0113-KDIPT1-2.4012.922.2021.2.JSZ - Zwolnienie ze stosowania kas rejestrujących w przypadku sprzedaży internetowej

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 marca 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.922.2021.2.JSZ Zwolnienie ze stosowania kas rejestrujących w przypadku sprzedaży internetowej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wysyłkowej sprzedaży towarów. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 2 marca 2022 r. (wpływ 18 marca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

... (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") jest spółką z siedzibą we Włoszech. Spółka prowadzi sprzedaż wysyłkową z Włoch do innych krajów, w tym do Polski, przez stronę internetową. Przed przekroczeniem progu wartości sprzedaży wysyłkowej, który zobowiązuje do rozliczania tej sprzedaży w Polsce, Spółka podjęła działania mające na celu zarejestrowanie się jako podatnik VAT czynny w Polsce. Po przekroczeniu tego progu Spółka zarejestrowała się na potrzeby podatku VAT w Polsce i jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka w sprzedawanym asortymencie ma takie towary jak odzież, obuwie czy akcesoria. Towary dostarczane są do klientów przesyłkami kurierskimi. Spółka nie planuje otwierać sklepów stacjonarnych na terytorium Polski ani nie będzie zatrudniać w Polsce pracowników.

Wraz z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 20 maja 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2021.1163), stanowiących implementację unijnego pakietu VAT e-commerce, Spółka dnia 1 lipca 2021 r. zarejestrowała się i korzysta z procedury... Państwem członkowskim identyfikacji Spółki są Włochy i tam również dokonywane są rozliczenia VAT.

Spółka sprzedaje towary przez stronę internetową, dla klientów którzy posiadają lub będą posiadać konto na stronie internetowej spółki lub dla osób niezarejestrowanych, tzw. "gości". Płatność będzie dotyczyć zakupionych przez klienta towarów. Z ewidencji, jak i dowodów dokumentujących zapłatę za sprzedawane towary jednoznacznie wynika jakiej czynności dotyczyła dana zapłata, tj. zakup towaru przez klienta. Spółka jest w stanie określić, którego klienta dotyczy dana płatność i powiązać płatność z konkretnym zamówieniem. Takie powiązanie transakcji ma miejsce zarówno przy płatności za pomocą karty kredytowej, jak i przez instytucję pośredniczącą -.

Jako że przedmiotem niniejszego wniosku jest zapytanie o obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, który odnosi się wyłącznie do sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, dalsza część wniosku dotyczy tylko transakcji z konsumentami.

Proces dokonywania zakupów przez Klientów:

1. Klienci dokonują zakupu przez stronę internetową Spółki.

2. W trakcie dokonywania zakupu, klienci mogą założyć indywidualne konto na stronie internetowej Spółki lub zakupić towar jako osoba nieposiadająca indywidualnego konta na stronie Spółki (jako "gość").

3. Klienci będą mogli wybrać metodę płatności za dokonanie zakupu jedną z wymienionych metod widniejących na stronie internetowej Spółki.

Fakturowanie

W terminie określonym ustawą o VAT wystawiana jest elektroniczna faktura VAT i udostępniona klientowi na stronie Spółki. Faktura zawiera niezbędne informacje o udokumentowanej sprzedaży. Spółka wystawia faktury nie tylko dla klientów biznesowych, ale również dla klientów nieprowadzących działalności gospodarczej (niepodatników).

Płatności

Spółka korzysta z następujących metod płatności:

1)

za pomocą karty kredytowej;

2)

przez instytucję pośredniczącą -...zapewnia konto internetowe pozwalające na przesyłanie środków z różnych źródeł (np. karty kredytowej lub rachunku bankowego) do szerokiego grona odbiorców. Użytkownik.... może przesyłać środki ze swojego konta..... na konto... Wnioskodawcy. Środki z tytułu płatności dokonanej przez klienta za pośrednictwem P. będą codziennie przelewane na rachunek Spółki przez tę instytucję pośredniczącą.

W przypadku płatności przez instytucję pośredniczącą, przelew od operatora płatności może się składać ze wszystkich płatności dokonanych tą metodą w ciągu np. jednego dnia (płatność operatora będzie zatem zagregowana i będzie obejmować płatności od różnych klientów). Operator przesyła Wnioskodawcy raport rozliczeniowy zawierający informacje pozwalające na przypisanie płatności klientów do generowanych systemowo faktur.

Dodatkowo Spółka pragnie podkreślić, że płatności kartą są dokonywane jedynie przez internet, nie ma możliwości zapłaty za towary kartą kredytową w terminalu płatniczym.

W konsekwencji, płatności na rzecz Spółki, o których mowa w pkt 1-2, są dokonywane za pośrednictwem operatora płatności (operatora karty kredytowej lub P.), który przelewa środki na rachunek Spółki.

Spółka otrzymuje zatem wszystkie płatności od konsumentów za pośrednictwem banku. Środki te są jednak przelewane na rachunek Spółki przez operatorów płatności (a nie bezpośrednio przez klientów).

Wnioskodawca nie dokonuje i nie będzie dokonywać dostawy towarów wymienionych w § 4 ust. 1 Rozporządzenia.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że przedstawione we wniosku pytania odnoszą się do czynności realizowanych podczas stanu prawnego obowiązującego do 30 czerwca 2021 r. Zadane pytania odnoszą się do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski. Spółka, będąca podatnikiem podatku od wartości dodanej, dokonywała dostawy towarów z Włoch do Polski do klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. W konsekwencji transakcje te spełniały definicję sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju w rozumieniu art. 2 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu sprzed 1 lipca 2021 r. W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym zakończenie wysyłki/transportu towarów ma miejsce na terytorium Polski.

Pytania

1) Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, w związku z opisanymi sposobami dokonywania płatności przez kartę kredytową przez klientów Spółki będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej za dostawę towarów w systemie wysyłkowym, transakcje te będą zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z § 2 w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia?

2) Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, w związku z opisanymi sposobami dokonywania płatności przez P. przez klientów Spółki będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej za dostawę towarów w systemie wysyłkowym, transakcje te będą zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z § 2 w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, dostawy towarów w systemie wysyłkowym do klientów Spółki będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej są zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy ust. 3a pkt 1 tego artykułu podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży w postaci papierowej lub za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Artykuł 111 ust. 8 ustawy o VAT pozwala Ministrowi Finansów na zwolnienie, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. Na tej podstawie wydane zostało Rozporządzenie, przewidujące zwolnienia z przedmiotowego obowiązku.

Na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia (dalej: "Załącznik").

Z kolei § 4 Rozporządzenia określa wyjątki od zwolnień opisanych w Załączniku. Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 tego aktu, zwolnień opisanych w Załączniku do Rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy:

a.

gazu płynnego,

b.

części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c.

silników do napędu pojazdów i motocykli (CN ex 8407, ex 8408 20),

d.

nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e.

przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 860900),

f.

części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g.

części i akcesoriów do pojazdów silnikowych ((CN ex 8708 z wyłączeniem 8708 21, 8708 29,8708 95), (CN ex 940190 80)) (z wyłączeniem motocykli), to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów (na przykład pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych),

h.

silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),

i.

komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

j.

sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

k.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą",

I.

zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

m.

wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,

n.

wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na kod CN, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o.

perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

W oparciu o pkt 36 Załącznika zwolniona z obowiązku ewidencjonowania jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

W konsekwencji, aby sprzedaż podlegała temu zwolnieniu, musi ona łącznie spełniać następujące przesłanki:

1)

dostawa towarów dotyczy czynności, która następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

2)

całość zapłaty musi być otrzymana przez dostawcę towaru za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

3)

z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczyła,

4)

przedmiotem dostawy nie mogą być towary, o których mowa w § 4 ust. 1 Rozporządzenia.

Przedmiotowe zwolnienie znajduje się w części II Załącznika, a w konsekwencji ma ono charakter przedmiotowy. Oznacza to, że przedstawione przesłanki powinny być analizowane z osobna każdorazowo w odniesieniu do poszczególnych transakcji, a organ wydający Rozporządzenie nie przewidział ogólnego zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kas w przypadku osiągnięcia przez podatnika określonego udziału transakcji spełniających te warunki w całości obrotu (jak ma to miejsce w przypadku zwolnień określonych w części I Załącznika).

Niemniej, jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca zorganizował w ten sposób płatności, aby wszystkie jego transakcje (tj. sprzedaż wysyłkowa towarów) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej spełniały opisane wymogi do zastosowania zwolnienia. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, sposób organizacji sprzedaży wysyłkowej zapewnia, że sprzedaż w całości podlegać będzie zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej.

Dostawa towarów w systemie wysyłkowym

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Spółka jest podmiotem włoskim. Dokonuje sprzedaży towarów z Włoch m.in. do Polski. Działalność Spółki polega przede wszystkim na sprzedaży towarów takich jak odzież, obuwie czy akcesoria do klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.

Tym samym spełnione są przesłanki uznania transakcji za sprzedaż wysyłkową w rozumieniu art. 2 pkt 24 ustawy o VAT, ponieważ:

- Spółka przenosi na klientów prawo do rozporządzania towarami jak właściciel, a więc ma miejsce dostawa towarów,

- towary są wysyłane lub transportowane przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru,

- dostawy dokonywane są (w sytuacjach będących przedmiotem niniejszego wniosku) na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem i niemającego obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9.

Zgodnie z przepisami dotyczącymi sprzedaży wysyłkowej, przed przekroczeniem progu określającego wartość sprzedanych towarów pomniejszoną o kwotę podatku od wartości dodanej, Spółka rozliczała podatek VAT we Włoszech. Przed przekroczeniem progu tj. 160 tysięcy zł, Spółka podjęła działania mające na celu zarejestrowanie się jako podatnik VAT czynny w Polsce. Od momentu rejestracji jako podatnik VAT czynny w Polsce, Spółka rozliczała podatek VAT za transakcje sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju. Od 1 lipca 2021, Spółka korzysta z możliwości rozliczania się za pomocą procedury VAT.... we Włoszech.

Ponadto, jak wskazano w opisie stanu faktycznego, towary są dostarczane do klientów przesyłkami kurierskimi, co decyduje o uznaniu sprzedaży za dokonywaną w systemie wysyłkowym w rozumieniu poz. 36 Załącznika do Rozporządzenia.

Tym samym spełniona będzie pierwsza przesłanka zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w poz. 36 Załącznika.

Otrzymanie całości zapłaty za pośrednictwem banku

Jak wskazano, podstawową metodą płatności za usługi jest płatność kartą kredytową. Płatności takie są realizowane za pośrednictwem operatora płatności, który przelewa płatności na rachunek bankowy Spółki. Analogiczna sytuacja może mieć miejsce w przypadku płatności za pośrednictwem systemu płatności elektronicznych...

Wskazane formy płatności dotyczą całości zapłaty - Spółka nie ma możliwości otrzymania nawet części wynagrodzenia w sposób inny niż za pośrednictwem płatności na jej rachunek bankowy. Tym samym we wszystkich przypadkach płatności dokonywanych przez osoby nieprowadzące działalności gospodarczej Spółka otrzyma całość zapłaty na swój rachunek bankowy - a zatem za pośrednictwem banku.

W konsekwencji spełniony będzie warunek zastosowania zwolnienia wskazany w pkt 2 powyżej.

Stanowisko, zgodnie z którym również płatności kartą spełniają warunek otrzymania płatności za pośrednictwem m.in. banku, znajduje potwierdzenie w wydawanych w ostatnich latach interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. 0111-KDIB3-2.4012.174.2020.2.MN z 8 czerwca 2020 r., 0112-KDIL3.4012.30.2020.3.LS z dnia 8 kwietnia 2020 r. czy 0114-KDIP1-3.4012.316.2019.2.k.p. z dnia 23 września 2019 r. We wszystkich tych stanach faktycznych (zdarzeniach przyszłych) możliwe było dokonywanie płatności za pomocą karty kredytowej (a w przypadku interpretacji 0111-KDIB3-2.4012.174.2020.2.MN również za pomocą systemu P.), a organ zaakceptował możliwość zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Możliwość przypisania zapłaty do konkretnej czynności

Zgodnie z poz. 36 Załącznika dla zastosowania zwolnienia konieczne jest, aby z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczyła.

Jak wskazano, Spółka sprzedaje towary przez stronę internetową, dla klientów którzy posiadają konto na stronie internetowej spółki lub dla osób niezarejestrowanych, tzw. "gości". Płatność będzie dotyczyć zakupionych przez klienta towarów.

W odniesieniu do możliwości przypisania zapłaty do konkretnej czynności należy zatem zaznaczyć:

- klienci dokonują płatności zgodnie z otrzymanymi fakturami,

- faktura jest na życzenie klienta na stronie internetowej,

- od operatora karty kredytowej lub P. Spółka otrzymuje razem z płatnością raport który zawiera numery faktur oraz dane konta online użytkownika. Na jego podstawie Spółka jest w stanie określić, jaka część otrzymanej na konto bankowe zagregowanej płatności (np. z danego dnia) odpowiada konkretnym kontom użytkowników oraz wystawianym fakturom. W konsekwencji możliwe jest przypisanie części płatności do konkretnej faktury dokumentującej konkretną czynność (zapłatę za zamówienie).

Powyższe pokazuje, że organizacja płatności pozwala na obiektywne i pewne przypisanie płatności do konkretnych czynności na podstawie posiadanych dokumentów. Dokumenty te zawierają m.in. dane nabywcy, w tym jego adres. W konsekwencji, spełniona zostanie przesłanka zastosowania zwolnienia opisanego w poz. 36 Załącznika.

Ratio legis zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji

Zdaniem Spółki przedstawiony system zgodny jest również z celem ustawodawcy, który zdecydował o ustanowieniu analizowanej przesłanki. Celem tym było bowiem zapobieganie nadużyciom poprzez uniemożliwienie pomijania w wykazywanej podstawie opodatkowania części sprzedaży, która w wyniku zastosowania zwolnienia mogłaby nie zostać w żaden sposób udokumentowana. Przedstawiony system płatności sprawia, że takie nieuczciwe działanie nie będzie możliwe - ponieważ wszystkie otrzymywane na rachunek bankowy środki będą alokowane do dokonanych konkretnych transakcji.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, z posiadanej przez niego ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Co więcej, niezależnie od posiadania dokumentów, z których wynika powiązanie pomiędzy płatnościami a poszczególnymi transakcjami, Spółka dokonuje sprzedaż towarów za pomocą faktur. Tym samym będzie to dodatkowy dokument potwierdzający, że całość należności zostanie udokumentowana i wykazana w ewidencji dla celów opodatkowania VAT.

Brak wyłączenia

Jak wskazano, nawet w przypadku spełnienia pozostałych przesłanek zastosowania zwolnienia, dokumentowanie sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych jest konieczne w przypadku towarów i usług wymienionych w § 4 Rozporządzenia.

Wśród tych wyłączeń nie ma jednak sprzedaży obuwia, odzieży i akcesoriów prowadzonej w ramach PKD 47.91.Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Tym samym, w ocenie Spółki wyłączenie ze zwolnienia nie znajdzie zastosowania w odniesieniu do jej działalności.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, na mocy § 2 Rozporządzenia w zw. z poz. 36 Załącznika do Rozporządzenia, nie będzie on zobowiązany do ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej sprzedaży wysyłkowej towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, gdyż każdorazowo będą one spełniać następujące warunki:

- dostawy są dokonywane w systemie wysyłkowym,

- otrzymanie całości zapłaty następuje za pośrednictwem banku,

- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności ta zaplata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana,

- brak ziszczenia się przesłanki negatywnej, o której mowa w § 4 Rozporządzenia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą":

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1)

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)

eksport towarów;

3)

import towarów na terytorium kraju;

4)

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju. W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na podstawie art. 2 pkt 2 ustawy:

Przez państwa członkowskie rozumie się państwo członkowskie Unii Europejskiej.

Według art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy przepisu art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 24 ustawy, obowiązującego do 30 czerwca 2021 r.:

Przez sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem że dostawa jest dokonywana na rzecz:

a)

podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem w rozumieniu art. 15, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b)

innego niż wymieniony w lit. a podmiotu, niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 15 i niemającego obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a)

w postaci papierowej lub

b)

za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2021 r. regulowało rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe - § 3 rozporządzenia) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe - § 2 rozporządzenia).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r.:

1)

podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;

2)

podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2018 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Jak wynika z § 3 ust. 2 rozporządzenia:

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu.

Jak stanowi natomiast § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 36 dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

- dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi);

- zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem);

- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tej czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.

Jednocześnie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3 - zgodnie z § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień - nie stosuje się, w określonych w nim przypadkach.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że są Państwo spółką z siedzibą we Włoszech. Prowadzą Państwo sprzedaż wysyłkową z Włoch do innych krajów, w tym do Polski, przez stronę internetową. Przed przekroczeniem progu wartości sprzedaży wysyłkowej, który zobowiązuje do rozliczania tej sprzedaży w Polsce, podjęli Państwo działania mające na celu zarejestrowanie się jako podatnik VAT czynny w Polsce. Po przekroczeniu tego progu zarejestrowali się Państwo na potrzeby podatku VAT w Polsce i są czynnym podatnikiem VAT. W sprzedawanym asortymencie mają Państwo takie towary jak odzież, obuwie czy akcesoria. Towary dostarczane są do klientów przesyłkami kurierskimi. Sprzedają Państwo towary przez stronę internetową, dla klientów którzy posiadają lub będą posiadać konto na stronie internetowej spółki lub dla osób niezarejestrowanych, tzw. "gości". Płatność będzie dotyczyć zakupionych przez klienta towarów. Z ewidencji, jak i dowodów dokumentujących zapłatę za sprzedawane towary jednoznacznie wynika jakiej czynności dotyczyła dana zapłata, tj. zakup towaru przez klienta. Są Państwo w stanie określić, którego klienta dotyczy dana płatność i powiązać płatność z konkretnym zamówieniem. Takie powiązanie transakcji ma miejsce zarówno przy płatności za pomocą karty kredytowej, jak i przez instytucję pośredniczącą - P. Nie dokonują Państwo i nie będą dokonywać dostawy towarów wymienionych w § 4 ust. 1 Rozporządzenia. Zadane pytania odnoszą się do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski. Dokonywali Państwo, będąc podatnikiem podatku od wartości dodanej, dostaw towarów z Włoch do Polski do klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. W konsekwencji transakcje te spełniały definicję sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju w rozumieniu art. 2 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu sprzed 1 lipca 2021 r. W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym zakończenie wysyłki/transportu towarów ma miejsce na terytorium Polski.

Odnosząc się więc do powyższego wskazać należy, że w przedstawionym przypadku w stosunku do sprzedaży wysyłkowej towarów, podlegającej opodatkowaniu na terytorium Polski, realizowanej do 30 czerwca 2021 r., zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do niego, zastosowanie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Jak wynika bowiem z okoliczności sprawy, dostawa odbywa się w systemie wysyłkowym (przesyłka kurierska), całość zapłaty z tytułu transakcji, o których mowa we wniosku otrzymują Państwo na swoje konto bankowe, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Jak wskazali Państwo we wniosku płatności, za pomocą karty kredytowej oraz przez instytucję pośredniczącą (P.) są dokonywane za pośrednictwem operatora płatności (operatora karty kredytowej lub P.), który przelewa środki na Państwa rachunek. Otrzymują Państwo zatem wszystkie płatności od konsumentów za pośrednictwem banku. Środki te są jednak przelewane na Państwa rachunek przez operatorów płatności (a nie bezpośrednio przez klientów). Przy czym, co istotne towary, które będą sprzedawane przez Państwa w systemie wysyłkowym nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia.

Tym samym, mieli Państwo prawo - w stanie prawnym obowiązującym do 30 czerwca 2021 r. - korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w myśl § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W konsekwencji sprzedaż towarów, objętych zakresem zadanych pytań nr 1 i 2 wniosku, w systemie wysyłkowym prowadzona przez Państwa w sposób opisany we wniosku korzystała - w stanie prawnym obowiązującym do 30 czerwca 2021 r. - ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540

z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.),

albo * w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl