Nowość 0113-KDIPT2-1.4011.137.2024.2.KD - Stawka ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 62.01.11.0.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 kwietnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.137.2024.2.KD Stawka ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 62.01.11.0.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lutego 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 29 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 62.01.11.0. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 9 kwietnia 2024 r. (wpływ 10 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 3 kwietnia 2023 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie stosują się do Pani wyjątki, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie umowy o współpracy zawartej z kontrahentem, wykonuje Pani usługi w branży IT, jako Kierownik Projektu (Project Manager), świadczący usługi z dziedziny koordynowania projektami informatycznymi dla klienta/kontrahenta. Kontrahent nie jest powiązany z Panią, a w szczególności nie jest Pani jego wspólnikiem, ani członkiem zarządu. Nie świadczy Pani usług doradczych, ani usług stricte technicznych (np. programowanie), a wszystkie wykonywane czynności stanowią usługi wsparcia IT w postaci zarządzania/koordynowania projektami informatycznymi.

Świadczy Pani usługi w ramach współpracy kontrahenta z sektora IT, które:

a)

nie są świadczone na żadnym etapie tworzenia oprogramowania, lecz występują obok tego procesu, jako czynności pomocnicze;

b)

czynności nie mają wpływu bezpośredniego na przebieg procesu tworzenia oprogramowania - tworzy Pani jedynie ramy dla poruszania się w ramach tego procesu;

c)

nie będą usprawniać działania oprogramowania.

Zgodnie z Umową zawartą z kontrahentem zobowiązana jest Pani do wykonywania następujących czynności:

* rozwoju procesów firmowych - projektowania, modelowania i modyfikowania procesów,

* zbierania wymagań biznesowych od interesariuszy i ustalania planów dalszego rozwoju w zakresie produktu IT,

* bieżącego zarządzania projektami, wdrożeniami i kooperacją pracy zespołów programistycznych odbiorcy,

* związanych z nadzorem merytorycznym nad prawidłową realizacją poszczególnych faz projektów,

* prowadzenia komunikacji z zespołem projektowym,

* zapisywania i definiowania wymagań dotyczących produktów, w celu maksymalizacji ich użyteczności po implementacji przez zespół programistów,

* organizacji i uczestnictwa w spotkaniach organizowanych przez odbiorcę, na których uczestnicy wspólnie dzielą się wiedzą - na podstawie rozmów i prezentacji,

* udziału w spotkaniach statusowych i roboczych odbywających się w organizacji odbiorcy na temat spraw bieżących w projektach i firmie,

* sprawdzaniu funkcjonowania projektów po ich zmianie/aktualizacji,

* sprawdzaniu, czy testy przeprowadzane w środowisku testowym również dają pozytywne rezultaty w środowisku produkcyjnym (tj. końcowej wersji programu).

Pani usługi "związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania" sklasyfikowane pod numerem PKWiU 62.01.11.0, dotyczą:

a)

definiowania, wraz z kluczowymi interesariuszami, planów i harmonogramów - w sytuacji, gdy wymagania dotyczące funkcji/zadania/żądania/projektu są zdefiniowane i opisane oraz rozwiązanie wdrożeniowe jest gotowe do wykonania, wraz z kluczowymi interesariuszami i zazwyczaj zespołowo tworzy Pani plan lub harmonogram realizacji funkcji/zadania/żądania/projektu, jeśli wymaga bardziej szczegółowego harmonogramu. Wspólną strukturą harmonogramu projektu jest wykres w systemie..., z wyszczególnionymi wszystkimi zadaniami i osobami odpowiedzialnymi za nie, z wszystkimi szacunkami czasu na zadanie, zależnościami oraz dodatkowymi zdarzeniami i artefaktami, takimi jak m.in.: dni wolne, urlopy, czas na komunikację, weryfikacje, itp.;

b)

koordynowania i dostarczania wyników projektu w czasie, zakresie, kosztach i w uzgodnionej z klientem jakości - polegają one bardziej na monitorowaniu dostarczania na wysokim poziomie i możliwości jak najszybszego zidentyfikowania wszelkich problemów. Gdy już w projekcie mamy harmonogram projektu, który obejmuje zakres (listę zadań, które należy wykonać, aby ukończyć projekt lub zlecenie) oraz czas (harmonogram wykonania wszystkich zadań ze wszystkimi zależnościami, itp.) za realizację projektu odpowiada kierownik IT (czyli Pani). Jest Pani odpowiedzialna za śledzenie postępów w czasie, zgodnie z harmonogramem projektu i wstępnie zatwierdzonym budżetem;

c)

koordynowania i ustalania priorytetów zadań projektowych, zarządzania terminami, utrzymywania planów projektu, przekazywania statusu kluczowym interesariuszom - polegają one na koordynacji i dostarczaniu wyników projektu w czasie, zakresie, kosztach i jakości uzgodnionej z klientem, ale nieco bardziej szczegółowo. Zależy to od poziomu projektu i Pani zaangażowania. W niektórych przypadkach może Pani wkroczyć i wprowadzić zmiany w harmonogramie realizacji projektu, kolejności realizacji zadań (priorytetyzacji), aby np. jak najszybciej wykonać najcenniejsze zadania. Może Pani zarządzać terminami projektów wstępnie zatwierdzonymi na etapie tworzenia harmonogramu projektu poprzez komunikację z interesariuszami i zespołem programistów. Wszystkie zmiany dokonane w czasie realizacji projektu muszą znaleźć odzwierciedlenie w planie projektu lub harmonogramie projektu. Jest to również część Pani zadań do wykonania. Wreszcie, wszelkie zmiany projektu, aktualizacje i wyniki powinny być przekazywane zainteresowanym stronom, aby utrzymać ich zaangażowanie, ciągłą świadomość projektu, a także zachować wymagany poziom przejrzystości projektu;

d)

nadzoru merytorycznego nad prawidłową realizacją poszczególnych faz projektów. Usługi związane z nadzorem merytorycznym nad prawidłową realizacją poszczególnych faz projektu polegają m.in. na weryfikacji, czy zadania w poszczególnych fazach projektu (Inicjalizacja, Design, Realizacja, Testy, Wdrożenie, Stabilizacja i Zamknięcie) przebiegają zgodnie z harmonogramem oraz standardami przyjętymi w firmie. Na etapie Inicjalizacji weryfikuje Pani, czy inicjatywa zgłaszana do realizacji kwalifikuje się merytorycznie do realizacji jako projekt, czy powinna być realizowana innym trybem. Na etapie Designu weryfikuje Pani, czy zgłoszone wymagania określone są w sposób wystarczająco dokładny. W przypadku nieprecyzyjnego określenia wymagań projektowych, zwraca się Pani do osoby określającej wymagania o ich doprecyzowanie oraz udziela wsparcia merytorycznego, jak powinny zostać określone wymagania, aby były zrozumiale i jasne dla pozostałych członków zespołu projektowego. Na etapie Realizacji weryfikowane jest wykonanie zadań projektowych niezbędnych na tym etapie, a w trakcie Testów sprawdza Pani możliwość rozpoczęcia testów. Na etapie Wdrożenia sprawdza Pani, czy wszystkie zadania wymagane do prawidłowego komercyjnego uruchomienia projektu zostały zrealizowane. W okresie Stabilizacji i Zamknięcia wykonuje Pani rewizję wdrożenia projektu oraz jego zgodności z wymaganiami biznesowymi/regulacyjnymi;

e)

prowadzenia komunikacji z zespołem projektowym. Usługi prowadzenia komunikacji z zespołem projektowym polegają na wymianie informacji pomiędzy Panią a członkami zespołu projektowego. Informuje Pani zespół projektowy m.in. o kolejnych krokach w projekcie, przejściu do następnej fazy projektu, nowych istotnych okolicznościach zaistniałych w projekcie oraz o kluczowych decyzjach i ustaleniach podjętych przez kadrę zarządzającą firmy. Członkowie zespołu projektowego przekazują informację o stopniu zaawansowania wykonywanych zadań, ewentualnych opóźnieniach, bądź nieprzewidzianych trudnościach w ich wykonaniu;

f)

prowadzenia spotkań projektowych (np. spotkania z zespołem biznesowym, spotkania z dostawcami). Usługa prowadzenia spotkań projektowych polega na ustaleniu z członkami zespołu projektowego terminu spotkania, wysłaniu zaproszenia na spotkanie oraz zapewnieniu niezbędnych narzędzi do odbycia spotkania (w przypadku telekonferencji jest to utworzenie dedykowanego pokoju konferencyjnego, a w przypadku spotkań stacjonarnych rezerwacja sali z odpowiednim wyposażeniem - projektor, zestaw audio, itp.). W zależności od specyfiki spotkania, wysyła Pani również agendę, która zawiera tematy, które będą zakresem spotkania. Bierze Pani aktywny udział w spotkaniu moderując dyskusję, tak aby spotkanie zakończyło się konstruktywnymi wnioskami. Po zakończonym spotkaniu sporządza Pani notatkę podsumowującą omawiane tematy oraz zawierającą kolejne kroki niezbędne do dalszej realizacji projektu. Udostępnia Pani notatkę ze spotkania osobom uczestniczącym w spotkaniu oraz osobom, których dotyczą tematy omawiane na spotkaniu;

g)

sprawdzania funkcjonowania projektów po ich zmianie/aktualizacji, sprawdzanie, czy testy przeprowadzane w środowisku testowym również dają pozytywne rezultaty w środowisku produkcyjnym (tj. końcowej wersji programu). Główną rolą jest sprawdzanie nowo stworzonych implementacji procesów aplikacji na podstawie implementacji kodu przez programistów. Istotą tego jest sprawdzenie, czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane w kodzie, zgodnie z wytycznymi, co realizowane jest poprzez tzw. "Testowanie poprawności w środowisku produkcyjnym".

Usługi, które świadczy Pani i będzie świadczyła w 2023 oraz w 2024 r., jako Kierownik Projektu (Project Manager) są związane z usługami związanymi z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowaniem, sklasyfikowanymi pod numerem PKWiU 62.01.11.0.

Usługi te w żadnym stopniu nie dotyczą rozbudowy i implementacji oprogramowania - PKWiU ex 62.02 (nie projektuje Pani oprogramowania oraz nie rozwija oprogramowania technologii informatycznych). Czynności, które Pani wykonuje nie dotyczą usług takich jak: projektowanie, programowanie i rozwój oprogramowania technologii informatycznych, czy też tworzenie oprogramowania, jego modyfikowanie, czy ulepszanie, ani też doradztwa w zakresie oprogramowania. Nie jest Pani aktywnym programistą i nie świadczy też usług takich jak: (i) usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, (ii) doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, systemy zabezpieczające, które wskazane są w klasyfikacji PKWiU 2015 jako "usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego".

Świadczy Pani usługi jako niezależny kontraktor - nie jest pracownikiem, przedstawicielem, współtwórcą, ani reprezentantem kontrahentów. Zawarte umowy nie narzucają w żadnym stopniu miejsca i czasu podejmowanych przez Panią działań. Rozliczenie odbywa się na zasadzie wypłaty godzinnego wynagrodzenia za rzeczywiście wykonane usługi. Jako wykonujący postanowienia umowy z kontrahentami ponosi Pani pełną odpowiedzialność za wykonywane czynności oraz ponosi pełne ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Prowadzi Pani w sposób rzetelny i zgodny z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ewidencję przychodów.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że prowadzi działalność oznaczoną jako PKD 62.01.Z - Działalność związaną z oprogramowaniem.

Pani usługami są usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, sklasyfikowane pod numerem PKWiU 62.01.11.0 - w zakresie w jakim świadczy usługi:

a)

definiowania planów i harmonogramów;

b)

analizy istniejących systemów informatycznych wraz z wykonaniem dokumentacji i weryfikacji spójności wymagań biznesowych w zakresie projektu informatycznego;

c)

koordynowania i ustalania priorytetów zadań projektowych, zarządzania terminami, utrzymywania planów projektów i przekazywania statusu kluczowym interesariuszom;

d)

monitorowania i kontrolowania postępu projektu, proaktywnego zarządzania i ograniczania ryzyka projektu;

e)

bieżącego zarządzania projektami, według zasad przyjętych przez Klienta;

f)

związane ze wsparciem merytorycznym nad prawidłową realizacją poszczególnych faz projektów;

g)

prowadzenia komunikacji z zespołem projektowym;

h)

przygotowywania raportów i komunikacji zarówno wewnętrznie w ramach firmy Klienta, jak i do Klientów zewnętrznych.

Świadczone przez Panią usługi:

* nie są związane z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

* nie są związane z wydawaniem pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

* nie są związane z wydawaniem pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

* nie są związane z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Nie uzyskuje Pani przychodów:

* ze świadczenia usług przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0),

* ze świadczenia usług przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0),

* ze świadczenia usług agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1),

* ze świadczenia usług w pozostałym zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99).

Świadczone przez Panią usługi nie są:

* objęte grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2),

* związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

* usługami w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

* związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Pani usługi nie są związane z oprogramowaniem. Przez związek z oprogramowaniem rozumie Pani, że działania służą bezpośrednio tworzeniu lub rozwojowi oprogramowania, a tymczasem wykonywane przez Panią działania są jedynie działaniami pomocniczymi dla interesariuszy i nie są związane z oprogramowaniem, a klientem/odbiorcą.

Wyjaśnia Pani, że:

a)

rozwój procesów firmowych obejmuje tworzenie i modyfikowanie procesów zgodnie z którymi programiści i eksperci d.s. testowania realizują oprogramowanie zgodnie z wymaganiami. Efektem jest udokumentowany proces, który będzie potem wykorzystany przez zespół odbiorcy,

b)

zbieranie wymagań biznesowych obejmuje prowadzenie spotkań, w ciągu których są ustalane wymagania, w efekcie po tych spotkaniach zgodnie z zebranymi wymaganiami tworzony jest przewidywany harmonogram do wykonania przez zespół,

c)

bieżące zarządzanie projektami i czynności związane z nadzorem merytorycznym obejmują monitorowanie, czy zadania wykonywany przez zespół są zgodne z harmonogramem i w razie potrzeby decydowanie razem z odbiorcą o wprowadzeniu zmian w tym harmonogramie w celu dostosowania do istniejącej obecnie sytuacji, efektem jest zawsze utrzymany w aktualnym stanie plan/harmonogram,

d)

prowadzenie komunikacji z zespołem projektowym - to prowadzenie regularnych spotkań i komunikacji mailowej z zespołem odpowiedzialnym za wykonywanie zadań celem komunikacji są ostatnie zmiany i nowe zadania oraz otrzymanie aktualizacji statusu wykonywania zadań,

e)

zapisywanie i definicji wymagań dotyczących produktów, w celu maksymalizacji ich użyteczności po implementacji przez zespół programistów - zapisywanie wymagań zgodnie z wymaganiami odbiorcy i dostosowanie ich aby były opisane zgodnie z najlepszymi praktykami w branży IT,

f)

organizacja i uczestnictwo w spotkaniach organizowanych przez odbiorcę, na których uczestnicy wspólnie dzielą się wiedzą - na podstawie rozmów i prezentacji, spotkań, na których zespół projektowy odbiorcy prowadzi prezentację wykonanych zadań i w trakcie tego spotkania są sprawdzane przez odbiorcę, czy odpowiadają wymaganiom i czy mogą potrzebować zmian. Efektem prac prowadzonych przez Panią, jako Project Managera mogą być wprowadzone zmiany w harmonogramie i planie projektu zgodnie z poleceniami odbiorcy,

g)

spotkania statusowe i robocze odbywające się w organizacji odbiorcy na temat spraw bieżących w projektach i firmie - regularne spotkania z odbiorcą celem aktualizacji wiedzy o następnych planach odbiorcy w zakresie zaplanowania następnych projektów,

h)

sprawdzenie funkcjonowania projektów po ich zmianie/aktualizacji - sprawdzenie manualne głównych scenariuszy oprogramowania celem upewnia się, że działa ono zgodnie z wymaganiami, tworzenie raportu;

i)

sprawdzenie, czy testy przeprowadzane w środowisku testowym również dają pozytywne rezultaty w środowisku produkcyjnym (tj. końcowej wersji programu) - po wprowadzeniu zmian w środowisku produkcyjnym sprawdzanie manualne nowych scenariuszy oprogramowania odnośnie upewnia się, że działa zgodnie z wymaganiami, tworzenie raportu.

Pani usługi to:

a)

czynności pomocnicze względem tworzenia oprogramowania, których celem jest tworzenie prawidłowego procesu i jego aktualizacja do wykorzystania przez zespół odbiorcy, oprogramowane dalej jest tworzone przez zespół odbiorcy,

a)

tworzenie ramy do poruszania się w ramach tworzenia oprogramowania, zgodnie z którymi zespół odbiorcy tworzy oprogramowanie,

b) Pani usługi nie usprawniają działania oprogramowania dlatego, że usprawnienie działania oprogramowania jest wykonane przez zespół programistyczny odbiorcy.

Projekty informatyczne to projekty świadczone na rzecz Zleceniodawcy/odbiorcy obejmujące: planowanie, harmonogramowanie, określanie zakresu projektu, podział działań i koordynacja prac deweloperów różnych specjalizacji, testerów, raportowanie postępów zleceniodawcy, obsługa zmian zakresu projektu, komunikacja z interesariuszami w organizacji odbiorcy, kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu, utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi, prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową, monitorowanie działań zespołu projektowego oraz przeprowadzanie spotkań z interesariuszami.

Wyjaśnia Pani, że programiści działają zgodnie ze standardem wytycznych, który istnieje w organizacji odbiorcy w zakresie technologii, przygotowania środowiska pracy, najlepszych praktyk dotyczących pisania, komentowania, przechowywania, aktualizowania, deployowania kodu i bezpieczeństwa danych.

Wytyczne jakie Pani przygotowuje dla programistów, jako Projekt Manager dotyczą metodologii pracy na projekcie, umiejętności miękkich (efektywna komunikacja, odpowiednia prezentacja pracy przed interesariuszami), zakresu wymagań projektowych, zasady te dotyczą wszystkich osób w zespole, nie tylko programistów.

Pytanie

Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym, które Pani wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie

Świadczone przez Panią usługi w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, wskazane w stanie faktycznym, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli przychód z działalności usługowej w stawce 8,5%.

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobowi Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)

w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro;

2)

rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej

- bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje siędo podatników:

1)

opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)

korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)

osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)

prowadzenia aptek,

b)

(uchylona)

c)

działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)

(uchylona)

e)

(uchylona)

f)

działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)

wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)

podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

* 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

* 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia"ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie"ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Przedmiotem Pani wątpliwości jest stawka ryczałtu dla przychodów ze świadczenia usług w ramach zawartego kontraktu B2B. Usługi te są świadczone na podstawie jednej umowy i są związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania i są sklasyfikowane pod numerem PKWiU 62.01.11.0. Jako zleceniobiorca wykonuje Pani usługę, która nie ma znamion usługi doradczej lub usługi związanej z programowaniem. Usługi jakie Pani wykonuje nie obejmują ani tworzenia i utrzymywania środowiska testowego (programów, aplikacji), ani programowania (kodowania) testowanego oprogramowania, ani usługi doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego. Świadczone usługi nie obejmują również doradztwa w zakresie oprogramowania.

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, jako Kierownik Projektu (Project Manager) świadczący na rzecz kontrahenta usługi dotyczące profesjonalnego i skutecznego wspierania realizacji projektów informatycznych, usługi związane z rozwojem i utrzymywaniem systemów informatycznych oraz prowadzeniem dokumentacji.

W latach 2023 - 2024 r. świadczy Pani usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania sklasyfikowane pod numerem PKWiU 62.01.11.0.

Realizacja usług świadczonych w latach 2023 - 2024 r. polegać będzie głównie na usłudze koordynowania projektami informatycznymi (w zakresie architektury i oprogramowania), gdzie przede wszystkim wspiera Pani i koordynuje wykonanie przydzielonego zaaprobowanego zakresu, budżetu i harmonogramu przydzielonych projektów. Jako kierownik projektu układa Pani harmonogram prac i rozpoczyna pracę z wyznaczonymi przez klienta strukturami odpowiedzialnymi za oszacowanie budżetu, w trakcie procesu tworzenia i rozwoju projektu informatycznego prowadzi Pani komunikację z interesariuszami i zespołem deweloperskim, a także udziela konsultacji oraz prowadzi dokumentację projektową.

Czynności, które Pani wykonuje nie dotyczą usług projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych, czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania, czy ulepszania, ani też doradztwa w zakresie oprogramowania. Warto jeszcze podkreślić, że nie wykonuje Pani jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem, a mianowicie nie są to czynności takie jak: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania w kontekście czynności technicznych, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Nie świadczy Pani również usług doradczych, ani usług stricte technicznych (np. programowanie), a wszystkie wykonywane przez Panią czynności stanowią usługi wsparcia IT w postaci zarządzania/koordynowania projektami informatycznymi.

Mając na uwadze opis sprawy oraz zacytowane przepisy, wskazać należy, że przychód z usług wskazanych w stanie faktycznym, które Pani wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.11.0, może zostać opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast, zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)

opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)

korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)

osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)

prowadzenia aptek,

b)

(uchylona)

c)

działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)

(uchylona)

e)

(uchylona)

f)

działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)

wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)

podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie "działalność usługowa" oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem, konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1).

Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z programowaniem (tworzeniem, czy dodawaniem nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo "związany z" oznacza "dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś". Tym samym, usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu - mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej - należy posłużyć się definicją oprogramowania zawartą w Zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego "Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych". Zgodnie z zawartą tam definicją, oprogramowanie (software) to - całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie - obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) - tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.

Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania zawiera szeroki wachlarz usług, które są związane z oprogramowaniem, począwszy od projektowania tego oprogramowania przez jego programowanie aż po jego rozwój. W grupowaniu tym mieszczą się różne czynności związane z oprogramowaniem - nie tylko sam zapis kodu komputerowego (zapis kodu oprogramowania). Zatem, mieszczące się w tym grupowaniu usługi są związane z oprogramowaniem, dotyczą oprogramowania (jak też wskazuje sama nazwa grupowania).

Zgodnie z Objaśnieniami do PKWiU 2015 (rozporządzenie Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z 23 października 2015 r.), wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku stwierdzam, że mimo wskazania, że usługi nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), to przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisane czynności sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 - są związane z oprogramowaniem (jak też wskazuje nazwa grupowania).

W świetle tak przedstawionego opisu wykonywanych przez Panią czynności, które sklasyfikowała Pani do grupowania PKWiU 62.01.11.0, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Panią usługi nie są związane z oprogramowaniem. Czynności, które Pani wykonuje, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem.

Z uwagi na powyższe, wykonywane przez Panią usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, objęte są 12% stawką zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie - jak wynika z Pani stanowiska - stawką 8,5%.

Zatem, Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do powołanego przez Panią we własnym stanowisku art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy, wskazuję że ma on zastosowanie do opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu, przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85). Zatem, w Pani sprawie nie ma on zastosowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl