0113-KDIPT1-3.4012.394.2020.2.MJ - VAT od sprzedaży agregatu uprawowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.394.2020.2.MJ VAT od sprzedaży agregatu uprawowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2020 r. (data wpływu 25 maja 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 sierpnia 2020 r. (data wpływu 11 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży agregatu uprawowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży agregatu uprawowego.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 sierpnia 2020 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy, przeformułowania pytania oraz własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od dnia 01.09.2010 Wnioskodawczyni wykonywała działalność gospodarczą pod nazwą "...". Zgodnie z nazwą Wnioskodawczyni wykonywała usługi dla rolników w zakresie uprawy rolnej, oprysków, żniw, wywozu słomy, obornika itp., opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Jako czynny podatnik podatku VAT w 2011 r. Wnioskodawczyni zakupiła nowe maszyny rolnicze: ciągnik, 2 przyczepy, siewnik i agregat uprawowy. Wnioskodawczyni otrzymała zwrot VATu naliczonego w związku z zakupem śr. trwałych. W roku 2015 Wnioskodawczyni nabyła od Agencji Rynku Rolnego ok. 54 ha gruntów rolnych i uprawia je do tej pory.

W lutym 2018 r. Wnioskodawczyni sprzedała ciągnik, opryskiwacz i 2 przyczepy i wpłaciła do urzędu skarbowego należny VAT od sprzedanych środków trwałych. Działalność gospodarczą "..." Wnioskodawczyni zakończyła 31.03.2018 i złożyła ostatnią deklarację VAT-7. Wnioskodawczyni pozostał agregat uprawowy... (rok prod. 2011), który po zakończeniu działalności przeznaczyła na osobiste potrzeby związane z dalszym prowadzeniem gospodarstwa rolnego. Jednocześnie z chwilą zakończenia działalności, gospodarczej Wnioskodawczyni zrezygnowała z bycia czynnym podatnikiem VAT i w zgłoszeniu VAT-R zadeklarowała chęć skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni uprawia ziemię i sprzedaje płody rolne jako rolnik ryczałtowy.

Maszyna agregat uprawowy... nie jest już Wnioskodawczyni potrzebna w gospodarstwie, dlatego w maju sprzedała ją na podstawie umowy kupna-sprzedaży innemu rolnikowi. Od jej wartości 30.000 zł. Wnioskodawczyni naliczyła 23% podatku VAT i zrobiła korektę ostatniej złożonej deklaracji VAT (za marzec 2018) wpisując w poz. 36 kwotę 6.900 zł.

Wnioskodawczyni zadzwoniła do Krajowej Informacji Skarbowej z pytaniem czy musi skorygować JPK i uzyskała informacje, że zgodnie z definicją podatnika zawartą w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług jako rolnik prowadzący działalność rolniczą po zaprzestaniu świadczenia usług rolniczych nie jest zobowiązana do złożenia korekty spisu z natury i na podstawie art. 91 ustawy gdyż upłynął 5-cio letni okres od dnia oddania do użytku maszyny (oddana była w 2011 r.).

W uzupełnieniu wnioskodawczyni udzieliła odpowiedz na pytania:

1. Co - w kontekście opisu sprawy oznacza sformułowanie, że: "Pozostał mi agregat uprawowy (...), który po zakończeniu działalności przeznaczyłam na osobiste potrzeby związane z dalszym prowadzeniem gospodarstwa rolnego"?

Odp. Po zakończeniu działalności gospodarczej w dniu 31.03.2018 w spisie z natury Wnioskodawczyni wykazała środek trwały "agregat uprawowy..." o wartości brutto - 50.000 zł, netto - 40.650,41 zł, VAT - 9.349,59 zł i w uwagach zaznaczyła, że przekazany zostaje na potrzeby własne właściciela rolnika, to znaczy, że będzie służył do uprawy pół Wnioskodawczyni. Po zakończeniu działalności Wnioskodawczyni skorzystała ze zwolnienia VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, dalej prowadząc działalność rolniczą wyłącznie we własnym gospodarstwie rolnym.

2. Należy wskazać czy Wnioskodawczyni dokonała przekazania agregatu uprawowego wyłącznie na potrzeby związane z prowadzeniem gospodarstwa rolnego?

Odp. Agregat uprawowy został od dnia 01.04.2018 przeznaczony wyłącznie na potrzeby gospodarstwa Wnioskodawczyni, wykorzystywany do uprawy pół Wnioskodawczyni.

3. Należy wskazać czy Wnioskodawczyni dokonała przekazania agregatu uprawowego wyłącznie na potrzeby osobiste? Jeśli tak to należy wskazać:

a.

na czym polegało wykorzystywanie w ramach realizacji potrzeb osobistych?

b.

czy czynność przekazania do majątku osobistego była czynnością odpłatną czy nieodpłatną? Jeżeli odpłatną, to należy wskazać, jaka była forma odpłatności?

c.

w jaki sposób zostało udokumentowane przekazanie agregatu uprawowego wyłącznie na potrzeby osobiste?

d.

czy czynność przekazania agregatu uprawowego wyłącznie na potrzeby osobiste została udokumentowana fakturą?

e.

czy czynność przekazania agregatu uprawowego wyłącznie na potrzeby osobiste była czynnością opodatkowaną, zwolnioną czy niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT?

f.

czy Wnioskodawczyni wykorzystywała agregat uprawowy również na cele związane z prowadzeniem gospodarstwa rolnego? Jeśli tak to na jakich zasadach, i czy odpłatnie czy nieodpłatnie?

Odp. a) agregat służył do uprawiania gruntów Wnioskodawczyni,

b)

czynność przekazania do majątku osobistego była czynnością nieopodatkowaną,

c)

udokumentowanie przekazania agregatu uprawowego wyłącznie na potrzeby osobiste odbyło się w formie adnotacji na druku "Spis z natury",

d)

czynność przekazania nie została udokumentowana fakturą (upłynął 5-cioletni okres od oddania do użytku maszyny),

e)

czynność nie podlegała podatkowi VAT i nie odprowadzono podatku VAT,

f)

agregat początkowo był wykorzystywany od dnia zakupu 28.06.2011 do świadczenia usług rolniczych a od 2015 r. z chwilą zakupu gruntów rolnych również do własnego gosp. rolnego nieodpłatnie.

4. Do jakich czynności Wnioskodawczyni wykorzystywała agregat uprawowy objęty zakresem wniosku w okresie, gdy była czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i w okresie gdy nie była czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, tj. czy do czynności:

a.

opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

c.

niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Odp. Będąc czynnym podatnikiem VAT agregat był wykorzystywany do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, natomiast po przejściu na zwolnienie VAT Wnioskodawczyni nie świadczyła nim żadnych usług.

5. Czy Wnioskodawczyni wykorzystywała przedmiotowy agregat uprawowy w okresie, gdy była czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług wyłącznie do czynności zwolnionych?

Odp. Nie.

6. Czy Wnioskodawczyni wykorzystywała przedmiotowy agregat uprawowy w okresie, gdy nie była czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług wyłącznie do czynności zwolnionych?

Odp. Wnioskodawczyni nie wykonywała usług rolniczych.

7. Należy wskazać dokładną datę sprzedaży agregatu uprawowego objętego zakresem wniosku?

Odp. data sprzedaży agregatu 12 maja 2020 r.

8. Należy podać cenę sprzedaży ww. agregatu uprawowego (wartość brutto)?

Wartość brutto sprzedaży agregatu 30.000 zł.

9. Czy Wnioskodawczyni dokonuje dostaw towarów lub świadczy usługi, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.)? Jeżeli tak, to należy wskazać których z towarów lub usług wskazanych w tym przepisie (art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług) to dotyczy.

Odp. Wnioskodawczyni nie dokonuje dostaw towarów oraz nie świadczy usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 Ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług.

10. Należy wskazać czy wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 z uwzględniłem art. 113 ust. 2 ustawy o VAT, dokonywanej przez Wnioskodawczynię w 2019 r. przekroczyła kwotę 200.000 zł?

Odp. Nie dotyczy.

11. Jaka była wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 z uwzględniłem art. 113 ust. 2 ustawy o VAT, dokonywanej przez Wnioskodawczynię do momentu sprzedaży agregatu uprawowego?

Odp. Nie dotyczy.

12. Czy przedmiotowy agregat uprawowy jest zaliczony na podstawie przepisów o podatku dochodowym do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji?

Odp. Wnioskodawczyni nie odliczała amortyzacji środków trwałych ponieważ prowadząc działalność "Usługi dla rolnictwa" Wnioskodawczyni opodatkowana była zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy Wnioskodawczyni jest zobowiązana do zapłaty podatku VAT od sprzedanej maszyny rolniczej - agregatu uprawowego?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku):

Wnioskodawczyni uważa, że nie jest zobowiązana do zapłaty podatku VAT od sprzedanej maszyny rolniczej - agregatu uprawowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie ust. 2 przywołanego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 2 pkt 15 ustawy, działalność rolnicza obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję pojęcia "działalność gospodarcza" (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Jak stanowi art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Według ust. 5 wskazanego artykułu, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Przez rolnika ryczałtowego - w myśl art. 2 pkt 19 ustawy - rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Jak stanowi pkt 20 tego artykułu, przez produkty rolne rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Natomiast stosownie do ust. 3 przywołanego artykułu, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji, dzierżawa, świadczenie usług innych niż rolnicze), co do zasady podlega opodatkowaniu wg stawek właściwych dla tych czynności.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, który stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Jak stanowi ust. 2 przywołanego artykułu, w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Ze wskazanych przepisów wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne.

Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z ust. 9 ww. artykułu, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę, o czym stanowi ust. 10 tego artykułu.

Z ust. 2 tegoż artykułu wynika, że do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

2.

odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a.

transakcji związanych z nieruchomościami,

b.

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c.

usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych; 3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

* energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),

* wyrobów tytoniowych,

* samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c.

budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d.

terenów budowlanych,

e.

nowych środków transportu,

f.

następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

* preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

* komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

* urządzeń elektrycznych i nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (PKWiU 27),

* maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g.

hurtowych i detalicznych części do:

* pojazdów samochodowych (PKWiU 45.3),

* motocykli (PKWiU 45.4);

2.

świadczących usługi:

a.

prawnicze,

b.

w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c.

jubilerskie,

d.

ściągania długów, w tym factoringu;

3.

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Z treści przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że od dnia 01.09.2010 Wnioskodawczyni wykonywała usługi dla rolników w zakresie uprawy rolnej, oprysków, żniw, wywozu słomy, obornika. Jako czynny podatnik podatku VAT w 2011 r. Wnioskodawczyni zakupiła agregat uprawowy i otrzymała zwrot VATu naliczonego w związku z zakupem śr. trwałego. Działalność gospodarczą "Usługi dla rolników" Wnioskodawczyni zakończyła 31.03.2018 i złożyła ostatnią deklarację VAT-7. Wnioskodawczyni pozostał agregat uprawowy, który po zakończeniu działalności przeznaczyła na potrzeby związane z dalszym prowadzeniem gospodarstwa rolnego. Wnioskodawczyni zrezygnowała z bycia czynnym podatnikiem VAT i w zgłoszeniu VAT-R zadeklarowała chęć skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Agregat uprawowy został od dnia 01.04.2018 przeznaczony wyłącznie na potrzeby gospodarstwa Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni w okresie, gdy nie była czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług nie wykonywała usług rolniczych. Wnioskodawczyni nie dokonuje dostaw towarów oraz nie świadczy usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Rozpatrując kwestę zwolnienia od podatku sprzedaży agregatu uprawowego, należy wziąć pod uwagę zapisy art. 113 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, iż osiągnięcie przez rolnika ryczałtowego przychodów z tytułu sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej przekraczających kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 u.p.t.u. nie powoduje utraty zwolnienia o którym mowa w tymże przepisie - przychodów z tytułu tejże sprzedaży nie wlicza się bowiem do sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

W przedmiotowej sprawie sprzedaż agregatu uprawowego jest działalnością inną niż działalność rolnicza.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni oprócz sprzedaży agregatu uprawowego nie dokonuje innej sprzedaży niż tej określonej w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Zatem z tytułu prowadzenia działalności innej niż rolnicza Wnioskodawczyni nie przekroczyła kwoty 200 000 zł bowiem - jak wskazano we wniosku - wartość sprzedaży wyniosła 33.000 zł.

Mając zatem na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni dokonując sprzedaży agregatu uprawowego mogła korzystać ze zwolnienia podmiotowego z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do zapłaty podatku VAT od sprzedanej maszyny rolniczej.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni uznano za prawidłowe

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy i stanowiska Wnioskodawcy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl