0113-KDIPT1-2.4012.907.2021.2.JSZ - Korekta VAT w związku z przekształceniem jednoosobowej działalności w spółkę z o.o.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.907.2021.2.JSZ Korekta VAT w związku z przekształceniem jednoosobowej działalności w spółkę z o.o.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do dokonania przez Państwa korekty rozliczeń VAT w związku z przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 21 lutego 2022 r. (wpływ 1 marca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

.. Sp. z o.o. (dalej:...., Spółka lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT), prowadzącym działalność gospodarczą zasadniczo w zakresie sprzedaży detalicznej towarów, takich jak prezenty/upominki (również personalizowane) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Spółka, w jej obecnym kształcie, powstała na skutek przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej pod firmą... (dalej: JDG). Przekształcenie miało miejsce 24 czerwca 2021 r. Spółka jest następcą prawnym JDG, a zakres wykonywanej przez nią działalności jest zasadniczo zbieżny z zakresem działalności JDG.

Przed przekształceniem, JDG dokonywała sprzedaży wysyłkowej towarów (np. spersonalizowanych kubków lub kalendarzy) z terytorium kraju do Niemiec. Początkowo, wartość sprzedaży wysyłkowej nie przekraczała wartości sprzedaży powodującej zmianę miejsca opodatkowania (świadczenia) i obowiązku rejestracji w Niemczech. W rezultacie, sprzedaż ta była opodatkowana VAT w Polsce zgodnie z art. 23 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2021 r. W związku z tym, z tytułu sprzedaży wysyłkowej do Niemiec, JDG wykazywała oraz wpłacała podatek należny na konto właściwego dla JDG urzędu skarbowego.

W okresie maj-czerwiec 2021 r., JDG przekroczyła limit wartości sprzedaży, który spowodował zmianę miejsca opodatkowania tej sprzedaży. W konsekwencji, sprzedaż wysyłkowa do Niemiec począwszy od dostawy, którą przekroczono limit, podlegała opodatkowaniu VAT w Niemczech.

JDG podjęła kroki mające na celu rejestrację dla potrzeb VAT w Niemczech w związku z realizowaną sprzedażą wysyłkową. Niemniej, w trakcie procesu rejestracji w Niemczech, JDG kontynuowała sprzedaż wysyłkową, raportując oraz wpłacając podatek należny z tytułu tej sprzedaży do urzędu skarbowego w Polsce.

Podczas procesu rejestracji JDG dla potrzeb VAT w Niemczech, doszło do przekształcenia w... Stąd, w Niemczech została zarejestrowana JDG - pomimo okoliczności, iż na dzień rejestracji w Niemczech JDG była już wykreślona z ewidencji działalności gospodarczej w Polsce.

W celu prawidłowego rozliczenia VAT w Polsce,..... skorygowała "do zera" faktury sprzedażowe wystawione przez JDG zawierające kwotę podatku należnego rozliczonego (niezasadnie) w Polsce, wskazując na ww. fakturach korygujących dane JDG jako sprzedawcy. Następnie, w ramach rozliczeń VAT w Niemczech, wystawione zostały prawidłowe faktury (również zawierające dane JDG jako sprzedawcy) z kwotą VAT obliczoną w oparciu o przepisy obowiązujące na terytorium Niemiec (w tym w zakresie właściwej w Niemczech stawki VAT).

Zaznaczyć jednocześnie należy, iż zarówno faktury korygujące "do zera", jak i faktury prawidłowe (z kwotą niemieckiego podatku należnego) zostały wystawione przez Spółkę z datą bieżącą tj. listopad 2021 r.

Wnioskodawca wskazuje, iż przyjęty przez Spółkę schemat postępowania, ustalony w porozumieniu z podmiotem odpowiedzialnym za jej rozliczenia VAT na terytorium Niemiec, przedstawia się następująco:

(i) Spółka uwzględniła sprzedaż podlegającą opodatkowaniu na terytorium Niemiec (opodatkowaną nieprawidłowo na terytorium Polski) w złożonych w Niemczech deklaracjach podatkowych;

(ii) po złożeniu ww. deklaracji, M. zapłaci ze swojego rachunku bankowego podatek należny do niemieckiego urzędu skarbowego;

(iii) w rejestrach VAT prowadzonych na potrzeby rozliczania VAT w Niemczech,.... wykazała nowe (prawidłowe) faktury z danymi JDG jako sprzedawcy;

(iv) w rejestrach VAT prowadzonych na potrzeby rozliczenia VAT w Polsce,..... wykaże faktury korygujące "do zera", z danymi JDG jako sprzedawcy.

Wobec powyższego, M. jako następca prawny (sukcesor praw) JDG, zamierza dokonać korekty polskich rozliczeń VAT (JPK_V7M), uwzględniając zmianę miejsca świadczenia (opodatkowania VAT) sprzedaży wysyłkowej.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, że przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej pod firmą... (dalej: JDG) w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, tj... Sp. z o.o. dokonano na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1526; dalej: k.s.h.), tj.:

* art. 551 § 5 k.s.h., zgodnie z którym przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 424 i 1086) - może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową);

* art. 5841-58413 k.s.h., tj. przepisów rozdziału dotyczącego przekształcenia przedsiębiorcy w spółkę kapitałową.

Wobec powyższego przekształcenia, Wnioskodawca wskazuje, iż na podstawie art. 93a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540), jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, wstępuje we wszelkie prawa przewidziane w przepisach prawa podatkowego przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

Sprzedaż wysyłkowa towarów z terytorium Polski do Niemiec, dokonywana przed przekształceniem JDG w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spełniała definicję sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju w rozumieniu art. 2 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązującego do 30 czerwca 2021 r., tj. stanowiła dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, dokonaną na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub innego podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółka, jako następca prawny JDG, będzie uprawniona do dokonania korekty rozliczeń VAT w związku ze skorygowaniem błędnie wystawionych faktur pierwotnych poprzez wycofanie kwoty podatku należnego, który został zapłacony w Polsce, zamiast w Niemczech w związku z przekroczeniem limitu sprzedaży wysyłkowej i tym samym zmianą miejsca opodatkowania tej sprzedaży?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółka, jako następca prawny JDG, będzie uprawniona do dokonania korekty rozliczeń VAT (JPK_V7M) w związku ze skorygowaniem błędnie wystawionych faktur pierwotnych poprzez wycofanie kwoty podatku należnego, który został zapłacony w Polsce, zamiast w Niemczech w związku z przekroczeniem limitu sprzedaży wysyłkowej i tym samym zmianą miejsca opodatkowania tej sprzedaży.

UZASADNIENIE

Uwagi ogólne

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym przez dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy VAT.

Jednocześnie, przepisy w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2021 r. przewidywały instytucję tzw. sprzedaży wysyłkowej (obecnie zastąpioną wewnątrzwspólnotową dostawą towarów na odległość). I tak, w świetle art. 2 pkt 23 ustawy VAT, sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju stanowiła dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz, z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem że dostawa dokonywana jest na rzecz:

a)

podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b)

innego niż wymieniony w lit. a podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej.

W świetle natomiast ówczesnego brzmienia art. 23 ust. 1 ustawy VAT, w przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów. W rezultacie, miejscem opodatkowania VAT sprzedaży wysyłkowej było - co do zasady - państwo, do którego towar został wysłany, czyli kraj konsumpcji.

Niemniej, ust. 2 ww. przepisu przewidywał, że w przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną (i opodatkowaną VAT) na terytorium kraju, jeżeli całkowita wartość towarów innych niż wyroby akcyzowe wysyłanych lub transportowanych do tego samego państwa członkowskiego w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku, jest mniejsza lub równa w danym roku od kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej kwocie ustalonej przez państwo członkowskie przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów.

Natomiast, zgodnie z ust. 4, w przypadku przekroczenia kwoty, o której mowa w ust. 2, miejscem opodatkowania VAT jest (było) terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia wysyłanych lub transportowanych towarów (począwszy od dostawy, którą tę kwotę przekroczono).

W rezultacie po przekroczeniu ww. kwoty, JDG powinna dokonać zmiany zasad opodatkowania VAT i zamiast wykazywać polski podatek należny od zrealizowanej sprzedaży wysyłkowej, powinna wykazać podatek należny w Niemczech. Ze względu na fakt, iż JDG nie wykazała podatku należnego w Niemczech, a wykazała podatek należny w Polsce, powinna dokonać odpowiedniej korekty.

Podmiot uprawniony do skorygowania faktur (sukcesja podatkowa)

Zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy VAT, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1)

udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,

2)

udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,

3)

dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4)

dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5) podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury - podatnik wystawia fakturę korygującą. 

W ocenie Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółka, jako następca prawny JDG, będzie uprawniona do dokonania korekty rozliczeń VAT (JPK_V7M) w związku z koniecznością korekty błędnie wystawionych faktur pierwotnych poprzez wycofanie kwoty podatku należnego, który został zapłacony w Polsce, zamiast w Niemczech w związku z przekroczeniem limitu sprzedaży wysyłkowej i tym samym zmianą miejsca opodatkowania tej sprzedaży.

Przekładając powyższe na sytuację opisaną w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym należy wskazać, że sprzedaż wysyłkowa do Niemiec, dokonywana przez JDG po przekroczeniu ww. limitu, była opodatkowana w państwie przeznaczenia, tj. w Niemczech.

Faktury wystawione przez JDG po przekroczeniu limitu, będące fakturami krajowymi, zostały przez JDG wystawione w sposób nieprawidłowy. Powyższe wynika z okoliczności, iż sprzedaż ta powinna zostać udokumentowana przy wykorzystaniu faktur wystawionych zgodnie z przepisami obowiązującymi na terytorium Niemiec, a tym samym faktury te powinny zawierać VAT obliczony w oparciu o obowiązującą w Niemczech - właściwą dla danej sprzedaży - stawkę VAT.

Z uwagi na nieprawidłowe podejście JDG, polegające na udokumentowaniu sprzedaży wysyłkowej z Polski fakturami krajowymi (tj. z polskim VAT), faktury te powinny zostać odpowiednio skorygowane. Art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy VAT nakłada na podatników obowiązek korygowania faktur, gdy stwierdzono jakąkolwiek pomyłkę.

Wnioskodawca podkreśla, iż na moment zidentyfikowania ww. nieprawidłowości JDG została już przekształcona w..... (JDG nie była już czynnym podatnikiem VAT), zatem to M. jako sukcesorowi powinno przysługiwać prawo do dokonania korekty.

Zgodnie z art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (dalej: k.s.h.), przedsiębiorca będący osobą fizyczną, wykonujący we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 424 i 1086), może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową.

Jak wynika z dalszych przepisów k.s.h., spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej (zgodnie z art. 553 § 1 k.s.h.). Zagadnienie sukcesji podatkowej regulują natomiast m.in. przepisy zawarte w art. 93-93e Ordynacji podatkowej.

Wnioskodawca wskazuje, iż do sytuacji przedstawionej w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, zastosowanie znajdzie art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

Wobec powyższego, mając jednocześnie na uwadze przepisy art. 106j ust. 1 ustawy VAT, Spółka skorygowała błędnie wystawione przez JDG faktury sprzedażowe, zawierające kwotę podatku należnego wykazanego w Polsce.

Prawidłowość działania Spółki, która, jako następca prawny (sukcesor praw) JDG, wystawiła faktury korygujące, znajduje potwierdzenie w stanowiskach prezentowanych przez organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych. W zbliżonych do przedmiotowego stanach faktycznych, w których doszło do przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę kapitałową (w tym w spółkę z o.o.), organy wskazywały bowiem wprost, iż wystawienie przez następcę prawnego faktur korygujących stanowi prawo, które podlega sukcesji praw, przewidzianej w art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej.

Powyższe stanowisko zostało wyrażone przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) z 16 marca 2018 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.4.2018.5.k.c.), w której organ wskazał, iż: "Co do zasady fakturę korygującą powinien wystawić podatnik, który wystawił fakturę pierwotną. Natomiast w opisanym zdarzeniu przyszłym to Spółka będzie sukcesorem praw na podstawie art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej, i jako taka będzie miała prawo do wystawiania faktur korygujących sprzedaż dokonaną przez Wnioskodawcę".

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej DKIS z 8 lutego 2019 r. (sygn. 0112-KDIL2-3.4012.634.2018.2.IP), w której organ stanął na stanowisku, iż: "Spółka z o.o. będzie miała prawo do wystawienia w dniu lub po dniu Przekształcenia faktury korygującej zmniejszającej podstawę opodatkowania do faktury wystawionej przez Wnioskodawcę dotyczącej sprzedaży, która miała miejsce jeszcze przed Przekształceniem oraz do ujęcia tej faktury korygującej w swojej ewidencji VAT".

W podobnym tonie wypowiedział się DKIS także w interpretacji indywidualnej z 2 czerwca 2017 r. (sygn. 0111- KDIB3-1.4012.6.2017.1.WN), gdzie wskazano: "W konsekwencji spółka z o.o. będzie sukcesorem osoby fizycznej m.in. w kwestii możliwości wystawiania faktur korygujących do faktur wystawionych przed przekształceniem, jeżeli korekta ta nie spowoduje powstania zaległości podatkowych u osoby fizycznej".

Jak wynika z powyższych interpretacji, Wnioskodawca, działając jako następca prawny (sukcesor praw) JDG był uprawniony, na gruncie art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej, do skorygowania błędnie wystawionych faktur sprzedażowych dokumentujących sprzedaż wysyłkową, która powinna podlegać opodatkowaniu VAT w Niemczech.

Mając na uwadze powyższe oraz fakt, iż w analizowanych okolicznościach niewątpliwie wystąpiły przyczyny/podstawy do skorygowania faktur, M. była zarówno podmiotowo, jak i przedmiotowo uprawniona do wystawienia faktur korygujących ("do zera") sprzedaż wysyłkową.

Podmiot uprawniony do skorygowania zeznań podatkowych (JPK V7M).

W ocenie Spółki, w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, sukcesja praw dotyczyć będzie zarówno prawa M. do wystawienia (w miejsce JDG) faktur korygujących, jak i, w konsekwencji, prawa do dokonania korekty rozliczeń VAT (JPK_V7M), dokonanych pierwotnie przez JDG.

Zgodnie art. 99 ust. 1 ustawy VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Jednocześnie, zgodnie z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację (tj. innymi słowy podmioty te mają prawo do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji).

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w sytuacji korekty faktur z niesłusznie wykazanym podatkiem należnym w Polsce, dokonanie korekty deklaracji jest/było prawem, a nie obowiązkiem JDG.

Powyższe podejście, zgodnie z którym złożenie korekty deklaracji jest prawem podatnika, zostało potwierdzone w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów z 4 listopada 2021 r., zamieszczonych na portalu podatkowym pod adresem https://www.podatki.gov.pl/abc-podatkow/uprawnienia-i-obowiazki-podatnika/ w sekcji Uprawnienia i obowiązki podatnika.

Jak wynika z zamieszczonych na portalu informacji: "Jeżeli przy sporządzaniu deklaracji (zeznania) popełniłeś błąd, który dotyczy wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w ich treści - masz prawo poprawić ten błąd, składając korektę deklaracji (zeznania)".

W związku z powyższym, mając na uwadze treść przepisu art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej, Spółka jako następca prawny JDG, będzie uprawniona do dokonania korekty rozliczeń VAT (JPK_V7M) w związku ze skorygowaniem błędnie wystawionych faktur pierwotnych poprzez wycofanie kwoty podatku należnego, który został zapłacony w Polsce, zamiast w Niemczech w związku z przekroczeniem limitu sprzedaży wysyłkowej i tym samym zmianą miejsca opodatkowania tej sprzedaży.

Końcowo Wnioskodawca wskazuje, iż w przypadku uznania, że Spółka nie jest uprawniona do przeprowadzenia korekty rozliczeń z tytułu zmiany zasad opodatkowania sprzedaży wysyłkowej oznaczałoby, iż Spółka jako następca prawny/sukcesor zostałaby definitywnie pozbawiona praw gwarantowanych przepisami ustawy VAT w zakresie korekty rozliczeń. Stąd, w ocenie Spółki, jedynym słusznym i prawidłowym mechanizmem umożliwiającym Wnioskodawcy skorzystania z prawa do korygowania rozliczeń i odzyskania nadpłaconego podatku należnego jest w analizowanych okolicznościach podejście przedstawione przez Wnioskodawcę.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca potwierdził swoje stanowisko, iż jako następca prawny JDG, będzie uprawniony do dokonania korekty rozliczeń VAT (JPK_V7M) w związku ze skorygowaniem błędnie wystawionych faktur pierwotnych poprzez wycofanie kwoty podatku należnego, który został zapłacony w Polsce, zamiast w Niemczech w związku z przekroczeniem limitu sprzedaży wysyłkowej i tym samym zmianą miejsca opodatkowania tej sprzedaży.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Dla rozstrzygnięcia zagadnień będących przedmiotem wniosku istotne jest ustalenie, czy w przedstawionym opisie sprawy mamy do czynienia z następstwem podatkowym w rozumieniu przepisów prawa podatkowego.

Następstwo prawne, polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw i obowiązków poprzednio już istniejących.

W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa, jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Zgodnie z art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1526, z późn. zm.):

Przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 209 r. poz. 1292 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 424 i 1086) - (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową).

Stosownie do art. art. 5841 ww. ustawy - Kodeks spółek handlowych:

Przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu do rejestru (dzień przekształcenia).

W myśl art. 5842 § 1, § 2 i § 3 ww. ustawy - Kodeks spółek handlowych:

Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej.

Jak stanowi art. 58413 ww. ustawy - Kodeks spółek handlowych:

Osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5, odpowiada solidarnie ze spółką przekształconą za zobowiązania przedsiębiorcy przekształcanego związane z prowadzoną działalnością gospodarczą powstałe przed dniem przekształcenia, przez okres trzech lat, licząc od dnia przekształcenia.

Z powyższego wynika, iż spółka przekształcona staje się następcą prawnym przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą w drodze sukcesji uniwersalnej.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują m.in. przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, z późn. zm.).

W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa:

Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1)

osób prawnych,

2)

osobowych spółek handlowych,

3) osobowych i kapitałowych spółek handlowych - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 cyt. Ustawy:

Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1)

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2)

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Natomiast w świetle art. 93a § 1 ww. ustawy:

Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1) przekształcenia innej osoby prawnej,

2) przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Stosownie do art. 93a § 2 pkt 1 ww. ustawy:

Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a)

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b)

spółki kapitałowej.

Zgodnie z art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej:

Jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

Jak stanowi art. 93d Ordynacji podatkowej:

Przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego oraz porozumienia inwestycyjnego.

W myśl art. 93e ww. ustawy:

Przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.

Zatem w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednoosobową spółkę kapitałową, nie następuje pełna sukcesja podatkowa, albowiem nie obejmuje ona zobowiązań, a jedynie prawa. Kwestia wejścia w prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształconego w jednoosobową spółkę kapitałową jest więc ukształtowana specyficznie.

Ustawodawca nie zdecydował się na uznanie spółki za sukcesora na zasadach takich, jak w przypadku innych podmiotów prawa handlowego, a więc zarówno uznając sukcesję zupełną (prawa i obowiązki), jak i automatyczną, niewymagającą wydawania decyzji przez organ podatkowy. Aktualnie, o ile sukcesja praw następuje z mocy ustawy, o tyle zobowiązania pozostają po stronie osoby fizycznej, nie podlegając tym samym sukcesji podatkowej.

W konsekwencji jednoosobowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała w wyniku przewidzianego przez przepisy prawa trybu przekształcenia przedsiębiorcy, będącego osobą fizyczną, staje się sukcesorem jego praw w zakresie prawa podatkowego (obowiązki podatkowe pozostają nadal przy osobie fizycznej i nie przechodzą na spółkę).

Tym niemniej prawodawca w art. 112b Ordynacji podatkowej wskazał, że:

Jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z tą osobą fizyczną za powstałe do dnia przekształcenia zaległości podatkowe przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 108 § 1 Ordynacji podatkowej:

O odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej organ podatkowy orzeka w drodze decyzji.

Zatem spółka powstała z przekształcenia przedsiębiorcy, odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z tą osobą za powstałe do dnia przekształcenia zaległości podatkowe przedsiębiorcy, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym działalność gospodarczą zasadniczo w zakresie sprzedaży detalicznej towarów, takich jak prezenty/upominki (również personalizowane) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Państwa Spółka, w jej obecnym kształcie, powstała na skutek przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej pod firmą. Przekształcenie miało miejsce 24 czerwca 2021 r. Spółka jest następcą prawnym JDG, a zakres wykonywanej przez nią działalności jest zasadniczo zbieżny z zakresem działalności JDG.

Przed przekształceniem, JDG dokonywała sprzedaży wysyłkowej towarów (np. spersonalizowanych kubków lub kalendarzy) z terytorium kraju do Niemiec. Początkowo, wartość sprzedaży wysyłkowej nie przekraczała wartości sprzedaży powodującej zmianę miejsca opodatkowania (świadczenia) i obowiązku rejestracji w Niemczech. W rezultacie, sprzedaż ta była opodatkowana VAT w Polsce zgodnie z art. 23 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2021 r. W związku z tym, z tytułu sprzedaży wysyłkowej do Niemiec, JDG wykazywała oraz wpłacała podatek należny na konto właściwego dla JDG urzędu skarbowego.

W okresie maj-czerwiec 2021 r., JDG przekroczyła limit wartości sprzedaży, który spowodował zmianę miejsca opodatkowania tej sprzedaży. W konsekwencji, sprzedaż wysyłkowa do Niemiec począwszy od dostawy, którą przekroczono limit, podlegała opodatkowaniu VAT w Niemczech.

JDG podjęła kroki mające na celu rejestrację dla potrzeb VAT w Niemczech w związku z realizowaną sprzedażą wysyłkową. Niemniej, w trakcie procesu rejestracji w Niemczech, JDG kontynuowała sprzedaż wysyłkową, raportując oraz wpłacając podatek należny z tytułu tej sprzedaży do urzędu skarbowego w Polsce.

Odnosząc się do kwestii objętej zakresem zadanego pytania należy wskazać, że zgodnie z art. 2 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.) obowiązującym do 30 czerwca 2021 r.:

Przez sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem że dostawa dokonywana jest na rzecz:

a)

podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b)

innego niż wymieniony w lit. a podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej.

W myśl art. 23 ust. 1 ustawy obowiązującego do 30 czerwca 2021 r.:

W przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów, z zastrzeżeniem ust. 2.

Stosownie do art. 23 ust. 2 ustawy obowiązującego do 30 czerwca 2021 r.:

W przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium kraju, jeżeli całkowita wartość towarów innych niż wyroby akcyzowe wysyłanych lub transportowanych do tego samego państwa członkowskiego w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku, jest mniejsza lub równa w danym roku od kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej kwocie ustalonej przez państwo członkowskie przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów.

Na podstawie art. 23 ust. 3 ustawy obowiązującego do 30 czerwca 2021 r.:

Przepis ust. 2 stosuje się pod warunkiem, że całkowita wartość towarów innych niż wyroby akcyzowe wysyłanych lub transportowanych do tego samego państwa członkowskiego w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej kwocie ustalonej przez państwo członkowskie przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów.

W myśl art. 23 ust. 4 ustawy obowiązującego do 30 czerwca 2021 r.:

W przypadku przekroczenia kwoty, o której mowa w ust. 2, miejsce opodatkowania na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów obowiązuje, począwszy od dostawy, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Artykuł 99 ust. 11b ustawy wskazuje, że:

Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Zgodnie z art. 99 ust. 11c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568, 695, 1517 i 2320), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

W świetle art. 81 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa:

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Według art. 81 § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa:

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Stosownie do art. 103 ust. 1 ustawy:

Podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 1a-4 oraz art. 33 i art. 33b.

Zasady wystawiania faktur regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.

Obowiązek wystawienia faktur przewiduje przepis art. 106b ust. 1 ustawy, natomiast elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały wymienione w art. 106e ustawy.

Jak stanowi art. 106j ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

W przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1)

udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,

2)

udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,

3)

dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4)

dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5) 5)podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury - podatnik wystawia fakturę korygującą.

Według zaś art. 106j ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

W przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1)

podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

2)

(uchylony)

3)

dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4)

dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury - podatnik wystawia fakturę korygującą.

Podkreślenia wymaga, że art. 106j ust. 1 ustawy wyraźnie wskazuje, jakie okoliczności zobowiązują podatnika do wystawienia faktury korygującej i uzależniają to od wystąpienia sytuacji enumeratywnie wskazanych w tym przepisie. W tym zakresie podatnik nie ma uprawnień do swobodnego działania, może je podjąć tylko w razie spełnienia przesłanek określonych w przepisie.

W myśl art. 106j ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Faktura korygująca powinna zawierać:

1)

wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" albo wyraz "KOREKTA";

2)

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

3)

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a)

określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,

b)

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;

4)

przyczynę korekty;

5)

jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;

6)

w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

Natomiast jak wynika z art. 106j ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Faktura korygująca powinna zawierać:

1)

(uchylony)

2)

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca - w przypadku faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej;

3)

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a)

określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,

b)

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;

4)

(uchylony)

5)

jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;

6)

w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

Ze wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik, wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Zatem, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że zgodnie z ww. przepisem art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej, jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

W związku z powyższym, w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstąpili Państwo w prawa przewidziane przepisami prawa podatkowego, są więc Państwo sukcesorem jednoosobowej działalności gospodarczej również w zakresie możliwości wystawiania faktur korygujących do faktur wystawionych przed przekształceniem oraz dokonania korekty deklaracji podatkowych.

Zatem są/będą Państwo, jako następca prawny jednoosobowej działalności gospodarczej, uprawnieni do dokonania korekty rozliczeń VAT w związku ze skorygowaniem błędnie wystawionych faktur pierwotnych poprzez wycofanie kwoty podatku należnego, który został zapłacony w Polsce, zamiast w Niemczech w związku z przekroczeniem limitu sprzedaży wysyłkowej i tym samym zmianą miejsca opodatkowania tej sprzedaży.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zastosujecie się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl