0113-KDIPT1-3.4012.424.2020.2.MJ - Odliczanie VAT od wydatków na budynki przeznaczone do usług społecznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.424.2020.2.MJ Odliczanie VAT od wydatków na budynki przeznaczone do usług społecznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2020 r. (data wpływu 5 czerwca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 lipca 2020 r. (data wpływu) oraz pismem z dnia 17 lipca 2020 r. (data wpływu 20 lipca 2020 r), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części związanego z realizacją działań oznaczonych od punktu 1 do punktu 12 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części związanego z realizacją działań oznaczonych od punktu 1 do punktu 12.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 lipca 2020 r. (data wpływu) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy oraz stanowiska oraz pismem z dnia 17 lipca 2020 r. (data wpływu 20 lipca 2020 r.) w zakresie pełnomocnictwa.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina planuje remont, przebudowę budynków oraz zmodernizowanie przestrzeni na obszarze rewitalizacji miasta... z przeznaczeniem na realizację usług społecznych.

Na okoliczność ww. planów Gmina podpisała umowę o dofinansowanie Projektu w ramach Osi Priorytetowej 13 Infrastruktura Społeczna, działania 13.3 Rewitalizacja obszarów miejskich Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014 - 2020 o numerze /.... w dniu 13 maja 2020 r.

Zdaniem Gminy praktycznie wszystkie koszty w ramach ww. przedsięwzięcia to koszty kwalifikowane, w tym: - środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), - środki z Budżetu Państwa (10% kosztów ponoszonych na zasadach ogólnych, tj. nie objętych pomocą publiczną ani pomocą de minimis), - środki Gminy Miejskiej....

Z kolei ewentualne koszty niekwalifikowalne, to wyłącznie środki Gminy Miejskiej..., stanowiące wartość podatku od towarów i usług od kosztów objętych regułami pomocy publicznej oraz pomocy de minimis.

W ramach projektu Gmina zamierza:

1. Zakupiony zdegradowany budynek przy ul.... przebudować, wyremontować lub też rozbudować, celem zaadaptowania go na potrzeby funkcjonowania przedszkola publicznego. W ramach inwestycji ma nastąpić przeniesienie placówki z obiektu niespełniającego wymagań, w którym nie było możliwe dostosowanie do działalności tego typu placówki. W tym działaniu zagospodarowane zostanie również otoczenie obiektu, w tym ciągi piesze i jezdne, miejsca postojowe, plac zabaw, zieleń. Nastąpi budowa przyłączy do obiektu oraz zakup wyposażenia na potrzeby funkcjonowania obiektu. Operatorem obiektu będzie przedszkole samorządowe w.... Realizowane przedsięwzięcie jest zadaniem własnym gminy, służącym zaspakajaniu potrzeb zbiorowych. W związku z tym towary i usługi nabywane w ramach projektu będą wykorzystane tylko do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2. Rozbudować, nadbudować i przebudować budynek przy ul...., w którym ma zostać utworzony rodzinny dom dziecka w ramach działań z zakresu opieki zastępczej organizowanej przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej wraz z zagospodarowaniem otoczenia. Stosownie do planów obiekt zamieszkany będzie przez rodzinę zastępczą z dziećmi osieroconymi, które narażone są na marginalizację. W ramach projektu przewidziano wprowadzenie proekologicznych rozwiązań w formie instalacji paneli fotowoltaicznych na dachu budynku. Ponadto planuje się budowę przyłączy do obiektu, zakup wyposażenia na potrzeby funkcjonowania obiektu. W tym przypadku operatorem obiektu będzie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej (rodzina zastępcza). Realizowane zadanie jest wykonywane w ramach zaspakajania potrzeb zbiorowych przez Gminę. Zadanie jest działaniem nieodpłatnym. W związku z tym towary i usługi nabywane w ramach projektu na potrzeby zadania drugiego będą wykorzystane tylko do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

3. Rozebrać i odbudować budynek przy ul.... w... na potrzeby realizacji usług kulturalnych i społecznych....., w tym także urządzić ogólnodostępną galerię fotograficzną, akademię młodego artysty, w ramach której ma być świadczona nieodpłatna możliwość wykorzystania przestrzeni i wyposażenia do działalności artystycznej adresowanej do młodzieży. W ramach działania ma mieć miejsce przygotowanie lokalizacji na działalność grup teatralnych oraz przestrzeni na potrzeby realizacji projektów i innych działań społecznych. Infrastruktura umożliwi wdrożenie atrakcyjnej oferty spędzania czasu wolnego dla dzieci i młodzieży, rozwoju ich umiejętności społecznych i wrażliwości kulturowej. W tym działaniu przewiduje się również budowę przyłączy do obiektu, zakup wyposażenia na potrzeby funkcjonowania obiektu. Użytkownikiem obiektu będzie..... im.... w... (...). Większość usług świadczonych w oparciu o infrastrukturę będzie nieodpłatna. Opłaty wnoszone przez użytkowników przedmiotowej infrastruktury to wyłącznie opłaty od członków grup teatralnych działających w ramach....., jednakże zwyczajowe opłaty nie stanowią ekwiwalentnego wynagrodzenia za usługę i nie są objęte podatkiem od towarów i usług. Podsumowując, nabywane towary i usługi w ramach projektu, konieczne do realizacji zadania trzeciego:

* w większości przypadków z uwagi na ich nieodpłatny charakter nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

* z kolei tam, gdzie są stosowane zwyczajowe opłaty, nie stanowiące ekwiwalentu za usługę, będziemy mieć do czynienia ze zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

4. Wyremontować i zaadaptować zabytkowe piwnice magistratu przy ul.... w.... Obecnie pomieszczenia te nie są użytkowane. W wyniku przeprowadzonych robót budowlanych i adaptacyjnych utworzona zostanie przestrzeń do realizacji działań społecznych przez organizacje pozarządowe. Piwnice będą pełnić również funkcję miejsca spotkań dla nieformalnych grup społecznych, realizacji wydarzeń prospołecznych i działań z zakresu kultury. Projekt obejmuje zakup wyposażenia na potrzeby funkcjonowania pomieszczeń do ww. celów społecznych oraz kulturalnych. Zadanie czwarte w ramach projektu jest kolejnym działaniem Gminy służącym zaspokojeniu potrzeb zbiorowych. Przy równoczesnym braku odpłatności za dostęp do wyremontowanych piwnic, służących zarówno celom społecznym oraz kulturalnym, należy wskazać, że nabywane towary i usługi w ramach projektu na ten cel, zostaną wykorzystane do czynności, które nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

5. Zmodernizować infrastrukturę działek wewnątrz obszaru poprzemysłowego między ulicami...,... -... i rzeką..., w tym poprawić i rozbudować infrastrukturę drogową pozwalającą, m.in. na połączenie nowo przeniesionego przedszkola z układem drogowym miasta, polepszenie warunków dojazdowych do znajdujących się na tym terenie zdegradowanych nieruchomości, a także funkcjonujących tam lokalnych przedsiębiorców. Zakres projektu obejmuje przebudowę i rozbudowę wewnętrznej drogi wraz z odwodnieniem i oświetleniem, usunięcie kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną, utworzenie miejsc postojowych, zagospodarowanie obszaru nową roślinnością i utworzenie małej architektury w miejscach, gdzie jest to możliwe. Działanie podjęte zostanie w ramach zadań własnych gminy. Dostęp do przebudowanej i rozbudowanej infrastruktury będzie nieodpłatny. Zatem nabywane towary i usługi w ramach projektu na realizację przedmiotowego działania również zostaną wykorzystane do działania, które nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

6. Zmodernizować infrastrukturę placu targowego i budynku handlowego przy ul.... w... w celu poprawy warunków technicznych prowadzenia działalności gospodarczej i wsparcia potencjału gospodarczego obszaru. Działanie jest również ukierunkowane na poprawę estetyki oraz spójności przestrzenno-funkcjonalnej zabytkowego układu urbanistycznego miasta, w którego obrębie jest plac położony. Niewielkie targowisko spożywcze, na którym handluje się głównie owocami i warzywami, zostanie odnowione. W działaniu nastąpi przebudowa nawierzchni placu targowego i dojść pieszych do rynku, budowa małej architektury, wymiana zadaszeń, urządzenie zieleni. Sąsiadujący budynek handlowy zostanie przebudowany i zaadaptowany na halę targową, zaplecze targowiska, m.in. przygotowanie toalet i nową przestrzeń handlową (boksy do wynajęcia). Budynek zostanie wyposażony w instalację fotowoltaiczną (20-30kW), częściowo pokrywającą zapotrzebowanie budynku w energię. Projekt obejmuje również budowę oświetlenia targowiska, budowę i przebudowę instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej na potrzeby funkcjonowania hali (infrastruktura wewnętrzna i przyłącza), placu targowego oraz ewentualne dostosowanie do istniejącej infrastruktury technicznej. Zadanie szóste jest działaniem, które ustawowo zostało nałożone na Gminę. Gmina w ten sposób zaspakaja potrzeby zbiorowe mieszkańców. Nabyte towary i usługi w ramach projektu na modernizację targowiska, zostaną wykorzystane do czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z kolei ewentualne czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług pozostaną w gestii zewnętrznego operatora, wybranego do realizacji takich zadań. Dodajmy operatora, który będzie niezależnym podatnikiem podatku od towarów i usług od Gminy.

7. Zrewitalizować zdegradowaną i zaśmieconą przestrzeń pomiędzy ul....,...,... i... w..., celem utworzenia miejsca rekreacji i wypoczynku. Działanie ma się przyczynić również do poprawy estetyki i bezpieczeństwa. Teren charakteryzowany jest jako niebezpieczny, miejsce szerzenia się patologii. W ramach udostępnienia nowej przestrzeni publicznej wykonane zostaną prace związane z uporządkowaniem terenu, zagospodarowaniem zieleni, budową małej architektury, utworzeniem alejek i urządzeń rekreacyjnych przy maksymalnym wykorzystaniu naturalnych materiałów (utworzenie parku). Działanie wiąże się również z przebudową funkcjonujących tam boisk, budową oświetlenia i monitoringu wizyjnego, budową niewielkiego odcinka wodociągu i zdroju dla osób korzystających z parku i boisk, ewentualnym usunięciem kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną. Jest to kolejne działanie podjęte w ramach zaspakajania potrzeb zbiorowych mieszkańców gminy. Korzystanie z infrastruktury będzie miało charakter nieodpłatny. W związku z tym towary i usługi nabywane w ramach projektu na poczet realizacji tego zadania zostaną wykorzystane do czynności, które nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

8. Zbudować małą architekturę rozproszoną w przestrzeni miejskiej. Należy jednak podkreślić, że działanie nie obejmuje małej architektury objętej innymi zadaniami. Celem planowanych działań jest poprawa atrakcyjności i bezpieczeństwa przestrzeni publicznej, poprawa ogólnego wizerunku i estetyki zabytkowego centrum miasta (lokalizacja mebli miejskich w sposób harmonizujący z zabytkowym układem urbanistycznym miasta) oraz innych miejsc w obszarze rewitalizacji. W wyniku działania ma powstać dodatkowe miejsce do wypoczynku na świeżym powietrzu dla społeczności. Przedsięwzięcie obejmuje udostępnienie mebli miejskich, koszy na śmieci, ławek oraz drobnej architektury rowerowej. Dostęp do małej architektury będzie miał charakter nieodpłatny. W związku z tym towary i usługi nabywane na poczet zadania ósmego w projekcie zostaną wykorzystane do czynności, które nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

9. Przeprowadzić obowiązkowe działania związane z promowaniem udziału EFRR w ramach RPO W.... 2014 - 2020 w finansowaniu realizacji projektu (zakup i montaż tablic informacyjnych i pamiątkowych). Działania promocyjne są objęte pomocą de minimis. Wszystkie towary i usługi zakupione w ramach projektu na promocję zostaną wykorzystane do czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

10. Wykonano studium wykonalności, będące obowiązkowym załącznikiem, tj. opracowaniem analitycznym, związanym z ubieganiem się o dofinansowanie realizacji projektu ze środków EFRR w ramach RPO W..... 2014 - 2020. Wykonanie studium wykonalności objęte było pomocą de minimis. Wszystkie towary i usługi zakupione w ramach projektu zostaną wykorzystane do czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

11. Dopełnić obowiązku nadzoru inwestorskiego i innego nadzoru, w tym archeologicznego. Towary i usługi zakupione w ramach projektu służące dopełnieniu obowiązków związanych z nadzorem zostaną wykorzystane do czynności, które nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

12. Sporządziła i zamierza sporządzić dokumentację techniczną, dokumentację budowlaną i kosztorysową, ekspertyzy techniczne i przyrodnicze. Towary i usługi zakupione w ramach projektu służące realizacji działania dwunastego zostaną wykorzystane do czynności, które nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że wszystkie faktury dokumentujące zakup towarów i usług związane z realizacją projektu w zakresie dwunastu ww. działań zostaną wystawione na rzecz Gminy Miejskiej....

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub części od wydatków związanych z realizacją projektu w każdym z ww. 12 działań?

Pytanie Wnioskodawcy jest kluczowe dla udzielenia odpowiedzi, czy kwota płaconego przez Gminę podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu będzie mogła zostać uznana za kwalifikowalną.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Działanie 1 - chociaż przedszkole samorządowe w... jest płatnikiem podatku od towarów i usług, to jednak, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki związane z realizacją inwestycji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Realizowane w ramach projektu zadanie nie jest przedmiotem sprzedaży, odpłatnej dostawy czy odpłatnego świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia, a jedynie zwrot poniesionych kosztów realizowanego projektu. Nie wystąpi obrót będący podstawą opodatkowania w świetle ustawy o podatku od towarów i usług. A co najważniejsze dla udzielenia odpowiedzi na pytanie w interpretacji, nie nastąpi podstawowa przesłanka warunkująca rozliczenie podatku naliczonego na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stosownie do której nabywane towary i usługi byłyby wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wynika to z faktu, że wszystkie usługi oferowane przez przedszkole są ściśle powiązane z działalnością placówki opiekuńczej. Do usług tych znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług. Dodatkowo należy wskazać, że działania związane z zakupem nieruchomości, modernizacją i dostosowaniem do potrzeb przedszkolnych budynku jest zadaniem własnym gminy, która odpowiada, m.in. za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym sprawy związane z edukacją publiczną (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym). W związku z powyższym we wniosku o dofinansowanie uznano cały podatek od towarów i usług w tym działaniu za kwalifikowalny, tym samym nie podlegający odliczeniu. W podobnym tonie wypowiadał się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. w interpretacji indywidualnej nr 0113-KDIPT1-3.4012.40.2017.1.BM z dnia 11 maja 2017 r.

Działanie 2 - stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 6a ustawy o samorządzie gminnym zadaniem własnym gminy jest zaspakajanie potrzeb wspólnoty, obejmujące sprawy wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. Zatem również w tym przypadku, zdaniem Wnioskodawcy, nie będziemy mieć do czynienia z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Tym samym rozbudowa i przebudowa budynku, celem zaadoptowania go na rodzinny dom dziecka, całkowita nieodpłatność świadczonych usług w ramach takiego domu, wyklucza możliwość odliczenia podatku od towarów i usług. W związku z powyższym całość podatku od towarów i usług od wydatków w ramach działania uznano za koszt kwalifikowalny.

Działanie 3 - rozbiórka i odbudowa budynku na potrzeby kulturalne i społeczne to kolejny przykład realizacji przez gminę zadań własnych. Dodatkowo fakt, że większość usług świadczonych w oparciu o infrastrukturę będzie nieodpłatna, z kolei opłaty wnoszone przez użytkowników przedmiotowej infrastruktury to wyłącznie zwyczajowe opłaty od członków grup teatralnych działających w ramach centrum, które nie stanowią ekwiwalentnego wynagrodzenia za usługę i nie są objęte podatkiem od towarów i usług, znowu nie pozwala na odliczenie podatku od towarów i usług, ponieważ działań tych nie można w żaden sposób zakwalifikować jako działalność gospodarcza. W analogiczny sposób odnośnie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. w interpretacji indywidualnej nr 0112-KDIL3.4012.205.2020.1.PM z dnia 12 maja 2020 r. (realizacja projektu, w ramach którego zmodernizowana zostanie nieruchomość gminna, celem stworzenia warunków do spotkań różnych grup społecznych oraz ich integracji) oraz interpretacji indywidualnej nr 0113-KDIPT1-2.4012.227.2020.1.AMO z dnia 14 maja 2020 r. (modernizacja pomieszczeń na cele kulturalne). W konsekwencji we wniosku o dofinansowanie projektu uznano cały podatek od towarów i usług od kosztów realizacji działania 3 za kwalifikowalny.

Działanie 4 - kolejny raz działanie polegające na przebudowie i adaptacji piwnic magistratu na cele społeczne oraz kulturalne, to przejaw realizacji działań własnych gminy, która została zobowiązana do zaspakajania potrzeb zbiorowych mieszkańców w przedmiotowym zakresie. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, fakt, że remont i adaptacja piwnic ma umożliwić realizację celów społecznych, jak również brak jakichkolwiek opłat wnoszonych przez użytkowników - odbiorców usług świadczonych w pomieszczeniach, sprawia, że również w tym działaniu nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług. Planowanych działań o charakterze społecznym oraz kulturalnym nie uznamy za przejaw prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Koszt podatku od towarów i usług związany z realizacją działania 4 nie będzie mógł zatem zostać odliczony przez Wnioskodawcę. W podobnym duchu wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej nr 0115-KDIT1-3.4012.151.2018.1.BK z dnia 18 maja 2018 r., która również dotyczyła przebudowy pomieszczeń ratusza miejskiego, m.in. w celu stworzenia przestrzeni do spotkań różnego rodzaju organizacji pozarządowych. W związku z tym we wniosku o dofinansowanie uznano cały podatek od towarów i usług od kosztów zadania za kwalifikowalny.

Działanie 5 - charakter działania, tj. modernizacja infrastruktury miejskiej wewnątrz obszaru poprzemysłowego, w tym rozbudowa infrastruktury drogowej, nie pozwalają na odliczenie od takich wydatków podatku od towarów i usług. Na powyższe wskazuje również brak jakichkolwiek opłat wnoszonych przez użytkowników infrastruktury. Działanie to znowu stanowi zadanie własne gminy służące zaspakajaniu zbiorowych potrzeb, co przy braku opłat od użytkowników infrastruktury znowu nie pozwala uznać przedsięwzięcia za dokonywane w ramach działalności gospodarczej. Zatem i w tym działaniu brak jest możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków ponoszonych przez Gminę w związku z modernizacją infrastruktury miejskiej. W konsekwencji we wniosku o dofinansowanie uznano cały podatek od towarów i usług od kosztów zadania za kwalifikowalny.

Działanie 6 - w przypadku modernizacji infrastruktury placu targowego mamy do czynienia z kolejnym działaniem realizowanym w ramach zadań własnych. Stosownie do art. 7 ust. 2 pkt 11 ustawy o samorządzie gminnym sprawy targowisk i hal targowych należą do obowiązków gminy, która zaspakaja potrzeby zbiorowe mieszkańców. Nie zmienia oceny sytuacji fakt, że budynek zaadoptowany na halę targową jest przewidziany do przekazania do zarządzania operatorowi. Dodajmy przedmiotowe zadanie jest objęte pomocą publiczną na podstawie art. 56 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym. Podsumowując, zadanie inwestycyjne realizowane przez Gminę jest zadaniem własnym gminy, określonym ustawą o samorządzie gminnym. Przedmiotowe targowisko będzie wykorzystywane przez Gminę do czynności niepodlegających podatkowi od towarów i usług. Na targowisku, w tym w hali targowej, będzie pobierana opłata targowa, która będzie jedynym dochodem Gminy. Gmina z tytułu prowadzenia targowiska nie uzyska żadnych dochodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wydatki dotyczące przebudowy targowiska będą miały związek z czynnościami niepodlegającym przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług będą jedynie w gestii operatora, którego zamierza się wybrać do zarządzania halą targową. W związku z tym również w tym przypadku Gmina nie będzie uprawiona do odliczenia podatku od towarów i usług. W podobnym duchu wypowiedział się, m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej nr 0115-KDIT1-1.4012.835.2018.1.MN z dnia 10 grudnia 2018 r.

Pomimo że podatek od towarów i usług nie może zostać odliczony, to jednak z uwagi na zastosowany w niniejszym działaniu mechanizm pomocy publicznej, podatek od towarów i usług związanych z tym działaniem został uznany za niekwalifikowany koszt.

Działanie 7 - rewitalizacja i udostępnienie nowej przestrzeni publicznej. Jest to kolejne działanie w ramach zaspokajania potrzeb zbiorowych wspólnoty. Dodatkowo działanie, które skutkować będzie udostępnieniem przestrzeni publicznej bez jakiegokolwiek ekwiwalentu w postaci opłat za korzystanie z przestrzeni publicznej. W związku z tym, w opinii Wnioskodawcy, z uwagi na charakter niegospodarczy inwestycji, jak również brak jakichkolwiek opłat wnoszonych przez użytkowników infrastruktury, znowu Gmina zostanie pozbawiona możliwości odliczenia podatku od towarów i usług. Mając na uwadze powyższe we wniosku o dofinansowanie uznano cały podatek od towarów i usług od kosztów zadania za kwalifikowany.

Działanie 8 - budowa małej architektury w przestrzeni miejskiej to kolejny przykład realizacji zadania własnego gminy, gdzie efekt końcowy przedsięwzięcia, tj. dostęp do, m.in. mebli miejskich, ławek, koszy na śmieci nie będzie się wiązać z poborem opłat za korzystanie. W konsekwencji brak jakichkolwiek opłat wnoszonych przez użytkowników małej architektury w przestrzeni miejskiej, społeczny aspekt inwestycji wykluczający jej charakter gospodarczy, sprawiają, że również w przypadku tego przedsięwzięcia nie będzie istnieć możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z zadaniem. W związku z tym we wniosku o dofinansowanie uznano cały podatek od towarów i usług od kosztów zadania za kwalifikowalny.

Działanie 9 - Promocja niewątpliwie związana jest bezpośrednio z zadaniami podejmowanymi w ramach projektu. Podatek od towarów i usług związany z promocją jest w całości niekwalifikowalny. Promocja została bowiem objęta mechanizmem pomocy de minimis. Mając na uwadze powyższe, jak również fakt, że wszystkie towary i usługi zakupione w związku z promocją zostaną wykorzystane do czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od przedmiotowych zakupów.

Działanie 10 - w przypadku realizacji studium wykonalności również mamy do czynienia z podatkiem od towarów i usług jako kosztem niekwalifikowalnym. Realizacja studium wykonalności objęta została pomocą de minimis. Mając na uwadze powyższe, jak również fakt, że wszystkie towary i usługi zakupione w związku z realizacją studium wykonalności wykorzystane zostały do czynności, które nie podlegają opodatkowaniu od towarów i usług, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od zakupów dokonanych w tym działaniu.

Działanie 11 - podatek od towarów i usług od nadzorów powinien zostać potraktowany analogicznie do działań 1 - 5, 7- 8 (główne działania w ramach projektu). Zatem podatek od towarów i usług jako niemożliwy do odliczenia w przypadku nadzoru ww. działań powinien zostać potraktowany jako koszt kwalifikowalny. Jedynie w ramach działania 6, z uwagi na zastosowanie pomocy publicznej, pomimo braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, podatek od nadzorów technicznych został uznany za niekwalifikowalny.

Działanie 12 - analogicznie do sprawy nadzorów z pkt 11 dokumentacja techniczna opracowana w zakresie działań 1-5 oraz 7-8 i należny od niej podatek od towarów i usług nie będzie mógł być odliczony, zatem będzie to koszt kwalifikowany. Z kolei kwota podatku od towarów i usług od dokumentacji technicznej w zakresie zadania 6 będzie miała charakter kosztu niekwalifikowalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabywane w ramach projektu polegającego na realizacji działań oznaczonych od punktu 1 do punktu 12 będą wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu bądź zwolnionych od podatku od towarów i usług. Wobec powyższego, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji przedmiotowych zadań. W związku z powyższym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub części od wydatków ponoszonych w ramach projektu polegającego na realizacji działań oznaczonych od punktu 1 do punktu 12, ponieważ nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej-rozpatrzone.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl