0113-KDIPT1-3.4012.809.2017.1.JSO - Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu polegającego na cyfryzacji gminnych jednostek oświatowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 stycznia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.809.2017.1.JSO Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu polegającego na cyfryzacji gminnych jednostek oświatowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2017 r. (data wpływu 13 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu "....."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu ".....".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina.... posiada status podatnika VAT czynnego o numerze NIP.... Jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 165 Konstytucji RP oraz art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875) zwaną dalej u.s.g. W myśl art. 1 u.s.g. mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową, ilekroć jest mowa o gminie, należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.

Zadania własne gminy określone są w art. 7 u.s.g. oraz uszczegółowione w przepisach szczególnych - konkretyzujących ich realizuję. Zgodnie z art. 7 u.s.g. zaspokajanie potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania te obejmują w szczególności sprawy:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2.

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

3a) działalności w zakresie telekomunikacji,

4.

lokalnego transportu zbiorowego,

5.

ochrony zdrowia,

6.

pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,

7.

gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8.

edukacji publicznej,

9.

kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

10.

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11.

targowisk i hal targowych,

12.

zieleni gminnej i zadrzewień,

13.

cmentarzy gminnych,

14.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

15.

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16.

polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17.

wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej,

18.

promocji gminy,

19.

współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.),

20.

współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Przypomnienia wymaga też fakt, iż gmina oprócz zadań własnych realizuje wiele zadań zleconych - co wynika z art. 166 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej który stanowi, iż jeżeli wynika to z uzasadnionych potrzeb państwa, ustawa może zlecić jednostkom samorządu terytorialnego wykonywanie innych zadań publicznych. Ustawa określa tryb przekazywania i sposób wykonywania zadań zleconych.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 u.s.g. organami gminy są:

1.

rada gminy,

2.

wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W myśl art. 26 ust. 1 u.s.g. organem wykonawczym gminy jest wójt, zaś zgodnie z ust. 4 w miastach powyżej 100 000 mieszkańców organem wykonawczym jest prezydent miasta. Wójt wykonuje swoje zadania za pośrednictwem urzędu, którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1 u.s.g.). Zgodnie z art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868), zwanej dalej u.s.p prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100 000 mieszkańców (...). Miastem takim jest więc Gmina.... Zadania powiatu określone są w art. 4. u.s.p. Tak więc do zadań gminy będącej miastem na prawach powiatu oprócz zadań nałożonych przez u.s.g. dochodzą także zadania nałożone przez u.s.p.

Zgodnie z art. 9 pkt 2-3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 z późn. zm.) zwaną dalej u.f.p., sektor finansów publicznych tworzą m.in. jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki budżetowe. Jednostkami budżetowymi, zgodnie z art. 11 u.f.p. są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego, działające na podstawie statutu określającego w szczególności ich nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej "planem finansowym jednostki budżetowej".

Na skutek wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 stwierdzone zostało, iż gminna jednostka organizacyjna, której działalność gospodarcza nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi. W konsekwencji tego należy uznać, że samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła. Mając na uwadze powyższe rozstrzygnięcie TSUE za obowiązkowe uznano "scentralizowanie" w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT.

Termin obowiązkowej centralizacji podatkowej dotyczącej podatku VAT w samorządach został określony komunikatem Ministerstwa Finansów opublikowanym dnia 15 stycznia 2016 r. na dzień 01.01.2017, zatem Gmina.... od tego właśnie terminu rozpoczęła scentralizowane rozliczanie podatku od towarów i usług, tj. procesem tym objęte zostały wraz z Urzędem Miasta.... wszystkie gminne jednostki budżetowe. Formalną podstawę ww. działania stanowi art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizacje projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454 z późn. zm.).

W związku z powyższym Gmina.... od 1 stycznia br. scentralizowała się m.in. z funkcjonującymi na jej terenie jednostkami budżetowymi, zajmującymi się działalnością oświatową (przedszkola i szkoły). Jednostki te, zwane jednostkami oświatowymi, nie są zatem odrębnymi od Gminy podatnikami VAT. Gmina za ich pomocą realizuje nałożone na nią ustawowo zadanie własne z zakresu zapewnienia edukacji publicznej - art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875). Zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59) zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej jest zadaniem oświatowym zarówno gmin jak i powiatów, zatem Gmina.... będąca miastem na prawach powiatu jest zobligowana ustawowo do jego wypełnienia.

Ponadto w art. 70 ust. 1 i ust. 2 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 4 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483) określono, że:

1. Każdy ma prawo do nauki. Nauka do 18 roku życia jest obowiązkowa. Sposób wykonania obowiązku szkolnego określa ustawa.

2. Nauka w szkołach publicznych jest bezpłatna. Ustawa może dopuścić świadczenie niektórych usług edukacyjnych przez publiczne szkoły wyższe za odpłatnością.

Gmina.... podpisała umowę o dofinansowanie nr..... dla projektu pn. ".....", w którym uznała podatek VAT za kwalifikowalny, tj. niedający prawa do jego odliczenia przez Gminę..... Jednak Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa.... 2014-2020 (działająca w ramach Urzędu Marszałkowskiego.....) wymaga interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT dla wskazanego projektu i w związku z tym Wnioskodawca składa niniejszy wniosek o jej wydanie.

Projekt ten będzie współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a zakończenie jego realizacji zaplanowane jest na 30 czerwca 2020 r.

Ma on na celu zwiększenie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w administracji publicznej oraz wzmocnienie rozwoju e-usług publicznych w dziedzinie oświaty. Projekt zakłada wdrożenie centralnego systemu do kompleksowej obsługi gminnych jednostek oświatowych, w tym: uruchomienie funkcji wspomagających zarządzanie oświatą w sferze organizacyjnej i dydaktycznej, rozwój e-usług, rozbudowę istniejącego systemu finansowo-księgowego KSAT2000i (służącego m.in. do przygotowywania sprawozdań finansowych danych jednostek) zintegrowanego z systemem obiegu dokumentów i spraw..... (wewnętrzny system służący aktualnie do przesyłania pism np. między wydziałami Urzędu Miasta....), podłączenie jednostek oświatowych do miejskiej szerokopasmowej sieci szkieletowej. Centralnym modułem będzie system internetowy, który pozwoli na udostępnienie szerokiego zakresu usług publicznych dla ucznia, rodzica i nauczyciela. System będzie podzielony na poszczególne obszary, dedykowane dla odpowiednich użytkowników np. e-dziennik, nabór do przedszkoli i szkół, obsługa awansu zawodowego nauczycieli, obsługa wniosków o stypendia dla uczniów. Na skutek projektu zostaną wprowadzone nowe e-usługi w zakresie oświaty, ujednolicona zostanie elektroniczna obsługa finansowo-księgowa oraz wzrośnie standaryzacja systemów w Gminie...., przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa teleinformatycznego. Użytkownikami wskazanego projektu będą zarówno osoby zatrudnione w administracji jednostek oświatowych oraz osoby zatrudnione w Urzędzie Miasta...., jak również uczniowie jednostek oświatowych, ich rodzice i nauczyciele.

Obecnie w jednostkach oświatowych używane są odrębne aplikacje (systemy), co nie sprzyja realizacji zadań zgodnie z założeniami elektronicznej zasady efektywności i w związku z tym aktualne systemy dziedzinowe zostaną zarchiwizowane.

Celem realizacji wskazanego projektu jest wzrost stopnia cyfryzacji w gminnych jednostkach oświatowych, co przyczyni się do poprawy świadczenia usług publicznych (np. składanie przez uczniów wniosków o stypendia w formie elektronicznej) oraz zapewni kompleksowe rozwiązania do zarządzania oświatą. Gmina...., jako organ władzy publicznej powinna zapewniać odpowiednią jakość życia swym mieszkańcom. Jest to w znacznej mierze uzależnione od dostępu do sprawnej, przyjaznej, otwartej i nowoczesnej administracji publicznej oraz elektronicznych usług publicznych. Mieszkańcy.... korzystają z jednostek oświatowych, a te w bardzo ograniczonym stopniu korzystają z usług elektronicznych. W związku z faktem, że aktualnie brak jest spójności między systemami jednostek, założeniem wskazanego we wniosku projektu jest ułatwienie dostępu mieszkańców miasta..... (np. rodziców uczniów uczęszczających do szkół....) do usług sfery publicznej, nieodpłatnych, mających na celu szybsze załatwienie spraw o charakterze publicznym (np. rekrutacja uczniów do szkół w całości obsługiwana elektronicznie, bez konieczności osobistego stawiennictwa w jednostce) oraz szybszą wymianę informacji między jednostkami (np. szybka wysyłka pism).

Liczba jednostek oświatowych, które zostaną objęte wdrożeniem projektu to 155 (jest to stan na koniec realizacji projektu, czyli 2020 r.). Wartość ta wynika z wdrażanej obecnie reformy oświaty.

Na skutek powyższego zakupione zostaną środki trwałe i wartości niematerialne i prawne, takie jak: system obiegu spraw i dokumentów (licencja dla 155 gminnych jednostek oświatowych), system internetowy - PSJO, oprogramowanie - WZO - Wspomaganie Zarządzania Oświatą, oprogramowanie narzędziowe - oprogramowanie do wirtualizacji infrastruktury serwerowej, oprogramowanie narzędziowe - serwerowe systemy operacyjne, oprogramowanie narzędziowe - szyna danych, rutery dostępowe, rutery lokalne, serwery, półka do macierzy dyskowej, urządzenia zarządzające ruchem sieciowym, system do inwentaryzacji sprzętu komputerowego, dostawa oprogramowania bazodanowego.

Ponadto wydatki poniesione na realizację projektu dotyczą przygotowania stosownej dokumentacji projektowej, nadzoru autorskiego, pomocy eksperta z zakresu usług informatycznych oraz promocji projektu obejmującej ustawienie tablicy informacyjnej/pamiątkowej w siedzibie beneficjenta, umieszczenie opisu projektu wraz ze zdjęciami na stronie internetowej beneficjenta - www......eu, oznakowanie znakiem Unii Europejskiej i znakiem Funduszy Europejskich oraz oficjalnym logo promocyjnym województwa lubelskiego wszystkich materiałów, dokumentów, zakupionego sprzętu w ramach projektu. Na zakończenie projektu zaplanowana jest organizacja konferencji podsumowującej wdrożone rozwiązania. Zostanie także przygotowana i przekazana informacja prasowa na temat projektu i jego dofinansowania.

Faktury za zakupy dokonywane w ramach realizacji projektu będą wystawiane na Gminę...., a efekty planowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, lecz realizacji nieodpłatnych elektronicznych usług w zakresie administracji publicznej, zatem nie będą miały charakteru cywilno-prawnego.

Cały projekt pn. "...." służy zwiększeniu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w administracji publicznej oraz rozwojowi e-usług publicznych w dziedzinie oświaty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie... przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części z faktur zakupu dotyczących realizacji projektu "....."?

Zdaniem Wnioskodawcy Gminie.... nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części z faktur zakupu dotyczących realizacji projektu ".....".

Ad. 1

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) - (zwaną dalej u.p.t.u.) 1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza została natomiast zdefiniowana przez ustawodawcę jako działalność obejmująca: wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 u.p.t.u.).

Natomiast art. 15 ust. 6 u.p.t.u. określa, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W art. 5 ust. 1 wskazano, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: 1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...)

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u.).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W art. 86 ust. 1 u.p.t.u. wskazano natomiast, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyżej wskazanych przepisów wynika, iż aby skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego trzeba spełnić określone warunki, tj. odliczenia tego może dokonać zarejestrowany, czynny podatnik VAT, a towary i usługi z których nabycia podatek VAT może zostać odliczony służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Musi zatem występować związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Zakupy dokonywane na realizację projektu pn. "....." nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi dokonywanymi przez Wnioskodawcę.

Gmina... wystąpi w tym przypadku w charakterze organu władzy publicznej, ponieważ będzie świadczyła e-usługi publiczne, nieodpłatne, dostępne m.in. dla jej mieszkańców oraz pracowników oświatowych. Nie są to usługi dokonywane na podstawie umów cywilnoprawnych, a ich celem jest usprawnienie zarządzania administracją publiczną, poprawa spójności obiektów i infrastruktury na obszarze jednostki samorządu terytorialnego tj. Gminy....., wdrożenie nowych scentralizowanych systemów oraz rozbudowa i ujednolicenie istniejącego systemu finansowo-księgowego dla gminnych jednostek oświatowych, a także udostępnienie e-usług oświatowych. Budowa wspólnego zintegrowanego systemu zarządzania oświatą pozwoli użytkownikom systemu mieć wgląd np. w plan lekcji, uzyskane stopnie, kontaktowanie się z nauczycielami za pośrednictwem portalu oraz przeprowadzenie naboru i rekrutacji do placówek oświatowych.

Brak prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu dotyczących wskazanego we wniosku projektu wynika z faktu, iż w wyniku jego realizacji nie nastąpią żadne czynności powodujące rozliczanie podatku VAT przez Wnioskodawcę.

Ponadto Gmina...., jako organ władzy publicznej wykonuje szereg ustawowo wskazanych zadań, a celem jej działalności jest zaspokajanie potrzeb wspólnoty samorządowej (art. 7 u.s.g.). Realizacja wskazanego projektu przyczynia się do wykonywania tego celu oraz wypełniania przez Gminę zadania własnego z zakresu edukacji publicznej. W obecnych czasach cyfryzacji i szybkiego postępu technologicznego świadczenie usług publicznych drogą elektroniczną stało się nieuniknione. Usprawnienia systemowe, ujednolicenie systemów finansowo-księgowych obsługiwanych przez jednostki oświatowe oraz usprawnienie obiegu dokumentów i spraw poprze rozpowszechnienie stosowania systemu..... wśród jednostek oświatowych, przyczynia się do wzrostu efektywności w świadczeniu tych usług w skali całej jednostki samorządu terytorialnego.

W związku z tym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części z faktur zakupu dotyczących realizacji projektu ".....".

Poparciem powyższego stanowiska jest interpretacja indywidualna z dnia 21 marca 2017 r. sygn. 2461-IBPP1.4512.69.2017.2.SS wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w analogicznej sprawie gdzie uznał on, iż. "W ramach przedmiotowego Projektu Powiat i Partnerzy nie będą wykonywali żadnych czynności cywilno-prawnych, które byłyby podstawą opodatkowania podatkiem VAT. Faktury za sprzęt na towary i usługi, które Wnioskodawca otrzyma w ramach projektu, będą wystawiane bezpośrednio na Gminę. Ponadto efekty planowanego projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym. (...) Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie w zakresie realizacji przedmiotowego projektu nie są i nie będą spełnione, wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż jak wskazał zainteresowany, w ramach Projektu Powiat i Partnerzy nie będą dokonywali żadnych czynności cywilnoprawnych, które byłyby podstawą opodatkowania podatkiem VAT, a efekty planowanego projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do doliczenia nie zostaną spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisane we wniosku przedsięwzięcie nie będzie działał w charakterze podatnika VAT."

Podobne stanowisko wynika z interpretacji indywidualnej z dnia 14 października 2015 r., sygn. IBPP1/4512-772/15/AR Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, w której uznał: "Wnioskodawca wskazał we wniosku, że zakupionego w ramach projektu wyposażenia, środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności, w tym cywilno-prawnych, opodatkowanych podatkiem VAT. Świadczone e-usługi (wyszukiwanie i przeglądanie) wykonywane będą nieodpłatnie. Dane i informacje w systemie będą udostępniane wszystkim zainteresowanym stronom bezpłatnie. (...) W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych na Wnioskodawcę dokumentujących nabycie towarów i usług w zawiązku z realizacją ww. projektu".

Gmina.... uznała podatek VAT w ww. projekcie za wydatek kwalifikowalny tj. uznała, iż nie jest możliwy do odliczenia, lecz na skutek działań Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa.... 2014-2020 prosi o wydanie interpretacji indywidualnej w wyżej opisanej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

,Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów o podatku VAT wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - efekty planowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ponoszonych wydatków z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Mając na względzie opis sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu "......", ponieważ efekty ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl