0113-KDIPT1-2.4012.796.2022.2.JSZ - Zastosowanie procedury unijnej VAT-OSS

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 stycznia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.796.2022.2.JSZ Zastosowanie procedury unijnej VAT-OSS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 listopada 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania procedura unijna VAT-OSS do dostawy towarów oraz zwolnienia z obowiązku zaewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej. Uzupełnili go Państwo pismami z 7 listopada 2022 r. (wpływ 14 listopada 2022 r.) oraz z 9 stycznia 2023 r. (wpływ 9 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

S. J. (dalej jako: Wnioskodawczyni) prowadzi od 3 listopada 2022 r. działalność gospodarczą na terytorium Polski w zakresie sprzedaży detalicznej biżuterii z metali szlachetnych (dalej jako: Towar), a sprzedaż jest realizowana przez internet. Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej w dniu 3 listopada 2022 r. Wnioskodawczyni będzie nabywała Towar od podatnika podatku VAT, prowadzącego działalność gospodarczą i zarejestrowanego w Belgii (na terytorium Unii Europejskiej). W dalszej części wniosku podmiot ten określany będzie jako Dostawca. Zakup Towaru od Dostawcy będzie dokonywany w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Zakupiony od Dostawcy Towar zostanie przywieziony na terytorium Polski, a Wnioskodawczyni będzie sprzedawała ten Towar wysyłkowo klientom - to jest osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej i niebędącym podatnikami VAT, ale posiadającymi miejsce zamieszkania w Polsce oraz w innych krajach Unii Europejskiej (dalej jako: Nabywca).

Niezależnie od powyższego, w przyszłości, po uzyskaniu interpretacji indywidualnej w tym zakresie Wnioskodawczyni planuje wprowadzenie sposobu sprzedaży Towaru (dalej jako: Nowy Model Sprzedaży), który będzie wyglądał następująco: Towar będzie nabywany przez Wnioskodawczynię od Dostawcy, ale wysyłka Towaru następować będzie (na zlecenie Wnioskodawczyni) od Dostawcy bezpośrednio do Nabywcy (w wykonaniu sprzedaży danego Towaru przez Wnioskodawczynię na rzecz Nabywcy), Towar nie będzie wtedy przemieszczany do Polski w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Celem wprowadzenia Nowego Modelu Sprzedaży jest ułatwienie logistyki, uniknięcie wysyłki Towaru od Dostawcy do Wnioskodawczyni w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (będącej dla Wnioskodawczyni wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów) oraz uniknięcie wysyłki Towaru z Polski od Wnioskodawczyni do Nabywcy (w ramach sprzedaży krajowej - jeśli Nabywca będzie miał siedzibę lub miejsce zamieszkania w Polsce, w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeśli Nabywca będzie miał siedzibę lub miejsce zamieszkania w innym niż Polska kraju członkowskim Unii Europejskiej). Wprowadzenie Nowego Modelu Sprzedaży pozwoli Wnioskodawczyni ograniczyć koszty i skróci czas oczekiwania Nabywcy na odbiór zamówionego przez Nabywcę u Wnioskodawczyni Towaru.

Towar nie będzie nowymi środkami transportu ani też nie będzie towarem, który jest instalowany lub montowany, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz.

W ramach zdarzenia przyszłego objętego niniejszym wnioskiem Wnioskodawczyni planuje dokonanie zgłoszenia w Polsce w trybie art. 130b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i rozliczanie sprzedaży Towarów w ramach Nowego Modelu Sprzedaży w ramach procedury szczególnej uregulowanej w dziale XII rozdział 6a ustawy o podatku od towarów i usług.

Uwzględniając powyższe zasadne jest dążenie Wnioskodawczyni do uzyskania stanowiska organu co do prawidłowości stanowiska Wnioskodawczyni w przedmiocie rozliczania przez Wnioskodawczynię sprzedaży Towarów dokonywanej w Nowym Modelu Sprzedaży w ramach procedury szczególnej uregulowanej w dziale XII rozdział 6a ustawy o podatku od towarów i usług oraz braku obowiązku ewidencjonowania przez Wnioskodawczynię takiej sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

1. Wnioskodawczyni jest zarejestrowana jako podatnik VAT UE.

2. Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowana dla celów podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze: ani na terytorium Belgii ani na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

3. Wnioskodawczyni będzie nabywała Towary, o których mowa we wniosku na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej w tym znaczeniu, że nabywane Towary będą przeznaczone do sprzedaży Nabywcom (czyli klientom w ramach prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej).

4. Wśród sprzedawanych przez Wnioskodawczynię produktów nie będą się znajdowały dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie, antyki, towary używane, dla których podstawę opodatkowania ustala się zgodnie z procedurami szczególnymi określonymi w art. 120 ust. 4 lub 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

5. Za organizację transportu w Nowym Modelu Sprzedaży odpowiedzialna będzie Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni będzie zawierała umowę z przewoźnikiem i wyśle do Dostawcy list przewozowy zawierający informację o Towarze jaki powinien zostać przez Dostawcę wysłany do Nabywcy oraz o adresie Nabywcy pod jaki Towar ma zostać wysłany. Dostawca z kolei będzie odpowiedzialny za zapakowanie Towaru stosownie do konkretnego zamówienia i za wysłanie Towaru z wykorzystaniem przewoźnika wybranego i opłaconego przez Wnioskodawczynię.

6. Wnioskodawczyni w ramach Nowego Modelu Sprzedaży będzie: wybierać przewoźnika i zawierać z nim umowę o wykonanie usługi przez przewoźnika, opłacać przewoźnika, przekazywać Dostawcy opłacony list przewozowy i wskazywać informacje jaki Towar i do jakiego Nabywcy ma wysłać Dostawca oraz zlecać Dostawcy wysyłkę danego Towaru do konkretnego Nabywcy.

7. Wnioskodawczyni będzie w ramach Nowego Modelu Sprzedaży zlecać Dostawcy wysyłkę danego Towaru do konkretnego Nabywcy i w tym zakresie będzie działać na własną rzecz, a zatem Wnioskodawczyni nie będzie działać na rzecz ani na zlecenie innego podmiotu uczestniczącego w transakcjach w ramach Nowego Modelu Sprzedaży, objętych wnioskiem.

8. Przeniesienie prawa do rozporządzania Towarami jak właściciel w ramach Nowego Modelu Sprzedaży w transakcji z Dostawcy na Wnioskodawczynię będzie następować w momencie wysyłki Towaru przez Dostawcę (działającego na zlecenie Wnioskodawczyni) do Nabywcy i będzie to miało miejsce w Belgii. Przeniesienie prawa do rozporządzania Towarami jak właściciel w ramach Nowego Modelu Sprzedaży w transakcji z Wnioskodawczyni na Nabywcę będzie następować w momencie dostarczenia Towaru przez Dostawcę (działającego na zlecenie Wnioskodawczyni) do Nabywcy i będzie to miało miejsce w kraju miejsca zamieszkania Nabywcy (będącym krajem członkowskim Unii Europejskiej).

9. Wnioskodawczyni nie posiada właściwego i ważnego numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadanego przez państwo członkowskie (Belgię), z którego towary będą wysyłane lub transportowane w ramach Nowego Modelu Sprzedaży.

10. Na pytanie Organu "Jeżeli posiada Pani właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany Pani przez państwo członkowskie, z którego towary są wysyłane lub transportowane, to czy przekaże Pani ten numer swojemu Dostawcy dla realizowanych transakcji?" odpowiedziano: Jak wskazano wyżej Wnioskodawczyni nie posiada właściwego i ważnego numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadanego przez państwo członkowskie (Belgię), z którego towary będą wysyłane lub transportowane w ramach Nowego Modelu Sprzedaży.

11. Całkowita wartość dostaw towarów dokonywanych w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, jak i usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych świadczonych transgranicznie na rzecz konsumentów (liczona łącznie dla wszystkich państw członkowskich) nie przekroczyła u Wnioskodawczyni w trakcie roku podatkowego lub w poprzednim roku podatkowym kwotę 10 000 euro lub jej równowartość (42 000 zł w Polsce).

12. W ramach Nowego Modelu Sprzedaży w przypadku sprzedaży dokonywanej na rzecz kontrahentów z Polski wysyłka/transport Towaru rozpocznie się na terytorium Belgii i zakończy się na terytorium Polski.

13. W ramach Nowego Modelu Sprzedaży w przypadku sprzedaży dokonywanej na rzecz kontrahentów z krajów Unii Europejskiej innych niż Polska wysyłka/transport Towaru rozpocznie się na terytorium Belgii i zakończy się na terytorium kraju członkowskiego Unii Europejskiej innego niż Polska (kraju, w którym miejsce zamieszkania będzie miał Nabywca Towaru).

14. W poprzednim roku podatkowym (czyli w roku 2022 r.) sprzedaż zrealizowana przez Wnioskodawczynię na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł.

15. Przewidywana przez Wnioskodawczynię sprzedaż zrealizowana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczy w 2023 r. kwotę 20 000 zł.

16. Z tytułu sprzedaży towarów na rzecz Nabywców Wnioskodawczyni otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (na rachunek bankowy Wnioskodawczyni jako podatnika).

17. Z ewidencji i dowodów dokumentujących płatności od Nabywców za nabyte Towary będzie jednoznacznie wynikać jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczy i na czyją rzecz została dokonana.

18. Przedmiotem dostawy na rzecz Nabywców będą Towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. j rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, to jest wyroby z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

19. Zgłoszenie w Polsce w trybie art. 130b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zostanie dopiero dokonane przez Wnioskodawczynię po uzyskaniu interpretacji indywidualnej. Dokonanie takiego zgłoszenia jest bowiem elementem zdarzenia przyszłego objętego wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, a Wnioskodawczyni dokona tego zgłoszenia, jeżeli z uzyskanej interpretacji indywidualnej będzie wynikało stanowisko potwierdzające uprawnienie Wnioskodawczyni do skorzystania z procedury unijnej w ramach procedury szczególnej uregulowanej w dziale XII rozdział 6a ustawy o podatku od towarów i usług.

Pytania

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, że po dokonaniu zgłoszenia przez Wnioskodawczynię w trybie art. 130b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaż Towaru na rzecz Nabywców w ramach Nowego Modelu Sprzedaży, gdzie Towar będzie wysyłany przez Dostawcę do Nabywcy w innym niż Polska kraju członkowskim Unii Europejskiej, może być rozliczana w Polsce na gruncie podatku od towarów i usług w ramach procedury unijnej na zasadach określonych w dziale XII rozdział 6a ustawy o podatku od towarów i usług?

2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, że po dokonaniu zgłoszenia przez Wnioskodawczynię w trybie art. 130b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaż Towaru na rzecz Nabywców w ramach Nowego Modelu Sprzedaży, gdzie Towar będzie wysyłany przez Dostawcę do Nabywcy w Polsce, może być rozliczana w Polsce na gruncie podatku od towarów i usług w ramach procedury unijnej na zasadach określonych w dziale XII rozdział 6a ustawy o podatku od towarów i usług, a taka sprzedaż Towaru przez Wnioskodawczynię na rzecz Nabywcy w Polsce będzie zwolniona z obowiązku zaewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej?

Pani stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawczyni, po tym jak Wnioskodawczyni dokona zgłoszenia, o którym mowa w art. 130b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaż Towarów na rzecz Nabywcy w ramach Nowego Modelu Sprzedaży gdzie Towar będzie wysyłany przez Dostawcę do Nabywcy w innym niż Polska kraju członkowskim Unii Europejskiej, może być rozliczana przez Wnioskodawczynię w Polsce na gruncie podatku od towarów i usług w ramach procedury unijnej na zasadach określonych w dziale XII rozdział 6a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 22a ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:

a)

podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b)

podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub

c) podmiotem niebędącym podatnikiem - pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W ramach Nowego Modelu Sprzedaży Dostawca będzie wysyłał Towar bezpośrednio do Nabywcy (działając w tym zakresie na zlecenie i w imieniu Wnioskodawczyni), a tym samym Wnioskodawczyni uczestniczyć będzie pośrednio w wysyłce Towaru do Nabywcy w innym niż Polska kraju członkowskim Unii Europejskiej, to znaczy zleci Dostawcy wysyłkę Towaru do Nabywcy (podmiotu niebędącego podatnikiem VAT).

Towar nie będzie nowym środkiem transportu ani też nie będzie towarem, który jest instalowany lub montowany, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz.

Z powyższego wynika, że sprzedaż w ramach Nowego Modelu Sprzedaży, gdzie Towar będzie wysyłany przez Dostawcę do Nabywcy w innym niż Polska kraju członkowskim Unii Europejskiej, będzie stanowiła wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość w rozumieniu art. 2 pkt 22a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy o podatku od towarów i usług miejscem dostawy towarów jest w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Zgodnie z treścią art. 130a pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług przez podatnika na potrzeby procedury szczególnej uregulowanej w dziale XII rozdział 6a ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się osoby fizyczne, które dokonują wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość.

Przez państwo członkowskie konsumpcji rozumie się zgodnie z art. 130a pkt 2a lit. a ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - państwo członkowskie zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy.

Przez państwo członkowskie identyfikacji rozumie się zgodnie z art. 130a pkt 2b lit. a ustawy o podatku od towarów i usług państwo członkowskie:

a)

w którym podatnik posiada siedzibę działalności gospodarczej albo

b)

w którym podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, albo

c)

w którym podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które wybiera w celu złożenia zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, ale posiada więcej niż jedno stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, albo

d)

rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów, a w przypadku większej liczby takich państw członkowskich - państwo członkowskie, które podatnik wybiera w celu złożenia zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, pod warunkiem że nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej.

Przez procedurę unijną rozumie się rozliczenie VAT należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość państwu członkowskiemu konsumpcji za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji (art. 130a pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług).

Stosownie do treści art. 130b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik może złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej w państwie członkowskim identyfikacji. Procedura unijna ma zastosowanie do wszystkich dostaw towarów lub każdego świadczenia usług objętych tą procedurą, dokonywanych przez podatnika na terytorium Unii Europejskiej.

Mając na względzie treść przytoczonych przepisów, zdaniem Wnioskodawczyni, Polska będzie dla Wnioskodawczyni państwem członkowskim identyfikacji w powyższym rozumieniu. Sprzedaż Towarów w ramach Nowego Modelu Sprzedaży będzie następowała na rzecz Nabywców w państwach członkowskich konsumpcji (Towar będzie wysyłany przez Dostawcę do Nabywcy w innym niż Polska kraju członkowskim Unii Europejskiej).

W rezultacie po dopełnieniu przez Wnioskodawczynię, w trybie art. 130b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej w państwie członkowskim identyfikacji, Wnioskodawczyni będzie uprawniona do rozliczania sprzedaży Towarów (gdzie Towar będzie wysyłany przez Dostawcę do Nabywcy w innym niż Polska kraju członkowskim Unii Europejskiej) w oparciu o procedurę szczególną uregulowaną w dziale XII rozdział 6a ustawy VAT.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawczyni, po tym jak Wnioskodawczyni dokona zgłoszenia, o którym mowa w art. 130b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaż Towarów na rzecz Nabywcy w ramach Nowego Modelu Sprzedaży gdzie Towar będzie wysyłany przez Dostawcę do Nabywcy w Polsce, może być rozliczana przez Wnioskodawczynię w Polsce na gruncie podatku od towarów i usług w ramach procedury unijnej na zasadach określonych w dziale XII rozdział 6a ustawy o podatku od towarów i usług, a taka sprzedaż Towaru przez Wnioskodawczynię na rzecz Nabywcy w Polsce będzie zwolniona z obowiązku zaewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 22a ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:

a)

podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b)

podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub

c) podmiotem niebędącym podatnikiem - pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W ramach Nowego Modelu Sprzedaży Dostawca będzie wysyłał Towar bezpośrednio do Nabywcy (działając w tym zakresie na zlecenie i w imieniu Wnioskodawczyni), a tym samym Wnioskodawczyni uczestniczyć będzie pośrednio w wysyłce Towaru do Nabywcy w Polsce, to znaczy zleci Dostawcy wysyłkę Towaru do Nabywcy (podmiotu niebędącego podatnikiem VAT) w Polsce.

Towar nie będzie nowym środkiem transportu ani też nie będzie towarem, który jest instalowany lub montowany, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz.

Z powyższego wynika, że sprzedaż w ramach Nowego Modelu Sprzedaży, gdzie Towar będzie wysyłany przez Dostawcę do Nabywcy w Polsce, będzie stanowiła wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość w rozumieniu art. 2 pkt 22a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy o podatku od towarów i usług miejscem dostawy towarów jest w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Zgodnie z treścią art. 130a pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług przez podatnika na potrzeby procedury szczególnej uregulowanej w dziale XII rozdział 6a ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się osoby fizyczne, które dokonują wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość.

Przez państwo członkowskie konsumpcji rozumie się zgodnie z art. 130a pkt 2a lit. a ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - państwo członkowskie zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy.

Przez państwo członkowskie identyfikacji rozumie się zgodnie art. 130a pkt 2b lit. a ustawy o podatku od towarów i usług państwo członkowskie:

a)

w którym podatnik posiada siedzibę działalności gospodarczej albo

b)

w którym podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, albo

c)

w którym podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które wybiera w celu złożenia zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, ale posiada więcej niż jedno stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, albo

d)

rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów, a w przypadku większej liczby takich państw członkowskich - państwo członkowskie, które podatnik wybiera w celu złożenia zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, pod warunkiem że nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej.

Przez procedurę unijną rozumie się rozliczenie VAT należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość państwu członkowskiemu konsumpcji za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji (art. 130a pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług).

Stosownie do treści art. 130b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik może złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej w państwie członkowskim identyfikacji. Procedura unijna ma zastosowanie do wszystkich dostaw towarów lub każdego świadczenia usług objętych tą procedurą, dokonywanych przez podatnika na terytorium Unii Europejskiej.

Mając na względzie treść przytoczonych przepisów, zdaniem Wnioskodawczyni, Polska będzie dla Wnioskodawczyni państwem członkowskim identyfikacji w powyższym rozumieniu. Sprzedaż Towarów w ramach Nowego Modelu Sprzedaży będzie następowała na rzecz Nabywców w państwach członkowskich konsumpcji (Towar będzie wysyłany przez Dostawcę do Nabywcy w Polsce).

W rezultacie po dopełnieniu przez Wnioskodawczynię, w trybie art. 130b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej w państwie członkowskim identyfikacji, Wnioskodawczyni będzie uprawniona do rozliczania sprzedaży Towarów (gdzie Towar będzie wysyłany przez Dostawcę do Nabywcy w Polsce) w oparciu o procedurę szczególną uregulowaną w dziale XII rozdział 6a ustawy VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni sprzedaż przez Wnioskodawczynię Towarów na rzecz Nabywcy w Polsce (gdzie Towar będzie wysyłany przez Dostawcę do Nabywcy w Polsce), realizowana w ramach procedury unijnej na zasadach określonych w dziale XII rozdział 6a ustawy o podatku od towarów i usług będzie zwolniona z obowiązku zaewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej.

W sytuacji dokonania przez Wnioskodawczynię zawiadomienia w trybie art. 130b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaż Towarów w ramach Nowego Modelu Sprzedaży do Nabywcy w Polsce (gdzie Towar będzie wysyłany przez Dostawcę do Nabywcy w Polsce), będzie sprzedażą w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, dla której miejscem opodatkowania podatkiem VAT będzie Polska. Obowiązek zaewidencjonowania sprzedaży Towarów na kasie rejestrującej jednak nie powstanie ze względu na zastosowanie zwolnienia pomieszczonego w § 2 w związku z treścią § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie bowiem z treścią § 2 ust. 1 powołanego rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Z kolei na podstawie § 2 ust. 2 rozporządzenia w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Przepis § 4 ust. 1 pkt 1 lit. j rozporządzenia wyłącza możliwość zwolnienia dla sprzedaży wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali (a takimi będą Towary sprzedawane przez Wnioskodawczynię), których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wreszcie na podstawie § 4 ust. 2 rozporządzenia, przepisu ust. 1 (a więc tego wyłączającego możliwość zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej) nie stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług, o których mowa w pozycji 50 załącznika do rozporządzenia.

Pozycja 50 załącznika do rozporządzenia obejmuje dostawę towarów i świadczenie usług rozliczanych w procedurach szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a i 7 ustawy VAT.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów, dokonanie przez Wnioskodawczynię zawiadomienia w trybie art. 130b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w następstwie którego sprzedaż Towarów w ramach Nowego Modelu Sprzedaży do Nabywcy w Polsce (gdzie Towar będzie wysyłany przez Dostawcę do Nabywcy w Polsce), będzie sprzedażą w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, dla której miejscem opodatkowania podatkiem VAT będzie Polska, rozliczaną w ramach procedury, o której mowa w dziale XII w rozdział 6a ustawy VAT, będzie miało ten skutek, że sprzedaż Towarów w ramach Nowego Modelu Sprzedaży będzie zwolniona z obowiązku zaewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą":

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)

eksport towarów;

3)

import towarów na terytorium kraju;

4)

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju - zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 2 pkt 4 ustawy:

Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Według art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Należy zauważyć, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu "jak właściciel" zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. W rozumieniu ustawy, "dostawa" oznacza wszelkiego rodzaju rozporządzanie towarem (sprzedaż, zamiana, darowizna, oraz każdą inną czynność, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu). Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, definiujący pojęcie "dostawa towarów" nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży, czy też przeniesienia prawa własności, stąd też nie można utożsamiać dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z przeniesieniem prawa własności na gruncie prawa cywilnego. W konsekwencji pojęcie "dostawa towarów" oraz ekonomiczne aspekty transakcji, nie muszą wiązać się ze skutkami powstającymi na gruncie cywilistycznego prawa własności. Pozwala to na uznanie danej czynności za dostawę towarów, nawet w przypadkach nałożenia na nabywcę pewnych ograniczeń we władaniu towarem.

Pojęcie "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel" - zawarte w art. 7 ust. 1 ustawy - dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Ponieważ istotą dostawy towarów nie jest przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu "prawo do rozporządzania jak właściciel" nie można interpretować jako "prawa własności". Co więcej, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ "dostawa towarów" nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.

Zgodnie z art. 2 pkt 22a ustawy:

Przez wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:

a)

podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b)

podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub

c) podmiotem niebędącym podatnikiem - pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.

Należy przy tym zauważyć, że z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

W art. 22 ust. 1-4 ustawy uregulowano zasady dotyczące określenia miejsca świadczenia przy dostawie towarów.

Na mocy art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Jak stanowi art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy:

Miejscem dostawy towarów - w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Przy czym stosownie do art. 22a ust. 1 ustawy:

Przepis art. 22 ust. 1 pkt 1a nie ma zastosowania, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)

dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;

2)

towary są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;

3)

suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych na terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości usług, o których mowa w art. 28k ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku dostawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł.

Według art. 22 ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.

Stosownie do art. 22 ust. 2b ustawy:

W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego, wysyłka lub transport tych towarów są przyporządkowane wyłącznie dostawie dokonanej do podmiotu pośredniczącego.

W świetle art. 22 ust. 2c ustawy:

W przypadku gdy podmiot pośredniczący przekazał swojemu dostawcy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany mu przez państwo członkowskie, z którego towary są wysyłane lub transportowane, wysyłkę lub transport przypisuje się wyłącznie dostawie dokonanej przez ten podmiot.

Definicja podmiotu pośredniczącego zawarta została w art. 22 ust. 2d ustawy:

Przez podmiot pośredniczący, o którym mowa w ust. 2b i 2c, rozumie się innego niż pierwszy w kolejności dostawcę towarów, który wysyła lub transportuje towar samodzielnie albo za pośrednictwem osoby trzeciej działającej na jego rzecz.

Na mocy art. 22 ust. 2e ustawy:

W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego albo z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez:

1)

pierwszego dostawcę - wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie;

2)

ostatniego nabywcę - wysyłkę lub transport przyporządkowuje się dostawie dokonanej do tego nabywcy.

Z przepisu art. 22 ust. 3 ustawy wynika, że:

W przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c i 2e, dostawę towarów, która:

1)

poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;

2)

następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku tzw. transakcji łańcuchowych, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie przemieszczany tylko od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, wówczas przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport), więc tylko w odniesieniu do jednej z transakcji można ustalić miejsce świadczenia w oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy (dostawa ruchoma). W odniesieniu do pozostałych dostaw, którym nie można przypisać wysyłki (transportu), ustalenie miejsca świadczenia odbywa się jak dla towarów niewysyłanych, a więc według miejsca, w którym towary znajdowały się w momencie dostawy (dostawa nieruchoma).

W dziale XII w rozdziale 6a ustawy o podatku od towarów i usług w przepisach art. 130a-130d ustawy rozstały uregulowane kwestie dotyczące Procedury unijnej dotyczącej niektórych dostaw towarów oraz świadczenia niektórych.

Zgodnie z art. 130a pkt 2 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które:

a)

dokonują wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość lub

b)

ułatwiają dostawę towarów zgodnie z art. 7a ust. 2, jeżeli wysyłka lub transport towarów będących przedmiotem dostawy rozpoczyna się i kończy na terytorium tego samego państwa członkowskiego, lub

c)

posiadają siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, ale nie posiadają siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego konsumpcji oraz świadczą usługi na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a.

Według art. 130a pkt 2a ustawy:

Przez państwo członkowskie konsumpcji - rozumie się:

a)

w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - państwo członkowskie zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy,

b)

w przypadku dostaw towarów dokonanych przez podatnika ułatwiającego takie dostawy zgodnie z art. 7a ust. 2, jeżeli wysyłka lub transport towarów będących przedmiotem takich dostaw rozpoczyna się i kończy na terytorium tego samego państwa członkowskiego - to państwo członkowskie,

c)

w przypadku świadczenia usług - państwo członkowskie, na terytorium którego ma miejsce świadczenie usług.

Na podstawie art. 130a pkt 2b ustawy:

Przez państwo członkowskie identyfikacji - rozumie się państwo członkowskie:

a)

w którym podatnik posiada siedzibę działalności gospodarczej albo

b)

w którym podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, albo

c)

w którym podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które wybiera w celu złożenia zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, ale posiada więcej niż jedno stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, albo

d)

rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów, a w przypadku większej liczby takich państw członkowskich - państwo członkowskie, które podatnik wybiera w celu złożenia zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, pod warunkiem że nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej.

Jak stanowi art. 130a pkt 3 ustawy:

Przez procedurę unijną - rozumie się to rozliczenie VAT należnego z tytułu czynności określonych w pkt 2 lit. a-c państwu członkowskiemu konsumpcji za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji.

W świetle przepisu art. 130b ust. 1 ustawy:

Podatnik może złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej w państwie członkowskim identyfikacji. Procedura unijna ma zastosowanie do wszystkich dostaw towarów lub każdego świadczenia usług objętych tą procedurą, dokonywanych przez podatnika na terytorium Unii Europejskiej.

Procedura unijna w odniesieniu do towarów może być stosowana przez przedsiębiorców:

* posiadających siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, w celu deklarowania i płacenia podatku VAT należnego z tytułu WSTO;

* ułatwiających poprzez użycie interfejsu elektronicznego zgodnie z art. 7a ust. 2 ustawy (niezależnie od tego, czy posiadają oni siedzibę działalności gospodarczej na terytorium UE czy w kraju trzecim), dokonanie:

- WSTO,

- krajowych dostaw towarów na rzecz konsumenta, których wysyłka lub transport rozpoczyna się i kończy na terytorium tego samego państwa członkowskiego.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani od 3 listopada 2022 r. działalność gospodarczą na terytorium Polski w zakresie sprzedaży detalicznej biżuterii z metali szlachetnych, a sprzedaż jest realizowana przez internet. Jest Pani zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz jest Pani zarejestrowana jako podatnik VAT UE. Nie jest Pani zarejestrowana dla celów podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze: ani na terytorium Belgii ani na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Posiada Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej w dniu 3 listopada 2022 r. będzie Pani nabywała Towar od podatnika podatku VAT, prowadzącego działalność gospodarczą i zarejestrowanego w Belgii (na terytorium Unii Europejskiej). Będzie sprzedawała ten Towar wysyłkowo klientom - to jest osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej i niebędącym podatnikami VAT, ale posiadającymi miejsce zamieszkania w Polsce oraz w innych krajach Unii Europejskiej.

Planuje Pani wprowadzenie sposobu sprzedaży Towaru, który będzie wyglądał następująco: Towar będzie nabywany przez Panią od Dostawcy, ale wysyłka Towaru następować będzie (na Pani zlecenie) od Dostawcy bezpośrednio do Nabywcy (w wykonaniu sprzedaży danego Towaru przez Panią na rzecz Nabywcy), Towar nie będzie wtedy przemieszczany do Polski w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Celem wprowadzenia Nowego Modelu Sprzedaży jest ułatwienie logistyki, uniknięcie wysyłki Towaru od Dostawcy do Pani w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (będącej dla Pani wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów) oraz uniknięcie wysyłki Towaru z Polski od Pani do Nabywcy (w ramach sprzedaży krajowej - jeśli Nabywca będzie miał siedzibę lub miejsce zamieszkania w Polsce, w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeśli Nabywca będzie miał siedzibę lub miejsce zamieszkania w innym niż Polska kraju członkowskim Unii Europejskiej). Wprowadzenie Nowego Modelu Sprzedaży pozwoli Pani ograniczyć koszty i skróci czas oczekiwania Nabywcy na odbiór zamówionego przez Nabywcę u Pani Towaru.

Odnosząc się do kwestii objętych zakresem zadanych pytań należy stwierdzić, że w okolicznościach niniejszej sprawy występują dwie dostawy:

1)

dostawa między Dostawcą (podmiotem z Belgii) a Panią, oraz

2)

dostawa między Panią a ostatecznymi Nabywcami,

przy czym Towar transportowany jest od Dostawcy (podmiotu z Belgii) bezpośrednio do ostatecznych Nabywców.

W związku z powyższym ww. dostawy należy uznać za transakcje łańcuchowe w wyniku, których towar będący przedmiotem transakcji jest transportowany bezpośrednio od Dostawcy do ostatecznego Nabywcy.

Jednocześnie - jak wynika z opisu sprawy - będzie Pani odpowiedzialna za organizację transportu w Nowym Modelu Sprzedaży. Będzie Pani zawierała umowę z przewoźnikiem i wyśle do Dostawcy list przewozowy zawierający informację o Towarze jaki powinien zostać przez Dostawcę wysłany do Nabywcy oraz o adresie Nabywcy pod jaki Towar ma zostać wysłany. Dostawca z kolei będzie odpowiedzialny za zapakowanie Towaru stosownie do konkretnego zamówienia i za wysłanie Towaru z wykorzystaniem przewoźnika wybranego i opłaconego przez Panią.

Zatem w niniejszej sprawie należy uznać Panią, będącą drugim w kolejności dostawcą towarów w transakcji łańcuchowej, za podmiot pośredniczący, o którym mowa w art. 22 ust. 2b-2d ustawy.

Przy czym nie posiada Pani właściwego i ważnego numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadanego przez państwo członkowskie (Belgię), z którego towary będą wysyłane lub transportowane w ramach Nowego Modelu Sprzedaży.

Wobec powyższego w przypadku transakcji, o których mowa we wniosku - stosownie do art. 22 ust. 2b ustawy - transport należy przyporządkować pierwszej dostawie, tj. dostawie między Dostawcą (podmiotem z Belgii) a Panią. Tym samym pierwszą dostawę dokonaną pomiędzy Dostawcą (podmiotem z Belgii) a Panią należy traktować jako "transakcję ruchomą".

Natomiast dostawy towarów dokonane pomiędzy Panią a ostatecznymi Nabywcami należy uznać za transakcje o charakterze "nieruchomym", dla których - stosownie do art. 22 ust. 3 pkt 2 ustawy - miejscem świadczenia jest miejsce zakończenia wysyłki lub transportu towarów, tj. terytorium państw, w których Nabywcy posiadają miejsce zamieszkania, czyli w Polsce lub w innych niż Polska krajach Unii Europejskiej.

W konsekwencji w przypadku transakcji sprzedaży towarów na rzecz Nabywców w ramach Nowego Modelu Sprzedaży, gdzie Towar będzie wysyłany przez Dostawcę do Nabywcy w innym niż Polska kraju członkowskim Unii Europejskiej, stanowiących transakcje o charakterze "nieruchomym", nie dojdzie do wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość w rozumieniu art. 2 pkt 22a ustawy. Ponadto z okoliczności sprawy przedstawionych we wniosku nie wynika, aby pełniła Pani rolę operatora interfejsu elektronicznego uławiającego dostawy towarów w rozumieniu art. 7a ust. 2 ustawy. Tym samym do ww. transakcji nie znajdzie zastosowania procedura unijna VAT-OSS, o której mowa w ww. art. 130a-130d ustawy.

Zatem Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.

Przechodząc natomiast do pytania nr 2 należy stwierdzić, że do transakcji sprzedaży towarów na rzecz Nabywców w ramach Nowego Modelu Sprzedaży, gdzie Towar będzie wysyłany przez Dostawcę do Nabywcy w Polsce, będących transakcjami o charakterze "nieruchomym", również nie będą spełnione przesłanki do uznania ich za wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość na podstawie art. 2 pkt 22a ustawy. Wobec powyższego, mając na uwadze także okoliczność, że w niniejszej sprawie nie będzie pełniła Pani rolę operatora interfejsu elektronicznego uławiającego dostawy towarów w rozumieniu art. 7a ust. 2 ustawy, to ww. transakcje nie będą podlegały procedurze unijnej VAT-OSS uregulowanej w art. 130a-130d ustawy.

W kwestii obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących należy wskazać, na treść art. 111 ust. 1 ustawy, który stanowi, że:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują m.in. zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, w poz. 36 wskazano:

Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Jednocześnie zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy:

a)

gazu płynnego,

b)

części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c)

silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d)

nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e)

przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f)

części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g)

części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h)

komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i)

sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j)

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą",

k)

zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l)

wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m)

wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n)

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o)

perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 rozporządzenia, podlegają czynności wymienione w § 4 rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

§ 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienionych w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

Przy czym jak wynika z § 4 ust. 2 rozporządzenia:

Przepisu ust. 1 nie stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług, o których mowa w poz. 50 załącznika do rozporządzenia.

W poz. 50 załącznika do rozporządzenia wskazano:

Dostawa towarów i świadczenie usług rozliczanych w procedurach szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a i 7 ustawy.

W odniesieniu do kwestii zwolnienia z obowiązku zaewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej należy zauważyć, iż - jak wynika z powyższego - w przypadku transakcji sprzedaży towarów na rzecz Nabywców w ramach Nowego Modelu Sprzedaży, gdzie Towar będzie wysyłany przez Dostawcę do Nabywcy w Polsce, stosownie do art. 22 ust. 3 pkt 2 ustawy, miejscem świadczenia jest miejsce zakończenia wysyłki lub transportu towarów. Tym samym transakcje sprzedaży towarów na rzecz Nabywców z Polski będą podlegały opodatkowaniu na terytorium Polski jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, według zasad właściwych dla sprzedaży danego towaru. Jednocześnie - jak wyżej wskazano - do ww. transakcji nie znajdzie zastosowania procedura unijna VAT-OSS, o której mowa w art. 130a-130d ustawy (dziale XII w rozdziałach 6a ustawy).

Z okoliczności sprawy wynika, że przedmiotem dostawy na rzecz Nabywców będą Towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. j rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, to jest wyroby z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zatem, w przypadku transakcji sprzedaży towarów na rzecz Nabywców w ramach Nowego Modelu Sprzedaży, gdzie towar będzie wysyłany przez Dostawcę do Nabywcy w Polsce nie będzie mogła Pani korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej w świetle § 4 ust. 1 pkt 1 lit. j rozporządzenia, gdyż przedmiotem dostawy będą towary podlegające bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących. Ponadto w okolicznościach niniejszej sprawy do ww. dostaw towarów, niepodlegających rozliczeniu w ramach procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziałach 6a ustawy, nie będzie miało zastosowania również zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie § 4 ust. 2 w związku z poz. 50 załącznika do rozporządzenia.

W konsekwencji sprzedaż objęta zakresem zadanego pytania nr 2 nie będzie podlegała zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania jej przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Tym samym Pani stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznano za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl