0113-KDIPT1-3.4012.178.2.ALN - Brak prawa do obniżenia przez miasto kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego m. in. budowy parkingów usprawniających funkcjonowanie punktów przesiadkowych oraz budowy dróg dla rowerów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 maja 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.178.2.ALN Brak prawa do obniżenia przez miasto kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego m. in. budowy parkingów usprawniających funkcjonowanie punktów przesiadkowych oraz budowy dróg dla rowerów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2018 r. (data wpływu) uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2018 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 kwietnia 2018 r. (data wpływu) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

(ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Gmina Miasto (dalej: "Miasto) jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto przystąpiło do realizacji partnerskiego projektu pn. "..." (dalej: "Projekt") realizowanego przez gminy wchodzące w skład Porozumienia Gmin. Obszaru Funkcjonalnego z dnia 30 marca 2015 r. o współpracy w zakresie realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Perspektywie Finansowej 2014-2020. W projekcie uczestniczy 11 gmin: Lider - Gmina... oraz 10 gmin partnerskich. W opracowanym Regulaminie zasad współpracy w zakresie terminowej realizacji oraz rozliczania Projektu, uszczegółowione zostały zasady porozumiewania się między partnerami i terminy obowiązujące we wspólnym działaniu na rzecz prawidłowej realizacji Projektu. Do zarządzania na poziomie strategicznym został powołany Komitet Sterujący. W skład Komitetu wchodzi po jednym przedstawicielu każdego z partnerów. Projekt "..." jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014 - 2020 Oś priorytetowa 5 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna, Działanie 5.6 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna dla Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Obszaru Funkcjonalnego. W dniu 29 grudnia 2017 r. Gmina..., jako Lider Projektu, w imieniu pozostałych gmin, podpisała umowę o dofinansowanie z Województwem. Każdy z partnerów realizuje własną część zadania na terenie swojej gminy i w ramach wspólnego wniosku o płatność samodzielnie rozlicza się z Instytucją Zarządzającą z realizowanych zadań. Każdy z partnerów ma różny poziom dofinansowania, określony w Projekcie, przy czym nie wyższy niż 85%. Dofinansowanie dla Miasta wynosi 83,94%. W ramach Projektu Miasto planuje zrealizować następujące zadania:

1. Budowa parkingów usprawniających funkcjonowanie punktów przesiadkowych zlokalizowanych na terenie miasta uzupełnionych możliwością wykorzystania roweru jako alternatywnego środka komunikacji w obszarze LOF. W ramach zadania wykonane zostaną

3 parkingi dla samochodów "...", z co najmniej 110 miejscami postojowymi, w tym 4 dla osób niepełnosprawnych. Parkingi będą zlokalizowane w pobliżu przystanków PKP i PKS; - 9 parkingów dla rowerów "..." (100 stanowisk postojowych).

2. Budowa dróg dla rowerów o długości ok. 10 km zlokalizowanych na terenie miasta, a także wyznaczenie ścieżek rowerowych o długości ok. 5 km Przewiduje się następujący zakres działań (w zależności od zakresu ingerencji w istniejącą infrastrukturę):

* przebudowa części chodników na drogi dla rowerów oraz w razie konieczności również pozostałej części chodnika przeznaczonego dla ruchu pieszych;

* budowa drogi rowerowej wraz z chodnikami (jako jeden ciąg komunikacyjny) lub ciągów pieszo-rowerowych;

* przebudowa przystanków autobusowych wraz z wymianą wiat;

* budowa ścieżek rowerowych,

* wyznaczenie ścieżek rowerowych.

3. Budowa 150 sztuk energooszczędnych lamp oświetleniowych, które będą zlokalizowane przy utworzonych parkingach oraz ciągach pieszo jezdnych i pieszo-rowerowych położonych wzdłuż linii kolejowej.

Działania podejmowane na terenie... mają na celu poprawę spójności komunikacyjnej obszaru, promocję publicznych środków transportu oraz zwiększenie możliwości wykorzystania roweru jako alternatywnego środka komunikacji, co przełoży się na zmniejszenie emisji C02 do atmosfery. Infrastruktura wytworzona w ramach Projektu będzie udostępniana nieodpłatnie. Miasto nie będzie pobierało opłat za korzystanie z wybudowanych, ogólnodostępnych obiektów, w tym parkingów. Podatek od towarów i usług stanowi koszt kwalifikowalny projektu, z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT. Realizując opisany Projekt Miasto będzie wykonywało zadania własne nałożone na jednostki samorządu terytorialnego przepisami ustawy o samorządzie gminnym. Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego. Oświadczenie to zamieszczono, ze względu na fakt, że podczas wydruku ORD-IN znika zaznaczenie pola E66.

W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca wskazał, że:

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu pn. "..." będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Partnerstwo na rzecz projektu pn. "..." reguluje Porozumienie Gmin. Obszaru Funkcjonalnego na rzecz przygotowania i realizacji Projektu "...", będącego częścią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Obszaru Funkcjonalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zawarte przez samorządy na podstawie art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2016 r. poz. 217). Strony Porozumienia ponoszą odpowiedzialność za prawidłową realizację Porozumienia w zakresie przypisanych im zadań. Każdy z Partnerów ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłową organizację przygotowania Projektu, realizacji, osiągnięcia wskaźników Projektu oraz ich utrzymania w okresie trwałości Projektu w zakresie realizowanych zadań. Lider Projektu oraz każdy z Partnerów odpowiada wobec osób trzecich za działania własne związane z realizacją Projektu.

Zgodnie z postanowieniami zawartego Porozumienia zakres odpowiedzialności Lidera Projektu obejmuje:

1.

reprezentowanie Partnerów przed Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa... (dalej: IZ RPO...), Instytucją Pośredniczącą Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (dalej: IP ZIT) oraz innymi instytucjami związanymi z monitoringiem czy kontrolą Projektu (z wyłączeniem sytuacji, w której wymagane jest osobiste uczestnictwo/zaangażowanie Partnera);

2.

koordynowanie prawidłowości działań Partnerów przy realizacji zadań, zawartych w Projekcie;

3.

zapewnienie udziału Partnerów w podejmowaniu decyzji i realizacji zadań, na zasadach określonych w niniejszym Porozumieniu;

4.

wsparcie Partnerów w realizacji powierzonych zadań;

5.

zapewnienie sprawnego systemu komunikacji z Partnerami oraz IZ RPO..., IP ZIT;

6.

merytoryczne przygotowanie i terminowe przedkładanie wniosków o płatność (dalej: WoP) do IZ RPO... celem rozliczenia wydatków w Projekcie oraz otrzymania środków na dofinansowanie zadań realizowanych przez wszystkich Partnerów, w tym monitorowanie wskaźników zadeklarowanych we wniosku o dofinansowanie (dalej: WoD);

7.

informowanie IZ RPO... i IP ZIT o problemach w realizacji Projektu, w tym o zamiarze zaprzestania jego realizacji lub o zagrożeniu nieosiągnięcia zaplanowanych wskaźników określonych we wniosku o dofinansowanie;

8.

koordynację działań partnerstwa na rzecz upowszechniania informacji o nim i jego celów;

9.

występowanie w roli wnioskodawcy przy ubieganiu się o środki na realizację Projektu;

10.

podpisanie pre-umowy oraz umowy o dofinansowanie (dalej: UoD) Projektu w imieniu Partnerów;

11.

sprawozdawanie, raportowanie i przesyłanie niezbędnych informacji na temat Projektu do IZ RPO... i IP ZIT, z uwzględnieniem zapisów wynikających z Porozumienia IZ/IP oraz IW IP; zapewnienie odpowiedniej liczby pracowników wykonujących powierzone im zadania niezbędne do realizacji Projektu oraz środków technicznych niezbędnych do efektywnego wypełniania obowiązków wynikających z

12.

pełnienia funkcji Lidera Projektu;

13.

przechowywanie w swojej siedzibie dokumentacji związanej z koordynowaniem realizacji Projektu, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;

14.

przedstawianie we wskazanych terminach Raportów rocznych z wypełniania obowiązku utrzymania trwałości projektu potwierdzających osiągnięcie i utrzymywanie wskaźników rezultatu.

Każdy z Partnerów upoważnił Lidera Projektu do reprezentowania Partnera wobec IZ RPO..., IP ZIT oraz Instytucji kontrolujących w działaniach związanych z realizacją Projektu (z wyłączeniem sytuacji, w której wymagane jest osobiste uczestnictwo/zaangażowanie Partnera). Pełnomocnictwo obejmuje w szczególności upoważnienie do zawarcia pre-umowy, UoD oraz do podpisywania aneksów do tych umów. Partnerzy upoważnili Lidera Projektu do reprezentowania Partnerów w spotkaniach i konferencjach związanych z realizacją i promocją Projektu, z jednoczesnym zapewnieniem możliwości udziału Stron Porozumienia. Lider Projektu nie może bez uzyskania uprzedniej zgody pozostałych Partnerów, w formie pisemnej pod rygorem nieważności, akceptować lub przedstawiać propozycji zmian zakresu Projektu lub warunków jego realizacji. Lider Projektu jest zobowiązany do współpracy z podmiotami zewnętrznymi, realizującymi badanie ewaluacyjne na zlecenie IZ RPO... lub innego podmiotu, który zawarł porozumienie z IZ RPO... na realizację ewaluacji, poprzez udzielanie każdorazowo na wniosek tych podmiotów dokumentów i informacji na temat realizacji Projektu, niezbędnych do przeprowadzenia badania ewaluacyjnego. Zgodnie z zapisami zawartego Porozumienia Partnerzy zobowiązali się do realizacji przypisanych im zadań w Projekcie z najwyższą starannością, w szczególności ponosząc wydatki celowo, rzetelnie, racjonalnie i oszczędnie, zapewniając wykonywanie czynności związanych z realizacją Projektu przez profesjonalną i wykwalifikowaną kadrę oraz w sposób, który zapewni prawidłową i terminową realizację Projektu oraz osiągnięcie celów (produktów i rezultatów) zakładanych we wniosku o dofinansowanie.

Partnerzy są nadto zobowiązani do realizacji Projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i procedurami w ramach RPO.... Partnerzy zobowiązani są w szczególności do:

1.

aktywnego uczestnictwa i współpracy w działaniach Partnerstwa mających na celu realizację Projektu;

2.

przygotowania wkładu merytorycznego do Fiszki, pre-umowy, WoD, UoD, WoP oraz wszelkich innych dokumentów wymaganych podczas przygotowania, realizacji i trwałości projektu.

3.

informowania Lidera Projektu o planowanych zmianach w zadaniach Partnera realizowanych w ramach Projektu;

4.

stosowania przyjętego systemu przepływu informacji i komunikacji między Partnerami określonego w Porozumieniu;

5.

udzielania na wniosek Lidera Projektu informacji i wyjaśnień, co do zadań realizowanych w ramach Projektu, w terminie i formie umożliwiającej Liderowi Projektu wywiązanie się z jego obowiązków względem IP ZIT oraz IZ RPO...;

6.

niezwłocznego informowania Lidera Projektu o przeszkodach w realizacji zadań, w tym o wszelkich opóźnieniach lub ryzyku nieosiągnięcia zaplanowanych wskaźników określonych w WoD;

7.

przedkładania do Lidera Projektu oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT;

8.

poddania się kontroli w zakresie prawidłowej realizacji zadań w Projekcie realizowanym przez IZ RPO... i IP ZIT oraz inne uprawnione do kontroli podmioty, w tym: a) dostęp do dokumentów związanych z realizacją projektu, w tym dokumentów księgowych, związanych z realizacją zadań bezpośrednio przez Strony Porozumienia lub wykonawców oraz dokumentów niezwiązanych bezpośrednio z realizacją projektu, o ile jest to konieczne do stwierdzenia kwalifikowalności wydatków w ramach projektu; b) umożliwienie uprawnionym podmiotom przeprowadzenia czynności kontrolnych, w tym dostępu do swojej siedziby i miejsca realizacji zadań bezpośrednio przez Strony Porozumienia lub wykonawców, udzielania informacji i wyjaśnień podmiotowi przeprowadzającemu kontrolę;

9.

współpracy z podmiotami zewnętrznymi, realizującymi badanie ewaluacyjne na zlecenie IZ RPO... poprzez udzielanie każdorazowo na wniosek tych podmiotów lub Lidera Projektu dokumentów i informacji na temat realizacji Projektu, niezbędnych do przeprowadzenia badania ewaluacyjnego;

10.

wykorzystania środków finansowych wyłącznie na realizację zadań realizowanych na mocy niniejszego Porozumienia zgodnie z § 5 ust. 2;

11.

realizowania zobowiązań wynikających z Porozumienia, UoD Projektu, IW IP i regulacji prawnych związanych z Projektem w takich terminach, aby Lider Projektu mógł wywiązać się z obowiązków wobec IP ZIT, IZ RPO... lub innych organów w terminach jego wiążących;

12.

uczestniczenia w spotkaniach zwoływanych przez Lidera Projektu;

13.

prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków Projektu w sposób przejrzysty zgodnie z zasadami określonymi w Wytycznych programowych dotyczących systemu wrażania RPO... 2014-2020 w zakresie EFRR, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Projektem;

14.

wydatkowania środków zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych lub zasadą konkurencyjności na warunkach określonych w UoD, prawie powszechnie obowiązującym i w wytycznych;

15.

otwarcia wyodrębnionego rachunku bankowego na środki otrzymane w formie zaliczki/refundacji w ramach Projektu;

16.

przedstawiania Liderowi Projektu informacji finansowych i sprawozdawczych w formie i terminach umożliwiających przygotowanie wszelkich dokumentów, w szczególności WoP, wynikających z Regulaminu, o którym mowa w § 9 ust. 9 pkt 2;

17.

gromadzenia i archiwizacji dokumentacji.

Projektu na zasadach i w terminach określonych w UoD; Każdy z Partnerów ponosi indywidualnie odpowiedzialność z tytułu nieprawidłowości wykrytych przy realizacji zadań w ramach Projektu, określonych dla danego Partnera w WoD. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości finansowych lub konieczności zwrotu środków związanych z realizacją zadań w ramach Projektu, każdy Partner zobowiązuje się do ponoszenia kosztów wynikających z nieprawidłowości powstałych w wyniku swojego działania lub zaniechania. Reasumując Lider reprezentuje Partnerstwo na zewnątrz, prowadzi Biuro Projektu, jednak każdy Partner/Lider we własnym zakresie i na własną rzecz realizuje oraz rozlicza przypisane mu zadania. Każdy z Partnerów we własnym zakresie wyłania wykonawców oraz we własnym zakresie prowadzi z nimi rozliczenia. Lider/Partnerzy we własnym zakresie opracowują dokumentację projektową, nabywają grunty, wykonują roboty budowlane, realizują zadania związane z promocją projektu oraz zarządzaniem projektem w ramach swoich jednostek. Jedynie studium wykonalności na potrzeby projektu zostało zlecone przez Lidera projektu, na podstawie udzielonych przez Partnerów upoważnień. Lider poniósł koszt opracowania dokumentu, a następnie obciążył tymi kosztami proporcjonalnie Partnerów, na podstawie not księgowych.

W związku z tym, że Lider/Partnerzy we własnym zakresie i na własną rzecz realizują przypisane im we wniosku o dofinansowanie przedsięwzięcia oraz rozliczają je, każdy z nich pozostanie właścicielem infrastruktury wytworzonej w ramach zrealizowanych zadań.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie przekazywane innemu podmiotowi, jego właścicielem pozostanie Lider/Partner, któremu przypisane było dane zadanie.

Partnerzy współfinansują koszty prowadzenia Biura Projektu. Zgodnie z zapisami ww. Porozumienia Lider Projektu prefinansuje koszty pracy oraz pozostałe koszty związane z funkcjonowaniem Biura Projektu, które następnie mogą być refundowane w jeden z następujących sposobów:

a.

ze środków pozyskanych od Partnerów porozumienia,

b.

ze środków przewidzianych na ten cel w Projekcie (zgodnie z UoD). Faktycznie Lider projektu obciąża Parterów kwartalnie, na podstawie not księgowych, kosztami zatrudnienia Koordynatora Projektu i Specjalisty ds. obsługi Projektu, którzy zatrudnieni są w powołanym Biurze Projektu.

Poniesione przez Partnerów porozumienia wydatki, o których mowa powyżej, po podpisaniu UoD mogą podlegać refundacji jako koszty kwalifikowalne przedmiotowego przedsięwzięcia. Do kompetencji Biura Projektu należą prace powierzone przez powołany na potrzeby projektu Komitet Sterujący, w szczególności:

1.

opracowanie w terminie 30 dni od daty powołania Biura, "Regulaminu szczegółowych zasad współpracy w zakresie terminowej realizacji oraz rozliczenia Projektu";

2.

opracowanie w terminie 30 dni od daty powołania Biura "Zasad finansowania Biura Projektu";

3.

opracowanie projektu zmian w zakresie rzeczowym i harmonogramie Projektu;

4.

organizowanie posiedzeń Komitetu Sterującego;

5.

identyfikacja ryzyka oraz opracowanie projektu planu naprawczego w przypadku zagrożenia wykonania Projektu;

6.

przygotowanie dokumentów na posiedzenia Komitetu Sterującego;

7.

obsługa techniczno-administracyjna Projektu i Komitetu Sterującego;

8.

wsparcie merytoryczne i organizacyjne realizacji Projektu;

9.

prowadzenie procesu monitoringu oraz ewaluacji wdrażania zadań Projektu;

10.

koordynowanie prac i monitorowanie stanu przygotowania Projektu do realizacji w tym w szczególności, opracowanie Fiszki i WoD;

11.

sporządzanie i przekazywanie do IZ RPO... oraz IP ZIT sprawozdań w przewidzianych do tego terminach w odniesieniu do powierzonych zadań;

12.

przygotowanie WoP oraz innych dokumentów umożliwiających rozliczanie środków pochodzących z UE;

13.

bieżąca współpraca z przedstawicielami poszczególnych Partnerów;

14.

bieżąca współpraca z Biurem ZIT, w tym informowanie o wykrytych nieprawidłowościach oraz trudnościach w realizacji powierzonych zadań, w szczególności o zagrożeniach przy ich wykonywaniu. Dodatkowo Partnerzy zostali obciążeni notami księgowymi za koszty opracowania studium wykonalności.

W związku z tym, że Lider/Partnerzy realizują przypisane im zadania we własnym zakresie i na własną rzecz, nie będą przekazywali Liderowi środków finansowych na poczet wkładu własnego. Lider wystawia Partnerom noty finansowe za pracę Biura Projektu. Partnerzy zostali obciążeni notami księgowymi za koszty opracowania studium wykonalności dla Projektu.

Partnerzy nie będą przekazywali wkładu własnego do poszczególnych zadań realizowanych w Projekcie na rzecz Lidera, wydatki będą ponoszone przez poszczególnych Partnerów. W zakresie zarządzania Projektem Lider prowadzi Biuro Projektu a Partnerzy uczestniczą w kosztach funkcjonowania biura. Dofinansowanie będzie przekazywane przez Instytucję Zarządzającą bezpośrednio na konto Lidera/Partnerów. Lider nie będzie pośredniczył w dystrybucji środków stanowiących dofinansowanie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Miastu będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na okoliczność poniesienia kosztów związanych z realizacją zadań w ramach Projektu o nazwie "..."?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie dwa warunki: odliczenia dokonuje podatnik oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a więc spełnia podstawowy warunek umożliwiający prawo do odliczenia. Analizując drugi ze wskazanych warunków prawa do odliczenia należy stwierdzić, że prawo to naliczonego jest zaistnienie związku zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Odnosząc przedstawiony stan faktyczny, do obowiązujących przepisów prawa, należy stwierdzić, że zakupione w ramach realizacji Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Powstała infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie. Realizacja Projektu odbywać się będzie w ramach reżimu publicznoprawnego. Towary i usługi nabywane w ramach Projektu będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. Tym samym nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uprawniający do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania. Miastu nie będzie zatem przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Reasumując, zakupy towarów i usług dokonane w ramach Projektu pozostaną bez związku z czynnościami implikującymi po stronie Miasta podatek należny. Tym samym Miasto nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11 grudnia 2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zatem rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - wydatki ponoszone na realizację przedmiotowego projektu będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji tego projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ efekty przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w...... w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub prze...ekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl