Nowość 0113-KDIPT2-1.4011.231.2024.2.RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 czerwca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.231.2024.2.RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 7 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 23 maja 2024 r. (wpływ 23 maja 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą od 2 listopada 2022 r. działalność gospodarczą w ramach której świadczy Pan m.in. usługi pośrednictwa komercyjnego. Jest Pan polskim rezydentem podatkowym oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 2022 r. rozlicza się Pan w zakresie swoich przychodów na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i taką formę opodatkowania zamierza Pan kontynuować w latach następnych. Ponadto, prowadzi Pan ewidencję przychodów właściwą dla tej formy opodatkowania.

Usługi będące przedmiotem wniosku, które Pan świadczy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej sklasyfikowane zostały pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzyskuje Pan przychody jedynie ze świadczenia usług wskazanych we wniosku. Aktualnie usługi Pana wykonywane są na rzecz jednego, polskiego kontrahenta, na podstawie umowy o współpracy zawartej 11 października 2023 r. oraz zawartych aneksów.

Zgodnie z umownymi postanowieniami świadczy Pan następujące usługi:

* oferowanie usług obecnym i potencjalnym kontrahentom;

* negocjowanie warunków umów i współpracy;

* organizację działań sprzedażowych;

* organizację spotkań, aktywny udział w spotkaniach biznesowych;

* przedstawianie umów kontrahentom;

* udzielanie informacji dotyczących cen i warunków;

* nadzór nad realizacją umów oraz nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z kontrahentami;

* tworzenie sposobności do zawierania umów współpracy, w szczególności poprzez rekomendowanie usług Zleceniodawcy, jak również innym potencjalnym kontrahentom;

* rozpowszechnianie materiałów reklamujących działalność Zleceniodawcy oraz prezentowanie zakresu usług Zleceniodawcy;

* przekazywanie istotnych dla Zleceniodawcy informacji oraz przestrzegania jego wskazówek uzasadnionych w danych okolicznościach;

* każdorazowe zgłaszanie potencjalnego klienta, z którym Zleceniodawca będzie miał nawiązaną współpracę.

Poza wymienionymi wyżej usługami świadczy Pan również inny rodzaj usług, w zakres których wchodzą: usługi doradcze w zakresie planowania strategicznego i organizacyjnego, zarządzania zasobami ludzkimi, doradztwa personalnego, usługi doradcze w zakresie oprogramowania. Przy czym usługi te nie są przedmiotem zapytania. Z tytułu ich wykonywania otrzymuje Pan w ramach zawartej umowy odrębne wynagrodzenie.

Na moment pisania wniosku, Pana usługi wykonywane są na rzecz jednej, polskiej firmy, niemniej usługi wykonywane są z terytorium Polski. Bierze Pan jednakże pod uwagę możliwość rozszerzania świadczenia swoich usług także pod kątem innych kontrahentów, zarówno polskich, jak i zagranicznych przy czym zaznaczyć należy, że usługi zawsze będą wykonywane z terytorium Polski.

Do działalności wykonywanej przez Pana nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dodatkowo, w żadnym roku podatkowym w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej nie świadczył Pan usług na rzecz kontrahentów, z którymi łączyłby Pana wcześniej lub łączy stosunek pracy.

Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku osiągnął Pan w styczniu 2024 r. Z uwagi na fakt, że rozlicza się Pan za miesięczne okresy rozliczeniowe, obowiązek podatkowy powstał 31 stycznia 2024 r. Oświadczenie o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania podatkiem dochodowym złożył Pan podczas zakładania jednoosobowej działalności w 2022 r. w terminie przed 20 grudnia 2022 r. (pierwszy przychód osiągnął Pan w listopadzie 2022 r.) przez portal CEiDG. Zachował Pan tym samym termin na wybór tej formy opodatkowania.

Przychód Pana nie przekroczył w roku poprzedzającym (2021) rok podatkowy (2022) w którym rozpoczął Pan stosowanie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychód Pana nie przekroczył w okresie 2022-2023 limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku.

Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pan i nie ma Pan w planach uzyskać innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

Nie uzyskuje Pan przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej.

Pomiędzy Panem a kontrahentem, z którym ma Pan podpisaną umowę nie istnieją jakiekolwiek powiązania. Nie jest Pan wspólnikiem/udziałowcem wyżej wskazanego kontrahenta, na rzecz którego świadczy usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej i nie pełni w jego strukturze funkcji zarządczych.

Poza usługami opisanymi we wniosku, nie wykonuje Pan i nie planuje Pan wykonywać na rzecz ww. kontrahenta innych usług.

Wniosek dotyczy 2024 r. i lat następnych.

W piśmie z 23 maja 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzował Pan opis wskazując, że czynności, jakie wykonuje Pan w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 to:

* oferowanie usług obecnym i potencjalnym kontrahentom - uczestnictwo w procesie przygotowywania ofert i kontraktów;

* negocjowanie warunków umów i współpracy - ustalanie zakresu i sposobu wykonywania projektów, procesu i sposobu i terminu dostarczenia przez Zleceniodawcę projektów;

* organizację działań sprzedażowych - prezentowania klientom rozwiązań, które wdrażane były u poprzednich klientów, prezentacja działalności Zleceniodawcy przed potencjalnymi kontrahentami;

* organizacja spotkań, aktywny udział w spotkaniach biznesowych - organizowanie spotkań oraz warsztatów z przyszłymi i obecnymi kontrahentami celem doprecyzowania wymagań i sposobu współpracy ze Zleceniodawcą;

* udzielanie informacji dotyczących cen i warunków - estymacja i planowanie celem przygotowania kosztu realizacji projektu, procesu jego wytworzenia, sposobu i terminów realizacji;

* nadzór nad realizacją umów oraz nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z kontrahentami - okresowe spotkania z kierownictwem projektu, kontrahentami oraz Zleceniodawcą;

* tworzenie sposobności do zawierania umów współpracy, w szczególności poprzez rekomendowanie usług Zleceniodawcy, jak również innych potencjalnych, kontrahentów - udział w spotkaniach oraz wydarzeniach, na których reprezentuje Pan Zleceniodawcę;

* przekazywanie istotnych dla Zleceniodawcy informacji oraz przestrzeganie jego wskazówek uzasadnionych w danych okolicznościach;

* każdorazowe zgłaszanie potencjalnego klienta, z którym Zleceniodawca będzie miał nawiązaną współpracę.

Wszystkie powyższe czynności mają na celu nawiązywanie oraz budowanie relacji biznesowych pomiędzy Zleceniodawcą oraz jego kontrahentami, wsparcie Zleceniodawcy w procesach sprzedażowych oraz utrzymywanie relacji biznesowych co przyczyni się do zwiększenia obrotu Zleceniodawcy.

Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług fotograficznych (PKWiU 74.2) - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. q) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.3), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pierwszy przychód na ryczałcie osiągnął Pan w 2022 r. w dniu 30 listopada 2022 r., a pierwszy przychód z usług wymienionych we wniosku osiągnął Pan w 2024 r. w dniu 31 stycznia 2024 r. Wyboru ryczałtu dokonał Pan na wniosku w biznes.gov, złożonym 9 września 2022 r., tj. jeszcze przed rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej, a tym samym również przed uzyskaniem pierwszego przychodu.

Rozliczając ryczałt w latach następnych będzie Pan spełniał warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. nie przekroczy Pan wynikających z przepisu limitów oraz nie wykona Pan żadnych czynności pozbywających Pana prawa do stosowania ryczałtu.

Pytanie

Czy w świetle przedstawionego przez Pana opisu sprawy, przychody ze wskazanych usług, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Przychody osiągane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług opisanych we wniosku sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 74.90.12.0, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Artykuł 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm., dalej "u.z.p.d."), reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.

Możliwość opłacania oraz właściwa wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą zależą wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 u.z.p.d.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w przypadku przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 u.z.p.d., użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Usługi pośrednictwa należy przyporządkować do działu 74 grupy 74.9 PKWiU, konkretnie do klasy 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Ustalenia tego należy poczynić posługując się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretacją, która wskazuje zasady metodyczne tzw. PKWiU 2015 stanowiące integralną część klasyfikacji.

Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

Ze względu na możliwość zaklasyfikowania opisanych usług pośrednictwa do kilku grupowań, na podstawie pkt 7.6.2 zasad metodycznych wybrano dla opisanej usługi o złożonym charakterze grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności i jednocześnie do takiej, która nadaje całości zasadniczy charakter i dotyczy usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

I tak, zgodnie z tytułem Sekcji M PKWiU 2015, sekcja ta obejmuje "Usługi profesjonalne, naukowe i techniczne", gdzie zawarto m.in.: usługi prawne, usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu, usługi doradztwa podatkowego, usługi firm centralnych (head offices), usługi doradztwa związane z zarządzaniem, usługi architektoniczne i inżynierskie i związane z nimi doradztwo techniczne, usługi w zakresie badań i analiz technicznych, usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, usługi reklamowe, usługi badania rynku i opinii publicznej, usługi fotograficzne, usługi tłumaczeń pisemnych i ustnych, usługi w zakresie prognozowania pogody i usługi meteorologiczne, usługi profesjonalne, naukowe i techniczne wymagające wiedzy specjalistycznej, gdzie indziej niesklasyfikowane, usługi weterynaryjne. W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 74, który obejmuje "Pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną".

W dziale tym zawarta jest m.in. grupa 74.9 "Pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane", w skład której wchodzi grupowanie PKWiU 74.90.12.0 "Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń".

Grupowanie to obejmuje w szczególności: usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową, a także usługi wyceny antyków, biżuterii, itp., co rozumie Pan także jako ocena wartości przedmiotów i usług realizowana na zlecenie.

Uwzględniając powyższe, opisywane usługi pośrednictwa, polegające w szczególności właśnie na pośrednictwie komercyjnym, spełniają kryteria i posiadają właściwości dla usług objętych symbolem PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

W każdym przypadku, uwzględniając powyższe, opisane usługi pośrednictwa spełniają kryteria PKWiU dział 74, grupy 74.9, dla których w przepisach art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o ryczałcie nie zostały przewidziane przepisy szczególne ustalające inną stawkę (niż 8,5%), wobec czego od przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa należy stosować 8,5% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.

Podobne stanowisko w zakresie opodatkowania ryczałtem usług pośrednictwa komercyjnego Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął m.in. w interpretacjach z:

* 4 czerwca 2021 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.271.2021.2.ISL,

* 7 lipca 2021 r. Nr 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST - powołującej się także na interpretację wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 października 2019 r., Nr 0115-KDIT3.4011.315.2019.2.DP - istotnej w kontekście ustalenia charakteru usług rozeznania rynkowego - pośrednictwa w interesach oraz

* z 2 października 2023 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.348.2023.2.AW.

Mając na uwadze przedstawioną powyżej analizę przepisów, należy uznać, że usługi wykonywane przez Pana, sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 74.90.12.0 powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a)

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)

opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)

korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)

osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)

prowadzenia aptek,

b)

(uchylona)

c)

działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)

(uchylona)

e)

(uchylona)

f)

działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)

wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)

podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

)

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)

(uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Dodać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. (...)

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan osobą fizyczną prowadzącą od 2 listopada 2022 r. działalność gospodarczą, w ramach której świadczy m.in. usługi pośrednictwa komercyjnego. Od 2022 r. rozlicza się Pan w zakresie swoich przychodów na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i taką formę opodatkowania zamierza Pan kontynuować w latach następnych. Ponadto, prowadzi Pan ewidencję przychodów właściwą dla tej formy opodatkowania. Usługi będące przedmiotem wniosku, które Pan świadczy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej sklasyfikowane zostały pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Wskazał Pan też, że nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1). Pana wniosek dotyczy 2024 r. i lat następnych.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane powyżej przepisy prawne wskazać należy, że uzyskane przychody z wykonywanych usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania (określenia stawki ryczałtu z tytułu usług opisanych we wniosku objętych PKWiU 74.90.12.0). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy, w tym prawidłowość klasyfikacji świadczonych przez Pana usług nie podlegały ocenie.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl