0113-KDIPT2-1.4011.12.2022.2.MGR - Źródło przychodów z tworzenia filmów internetowych w celach reklamowych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 kwietnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.12.2022.2.MGR Źródło przychodów z tworzenia filmów internetowych w celach reklamowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 3 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia źródła przychodów. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 16 marca 2022 r. (wpływ 16 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Rozlicza się Pan ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, nie jest czynnym podatnikiem VAT. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w Internecie (PKD 73.12.C). W praktyce sprowadza się to do tego, że tworzy Pan krótkie filmy, które umieszcza następnie na serwisach typu..., gdzie stanowią one przestrzeń dla reklamodawców.

We wrześniu 2021 r. zawarł Pan (jako przedsiębiorstwo) umowę z koreańską firmą, która pomaga Panu w publikowaniu treści na chińskich serwisach podobnych do... (obecnie jest to serwis "...", a przyszłościowo również "... ").

Wspomniana wcześniej koreańska firma zajmuje się przede wszystkim:

- obsługą kanału/konta na serwisie "... " (na czas trwania umowy własność konta/kanału należy do tej firmy (na ten czas również ma ona wyłączność na dostarczanie Pana treści na teren Chin), ale konto jest założone na Pana dane osobowe i przesyłane są na nie tylko filmy stworzone przez Pana; osobiście nie ma Pan dostępu do konta, co za tym idzie nie może w nie bezpośrednio ingerować);

- wybieraniem filmów odpowiednich dla chińskiej publiczności (wybiera je spośród filmów, które dotychczas Pan stworzył, a następnie pobiera je i ich miniatury z Pana kanału... (wybory nie są z Panem konsultowane, nie tworzy Pan filmów dedykowanych na "..." - wszystkie produkcje realizuje Pan z myślą o publikacji ich na kanale...);

- tworzeniem opisów i tytułów (w niektórych przypadkach również miniatur) do filmów publikowanych na kanale "...";

- rozliczaniem przychodów uzyskiwanych z konta/kanału (pod koniec każdego miesiąca "..." przesyła tej firmie przychód uzyskany z kanału za miesiąc poprzedni, następnie firma ta płaci należny od tego podatek w Chinach, po czym potrąca swoją prowizję i pozostałą część przychodu przesyła do Pana).

Przychody z kanału "..." pochodzą głównie z reklam i programów wsparcia twórców aktywnie działających na tym serwisie. Programy te polegają na tym, że "..." płaci twórcom za osiąganie miesięcznie pewnej liczby wyświetleń filmów i pewnej liczby aktywności widzów z tymi filmami związanymi (komentarze, udostępnienia, oceny). Przez "..." płatności te nazywane są "nagrodami za aktywność" oraz "zachętami". Serwis "... " działa na podobnych zasadach.

16 marca 2022 r. uzupełnił Pan wniosek, na nasze wezwanie, i wskazał, że działalność gospodarczą prowadzi od stycznia 2020 r. i dla celów podatkowych prowadzi ewidencję przychodów. Oprócz działalności gospodarczej uzyskuje Pan również dochody z praw autorskich i "innych źródeł" (rozumianych zgodnie z art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Przedmiotowy kanał nie generuje dla Pana żadnych innych przychodów. Wyjaśnił Pan, że we wniosku użył słowa "głównie" ponieważ "..." różnie nazywa swoje programy wsparcia (np. "motywacyjna wypłata gotówki", "nagroda za aktywność - płomień", "zachęta", itd.), przez co trudne jest jednoznaczne sklasyfikowanie przychodów z nich uzyskiwanych. Serwis "..." przesyła koreańskiej firmie zsumowane przychody z danego miesiąca w postaci jednego przelewu. Comiesięczne raporty o przychodach z kanału, które tworzy i przesyła do Pana koreańska firma, również zawierają tylko wartości zsumowane, bez rozróżnienia przychodów na poszczególne kategorie. Umowę z koreańską firmą zawarł Pan na okres dwóch lat (wrzesień 2021 r. - wrzesień 2023 r.). Umowa ma charakter umowy o współpracę. Za rozliczenia z serwisem "..." odpowiada koreańska firma. Informacje o zarobkach z "..." są jednak dostępne w statystykach kanału. Pana głównym źródłem informacji o przychodach z tego kanału są comiesięczne raporty przygotowywane przez koreańską firmę (zawierające informację o przychodach z "...", zapłaconych od nich w Chinach podatkach, wysokościach prowizji koreańskiej firmy i Pana ostatecznych dochodach) oraz zrzuty ekranu pokazujące informacje o zarobkach dostępne w statystykach kanału. Pierwszy przychód z tytułu udostępniania powierzchni reklamowej na kanale internetowym w serwisie "..." osiągnął Pan w październiku 2021 r., aczkolwiek jego wypłata została wstrzymana ze względu na nieprzekroczenie minimalnej kwoty podlegającej wypłacie. Nie tworzy Pan reklam wyświetlanych na kanale i nie zamieszcza tych reklam na portalu. Nie może Pan decydować kiedy pojawiają się reklamy. Umowa z koreańską firmą została zawarta w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Świadczone usługi są sklasyfikowane pod kodem PKWiU 73.12.13.0 (PKD 73.12.C). W odniesieniu do Pana zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy przychody uzyskiwane z kanału/konta na serwisie "..." powinny być kwalifikowane jako przychody z działalności gospodarczej, czy też należy uznać, że są to przychody z praw autorskich (licencja)?

Pana stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Sądzi Pan, że przychód uzyskiwany z kanału/konta na serwisie "..."kwalifikuje się jako przychód z działalności gospodarczej opisanej kodem PKD 73.12.C - Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet). Swoje stanowisko argumentuje Pan faktem, że źródłem przychodu nie są filmy same w sobie, tylko reklamy przy nich wyświetlane oraz programy wsparcia twórców, a firma koreańska w takiej sytuacji pełni rolę reprezentującego Pana pośrednika (będącego jednocześnie właścicielem "Pana" konta/kanału na serwisie "..."). Stąd też, nie ma przesłanek, aby uznać przychód z tego źródła jako przychód z tytułu praw autorskich, o którym mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tylko należy uznać go za przychód z działalności gospodarczej na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Co za tym idzie, po każdym miesiącu w którym wystąpił przychód z tego źródła należy wystawić fakturę koreańskiej firmie na wartość przychodu wypracowaną przez kanał/konto w serwisie "..."w tym miesiącu (wartość przed opodatkowaniem w Chinach). Należy również wykazać import usług na wartość równą wartości prowizji pobranej przez koreańską firmę, wskazać wartość tej prowizji na formularzu VAT-9M i zapłacić od niej 23% podatek VAT (wpłacany do urzędu skarbowego do 25 dnia miesiąca po miesiącu w którym wystąpił import usług).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993, z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a)

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zakresu przedmiotowego pozarolniczej działalności gospodarczej wykluczone zostały czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 3 i pkt 7 tego przepisu:

- pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),

- kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c) (pkt 7).

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że aby dane przychody zostały zaliczone do źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, muszą być łącznie spełnione trzy podstawowe warunki:

- zaistniały przesłanki pozytywne, o których mowa w art. 5a pkt 6 powoływanej ustawy pozwalające na stwierdzenie, że mamy do czynienia z działalnością gospodarczą,

- nie wystąpiły przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 ww. ustawy oraz,

- wykluczono, że uzyskane przychody są zaliczane do jednego z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odrębnym źródłem przychodów są także kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c) (art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Źródło to nie jest jednorodne. Obejmuje m.in. przychody z praw majątkowych.

Stosownie do art. 18 ww. ustawy, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia praw majątkowych. Wskazał jednak przykłady praw majątkowych, do których odnosi się omawiany przepis. Należą do nich m.in. prawa autorskie. Regulacja art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera przy tym katalogu tytułów prawnych, które mogą być podstawą dla uzyskiwania przychodów z praw majątkowych. Przepis ustawy posługuje się szerokim pojęciem przychodów z praw majątkowych, doprecyzowując jedynie, że do tej kategorii zalicza się również odpłatne zbycie praw majątkowych.

Ze sprawy wynika, że jest Pan przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Głównym przedmiotem działalności jest pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w Internecie (PKD 73.12.C). We wrześniu 2021 r.w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł Pan umowę z koreańską firmą, która pomaga Panu w publikowaniu treści na chińskich serwisach.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane z kanału na serwisie internetowym nie mają charakteru przychodów z praw majątkowych. Jest Pan co prawda autorem filmów, które zamieszczane są na kanale, ale nie uzyskuje Pan przychodów z praw autorskich (licencji) do własnych utworów audiowizualnych zamieszczanych na tym serwisie internetowym. Uzyskuje Pan przychód z tytułu odtwarzania reklam (których, jak Pan doprecyzował, nie jest autorem, nie może Pan także decydować kiedy pojawiają się reklamy) wyświetlanych podczas odtwarzania stworzonych przez Pana filmów na serwisie "...".

Z okoliczności sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł Pan umowę z koreańską firmą, która pomaga Panu w publikowaniu treści na chińskich serwisach. Działalność polega na tworzeniu krótkich filmów, które umieszcza Pan na serwisach internetowych, gdzie stanowią one przestrzeń dla reklamodawców. Przychody z chińskiego serwisu pochodzą z reklam i programów wsparcia twórców aktywnie działających na tym serwisie. Zatem zakres czynności jakie świadczy Pan na rzecz kontrahenta zagranicznego pokrywa się z przedmiotem prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, przychody uzyskiwane z konta/kanału na wspomnianym serwisie, należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkować zgodnie z wybraną dla tego źródła formą opodatkowania, tj. w Pana przypadku zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że tutejszy Organ wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Pana oraz Pana stanowiskiem w sprawie, tym samym Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli

celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różnić się będzie od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Niniejsza interpretacja odnosi się do treści zadanego pytania, nie dotyczy innych kwestii poruszonych we wniosku, tj. stawki ryczałtu oraz konieczności wykazywania wartości prowizji na formularzu VAT-9M i zapłaty podatku VAT od tej prowizji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl