0113-KDIPT1-2.4012.733.2022.3.JSZ - VAT od udostępniania platformy do handlu monetami

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 grudnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.733.2022.3.JSZ VAT od udostępniania platformy do handlu monetami

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania czynności polegających na wymianie danych kontaktowych pomiędzy osobami zainteresowanymi dokonywaniem transakcji kupna sprzedaży na rynku złota inwestycyjnego. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwania - pismami z 6 grudnia 2022 r. (wpływ 6 grudnia 2022 r.) oraz 21 grudnia 2022 r. (wpływu 21 grudnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Przedsiębiorstwo... sp. z o.o. będące czynnym podatnikiem VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej stworzyło firmę (markę)... Uruchomienie jej planowane jest w listopadzie 2022...... jest to platforma internetowa, w ramach której operator (sp. z o.o.) zajmuje się pośrednictwem w wymianie informacji kontaktowych o użytkownikach będących osobami fizycznymi, którzy chcą kupić i sprzedać pomiędzy sobą złoto lub srebro inwestycyjne w postaci lokacyjnych monet bulionowych bitych w złocie i srebrze czystej próby. Operator nie zajmuje się handlem monetami z użytkownikami, ani dostarczaniem płynności rynkowej dodając przeciwstawne oferty kupna i sprzedaży. Korzystanie z portalu w założeniu jest bezpłatne, jedynie w przypadku wystąpienia transakcji kupna-sprzedaży, zobowiązanym do zapłaty prowizji będzie sprzedający monetę.

W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku:

1. W odpowiedzi na pytanie "Na czym konkretnie będzie polegało pośredniczenie przez Państwa w wymianie informacji kontaktowych o użytkownikach będących osobami fizycznymi, którzy chcą kupić i sprzedać pomiędzy sobą złoto lub srebro inwestycyjne? Jakie konkretnie czynności będą Państwo wykonywali w ramach ww. usługi?" wskazano:

Schemat transakcji na platformie... oraz rola Operatora strony. Poniżej Wnioskodawca przedstawił szczegółowy opis sprawy. Wyjaśnienia:

- Operator - firma Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, NIP..., KRS..., REGON..., prowadząca Platformę...., pośredniczącą w wymianie Informacji o Użytkownikach osób Kupujących i Sprzedających..

- Platforma - platforma internetowa prowadzona przez Operatora działająca pod adresem.

- Użytkownik - Klient, który uzyskał dostęp do usług świadczonych przez Operatora w ramach Platformy, na zasadach określonych w Regulaminie.

1. Użytkownik, który jest zainteresowany nabyciem lub sprzedażą złotych/srebrnych monet, opisanych jak we wniosku, przy pomocy przeglądarki internetowej na komputerze lub urządzeniu mobilnym wchodzi na stronę...

2. Użytkownik dokonuje bezpłatnej rejestracji podając swoje dane kontaktowe.

3. Operator otrzymuje informację systemową o zarejestrowanym nowym użytkowniku i wysyła temu użytkownikowi wiadomość z prośbą o potwierdzenie rejestracji.

4. Po potwierdzeniu rejestracji przez użytkownika system wysyła temu użytkownikowi informację o konieczności dokonania autoryzacji konta w zakresie przewidzianym przez regulamin strony.

5. Po autoryzacji użytkownik ma możliwość wystawiania ofert sprzedaży i/lub kupna na z góry określone monety złote i srebrne opisane we wniosku.

6. Użytkownik chcąc kupić monetę:

a) Wybiera monetę z dostępnych monet z katalogu,

b) Określa jej stan, ilość i cenę maksymalną za jaką chce kupić,

c) Wprowadza ofertę do systemu i oferta jest widoczna od tego momentu dla innych użytkowników.

7. Użytkownik chcąc sprzedać monetę:

d) Wybiera monetę z dostępnych monet z katalogu i dodaje ją do swojego tzw. wirtualnego portfela,

e) Określa jej stan ilość i cenę minimalną za jaką chce ją sprzedać,

f) Wprowadza ofertę do systemu i oferta jest widoczna od tego momentu dla innych użytkowników.

8. W sytuacji, gdy nastąpi zgodność co do ceny, ilości i jakości monety który kupujący chce kupić a sprzedający sprzedać, zawiązuje się automatycznie transakcja. W konsekwencji zawartej transakcji kupujący otrzymuje automatycznie od operatora dane sprzedającego a sprzedający dane kupującego. Jest to funkcjonalność platformy i jedyna odpłatna usługa, którą świadczy operator i w stosunku, co do której Wnioskodawca ma wątpliwości w kontekście podatku VAT. Jedynie sprzedający otrzymuje od operatora fakturę prowizyjną liczoną jako procent od wartości transakcji np. sprzedał monetę za 1000 zł - 2% prowizji to 20 zł i na kwotę 20 zł otrzymuje on fakturę. Kontrahenci transakcji tj. kupujący i sprzedający mają dowolność co do formy, czasu, rozliczenia transakcji, realizacji jej osobiście lub przy pomocy operatorów pocztowych. Operator nie ingeruje w żaden sposób w dalsze działania kupującego i sprzedającego od momentu wymiany danych.

9. W tym momencie operator platformy nie dokonuje już żadnych działań.

Z kolei kupujący i sprzedający mają dowolność by wystawić ocenę kontrahentowi (dodatkowa opcja platformy). Owa ocena będzie upubliczniona w systemie i ma zapewniać bezpieczeństwo w handlu pomiędzy użytkownikami.

2. Spółka nie będzie agentem działającym w imieniu i na rzecz innych osób pośredniczącym w dostawie złota inwestycyjnego dla swojego zleceniodawcy.

3. Spółka nie będzie zawierać umowy ze sprzedawcą złota lub srebra inwestycyjnego.

4. Celem Spółki jest udostępnienie bezpłatnej platformy, na której użytkownicy będą mogli bez ograniczeń handlować między sobą wybranymi bulionowymi monetami złotymi i srebrnymi. Operator dopełnił starań, by udostępniona platforma działała prawidłowo. Spółka nie ma interesu w zakresie treści umowy, gdyż chce by użytkownicy sami między sobą określili rynkową, sprawiedliwą, godziwą cenę wymiany danej monety w danym stanie co jest zgodne z misją firmy "tworzenie platformy dla klientów indywidualnych, która dostarczy wiarygodnej wiedzy o cenach monet kruszcowych i umożliwi bezpieczne nimi obracanie".

5. Wykonywana przez Spółkę usługa będzie wykonywana w imieniu i na rzecz autoryzowanych użytkowników platformy tj. kupujących i sprzedających, którzy zawarli pomiędzy sobą transakcje.

6. Spółka nie będzie uczestniczyć w żadnych negocjacjach.

7. Złoto objęte zakresem zadanych pytań będzie spełniało definicję złota inwestycyjnego, o którym jest mowa w art. 121 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Będzie to złoto następującego rodzaju:

1)

złoto w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995 tysięcznych (będą dodane do katalogu w przyszłości)

2)

złote monety, które spełniają łącznie następujące warunki: (już są dostępne w katalogu monet, którymi można handlować przez platformę...)

a)

posiadają próbę co najmniej 900 tysięcznych,

b)

zostały wybite po roku 1800,

c)

są lub były obowiązującym środkiem płatniczym w kraju pochodzenia,

d)

są sprzedawane po cenie, która nie przekracza o więcej niż 80% wartości rynkowej złota zawartego w monecie.

W istocie, każda z monet, która będzie podlegała handlowi na platformie..., a są to aktualnie (katalog monet może zostać w przyszłości poszerzony o monety zgodnie z Art. 121 ust. 1 ustawy o VAT): Złote monety o masie 1, 0.5, 0.25 oraz 0.1 uncji:. oraz ww. jednouncjowe srebrne monety są prawnym środkiem płatniczym w rodzimych krajach.

8. Złoto lub srebro inwestycyjne w postaci lokacyjnych monet bulionowych nie stanowią przedmiotów kolekcjonerskich o wartości numizmatycznej.

Ponadto na zadane w wezwaniu pytania udzielono odpowiednio następujących odpowiedzi:

1. Na terytorium jakiego kraju posiadają Państwo siedzibę działalności gospodarczej? Odpowiedź: Polska.

2. Na terytorium jakich krajów Użytkownicy, którzy będą sprzedawać monety na Państwa platformie (Sprzedający) będą posiadali siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu? Odpowiedź: Polska.

3. Czy Użytkownicy platformy, objęci zakresem zadanego pytania nr 1 we wniosku, będą podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług? Odpowiedź: Nie.

4. Czy Użytkownicy platformy, objęci zakresem zadanego pytania nr 1 we wniosku, to podmioty niebędące podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług? Odpowiedź: Tak.

5. Czy Przedsiębiorstwa, objęte zakresem zadanego pytania nr 2 we wniosku, będą podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług? Odpowiedź: Tak.

6. Czy Przedsiębiorstwa, objęte zakresem zadanego pytania nr 2 we wniosku, to podmioty niebędące podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług? Odpowiedź: Nie.

7. Czy będziecie Państwo świadczyć usługi polegające na wymianie informacji kontaktowych o użytkownikach za pośrednictwem platformy, na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej każdego z ww. podmiotów będących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług, które znajduje się w innym miejscu niż siedziba działalności gospodarczej każdego z tych podmiotów? Odpowiedź: Nie.

8. Czy usługi wykonywane przez Państwa za pośrednictwem Platformy polegające na wymianie informacji kontaktowych o użytkownikach będą świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej? Odpowiedź: Tak.

9. Czy usługi świadczone przez Państwa za pośrednictwem Platformy polegające na wymianie informacji kontaktowych o użytkownikach, ze względu na charakter, będą zasadniczo zautomatyzowane i będą wymagać minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej będzie niemożliwe? Odpowiedź: Tak.

10. Czy całkowita wartość dostaw towarów dokonywanych w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, jak i usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych świadczonych transgranicznie na rzecz konsumentów nie przekroczyła u Państwa w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości (42 000 zł w Polsce)? Odpowiedź: Nie przekroczyła.

Pytania

1. Czy pośrednictwo w wymianie danych kontaktowych pomiędzy osobami zainteresowanych dokonywaniem transakcji kupna sprzedaży na rynku złota inwestycyjnego rodzi przedmiotowy obowiązek VAT, tj. czy prowizja naliczana wobec sprzedającego za dokonaną transakcję opiewającą na daną złotą/srebrną monetę bulionową powinna uwzględniać podatek od towarów i usług?

2. Czy istotne z punktu widzenia obciążania prowizji byłoby dopuszczenie możliwości zawierania transakcji przez przedsiębiorstwa (tzn. wystawić ofertę kupna lub sprzedaży będzie mogła nie tylko osoba fizyczna ale przedsiębiorstwo), oraz jakie implikacje na gruncie podatku VAT będzie taka opcja rodzić?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy opisane pośrednictwo w wymianie danych kontaktowych nie rodzi obowiązku VAT doliczanego do prowizji wobec sprzedającego. Wnioskodawca uważa, że pomagając inwestorom dokonywać transakcji na rynku złota i srebra inwestycyjnego czyni usługę pośrednictwa finansowego. Wnioskodawca zauważa, że art. 43 ust. 1 ustawy o VAT mówi o zwolnieniach z podatku VAT w sytuacji m.in. gdy chodzi o transakcje związane z pośrednictwem dotyczące walut, banknotów używanych jako środek płatniczy. W istocie, każda z monet która będzie podlegała handlowi na platformie....., a to Złote monety o masie 1, 0.5, 0.25 oraz 0.1 uncji:. oraz ww. jednouncjowe srebrne monety, są prawnym środkiem płatniczym w rodzimych krajach.

Nadto Wnioskodawca nadmienia że: W ramach portalu dokonywane będzie wyłącznie handlowanie złotem inwestycyjnym zgodnie z art. 121 ustawy o VAT. Zwolnienie z uiszczenia podatku VAT będzie możliwe, gdy złoto będzie tzw. Złotem inwestycyjnym, tj. spełniało następujący szereg warunków:

1)

złoto w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995 tysięcznych oraz złoto reprezentowane przez papiery wartościowe;

2)

złote monety, które spełniają łącznie następujące warunki:

a)

posiadają próbę co najmniej 900 tysięcznych,

b)

zostały wybite po roku 1800,

c)

są lub były obowiązującym środkiem płatniczym w kraju pochodzenia,

d)

są sprzedawane po cenie, która nie przekracza o więcej niż 80% wartości rynkowej złota zawartego w monecie.

Jednocześnie wyżej wymienionych monet nie traktuje się jako przedmiotów kolekcjonerskich o wartości numizmatycznej. Sprzedaż złota inwestycyjnego, zgodnie z art. 122 ustawy o podatku VAT, zwolniona jest z uiszczania 23% podatku VAT. Istotne jest to, że tyczy się to zarówno osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, jak i tych, które taką prowadzą. Monety, które będą podlegać obrotowi na platformie to wyłącznie wybrane bulionowe monety inwestycyjne spełniające wszystkie warunki opisane w pkt 2 art. 121 Ustawy o VAT. Mając na uwadze, że jednostkowa wartość oczekiwanych transakcji często może przekraczać 1000 zł operator zakłada brak obciążania prowizji kupującego zważywszy, iż z mocy prawa jest zobowiązany do uiszczenia 2% podatku p.c.c. Operator odnotowuje stosowny zapis w regulaminie platformy handlowej.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowano, że zdaniem Wnioskodawcy opisane pośrednictwo w wymianie danych kontaktowych nie rodzi obowiązku VAT doliczanego do prowizji wobec sprzedającego. Wnioskodawca uważa, że pomagając inwestorom dokonywać transakcji na rynku złota i srebra inwestycyjnego czyni usługę pośrednictwa finansowego. Wnioskodawca zauważa, że art. 43 ust. 1 ustawy o VAT mówi o zwolnieniach z podatku VAT w sytuacji m.in. gdy chodzi o transakcje związane z pośrednictwem dotyczące walut, banknotów używanych jako środek płatniczy. Sprzedaż złota inwestycyjnego, zgodnie z art. 122 ustawy o podatku VAT, zwolniona jest z uiszczania 23% podatku VAT. Istotne jest to, że tyczy się to zarówno osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, jak i tych, które taką prowadzą. Monety, które będą podlegać obrotowi na platformie to wyłącznie wybrane bulionowe monety inwestycyjne spełniające wszystkie warunki opisane pkt 2 art. 121 Ustawy o VAT. Mając na uwadze że jednostkowa wartość oczekiwanych transakcji często może przekraczać 1000 zł operator zakłada brak obciążania prowizji kupującego zważywszy, iż z mocy prawa jest zobowiązany do uiszczenia 2% podatku p.c.c. Operator odnotowuje stosowny zapis w regulaminie platformy handlowej.

W związku z tym, w odniesieniu do zadanych pytań Wnioskodawca uważa że:

1.

opisane pośrednictwo w wymianie danych kontaktowych między osobami fizycznymi handlujących na platformie nie rodzi obowiązku VAT doliczanego do prowizji wobec sprzedającego.

2.

dopuszczenie możliwości zawierania transakcji przez przedsiębiorstwa (tzn. wystawić ofertę kupna lub sprzedaży będzie mogła nie tylko osoba fizyczna, ale przedsiębiorstwo) nie będzie rodziło obowiązku podatkowego VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.) - zwanej dalej "ustawą":

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)

eksport towarów;

3)

import towarów na terytorium kraju;

4)

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Z treści powołanego art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

Należy zatem stwierdzić, że ze świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy mamy do czynienia w sytuacji, w której dana czynność/zachowanie/zdarzenie posiada następujące cechy:

* stanowi świadczenie dające się wyodrębnić spośród innych czynności dokonywanych przez dany podmiot;

* świadczenie to może mieć charakter czynny lub bierny - tj. może polegać zarówno na podejmowaniu danych czynności/działań jak również na powstrzymywaniu/zaniechaniu tych czynności/działań czy też ich tolerowaniu.

Przy określeniu, czy miała miejsce czynność podlegająca opodatkowaniu istotne jest zatem określenie, czy wykonywano świadczenie i czy wynagrodzenie z tytułu wykonywania tego świadczenia miało być wypłacone.

Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

* w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

* świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy przy tym podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało - jako usługa - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Warto w tym miejscu wskazać, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. I tak, przykładowo w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Appleand Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise, TSUE uznał, że określoną czynność można uznać za wykonaną odpłatnie, jeśli istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto gdy odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miała być opodatkowana VAT.

Na uwagę zasługuje także orzeczenie z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 R. J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, gdzie podkreślono, że usługi świadczone są za wynagrodzeniem, wyłącznie jeżeli istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, na mocy którego występuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez świadczącego usługę stanowi wartość przekazywaną w istocie w zamian za usługę wyświadczoną jej odbiorcy.

Powołany przepis wskazuje, że pojęcie "świadczenia usług" ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika - niebędące dostawą towarów - na rzecz innego podmiotu.

Ponadto dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy:

Zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Stosownie do tego przepisu, transakcje dotyczące monet ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknotów są wyłączone ze zwolnienia w dwóch przypadkach:

- gdy monety te nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub

- gdy monety mają wartość numizmatyczną.

Należy zwrócić uwagę, że art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy stanowi implementację do krajowego porządku prawnego przepisu art. 135 ust. 1 lit. e Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L.Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.) - dalej: "dyrektywa 2006/112/WE. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zwolnienia, o których mowa w art. 135 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, stanowią autonomiczne pojęcia prawa Unii, które służą unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich. Pojęcia użyte do określenia wskazanych zwolnień powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą VAT pobiera się od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Interpretacja tych pojęć powinna być zgodna z celami zwolnień przewidzianych w art. 135 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE oraz powinna spełniać wymogi zasady neutralności podatkowej, na której zasadza się wspólny system podatku VAT.

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem TSUE przy dokonywaniu wykładni przepisu prawa unijnego należy uwzględniać nie tylko jego brzmienie, lecz także jego kontekst oraz cele regulacji, której część ten przepis stanowi. Teza ta odnosi się również do art. 135 ust. 1 lit. e dyrektywy 2006/112/WE.

Z orzecznictwa TSUE wynika, że zwolnienia przewidziane w art. 135 ust. 1 lit. d-f) dyrektywy 2006/112/WE służą w szczególności zaradzeniu trudnościom związanym z ustaleniem podstawy opodatkowania i kwoty podlegającego odliczeniu podatku VAT. Transakcje zwolnione z podatku VAT na mocy tych przepisów należą, ze względu na ich charakter, do transakcji finansowych, pomimo że niekoniecznie muszą one być dokonywane przez banki lub instytucje finansowe.

W świetle powyższego zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, powinny być rozumiane jako transakcje finansowe, podobne do tych realizowanych przez instytucje finansowe lub banki.

Stosownie do art. 122 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import złota inwestycyjnego, w tym również złota inwestycyjnego reprezentowanego przez certyfikaty na złoto asygnowane lub nieasygnowane, lub złota, którym prowadzony jest obrót na rachunkach złota, oraz w szczególności pożyczki w złocie i operacje typu swap w złocie, z którymi wiąże się prawo własności lub roszczenie w odniesieniu do złota inwestycyjnego, a także transakcje dotyczące złota inwestycyjnego związane z kontraktami typu futures i forward, powodujące przeniesienie prawa własności lub roszczenia w odniesieniu do złota inwestycyjnego.

Zgodnie z art. 122 ust. 2 ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio do usług świadczonych przez agentów działających w imieniu i na rzecz innych osób, pośredniczących w dostawie złota inwestycyjnego dla swojego zleceniodawcy.

Przy czym, w świetle art. 121 ust. 1 ustawy:

Ilekroć w przepisach niniejszego rozdziału jest mowa o złocie inwestycyjnym, rozumie się przez to:

1)

złoto w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995 tysięcznych oraz złoto reprezentowane przez papiery wartościowe;

2)

złote monety, które spełniają łącznie następujące warunki:

a)

posiadają próbę co najmniej 900 tysięcznych,

b)

zostały wybite po roku 1800,

c)

są lub były obowiązującym środkiem płatniczym w kraju pochodzenia,

d)

są sprzedawane po cenie, która nie przekracza o więcej niż 80% wartości rynkowej złota zawartego w monecie.

W myśl art. 121 ust. 3 ustawy:

Złotych monet, o których mowa w ust. 1 i 2, nie traktuje się jako przedmiotów kolekcjonerskich o wartości numizmatycznej

Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej stworzyli Państwo firmę (markę)... Uruchomienie jej planowane jest w listopadzie 2022...... jest to platforma internetowa, w ramach której operator zajmuje się pośrednictwem w wymianie informacji kontaktowych o użytkownikach będących osobami fizycznymi, którzy chcą kupić i sprzedać pomiędzy sobą złoto lub srebro inwestycyjne w postaci lokacyjnych monet bulionowych bitych w złocie i srebrze czystej próby. Operator nie zajmuje się handlem monetami z użytkownikami, ani dostarczaniem płynności rynkowej dodając przeciwstawne oferty kupna i sprzedaży. Korzystanie z portalu w założeniu jest bezpłatne, jedynie w przypadku wystąpienia transakcji kupna-sprzedaży, zobowiązanym do zapłaty prowizji będzie sprzedający monetę.

Odnosząc się do kwestii objętych zakresem zadanych pytań, konieczne jest zdefiniowanie pojęcia "usług pośrednictwa".

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji "pośrednictwa" w świadczeniu usług finansowych. Natomiast zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (wydanie internetowe: https://sjp.pwn.pl/), przez pośrednictwo rozumie się "działalność osoby trzeciej mającą na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron; kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych oraz umożliwianie kontaktu uczestnikom rynku pracy".

Pośrednictwo obejmuje zatem czynności dokonywane w imieniu oraz na rzecz innego podmiotu gospodarczego, w wyniku których dochodzi do zawarcia transakcji między tym przedsiębiorcą a podmiotem trzecim. Działanie "w imieniu" oznacza działanie z czyjegoś upoważnienia, w zastępstwie kogoś, natomiast działanie na czyjąś korzyść oznacza działanie dla kogoś, dla czyjegoś dobra.

W celu rozstrzygnięcia, co w świetle ww. przepisów prawa podatkowego należy rozumieć pod pojęciem "pośrednictwa", warto odnieść się do wyroku w sprawie C-453/05 Volker Ludwig przeciwko Finanzamt Luckenwalde, w której TSUE stwierdził, że: "(...) pośrednictwo stanowi działalność polegającą na pośredniczeniu, która może obejmować między innymi wskazywanie stronie danej umowy okazji do zawarcia takiej umowy, kontaktowanie się z drugą stroną i negocjowanie w imieniu i na rzecz klienta warunków świadczeń wzajemnych, przy czym celem takiej działalności jest uczynienie wszystkiego, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę, a sam pośrednik nie ma żadnego interesu w zakresie treści umowy. Zatem pojęcie pośrednictwa nie wymaga koniecznie, aby pośrednik działający jako subagent agenta głównego kontaktował się bezpośrednio z dwiema stronami umowy, aby negocjować wszystkie klauzule, jednakże pod warunkiem że jego działalność nie ogranicza się do zobowiązania do wykonania części czynności faktycznych związanych z umową".

Natomiast w wyroku z 13 grudnia 2001 r. w sprawie C-235/00 Commissioners of Customs & Excise przeciwko CSC Financial Services Ltd. Trybunał orzekł, że pojęcie pośrednictwa obejmuje działalność wykonywaną przez osobę pośredniczącą, która nie jest stroną umowy dotyczącej produktu finansowego i której działalność różni się od typowych świadczeń umownych wykonywanych przez strony tych umów. W istocie pośrednictwo stanowi usługę świadczoną na rzecz strony umowy, za którą wypłaca ona wynagrodzenie jako za odrębną działalność pośrednictwa.

Działalność ta może obejmować m.in. wskazywanie stronie danej umowy okazji do zawarcia takiej umowy, kontaktowanie się z drugą stroną i negocjowanie w imieniu i na rzecz klienta warunków świadczeń wzajemnych.

Celem takiej działalności jest uczynienie wszystkiego, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę, a sam pośrednik nie ma żadnego interesu w zakresie treści umowy. TSUE w orzeczeniu tym uznał, że znaczenie słowa "negocjacje", w kontekście art. 13 część B lit. d pkt 5 VI Dyrektywy odnosi się "do działalności pośrednika, który nie przyjmuje roli którejkolwiek ze stron umowy dotyczącej produktu finansowego oraz którego działalność polega na czymś innym, niż świadczenie usług wchodzących w zakres umowy, typowo wykonywanych przez strony takich umów. Negocjacje stanowią usługę świadczoną na rzecz strony umowy oraz są wynagradzane przez nią, polegającą na jednoznacznie określonym akcie mediacji. Mogą one polegać m.in. na wskazywaniu odpowiednich możliwości zawarcia takiej umowy, nawiązywanie kontaktu z drugą stroną lub negocjowanie, w imieniu i na rzecz klienta, warunków płatności, jakich ma dokonać jedna ze stron. Celem negocjacji jest zatem wykonanie wszystkich czynności niezbędnych w celu zawarcia przez dwie strony umowy, przy jednoczesnym braku jakiegokolwiek własnego zaangażowania negocjatora określonego w warunkach umowy.

Z drugiej strony, nie stanowi negocjacji sytuacja, w której jedna ze stron powierza podwykonawcy część formalności administracyjnych związanych z umową, takich jak udzielanie informacji drugiej stronie oraz przyjmowanie i przetwarzanie wniosków, zapisów na papiery wartościowe, będące przedmiotem umowy. W takim przypadku, podwykonawca zajmuje tę samą pozycję, jak strona sprzedająca produkt finansowy i nie jest zatem pośrednictwem.

Zatem zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, usługa pośrednictwa finansowego powinna stanowić:

- usługę świadczoną na rzecz strony transakcji finansowej, za którą strona ta wypłaca wynagrodzenie,

- z punktu widzenia nabywcy usługi finansowej usługi świadczone przez pośrednika powinny stanowić element usługi finansowej,

- celem jest dążenie do zawarcia umowy (przy czym, pośrednik nie ma żadnego interesu co do treści umowy),

- usługa pośrednictwa nie może mieć charakteru wyłącznie wykonywania czynności faktycznych związanych z umową (nie może to być np. wyłącznie udostępnianie informacji stronom transakcji finansowej).

W konsekwencji, żeby uznać daną działalność za pośrednictwo konieczne jest aby pośrednik wykonał przynajmniej niektóre z czynności:

- wskazywanie stronie danej umowy okazji do zawarcia umowy,

- uczynienie wszystkiego, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę,

- prowadzenie negocjacji polegających na jednoznacznie określonym akcie mediacji,

- nawiązywanie kontaktu z drugą stroną lub negocjowanie w imieniu i na rzecz klienta warunków płatności, jakich ma dokonać jedna ze stron.

Nie oznacza to, że pośrednik nie może wykonywać dodatkowych czynności, jednakże aby czynności te można było zaliczyć do czynności pośredniczących konieczne jest, aby wywoływały skutek lub miały na celu wywołanie skutku dla wszystkich stron transakcji, innymi słowy konieczne jest, aby skutek tych czynności znalazł odzwierciedlenie w zawartej umowie pomiędzy stronami.

Z okoliczności sprawy wynika, że użytkownik, który jest zainteresowany nabyciem lub sprzedażą złotych/srebrnych monet, opisanych jak we wniosku, przy pomocy przeglądarki internetowej na komputerze lub urządzeniu mobilnym wchodzi na stronę. Korzystanie z portalu w założeniu jest bezpłatne, jedynie w przypadku wystąpienia transakcji kupna-sprzedaży, zobowiązanym do zapłaty prowizji będzie sprzedający monetę. Sprzedający otrzymuje od operatora fakturę prowizyjną liczoną jako procent od wartości transakcji. Użytkownicy, którzy będą sprzedawać monety na Państwa platformie (Sprzedający) będą posiadali siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium Polski.

Jednocześnie jak wynika z opisu sprawy, Państwa celem jest udostępnienie bezpłatnej platformy, na której użytkownicy będą mogli bez ograniczeń handlować między sobą wybranymi bulionowymi monetami złotymi i srebrnymi. Nie mają Państwo interesu w zakresie treści umowy, gdyż chcą Państwo by użytkownicy sami między sobą określili rynkową, sprawiedliwą, godziwą cenę wymiany danej monety w danym stanie co jest zgodne z misją firmy "tworzenie platformy dla klientów indywidualnych, która dostarczy wiarygodnej wiedzy o cenach monet kruszcowych i umożliwi bezpieczne nimi obracanie". Nie będą Państwo zawierać umowy ze sprzedawcą złota lub srebra inwestycyjnego, jak również nie będą Państwo uczestniczyć w żadnych negocjacjach.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w Państwa sprawie, świadczone usługi polegające na wymianie danych kontaktowych pomiędzy osobami zainteresowanymi dokonywaniem transakcji kupna sprzedaży na rynku złota inwestycyjnego za pomocą platformy internetowej nie spełniają warunków pośrednictwa. Państwa rola sprowadzać się będzie do udostępnienia platformy internetowej jako zestawu narzędzi ułatwiających zawarcie umowy.

Tym samym w rozpatrywanej sprawie pobierana przez Państwa prowizja od sprzedającego w przypadku wystąpienia transakcji kupna-sprzedaży, będzie stanowić wynagrodzenie należne Państwu z tytułu świadczenia na rzecz sprzedającego usługi, udostępnienia platformy internetowej, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, tj. odpłatnej usługi, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji wykonywane przez Państwa czynności, które sprowadzają się do udostępniania Platformy, w ramach której użytkownicy będą mogli bez ograniczeń handlować między sobą wybranymi bulionowymi monetami złotymi i srebrnymi, nie będą stanowiły czynności określonych w art. 122 ust. 1 ustawy, jak również czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, a tym samym nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie ww. przepisów i będą podlegały opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT. Przy czym zauważenia wymaga, że na powyższe rozstrzygnięcie nie będzie miała wpływu okoliczność dopuszczenia możliwości zawierania transakcji również przez przedsiębiorstwa.

Tym samym Państwa stanowisko uznano za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl