jest zobowiązany m.in. do:

* uiszczania czynszu najmu należnego Panu w wysokości ustalonej w oparciu o powierzchnię Lokalu ("Czynsz najmu"), który jest płatny na Pana rzecz,

* ponoszenia opłat publicznoprawnych związanych z Nieruchomością - tj. podatku od nieruchomości oraz opłat za użytkowanie wieczyste dotyczących Nieruchomości, przekazywanych Panu, który następnie dokonuje zapłaty na konto właściwego organu,

* uiszczania opłat z tytułu mediów dostarczanych do Lokalu, m.in. opłat za wodę, energię elektryczną, ogrzewanie Lokalu oraz z tytułu odprowadzania ścieków ("Opłaty za Media"), przekazywane Panu na podstawie wystawionej przez Pana refaktury, który następnie dokonuje faktycznej zapłaty na rzecz dostawców mediów (wystawia Pan refakturę bez dodatkowych narzutów i dołącza do niej fakturę lub kopię faktury wystawionej przez dostawców ww. mediów).

Obecnie opodatkowuje Pan przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 6 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm., dalej: "Ustawa o ryczałcie"). Spełnia Pan warunki opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu, o których mowa w Ustawie o ryczałcie.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazuje Pan, że podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, tj. jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu w Polsce od całości uzyskiwanych przychodów/dochodów.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą od 1 stycznia 2000 r.

Otrzymywane przez Pana od najemcy opłaty za media są przekazywane na konto bankowe (przelewem bankowym).

Dla nieruchomości, o której mowa we wniosku właściwa jest klasa 1220 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB).

Budynek został wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.

Obecnie wynajmuje Pan 35 pomieszczeń.

Dokonując wyboru formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej, 19 lutego 2022 r. złożył Pan stosowne oświadczenie do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego o wyborze opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej, która obejmuje wynajem nieruchomości (przychody z wynajmu).

Wynajmuje Pan przedmiotowy obiekt od 1 kwietnia 2015 r.

Obecna umowa na wynajem przedmiotowego lokalu została zawarta na okres 10 lat, tj. do 14 stycznia 2031 r.

Pytania

1. Czy przekazywane Panu przez Najemcę kwoty odpowiadające podatkowi od nieruchomości i opłatom za użytkowanie wieczyste, do zapłaty których zgodnie z Umową najmu jest zobowiązany Najemca, skutkują powstaniem przychodu po Pana stronie opodatkowanego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?

2. Czy Opłaty za Media, do zapłaty których zgodnie z Umową najmu jest zobowiązany Najemca, przekazywane Panu przez Najemcę, który następnie dokonuje faktycznej płatności na rzecz dostawców mediów skutkują powstaniem przychodu po Pana stronie opodatkowanego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Pana zdaniem, przekazywane przez Najemcę kwoty odpowiadające podatkowi od nieruchomości i opłatom za użytkowanie wieczyste, do zapłaty których zgodnie z Umową najmu jest zobowiązany Najemca, nie skutkują powstaniem przychodu po Pana stronie opodatkowanego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Ad. 2.

Pana zdaniem, opłaty za Media, do zapłaty których zgodnie z Umową najmu jest zobowiązany Najemca, przekazywane Panu przez Najemcę, który następnie dokonuje faktycznej płatności na rzecz dostawców mediów, nie skutkują powstaniem przychodu po Pana stronie opodatkowanego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

UZASADNIENIE

Pana stanowiska do pytania nr 1.

Zgodnie z przepisem art. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy o ryczałcie, pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu Ustawy o PIT.

Z kolei, art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT stanowi, że pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

a)

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT, źródłem przychodów jest m.in. pozarolnicza działalność gospodarcza.

W rozumieniu art. 14 ust. 1 Ustawy o PIT, za przychód z tej działalności, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Na podstawie przepisu art. 14 ust. 2 pkt 11 Ustawy o PIT, do przychodów z działalności gospodarczej zalicza się również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Przepis art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie stanowi, że opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 Ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1 f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.

Zatem do przychodów w rozumieniu Ustawy o ryczałcie należy zaliczyć przychody z najmu nieruchomości otrzymywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 659 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360; dalej: "kodeks cywilny" przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

W świetle powyższego, należy stwierdzić że podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami. Określona w umowie wysokość czynszu najmu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, tym samym może być jego przychodem. Jednakże, aby powstał przychód po stronie wynajmującego, muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej przywołanym art. 14 ust. 1 Ustawy o PIT, a zatem przychód z działalności gospodarczej stanowią kwoty należne.

Za kwoty należne uznaje się wierzytelności wynikające ze stosunków prawnych, które nawiązywane są w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podatnika. Do kwot należnych nie zalicza się m.in. zasądzonych na rzecz podatnika kosztów sądowych, a także kwot otrzymanych przez podmiot działający jako pośrednik, który następnie przekazuje otrzymane kwoty na rzecz innego podmiotu. Uważa się wówczas, że kwotami należnymi pozostaje jedynie wynagrodzenie wypłacane podatnikowi przez osobę, na rzecz której działa (A. Bartosiewicz, R. Kubacki (w:) A. Bartosiewicz, R. Kubacki, PIT. Komentarz, wyd. V, Warszawa 2015, art. 10, art. 14.).

Kwoty otrzymywane, a następnie przekazywane dalej do innego podmiotu, nie zwiększają majątku takiego podatnika. Takim przysporzeniem w sensie ekonomicznym będzie jedynie czynsz najmu należny zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego.

W orzecznictwie sądów administracyjnych w zakresie podatków dochodowych (zarówno na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i podatku dochodowego od osób prawnych) podkreśla się, że przychodem podatkowym jest tyko takie przysporzenie majątkowe, które ma charakter trwały, definitywny i bezwarunkowy. Przykładowo, NSA w wyroku z 13 grudnia 2013 r., sygn. akt II FSK 2849/11 stwierdził, że "o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje co do zasady definitywny charakter tego przysporzenia w tym rozumieniu, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, a więc takie, którymi Spółka może rozporządzać jak właściciel".

Należy zatem zauważyć, że nie wszystkie środki pieniężne otrzymywane przez Pana od Najemcy mogą być uznane za przychód w rozumieniu przepisów prawa podatkowego, w tym Ustawy o ryczałcie. Przychodami będą tylko te przysporzenia majątkowe, które powodują zwiększenie majątku podatnika, czyli Czynsz najmu. Określona w umowie wysokość Czynszu najmu niewątpliwie stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym.

Natomiast przekazane przez Najemcę środki na poczet podatku od nieruchomości i opłaty za użytkowanie wieczyste, do zapłaty których które zgodnie z Umową najmu jest zobowiązany Najemca, nie będą zwiększały Pana majątku. Bowiem przekazuje Pan otrzymane środki na rachunek organu podatkowego i właściciela gruntu (z punktu widzenia formalnoprawnego to Pan jest podatnikiem podatku od nieruchomości i użytkownikiem wieczystym).

Z postanowień Umowy najmu jasno wynika, że kwoty te będą uiszczane przez Najemcę na pokrycie zobowiązań publicznoprawnych związanych z Nieruchomością, nie będą zatem stanowiły przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego (Pana).

Takie rozumienie pojęcia przychodu na gruncie przepisów Ustawy o ryczałcie było wielokrotnie prezentowane w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego.

Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z 8 maja 2017 r., Nr 3063-ILPB1- 1.4511.110.2017.1.PP, stwierdził, że: "składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu, w tym takie jak podatek od nieruchomości i opłata za użytkowanie wieczyste, jeżeli z umowy najmu wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia. (...) W zakresie uiszczania tych opłat wynajmujący pełni jedynie rolę pośrednika pomiędzy najemcą a podmiotami, którym przysługują ww. opłaty".

Wcześniej takie samo stanowisko zajmowali m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 23 stycznia 2014 r., Nr ITPB1/415- 1137/13/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 10 czerwca 2015 r., Nr ILPB1/4511 -1 -401/15-2/AA, czy Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w piśmie z 21 kwietnia 2016 r., Nr IBPB-2-2/4511-429/16/MM.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej prezentuje ww. rozumowanie dotyczące braku przysporzenia majątkowego z tytułu przekazywanych kwot podatku od nieruchomości (a co za tym idzie braku przychodu na gruncie ustawy o ryczałcie) także w interpretacjach, które dotyczą dzierżawy, a nie najmu. Mechanizm rozliczeń między stronami umowy dzierżawy opisywany w tych interpretacjach był jednak analogiczny do rozliczeń Wnioskodawcy z Najemcą - tzn. dzierżawca był zobowiązany do ponoszenia kosztów podatku od nieruchomości.

Przykładowo, w interpretacji z 19 maja 2020 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.219.2020.2.MD Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że "mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz zawartych uprzednio wyjaśnień należy uznać, że koszty związane z podatkiem od nieruchomości, do którego ponoszenia zobowiązany jest - zgodnie z zawartą umową dzierżawy - dzierżawca, nie stanowią dla Wnioskodawcy przysporzenia majątkowego. Jednocześnie należy zaznaczyć, że w takim przypadku na mocy umowy dzierżawy zostaje przeniesiony na dzierżawcę jedynie ciężar pokrycia kosztu dotyczącego podatku od nieruchomości. Nie następuje natomiast zmiana osoby zobowiązanej do zapłaty podatku od nieruchomości (...) W przedstawionym zdarzeniu przyszłym otrzymana od dzierżawcy kwota zwrotu podatku od nieruchomości nie jest przychodem Wnioskodawcy podlegającym opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne".

Takie samo stanowisko Dyrektor zajął w piśmie z 7 lipca 2020 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.339.2020.2.ISL. Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, przekazywane Wnioskodawcy przez Najemcę kwoty odpowiadające podatkowi od nieruchomości i opłatom za użytkowanie wieczyste, do zapłaty których zgodnie z Umową najmu jest zobowiązany Najemca, nie skutkują powstaniem przychodu po stronie Wnioskodawcy opodatkowanego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

UZASADNIENIE

Pana stanowiska do pytania nr 2

Jak przedstawiono w uzasadnieniu do Pana stanowiska do pytania nr 1, przysporzeniem majątkowym skutkującym powstaniem obowiązku podatkowego jest jedynie wartość czynszu najmu, a nie uiszczane przez najemcę opłaty związane z przedmiotem najmu, jeżeli zgodnie z umową to najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia.

Obejmuje to także opłaty za media związane z wynajmowanym lokalem, w tym w szczególności opłaty za wodę, energię elektryczną, ogrzewanie dostarczane do wynajmowanej nieruchomości, czy opłaty za odprowadzanie ścieków. Jeżeli bowiem zgodnie z umową najmu, to najemca jest zobowiązany jest do ponoszenia kosztów mediów związanych z wynajmowanym lokalem, a wynajmujący w istocie pełni rolę pośrednika w przekazywaniu tych środków na rzecz dostawców mediów, to po jego stronie nie powstaje jakiekolwiek przysporzenie majątkowe.

Pana zdaniem, dokładnie taki model rozliczeń wynika z Umowy najmu zawartej z Najemcą jeśli chodzi o opłaty za Media. Wnioskodawca zwraca uwagę, że z tytułu przekazywania środków pieniężnych na rzecz dostawców mediów, nie przysługuje mu od Najemcy żadne odrębne wynagrodzenie (Wnioskodawca nie stosuje dodatkowych narzutów). Kwoty otrzymywane od Najemcy nie zwiększają zatem majątku Wnioskodawcy i nie powinny być postrzegane, jako jego przychód podlegający opodatkowaniu.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 sierpnia 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.677.2021.2.ISL, która dotyczyła środków otrzymywanych przez wynajmującego od najemcy z tytułu refaktur opłat za energię elektryczną zużywaną przez najemcę (wystawianych przez wynajmującego bez marży). Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził w uzasadnieniu, że "składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu, jeżeli z umowy wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia. (...) przychód w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne powstaje jedynie wówczas, gdy ma miejsce przysporzenie majątkowe".

Podobnie stwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z 25 kwietnia 2017 r., Nr 2461-IBPB-2-2.4511.87.2017.3.AR: "W świetle przedstawionego we wniosku zdarzenia oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego uznać należy, że jedynie określona w umowach najmu wysokość czynszu za oddanie lokalu do użytkowania, bez opłat eksploatacyjnych oraz opłat za zużycie energii elektrycznej, stanowi przysporzenie majątkowe Wnioskodawczyni jako wynajmującej, a tym samym generuje przychód do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym (...) stwierdzić należy, że w zakresie uiszczania opłat dodatkowych związanych z eksploatacją przedmiotów najmu Wnioskodawczyni pełni jedynie rolę pośrednika pomiędzy najemcami a administratorem budynku lub dostawcami mediów. W związku z tym opłaty te nie będą stanowić dla Wnioskodawczyni przychodu podlegającego opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych".

Mając na uwadze powyższe, Pana zdaniem, opłaty za media, do zapłaty których zgodnie z Umową najmu jest zobowiązany Najemca, przekazywane Panu przez Najemcę, który następnie dokonuje faktycznej płatności na rzecz dostawców mediów, nie skutkują powstaniem przychodu po Pana stronie opodatkowanego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne uregulowane zostały w przepisach ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.).

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością (art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem Pana działalności są m.in. usługi najmu - kod PKD 68.20.Z - Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Jest Pan jedynym właścicielem nieruchomości. W ramach prowadzonej działalności zawarł Pan z najemcą umowę najmu Lokalu. Zgodnie z postanowieniami Umowy najmu, Najemca jest zobowiązany m.in. do:

* uiszczania czynszu najmu należnego w wysokości ustalonej w oparciu o powierzchnię Lokalu,

* ponoszenia opłat publicznoprawnych związanych z Nieruchomością - tj. podatku od nieruchomości oraz opłat za użytkowanie wieczyste dotyczących Nieruchomości,

* uiszczania opłat z tytułu mediów dostarczanych do Lokalu, m.in. opłat za wodę, energię elektryczną, ogrzewanie Lokalu oraz z tytułu odprowadzania ścieków.

Opodatkowuje Pan przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spełnia Pan warunki opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu, o których mowa w Ustawie o ryczałcie. Otrzymywane przez Pana od najemcy opłaty za media są przekazywane na konto bankowe (przelewem bankowym). Budynek został wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Obecnie wynajmuje Pan 35 pomieszczeń. Wynajmuje Pan przedmiotowy obiekt od 1 kwietnia 2015 r. Obecna umowa na wynajem przedmiotowego lokalu została zawarta na okres 10 lat.

W tym miejscu wskazać należy, że umowa najmu została uregulowana w przepisach art. 659-692 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360).

Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy - Kodeks cywilny:

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

W myśl art. 659 § 1 Kodeksu cywilnego:

Czynsz ten może być oznaczony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju.

W ramach zobowiązania najemcy, strony umowy mogą postanowić, że koszty związane z eksploatacją przedmiotu najmu będą rozliczane odrębnie. Świadczenia takie mogą być rozliczane na podstawie tzw. refaktur, not obciążeniowych, bądź w inny umówiony sposób.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 1c ww. ustawy:

Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h-1j i 1n-1p, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1)

wystawienia faktury albo

2)

uregulowania należności.

Natomiast według art. 14 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

"Kwoty należne" to te przychody, które wynikają ze źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza i które w następstwie prowadzenia tej działalności stają się wymagalną wierzytelnością, choćby faktycznie środków z tego tytułu jeszcze nie uzyskano. Termin "kwota należna" jest w tym ujęciu tożsamy z pojęciem "wymagalne świadczenie (wierzytelność)".

Należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Stosownie natomiast do treści art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Powyższy przepis wyłącza z przychodów z działalności gospodarczej kwoty zwrócone podatnikowi na pokrycie wydatków, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tej działalności.

Odnosząc się szczegółowo do tego unormowania, należy wskazać, że "zwrot" w języku powszechnym oznacza oddanie, zwrócenie czegoś.

Użyte w art. 14 ust. 3 pkt 3a omawianej ustawy określenie "inne wydatki" koresponduje natomiast z poprzedzającym go punktem 3 art. 14 ust. 3, dotyczącym zwrotu określonego rodzaju wydatków. Przez inne wydatki należy zatem rozumieć wydatki inne niż wymienione w art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego, jeżeli zwrot poniesionych wydatków dotyczyć będzie kosztów, które zgodnie z przepisami podatkowymi nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, wówczas zwrócone wydatki nie będą dla podatnika przychodem podatkowym.

Takie rozwiązanie wynika literalnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, posługując się zasadami wnioskowania a contrario, z treści art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mając na względzie art. 14 ust. 1, można wyprowadzić zasadę, że zwrócone wydatki zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, stanowią przychody podatnika.

Tym samym, skutki podatkowe związane ze zwrotem wydatków są generalnie uzależnione od tego, czy wydatki, które będą zwracane mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z przepisami, czy też nie. Jeżeli zwracane wydatki zgodnie z przepisami podatkowymi będą podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, wówczas kwota zwrotu powinna podlegać zaliczeniu do przychodów. Natomiast, jeżeli zwrot poniesionych wydatków dotyczyć będzie kosztów, które zgodnie z przepisami podatkowymi nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, wówczas zwrócone wydatki nie będą dla podatnika przychodem podatkowym.

Powyższa zasada ma zastosowanie również do podatników, którzy jako formę opodatkowania wybrali ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W takim przypadku, opodatkowaniu podlega przychód, a koszty uzyskania przychodu są tylko hipotetyczne, gdyby podatnik wybrał inną formę opodatkowania.

W świetle omawianych wyżej przepisów, stwierdzić należy, że refaktura kosztów Opłat za Media oraz otrzymane należności na podatek od nieruchomości i opłaty za użytkowanie wieczyste poniesionych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą - dotyczyć będzie kosztów, które zgodnie z przepisami podatkowymi mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza takich wydatków z katalogu kosztów uzyskania przychodów. Zatem winny stanowić u Pana przychód podatkowy.

W omawianej sprawie opodatkowaniu podlegają wszelkie wpływy majątkowe powstałe przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Zgodnie z tą zasadą również otrzymany przez Pana zwrot kosztów w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowi dla Pana przychód podlegający opodatkowaniu. Wobec tego, Pan jako osoba prowadząca działalność gospodarczą, otrzymująca ww. należności jest zobowiązany uznać ten wpływ za przychód podatkowy.

Mając na uwadze powyższe, otrzymane przez Pana środki pieniężne z tytułu refakturowania kosztów Opłat za Media oraz otrzymane należności na podatek od nieruchomości i opłaty za użytkowanie wieczyste od Najemcy wynajmowanego przez Pana Lokalu, przy najmie prowadzonych w ramach działalności gospodarczej opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym, stanowią przychód z działalności gospodarczej, od którego powinien Pan odprowadzić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem, Pana stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku i będących przedmiotem zapytania. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Podkreślamy, że odmienne rozstrzygnięcia organów podatkowych dokonane nawet w analogicznych zagadnieniach nie mogą stanowić podstawy do żądania analogicznego rozstrzygnięcia Pana sprawy, jeśli stoi temu na przeszkodzie treść przepisów prawa. W przypadku takiej rozbieżności, na organie podatkowym ciąży obowiązek podjęcia z urzędu prawem przewidzianych środków do skorygowania wadliwych decyzji, adresowanych do innych podatników. I takie działania odnośnie interpretacji z 28 października 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.677.2021.2.ISL zostały podjęte.

W odniesieniu natomiast do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach dotyczących najmu prywatnego i nie są wiążące dla Organu wydającego niniejszą interpretację.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl