0113-KDIPT1-3.4012.818.2019.2.MWJ - Mechanizm podzielonej płatności.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.818.2019.2.MWJ Mechanizm podzielonej płatności.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2019 r. (data wpływu 29 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 lutego 2020 r. (data wpływu 25 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy wystawiane faktury powinny zawierać adnotację "mechanizm podzielonej płatności" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy wystawiane faktury powinny zawierać adnotację "mechanizm podzielonej płatności".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 lutego 2020 r. (data wpływu 25 lutego 2020 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

(ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni jako czynny podatnik VAT świadczy usługi bieżącej konserwacji wraz z usuwaniem usterek i awarii w budynkach mieszkalnych, technicznych, garażach, lokalach użytkowych i terenach przyległych do nich. Usługi te Wnioskodawczyni świadczy w ramach umów zawartych ze Spółdzielnią Mieszkaniową. Określone w umowach wynagrodzenie za zlecone prace jest wynagrodzeniem ryczałtowym, za ogół prac wykonywanych w ramach danej umowy. Oznacza to, iż nie ma możliwości wyodrębnienia kwot dla poszczególnych czynności wykonywanych w ramach realizacji zlecenia. Wynagrodzenie to jest wypłacane w wysokości określonej w umowie niezależnie od ilości i rodzaju prac wykonanych fizycznie przez Wnioskodawczynię w danym okresie rozliczeniowym (rozliczenie następuje w systemie miesięcznym). Wynagrodzenie to jest należne również w sytuacji braku zleceń w danym miesiącu. Wykonywane przez Wnioskodawczynię usług konserwacji, drobnych napraw, usuwania usterek, wymiany i montażu nowych elementów mają na celu utrzymanie obiektów, instalacji i urządzeń technicznych w stałej sprawności użytkowej i konieczność ich wykonania wynika z bieżącej eksploatacji nieruchomości.

W ramach świadczonych usług bieżącej konserwacji na zlecenie Spółdzielni Wnioskodawczyni wykonuje m.in. następujące prace:

1. Sprzątanie dachów i daszków nad wejściami i komorami zsypowymi oraz pojedyncze interwencje, uzupełniające i naprawa koszy wpustów dachowych,

2. Czyszczenie rur spustowych i sztendrów, uszczelnianie połączeń w pionach i poziomach instalacji opadowej,

3. Konserwacja włazów dachowych (naprawa oraz zamykanie),

4. Konserwacja i naprawa nasad kominkowych,

5. Czyszczenie kratek ściekowych umiejscowionych w węzłach C.O.,

6. Dokonanie comiesięcznych odczytów wskazań wodomierzy oraz wymiana wodomierzy c.w.u. po upływie ważności,

7. Sprawdzanie prawidłowości działania wodomierza, uszczelnianie i wymiana niesprawnych zaworów,

8. Usuwanie przecieków na pionach i poziomach oraz w lokalach,

9. Udrażnianie pionów i poziomów kanalizacyjnych oraz elementów instalacji wywiewek kanalizacji,

10. Plombowanie wodomierzy,

11. Kontrola pierwszych studzienek kanalizacyjnych przy budynkach,

12. Czyszczenie wpustów ulicznych na drogach wewnątrz spółdzielczych,

13. Czyszczenie rusztów doprowadzających wodę opadową przy garażach, wejściach do klatek schodowych i chodnikach w miarę potrzeb co najmniej,

14. Uszczelnianie połączeń mufowych na pionach i poziomach oraz sprawdzenie rewizji na poziomach kanalizacyjnych,

15. Zabezpieczenie instalacji przed korozją w miejscach dostępnych,

16. Naprawa i konserwacja wywiewek kanalizacyjnych - w miarę potrzeb,

17. Przegląd tablic rozdzielczych oraz pionów zasilających i rozdzielni WLZ,

18. Przegląd wentylatorów mechanicznych i ich rozdzielni,

19. Wymiana lub uzupełnienie elementów instalacji elektrycznej (żarówek, opraw, bezpieczników, gniazdek itp.),

20. Przegląd instalacji odgromowej,

21. Konserwacja usuwanie uszkodzeń instalacji odgromowej budynków z wyłączeniem prac alpinistycznych,

22. Regulacja samozamykaczy bramowych, drzwiowych,

23. Bieżąca konserwacja elementów ślusarskich w budynkach mieszkalnych, technicznych i garażach oraz na terenie (bram, szuflad zsypowych, klamek, zamków, wkładek, zawiasów, balustrad, elementów ogrodzeń, poręczy, krat, ślusarki okiennej i drzwiowej),

24. Zabezpieczenie i miejscowa likwidacja przecieków pokrycia dachowego,

25. Naprawa poprzez prostowanie, mocowanie, i lutowanie uszkodzeń obróbek blacharskich daszków,

26. Konserwacja znaków drogowych,

27. Przegląd elementów metalowych i drewnianych placów zabaw,

28. Konserwacja metalowych szafek licznikowych w budynkach,

29. Przegląd i naprawa stolarki (drewnianej i PCV) drzwiowej i okiennej (regulacja, kitowanie, wymiana klamek, śrub itp.),

30. Uzupełnienie drobnych elementów osprzętu (np. kratki wentylacyjne itp.),

31. Odczyty liczników elektrycznych w hydroforniach wg potrzeb,

32. Przegląd ścian w altanach śmietnikowych,

33. Przegląd opasek z płyt chodnikowych wokół budynków mieszkalnych i technicznych oraz garaży,

34. Konserwacja i malowanie bram do komór zsypowych, piwnic, węzłów C.O. i przyłączy wody,

35. Malowanie ławek, placów zabaw, ogrodzeń słupków ogrodzeniowych w okresie wiosennym,

36. Uzupełnienie drobnych ubytków tynków wraz z malowaniem i usuwaniem graffiti z elewacji budynku,

37. Czyszczenie, konserwacja i malowanie znaków drogowych pionowych i poziomych na jezdniach i parkingach,

38. Konserwacja i malowanie skrzynek przyłączy gazowych,

39. Sprawdzenie poprawności działania pomp,

40. Dokonywanie sprawdzeń szczelności połączeń instalacji i zaworów przy pracującej instalacji i pod ciśnieniem, uszczelnianie oraz likwidacja przecieków z pomp i zaworów,

41. Kontrola i uzupełnianie powietrza w zbiornikach,

42. Wykonanie wszelkich czynności zgodnie z instrukcją eksploatacji urządzeń hydroforowych,

43. Czyszczenie filtrów, sąd i innego koniecznego do wykonania osprzętu,

44. Przegląd urządzeń elektrycznych wraz ze sprawdzeniem styczników i zabezpieczeń termicznych,

45. Udział w przeglądach i rewizjach UDT, wykonanie zleceń pokontrolnych UDT,

46. Utrzymanie czystości w pomieszczeniach hydroforni,

47. Kontrola stanu instalacji C.O. na klatkach schodowych i pomieszczeniach ogólnodostępnych,

48. Uszczelnianie lub wymiana zaworów, likwidacja przecieków, wymiana niesprawnych, uszkodzonych elementów instalacji C.O.,

49. Odpowietrzanie wewnętrznej instalacji C.O.,

50. Uzupełnienie ubytków wody w instalacji C.O.,

51. Zabezpieczenie antykorozyjne instalacji C.O.,

52. Kontrola i ocena stanu instalacji gazowej pionów i poziomów w pomieszczeniach ogólnodostępnych.

W piśmie z dnia 24 lutego 2020 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawczyni wskazała:

ad. 1

Wnioskodawczyni jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni świadczy usługi bieżącej konserwacji wraz z usuwaniem usterek i awarii w budynkach mieszkalnych, technicznych, garażach, lokalach użytkowych i terenach przyległych do nich. Wykonywane przez Wnioskodawczynię usług konserwacji, drobnych napraw, usuwania usterek, wymiany i montażu nowych elementów mają na celu utrzymanie obiektów, instalacji i urządzeń technicznych w stałej sprawności użytkowej i konieczność ich wykonania wynika z bieżącej eksploatacji nieruchomości.

ad. 2

Usługi te Wnioskodawczyni świadczy w ramach umów zawartych ze Spółdzielnią Mieszkaniową, która jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

ad. 3

Na wystawianych fakturach jako nazwa usługi, wykonywanego świadczenia zgodnie z przedmiotem zawartych umów, Wnioskodawczyni wpisuje: "prace/usługi konserwacyjne w budynku... za miesiąc". W klasyfikacji PKWiU nie istnieje odrębny symbol jaki odpowiadałby świadczonej przez Wnioskodawczynię kompleksowej usłudze. Symbole można jedynie przyporządkować do poszczególnych czynności wykonywanych w ramach świadczonej przez Wnioskodawczynię usługi konserwacji obiektów w zasobach Spółdzielni. Świadczone usługi mają charakter usługi kompleksowej, na którą składa się szereg robót i prac o różnorodnym charakterze, które są ściśle określone w zawartych umowach. Wynagrodzenie za świadczone usługi konserwacji jest wynagrodzeniem ryczałtowym miesięcznym w określonej w umowie kwocie. Oznacza to, iż nie ma możliwości wyodrębnienia kwot dla poszczególnych czynności wykonywanych w ramach realizacji zlecenia. Wynagrodzenie to jest wypłacane w wysokości określonej w umowie niezależnie od ilości i rodzaju prac wykonanych przez Wnioskodawczynię fizycznie w danym okresie rozliczeniowym. Wynagrodzenie to jest należne również w sytuacji braku zleceń i wykonanych prac (choć przy zakresie czynności i obszarze działania jest zdarzeniem czysto teoretycznym).

Na postawione przez Organ pytania o treści:

* pytanie nr 4 wezwania: "Jakie świadczenia są wykazane na fakturze jako przedmiot sprzedaży?",

* pytanie nr 5 wezwania: "Jeśli przedmiotem sprzedaży jest więcej niż jedno świadczenie, to należy wskazać w jaki sposób świadczenia te są wykazywane na fakturze, np. czy odrębnie w poszczególnych pozycjach?",

* pytanie nr 6 wezwania: "Czy faktura dokumentuje kilka odrębnych usług, które są wykazane na fakturze w odrębnych pozycjach - należy wskazać te usługi?",

Wnioskodawczyni wskazała:

ad. 4, 5 i 6

Na wystawianych fakturach jako nazwa usługi, wykonywanego świadczenia zgodnie z przedmiotem zawartych umów, Wnioskodawczyni wpisuje: "prace konserwacyjne w budynku... miesiąc". Jeśli faktury zawierają kilka pozycji ich określenie jest odrębne dla każdego świadczenia i brzmi: poz.

1)

"konserwacje w budynkach mieszkalnych... miesiąc" poz.

2)

"prace konserwacyjne teren... miesiąc", poz.

3)

"konserwacja pawilony i garaże za miesiąc..." itp."

ad. 7

W ramach świadczonych usług bieżącej konserwacji na zlecenie Spółdzielni Wnioskodawczyni wykonuje zarówno prace zawarte w zał. 15 do ustawy o VAT, takie jak w poz. 131 roboty malarskie PKWiU 43.34.10.0, w poz. 132 roboty szklarskie 43.34.20.0, w poz. 121 usługi konserwacji instalacji centralnego ogrzewania PKWiU 43.22.12.0, jak również prace nie zwarte w ww. załączniku np. sprzątanie dachów i daszków usługi konserwacji gazomierzy PKWiU 35.22.10.01, usługi pomocnicze związane utrzymaniem porządku w budynkach, np. ogólne sprzątanie wnętrz, konserwacja i drobne naprawy PKWiU 81.10.10.0, usługi naprawy i konserwacji sprzętu oświetleniowego elektrycznego oraz grzejników domowych, przewodów i kabli izolowanych oraz sprzętu instalacyjnego PKWiU 33.14.19.0.

Na pytanie nr 8 wezwania o treści: W jaki sposób Wnioskodawczyni fakturuje wynagrodzenie otrzymane za okres rozliczeniowy, w którym nie wykonano żadnych świadczeń?, Wnioskodawczyni wskazała:

ad. 8

W takim okresie, faktura wystawiana byłaby o treści: "usługi konserwacji w budynkach mieszkalnych... za miesiąc" na kwotę miesięcznego wynagrodzenia ryczałtowego, określonego w umowie.

ad. 9

Kwota wypłacanego w formie ryczałtu miesięcznego wynagrodzenia udokumentowanego fakturą przewyższa kwotę 15.000 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy faktury za ww. usługi opisane w części G niniejszego wniosku, których kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, Wnioskodawczyni jest zobowiązana wystawiać zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a zamieszczając na nich adnotację "mechanizm podzielonej płatności"?

Zdaniem Wnioskodawczyni.

Z uwagi na to, iż w ramach realizacji umów, w zakresie których znajdują się zarówno prace zawarte w zał. 15 do ustawy o VAT takie jak roboty malarskie PKWiU 43.34.10.0, roboty szklarskie 43.34.20.0 jak i prace nie zawarte w ww. załączniku np. sprzątanie dachów i daszków usługi konserwacji gazomierzy PKWiU 35.22.10.01, usługi pomocnicze związane z utrzymaniem porządku w budynkach, np. ogólne sprzątanie wnętrz, konserwacja i drobne naprawy PKWiU 81.10.10.0, usługi naprawy i konserwacji sprzętu oświetleniowego elektrycznego oraz grzejników domowych, przewodów i kabli izolowanych oraz sprzętu instalacyjnego PKWiU 33.14.19.0, oraz że jednocześnie wynagrodzenie za wszystkie prace wykonywane w ramach zlecenia objętego umowami ze Spółdzielnią jest określone jako ryczałtowe bez możliwości wyodrębnienia i wyceny poszczególnych czynności, Wnioskodawczyni uważa, że do faktur wystawianych przez Wnioskodawczynię za ww. usługi, których kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, nie ma zastosowania art. 106e ust. 1 pkt 18a odnośnie "mechanizmu podzielonej płatności".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy - przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Regulacje dotyczące mechanizmu podzielonej płatności zawarte zostały w ustawie z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustawy (Dz. U. z 2018 r. poz. 62), która wprowadziła z dniem 1 lipca 2018 r.m.in. nowy blok przepisów zawartych w rozdziale 1a w art. 108a-108d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.).

Ustawa z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1751) wprowadza z dniem 1 listopada 2019 r. - zmiany do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - w zakresie mechanizmu podzielonej płatności.

Zgodnie z art. 108a ust. 1 ustawy, podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Natomiast, w myśl art. 108a ust. 1a, obowiązującego od dnia 1 listopada 2019 r., przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności (art. 108a ust. 1b).

W myśl art. 108a ust. 2 ustawy - zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:

1.

zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;

2.

zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy - podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.

sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.

sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

3.

wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4.

otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Artykuł 2 pkt 31 ustawy stanowi, że ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Na mocy art. 106g ust. 1 ustawy - faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

Zakres informacji jakie powinna zawierać faktura, wskazany został w art. 106e ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a, w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy - faktura powinna zawierać wyrazy "mechanizm podzielonej płatności".

Stosownie do art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 z późn. zm.) dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:

1.

stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz

2.

jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Natomiast załącznik nr 15 do ustawy, stanowi "Wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy".

Ww. załącznik nr 15 do ustawy zawiera zamkniętą listę towarów i usług identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), gdzie faktura dokumentująca ich dostawę musi zawierać adnotację "mechanizm podzielonej płatności".

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że obowiązek wystawiania faktur z adnotacją "mechanizm podzielonej płatności" będzie istnieć, jeżeli łącznie spełnione będą trzy warunki, tj. faktura:

1.

będzie wystawiana na kwotę należności ogółem (kwotę brutto) przekraczającą 15 000 zł lub jej równowartość (art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców);

2.

będzie dokumentować dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy,

3.

czynności będą dokonywane na rzecz podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni ramach jednoosobowej działalności gospodarczej jako czynny podatnik VAT, świadczy kompleksowe usługi bieżącej konserwacji wraz z usuwaniem usterek i awarii w budynkach mieszkalnych, technicznych, garażach, lokalach użytkowych i terenach przyległych do nich. Usługi te Wnioskodawczyni świadczy w ramach umów zawartych ze Spółdzielnią Mieszkaniową, która jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Określone w umowach wynagrodzenie za zlecone prace jest wynagrodzeniem ryczałtowym, za ogół prac wykonywanych w ramach danej umowy. Oznacza to, iż nie ma możliwości wyodrębnienia kwot dla poszczególnych czynności wykonywanych w ramach realizacji zlecenia. Wynagrodzenie to jest wypłacane w wysokości określonej w umowie niezależnie od ilości i rodzaju prac wykonanych przez Wnioskodawczynię fizycznie w danym okresie rozliczeniowym i jest należne również w sytuacji braku zleceń i wykonanych prac. Na wystawianych fakturach jako nazwa usługi, wykonywanego świadczenia zgodnie z przedmiotem zawartych umów, Wnioskodawczyni wpisuje: "prace/usługi konserwacyjne w budynku... za miesiąc". W klasyfikacji PKWiU nie istnieje odrębny symbol jaki odpowiadałby świadczonej przez Wnioskodawczynię kompleksowej usłudze. Jeśli faktury zawierają kilka pozycji ich określenie jest odrębne dla każdego świadczenia i brzmi: poz.

1)

"konserwacje w budynkach mieszkalnych... miesiąc" poz.

2)

"prace konserwacyjne teren... miesiąc", poz.

3)

"konserwacja pawilony i garaże za miesiąc...".

Faktura, za okres rozliczeniowy, w którym nie wykonano żadnych świadczeń, wystawiana byłaby o treści: "usługi konserwacji w budynkach mieszkalnych... za miesiąc", na kwotę miesięcznego wynagrodzenia ryczałtowego, określonego w umowie.

Odnosząc się do powyższego należy w pierwszej kolejności wskazać, że obowiązek bezwzględnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności wprowadzony przepisami obowiązującymi od dnia 1 listopada 2019 r. dotyczy wyłącznie konkretnych towarów i usług enumeratywnie wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy. Podkreślenia wymaga, że zapis art. 108a ust. 1 pkt 1a ustawy, wprowadza obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności przy regulowaniu należności z faktury, w której wartość sprzedaży brutto przekracza 15 000 zł lub stanowi równowartość tej kwoty.

Jak wynika z okoliczności sprawy Wnioskodawczyni świadczy kompleksowe usługi bieżącej konserwacji wraz z usuwaniem usterek i awarii, które wykazuje na wystawionych fakturach jako: "prace/usługi konserwacyjne w budynku... za miesiąc". W sytuacji zatem, gdy - jak wskazała Wnioskodawczyni - przedmiotem zawartych umów jest świadczenie ww. kompleksowej usługi bieżącej konserwacji, to taka usługa nie została wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, zatem nie będzie objęta obowiązkiem stosowania "mechanizmu podzielonej płatności".

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz okoliczności przedstawione w opisie wniosku należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni wystawiając faktury dokumentujące przedmiotowe, kompleksowe usługi bieżącej konserwacji, nie jest zobowiązana umieszczać na ww. fakturach, określonej w art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy, adnotacji "mechanizm podzielonej płatności".

Zatem, stanowisko Wnioskodawczyni, pomimo odmiennej argumentacji, uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowanej ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż Wnioskodawczyni świadczy - zgodnie z przedmiotem zawartej umowy - kompleksowe usługi bieżącej konserwacji wraz z usuwaniem usterek i awarii oraz określone w umowach wynagrodzenie za zlecone prace jest wynagrodzeniem ryczałtowym, za ogół prac wykonywanych w ramach danej umowy. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawczynię opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy, a w szczególności, gdyby przedmiotem sprzedaży były odrębne czynności, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl