0113-KDIPT1-3.4012.269.2022.2.ALN - Moment wystawienia paragonu fiskalnego z tytułu usługi mycia pojazdów w myjni automatycznej z możliwością wydawania reszty

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 sierpnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.269.2022.2.ALN Moment wystawienia paragonu fiskalnego z tytułu usługi mycia pojazdów w myjni automatycznej z możliwością wydawania reszty

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy momentu wystawienia paragonu fiskalnego z tytułu realizowanej usługi mycia pojazdów na myjni automatycznej z możliwością wydawania reszty w przypadku zapłaty dokonywanej gotówką. Uzupełniliście go Państwo pismem z 26 lipca 2022 r. (data wpływu 1 sierpnia 2022 r.) Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność na terytorium Polski m.in. w zakresie prowadzenia bezdotykowych myjni samochodowych. Realizacja usługi następuje w ten sposób, że kierowca po zajęciu stanowiska w myjni, wpłaca pieniądze w formie bezgotówkowej (kartą) lub gotówką do automatu. Pieniądze te mogą być zwrócone (w przypadku gotówki) na okoliczność rezygnacji kierowcy z usługi mycia. Pieniądze przyjmowane są w depozyt bez możliwości rozporządzania nimi przez Wnioskodawcę i rozliczane po zakończeniu realizowanej usługi mycia. Po dokonanej wpłacie realizowane jest mycie według wyboru kierowcy. Po zakończonym myciu wydawana jest reszta w przypadku gdy wpłacona gotówka przewyższa koszt usługi. Pieniądze za zrealizowaną usługę stanowią z tym momentem zapłatę za usługę.

Na pytania postawione w wezwaniu, o treści:

1. Czy prowadzą Państwo sprzedaż usług mycia pojazdów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, tj. samoobsługowych myjni bezdotykowych?

* Jeśli tak, prosimy wskazać z jakiego powodu zakres Państwa działalności wskazany w KRS nie obejmuje tej usługi?

* Jeśli nie, to prosimy wskazać czy planujecie Państwo świadczyć usługi mycia pojazdów z wykorzystaniem samoobsługowych myjni bezdotykowych - prosimy wskazać datę od kiedy zamierzają Państwo świadczyć te usługi?

2. Czy ewidencjonują Państwo świadczenie usług mycia pojazdów z wykorzystaniem samoobsługowych myjni bezdotykowych przy zastosowaniu specjalnych kas rejestrujących umieszczanych w urządzeniu do automatycznej sprzedaży, tj. myjni?

3. Czy kwota wpłacona przez klienta podlega całkowitemu zwrotowi, gdy klient zrezygnuje z usługi mycia pojazdów? Jak przebiega ten proces, w jaki sposób klient dokonuje rezygnacji? Czy wydają Państwo jakiś dokument o anulowaniu transakcji? Jeśli tak, to jaki

4. W jaki sposób jest rozliczana usługa mycia pojazdów? Proszę dokładnie opisać, w jaki sposób ta usługa przebiega. Prosimy opisać procedurę zakończenia i rozliczenia usługi mycia pojazdów w sytuacji:

* kiedy automat wydaje resztę za świadczoną usługę,

* kiedy automat nie wydaje reszty za świadczona usługę.

odpowiedzieliście Państwo:

1. Tak. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż, usług mycia pojazdów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, tj. samoobsługowych myjni bezdotykowych. Jednak zakres tej działalności jest bardzo ograniczony. Zgodnie z art. 40 pkt 1 ustawy o KRS w KRS ujawnia się jedynie do 10 pozycji PKD (1 przeważającą oraz do 9 pozostałych zakresów działalności). Ze względu na powyższy marginalny zakres przedmiotowej działalności oraz ograniczone możliwości wskazywania pozycji PKD w KRS. Informacja w tym zakresie nie jest ujawniona w KRS.

2. Na chwilę obecną sprzedaż nie jest ewidencjonowana za pomocą kasy umieszczonej w urządzeniu.

3. Gdy klient chce zrezygnować z usługi może w ciągu 1 -2 sekund po wybraniu przycisku wyboru programu nacisnąć przycisk "Zakończ mycie" - system wydaje pełną wpłaconą kwotę w bilonie (nominały monet zależą od konfiguracji systemu). Nie są to te same monety/banknoty co wpłacone. Nie wydajemy żadnego potwierdzenia anulowania transakcji. Opcja możliwa tylko w wypadku systemów z wydawaniem reszty. W przypadku systemów bez wydawania reszty nie ma możliwości rezygnacji.

4.

Tabela1: Kiedy automat nie wydaje reszty:

Działania klienta

Działanie sytemu

Klient wrzuca wybraną przez siebie kwotę do czytnika w pulpicie sterującym.

Kwota jest wyświetlana na wyświetlaczu LED.

Klient wybiera program, od którego chce rozpocząć mycie.

System przelicza wpłaconą kwotę na czas wg cennika ustalonego przez właściciela myjni, po czym wyświetla go.

Klient realizuje mycie wybierając wg własnej woli programy

System odlicza czas co sekundę wyświetlając pozostałą opłaconą ilość sekund.

Gdy pozostały czas spadnie do 0, system wyświetla End.

Tabela 2: Kiedy automat wydaje resztę:

Działania klienta

Działanie sytemu

Klient wrzuca wybraną przez siebie kwotę do czytnika w pulpicie sterującym.

Kwota jest wyświetlana na wyświetlaczu LED.

Klient wybiera program, od którego chce rozpocząć mycie

System przelicza wpłaconą kwotę na czas wg cennika ustalonego przez właściciela myjni, po czym wyświetla go.

Klient realizuje mycie wybierając wg własnej woli programy

System odlicza czas co sekundę wyświetlając pozostałą opłaconą ilość sekund.

Klient naciska przycisk "Zakończ mycie"

Pozostały czas jest przeliczany na niewykorzystaną kwotę wg cennika. Kwota ta po zaokrągleniu w dół do pełnych złotówek jest wydawana w postaci bilonu (nominały monet zależą od konfiguracji systemu).

System wyświetla End.

W związku z powyższymi odpowiedziami nie zmienia się stanowisko Wnioskodawcy.

Pytanie

Kiedy z tytułu realizowanej usługi mycia pojazdów Wnioskodawca powinien ewidencjonować sprzedaż poprzez wystawienie paragonu fiskalnego w przypadku zapłaty dokonywanej gotówką?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1 i 2 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (dalej: Rozporządzenie) "podatnicy, prowadząc ewidencję:

1)

wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12;

2)

w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości albo części należności (zapłaty):

a.

w gotówce - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny z chwilą jej otrzymania".

W opisanym stanie faktycznym nie można mówić o dokonanej zapłacie w gotówce "przed dokonaniem sprzedaży" w rozumieniu § 6 Rozporządzenia, gdyż do momentu rozpoczęcia realizowania usługi mycia pojazdu kierowca może wycofać się z transakcji, odbierając wpłaconą przez siebie kwotę pieniężną w gotówce, a Wnioskodawca nie może tymi środkami rozporządzać.

W związku z powyższym paragon fiskalny powinien być wystawiony podczas dokonania sprzedaży z momentem zakończenia realizacji usługi mycia pojazdu zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia, wtedy też następuje rozliczenie wpłaconych pieniędzy oraz wydanie reszty.

Analogicznie sytuacja wygląda w automatach vendingowych, w których wpłaca się określoną kwotę, wybiera produkt, który się zakupuje, a automat wydaje resztę, co powoduje, że paragon fiskalny jest wystawiany z momentem sprzedaży produktu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się:

Każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie fakt, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Zatem czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Świadczenie usług to określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Opodatkowaniu podatkiem VAT - co do zasady - podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonywanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Co istotne, ww. świadczenie musi zostać wykonane przez działającego w tym zakresie podatnika podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzicie Państwo bezdotykowe myjnie samochodowe. Realizacja usługi następuje w ten sposób, że kierowca po zajęciu stanowiska w myjni, wpłaca gotówkę do automatu. Pieniądze te mogą być zwrócone na okoliczność rezygnacji kierowcy z usługi mycia. Pieniądze przyjmowane są w depozyt bez możliwości rozporządzania nimi przez Państwa i rozliczane są po zakończeniu realizowanej usługi mycia. Po wpłacie realizowane jest mycie według wyboru kierowcy. Po zakończonym myciu wydawana jest reszta w przypadku gdy wpłacona gotówka przewyższa koszt usługi.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy, zgodnie z którym:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. m rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2442), od 1 lipca 2022. obowiązkiem ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących objęto usługi mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0) - w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).

Na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 czerwca 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2022 r. poz. 1368) zmianie uległ termin z 1 lipca 2022 r. na 1 października 2022 r. dotyczący obowiązku instalacji kas rejestrujących dla pomiotów świadczących usługi mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0) - w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).

Sposób prowadzenia przez podatników ewidencji oraz warunki używania kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625) zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie kas.

§ 2 pkt 16 rozporządzenia w sprawie kas stanowi, że:

Przez paragon fiskalny albo fakturę rozumie się dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży.

Natomiast w myśl § 6 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas:

Podatnicy, prowadząc ewidencję:

1)

wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12;

2)

w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości albo części należności (zapłaty):

a)

w gotówce - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny z chwilą jej otrzymania,

b)

za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny niezwłocznie po jej uznaniu na rachunku podatnika, nie później niż z końcem miesiąca, w którym została uznana na rachunku podatnika, a jeżeli przed końcem tego miesiąca dokonano sprzedaży, nie później niż z chwilą jej dokonania;

§ 12 rozporządzenia w sprawie kas stanowi, że:

W przypadku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas umieszczanych w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność i wydają towar lub świadczą usługę, podatnik może nie wystawiać paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej, jeżeli zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży poprzez ich odpowiednie wyświetlenie na urządzeniu do automatycznej sprzedaży towarów i usług w sposób określony w przepisach o wymaganiach technicznych (kryteriach i warunkach technicznych) dla kas.

Dla ustalenia momentu wystawienia paragonu fiskalnego z tytułu realizowanej usługi mycia pojazdów na myjni automatycznej z możliwością wydawania reszty w przypadku zapłaty dokonywanej gotówką istotne jest określenie momentu wykonania przez Państwa usługi.

Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Należy wskazać, że dla celów powstania obowiązku podatkowego wykonanie usługi następuje z chwilą jej faktycznego dokonania, z wyjątkiem przypadków, w których przepisy ustawy określają wprost ten moment.

Obowiązek podatkowy rodzi również otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem usługi.

Stosownie do art. 19a ust. 8 ww. ustawy:

Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:

1)

dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;

2)

dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.

Zatem podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Art. 19a ust. 1 ustawy, formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Jednakże, w sytuacji, gdy przed wykonaniem usługi podatnik otrzyma całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Moment powstania obowiązku podatkowego wymaga od wykonawcy danej usługi prawidłowego określenia momentu jej wykonania. Ustawa nie definiuje tego momentu, ani w żaden sposób nie precyzuje jakimi kryteriami należy posługiwać się dla jego określenia. Zatem o faktycznym wykonaniu usługi decyduje jej charakter.

Ustawodawca nie zamieścił w treści ustawy definicji zaliczki ani przedpłaty. Zgodnie więc ze Słownikiem języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa - www.sjp.pwn.pl), zaliczka to część należności wpłacana lub wypłacana z góry na poczet należności. Zatem zaliczkę wpłaca się na poczet przyszłej dostawy towarów lub przyszłego wykonania usługi przed faktyczną dostawą lub faktycznym wykonaniem usługi. Natomiast przez przedpłatę należy rozumieć określoną sumę pieniędzy, stanowiącą część ceny towaru lub usługi, wpłacaną z góry w celu uzyskania gwarancji zakupu lub wykonania usługi w określonym terminie. Zatem, zaliczka jak również przedpłata jako zapłata na poczet przyszłej należności musi być powiązana z konkretną transakcją.

Aby uznać wpłacaną kwotę za zaliczkę/przedpłatę na poczet przyszłych dostaw towarów lub świadczenia usług, istotne jest aby:

* przyszłe świadczenie było jasno określone w sposób umożliwiający jego identyfikację,

* strony świadczenia, w momencie wpłaty zaliczki/przedpłaty, nie miały woli dokonywania jego zmian w przyszłości.

Obowiązek podatkowy nie powstanie w sytuacji, gdy strony nie dokonały ostatecznego skonkretyzowania przyszłych dostaw, na poczet których dokonano wcześniej wpłaty.

W wyroku z dnia 21 lutego 2006 r. w sprawie C-419/02 (BUPA H i in.) Trybunał Sprawiedliwości UE wskazał, że w stosunku do przedpłaty na przyszłe dostawy towarów obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje tylko, jeśli w momencie dokonania tej przedpłaty wszelkie okoliczności mające znaczenie dla przyszłej dostawy są znane, a towary zostały szczegółowo określone. Przepis art. 10 ust. 2 akapit trzeci szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. U.UE.L 145.1 z późn. zm.), obecnie art. 65 Dyrektywy Rady 2006/112/WE, umożliwia Państwom Członkowskim wprowadzenie zasady, że obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie w czasie późniejszym od zaistnienia zdarzenia podatkowego w trzech przypadkach:

* nie później niż w chwili wystawienia faktury lub dokumentu uznawanego za fakturę;

* nie później niż w momencie pobrania ceny;

* bądź w przypadku, kiedy faktura lub dokument uznawany za fakturę nie jest wystawiony lub jest wystawiony z opóźnieniem, w określonym terminie od daty zdarzenia podatkowego.

Przepis art. 10 ust. 2 akapit drugi szóstej dyrektywy 77/388/EWG odchodzi od tego porządku chronologicznego przewidując, że w przypadku dokonania płatności zaliczkowej obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje zanim dostawa towarów lub świadczenie usług zostaną wykonane. Aby obowiązek podatkowy powstał w takiej sytuacji wszelkie okoliczności mające znaczenie dla zaistnienia zdarzenia podatkowego, tzn. przyszła dostawa lub świadczenie usług muszą już być znane, a zatem w szczególności w momencie dokonania takiej zapłaty, towary i usługi powinny być szczegółowo określone. Ponadto opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają dostawy towarów i świadczenie usług a nie płatności dokonane z tytułu tych transakcji.

W konsekwencji w zakresie art. 10 ust. 2 akapit drugi szóstej dyrektywy 77/388/EWG nie mieści się przedpłata taka jak będąca przedmiotem postępowania przed sądem krajowym, dokonana w kwocie ryczałtowej na towary wskazane w sposób ogólny w wykazie który może zostać w każdej chwili zmieniony za porozumieniem nabywcy i sprzedawcy, z którego nabywca może ewentualnie wybrać towary na podstawie umowy, którą może on w każdej chwili rozwiązać odzyskując w całości niewykorzystaną przedpłatę (obecnie odpowiednikiem art. 10 VI Dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. jest art. 65 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej). Zbieżny z powyższym pogląd wyrażony został w wyroku TSUE w sprawie C-277/05 (Societe thermale d'Eugenieles-Bains).

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów Dyrektywy 77/388/EWG oraz orzecznictwa TSUE, jeśli warunki dotyczące rodzaju i ilości sprzedawanych towarów, nie są znane w chwili wpłaty pieniędzy przez klienta, nie powinno się traktować przedmiotowych wpłat jako przedpłaty, zaliczki, zadatku, o których mowa w powołanym art. 19a ust. 8 ustawy.

Zatem, opodatkowanie wpłat otrzymanych przed dostawą towarów następuje w przypadku, gdy dostawca będzie w stanie powiązać (przyporządkować) dokonaną wpłatę z konkretnym zamówieniem, czyli skonkretyzowanym towarem. Warunku tego nie będzie spełniała kwota wpłacona przez nabywcę w momencie, gdy nie zostało złożone konkretne zamówienie z wykazem towarów.

Podobnie wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 28 lipca 2009 r. sygn. akt I FSK 932/08. Sąd uznał, że: "dla uznania wpłaconej kwoty jako zaliczki na poczet wykonanych usług, w rozumieniu art. 19 ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), istotnym jest, aby przyszłe świadczenie było określone w sposób jednoznaczny co do rodzaju towaru bądź usługi, tzn. w sposób umożliwiający ich identyfikację, a dodatkowo strony tego świadczenia, w momencie wpłaty zaliczki, nie mają woli dokonywania jego zmian w przyszłości".

Zatem aby zapłatę na poczet przyszłych należności uznać za zaliczkę/przedpłatę, muszą zostać spełnione następujące przesłanki:

* zapłata musi zostać dokonana na poczet konkretnej transakcji, tj. przyszłe świadczenie powinno być określone co do rodzaju w sposób jednoznaczny (określone powinny być cechy identyfikujące rodzaj towaru bądź usługi),

* konkretyzacja przyszłego świadczenia powinna być wystarczająco dokładna dla określenia zasad opodatkowania świadczenia, tj. w szczególności należy móc określić miejsce świadczenia i stawkę opodatkowania,

* w momencie wpłaty zaliczki strony nie mają intencji zmiany świadczenia w przyszłości.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że dopiero z chwilą umycia przez klienta pojazdu znana jest Państwu wartość wyświadczonej usługi. Po zakończonym myciu automat wydaje resztę w przypadku gdy wpłacona gotówka przewyższa koszt usługi. Kwotą wrzuconą do automatu przez klienta nie możecie Państwo rozporządzać. Jeśli klient zrezygnuje z usługi mycia kwota zostanie zwrócona przez automat. W konsekwencji obowiązek podatkowy dla usługi bezdotykowego mycia pojazdów na myjni automatycznej z możliwością wydawania reszty w przypadku zapłaty dokonywanej gotówką, będzie powstawał zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy z chwilą wykonania usługi i faktycznego rozliczenia należnej opłaty.

Moment ewidencjonowania (wystawienia paragonu) określają przepisy § 6 ust. 1 pkt 1 i 2 wskazanego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Z przepisów tych wynika, że moment ewidencjonowania zależy od tego, czy podatnik otrzymał zapłatę lub cześć zapłaty przed dokonaniem sprzedaży, a jeżeli otrzymał taką zapłatę lub jej część - od sposobu jej otrzymania.

W przedmiotowej sprawie czynności w istocie dzieją się w czasie rzeczywistym w ciągu kilku, kilkunastu czy maksymalnie kilkudziesięciu minut - tyle bowiem trwa zwyczajowo mycie samochodu. Jeżeli zatem klient najpierw wrzuca gotówkę do automatu, następnie od razu rozpoczyna mycie samochodu (rezygnacja z usługi możliwa jest bowiem wyłącznie do 2 sekund poprzez wybór przycisku "zakończ mycie") i po umyciu dopiero (jak wynika z opisu) następuje rozliczenie transakcji i wydanie przez automat ewentualnej reszty, to należy uznać, że płatność jest dokonywana podczas sprzedaży usługi.

Zatem w okolicznościach niniejszej sprawy, w myśl § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas, obowiązek wystawienia paragonu fiskalnego z tytułu realizowanej usługi mycia pojazdów na myjni automatycznej w przypadku zapłaty dokonywanej gotówką, powstanie w momencie wykonania usługi mycia pojazdu i faktycznego rozliczenia należnej opłaty.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl