0113-KDIPT1-3.4012.707.2023.6.JM - Stosowanie kas rejestrujących w przypadku lekarzy

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lutego 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.707.2023.6.JM Stosowanie kas rejestrujących w przypadku lekarzy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 6 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia kiedy kasa rejestrująca powinna zapewniać połączenie i przesyłanie danych z Centralnym Repozytorium Kas oraz ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w formie karty podatkowej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 9 stycznia 2024 r. (wpływ 9 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 9 stycznia 2020 r. Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.) i rozlicza się w formie karty podatkowej. Wypełnił bowiem dyspozycję przepisu z art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, z późn. zm.), tzn.: - Wnioskodawca jest lekarzem - specjalistą chirurgii twarzowo-szczękowej i wykonuje czynności, które są zgodne z opisem zawodu zgodnego z Kodem Zawodów i Specjalności: 221212. Wnioskodawca wykonuje w szczególności działania polegające na rozpoznaniu, różnicowaniu i leczeniu chirurgicznym ostrych, przewlekłych i nowotworowych chorób jamy ustnej, części twarzowej czaszki i okolic przyległych; - Wnioskodawca wykonuje wszelkie procedury medyczne na rzecz osób fizycznych, a w prowadzonym przez siebie gabinecie przyjmuje jedynie prywatnie; - Wnioskodawca poza zgłoszoną działalnością gospodarczą w postaci praktyki lekarskiej nie prowadzi innej działalności gospodarczej; - Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, nie zatrudnia pracowników oraz nie korzysta z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów; - Wnioskodawca nie wytwarza wyrobów opodatkowanych na podstawie odrębnych przepisów podatkiem akcyzowym oraz nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej; - małżonek Wnioskodawcy nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych; - prowadzona przez Wnioskodawcę działalność mieści się w definicji "wolnego zawodu", o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - tzn. spełnia wszystkie wymogi zawarte w definicji wolnego zawodu. Dnia 3 stycznia 2020 r. Wnioskodawca złożył wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej począwszy od dnia 7 stycznia 2020 r. W rzeczonym wniosku zadeklarowano: - adres siedziby lub miejsce położenia zakładu:; - rodzaj działalności: wolne zawody - lekarz i lekarz stomatolog, PKD 86.23.Z; - świadczenie na rzecz ludności: ambulatoryjna pomoc lekarska; - miejsce prowadzenia działalności. Wnioskodawca zadeklarował 40 godzin miesięcznie, przeznaczonych na wykonywanie wolnego zawodu. Sprzedaż dokumentowana była przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Należy wskazać, że w dacie złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, względem Wnioskodawcy prowadzone jest postępowanie wyjaśniające w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego dotyczącej wysokości zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych opłacanego w formie karty podatkowej za: 2020 r., 2021 r., 2022 r., 2023 r.

Zakres pytania objętego wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy sytuacji, w której podmiot świadczy usługi opisane w rzeczonym wniosku wyłącznie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Pytanie

1.

(we wniosku 4) Czy kasa rejestrująca powinna być zapewniać połączenie i przesyłanie danych z Centralnym Repozytorium Kas tylko w czasie prowadzenia sprzedaży wymagającej zaewidencjonowania, czy w czasie godzin otwarcia punktu usługowego?

2.

(we wniosku 5) Czy kasa rejestrująca służy ewidencji czasu pracy czy jest urządzeniem służącym do pełnej rejestracji obrotu?

Pana stanowisko w sprawie

1.

(we wniosku 4) Czy kasa rejestrująca powinna być zapewniać połączenie i przesyłanie danych z Centralnym Repozytorium Kas tylko w czasie prowadzenia sprzedaży wymagającej zaewidencjonowania, czy w czasie godzin otwarcia punktu usługowego? Wnioskodawca uważa, że podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych - jako przedsiębiorca prowadzący działalność regulowaną, którego zatrudnienie jest w pełni skuteczne w świetle przepisów prawa i ubezpieczeń społecznych - jest obciążony rozlicznymi obowiązkami wynikającymi z legislacji prawnomedycznej. Wśród wielu obszarów działania podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych należy wskazać min. prowadzenie ewidencji sprzedaży. Jednym z kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest bowiem status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Zgodnie z treścią art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. d ustawy o Vat, w zw. z § 1 ust. 1 pkt 2 lit. d rozporządzenia Ministra Finansów z 10 czerwca 2020 r., podatnik udzielający świadczeń zdrowotnych prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii. Zgodnie z treścią art. 145a ust. 2 ustawy z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. z 2019 r. poz. 675) kasa rejestrująca służy zapewnieniu prawidłowego ewidencjonowania podstawowych danych dotyczących dokonywanych sprzedaży, w tym wysokości podstawy opodatkowania i podatku należnego. Analogiczne brzmienie wynika z § 2 pkt 6 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r. poz. 816 z późn. zm.). Kasa nie rejestruje zatem faktycznych ram czasowych, w których podmiot faktycznie wykonuje działalność zawodową. W interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: "KIS") z dnia 24 listopada 2020 r. (0114-KDIP1-3.4012.601.2020.1.k.p.) stwierdzono, że podatnik "w momencie, gdy nie dokonuje sprzedaży, ale jest w firmie i w gotowości do sprzedaży, powinien mieć kasę włączoną i podłączoną z internetem". Kasa rejestrująca powinna zatem zapewniać połączenie i przesyłanie danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas w czasie gotowości podatnika do dokonywania sprzedaży. Jeśli zatem podatnik ma otwarty punkt sprzedaży usługi, to kasa rejestrująca, która ewidencjonuje sprzedaż powinna być włączona i połączona z internetem. Skoro specyfika pracy podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych - która w dużej mierze dotyczy gwarantowania specjalistycznej pomocy w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia, wymaga gotowości do działania rzez całą dobę - to i kasa rejestrująca powinna być włączona i podłączona 24 h na dobę. Zakładając, że kasa rejestrująca odzwierciedla rzeczywisty czas pracy, dochodzimy do oczywistej sprzeczności z jakże istotnym czynnikiem, jaki stanowi dobrostan psychofizyczny podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych (który przeto nie pozostaje bez wpływu na całościowy aspekt obsługi pacjenta). Mając powyższe na uwadze, należy jednoznacznie stwierdzić, że wydruki obejmujące włączenie i wyłączenie kasy rejestrującej nie odzwierciedlają rozpoczęcia i zakończenia sprzedaży w danym dniu, zaś zestawienie, które przyjęto na okoliczność ustalenia liczby godzin prowadzenia działalności w każdym miesiącu nie odzwierciedla stanu faktycznego. Wartość "czasu pracy" podmiotu świadczącego usługi zdrowotne jest bowiem determinowana specyfiką działań i nie powinna być przyrównywana do usług świadczonych w jakimkolwiek innym sektorze.

2.

(we wniosku 5) Czy kasa rejestrująca służy ewidencji czasu pracy czy jest urządzeniem służącym do pełnej rejestracji obrotu? Wnioskodawca uważa, że kasa rejestrująca jest urządzeniem elektronicznym służącym do fiskalizowania, tzn. przystąpienia do ewidencjonowania na kasie fiskalnej w trybie fiskalnym, zaś zapisane na kasie informacje są podstawą określenia obrotu podatnika i ustalenia wysokości podatku. Ustawodawca utożsamia dzień rozpoczęcia ewidencjonowania z dniem powstania obowiązku ewidencjonowania. Podatnik jest zatem obowiązany ewidencjonować wszystkie obroty i kwoty podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o czym stanowi Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą". Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Pojęcie kasa fiskalna on-line zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 z późn. zm.), zwane dalej "rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących".

Zgodnie z ww. przepisem rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kasie on-line - rozumie się przez to kasę, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.

W myśl art. 111a ust. 3 ustawy:

Kasy rejestrujące łączą się z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej w sposób, który zapewnia:

1)

przesyłanie danych z kas rejestrujących do Centralnego Repozytorium Kas w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej;

2)

przesyłanie poleceń z Centralnego Repozytorium Kas do kas rejestrujących, dotyczących pracy kas, i ich odbiór przez te kasy:

a)

związanych z fiskalizacją kasy rejestrującej,

b)

obejmujących określenie:

)

sposobu i zakresu przesyłania danych z tej kasy,

)

sposobu pracy kasy rejestrującej,

c)

zapewniających prawidłowość pracy kasy rejestrującej.

Artykuł 111 ust. 6a ustawy określa wymagania i zasady działania, którym powinny odpowiadać kasy on-line. W myśl przywołanego przepisu:

Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a)

w postaci papierowej lub

b)

za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.

Stosownie do treści art. 111 ust. 3ab ustawy:

W przypadku gdy z przyczyn niezależnych od podatnika nie jest możliwe zapewnienie połączenia, o którym mowa w art. 111a ust. 3:

1)

czasowo - podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i zapewnić to połączenie niezwłocznie po ustaniu tych przyczyn;

2)

trwale - podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i za zgodą naczelnika urzędu skarbowego zapewnić to połączenie w ustalonych z naczelnikiem urzędu skarbowego odstępach czasowych.

Zatem jak wynika z ww. przepisów podstawowym obowiązkiem podatnika, rejestrującego sprzedaż za pomocą kasy rejestrującej on-line, jest zapewnienie połączenia kasy umożliwiającego przesyłanie danych między kasą on-line a Centralnym Repozytorium Kas. Kasa on-line powinna zapewniać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas w czasie prowadzenia sprzedaży wymagającej zaewidencjonowania na kasie rejestrującej, przez co należy rozumieć także gotowość podatnika do dokonania takiej sprzedaży.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Wnioskodawca jest lekarzem - specjalistą chirurgii twarzowo-szczękowej. Wnioskodawca poza zgłoszoną działalnością gospodarczą w postaci praktyki lekarskiej nie prowadzi innej działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników oraz nie korzysta z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów. Podmiot świadczy usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Pana wątpliwości dotyczą określenia kiedy kasa rejestrująca powinna zapewniać połączenie i przesyłanie danych z Centralnym Repozytorium Kas oraz ewidencjonowania całej sprzedaży realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Odpowiadając na Pana wątpliwości, należy stwierdzić, że kasa on-line powinna zapewniać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a CRK w czasie prowadzenia sprzedaży wymagającej zaewidencjonowania na kasie rejestrującej, przez co należy rozumieć także gotowość podatnika do dokonywania takiej sprzedaży. Zatem jeśli podatnik ma otwarty punkt handlowy, w którym dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, to kasa, za pośrednictwem której dokonuje ewidencjonowania tej sprzedaży, powinna być w czasie otwarcia tego punktu połączona z internetem.

Odnosząc powyższe do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że kasa on-line nie musi być włączona w momencie gdy nie ma Pana w gabinecie i nie dokonuje Pan sprzedaży usług. Z tym, że trzeba mieć na uwadze, że kasa ta powinna być połączona z internetem w czasie, gdy świadczy Pan usługi. Zatem kasa on-line powinna zapewniać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas w czasie prowadzenia sprzedaży i w czasie gotowości do niej.

W konsekwencji nie musi mieć Pan włączonej i podłączonej kasy do internetu, kiedy nie ma Pana w gabinecie i gabinet jest nieczynny. Jednakże należy wskazać, że powinien Pan kasę fiskalną włączać w czasie pracy w gabinecie i podczas sprzedaży, ponieważ jak wynika z powyższych wyjaśnień nawet w momencie, gdy nie dokonuje Pan sprzedaży ale jest w gabinecie i w gotowości do sprzedaży powinien Pan mieć kasę on-line włączoną i połączoną z internetem.

Odnosząc się do Pana wątpliwości w części dotyczącej ewidencjonowania całej sprzedaży realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej należy zauważyć, że jak wcześniej wskazano art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

Podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje wymienione odpowiednio w art. 111 ust. 6a lub w art. 145a ust. 2 ustawy oraz wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas, wyłącznie w trybie fiskalnym pracy tej kasy, po dokonaniu jej fiskalizacji.

Na podstawie § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

Nie ewidencjonuje się zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług.

Stosownie do treści § 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

W przypadku wystąpienia oczywistej pomyłki w ewidencji podatnik dokonuje niezwłocznie jej korekty przez ujęcie w odrębnej ewidencji:

1)

błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży (wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku należnego);

2)

krótkiego opisu przyczyny i okoliczności wystąpienia oczywistej pomyłki oraz dołączenie oryginału paragonu fiskalnego potwierdzającego dokonanie sprzedaży, przy której wystąpiła oczywista pomyłka, a w przypadku gdy dokonanie sprzedaży potwierdza paragon fiskalny w postaci elektronicznej - podanie numeru tego paragonu oraz numeru unikatowego.

Zgodnie z § 3 ust. 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, podatnik ewidencjonuje przy użyciu kasy sprzedaż w prawidłowej wysokości.

Na podstawie § 4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

Podatnicy, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, ewidencjonują wartość sprzedaży jako sprzedaż zwolnioną od podatku.

Zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. regulowało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (tekst jedn.: Dz. U. poz. 2442 z późn. zm.), zwane dalej "rozporządzeniem".

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Należy jednak zauważyć, że niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 rozporządzenia.

Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 rozporządzenia, podlegają czynności wymienione w § 4 rozporządzenia, realizowane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia.

W poz. 48 załącznika do rozporządzenia zostały wymienione:

Usługi świadczone osobiście przez osoby niewidome posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, które prowadzą samodzielnie działalność gospodarczą lub zatrudniają wyłącznie jednego pracownika niewidomego posiadającego orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.

W opisie sprawy wskazał Pan, że jest lekarzem i świadczy usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Nie zatrudnia Pan pracowników oraz nie korzysta z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów.

Z opisu sprawy nie wynika, aby świadczył Pan usługi na zasadach przewidzianych

w poz. 48 załącznika do rozporządzenia.

Z przytoczonych powyżej przepisów jednoznacznie wynika, że kasa rejestrująca służy podatnikom do ewidencjonowania sprzedaży, która jest realizowana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem mając na uwadze powyższe przepisy prawa podatkowego oraz opis sprawy stwierdzić należy, że świadczone przez Pana usługi są usługami opieki medycznej świadczonymi przez lekarza na rzecz rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Czynności te, w myśl z § 4

ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia, są wyłączone z możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

Wobec powyższego, jest Pan zobowiązany do ewidencjonowania całej sprzedaży realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Tą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia kiedy kasa rejestrująca powinna zapewniać połączenie i przesyłanie danych z Centralnym Repozytorium Kas oraz ewidencjonowania całej sprzedaży realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Natomiast w wniosek w części dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w formie karty podatkowej zostanie załatwiony odrębnie.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl