0113-KDIPT1-2.4012.844.2020.2.IR - Zwrot VAT zagranicznego personelowi cywilnemu sił zbrojnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lutego 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.844.2020.2.IR Zwrot VAT zagranicznego personelowi cywilnemu sił zbrojnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2020 r. (data wpływu 6 listopada 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 stycznia 2021 r. (data wpływu 20 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 stycznia 2021 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania oraz własnego stanowiska jak również o kwestie związane z reprezentacją.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni -......, jest żołnierzem Armii Duńskiej, który na podstawie rozkazu został oddelegowany do Wielonarodowego Korpusu Północny-Wschód z siedzibą w.... na okres od 1 sierpnia 2020 r. do 31 lipca 2023 r.

Do Polski Wnioskodawczyni przyjechała wraz z partnerem...., który jest obywatelem Polski. Wnioskodawczyni partner jest właścicielem małego domku w województwie...., który wymaga kapitalnego remontu.

Wnioskodawczyni swoje plany życiowe wiąże z Jej partnerem i w najbliższym czasie planuje zawrzeć związek małżeński. W związku z tym, Wnioskodawczyni zamierza odkupić od Jej partnera połowę wyżej wymienionej nieruchomości aby wspólnie mogli ją remontować i wykończać, i aby w przyszłości traktować ją jako wspólną własność i dom, do którego będą przyjeżdżać na wypoczynek.

W piśmie z dnia 19 stycznia 2021 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawczyni wskazała, iż jest żołnierzem Armii Duńskiej w randze sierżanta sztabowego. Z dniem 1 sierpnia 2020 r. została oddelegowana do pracy w Kwaterze Wielonarodowego Korpusu Północny-Wschód z siedzibą w....

Do Polski Wnioskodawczyni przyjechała wraz z partnerem (konkubentem)...., który jest obywatelem Polski od lat mieszkającym w Danii.

Wnioskodawczyni nie posiada stałego zamieszkania w Polsce, a adres, którym się posługuje ze względów bezpieczeństwa jest adresem Kwatery Wielonarodowego Korpusu Północny-Wschód.

Wnioskodawczyni partner jest właścicielem nieruchomości na terenie Polski, w województwie..., w miejscowości..... Nieruchomość wymaga generalnego remontu, ponieważ na ten moment nie nadaje się do zamieszkania.

W przyszłości Wnioskodawczyni chce odkupić na podstawie aktu notarialnego połowę nieruchomości od Jej partnera...., aby móc ją wspólnie remontować i wykończyć. Wszelkie materiały budowlane i wykończeniowe zostaną nabyte na terytorium Polski. Nabycie materiałów budowlanych i wykończeniowych zostanie udokumentowane fakturami gdzie wskazanym nabywcą będzie Wnioskodawczyni tj....

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 stycznia 2021 r.)

Czy z tytułu nabycia na terytorium Polski materiałów budowlanych i wykończeniowych na wyremontowanie i wykończenie nieruchomości położonej na terytorium Polski ze względu na status członka personelu zagranicznego Kwatery będzie Wnioskodawczyni przysługiwał zwrot podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 19 stycznia 2021 r.), przysługuje Jej prawo do zwrotu podatku VAT za zakupione materiały budowlane i wykończeniowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na podstawie art. 89 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), Minister Finansów w drodze rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2011 r. określił przypadki i tryb zwrotu podatku od towarów i usług siłom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom i dowództwom oraz ich personelowi cywilnemu (Dz. U. z 2019 r. poz. 1753).

Zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

* Kwaterze - należy przez to rozumieć Kwaterę Główną, o której mowa w art. 2 lit. b Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, Rządem Królestwa Danii i Rządem Republiki Federalnej Niemiec dotyczącej Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego, sporządzonej w Szczecinie dnia 5 września 1998 r. (Dz. U. z 2000 r. poz. 259 i 260 oraz z 2015 r. poz. 2112) (pkt 8 ww. rozporządzenia);

* personelu zagranicznym Kwatery - należy przez to rozumieć osoby oddelegowane do Kwatery Głównej Korpusu lub zatrudnione w Kwaterze Głównej Korpusu przez każdą ze Stron Konwencji, niemające stałego miejsca zamieszkania w Polsce (pkt 9 ww. rozporządzenia);

* członkach rodzin personelu zagranicznego Kwatery - należy przez to rozumieć współmałżonków oraz dzieci będące na utrzymaniu osób, o których mowa w pkt 9.

W świetle § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie przypadków i trybu zwrotu podatku od towarów i usług siłom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom i dowództwom oraz ich personelowi cywilnemu, zwrot podatku, z zastrzeżeniem ust. 2, przysługuje:

1. Kwaterze - z tytułu nabycia na terytorium kraju towarów i usług przeznaczonych na potrzeby własne Kwatery w celu utworzenia, budowy i działalności Kwatery oraz towarów przeznaczonych na zaopatrzenie barów, mes i kantyn, prowadzonych na terenie Kwatery, i tam sprzedawanych; 2. personelowi zagranicznemu Kwatery lub członkom jego rodzin - z tytułu nabycia towarów i usług na terytorium kraju, w ilościach niewskazujących na przeznaczenie handlowe.

W myśl § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia, dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia podatku podlegającego zwrotowi Kwaterze oraz personelowi zagranicznemu Kwatery i członkom jego rodzin jest faktura wystawiona przy zakupie towarów, potwierdzająca ich nabycie przez Kwaterę lub personel zagraniczny Kwatery, jak również członków ich rodzin.

Na podstawie § 9 ust. 2 powyższego rozporządzenia, zwrot podatku zawartego w cenach towarów nabytych przez Kwaterę oraz przez personel zagraniczny Kwatery i członków jego rodzin obejmuje kwotę podatku określoną w fakturze.

Zgodnie z treścią § 9 ust. 3 ww. rozporządzenia faktura wystawiana jest w trzech egzemplarzach.

Jak stanowi § 9 ust. 4 powołanego wyżej rozporządzenia, dwa egzemplarze faktury otrzymuje nabywca.

Przepisy ust. 3 i 4 nie mają zastosowania do faktur przesyłanych lub udostępnianych w formie elektronicznej (§ 9 ust. 5 ww. rozporządzenia).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest żołnierzem Armii Duńskiej w randze sierżanta sztabowego. Z dniem 1 sierpnia 2020 r. została oddelegowana do pracy w Kwaterze Wielonarodowego Korpusu Północny-Wschód z siedzibą w... na okres od 1 sierpnia 2020 r. do 31 lipca 2023 r. Do Polski Wnioskodawczyni przyjechała wraz z partnerem (konkubentem)...., który jest obywatelem Polski od lat mieszkającym w Danii. Wnioskodawczyni nie posiada stałego zamieszkania w Polsce, a adres, którym się posługuje ze względów bezpieczeństwa jest adresem Kwatery Wielonarodowego Korpusu Północny-Wschód. Wnioskodawczyni swoje plany życiowe wiąże z Jej partnerem i w najbliższym czasie planuje zawrzeć związek małżeński. Wnioskodawczyni partner jest właścicielem nieruchomości na terenie Polski, w województwie..., w miejscowości.... Nieruchomość wymaga generalnego remontu, ponieważ na ten moment nie nadaje się do zamieszkania. W związku z tym Wnioskodawczyni zamierza odkupić od Jej partnera na podstawie aktu notarialnego połowę wyżej wymienionej nieruchomości aby wspólnie mogli ją remontować, wykończać i w przyszłości traktować jako wspólną własność.

Wszelkie materiały budowlane i wykończeniowe zostaną nabyte na terytorium Polski. Nabycie materiałów budowlanych i wykończeniowych zostanie udokumentowane fakturami gdzie wskazanym nabywcą będzie Wnioskodawczyni.

Biorąc pod uwagę treść powołanych przepisów oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawczyni jest członkiem personelu zagranicznego Kwatery Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego oraz będzie posiadać udziały w nieruchomości położonej na terytorium Polski, to Zainteresowanej przysługiwać będzie - na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia - zwrot podatku od towarów i usług wykazanego na fakturach z tytułu nabycia w Polsce materiałów budowlanych i wykończeniowych na wyremontowanie ww. nieruchomości, pod warunkiem nieprzeznaczenia nabytych materiałów na cele handlowe.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl