0113-KDIPT2-1.4011.271.2021.2.ISL - Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - pośrednictwo w usługach.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 czerwca 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.271.2021.2.ISL Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - pośrednictwo w usługach.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 27 lutego 2021 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło za pośrednictwem platformy ePUAP 27 maja 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 19 maja 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.271.2021.1.ISL, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w związku z art. 14h powołanej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 19 maja 2021 r. (data doręczenia za pośrednictwem platformy ePUAP 20 maja 2021 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła powyższy wniosek pismem, które wpłynęło za pośrednictwem platformy ePUAP 27 maja 2021 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące stany faktyczne.

Pkt 1.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą m.in. świadcząc usługi, które w ramach współpracy z Jej klientami polegają na:

a.

weryfikacji ofert na rynku usług danej branży, np. ślubnej, tzw. research (na przykład przyszła para młoda chce znaleźć fotografa, który wykona zdjęcia w dniu ich ślubu);

b.

wyszukiwaniu usługodawcóww.ykonawców na podstawie przedstawionych przez klienta kryteriów;

c.

kontaktowaniu się z usługodawcami/wykonawcami w celu uzyskania oferty i sprawdzenia dostępności terminów;

d.

przedstawieniu oferty usługodawcy/wykonawcy klientowi;

e.

opcjonalnie, na dodatkowe życzenie klienta, po podpisaniu przez klienta umowy z danym usługodawcą/wykonawcą, może Ona stać się "łącznikiem" (osobą kontaktową) pomiędzy usługodawcą, a klientem i pilnować wywiązywania się przez usługodawców ze zobowiązań wynikających z zawartej pomiędzy nimi, a klientem umowy.

Jeśli klient jest zainteresowany zawarciem umowy z danym usługodawcą/wykonawcą po wykonaniu przez Wnioskodawczynię etapów wymienionych w punktach a-d, to robi to na własny rachunek i we własnym imieniu. Wnioskodawczyni nie jest stroną umów zawieranych pomiędzy klientami, a usługodawcami. Powyższe kroki, o których mowa w punktach a-e stanowią kompleksowy pakiet usług, za który klient uiszcza wynagrodzenie. Klient nie musi korzystać, np. z wyszukiwarek internetowych, aby znaleźć idealnego usługodawcę/kontrahenta/wykonawcę i weryfikować we własnym zakresie, czy może on dla niego wykonać określoną usługę, np. poprzez kontakt telefoniczny, czy mailowy - może to zadanie zlecić Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej przez Nią działalności.

Pkt 2.

Ponadto, w ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawczyni świadczy usługi z zakresu pozaszkolnych form edukacji artystycznej - prowadzi indywidualne zajęcia muzyczne dla osób fizycznych, tj. z gry na instrumencie, rytmiki, czy kształcenia słuchu. Zajęcia co do zasady odbywają się online lub w domu klienta. Zajęcia mają na celu rozwijanie zainteresowań i pasji klientów, nie prowadzą do zdobycia dyplomu, czy certyfikatu. Związane są z rozwojem hobby klientów. Nie posiada Ona wykształcenia pedagogicznego, nie pracuje w żadnej szkole. Posiada jedynie wykształcenie muzyczne - dyplom ukończenia I stopnia Państwowej Szkoły Muzycznej. Następnie Wnioskodawczyni edukację kontynuowała w Społecznej Szkole Muzycznej II stopnia, której, z uwagi na zamknięcie placówki w trakcie Jej nauki, nie ukończyła. Posiadane przez Nią wykształcenie nie upoważnia Jej do prowadzenia zajęć w publicznych placówkach. W trakcie odbywania studiów niezwiązanych ani z pedagogiką, ani z muzyką, Wnioskodawczyni nie zdobyła specjalizacji nauczycielskiej. Nie ukończyła studium pedagogicznego, ani żadnego kursu uprawniającego do prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą w publicznych placówkach.

W piśmie, które wpłynęło w dniu 27 maja 2021 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że działalność gospodarczą prowadzi od 12 listopada 2019 r. Pierwsze przychody z tytułu działalności uzyskała w 2020 r. Oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu. W zakresie wykonywanej działalności nie mają do Niej zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, z późn. zm.), w tym w szczególności przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym (którego dotyczy wniosek) lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, nie wykonywała w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzących w zakres działalności gospodarczej, którą prowadzi. Wnioskodawczyni złożyła właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w dniu 14 lutego 2021 r. Usługi świadczone w ramach prowadzonej przez Nią działalności gospodarczej w zakresie wskazanym we wniosku w pkt 1 i 2 są wykonywane na rzecz osób fizycznych, nie dla potrzeb prowadzonej przez nie działalności gospodarczej.

Oprócz działalności wskazanej we wniosku, w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zajmuje się obsługą administracyjną biura (aktualnie Spółki z o.o. w organizacji). W ramach obsługi administracyjnej, o której mowa powyżej, w ww. Spółce zajmuje się Ona czynnościami takimi jak: wystawianie faktur, zamawianie artykułów biurowych, kontrolowanie zobowiązań i należności od kontrahentów, obsługa firmowej skrzynki mailowej, wykonywanie przelewów bankowych za zamówione przez Spółkę towary i usługi. W maju 2021 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę zlecenia ze studentką poniżej 26 roku życia, która w ramach zlecenia wykonuje zadania związane z prowadzoną przez Nią działalnością gospodarczą (np. wykonywanie telefonów do usługodawców, klientów, wysyłanie maili z prośbą o oferty, umawianie spotkań etc.). Zdaniem Wnioskodawczyni, wykonywana przez Nią działalność nie mieści się w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, co zostanie wykazane w części H., poz. 76 wniosku ORD-IN. Wnioskodawczyni zamierza osiągnąć roczny przychód w 2021 r. w wysokości 90 000 zł.

W związku z charakterem świadczonych usług i czynnościami, które wchodzą w ich skład, działalność opisaną w pkt 1 należy zaklasyfikować jako pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane - kod PKWiU 96.09.19.0. Natomiast świadczone przez Wnioskodawczynię usługi z zakresu pozaszkolnych form edukacji artystycznej - indywidualne zajęcia muzyczne dla osób fizycznych, tj. z gry na instrumencie, rytmiki, czy kształcenia słuchu - zgodnie z kodem PKWiU 85.52.19.0.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy przychody, które Wnioskodawczyni osiąga w związku ze świadczeniem usług opisanych w stanie faktycznym w pkt 1 można opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%?

2. Czy przychody, które Wnioskodawczyni osiąga w związku ze świadczeniem usług opisanych w stanie faktycznym w pkt 2 można opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%?

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Ad. 1.

Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: "u.p.d.o.f."), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Artykuł 4 ust. 1 pkt 12 u.p.d.o.f. stanowi, że przez pozarolniczą działalność gospodarczą, należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.

Z kolei art. 2 ust. 1 u.p.d.o.f. stanowi, że osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 u.p.d.o.f., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Przy czym art. 4 ust. 1 u.p.d.o.f. stanowi, że za działalność usługową należy uważać pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Podkreślić należy, że możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 u.p.d.o.f.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1.

opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2.

korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3.

osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a.

prowadzenia aptek,

b.

działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

c.

działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4.

wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5.

podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a.

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b.

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c.

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Żadna z okoliczności wymienionych w art. 8 ust. 1 u.p.d.o.f. nie dotyczy prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności, w tym w szczególności przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym (którego dotyczy wniosek) lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, nie wykonywała Ona w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzących w zakres działalności gospodarczej, którą prowadzi. Z powyższego przepisu wynika, że brak jest prawnych przeciwskazań do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w zakresie prowadzonej przez Nią działalności. Jednocześnie nadmienia, że wniosek o opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w zakresie prowadzonej przez Nią działalności złożyła w terminie wskazanym w art. 9 ust. 1 ustawy, tj. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnęła pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, tj. 14 lutego 2021 r.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 u.p.d.o.f.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww.u.p.d.o.f., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w przypadku przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Bez wątpienia, w świetle powyższych przepisów i stanu faktycznego należy przedstawioną w pkt 1 działalność zakwalifikować jako działalność usługową. Usługi te nie znajdują odzwierciedlenia w pozostałych usługach wymienionych w art. 12 u.p.d.o.f., a należy je zaklasyfikować jako "pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane PKWiU 96.09.19.0", stąd też zdaniem Wnioskodawczyni, należy je zaklasyfikować jako przychody z działalności usługowej wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a. W związku z powyższym uważa Ona, że przychody, które osiąga w związku ze świadczeniem usług opisanych w stanie faktycznym w pkt 1, można opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Ad. 2.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 u.p.d.o.f. Zgodnie zaś z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ww.u.p.d.o.f., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 8,5% w przypadku przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Definicja wolnego zawodu została zamieszczona w art. 4 ust. 1 pkt 11 u.p.d.o.f. Zgodnie z nim za wolny zawód należy uważać - pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez lekarzy, lekarzy dentystów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, psychologów, fizjoterapeutów, tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, architektów, inżynierów budownictwa, rzeczoznawców budowlanych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych, rzeczników patentowych, oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Zgodnie z ustawą z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, za nauczyciela bez bliższego określenia rozumie się nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i placówkach wymienionych w art. 1 ust. 1, tj. zatrudnionych w:

1.

publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz placówkach doskonalenia nauczycieli działających na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078, 1287, 1680, 1681 i 1818), z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1a, 1b oraz pkt 2 lit. a;

2.

zakładach poprawczych oraz schroniskach dla nieletnich działających na podstawie ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2018 r. poz. 969);

3.

(uchylony);

4.

publicznych kolegiach pracowników służb społecznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wykonywana przez Nią działalność nie mieści się w definicji, tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 u.p.d.o.f. Nie posiada Ona wykształcenia pedagogicznego, nie pracuje w żadnej szkole. Posiada jedynie wykształcenie muzyczne - dyplom ukończenia I stopnia Państwowej Szkoły Muzycznej. Następnie edukację kontynuowała w Społecznej Szkole Muzycznej II stopnia, której, z uwagi na zamknięcie placówki w trakcie nauki, nie ukończyła. Posiadane przez Nią wykształcenie nie upoważnia Jej do prowadzenia zajęć w publicznych placówkach. W trakcie odbywania studiów niezwiązanych ani z pedagogiką, ani z muzyką, nie zdobyła specjalizacji nauczycielskiej. Wnioskodawczyni nie ukończyła studium pedagogicznego, ani żadnego kursu uprawniającego do prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą w publicznych placówkach. W związku z powyższym, Jej zdaniem nie jest nauczycielem w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, o którym mowa w mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 u.p.d.o.f.

Zgodnie z PKWiU, dział 85 obejmuje 85.52.19 - Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji artystycznej oraz 85.59.19 - Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), odpowiednio w PKD kod 85.52.Z - "Podklasa ta obejmuje kursy i zajęcia w zakresie sztuki, teatru oraz muzyki. Jednostki prowadzące ten rodzaj nauczania mogą być nazywane "szkołami", "studiami", "klasami" itp. Zapewniają one formalnie zorganizowane zajęcia związane z hobby, rekreacją lub rozwojem własnym. Nie prowadzą one do uzyskania dyplomu zawodowego, licencjata, czy stopnia naukowego. Podklasa ta obejmuje: - naukę gry na instrumentach muzycznych i inne zajęcia muzyczne (...), oraz kod PKD 85.59.B, zaś "Podklasa ta obejmuje: edukację, w której nie da się zdefiniować poziomu nauczania, - działalność placówek kształcenia praktycznego, placówek kształcenia ustawicznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, - korepetycje, włączając korepetycje z języków obcych, - działalność ośrodków prowadzących kursy wyrównawcze, - kursy przygotowujące do egzaminu z wiedzy zawodowej, - kursy komputerowe, - naukę religii, - kursy udzielania pierwszej pomocy, - szkoły przetrwania, - szkolenia z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej, - kursy szybkiego czytania, - pozostałe pozaszkolne formy edukacji związane głównie z rozwijaniem własnych zainteresowań, uzyskiwaniem i uzupełnianiem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych oraz doskonaleniem zawodowym (włączając: kwalifikacyjne kursy zawodowe, kursy umiejętności zawodowych, kursy kompetencji ogólnych, turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników".

W świetle powyższych przepisów, wykonywana przez Wnioskodawczynię działalność jest tożsama z działalnością sklasyfikowaną w PKWiU w dziale 85 (85.52.19.0 - Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji artystycznej), zaś dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów z prowadzonej przez Nią działalności gospodarczej konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. W świetle zaś definicji prawnej, nie wykonuje Ona wolnego zawodu jako nauczyciel w zakresie świadczenia usług edukacyjnych, ponieważ zgodnie z definicją prawną nie można nazwać Jej nauczycielem. Prowadzonych przez Nią zajęć nie można też zaklasyfikować jako lekcji - są to zajęcia muzyczne, związane z hobby, rekreacją, rozwojem własnym. W związku z powyższym, zasadnym jest, uznanie, że w przypadku świadczenia przez Nią usług, opisanych w pkt 2, odpowiednią stawką ryczałtu jest 8,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, za wolny zawód należy uważać - pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez lekarzy, lekarzy dentystów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, psychologów, fizjoterapeutów, tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, architektów, inżynierów budownictwa, rzeczoznawców budowlanych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych, rzeczników patentowych, oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b.

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1.

opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2.

korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3.

osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a.

prowadzenia aptek,

b.

(uchylona)

c.

działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d.

(uchylona)

e.

(uchylona)

f.

działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4.

wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5.

podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a.

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b.

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w przypadku przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanów faktycznych wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą od 12 listopada 2019 r., m.in. świadcząc usługi, które w ramach współpracy z Jej klientami polegają na weryfikacji ofert na rynku usług danej branży, wyszukiwaniu usługodawcóww.ykonawców na podstawie przedstawionych przez klienta kryteriów, kontaktowaniu się z usługodawcami/wykonawcami w celu uzyskania oferty i sprawdzenia dostępności terminów, przedstawieniu oferty usługodawcy/wykonawcy klientowi, opcjonalnie, na dodatkowe życzenie klienta, Wnioskodawczyni może stać się "łącznikiem" (osobą kontaktową) pomiędzy usługodawcą, a klientem i pilnować wywiązywania się przez usługodawców ze zobowiązań wynikających z zawartej pomiędzy nimi, a klientem umowy. Ww. usługi Wnioskodawczyni sklasyfikowała według PKWiU 96.09.19.0 - jako pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane. Ponadto, w ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawczyni świadczy również usługi z zakresu pozaszkolnych form edukacji artystycznej - prowadzi indywidualne zajęcia muzyczne dla osób fizycznych, tj. z gry na instrumencie, rytmiki, czy kształcenia słuchu. Zajęcia odbywają się online lub w domu klienta i mają na celu rozwijanie zainteresowań i pasji klientów, nie prowadzą do zdobycia dyplomu, czy certyfikatu. Wnioskodawczyni nie posiada wykształcenia pedagogicznego, nie pracuje w żadnej szkole. Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi z zakresu pozaszkolnych form edukacji artystycznej - sklasyfikowała według PKWiU 85.52.19.0. Oprócz działalności wskazanej we wniosku w pkt 1 i 2, w ramach tej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zajmuje się także obsługą administracyjną biura (aktualnie Spółki z o.o. w organizacji).

Mając na uwadze przedstawione stany faktyczne oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że jeżeli Wnioskodawczyni w ustawowym terminie złożyła stosowne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania, a prowadzona przez Nią działalność nie podlega wyłączeniu z ryczałtu ewidencjonowanego na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to może Ona opodatkować przychody z tej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Skoro świadczone przez Wnioskodawczynię w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usługi sklasyfikowane zostały - jak wskazano we wniosku - według PKWiU 96.09.19.0 - pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane, to właściwą stawką opodatkowania uzyskiwanych z tego źródła przychodów, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jest stawka 8,5% oraz według PKWiU 85.52.19.0 - usługi z zakresu pozaszkolnych form edukacji artystycznej, to właściwą stawką opodatkowania uzyskiwanych z tego źródła przychodów, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jest stawka 8,5%.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do usług wykonywanych przez Wnioskodawczynię w ramach działalności gospodarczej, sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU 96.09.19.0 oraz 85.52.19.0. Natomiast nie odnosi się do usług świadczonych przez Wnioskodawczynię w ramach tej działalności, a związanych z administracyjną obsługą biura.

Wskazać należy również, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Wnioskodawczynię w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawczyni poprawnie zakwalifikowała świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste stany faktyczne sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywały się będą z opisem stanów faktycznych podanych przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl