0113-KDIPT1-2.4012.827.2018.1.JS - Obniżenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT w związku z udzieleniem rabatu pośredniego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.827.2018.1.JS Obniżenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT w związku z udzieleniem rabatu pośredniego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2018 r. (data wpływu 20 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa oraz terminu obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego w związku z udzieleniem Odbiorcy rabatu pośredniego oraz udokumentowania udzielonego ww. rabatu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa oraz terminu obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego w związku z udzieleniem Odbiorcy rabatu pośredniego oraz udokumentowania udzielonego ww. rabatu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest producentem leków, innych pozostałych wyrobów farmaceutycznych, wyrobów medycznych, kosmetyków oraz produktów spożywczych. Spółka zajmuje się sprzedażą towarów wyprodukowanych przez siebie oraz nabywanych od innych podmiotów (dalej łącznie: Towary).

Spółka sprzedaje Towary do hurtowni (dalej: Hurtownie), które odsprzedają je dalej do podmiotów zajmujących się sprzedażą detaliczną m.in. aptek, klubów fitness (dalej: Nabywcy). Spółka dokonuje również sprzedaży Towarów bezpośrednio do Nabywców.

Zarówno sprzedaż Towarów dokonywana przez Spółkę na rzecz Nabywców oraz Hurtowni, jak i dalsza odsprzedaż Towarów Nabywcom przez Hurtownie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT).

W celu zwiększenia sprzedaży określonych Towarów (dalej: Produkty) Spółka planuje wprowadzenie rabatów pośrednich dla określonej grupy Nabywców dokonujących zakupu Produktów poprzez Hurtownie (dalej: Odbiorcy).

Rabat pośredni będzie udzielany Odbiorcom przez Spółkę na następujących zasadach:

* Odbiorca będzie otrzymywał od Spółki rabat polegający na wypłacie przez Spółkę na rzecz Odbiorcy określonej kwoty pieniężnej za dokonanie przez Odbiorcę zakupu Produktów od Hurtowni,

* wartość rabatu będzie uzależniona od ilości oraz rodzaju nabywanych przez Odbiorcę Produktów i będzie obliczana stosownie do ustalonych pomiędzy Spółką i danym Odbiorcą zasad kalkulacji rabatu, określonych w zawartych z Odbiorcami porozumieniach,

* zasadniczo, wartość rabatu będzie skalkulowana jako określony procent od kwoty nabytych przez Odbiorcę od Hurtowni Produktów. Możliwe są też inne sposoby kalkulacji rabatu, np. rabat określony kwotowo lub procentowo w zależności od realizacji przez Odbiorcę określonych progów zakupowych,

* Spółka ustali w zawartych z poszczególnym Odbiorcą porozumieniach okres rozliczeniowy, w stosunku do którego będzie udzielany rabat pośredni,

* wysokość ustalonej stawki procentowej lub kwoty udzielanego rabatu dla danego Odbiorcy może być zróżnicowana w stosunku do poszczególnych Produktów oraz ustalonych okresów rozliczeniowych,

* wysokość ustalonej stawki procentowej lub kwoty rabatu w stosunku do określonego Produktu może być zróżnicowana dla poszczególnych Odbiorców - wysokość stawek/kwoty rabatów będzie bowiem przedmiotem odrębnych ustaleń i negocjacji pomiędzy Spółką i poszczególnymi Odbiorcami,

* po zakończonym okresie rozliczeniowym Spółka zgromadzi dane o zakupach Produktów dokonanych przez Odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym,

* po zebraniu ww. danych, Spółka dokona kalkulacji kwoty rabatu pośredniego,

* Spółka będzie przelewała kwotę rabatu pośredniego na rachunek Odbiorcy.

Spółka może dokonywać również bezpośredniej sprzedaży Produktów na rzecz Odbiorcy.

Spółka nie będzie jednak udzielała rabatu pośredniego dot. Produktów sprzedanych przez nią bezpośrednio do Odbiorcy.

Tym samym, Spółka nie wystawi na rzecz Odbiorcy żadnej faktury dokumentującej dostawę Produktów, w odniesieniu do których udzieli Odbiorcy rabatu pośredniego.

System księgowy Spółki pozwala na wyodrębnienie wolumenu sprzedaży bezpośredniej Produktów na rzecz Odbiorcy oraz wolumenu sprzedaży Produktów na rzecz Hurtowni, która odsprzedawać będzie Produkty Odbiorcy.

W związku z wypłatą kwoty rabatu pośredniego Odbiorca nie będzie zobowiązany do świadczenia jakiejkolwiek usługi na rzecz Spółki.

Z tytułu udzielenia rabatu pośredniego Spółka będzie wystawiała na rzecz Odbiorcy dokument inny niż faktura/faktura korygująca, np. notę uznaniową.

Nota uznaniowa lub inny dokument będą zawierały:

* kwotę udzielonego rabatu,

* wskazanie okresu rozliczeniowego, w stosunku do którego udzielany jest rabat pośredni,

* kwotę obniżenia podatku VAT związanego z udzieleniem przez Spółkę rabatu pośredniego z tytułu zakupu Produktów.

Kwota obniżenia podatku VAT będzie kalkulowana "w stu", tj. kwota udzielonego przez Spółkę rabatu pośredniego będzie zawierała kwotę obniżenia podatku VAT,

oraz * adnotację, że w związku z otrzymaniem rabatu pośredniego od Spółki Odbiorca jest zobowiązany do obniżenia podatku VAT naliczonego związanego z zakupami Produktów (o ile wcześniej odliczył ten podatek).

Nota uznaniowa lub inny dokument będą przez Spółkę dostarczane (w formie papierowej lub elektronicznej) do Odbiorcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółce przysługuje prawo do obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT i w konsekwencji kwoty podatku VAT należnego, w związku z udzieleniem rabatu pośredniego Odbiorcy?

2. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka może udokumentować udzielenie rabatu pośredniego Odbiorcy dokumentem innym niż faktura/faktura korygująca np. notą uznaniową?

3. W rozliczeniu za jaki okres Spółka może dokonać obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT oraz podatku należnego VAT w związku z udzieleniem Odbiorcy rabatu pośredniego?

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. W opisanym zdarzeniu przyszłym Spółce przysługuje prawo do obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT i w konsekwencji kwoty podatku VAT należnego w związku z udzieleniem rabatu pośredniego Odbiorcy.

2. W opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka może udokumentować udzielenie rabatu pośredniego Odbiorcy dokumentem innym niż faktura/faktura korygująca np. notą uznaniową.

3. Spółka może dokonać obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT oraz podatku należnego VAT w związku z udzieleniem Odbiorcy rabatu pośredniego w rozliczeniu za okres, w którym dokonała wypłaty kwoty tego rabatu na rzecz Odbiorcy.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy przyporządkowane do wyżej przedstawionych pytań:

Ad.1

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).

Podstawą opodatkowania VAT jest wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika (art. 29a ust. 1 ustawy VAT).

Przepisy ustawy o VAT wskazują, jakie elementy należy uwzględnić w podstawie opodatkowania VAT, a jakie należy z niej wyłączyć.

W myśl art. 29a ust. 6 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje m.in. podatki, cła, opłaty oraz inne należności o podobnym charakterze, a także koszty dodatkowe takie jak prowizja, koszt opakowania, transportu, ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Zgodnie natomiast z treścią przepisu art. 29a ust. 7 ustawy o VAT podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

* stanowiących obniżkę ceny w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty,

* udzielonych nabywcy/usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży oraz

* otrzymanych od nabywcy/usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków.

Powołane powyżej przepisy dotyczą elementów, które powinny zostać uwzględnione/wyłączone z podstawy opodatkowania VAT w momencie sprzedaży.

Przepisy ustawy o VAT zawierają również szczegółowe regulacje dotyczące obniżenia podstawy opodatkowania VAT po dokonaniu sprzedaży. Zgodnie z przepisem art. 29a ust. 10 ustawy o VAT, cyt.:

10. "Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

1.

kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2.

wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;

3.

zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4.

wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1".

Zgodnie z powyższymi przepisami, w przypadku gdy po dokonaniu sprzedaży sprzedawca udzieli opustu lub obniżki ceny będzie on uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania z tego tytułu. W rezultacie, obniżeniu ulegnie również podatek należny.

Pojęcia obniżki ceny oraz opustu nie zostały zdefiniowane w przepisach ustawy o VAT. Należy zatem odwołać się do wykładni językowej tych pojęć. Mając na względzie definicje zawarte w polskim słowniku języka polskiego PWN:

* "opust" to "zniżka ceny kupna, przyznawana przy zakupach hurtowych" (https://sjp.pwn.pl/szukaj/opust.html).

* Synonimem "obniżki ceny" jest rabat. "Rabat" to "obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę" (https://sjp.pwn.pl/szukaj/rabat.html).

Rabat różni się od opustu jedynie tym, że opust dotyczy zakupów hurtowych, natomiast rabat może dotyczyć każdego typu transakcji handlowej.

W świetle powyższych definicji, udzielenie opustu/rabatu polega w swojej istocie na pomniejszeniu (obniżeniu) ustalonej uprzednio ceny towaru/usługi przez sprzedawcę. Przy czym brak jest ograniczeń, które wyłączałyby możliwość udzielenia rabatu kolejnemu nabywcy towarów (innemu niż podmiot, do którego sprzedawca sprzedał swoje towary). Tym samym, sprzedawca może udzielić rabatu również podmiotowi, któremu nie sprzedaje bezpośrednio swoich towarów.

Przepisy art. 29a ust. 10 ustawy o VAT wskazują, że podstawę opodatkowania obniża się o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen.

Zgodnie z treścią tego przepisu, w celu obniżenia podstawy opodatkowania o rabat, konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:

* rabat jest udzielany po dokonaniu sprzedaży przez sprzedawcę,

* rabat dotyczy towarów/usług sprzedanych przez sprzedawcę, co do których określona jest podstawa opodatkowania VAT (tak aby można ją było obniżyć o kwotę rabatu),

* określona jest kwota rabatu, przy czym brak jest ograniczeń w zakresie sposobu kalkulacji tej kwoty.

W świetle treści powyższego przepisu brak jest ustawowych ograniczeń odnośnie podmiotu, któremu sprzedawca może udzielić rabatu, jak również sposobu kalkulacji kwoty rabatu. Istotne jest jedynie, aby rabat dotyczył towarów/usług danego sprzedawcy i znana była jego kwota. Tym samym, ustawodawca nie wymaga, aby rabat był udzielany wyłącznie przez sprzedawcę bezpośredniemu nabywcy. Sprzedawca może udzielić rabatu również podmiotowi, któremu nie sprzedaje bezpośrednio swoich towarów.

W świetle powyższego, udzielenie określonej kwoty rabatu kolejnemu nabywcy (innemu niż podmiot, do którego sprzedawca sprzedał swoje towary) spełnia warunki wskazane w przepisach art. 29a ust. 10 ustawy o VAT, o ile rabat udzielany jest w stosunku do towarów sprzedawcy, który go udziela.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego:

Spółka planuje wprowadzenie rabatów pośrednich dla Odbiorców, którzy nabyli Produkty Spółki od Hurtowni, na następujących zasadach:

* Odbiorca będzie otrzymywał od Spółki rabat polegający na wypłacie przez Spółkę na rzecz Odbiorcy określonej kwoty pieniężnej za dokonanie przez Odbiorcę zakupu od Hurtowni Produktów Spółki,

* wartość rabatu będzie uzależniona od ilości oraz rodzaju nabywanych przez Odbiorcę Produktów i będzie kalkulowana stosownie do ustalonych pomiędzy Spółką i danym Odbiorcą zasad kalkulacji rabatu, określonych w zawartych z Odbiorcami porozumieniach. Niezależnie jednak od sposobu kalkulacji rabatu, rabat zawsze będzie określony kwotowo,

* Spółka będzie przelewała skalkulowaną kwotę rabatu pośredniego na rachunek Odbiorcy.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że udzielony przez Spółkę rabat pośredni jest rabatem, o którym mowa w art. 29a ust. 10 ustawy o VAT, ponieważ:

* Spółka dokona pomniejszenia (obniżenia) ceny Produktu o określoną kwotę rabatu,

* rabat będzie udzielony po dokonaniu sprzedaży Produktów,

* rabat będzie dotyczył Produktów Spółki.

Okoliczność, że Spółka nie dokonała sprzedaży Produktów bezpośrednio do Odbiorcy, lecz do Hurtowni, a Hurtownia następnie sprzedała Produkty do Odbiorcy, pozostaje bez wpływu na spełnienie warunku udzielenia rabatu w stosunku do Produktów Spółki, * w efekcie udzielonego rabatu po stronie Spółki jako sprzedawcy i po stronie Odbiorcy jako nabywcy nastąpi rzeczywiste obniżenie ceny Produktów.

Wniosek:

W opisanym zdarzeniu przyszłym Spółce przysługuje prawo do obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT i w konsekwencji kwoty podatku VAT należnego w związku z udzieleniem rabatu pośredniego Odbiorcy.

Należy również zaznaczyć, że przeciwny wniosek (brak możliwości obniżenia podstawy opodatkowania VAT) prowadziłby do naruszenia zasady neutralności podatku VAT, zgodnie z którą to konsument a nie podatnik powinien zasadniczo ponosić ekonomiczny ciężar podatku VAT. Gdyby ustalona podstawa opodatkowania była wyższa od kwoty wynagrodzenia, którą w rzeczywistości otrzyma podatnik, to podatnik w części poniósłby ekonomiczny ciężar podatku VAT, co naruszałoby zasadę neutralności podatku VAT.

Prawidłowość stanowiska Spółki potwierdził również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku w sprawie C-317/94 pomiędzy Elida Gibbs Ltd a Commissioners of Customs and Excise, w którym TSUE orzekł:

" (...) producent, który zwrócił detaliście wartość kuponu rabatowego lub wartość kuponu gotówkowego konsumentowi końcowemu, po zakończeniu transakcji, otrzymuje kwotę odpowiadającą cenie sprzedaży zapłaconej przez hurtowników lub sprzedawców detalicznych za swoje towary, pomniejszoną o wartość tych kuponów. W związku z tym, nie byłoby to zgodne z dyrektywą, gdyby podstawa opodatkowania służąca do obliczenia podatku VAT należnego od producenta jako podatnika przekraczała kwotę ostatecznie przez niego otrzymaną.

" (...) w celu zapewnienia przestrzegania zasady neutralności przy obliczaniu podstawy opodatkowania podatkiem VAT należy wziąć pod uwagę sytuacje, w których podatnik, który nie ma stosunku umownego z konsumentem końcowym, ale jest pierwszym ogniwem w łańcuchu transakcji który kończy się na ostatecznym konsumencie, udziela takiemu konsumentowi obniżki za pośrednictwem detalistów lub poprzez bezpośrednią spłatę wartości kuponów. W przeciwnym razie, organy podatkowe otrzymywałyby podatek VAT w kwocie wyższej niż faktycznie zapłacona przez konsumenta końcowego, kosztem podatnika". (pkt 28 oraz 31 wyroku).

Treść powyższego wyroku bezsprzecznie potwierdza, że w przypadku udzielenia rabatu pośredniego sprzedawca ma prawo obniżyć podstawę opodatkowania podatkiem VAT z tytułu dokonanej sprzedaży.

Stanowisko, zgodnie z którym Spółka jest uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania z tytułu udzielenia opisanego w zdarzeniu przyszłym rabatu pośredniego Odbiorcy potwierdza również jednolita linia interpretacyjna organów podatkowych. Przykładowo:

* interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydana 29 sierpnia 2018 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.457.2018.1.PR, cyt.:

"Zatem w przypadku, kiedy Sklep otrzyma zwrot części ceny zakupionych towarów w związku z udzieleniem mu przez Spółkę rabatu pośredniego, wówczas dla Spółki i dla Sklepu nastąpi rzeczywiste obniżenie ceny towarów. W takiej sytuacji udzielany rabat pośredni staje się/stanie się de facto rabatem, o którym mowa w art. 29a ust. 10 ustawy. Takie obniżenie ceny nie dotyczy/nie będzie dotyczyło klientów bezpośrednich Spółki, tj. Dystrybutorów. Tym samym podmiotem uprawnionym do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego jest/będzie Spółka, która dokonała sprzedaży ostatecznie po obniżonej cenie, tj. udzieli rabatu.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Spółka w związku z udzieleniem rabatów pośrednich ma/będzie miała prawo obniżyć podstawę opodatkowania i podatek należny".

* interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydana 5 września 2018 r. sygn. 0115-KDIT1-2.4012.536.2018.1.AW, cyt.:

"W ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji udzielenia na rzecz Sklepu sprzedaży detalicznej pośredniego bonusu pieniężnego, naliczonego od zakupów dokonanych przez Sklep sprzedaży detalicznej u Dystrybutora i udokumentowania go notą uznaniową wystawioną przez Wnioskodawcę, będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe".

Ad. 2

Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy o VAT, podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury dokumentującej m.in. sprzedaż, sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju, otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem sprzedaży z wyłączeniem gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje w dniu wystawienia faktury.

Stosownie natomiast do art. 106j ust. 1 ustawy o VAT, cyt.:

"W przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,

2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1, - podatnik wystawia fakturę korygującą".

Zgodnie natomiast z art. 106j ust. 2 ustawy o VAT faktura korygująca powinna zawierać m.in. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca.

Obowiązek wskazania na fakturze korygującej danych z faktury pierwotnej jednoznacznie wskazuje, że wystawienie faktury korygującej w sytuacji udzielenia opustu/obniżki ceny dotyczy wyłącznie sytuacji, w której sprzedawca wystawił taką fakturę pierwotną na rzecz nabywcy, któremu udzielił rabatu. Tym samym, brak jest podstaw do wystawienia faktury korygującej w sytuacji, gdy sprzedawca udzielający rabatu nie był zobowiązany do wystawienia jakiekolwiek faktury na rzecz nabywcy, któremu udzielił rabatu.

Mając na względzie opis zdarzenia przyszłego, tj.:

* Produkty, których będzie dotyczył rabat pośredni, zostaną przez Odbiorcę nabyte wyłącznie od Hurtowni,

* oznacza to, że wyłącznie Hurtownia (nie Spółka) wystawi na rzecz Odbiorcy fakturę dokumentującą sprzedaż Produktów, których dotyczy udzielony przez Spółkę rabat pośredni,

* Spółka nie będzie udzielała rabatu pośredniego dot. Produktów, które mogą być sprzedane przez nią bezpośrednio do Odbiorcy,

* tym samym, Spółka nie wystawi na rzecz Odbiorcy żadnej faktury dokumentującej dostawę Produktów, w odniesieniu do których udzieli Odbiorcy rabatu pośredniego,

* w związku z otrzymaniem rabatu Odbiorca nie dokonuje żadnych dostaw na rzecz Spółki,

- należy uznać, że brak jest podstaw do udokumentowania przez Spółkę udzielenia rabatu pośredniego Odbiorcy fakturą lub fakturą korygującą.

Każda transakcja powinna mieć jednak odzwierciedlenie w posiadanej przez Spółkę dokumentacji, zatem Spółka powinna posiadać dokumenty potwierdzające udzielenie rabatu pośredniego Odbiorcy. Przepisy ustawy o VAT nie wskazują jednak za pomocą jakiego dokumentu sprzedawca powinien udokumentować udzielenie rabatu pośredniego. Brak jest zatem przeciwwskazań, aby udzielenie rabatu pośredniego było udokumentowane za pomocą innego dokumentu niż faktura/faktura korygująca np. noty księgowej.

Wniosek:

W opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka może udokumentować udzielenie rabatu pośredniego Odbiorcy dokumentem innym niż faktura/faktura korygująca np. notą księgową.

Powyższe stanowisko, zgodnie z którym udzielenie rabatu pośredniego może być udokumentowane za pomocą noty księgowej (uznaniowej) potwierdzają interpretacje indywidualne wydawane przez Dyrektora KIS. Przykładowo:

* interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydana 3 lipca 2018 r. sygn. 0114-KDIP4.4012.292.2018.2.MP, cyt.:

"Zatem udzielane przez Wnioskodawcę rabaty pośrednie będące przedmiotem wniosku mogą być dokumentowane wystawioną przez Wnioskodawcę na konkretnego Odbiorcę Pośredniego notą uznaniową".

* interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydana 12 lutego 2018 r. sygn. 0114-KDIP4.4012.33.2018.1.MP, cyt.:

"Przepisy krajowe nie określają dokumentu, na podstawie którego podatnik udzielający rabatu może ten rabat udokumentować. Nie jest tym dokumentem faktura korygująca, jednak nic nie wskazuje, że nie może nim być np. nota księgowa (uznaniowa). W konsekwencji, wystawiona nota, będzie pisemnym dokumentem, który w świetle regulacji prawnych umożliwi udokumentowanie rabatu.

Zatem udzielane przez Wnioskodawcę rabaty pośrednie będące przedmiotem wniosku mogą być dokumentowane wystawioną przez Wnioskodawcę na konkretnego Odbiorcę Pośredniego notą uznaniową".

Ad 3.

Zgodnie z przepisem art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, cyt.:

"W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano".

Zgodnie z treścią powyższego przepisu, obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru oraz obniżenia podstawy opodatkowania VAT za odpowiedni okres rozliczeniowy dotyczy wyłącznie sytuacji, gdy rabat dokumentowany jest fakturą korygującą.

A contrario, przepisy te nie będą mieć zastosowania dla rabatu pośredniego, który udokumentowany zostanie dokumentem innym niż faktura korygująca np. notą uznaniową. Tym samym, przepis art. 29a ust. 13 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Należy wskazać, że zasadniczym zdarzeniem uprawniającym Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania jest faktyczne udzielenie rabatu pośredniego Odbiorcy. Udokumentowanie tego faktu za pomocą dokumentu innego niż faktura/faktura korygująca będzie zdarzeniem wtórnym.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego:

Rabat pośredni będzie udzielany Odbiorcy przez Spółkę na następujących zasadach:

* po zakończonym okresie rozliczeniowym Spółka będzie zbierała dane o zakupach Produktów dokonanych przez Odbiorcę w tym okresie rozliczeniowym,

* po zebraniu ww. danych, Spółka dokona kalkulacji kwoty rabatu pośredniego,

* Spółka będzie przelewała kwotę rabatu pośredniego na rachunek Odbiorcy.

W opisanym zdarzeniu przyszłym do faktycznego udzielenia rabatu pośredniego dojdzie zatem w momencie przelania kwoty rabatu na rachunek Odbiorcy. W związku z powyższym, momentem decydującym o ustaleniu okresu dokonania obniżenia podstawy opodatkowania VAT i podatku należnego w związku z udzieleniem rabatu pośredniego będzie moment jego wypłaty przez Spółkę na rzecz Odbiorcy.

Wniosek:

Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania VAT z tytułu sprzedaży Produktów w związku z udzieleniem rabatu pośredniego w rozliczeniu za okres, w którym będzie dokonywała wypłaty kwoty rabatu na rzecz Odbiorcy.

Powyższe stanowisko, zgodnie z którym obniżenia podstawy opodatkowania, w przypadku udzielenia rabatu pośredniego, sprzedawca może dokonać w rozliczeniu za okres, w którym dokona wypłaty rabatu potwierdzają interpretacje indywidualne wydawane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Przykładowo:

* interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydana 12 lutego 2018 r. sygn. 0114-KDIP4.4012.33.2018.1.MP, cyt.:

"Spółka będzie miała prawo do obniżenia podstawy opodatkowania z tytułu udzielonego Odbiorcom Pośrednim rabatu z momentem udzielenia rabatu, udokumentowanego wystawioną przez Spółkę notą uznaniową. W przypadku, gdy wystawienie noty dokumentującej udzielenie rabatu pośredniego nastąpi w innym okresie rozliczeniowym niż wypłata wynikającej z tej noty kwoty, Spółka będzie miała prawo obniżyć obrót (i w konsekwencji podatek VAT należny) za okres, w którym rabat został faktycznie udzielony. Innymi słowy, zasadnicze znaczenie dla rozliczenia przyznanego rabatu pośredniego dla celów podatku VAT będzie miał moment faktycznej wypłaty udzielonego rabatu".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

W myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Ww. przepisy art. 14na § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej stosuje się z uwzględnieniem art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl