0113-KDIPT1-3.4012.26.2022.2.JM - Korekta faktury VAT RR w związku z podwyższeniem ceny sprzedaży materiału siewnego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 kwietnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.26.2022.2.JM Korekta faktury VAT RR w związku z podwyższeniem ceny sprzedaży materiału siewnego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 26 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wystawienia korekty do faktury VAT RR w związku z podwyższeniem ceny sprzedaży materiału siewnego z zastosowaniem zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 14 marca 2022 r. (wpływ 14 marca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca od 2011 r. prowadzi gospodarstwo rolne. Do dnia 31 grudnia 2021 r. posiadał status rolnika ryczałtowego zwolnionego z podatku na podstawie art. 43 ust. 1

pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Dnia 6 listopada 2020 r. Wnioskodawca podpisał umowę kontraktacji na dostawę nasion trawy ze zbioru z roku następnego tj. z 2021 r. W umowie zawarto zapis, że cena sprzedaży po dostarczeniu nasion po zbiorze wyniesie 60% przewidywanej ostatecznej ceny sprzedaży. Ustalono też, że w kolejnych miesiącach kupujący przeprowadzi badania próbek dostarczonego materiału siewnego a następnie, na koszt producenta (Wnioskodawcy), podda go koniecznemu czyszczeniu i suszeniu. Do końca lutego roku następującego po zbiorze (w tym wypadku będzie to luty 2022 r.) kupujący przedstawi producentowi pełne rozliczenie zawierające ostateczną cenę za dostarczony surowiec, uwzględniające koszty czyszczenia i suszenia nasion. Na podstawie tego rozliczenia Wnioskodawca (producent) wystawi fakturę korygującą zwiększającą wartość sprzedaży. Dnia 29 września 2021 r. Wnioskodawca (producent) dostarczył nasiona trawy a w związku z posiadaniem przez niego statusu rolnika ryczałtowego kupujący wystawił do tej dostawy fakturę VAT RR zgodnie z art. 116 ustawy. Zastosowano cenę sprzedaży zgodnie z zapisami umowy kontraktacji tj. 60% przewidywanej ostatecznej ceny sprzedaży. Z dniem 1 stycznia 2022 r. Wnioskodawca zrezygnował ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, stając się czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z zapisami zawartej umowy kontraktacji w lutym 2022 r. konieczne będzie wystawienie faktury korygującej do faktury VAT RR z września 2021 r., zwiększającej wartość sprzedaży.

Na pytania:

1) Czy sprzedał Pan nasiona trawy (materiał siewny) na rzecz nabywcy będącego czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?

2) Czy nasiona trawy (materiał siewny) pochodziły z Pana działalności rolniczej?

3) Czy w związku z czyszczeniem i suszeniem nasion trawy (materiału siewnego), których koszty poniesie Pan, obciąży Pan tymi kosztami nabywcę nasion trawy (materiału siewnego) przy ostatecznym rozliczeniu dostawy towaru? Jeśli tak, to prosimy wskazać czy w związku z obciążeniem nabywcy towaru kosztami czyszczenia i suszenia nasion trawy (materiału siewnego) koszty te podwyższą cenę sprzedaży nasion trawy (materiału siewnego), którą Pan zrealizował?

4) Jeśli nie obciąży Pan nabywcy towaru kosztami czyszczenia i suszenia nasion trawy (materiału siewnego) ani koszty te nie podwyższą ceny sprzedaży nasion trawy (materiału siewnego), to jakie okoliczności będą miały wpływ na podwyższenie ostatecznej ceny sprzedaży?

Odpowiedział Pan:

Sygnatura sprawy: 0113-KDIPT1-3.4012.26.2022.1.JM - uzupełnienie treści wniosku z dnia 26 stycznia 2022 r.

Poniżej znajdują się odpowiedzi na zadane w wezwaniu do uzupełnienia wniosku pytania: Ad. 1. Nasiona trawy zostały sprzedane na rzecz czynnego podatnika VAT. Ad. 2 Nasiona trawy pochodziły z prowadzonej przez Pana działalności rolniczej. Ad. 3 Zgodnie z zawartą umową kontraktacji cena materiału siewnego na fakturze VAT RR wystawianej we wrześniu 2021 r., tj. w momencie dostarczenia materiału siewnego do odbiorcy, stanowi 60% przewidywanej ostatecznej ceny sprzedaży. Ostateczna cena sprzedaży ustalana jest przez nabywcę materiału siewnego na podstawie stawek rynkowych za dany materiał siewny obowiązujących w czasie ostatecznego rozliczenia (w tym wypadku w lutym 2022 r.). Dodatkowo nabywca wylicza też koszty poniesione przez niego w okresie od września 2021 r. do lutego 2022 r. na suszenie i czyszczenie nasion trawy w celu uzyskania ich wymaganej jakości. Koszty tego czyszczenia zostaną odjęte od ostatecznej ceny materiału siewnego. Może to wyglądać następująco: 1. We wrześniu gospodarstwo dostarcza do nabywcy 10 ton nasion trawy, cena przewidywana 4000 zł za tonę. 2. W momencie dostawy nasion zostaje wystawiona faktura VAT RR dla rolnika ryczałtowego na 60% przewidywanej ostatecznej ceny tj. 10 ton x (4000 zł x 60%) = 10 ton x 2400 zł/t = 24000 zł netto (+ zryczałtowany podatek VAT 7%) 3. Zgodnie z wyliczeniem nabywcy koszty suszenia i czyszczenia przez okres IX 2021 r. - II 2022 r. wyniosły 100 zł netto na tonę materiału siewnego. 4. W lutym powinna zostać wystawiona korekta do faktury VAT RR z września 2021 r. Ustalono, że ostateczna cena sprzedaży, uwzględniająca bieżące ceny rynkowe to 4200 zł/tonę netto. Zostaje ona pomniejszona o koszty czyszczenia w kwocie 100 zł/tonę netto co daje ostateczną cenę 4100 zł/tonę netto: 10 ton x 4100 zł = 41000 zł netto. Korekta powinna więc być wystawiona w lutym 2022 r. na kwotę: 41000 zł - 24000 zł = 17000 zł netto (+zryczałtowany podatek VAT 7%). Ad. 4 Na podwyższenie ostatecznej ceny sprzedaży będą miały wpływ zapisy umowy kontraktacji, które mówią, że pierwsza faktura będzie wystawiona na jedynie 60% przewidywanej ostatecznej ceny. Ze względu na szereg czynników mających wpływ na tą cenę (nieznane parametry jakościowe nasion w momencie dostawy, koszt czyszczenia i suszenia, notowania cen rynkowych za nasiona trawy na początku następnego roku) niemożliwe jest określenie tej ceny w momencie dostarczenia towaru do odbiorcy.

Pytanie

Czy fakturę korygującą (zwiększającą cenę sprzedaży) do faktury VAT RR z dnia 29 września 2021 r. powinien w lutym 2022 r. wystawić kupujący materiał siewny z zastosowaniem zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy faktura korygująca do faktury VAT RR z dnia 29 września 2021 r. powinna zostać wystawiona w lutym 2022 r. przez kupującego materiał siewny przy zastosowaniu zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3. Umowa kontraktacji na dostawę nasion trawy została zawarta z dużym wyprzedzeniem czasowym a w jej treści znalazły się zapisy mówiące o tym, że konieczne będzie wystawienie faktury korygującej do pierwotnej faktury sprzedaży. Zmiana ceny podyktowana jest niemożliwym na dzień dostawy oszacowaniem jakości surowca oraz kosztów jego czyszczenia i suszenia.

Konieczne jest przeprowadzenie szeregu czasochłonnych badań i zabiegów. W omawianym przypadku wystawienie faktury korygującej nie jest efektem okoliczności, o których strony umowy nie miały wcześniej wiedzy i o których dowiedziały się w bieżącym czasie. Wnioskodawca uważa więc, że skoro we wrześniu 2021 r. posiadał status rolnika ryczałtowego i korzystał ze zwolnienia z podatku VAT to faktura korygująca do faktury VAT RR wystawionej mu dnia 29 września 2021 r. powinna również zostać wystawiona przez kupującego materiał siewny, w dalszym ciągu przy zastosowaniu zwolnienia z VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą":

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej - rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Na podstawie art. 2 pkt 19 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym - rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Z treści art. 2 pkt 20 ustawy wynika, że:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o produktach rolnych - rozumie się przez to towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.).

Rozdział 2 Działu XII ustawy zawiera szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych.

Artykuł 117 ustawy stanowi, że:

Rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:

1)

wystawiania faktur;

2)

prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;

3)

składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;

4)

dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.

W myśl art. 116 ust. 1 ustawy:

Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Zgodnie art. 116 ust. 3 ustawy:

Faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu: "Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.".

Podkreślenia wymaga fakt, iż zgodnie z art. 116 ust. 4 ustawy:

W przypadku umów kontraktacji lub innych umów o podobnym charakterze oświadczenie,

o którym mowa w ust. 3, może być złożone tylko raz w okresie obowiązywania umowy. Oświadczenie to sporządza się jako osobny dokument. Dokument ten powinien zawierać elementy, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, oraz datę zawarcia i określenie przedmiotu umowy, datę sporządzenia tego dokumentu oraz czytelny podpis składającego oświadczenie. Dokument sporządza się w dwóch egzemplarzach. Oryginał jest przekazywany nabywcy.

Stosownie do art. 116 ust. 5 ustawy:

W przypadku rezygnacji ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 składający oświadczenie, o którym mowa w ust. 4, informuje o tym niezwłocznie nabywcę.

Ustawa nie zawiera przesłanek wskazujących na to, iż obrót towarowy prowadzony przez podatnika podatku VAT z rolnikami ryczałtowymi powinien być pozbawiony możliwości korygowania faktur VAT RR. Brak przepisów szczególnych, które regulowałyby kwestię korekty faktury VAT RR, nie oznacza, że nie ma podstaw do jej skorygowania. Mimo wyjątkowego charakteru tych faktur, podstawę do ich korekty stanowią - wobec braku przepisów szczególnych - przepisy ogólne obowiązujące przy korygowaniu faktur.

Na mocy art. 106j ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1)

podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

2)

(uchylony)

3)

dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4)

dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury - podatnik wystawia fakturę korygującą.

W świetle art. 106j ust. 2 ustawy:

Faktura korygująca powinna zawierać:

1)

(uchylony)

2)

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca - w przypadku faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej;

3)

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a)

określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,

b)

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;

4)

(uchylony)

5)

jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;

6)

w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

Artykuł 106j ust. 2a ustawy stanowi, że:

Faktura korygująca może zawierać:

1)

wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" albo "KOREKTA";

2)

przyczynę korekty.

Wystawioną zgodnie z ww. przepisami fakturę korygującą należy przekazać rolnikowi ryczałtowemu, który powinien potwierdzić jej odbiór. Wykazany w fakturze VAT RR podatek to kwota zryczałtowanego zwrotu podatku, która jest jednocześnie podatkiem naliczonym u wystawcy faktury. Korekta faktur VAT RR wpływa wyłącznie na zmianę podatku naliczonego u nabywcy towaru. Wystawca faktury VAT RR jest jednocześnie nabywcą towaru, tak więc za datę otrzymania faktury korygującej przyjmuje się datę jej wystawienia.

Jak wynika z przywołanych przepisów ustawy cechą szczególną dokumentowania transakcji zawieranych z rolnikiem ryczałtowym jest to, że fakturę z tytułu sprzedaży produktów rolnych przez rolnika ryczałtowego wystawia nie rolnik (sprzedawca), lecz nabywca będący podatkiem podatku od towarów i usług. Jeżeli zatem podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywa produkty rolne od rolnika ryczałtowego, to zgodnie z art. 116 ustawy, zobowiązany jest do zastosowania się do wskazanego w tym przepisie sposobu postępowania.

Wypłacony zwrot podatku stanowi dla nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego podlegającą odliczeniu w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, o ile spełnione zostały warunki określone w art. 116 ust. 6 ustawy. A zatem, gdy nabycie produktów rolnych związane jest z dostawą opodatkowaną, w określonym terminie nastąpiła zapłata należności na rachunek bankowy podmiotu będącego rolnikiem ryczałtowym w chwili realizacji dostawy, a w dokumencie stwierdzającym zapłatę należności za produkty rolne wskazano dane faktury potwierdzającej nabycie, wówczas w takiej sytuacji nabywcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę stanowiącą zryczałtowany zwrot podatku. Wskazać należy w tym miejscu, że istota przyjętego mechanizmu zwrotu podatku na rzecz rolnika ryczałtowego wyraża się w znajdujących swoje źródło w zasadzie neutralności podatku od towarów i usług gwarancjach realizacji uprawnienia nabywcy produktów do odzyskania zwrotu naliczonego rolnikowi ryczałtowemu podatku, nie zaś w utrudnianiu, czy też uniemożliwianiu wykonywania tego uprawnienia.

W myśl art. 29a ust. 17 ustawy:

W przypadku gdy podstawa opodatkowania uległa zwiększeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania.

Z przytoczonych uregulowań wynika, że faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze realizowane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku od towarów i usług, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich jej elementów, w szczególności w części dotyczących danych obligatoryjnych umieszczonych na fakturze. W konsekwencji, jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, również gdy nastąpił zwrot podatnikowi towarów i opakowań, udzielono rabatu, bądź upustów i obniżek cen.

Zatem, co do zasady, korygowanie pierwotnie wystawionej faktury, z przyczyn wskazanych wyżej, powinno nastąpić przez wystawienie przez wystawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.

Tym samym, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych.

Z wniosku wynika, że zgodnie z zawartą umową kontraktacji cena materiału siewnego na fakturze VAT RR wystawianej we wrześniu 2021 r., tj. w momencie dostarczenia materiału siewnego do odbiorcy, stanowi 60% przewidywanej ostatecznej ceny sprzedaży. Na podwyższenie ostatecznej ceny sprzedaży będą miały wpływ zapisy umowy kontraktacji, które mówią, że pierwsza faktura będzie wystawiona na jedynie 60% przewidywanej ostatecznej ceny. Ze względu na szereg czynników mających wpływ na tą cenę (nieznane parametry jakościowe nasion w momencie dostawy, koszt czyszczenia i suszenia, notowania cen rynkowych za nasiona trawy na początku następnego roku) niemożliwe jest określenie tej ceny w momencie dostarczenia towaru do odbiorcy.

W związku z powyższym, jeżeli w chwili dostawy nasion trawy (materiału siewnego), tj. we wrześniu 2021 r. był Pan rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku, to w przypadku zaistnienia w lutym 2022 r. przyczyny wystawienia korekty w odniesieniu do tej dostawy również działał Pan jako rolnik ryczałtowy zwolniony od podatku, pomimo że jak wskazał Pan w opisie sprawy, z dniem 1 stycznia 2022 r. zrezygnował Pan ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, stając się czynnym podatnikiem VAT. Wskazana w opisie spawy korekta faktury niewątpliwie związana będzie z transakcją (dostawą nasion trawy (materiału siewnego), w odniesieniu do której występował Pan jako rolnik ryczałtowy i tym samym również korekta związana będzie z dostawą zwolnioną od podatku.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że w tym przypadku korektę należy odnosić do stanu faktycznego istniejącego w momencie zrealizowanej dostawy i Pana statusu określonego na ten moment. W rozpatrywanym przypadku wystawienie faktury korygującej ma na celu prawidłowe wykazanie podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego w odniesieniu do wykazanej w fakturze pierwotnej dostawy w momencie, gdy był Pan rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku. Korekta będzie więc związana z dostawą nasion trawy (materiału siewnego), która miała miejsce we wrześniu 2021 r.

Przechodząc zatem do kwestii skorygowania faktury VAT RR w sytuacji gdy w dniu dostawy nasion trawy (materiału siewnego) był Pan rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku, a następnie zmienił Pan swój status stając się czynnym podatnikiem VAT, należy stwierdzić, że korekta ta powinna być udokumentowana zgodnie z art. 116 ust. 1 w zw. z art. 106j ust. 2 ustawy fakturą wystawioną przez nabywcę, przy zastosowaniu zwolnienia od podatku dla tego towaru. W takim bowiem przypadku dostawa realizowana była przez podmiot będący rolnikiem ryczałtowym.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że dostawa zrealizowana przez Pana na rzecz czynnego podatnika VAT, powinna być udokumentowana w sposób określający rzeczywisty przebieg transakcji. Zatem w przypadku skorygowania ceny, która jest związana z pierwotną dostawą nasion trawy (materiału siewnego), fakturę korygującą dla tej dostawy powinien wystawić nabywca - czynny podatnik podatku VAT. Faktura winna być wystawiona z zastosowaniem zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3.

Zatem Pana stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540

z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl