0113-KDIPT2-1.4011.394.2022.2.KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lipca 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.394.2022.2.KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 kwietnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 7 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z tzw. "ulgi na zabytki". Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej wraz ze swoją żoną (...) pod firmą (...). Przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest sprzedaż hurtowa wyrobów tekstylnych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca korzysta z budynku starego młyna mieszczącego się w (...) na działce nr (...) przy ulicy (...). Wnioskodawca jest właścicielem młyna oraz działki nr (...) wraz ze swoją żoną (...). Przedmiotowa nieruchomość wchodzi w skład wspólności majątkowej małżeńskiej Wnioskodawcy oraz Jego żony. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnik ma zamiar dokonać prac remontowo-modernizacyjnych w całym kompleksie, tj. w budynku dawnego młyna oraz na działce nr (...). Cały kompleks wpisany jest do rejestru zabytków województwa.... decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w (...) z (...), nr (...) - pod nr (...), zmienioną decyzją Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z (...).

Na wniosek Wnioskodawcy Powiatowy Konserwator Zabytków Powiatu (...) z upoważnienia Starosty (...) wydał decyzję z (...), Nr (...) zezwalającą na prowadzenie robót budowlanych w obszarze wpisanym do rejestru zabytków wskazanym wyżej, polegających na wykonaniu prac remontowo-modernizacyjnych posesji i kompleksu zabudowy na działce nr (...) w (...) według programu robót budowlanych stanowiących załącznik do decyzji. Przewidywany termin rozpoczęcia robót został ustalony na 15 marca 2022 r., a zakończenia robót na 14 lutego 2025 r. Termin ważności pozwolenia ustalono na 14 lutego 2025 r. Decyzja Powiatowego Konserwatora Zabytków została wydana na podstawie art. 89 pkt 2, art. 91 ust. 4 pkt 4, art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. b, art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, art. 104 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, § 2 pkt 6, § 3 porozumienia z 10 sierpnia 2015 r. zawartego pomiędzy Wojewodą (...) oraz Powiatem (...) w sprawie prowadzenia spraw z zakresu właściwości Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w (...) przez Powiat (...) zmienionego aneksem Wojewody (...) z (...). W uzasadnieniu decyzji Powiatowy Konserwator Zabytków wskazał, że działka nr (...) w (...) położona jest w zespole urbanistycznym Miasta (...) (strefa... strefa konserwacji urbanistycznej). Zgodnie z art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, prowadzenie robót budowlanych w tym obszarze wymaga pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków. Zaznaczyć należy w tym miejscu, że Powiatowy konserwator Zabytków był uprawniony do wydania przedmiotowej decyzji, zgodnie z porozumieniem pomiędzy Wojewodą (...) oraz Powiatem (...). Zakres robót budowlanych objęty pozwoleniem konserwatora zabytków stanowił załącznik do wydanej decyzji zezwalającej i w załączniku tym zostało wskazane, że planowany zakres prac lub działań przy zabytku obejmuje: prace wewnątrz budynku - remont kotłowni, wymianę zbiornika (bufora), przebudowę instalacji hydraulicznej, przebudowę instalacji elektrycznej, wymianę oświetlenia wewnątrz budynku, wymianę skrzynek rozdzielczych, remont ścian wewnętrznych, wymianę płyt gipsowych, izolację i remont ścian w piwnicy, zabezpieczenie tych ścian przed wlewaniem się wód gruntowych do środka budynku - prace na zewnątrz budynku: odnowienie elewacji zewnętrznej takich jak: wymianę uszkodzonych cegieł, wymianę uszkodzonych fug, malowanie i impregnacja cegieł, odnowienie ogrodzenia z cegły poprzez wymianę uszkodzonych cegieł, wymianę uszkodzonych fug, malowanie i impregnację cegieł, instalację pompy ciepła na zewnątrz budynku. Konserwator zabytków wskazał ponadto, że wymienione prace związane z remontem i modernizacją kompleksu wpłyną korzystnie na walory chronione wpisem do rejestru zabytków układu urbanistycznego, a także pozwolą na właściwe utrzymanie budynku dawnego młyna, który ujęty jest w gminnej ewidencji zabytków.

W związku z powyższą decyzją konserwatora zabytków Wnioskodawca ma zamiar wykonać w przyszłości następujące prace remontowo - modernizacyjne wymienione w załączniku do decyzji z (...), Nr (...), wskazując jednocześnie ich szacowany koszt.

Prace wewnątrz budynku:

Remont kotłowni.

Celem prac jest zmniejszenie zużycia energii i surowców opałowych. Materiały i urządzenia, które zostaną użyte dla celów wykonania prac obejmują zakup nowego zbiornika (bufor), pompy, kształtki, wszelkich artykułów hydraulicznych potrzebnych przy remoncie kotłowni. Szacowany koszt robocizny oraz zakupu materiałów i urządzeń Wnioskodawca szacuje na kwotę 80 000 zł - 120 000 zł brutto. Prace i zakupy materiałów i urządzeń w zakresie remontu kotłowni będą dokonane przez specjalistyczne przedsiębiorstwa będące podatnikami podatku VAT, na podstawie wystawionych przez te przedsiębiorstwa faktur VAT.

Remont instalacji elektrycznej, wymiana oświetlenia budynku.

Celem prac jest zmniejszenie zużycia energii: wymiana lamp, urządzeń oświetleniowych oraz lamp instalacji przeciwpożarowej. W tym celu zostaną zakupione materiały i urządzenia: około 400 lamp, kable oraz urządzenia potrzebne do wymiany oświetlenia. Zakres planowanych prac obejmuje zaś wymianę przeróbki instalacji, tak aby dostosować ją do nowego oświetlenia oraz szpachlowanie i malowanie w przypadku zmiany rozmiaru lub położenia lamp oświetleniowych. Wskazane prace Wnioskodawca planuje wykonać w ramach samodzielnego zakupu materiałów i urządzeń za cenę brutto na podstawie wystawionych przez sprzedawców materiałów i urządzeń faktur VAT. Na czas remontu zostaną zatrudnieni przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej pracownicy, którzy dokonają remontu, a pensje pracowników będą stanowiły koszty związane z remontem. Szacowany koszt remontu według takiego sposobu wynosić będzie 80 000 zł - 130 000 zł.

Przebudowa skrzynek rozdzielczych.

Celem prac jest wymiana elementów elektrycznych w skrzynkach rozdzielczych związana ze zwiększeniem mocy, jak również dostosowanie zabezpieczeń wynikających ze zwiększenia mocy. Materiały i urządzenia, jakie zostaną zakupione dla celów remontu obejmują: skrzynki termoutwardzalne, skrzynki licznikowe, kable elektroenergetyczne, aparaturę modułową. Przeprowadzenie tych prac jest konieczne w związku z zainstalowaniem instalacji fotowoltaicznej o mocy 80KW i konieczności dostosowania i przebudowy rozdzielni. Prace i zakup materiałów będą wykonywane przez specjalistyczne przedsiębiorstwa, będące podatnikami podatku VAT, a cena z wykonany remont zostanie zapłacona na podstawie faktury VAT wystawionej przez wykonawcę. Szacowany koszt remontu oscyluje pomiędzy 30 000 zł - 50 000 zł.

Remont ścian wewnętrznych.

Celem prac jest dokonanie prac remontowych polegających na szpachlowaniu, usuwaniu pleśni ze ścian, malowaniu powierzchni ścian i sufitów o łącznej powierzchni 4 500 m2 Do wykonania prac konieczny będzie zakup materiałów: farb, impregnatów, gładzi szpachlowych, preparatów grzybobójczych, pędzli, wałków malarskich, taśm, folii. Przeprowadzenie tych prac jest konieczne, z uwagi na fakt, że obiekt dawnego młyna w (...) odwiedza rocznie kilkadziesiąt tysięcy osób. Jedna czwarta obiektu znajduje się pod ziemią. Konieczne zatem jest przeprowadzenie prac remontowych polegających na usunięciu narośli grzybobójczych znajdujących się w części piwnicznej i parterowej, dokonania wszelkich napraw polegających na szpachlowaniu, cekolowaniu, malowaniu. Wskazane prace Wnioskodawca planuje wykonać poprzez dokonanie samodzielnego zakupu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej materiałów za cenę brutto na podstawie wystawionych przez sprzedawców materiałów faktur VAT. Na czas remontu zostaną zatrudnieni przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej pracownicy, którzy dokonają remontu, a pensje pracowników będą stanowiły koszty związane z remontem. Według tego sposobu szacowany koszt remontu wyniesie około 40 000 zł - 60 000 zł.

Izolacja i remont ścian w piwnicy, zabezpieczenie tych ścian przed wlewaniem się wód gruntowych do środka budynku.

Celem prac jest zabezpieczenie części piwnicznej budynku przed wilgocią oraz wlewaniem się wód gruntowych do wnętrz budynku. Materiały, które należy w związku z tym zakupić obejmują: gips, cementy szybko wiążące, preparaty uszczelniające, preparaty chroniące przed wilgocią, a większość produktów pochodzić będzie od dostawcy specjalizującego się w ochronie zabytków. Prace te są uzasadnione z uwagi na fakt, że cały obiekt jest podpiwniczony, piwnice osiągają głębokość do 3 m i w większości znajdują się pod powierzchnią ziemi. Najstarsza część piwniczna segmentu " A" ma około 600 lat i zbudowana jest z olbrzymich głazów. Poprzez szczeliny między głazami dostaje się do wewnątrz budynku woda, co wymaga ciągłych prac naprawczych lub osuszających piwnice. Wskazane prace Wnioskodawca planuje wykonać poprzez dokonanie samodzielnego zakupu materiałów w ramach prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej za cenę brutto na podstawie wystawionych przez sprzedawców materiałów faktur VAT. Na czas remontu zostaną zatrudnieni przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej pracownicy, którzy dokonają remontu, a pensje pracowników będą stanowiły koszty związane z remontem.

Prace na zewnątrz budynku:

Odnowienie elewacji zewnętrznej.

Celem prac jest wymiana uszkodzonych cegieł i fug oraz malowanie cegieł i impregnacja cegieł elewacji zewnętrznej budynku. W związku z tym konieczny będzie zakup następujących materiałów: cementu, fug spoinowych, preparatów firmy..... zaprawa klinkierowa, preparatu... Prace będą polegały na wymianie spoin cegieł na nowe, usunięciu zabrudzenia z cegieł, malowaniu cegieł specjalną farbą, wymianie fizycznej cegieł uszkodzonych, impregnacji cegieł. Łączna powierzchnia zewnętrznej elewacji, która zostanie wyremontowana wynosi około 2 000 m2. Wskazane prace Wnioskodawca planuje wykonać poprzez samodzielny zakup materiałów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej za cenę brutto na podstawie wystawionych przez sprzedawców materiałów faktur VAT. Na czas remontu zostaną zatrudnieni przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej pracownicy, którzy dokonają remontu, a pensje pracowników będą stanowiły koszty związane z remontem. Według tego sposobu szacowany koszt remontu wyniesie około 160 000 zł.

Odnowienie ogrodzenia z cegły.

Celem prac jest wymiana uszkodzonych cegieł i fug oraz malowanie cegieł i impregnacja cegieł ogrodzenia wokół budynku. W tym celu zostaną użyte materiały: cement, fugi spoinowe, preparaty firmy..... zaprawa klinkierowa, preparat... Prace będą polegały na wymianie spoin na nowe, usunięciu zabrudzenia z cegieł, malowaniu cegieł specjalną farbą, wymianie fizycznej uszkodzonych cegieł, impregnacji cegieł. Remontowanie powierzchnia ogrodzenia wynosi około 300 m2. Wskazane prace Wnioskodawca planuje wykonać poprzez dokonanie samodzielnego zakupu materiałów w ramach prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej za cenę brutto na podstawie wystawionych przez sprzedawców materiałów faktur VAT. Na czas remontu zostaną zatrudnieni przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej pracownicy, którzy dokonają remontu, a pensje pracowników będą stanowiły koszty związane z remontem. Według tego sposobu szacowany koszt remontu wyniesie około 36 000 zł.

Instalacja pompy ciepła na zewnątrz budynku.

Celem prac jest zastosowanie alternatywnego źródła energii w celu ogrzania budynku i zmniejszenia zużycia węgla. W związku z tym konieczny będzie zakup pompy ciepła..... 16kW 3 fazowej oraz separatora zanieczyszczeń.... Prace mają na celu zainstalowanie napowietrznych pompy ciepła, które z jednej strony pozwolą wykorzystać nadmiar produkowanego prądu a z drugiej strony podgrzeją wodę w buforze i pozwolą zaoszczędzić ilość zużytego węgla. Prace zostaną wykonane przez wykonawców będących podatnikami podatku VAT, którzy za wykonaną instalację wystawią fakturę VAT. Szacowany koszt robocizny i materiałów wyniesienie około 106 000 zł.

W związku z powyższej opisanymi pracami Wnioskodawca ma zamiar, zgodnie z art. 26hb ustawy o PIT, dokonać odliczenia od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 30c ust. 2 ustawy o PIT poniesionych w roku podatkowym 2022 wydatków związanych z robotami budowlanymi w zabytku nieruchomym stanowiącym działkę nr (...) wraz z budynkiem dawnego młyna w (...). Z tym, że suma tych wydatków będzie ustalona przez Wnioskodawcę w zależności od wybranego sposobu ich poniesienia co do części prac remontowych - w zależności od rodzaju wykonywanych prac remontowych zostaną one w całości zlecone wykonawcy zewnętrznemu lub zostaną wykonane samodzielnie przez Wnioskodawcę oraz zatrudnionych przez Niego pracowników. Wnioskodawca z tytułu dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowany jest podatkiem dochodowym ustalonym zgodnie z art. 30c ustawy o PIT, tzw. podatkiem liniowym.

Oprócz planowanych, opisanych wyżej prac remontowo-budowlanych na podstawie decyzji z (...). Wnioskodawca uzyskał wcześniej inną decyzją, wydaną na takiej samej podstawie prawnej, wydaną przez Powiatowego Konserwatora Zabytków w (...) z upoważnienia Starosty (...) z (...), w której to decyzji została wyrażona zgoda konserwatora zabytków na dokonanie w budynku młyna na działce nr (...) w (...) instalacji fotowoltaicznej o mocy generatora do 40 kW, składającej się z 103 modułów zainstalowanych na dachu młyna przy ulicy (...). Łączny koszt zainstalowania paneli fotowoltaicznych oraz urządzeń związanych z ich obsługą wyniósł... zł brutto, udokumentowane fakturą VAT Nr (...) z 3 lutego 2022 r. Faktura została wystawiona przez wykonawcę instalacji fotowoltaicznej, (...). W ramach sfinansowania kwoty z faktury Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie na instalację paneli fotowoltaicznych z Urzędu Marszałkowskiego Województwa (...) na kwotę... zł. Pozostałą kwotę, tj.... zł. Wnioskodawca pokrył z własnych środków. Płatność poniesiona przez Wnioskodawcę została zaliczona na poczet podatku VAT z tytułu zainstalowania instalacji fotowoltaicznej w kwocie... zł oraz pozostałej do zapłaty kwoty netto w wysokości... zł. Faktura VAT z tytułu zainstalowania instalacji fotowoltaicznej na kwotę... zł brutto została wystawiona w styczniu 2022 r., a została opłacona przez Wnioskodawcę 3 lutego 2022 r.

Ponadto, kolejną decyzją z (...), Nr (...), Konserwator Zabytków Powiatu (...), działając z upoważnienia Starosty (...), stosując tożsamą podstawę prawną co przy wydawaniu decyzji z (...) uzupełnił przedmiotową decyzję zezwalając Wnioskodawcy dodatkowo na przeprowadzenie prac budowlanych wokół zabytku w (...) na działce nr (...), polegających na wymianie napędów dwóch bram, modernizacji istniejącego oświetlenia zewnętrznego oraz remontu systemu klimatyzacji wewnątrz budynku. Również te prace mają zostać przeprowadzone w terminie od 15 marca 2022 r. do 14 lutego 2025 r. Prace te zostaną wykonane przez wykonawców na zlecenie Wnioskodawcy będących podatnikami podatku VAT, a koszt ich poniesienia zostanie udokumentowany wystawionymi przez tych wykonawców fakturami VAT.

W związku z powyższym opisem wyłaniają się dwa zdarzenia przyszłe oraz jeden obecny stan faktyczny.

PIERWSZE ZDARZENIE PRZYSZŁE.

Zgodnie z planowanymi pracami budowlanymi w zabytku mieszczącym się w (...) na działce nr (...) w budynku młyna oraz wokół tego budynku Wnioskodawca ma zamiar przeprowadzić część prac polegających na remoncie instalacji elektrycznej, wymianie oświetlenia budynku, remoncie ścian wewnętrznych budynku młyna, izolacji i remoncie ścian w piwnicy, odnowieniu elewacji zewnętrznej budynku młyna, odnowieniu ogrodzenia z cegły poprzez dokonanie przez Wnioskodawcę samodzielnego zakupu materiałów oraz urządzeń w ramach prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej za cenę brutto na podstawie wystawionych przez sprzedawców materiałów faktur VAT. Na czas remontu zostaną zatrudnieni przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej pracownicy, którzy dokonają remontu, a pensje pracowników będą stanowiły koszty związane z remontem.

DRUGIE ZDARZENIE PRZYSZŁE.

Zgodnie z planowanymi pracami budowlanymi w obrębie zabytku mieszczącego się w (...) na działce nr (...) w budynku młyna oraz wokół tego budynku prace objęte pozwoleniem konserwatora zabytków - remont kotłowni, przebudowa skrzynek rozdzielczych, instalacja pompy ciepła na zewnątrz budynku, wymiana napędów dwóch bram, modernizacja istniejącego oświetlenia zewnętrznego oraz remont systemu klimatyzacji wewnątrz budynku - zostaną wykonane przez wykonawców będących czynnymi podatnikami podatku VAT, niekorzystającymi ze zwolnienia od podatku VAT, a płatność za te prace nastąpi na podstawie faktury VAT wystawionej przez tych wykonawców.

ZAISTNIAŁY STAN FAKTYCZNY.

W związku z remontem zabytku młyna oraz działki nr (...) w (...) Wnioskodawca poniósł już koszt 3 lutego 2022 r. związany z instalacją fotowoltaiczną w wysokości... zł. Zainstalowanie instalacji fotowoltaicznej było zgodne z pozwoleniem konserwatora zabytków. Łączny koszt zainstalowania instalacji fotowoltaicznej wynosił... zł, z czego kwota... zł pochodziła z uzyskanego przez Wnioskodawcę dofinansowania z Urzędu Marszałkowskiego Województwa (...).

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawca wraz z żoną są właścicielami na zasadach wspólności majątkowej małżeńskiej budynku starego młyna mieszczącego się w (...) na działce nr (...) przy ulicy (...) w (...) wraz ze wskazaną działką od 2 marca 2007 r., kiedy to nabyli nieruchomość na podstawie umowy sprzedaży sporządzonej przed notariuszem (...) aktem notarialnym z (...), rep. A nr (...).

Wydatki, wskazane wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zostały już poniesione przez Wnioskodawcę i są udokumentowane wystawionymi fakturami VAT przez podatników podatku VAT niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku w następujących datach:

1.

31 stycznia 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - zakup materiałów budowlanych do wykonania remontu budynku,

2.

14 lutego 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - zakup materiałów budowlanych do wykonania remontu budynku,

3.

14 lutego 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - zakup materiałów budowlanych do wykonania remontu budynku,

4.

28 lutego 2022 r. na kwotę.... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - zakup materiałów budowlanych do wykonania remontu budynku,

5.

28 lutego 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - zakup materiałów budowlanych do wykonania remontu budynku,

6.

31 marca 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) -zakup materiałów budowlanych do wykonania remontu budynku,

7.

30 maja 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - zakup materiałów budowlanych do wykonania remontu budynku,

8.

29 czerwca 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - zakup materiałów budowlanych do wykonania remontu budynku,

9.

20 kwietnia 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...)- usługa renowacji kotłowni, postawienie bufora w kotłowni,

10.

25 kwietnia 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - usługa renowacji kotłowni, postawienie bufora w kotłowni,

11.

6 maja 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - zakup fug do renowacji budynku,

12.

31 maja 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - usługa renowacja i remont klatki schodowej i balustrad, remont i konserwacja dachu,

13.

7 lutego 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - usługa nadzoru inwestorskiego przy budowie 2 instalacji PV o mocy do 40 kW instalacji panek fotowoltaicznych,

14.

30 czerwca 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - usługa remontu instalacji elektrycznej i wymiany oświetlenia,

15.

22 czerwca 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - usługa remontu instalacji elektrycznej i wymiany oświetlenia,

16.

27 czerwca 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - usługa remontu instalacji elektrycznej i wymiany oświetlenia,

17.

31 marca 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - usługa remontu kotłowni,

18.

17 maja 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - zakup instalacji oświetleniowej,

19.

16 maja 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - zakup materiałów koniecznych do remontu budynku,

20.

24 maja 2022 r. na kwotę... zł brutto faktura wystawiona przez (...) - usługa wymiany i remontu instalacji elektrycznej zewnętrznej wraz z automatyką bram wjazdowych,

21.

9 marca 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - zakup instalacji oświetleniowych i elektrycznych koniecznych do remontu budynku,

22.

30 marca 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - zakup instalacji oświetleniowych i elektrycznych koniecznych do remontu budynku,

23.

30 marca 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...)- zakup instalacji oświetleniowych i elektrycznych koniecznych do remontu budynku,

24.

29 czerwca 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - usługa remontu instalacji hydraulicznej i kotłowni.

Powyższe faktury zostały opisane jako faktury zakupu i usługi. Zakup obejmuje samodzielnie dokonane zakupy przez podatnika w celu wykonania prac remontowych na nieruchomości. Usługa zaś obejmuje wykonanie prac remontowych przez zleceniobiorców, będących podatnikami podatku VAT, niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku. Wszystkie powyżej opisane faktury zostały wystawione zarówno na Wnioskodawcę (...), jak i na Jego żonę (...), tj. na prowadzoną wspólnie przez (...) spółkę cywilną. W związku z tym, na wskazanych wyżej fakturach jako Nabywca widnieje wszędzie: (...) oraz wskazany jest NIP spółki cywilnej prowadzonej wspólnie przez (...) oraz (...).

Oprócz wykonanych już prac zostaną wykonane jeszcze do końca listopada 2022 r. prace polegające na: renowacji elewacji zewnętrznej budynku zbytku. Wydatki z tego tytułu również zostaną poniesione przez Wnioskodawcę z tytułu faktur wystawionych przez podatników podatku VAT niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku.

Prace konserwatorskie to działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji udokumentowane fakturą z 31 maja 2022 r. na kwotę... zł brutto wystawioną przez (...) na usługę renowacji i remont klatki schodowej i balustrad, remont i konserwację dachu - obecnie wykonywane prace renowacji elewacji zewnętrznej budynku.

Prace restauratorskie to działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań - brak prac restauratorskich.

Roboty budowlane to roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku, u Wnioskodawcy udokumentowane fakturami z:

* 30 czerwca 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - usługa remontu instalacji elektrycznej i wymiany oświetlenia,

* 22 czerwca 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - usługa remontu instalacji elektrycznej i wymiany oświetlenia,

* 27 czerwca 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - usługa remontu instalacji elektrycznej i wymiany oświetlenia,

* 31 marca 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - usługa remontu kotłowni,

* 24 maja 2022 r. na kwotę... zł brutto faktura wystawiona przez (...) - usługa wymiany i remontu instalacji elektrycznej zewnętrznej wraz z automatyką bram wjazdowych,

* 29 czerwca 2022 r. na kwotę... zł brutto - faktura wystawiona przez (...) - usługa remontu instalacji hydraulicznej i kotłowni.

W zabytku i wokół niego zostaną wykonane prace konserwatorskie oraz roboty budowlane, udokumentowane fakturami VAT opisanymi w punktach wskazanych wyżej.

Pod podjęciem zabytku nieruchomego, o którym mowa we wniosku, Wnioskodawca rozumie zabytek nieruchomy będący dziełem architektury i budownictwa oraz obiektem techniki, zgodnie z art. 6 ust. 1. pkt 1 lit. c oraz lit. e ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, gdyż stanowi kompleks dawnego młyna w....., którego najstarsza część ma ponad 600 lat.

Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki dotyczą wydatków poniesionych na prace konserwatorskie i roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków.

W momencie ponoszenia wydatków Wnioskodawca będzie współwłaścicielem wraz z żoną (...) zabytku nieruchomego na zasadach wspólności majątkowej małżeńskiej. Wnioskodawca posiada sporządzone na piśmie pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, z którego upoważnienia działa Powiatowy Konserwator Zabytków w (...), sporządzone w dniu (...), na wykonanie prac modernizacyjno-remontowych zabytku.

Wszystkie wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane zostaną udokumentowane fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku na spółkę cywilną prowadzoną przez Wnioskodawcę oraz Jego żonę, gdzie nabywca będzie wskazany jako: (...).

Żadne z wymienionych przez Wnioskodawcę we wniosku wydatków nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie zostaną uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg w rozumieniu ustawy - Ordynacja podatkowa, nie będą wykraczały poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, nie zostaną sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone w jakiekolwiek formie, nie zostaną odliczone w ramach innej ulgi np. termomodernizacyjnej. Wystawione faktury związane z wydatkami na prace konserwatorskie, restauratorskie oraz roboty budowlane zostaną zaliczone jako koszt uzyskania przychodu w działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę oraz Jego żonę w ramach spółki cywilnej w zabytku w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zostanie odliczona z przedmiotowych faktur kwota podatku VAT z tytułu prowadzonej przez Wnioskodawcę oraz Jego żonę działalności gospodarczej w ramach spółki cywilnej.

Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki spełniają warunki określone w art. 26hb ust. 2, ust. 4 i ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż: w momencie poniesienia wydatku Wnioskodawca jest właścicielem wraz z żoną zabytku nieruchomego oraz posiada pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, z którego upoważnienia działa powiatowy konserwator zabytków, na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych w zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków, odliczenia nie będą przekraczały 50% wydatków udokumentowanych fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, i nie zostaną powiększone o kwotę podatku od towarów i usług, gdyż podatek ten zostanie odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie nabywa zabytku nieruchomego, więc nie ma do niego zastosowanie art. 26hb ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wydatki opisane we wniosku spełniają definicję wskazaną w art. 26hb ust. 12 ww. ustawy.

We wniosku Wnioskodawca oczekuje interpretacji przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2022 r.

W związku ze wskazaniem, że nieruchomość wchodzi w skład wspólności majątkowej małżeńskiej Wnioskodawca wskazuje, że ulga zostanie odliczona wspólnie z małżonką Wnioskodawcy w ramach dochodu osiągniętego przez prowadzoną wspólnie przez Wnioskodawcę oraz Jego żonę spółki cywilnej. Wnioskodawca rozlicza się z podatku dochodowego od osób fizycznych wspólnie ze swoją małżonką (...).

Pisząc o kolejnym roku podatkowym wydatków poniesionych w 2022 r. Wnioskodawca ma na myśli odliczenie ulgi w zeznaniu.

Pytania

1. Czy w związku z uzyskanym przez Wnioskodawcę pozwoleniem Powiatowego Konserwatora Zabytków na przeprowadzenie prac budowlanych w zabytku Wnioskodawca będzie mógł w kolejnym roku podatkowym odliczyć od podstawy obliczenia podatku ustalonego, zgodnie z art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 26hb ust. 1 pkt 2 przedmiotowej ustawy, poniesione wydatki przeprowadzonych prac w 2022 r. polegających na remoncie instalacji elektrycznej, wymianie oświetlenia budynku, remoncie ścian wewnętrznych budynku młyna, izolacji i remoncie ścian w piwnicy, odnowieniu elewacji zewnętrznej budynku młyna, odnowieniu ogrodzenia z cegły w związku z dokonaniem przez Wnioskodawcę samodzielnego zakupu materiałów budowlanych oraz urządzeń w celu przeprowadzenia tych prac, które to zakupy będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez dostawców materiałów budowlanych oraz urządzeń, którzy to dostawcy nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT?

2. Czy w związku z uzyskanym przez Wnioskodawcę pozwoleniem Powiatowego Konserwatora Zabytków na przeprowadzenie prac budowlanych w zabytku odliczenie, o którym mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 od podstawy obliczenia podatku ustalonego zgodnie z art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługiwać będzie Wnioskodawcy w kolejnym roku podatkowym w przypadku zlecenia wykonania całości prac wykonawcy będącego podatnikiem podatku VAT niezwolnionego od tego podatku, który oprócz wykonania prac w ramach wykonanej usługi zakupi również wszelkie potrzebne do wykonania prac materiały i urządzenia i z tego tytułu wystawi Wnioskodawcy fakturę VAT za wykonaną usługę?

3. Czy w związku z uzyskanym przez Wnioskodawcę pozwoleniem Powiatowego Konserwatora Zabytków na dokonanie instalacji fotowoltaicznej w zabytku Wnioskodawcy, będzie przysługiwało Wnioskodawcy w kolejnym roku podatkowym prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku ustalonego zgodnie z art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 26hb ust. 1 pkt 2 przedmiotowej ustawy, poniesionego przez Wnioskodawcę wydatku w 2022 r. z tytułu opłacenia części faktury VAT za zainstalowaną instalację fotowoltaiczną w kwocie brutto, w jakiej wydatki z faktury VAT nie zostały sfinansowane z Urzędu Marszałkowskiego Województwa (...), lecz z własnych środków Wnioskodawcy?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1.

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku poniesienia przez Niego wydatków z tytułu zakupu materiałów budowlanych oraz urządzeń w 2022 r. i samodzielnego wykonania przez Wnioskodawcę prac budowlanych w zabytku, przy pomocy zatrudnionych pracowników w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, Wnioskodawcy będzie przysługiwało w kolejnym roku podatkowym prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku ustalonego zgodnie z art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 26hb ust. 1 pkt 2 przedmiotowej ustawy, wydatków poniesionych z tytułu zakupu materiałów budowlanych oraz urządzeń w celu wykonania prac budowlanych objętych pozwoleniem Powiatowego Konserwatora Zabytków na podstawie faktur VAT wystawionych przez dostawców materiałów budowlanych oraz urządzeń.

Zgodnie z art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 30c ust. 2 wydatki poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków. Zgodnie z art. 26hb ust. 2 pkt 2 lit. a ww. ustawy, odliczenie przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego oraz posiada sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budo wdanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków. Za datę poniesienia wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków uznaje się dzień wystawienia faktury (art. 26hb ust. 3 pkt 2). Odliczenie zaś nie może przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26hb ust. 4 pkt 2). Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki (art. 26hb ust. 7 pkt 1). Zgodnie zaś z art. 26hb ust. 12 pkt 4, ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych - oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, a więc roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku.

W związku z przywołanymi wyżej przepisami Wnioskodawca wskazuje, że w Jego ocenie, wydanie przez Powiatowego Konserwatora Zabytków pozwolenia na przeprowadzenie prac budowlanych przy zabytku spełnia przesłankę art. 26hb ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy o PIT, gdyż pomimo że pozwolenia nie wydał bezpośrednio wojewódzki konserwator zabytków, to zostało ono wydane w oparciu o art. 89 pkt 2, art. 91 ust. 4 pkt 4, art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. b, art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, art. 104 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, § 2 pkt 6, § 3 porozumienia z 10 sierpnia 2015 r. zawartego pomiędzy Wojewodą (...) oraz Powiatem (...) w sprawie prowadzenia spraw z zakresu właściwości Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w (...) przez Powiat (...) zmienionego aneksem Wojewody (...) z (...).

Zgodnie zaś z § 2 pkt 6 przedmiotowego porozumienia, w ramach powierzonych porozumieniem spraw do zakresu działania Powiatu (...) należy wydawanie w trybie art. 56 ust. 1 pkt 1 ustany o ochronie zabytków i opiece nad nabytkami pozwoleń na prowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych w obszarach zabytkowych, o których mowa w pkt 1 (obszary objęte ochroną prawną w formie wpisu do rejestru zabytków, o jakiej mowa w art. 7 pkt 1 ustawy z 25 lipca 2005 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2014 r. poz. 1446.) Zgodnie zaś z § 5 porozumienia sprawy powierzane porozumieniem w imieniu Starosty (...) wykonywać będzie Konserwator Zabytków Powiatu (...), działający w strukturze organizacyjnej Starostwa Powiatowego w (...) w ramach wyodrębnionego stanowiska. W związku z powyższym, odnośnie obszaru nieruchomości działki nr (...) wpisanej do rejestru zabytków, w ramach prowadzenia prac budowlanych w ramach tej działki konieczne jest pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, które na mocy porozumienia pomiędzy Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w (...) a Powiatem (...) wykonywane jest przez Powiatowego Konserwatora Zabytków w (...).

Uzyskując decyzję z (...), Nr (...) zezwalającą Wnioskodawcy (...) na prowadzenie robót budowlanych przy zabytku oraz w jego obrębie, w załączniku do decyzji zostały wymienione prace budowlane, na które zezwolenie uzyskał Wnioskodawca. W tych też granicach Wnioskodawca przeprowadzi prace budowlane. Odnośnie prac polegających na remoncie instalacji elektrycznej, wymianie oświetlenia budynku, remoncie ścian wewnętrznych budynku młyna, izolacji i remoncie ścian w piwnicy, odnowieniu elewacji zewnętrznej budynku młyna, odnowieniu ogrodzenia z cegły Wnioskodawca ma zamiar dokonać zakupów samodzielnie oraz zatrudnić pracowników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i wykonać te prace samodzielnie. W ocenie Wnioskodawcy, wydatkami na roboty budowlane w rozumieniu art. 26hb ust. 3 pkt 2 ustawy o PIT są zarówno wydatki związane z zakupem materiałów w celu przeprowadzenia prac budowlanych, jak sama robocizna. Podjęcie wydatków na roboty budowlane, jakim posługuje się art. 26hb ustawy o PIT nie rozróżnia w swojej treści, czy chodzi o samą robociznę, czy też do wydatków tych zaliczyć można zakupy dokonane przez właściciela nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, poniesione w związku z prowadzonymi pracami budowlanymi. Skoro brak jest takiego rozróżnienia w ustawie to nie ma podstaw do uznania, że do zakupionych przez Wnioskodawcę materiałów w celu wykonania robót budowlanych zgodnie z pozwoleniem Powiatowego Konserwatora Zabytków nie znajduje zastosowania art. 26hb ustawy o PIT. Nawet jeśli Wnioskodawca wykonywałby te prace samodzielnie, to wobec braku wyłączenia, Jego wydatkami związanymi z pracami budowlanymi przy zabytku oraz wokół niego będą również udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez podatników podatku VAT, niekorzystającymi ze zwolnienia od tego podatku, zakupy materiałów budowlanych oraz urządzeń dla celów wykonania robót budowlanych objętych pozwoleniem konserwatora zabytków.

Ad. 2.

W ocenie Wnioskodawcy, w związku z uzyskanym przez Wnioskodawcę pozwoleniem Powiatowego Konserwatora Zabytków na przeprowadzenie prac budowlanych w zabytku odliczenie, o którym mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od podstawy obliczenia podatku ustalonego zgodnie z art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługiwać będzie Wnioskodawcy w kolejnym roku podatkowym w przypadku zlecenia wykonania całości prac wykonawcy będącego podatnikiem podatku VAT, który oprócz wykonania prac w ramach wykonanej usługi zakupi również wszelkie potrzebne do wykonania prac materiały i urządzenia i z tego tytułu wystawi Wnioskodawcy fakturę VAT.

Skorzystanie przez Wnioskodawcę z odliczenia, o którym mowa w art. 26hb ust. 1 ustawy o PIT, w przypadku zlecenia wykonania całości prac budowlanych - wraz z zakupieniem materiałów budowlanych - jest w pełni uzasadnione i wynika wprost z treści art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Zdaniem Wnioskodawcy, skoro sam zakup materiałów budowlanych na cele przeprowadzenia robót budowlanych można odliczyć w ramach art. 26hb ust. 1 pkt 2, to tym bardziej takie odliczenie będzie przysługiwało Wnioskodawcy, jeśli zleci wykonacie prac budowlanych w całości, wraz z zakupem materiałów i urządzeń, wykonawcy będącego podatnikiem podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, a wykonawca za całość wykonanych robót oraz zakupione materiały wystawi Wnioskodawcy fakturę VAT. Umowa o roboty budowlane pomiędzy Wnioskodawcą a wykonawcą obejmowałaby bowiem nie tylko koszty samej robocizny, ale też wszystkie poniesione przez wykonawcę robót wydatki, w tym dokonane zakupy. Ponownie, art. 26hb ustawy o PIT nie wyłącza w swojej treści dokonania zakupów materiałów w celu wykonania robót budowlanych, a w zakres wykonania robót budowlanych wchodzi również zakup materiałów budowlanych przez wykonawcę.

Ad. 3.

W związku z uzyskanym przez Wnioskodawcę pozwoleniem Powiatowego Konserwatora Zabytków na dokonanie instalacji fotowoltaicznej w zabytku, Wnioskodawcy będzie przysługiwało w kolejnym roku podatkowym prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku ustalonego zgodnie z art. 30c ust. 2 ustawy o PIT, zgodnie z art. 26hb ust. 1 pkt 2 przedmiotowej ustawy, poniesionego przez Wnioskodawcę wydatku w 2022 r. z tytułu opłacenia części faktury VAT za zainstalowaną instalację fotowoltaiczną w kwocie brutto, w jakiej wydatki z faktury VAT nie zostały sfinansowane z Urzędu Marszałkowskiego Województwa (...) lecz z własnych środków Wnioskodawcy.

Uzyskanie przez Wnioskodawcę pozwolenia na wykonanie robót budowlanych w postaci instalacji sieci fotowoltaicznej zgodnie z pozwoleniem powiatowego konserwatora zabytków, a następnie wystawienie przez wykonawcę instalacji sieci fotowoltaicznej faktury VAT 3 lutego 2022 r. uprawnia Wnioskodawcę do dokonania odliczenia w kolejnym roku podatkowym kwoty rzeczywiście uiszczonej przez Wnioskodawcę, tj. ponad kwotę uzyskaną od Urzędu Marszałkowskiego Województwa (...) w ramach dofinansowania. Takie stanowisko Wnioskodawcy jest zbieżne z art. 26hb ust. 9 pkt 4 ustawy o PIT. Wystawca faktury VAT, będący wykonawcą instalacji fotowoltaicznej, nie skorzysta też ze zwolnienia od podatku VAT, zatem zostają spełnione wszystkie przesłanki do skorzystania przez Wnioskodawcę z ulgi określonej w art. 26hb ust. 1 ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 26hb ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.):

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:

1)

poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;

2)

poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;

3)

na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.

W myśl art. 26hb ust. 2 pkt 2:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:

a)

pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

b)

zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków.

Stosownie do art. 26hb ust. 3 pkt 2:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury.

Jak stanowi art. 26hb ust. 4:

Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych:

1)

dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową;

2)

fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 26hb ust. 6:

Małżonkowie, między którymi istnieje wspólność majątkowa, wydatki, o których mowa w ust. 1, mogą odliczyć w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej, bez względu na to, czy dokument potwierdzający poniesienie wydatku został wystawiony na imię obydwojga małżonków lub jednego z nich.

Zgodnie z art. 26hb ust. 7 pkt 1:

Odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki.

Stosownie do art. 26hb ust. 8:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

W myśl art. 26hb ust. 9:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

1)

zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

2)

zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

3)

wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;

4)

zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jak stanowi art. 26hb ust. 10:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Zgodnie z art. 26hb ust. 12 przedmiotowej ustawy:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

1)

powierzchni użytkowej - oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043);

2)

pracach konserwatorskich - oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3)

pracach restauratorskich - oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4)

robotach budowlanych - oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5)

zabytku nieruchomym - oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Według wyżej wymienionych przepisów ulga na zabytki jest skierowana do właścicieli lub współwłaścicieli nieruchomości zabytkowych, którzy są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i opłacają podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Ulga jest zachętą podatkową polegającą na odliczeniu od podstawy opodatkowania:

* 50% kwoty poniesionych wydatków na wpłaty na fundusz remontowy oraz na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane dotyczące zabytku (wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków),

* wydatku na nabycie zabytku wpisanego do rejestru zabytków, nie więcej niż kwota odpowiadająca iloczynowi 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej tego zabytku; limit odliczenia na wszystkie inwestycje podatnika z tego tytułu nie może przekroczyć 500 000 zł. Z ulgi mogą skorzystać podatnicy PIT będący właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych, którzy ponieśli wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, czy zabytku nieruchomego, dlatego też w tym przypadku ustawodawca odwołuje się do definicji sformułowanych w innych aktach prawnych, w szczególności w przepisach ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840 z późn. zm.):

Zgodnie z art. 3 pkt 6, 7 i 8 przywołanej ustawy określenia te oznaczają:

prace konserwatorskie - działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań (pkt 6);

prace restauratorskie - działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań (pkt 7);

roboty budowlane - roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku (pkt 8).

Z kolei zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania:

1)

zabytki nieruchome będące, w szczególności:

a)

krajobrazami kulturowymi,

b)

układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi,

c)

dziełami architektury i budownictwa,

d)

dziełami budownictwa obronnego,

e)

obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami

przemysłowymi,

f)

cmentarzami,

g)

parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni,

h)

miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych

osobistości lub instytucji.

W myśl art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Z kolei w art. 3 pkt 7a i 8 ww. ustawy wskazano, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

- przebudowie - należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego;

- remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym;

W przypadku wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane podatnik musi spełniać następujące wymogi:

* być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie ponoszenia wydatku,

* posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac, w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

* posiadać sporządzone na piśmie zalecenia konserwatorskie, w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków,

* posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:

* dokonał już odliczenia w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,

* odliczył poniesione wydatki w ramach innej ulgi,

* wydatki zostały mu w jakikolwiek sposób zwrócone,

* wydatki wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich.

Ponadto wskazać należy, że małżonkowie we wspólności majątkowej mogą odliczyć ulgę w częściach w dowolnie ustalonej przez siebie proporcji. Przy czym, dla zastosowania ulgi nie ma znaczenia, na którego ze współmałżonków zostały wystawione faktury VAT potwierdzające poniesione wydatki - każdy z małżonków może je odliczyć w zeznaniu podatkowym w ustalonej proporcji.

W przypadku, gdy kwota rocznego dochodu/przychodu podatnika jest niższa niż kwota przysługującego odliczenia, podatnik może odliczać kwotę nieznajdującą pokrycia w rocznym dochodzie/przychodzie maksymalnie przez sześć kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia po raz pierwszy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że podatnik, który poniesie wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym, może odliczyć 50% tych wydatków od podstawy opodatkowania, z tytułu ulgi na zabytki. Musi jednak spełnić wszystkie warunki do skorzystania z tej ulgi przedstawione powyżej, w tym musi posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z przedstawionego wniosku wynika, że:

1.

jest Pan współwłaścicielem nieruchomości - budynku starego młyna mieszczącego się na działce - wpisanego do rejestru zabytków województwa..... decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków;

2.

posiada Pan dokumenty wydane przez Powiatowego Konserwatora Zabytków dotyczące zakresu prac remontowo-modernizacyjnych budynku młyna i kompleksu zabudowy na nieruchomości oraz prac budowlanych wokół budynku (zabytku);

3.

wydatki będą dotyczyły prac konserwatorskich, restauratorskich oraz robót budowlanych, zgodnie z zaleceniami konserwatora;

4.

posiada i będzie Pan posiadał faktury dotyczące prowadzonych robót budowlanych, które będą wystawiane przez podatników podatku VAT;

5.

jest Pan podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, opłacającym podatek liniowy, zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

6.

ulgę zamierza Pan odliczyć w zeznaniu podatkowym za 2022 r.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że będzie Panu przysługiwało odliczenie wydatków poniesionych na nieruchomość wpisaną do rejestru zabytków:

* przeprowadzonych prac w 2022 r. polegających na remoncie instalacji elektrycznej, wymianie oświetlenia budynku, remoncie ścian wewnętrznych budynku młyna, izolacji i remoncie ścian w piwnicy, odnowieniu elewacji zewnętrznej budynku młyna, odnowieniu ogrodzenia z cegły w związku z dokonaniem przez Pana samodzielnego zakupu materiałów budowlanych oraz urządzeń w celu przeprowadzenia tych prac, które to zakupy będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez dostawców materiałów budowlanych oraz urządzeń, którzy to dostawcy nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT poniesionych na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane,

* w przypadku zlecenia wykonania całości prac wykonawcy będącego podatnikiem podatku VAT niezwolnionego od tego podatku, który oprócz wykonania prac w ramach wykonanej usługi zakupi również wszelkie potrzebne do wykonania prac materiały i urządzenia i z tego tytułu wystawi Panu fakturę VAT za wykonaną usługę,

* z tytułu opłacenia części faktury VAT za zainstalowaną instalację fotowoltaiczną w kwocie brutto, w jakiej wydatki z faktury VAT nie zostały sfinansowane z Urzędu Marszałkowskiego Województwa (...), lecz z Pana własnych środków,

zgodnie z art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odliczenie to jednak będzie dotyczyć tylko tej części wydatków, które zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi przez podatników podatku VAT niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku - w myśl art. 26hb ust. 4 pkt 2 ww. ustawy oraz w części w jakiej nie zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie.

Zatem, Pana stanowisko, dotyczące możliwości odliczenia wszystkich wymienionych we wniosku wydatków w ramach ulgi wskazanej w art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.), interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, a zatem mając na uwadze powyższe, interpretacja indywidualna skierowana jest wyłącznie do Pana i skutki prawne wywołuje tylko w stosunku do Pana, nie dotyczy Pana małżonki.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości Pana stanowiska może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy - Ordynacja podatkowa.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl