0113-KDIPT1-3.4012.845.2018.2.ALN - Płatności realizowane za pośrednictwem rachunku bankowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.845.2018.2.ALN Płatności realizowane za pośrednictwem rachunku bankowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2018 r. (data wpływu 14 listopada 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 grudnia 2018 r. (data wpływu 7 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania faktur ujętych w rejestrze zakupów za zapłacone za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy zostały zapłacone za pośrednictwem:

* karty płatniczej przy użyciu terminala w sklepie stacjonarnym kontrahenta Wnioskodawcy - jest nieprawidłowe,

* przez Internet karty płatniczej lub szybkiego przelewu przez Internet za pośrednictwem serwisu...,... czy... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania faktur ujętych w rejestrze zakupów za zapłacone za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy zostały zapłacone za pośrednictwem:

* karty płatniczej przy użyciu terminala w sklepie stacjonarnym kontrahenta Wnioskodawcy,

* karty płatniczej lub szybkiego przelewu przez Internet za pośrednictwem serwisu...,... czy....

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 grudnia 2018 r. (data wpływu 7 stycznia 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania oraz stanowisko.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

(Ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Zgodnie z art. 87 ust. 6 pkt 1 ppkt a ustawy o podatku od towarów i usług zwrot różnicy podatku VAT następuje w terminie 25 dni jeśli "faktury dokumentujące kwoty należności, które zostały w całości zapłacone za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju albo rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazanego w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach". Pozostałe faktury nie mogą przekraczać kwoty 15.000 zł (ppkt b).

Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji czy sformułowanie "zapłacone za pośrednictwem rachunku bankowego" obejmuje zarówno usługę płatniczą przelewu bankowego, jak i transakcji kartą płatniczą wydaną do tego rachunku. W związku ze sprzecznymi informacjami udzielanymi przez pracowników urzędu skarbowego Wnioskodawca prosi o zajęcie jednoznacznego stanowiska.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Opisywana sytuacja dotyczy deklaracji, w której wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym i Wnioskodawca wystąpi o zwrot ww. nadwyżki bezpośrednio na rachunek bankowy w terminie 25 dni. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zostaną spełnione wszystkie warunki zwrotu w terminie 25 dni wskazane w art. 87 ust. 6 pkt 1-4 ustawy, przy czym przedmiotem wniosku jest wydanie interpretacji indywidualnej czy płatności kartą oraz szybki przelew przez Internet np. za pośrednictwem serwisu...,... czy... stanowią płatności za pośrednictwem rachunku bankowego w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wskazał, że każdy z tych rodzajów płatności finalnie obciąża rachunek bankowy podatnika wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym.

Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji czy sformułowanie "zapłacone za pośrednictwem rachunku bankowego" obejmuje zarówno usługę płatniczą przelewu bankowego, jak i transakcji kartą płatniczą wydaną do tego rachunku oraz szybki przelew przez Internet np. za pośrednictwem serwisu...,... czy....

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(Ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku)

Czy dokonując płatności za fakturę ujętą w rejestrze zakupów dokumentującą kwotę należności za pośrednictwem karty płatniczej lub za pośrednictwem szybkiego przelewu przez Internet np. za pośrednictwem serwisu...,... czy... można uznać w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, iż została ona zapłacona za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

W ocenie Wnioskodawcy odpowiedź na postawione pytanie jest twierdząca. We wszystkich wskazanych sposobach płatności (przelew, płatność kartą oraz szybki przelew za pośrednictwem serwisu np....,... czy...) dochodzi do bezgotówkowego obciążenia rachunku bankowego nabywcy i uznanie rachunku bankowego sprzedawcy.

Zgodnie z art. 63 ust. 3 punkt 4 ustawy prawo bankowe (Dz. U. Nr 140, poz. 939 z 1997 r. późniejszymi zmianami) transakcje kartą płatniczą zostały wymienione expressis verbis jako rozliczenia bezgotówkowe, co uniemożliwia traktowanie ich jak płatności gotówką.

Z kolei na gruncie art. 3 ust. 1 punkt 2 ustawy o usługach płatniczych (Dz. U. Nr 199, poz. 1175 z 2011 r. późniejszymi zmianami) płatność kartą płatniczą stanowi usługę płatniczą należącą do tej samej kategorii co przelew bankowy, tj. usługę polegającą na wykonywaniu transakcji płatniczych, w tym transferu środków pieniężnych na rachunek płatniczy u dostawcy.

Transakcja kartą jest jednoznacznie identyfikowalna na podstawie daty, kwoty i miejsca dokonania transakcji i bez żadnych wątpliwości powiązana z otrzymaną od sprzedawcy fakturą VAT, ujętą w rejestrze zakupów.

Istota płatności kartą płatniczą polega na powiązaniu rachunku bankowego nabywcy z rachunkiem bankowym sprzedawcy. W ramach transakcji dochodzi do przelewu środków pieniężnych poprzez:

* obciążenie rachunku bankowego nabywcy, a następnie

* uznanie rachunku bankowego sprzedawcy.

Jest więc dokładnie tak jak opisuje to ww. ustawa o usługach płatniczych określająca płatność kartą jako usługę transferu środków pieniężnych, niczym nie różniącą się od przelewu bankowego.

Z kolei szybki przelew przez Internet nie różni się niczym od tradycyjnego, poza tym, iż występuje firma pośrednicząca w płatności, ale efektem ww. transakcji tak jak w zwykłym przelewie jest obciążenie rachunku bankowego nabywcy, a następnie uznanie rachunku bankowego sprzedawcy. Transakcja ta jest jednoznacznie identyfikowalna poprzez datę, kwotę i odbiorcę płatności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie uznania faktur ujętych w rejestrze zakupów za zapłacone za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy zostały zapłacone za pośrednictwem:

* karty płatniczej przy użyciu terminala w sklepie stacjonarnym kontrahenta Wnioskodawcy - jest nieprawidłowe,

* karty płatniczej lub szybkiego przelewu przez Internet za pośrednictwem serwisu...,... czy... - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Na mocy tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu, albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 87 ust. 2 ustawy, zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6 i 6a, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju albo na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, lub na wskazany przez podatnika rachunek banku mającego siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jako zabezpieczenie udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę kredytu, na podstawie złożonego przez podatnika do naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do złożenia deklaracji podatkowej, pisemnego, nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego, potwierdzonego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową udzielających kredytu, do przekazania tego zwrotu. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanej w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej lub postępowania podatkowego. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Stosownie do art. 87 ust. 6 ustawy, urząd skarbowy jest obowiązany dokonać zwrotu różnicy podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, z wyłączeniem kwoty podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w ust. 1, nierozliczonej w poprzednich okresach rozliczeniowych i wykazanej w deklaracji, wynikają z:

a.

faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju albo rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazanego w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach,

b.

faktur, innych niż wymienione w lit. a, dokumentujących należności, jeżeli łączna kwota tych należności nie przekracza 15 000 zł,

c.

dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,

d.

importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji,

2.

kwota podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w ust. 1, nierozliczona w poprzednich okresach rozliczeniowych i wykazana w deklaracji nie przekracza 3000 zł,

3.

podatnik złoży w urzędzie skarbowym dokumenty potwierdzające zapłatę podatku za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika albo rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, o których mowa w ust. 2,

4.

podatnik przez kolejne 12 miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który występuje z wnioskiem o zwrot w terminie 25 dni:

a.

był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

b. składał za każdy okres rozliczeniowy deklaracje, o których mowa w art. 99 ust. 1-3 - przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a-2c oraz ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Z powołanego przepisu wynika, że zwrot różnicy podatku w terminie 25 dni od daty złożenia deklaracji podatkowej ma miejsce wyłącznie w sytuacji spełnienia wszystkich warunków wymienionych w art. 87 ust. 6 ustawy. Niedopełnienie któregokolwiek z powyższych warunków nie pozwala na zwrot różnicy podatku w terminie 25 dni od dnia złożenia rozliczenia.

W przypadków prawa do zwrotu podatku VAT naliczonego zwrócić uwagę należy na ograniczenie terminów dokonywanych zwrotów wynikających z art. 87 ust. 5a ustawy, zgodnie z którym w przypadku gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje, zwrot kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 19. Na pisemny wniosek podatnika urząd skarbowy dokonuje zwrotu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a-2c oraz ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Z okoliczności sprawy wynika, Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Opisywana sytuacja dotyczy deklaracji, w której wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym i Wnioskodawca wystąpi o zwrot ww. nadwyżki bezpośrednio na rachunek bankowy w terminie 25 dni. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zostaną spełnione wszystkie warunki zwrotu w terminie 25 dni wskazane w art. 87 ust. 6 pkt 1-4 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii uznania faktur ujętych w rejestrze zakupów za zapłacone za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy zostały zapłacone za pośrednictwem:

* karty płatniczej przy użyciu terminala w sklepie stacjonarnym kontrahenta Wnioskodawcy,

* karty płatniczej lub szybkiego przelewu przez Internet za pośrednictwem serwisu...,... czy....

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że w przypadku nabycia towarów i usług, za które zapłata będzie dokonywana kartą płatniczą przy użyciu terminala w sklepie stacjonarnym kontrahenta Wnioskodawcy (sprzedawcy), to zapłata dokonana w taki sposób powinna być traktowana jak zapłata gotówką.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie kwestii uznania faktur ujętych w rejestrze zakupów za zapłacone za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy zostały zapłacone za pośrednictwem karty płatniczej za pomocą terminala bezpośrednio w sklepie stacjonarnym należy wskazać, że zapłata dokonana w taki sposób nie może być uznana za zapłatę za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika, tym samym nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 87 ust. 6 pkt 1 lit. a ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy dotyczące kwestii uznania faktur ujętych w rejestrze zakupów za zapłacone za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy zostały zapłacone za pośrednictwem karty płatniczej przy użyciu terminala w sklepie stacjonarnym kontrahenta Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu do płatności poprzez systemy płatnicze on-line należy zauważyć, że taka forma płatności, ponieważ dokonywana będzie z konta Wnioskodawcy wskazanego w zgłoszeniu identyfikacyjnym na konto Sprzedawcy - wystawcy przedmiotowych faktur, będzie spełniała przesłankę do uznania, że została dokonana za pośrednictwem banku mającym siedzibę na terytorium kraju albo rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem.

Zapłata za faktury, które zostaną zapłacone za pomocą karty płatniczej lub szybkiego przelewu przez Internet za pośrednictwem serwisu...,... czy..., będą wpływały bezpośrednio na konto bankowe sprzedawców - wystawców faktur ujętych w rejestrze zakupów, a zatem ta forma płatności spełnia przesłankę do uznania, że zostały dokonane za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zatem stwierdzić, że w sytuacji, gdy kontrahent Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży przedmiotowych towarów będzie otrzymywał od Wnioskodawcy zapłatę przelewem na rachunek bankowy - czy to zapłata będzie na rachunek bezpośrednio od nabywcy za pośrednictwem szybkiego przelewu przez Internet, czy też od operatora obsługującego płatności kartą płatniczą poprzez system płatniczy on-line tj. serwisu...,...,... - to należy uznać stosownie do art. 87 ust. 6 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, że faktury dokumentujące kwoty należności zostaną zapłacone za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju albo rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie kwestii uznania faktur ujętych w rejestrze zakupów za zapłacone za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy zostały zapłacone za pośrednictwem karty płatniczej lub szybkiego przelewu przez Internet za pośrednictwem serwisu...,... czy..., należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy, w tym w szczególności o informację, że towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego...... w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl