0113-KDIPT1-3.4012.708.2019.1.JM - Zwolnienie z obowiązku prowadzenia sprzedaży usług przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.708.2019.1.JM Zwolnienie z obowiązku prowadzenia sprzedaży usług przy zastosowaniu kas rejestrujących.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2019 r. (data wpływu 15 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia sprzedaży usług przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia sprzedaży usług przy zastosowaniu kas rejestrujących.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni w pierwszym kwartale 2020 r. zamierza rozpocząć prowadzenie tzw. działalności nierejestrowanej, szczegółowo określonej w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646), której przedmiotem będzie świadczenie usług prawnych polegających na sporządzaniu pism procesowych. Usługi świadczone będą na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Działalność nierejestrowana prowadzona będzie przez Wnioskodawczynię poprzez wykorzystywanie środków porozumiewania się na odległość, precyzując za pomocą internetu.

Promocja oferty będzie dystrybuowana przez Wnioskodawczynię za pomocą internetowych portali społecznościowych i internetowych portali ogłoszeniowych, natomiast kontakt z klientem będzie odbywał się za pośrednictwem poczty e-mail, także rezultat usługi czyli zamówione przez klientów pisma procesowe będą dostarczane klientom w postaci plików poprzez pocztę e-mail. Wskazać w tym miejscu należy, że Wnioskodawczyni dopuszcza możliwość fizycznego kontaktu (spotkania) ze swoimi klientami, szczególnie zaś z klientami zamieszkałymi w tej samej miejscowości lub w miejscowościach ościennych np. w celu dostarczenia przez klienta niezbędnych dokumentów m.in. odpisów wyroków i postanowień sądowych, decyzji administracyjnych i innych dokumentów, które będą stanowiły podstawę realizacji usługi przez Wnioskodawczynię.

Niemniej jednak rezultat końcowy usługi tj. pismo procesowe będzie przekazany poprzez pocztę e-mail. Zapłata za wykonaną usługę nie będzie przez Wnioskodawczynię pobierana w formie gotówkowej, lecz wyłącznie będzie ona uiszczana przez klienta na prywatne konto Wnioskodawczyni wraz z wyraźnym wskazaniem w tytule przelewu, jakiej czynności dotyczyła np. tytuł przelewu będzie brzmiał: "zapłata za sporządzenie pisma procesowego lub zapłata za sporządzenie odwołania od decyzji".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni w roku 2020 r. przy wykonywaniu działalności nierejestrowanej w formie szczegółowo określonej w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646), będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w świetle § 4 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519)?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519), usługi prawne, z wyłączeniem usług notarialnych wyłączone są ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (por. § 4 ust. 1 pkt 2 lit. g wspomnianego powyżej rozporządzenia). Niemniej jednak § 4 ust. 3 pkt 2 wspomnianego powyżej rozporządzenia stanowi, że: przepisu § 4 ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do świadczenia usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f-h, jeżeli świadczenie tych usług zgodnie z warunkami określonymi w poz. 37 załącznika do rozporządzenia ma miejsce wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość lub których rezultat przekazywany jest wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków.

Warunki określone w poz. 37 załącznika do rozporządzenia, to "świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła". W świetle powyższego Wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy wykorzystaniu kas rejestrujących, gdyż rezultat świadczonej przez nią usługi będzie przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość tj. za pośrednictwem poczty e-mail, co wpisuje się w dyspozycję zawartą w § 4 ust. 3 pkt 2 wspomnianego rozporządzenia. Również zapłata za zrealizowaną usługę będzie przez klientów Wnioskodawczyni w całości dokonywana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Wnioskodawczyni, co w pełni wpisuje się w dyspozycję zawartą w poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą". W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. , poz. 2519), zwane dalej "rozporządzeniem".

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Pod poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Dostawa niektórych towarów i świadczenie niektórych usług zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania bez względu na wysokość obrotów. Szczegółowo zostały one określone w § 4 powołanego rozporządzenia.

W myśl § 4 ust. 1 pkt 2 lit. g rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni w pierwszym kwartale 2020 r. zamierza rozpocząć prowadzenie działalności, której przedmiotem będzie świadczenie usług prawnych polegających na sporządzaniu pism procesowych. Usługi świadczone będą na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Jak bezsprzecznie wynika z okoliczności sprawy, przedmiotem świadczonych przez Wnioskodawczynię usług będą usługi prawnicze (a więc usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. g rozporządzenia).

Należy jednak w tym miejscu wskazać na przepis § 4 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia, zgodnie z którym przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do świadczenia usług o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. f-h, jeżeli świadczenie tych usług zgodnie z warunkami określonymi w poz. 37 załącznika do rozporządzenia ma miejsce wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, lub których rezultat jest przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków.

Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że aby podatnik miał możliwość skorzystać z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki: zapłata za świadczenie musi być w całości dokonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem) a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia z wyłączeniem przypadków, o których mowa w § 4 ust. 3 rozporządzenia.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jak wynika z treści wniosku, działalność prowadzona będzie przez Wnioskodawczynię poprzez wykorzystywanie internetu. Wnioskodawczyni dopuszcza możliwość fizycznego kontaktu (spotkania) ze swoimi klientami np. w celu dostarczenia przez klienta niezbędnych dokumentów m.in. odpisów wyroków i postanowień sądowych, decyzji administracyjnych i innych dokumentów, które będą stanowiły podstawę realizacji usługi przez Wnioskodawczynię. Niemniej jednak rezultat końcowy usługi tj. pismo procesowe będzie przekazany poprzez pocztę e-mail. Zapłata za wykonaną usługę wyłącznie będzie uiszczana przez klienta na prywatne konto Wnioskodawczyni wraz z wyraźnym wskazaniem w tytule przelewu, jakiej czynności dotyczyła.

Zatem stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawczynię usługi będą usługami świadczonymi przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość (droga elektroniczna) oraz rezultat tych usług będzie przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków.

Wobec powyższego do usług świadczonych przez Wnioskodawczynię znajdzie zastosowanie przepis § 4 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia. W sytuacji gdy dla ww. usług zostaną spełnione wymogi określone z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, to świadczone przez Wnioskodawczynię usługi będą mogły korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić że w przypadku, gdy płatność z tytułu sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych będzie następować w całości na rachunek Wnioskodawczyni, a z ewidencji i dowodów posiadanych przez Wnioskodawczynię dokumentujących te transakcje jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata będzie dotyczyć - to w zakresie tych czynności do dnia 31 grudnia 2021 r. Wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl