0113-KDIPT1-3.4012.511.2020.1.MWJ - Mechanizm podzielonej płatności w przypadku wynagrodzenia za kompleksowe usługi całorocznego utrzymania dróg.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.511.2020.1.MWJ Mechanizm podzielonej płatności w przypadku wynagrodzenia za kompleksowe usługi całorocznego utrzymania dróg.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2020 r. (data wpływu 6 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zastosowania przez Wnioskodawcę obligatoryjnego mechanizmu podzielonej płatności w przypadku zapłaty wynagrodzenia za kompleksowe usługi całorocznego utrzymania dróg krajowych województwa..., niewymienione w załączniku nr 15 do ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku obowiązku zastosowania przez Wnioskodawcę obligatoryjnego mechanizmu podzielonej płatności w przypadku zapłaty wynagrodzenia za kompleksowe usługi całorocznego utrzymania dróg krajowych województwa..., niewymienione w załączniku nr 15 do ustawy,

* braku obowiązku zastosowania przez Wnioskodawcę obligatoryjnego mechanizmu podzielonej płatności w przypadku zapłaty wynagrodzenia za świadczenie usług całorocznego utrzymania dróg krajowych województwa..., w sytuacji gdy w zakres wynagrodzenia na danej fakturze nie wchodzą usługi wrażliwe wyszczególnione w załączniku 15 do ustawy o podatku od towarów i usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

.... (dalej: Wnioskodawca) jest zarządcą dróg krajowych na terenie województwa... (art. 18 ust. 1 i art. 18a ust. 2 ustawy o drogach publicznych). W ramach swoich obowiązków Wnioskodawca realizuje usługę całorocznego (bieżącego i zimowego) utrzymania dróg krajowych woj..... Czynności te wykonywane są przez wykonawców wyłonionych w postępowaniach przetargowych.

Zgodnie ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, jako usługi realizowane w ramach tego zadania wyszczególnione są:

a. Pozostawanie w gotowości do podjęcia czynności zimowego utrzymania, usuwania i zapobiegania śliskości, odśnieżanie dróg krajowych - 81.29.12.0 Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu, w tym ustawienie, utrzymanie i rozebranie płotków przeciwśnieżnych, utrzymanie zimowe chodników i ścieżek rowerowych, utrzymanie gotowości do podjęcia czynności zimowego utrzymania, zapobieganie śliskości, usuwanie śliskości, odśnieżanie wraz z usuwaniem śliskości,

b. Utrzymanie poboczy poprzez uzupełnianie ubytków, ścinanie ręczne i mechaniczne zawyżonych poboczy -42.11.20.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych, w tym remont poboczy destruktem bitumicznym lub kruszywem łamanym, skropienie poboczy emulsją asfaltową i uzupełnienie grysami, mechaniczne lub ręczne ścięcie zawyżonych poboczy,

c. Utrzymanie nawierzchni jezdni poprzez wykonywanie remontów nawierzchni bitumicznych w celu zachowania przejezdności dróg krajowych - 42.11.20.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych, w tym remont nawierzchni masami na zimno, remont cząstkowy nawierzchni mieszankami mineralno-asfaltowymi (beton asfaltowy, SMA), remont nawierzchni emulsją asfaltową i grysami, likwidacja spękań poprzecznych i podłużnych nawierzchni poprzez wyfrezowanie szczeliny i zalanie masą zalewową, frezowanie nawierzchni, wykonanie podbudowy z kruszywa łamanego,

d. Utrzymanie urządzeń odwadniających korpus dróg krajowych (rowy otwarte, kanalizacja deszczowa, ścieki przykrawężnikowe, separatory, osadniki) -42.11.20.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych, w tym wymiana/wykonanie rur pod zjazdami, przepustu drogowego, korytek ściekowych betonowych, ścieków przykrawężnikowych z kostki betonowej, wymiana/wykonanie studni ściekowych i rewizyjnych, włazu studzienki rewizyjnej, wpustu ulicznego (kratki ściekowej), wymiana/wykonanie przykanalików i rur kanalizacji, remont i pogłębienie istniejących rowów, oczyszczenie ścieków betonowych, kamiennych, skarpowych i kaskad, studzienek rewizyjnych, kratek ściekowych, udrożnienie i oczyszczenie przykanalików i kanalizacji, przepustów, renowacja, uszczelnienie metodą bezwykopową kanalizacji i przepustów, oczyszczanie urządzeń odwadniających (separatory) z pozyskaniem odpadów niebezpiecznych, odpadów innych niż niebezpieczne,

e. Utrzymanie nawierzchni chodników, ciągów pieszo-rowerowych - 42.11.20.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych, w tym wymiana/ułożenie krawężników, obrzeży betonowych, wymiana/wykonanie nawierzchni z elementów betonowych (płytki, kostka), z kostki kamiennej, wymiana/wykonanie kanału technologicznego, studni teletechnicznych,

f. Utrzymanie oznakowania poziomego, pionowego, urządzeń BRD (w tym bariery ochronne i poręcze), ekranów akustycznych -42.11.20.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych, w tym wymiana/zamontowanie kompletnych znaków drogowych (słupek + tarcza), kompletnych tablic, wymiana/zamontowanie słupków i podpór oznakowania pionowego, konstrukcji wsporczych pod tablice, słupków prowadzących z elementami odblaskowymi, tablic kierujących, wymiana/zamontowanie ogrodzenia segmentowego, ogrodzeń ochronnych łańcuchowych ze słupkami z rur stalowych, wykonanie/uzupełnienie oznakowania poziomego cienkowarstwowego, oznakowania poziomego w technologii grubowarstwowej z mas termoplastycznych, oznakowania poziomego w technologii grubowarstwowej z mas chemoutwardzalnych, wymiana/zamontowanie stalowych barier ochronnych lub ich elementów (prowadnica, pas profilowy, zakończenie, łącznik skośny, łącznik kątowy), wymiana/zamontowanie elementów ogrodzenia drogi (siatka, słupek, furtka, brama),

g. Utrzymanie skarp i nasypów - uzupełnienie ubytków i naprawa po kolizjach i skutkach zjawisk atmosferycznych -42.11.20.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych, w tym uzupełnienie ubytków w korpusie drogi gruntem niewysadzinowym (pospółką, żwirem, piaskiem grubym) wyprofilowanie pobocza i skarpy, humusowanie i obsianie trawą, uzupełnienie skarp korpusu drogi narzutem kamiennym, wykonanie umocnień koszami siatkowo - kamiennymi, gabionami, wykonanie, wymiana urządzeń przyporowych na skarpach z prefabrykowanych ażurowych płyt betonowych i żelbetowych.

h. Utrzymanie zieleni przydrożnej (koszenie trawy, wycinka drzew) - 81.30.10.0 Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni, w tym ręczne i mechaniczne koszenie traw i chwastów z pasa drogowego w ciągu dróg krajowych, chemiczne zwalczanie chwastów, wycinka drzew i samosiejek, pielęgnacja drzew (redukcja korony, podcinka gałęzi) i żywopłotu,

i. Utrzymanie czystości na i w otoczeniu obiektów inżynierskich - 81.29.12.0 Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu, w tym mycie obiektu inżynierskiego, czyszczenie nisz i ław podłożyskowych, dylatacji modułowych, wpustów mostowych, kolektorów odwodnieniowych drogowych obiektów mostowych, gzymsów mostowych, barier i balustrad mostowych, stożków i skarp umocnionych, utrzymanie przestrzeni pod obiektami inżynierskimi, drożności przepustów,

j. Wykonywanie prac konserwacyjnych i naprawczych na i w otoczeniu obiektów inżynierskich -42.13.20.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową mostów i tuneli, w tym renowacja miejscowa powłok ochronnych konstrukcji betonowych, uszczelnienie styków nawierzchni z elementami urządzenia dylatacyjnego, naprawa izolacjo-nawierzchni na bazie emulsji bitumicznej, naprawa nawierzchni z żywic,

k. Utrzymanie porządku i czystości pasa drogowego - 81.29.12.0 Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu, w tym mycie istniejącego oznakowania pionowego, elementów odblaskowych na poręczach i barierach ochronnych, ekranów akustycznych i wygrodzeń betonowych, poręczy energochłonnych, wygrodzeń segmentowych i łańcuchowych, neutralizacja nawierzchni zanieczyszczonych substancjami ropopochodnymi, zbieranie śmieci - 81.29.12.0 Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu, usuwanie martwych zwierząt - 38.11.29.0 Usługi związane ze zbieraniem pozostałych odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyclingu.

Przed rozstrzygnięciem przetargu Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o uzyskanie indywidualnej interpretacji podatkowej, celem ustalenia według jakiej stawki mają być opodatkowane usługi świadczone przy dostawie umowy całorocznego utrzymania dróg, biorąc pod uwagę, że w ramach umowy będą wykonane tak różne typy usług, z czego część z nich jest opodatkowana stawką 23%, część 8%.

Zgodnie z uzyskaną interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 listopada 2017 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.433.2017.2.ICZ w przypadku tak opisanej usługi całorocznego utrzymania dróg będziemy mieć do czynienia z kompleksową usługą utrzymania dróg, natomiast wszystkie czynności podejmowane przez oferenta w ramach jej wykonania będą podejmowane w ramach przedmiotowej usługi i będą mieć charakter elementów składowych tej usługi. Zatem całe świadczenie kompleksowe będzie opodatkowane z zastosowaniem stawki podatku VAT właściwej dla usługi utrzymania odcinków dróg. Dla usługi tej nie została przewidziana obniżona stawka podatku VAT, w związku z czym podlega ona opodatkowaniu z zastosowaniem podstawowej stawki podatku w wysokości 23%.

Wykonawca zgodnie z uzyskaną interpretacją fakturuje usługę, określając jej nazwę jako całoroczne (bieżące i zimowe) utrzymanie dróg krajowych przy ustaleniu stawki VAT 23%. Do faktury dołączane jest szczegółowe zestawienie usług częściowych składających się na zafakturowaną kwotę.

Następnie Wnioskodawca uzyskał interpretację GUS co do klasyfikacji tak świadczonej usługi z rozbiciem na poszczególne jej elementy w sposób opisany powyżej. GUS nie podzielił stanowiska zaprezentowanego w interpretacji i podzielił świadczenie przedmiotowo przyporządkowując poszczególny zakres prac do klasyfikacji opisanej jak wyżej przy wydzieleniu jeszcze mniejszych zakresów jak PKWiU 37.00.11.0, PKWiU 43.12.12.0. (stanowisko GUS w załączeniu).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w przypadku zapłaty wynagrodzenia za świadczenie usługi całorocznego utrzymania dróg krajowych województwa. Wnioskodawca jest zobowiązany do stosowania obligatoryjnego mechanizmu podzielonej płatności skoro zgodnie z otrzymaną poprzednio interpretacją rozliczenie winno uwzględniać, że przedmiotem świadczenia jest kompleksowa usługa utrzymania dróg, niewymieniona w załączniku nr 15 do ustawy, natomiast wszystkie czynności podejmowane w ramach jej wykonania będą podejmowane w ramach przedmiotowej usługi i będą mieć charakter elementów składowych tej usługi?

2. Czy w przypadku uznania przez organ stanowiska Wnioskodawcy określonego w pytaniu 1 za nieprawidłowe, dokonując zapłaty wynagrodzenia za świadczenie usługi całorocznego utrzymania dróg krajowych województwa. Wnioskodawca jest zobowiązany do stosowania mechanizmu podzielonej płatności, mimo że w zakres wynagrodzenia na danej fakturze nie wchodzą usługi wrażliwe wyszczególnione w załączniku 15 do ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Ad. 1

Mechanizm podzielonej płatności został wprowadzony począwszy od 1 listopada 2019 r. Dotychczas Wnioskodawca dobrowolnie spełniał świadczenie na rzecz podmiotów, które świadczą na jego rzecz usługę całorocznego utrzymania dróg krajowych na terenie województwa... zgodnie z mechanizmem podzielonej płatności.

W ocenie Wnioskodawcy brak jest przy tym podstaw do stosowania obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności. Chcąc być bowiem w zgodzie z wydaną uprzednio interpretacją indywidulaną, usługa całorocznego utrzymania dróg nie jest wymieniona w załączniku nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług. Wymienione są tam jednak czynności składające się na wykonanie tej usługi jak np. 42.11.20.0 - roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych czy 42.13.20.0 - roboty ogólnobudowlane związane z budową mostów i tuneli.

O ile jednak tę usługę mamy traktować jako jedno świadczenie, na które składają się tylko różne czynności, to brak jest podstaw do przyjęcia, że płatność należnego za jej wykonanie wynagrodzenia ma podlegać obowiązkowemu mechanizmowi podzielonej płatności, o którym mowa w art. 108a ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług. Brak jest bowiem wyszczególnienia tej usługi w katalogu usług wrażliwych, zawartym w załączniku nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług. Ta przesłanka jest konieczną dla nałożenia na podatnika obowiązku zastosowania mechanizmu podzielonej płatności.

Ad. 2

Na wypadek nie podzielenia przez organ stanowiska Wnioskodawcy zaprezentowanego w odpowiedzi na pytanie 1 Wnioskodawca wskazuje, że brak jest jakiejkolwiek prawidłowości dla pokazania, które z czynności wymienionych powyżej składają się na świadczenie przez wykonawcę usługi całorocznego utrzymania dróg krajowych.

Czynności te są podejmowane w ramach potrzeb jakie wystąpią na drodze i często są wynikiem zdarzeń losowych, jak wypadki w trakcie których dochodzi do uszkodzenia infrastruktury drogowej a czasem wynikiem zużycia elementów tej infrastruktury na skutek upływu czasu i korzystania z niej. Wymiana czy naprawa elementów infrastruktury drogowej następuje wtedy w miarę potrzeb przy zdarzeniach losowych, bądź zgodnie z opracowanym planem wymiany zużytych elementów na skutek eksploatacji. Część tych prac mogłaby być klasyfikowana jako:

* 42.11.20.0 - roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych czy

* 42.13.20.0 - roboty ogólnobudowlane związane z budową mostów i tuneli, które są objęte załącznikiem nr 15 od ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdarza się jednak też tak, że wiele z faktur opiewających na wynagrodzenie należne wykonawcy z tytułu wykonania umowy całorocznego utrzymania dróg nie zawiera w swym zakresie usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług. W takim przypadku zatem brak jest podstaw do obowiązkowego zastosowania mechanizmu podzielonej płatności.

W przypadku bowiem gdy jako elementy świadczonej usługi nie będą wchodziły czynności wymienione w załączniku nr 15 nie zostanie spełniona przesłanka konieczna dla nałożenia na podatnika obowiązku zastosowania mechanizmu podzielonej płatności, określona w art. 108a ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie braku obowiązku zastosowania przez Wnioskodawcę obligatoryjnego mechanizmu podzielonej płatności w przypadku zapłaty wynagrodzenia za kompleksowe usługi całorocznego utrzymania dróg krajowych województwa..., niewymienione w załączniku nr 15 do ustawy, jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy - przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Regulacje dotyczące mechanizmu podzielonej płatności zawarte zostały w ustawie z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustawy (Dz. U. z 2018 r. poz. 62), która wprowadziła z dniem 1 lipca 2018 r.m.in. nowy blok przepisów zawartych w rozdziale 1a w art. 108a-108d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 108a ust. 1 ustawy, podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Natomiast, w myśl art. 108a ust. 1a, przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności (art. 108a ust. 1b).

W myśl art. 108a ust. 2 ustawy - zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:

1.

zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;

2.

zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy - podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.

sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.

sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

3.

wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4.

otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Artykuł 2 pkt 31 ustawy stanowi, że ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Na mocy art. 106g ust. 1 ustawy - faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

Zakres informacji jakie powinna zawierać faktura, wskazany został w art. 106e ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a, w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy - faktura powinna zawierać wyrazy "mechanizm podzielonej płatności".

Stosownie do art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 z późn. zm.) dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:

1.

stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz

2.

jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Natomiast załącznik nr 15 do ustawy, stanowi "Wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy".

Ww. załącznik nr 15 do ustawy zawiera zamkniętą listę towarów i usług identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), gdzie faktura dokumentująca ich dostawę musi zawierać adnotację "mechanizm podzielonej płatności".

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że obowiązek wystawiania faktur z adnotacją "mechanizm podzielonej płatności" będzie istnieć, jeżeli łącznie spełnione będą trzy warunki, tj. faktura:

1.

będzie wystawiana na kwotę należności ogółem (kwotę brutto) przekraczającą 15 000 zł lub jej równowartość (art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców);

2.

będzie dokumentować dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy,

3.

czynności będą dokonywane na rzecz podatnika.

Ustawodawca w art. 108a wprowadza zmiany w zakresie mechanizmu podzielonej płatności. Wprowadza obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności przy regulowaniu należności z faktury, w której wartość sprzedaży brutto przekracza 15.000 zł lub równowartość tej kwoty i faktura ta obejmuje swym zakresem towary lub usługi wskazane w załączniku nr 15 do ustawy. Co do zasady faktura taka powinna być oznaczona przez wystawcę informacją "mechanizm podzielonej płatności". Należy jednak zwrócić uwagę, że wprowadzany obowiązek zapłaty takiej faktury w mechanizmie podzielonej płatności nie jest uzależniony od tego, czy na fakturze zawarto takie oznaczenie. Zatem nawet jeżeli sprzedawca nie dopełnił obowiązku i nie oznaczył takiej faktury, nabywca ma obowiązek zapłaty kwoty należności za towary lub usługi z załącznika nr 15 w mechanizmie podzielonej płatności. Nabywca bowiem musi być zorientowany, co jest przedmiotem transakcji, to nabywca bowiem inicjuje płatność i odpowiada za wybór formy płatności. Nabywca nie może polegać więc wyłącznie na informacjach od sprzedawcy, który może chcieć uniknąć zapłacenia mu w podzielonej płatności, tylko musi samodzielnie analizować, jakie towary lub usługi nabył i czy wiążą się z tym dla niego określone obowiązki. Podkreślić jednakże należy, że obowiązek uregulowania należności w mechanizmie podzielonej płatności dotyczy wyłącznie kwoty należności z tytułu nabycia towarów lub usług wymienionych w załączniku nr 15.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, jako zarządca dróg krajowych, w ramach swoich obowiązków realizuje usługę całorocznego (bieżącego i zimowego) utrzymania dróg krajowych. Czynności te wykonywane są przez wykonawców wyłonionych w postępowaniach przetargowych. Usługi całorocznego utrzymania dróg stanowią kompleksową usługę utrzymania dróg, natomiast wszystkie czynności podejmowane przez wykonawcę (oferenta) w ramach jej wykonania są podejmowane w ramach przedmiotowej usługi i mają charakter elementów składowych tej usługi. Całe świadczenie kompleksowe jest opodatkowane z zastosowaniem stawki podatku VAT właściwej dla usługi utrzymania odcinków dróg. Wykonawca wystawiając fakturę za kompleksową usługę, określa ją jako całoroczne (bieżące i zimowe) utrzymanie dróg krajowych przy ustaleniu stawki VAT 23%. Do faktury dołączane jest szczegółowe zestawienie usług częściowych składających się na zafakturowaną kwotę.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest konieczność zastosowania przez Wnioskodawcę obligatoryjnego mechanizmu podzielonej płatności w przypadku zapłaty wynagrodzenia za kompleksowe usługi całorocznego utrzymania dróg krajowych województwa..., które nie są wymienione w załączniku nr 15 do ustawy.

Odnosząc się do powyższego należy w pierwszej kolejności wskazać, że obowiązek bezwzględnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności dotyczy wyłącznie konkretnych towarów i usług enumeratywnie wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy. Podkreślenia wymaga, że zapis art. 108a ust. 1 pkt 1a ustawy, wprowadza obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności przy regulowaniu należności z faktury, w której wartość sprzedaży brutto przekracza 15 000 zł lub stanowi równowartość tej kwoty.

Jak wynika z okoliczności sprawy Wnioskodawca otrzymuje od wykonawcy za świadczenie kompleksowej usługi fakturę, w której określa tą usługę jako całoroczne (bieżące i zimowe) utrzymanie dróg krajowych przy ustaleniu stawki VAT 23% i dołącza szczegółowe zestawienie usług częściowych składających się na zafakturowaną kwotę. W sytuacji zatem, gdy - jak wskazał Wnioskodawca - przedmiotem świadczenia jest kompleksowa usługa utrzymania dróg, a wszystkie czynności podejmowane w ramach jej wykonania będą podejmowane w ramach przedmiotowej usługi i będą mieć charakter elementów składowych tej usługi, to taka usługa nie została wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, zatem nie będzie objęta obowiązkiem stosowania "mechanizmu podzielonej płatności".

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz okoliczności przedstawione w opisie wniosku należy stwierdzić, że w stosunku do nabywanych kompleksowych usług całorocznego utrzymania dróg krajowych województwa..., niewymienionych w załączniku nr 15 do ustawy, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do stosowania obligatoryjnego mechanizmu podzielonej płatności dokonując zapłaty wynagrodzenia za świadczenie ww. usługi.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 wniosku, należało uznać za prawidłowe.

W konsekwencji, w związku z tym, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 wniosku zostało uznane za prawidłowe, to tut. Organ nie udzielił odpowiedzi na postawione warunkowo pytanie nr 2, w następującym brzmieniu: "Czy w przypadku uznania przez organ stanowiska Wnioskodawcy określonego w pytaniu 1 za nieprawidłowe, dokonując zapłaty wynagrodzenia za świadczenie usługi całorocznego utrzymania dróg krajowych województwa. Wnioskodawca jest zobowiązany do stosowania mechanizmu podzielonej płatności, mimo że w zakres wynagrodzenia na danej fakturze nie wchodzą usługi wrażliwe wyszczególnione w załączniku 15 do ustawy o podatku od towarów i usług?"

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż w przypadku usługi całorocznego utrzymania dróg będziemy mieć do czynienia z kompleksową usługą utrzymania dróg, natomiast wszystkie czynności podejmowane przez wykonawcę (oferenta) w ramach jej wykonania będą podejmowane w ramach przedmiotowej usługi i będą mieć charakter elementów składowych tej usługi. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy, a w szczególności, gdyby przedmiotem sprzedaży były odrębne czynności, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy i stanowiska Wnioskodawcy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl