0113-KDIPT1-2.4012.703.2017.2.JSZ

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.703.2017.2.JSZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2017 r. (data wpływu 11 października 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 listopada 2017 r. (data wpływu 6 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zastosowania zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług obsługi otwierania rachunków bankowych, obsługi pełnomocnictw oraz rejestracji wniosków o przeniesienie rachunków bankowych,

* określenia miejsca świadczenia i opodatkowania podatkiem VAT świadczonych ww. usług,

* możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu związanych bezpośrednio ze świadczeniem ww. usług

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zastosowania zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług obsługi otwierania rachunków bankowych, obsługi pełnomocnictw oraz rejestracji wniosków o przeniesienie rachunków bankowych,

* określenia miejsca świadczenia i opodatkowania podatkiem VAT świadczonych ww. usług,

* możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu związanych bezpośrednio ze świadczeniem ww. usług.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 listopada 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

1...., na podstawie umowy zawartej z bankiem... SA... (oddziałem banku BNP...zarejestrowanym w Niemczech), działającym pod marką..., świadczy usługi obsługi otwierania rachunków bankowych:

* obsługa wniosków o otwarcie rachunku... (...) - obsługa procesów związanych z otwarciem konta oszczędnościowego w systemie... (rachunek służący do lokowania środków finansowych, uprawniający do bieżącego dysponowania ulokowanymi środkami pieniężnymi),

* obsługa wniosków o otwarcie rachunku... - obsługa procesów związanych z otwarciem rachunku oszczędnościowo - rozliczeniowego dla osób fizycznych w systemie...,

* obsługa wniosków o otwarcie rachunku...) - obsługa procesów związanych z otwarciem rachunku rozliczeniowego dla osób fizycznych w systemie...,

* obsługa wniosków o otwarcie rachunku wspólnego... - obsługa procesów związanych z otwarciem konta oszczędnościowego we współwłasności w systemie...,

* obsługa wniosków o otwarcie rachunku wspólnego... - obsługa procesów związanych z otwarciem rachunku oszczędnościowo - rozliczeniowego we współwłasności w systemie...,

* obsługa wniosków o otwarcie rachunku wspólnego... - obsługa procesów związanych z otwarciem rachunku rozliczeniowego we współwłasności w systemie....

Celem zleconych usług jest otwieranie kont bankowych dla klientów.... Zakres usług ma obejmować proces sprawdzania i rejestracji dokumentacji niezbędnej do otwarcia rachunku bankowego oraz otwieranie rachunków oszczędnościowo - rozliczeniowych i depozytowych dla klientów prywatnych....

Proces otwarcia rachunku bankowego dla klienta prywatnego w... obejmuje następujące czynności:

a.

złożenie wniosku o otwarcie rachunku przez potencjalnego klienta,

b.

wypełnienie przez klienta dokumentów niezbędnych do otwarcia rachunku (papierowo lub elektronicznie),

c.

potwierdzenie tożsamości przez potencjalnego klienta za pośrednictwem urzędnika pocztowego - przesłanie dokumentów do banku,

d.

zeskanowanie otrzymanych dokumentów papierowych przez bank i umieszczenie ich w archiwum elektronicznym,

e.

pobranie dokumentacji niezbędnej do otwarcia rachunku przez bank,

f.

sprawdzenie poprawności oraz kompletności dokumentacji niezbędnej do otwarcia rachunku bankowego przez bank,

g.

w przypadku jakichkolwiek braków lub niezgodności następuje wygenerowanie przez bank listu do klienta z prośbą o uzupełnienie informacji lub dokumentacji,

h.

w przypadku gdy dokumentacja jest kompletna i poprawna następuje sprawdzenie przez bank wiarygodności klienta oraz otwarcie rachunku w systemie bankowym,

i.

po otwarciu rachunku następuje wygenerowanie listu do klienta z informacją o otwarciu rachunku,

j.

wydruk i wysyłka listu do klienta wykonywana jest w Niemczech przez dostawcę zewnętrznego.

Na podstawie podpisanej umowy bank zleca... obsługę czynności wymienionych w punktach e) - i) powyżej opisanego procesu.

W celu wykonania usługi Zleceniobiorca otrzymał od Zleceniodawcy dostęp do niezbędnych systemów IT, dokumentację niezbędną do realizacji świadczenia (instrukcję pracy) oraz szkolenia dla pracowników Zleceniobiorcy w zakresie obsługi przejmowanych czynności.

... otrzymuje wynagrodzenie za realizację wniosków o otwarcie konta, określoną w EUR za czas obsługi podjętego wniosku. Należy zauważyć, iż...przysługuje wynagrodzenie za procesowanie wniosku, niezależnie od wyniku procesowania: wynagrodzenie przysługiwać będzie zarówno w przypadku, gdy podjęcie wniosku zakończy się otwarciem rachunku, jak i w sytuacji gdy w wyniku podjęcia wniosku stwierdzone zostaną braki lub nieprawidłowości i wniosek nie zostanie zrealizowany (klient otrzyma informację o konieczności uzupełnienia dokumentacji).

Podstawowym celem zleconych usług jest otwieranie kont bankowych dla klientów Consorsbank w systemie bankowym Zleceniodawcy. Zatem w przypadku pozytywnej weryfikacji poprawności oraz kompletności dokumentacji niezbędnej do otwarcia rachunku a także po sprawdzeniu wiarygodności klienta, pracownik... otworzy dla klienta konto w systemie bankowym.

... wykonuje zlecone czynności w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy. Korespondencja generowana przez pracownika... do klienta Zleceniodawcy, tworzona półautomatycznie, na podstawie szablonu, sygnowana jest danymi..., zatem klient postrzega czynności wykonane przez pracownika... jako działania Banku. W celu wykonywania zleconej usługi nie jest konieczne uzyskanie przez... od... pełnomocnictwa do wykonania określonych czynności prawnych.... nie jest zatem uprawnione do reprezentowania. w żadnym zakresie.

... wykonuje zlecone zadania samodzielnie i na własną odpowiedzialność. Zleceniobiorca ponosi pełną odpowiedzialność wobec Zleceniodawcy za szkody jakie wyrządzi własnym działaniem (w tym działaniem własnych pracowników).

W związku z podpisaniem umowy z... wyraziła zgodę na objęcie przeniesionych obszarów wewnętrzną procedurą firmy... o ile jest to konieczne w ramach Ustawy KWG (Prawo Kredytowe) oraz niemieckich ilub francuskich przepisów prawnych dotyczących prawa nadzoru oraz jeżeli w przypadku przeniesionych czynności chodzi o transakcje bankowe, usługi finansowe i inne typowe dla branży usługi, które zgodnie z Ustawą KWG lub właściwymi przepisami francuskiego i/lub niemieckiego prawa nadzoru wymagają zgłoszenia.

2...., na podstawie aneksu do umowy zawartej z bankiem... (oddziałem banku...zarejestrowanym w Niemczech), działającym pod marką..., świadczy usługi obsługi dyspozycji... (pełnomocnictwo do rachunku) - obsługa procesów związanych z ustanowieniem, zmianą lub odwołaniem pełnomocnictwa do dysponowania rachunkiem bankowym prowadzonym przez....

Właściciel rachunku bankowego prowadzonego przez... ma możliwość ustanowienia pełnomocnika do swojego rachunku bankowego. Istniejące pełnomocnictwo może zostać zmienione lub odwołane. W tym celu klient... ma możliwość złożenia dyspozycji ustanowienia, zmiany lub odwołania pełnomocnictwa. Skan złożonej przez klienta dyspozycji trafia do realizacji przez... podejmuje dyspozycję klienta, weryfikuje poprawność danych właściciela rachunku a następnie wprowadza do systemu... dane zawarte w dyspozycji klienta.

Wynagrodzenie za świadczenie powyższych usług naliczane jest w oparciu o czas obsługi poszczególnych procesów. Cena została skalkulowana za godzinę pracy jednej osoby.

3...., na podstawie aneksu do umowy zawartej z bankiem... (oddziałem banku... zarejestrowanym w Niemczech), działającym pod marką.., świadczy usługi obsługi wniosków dotyczących przeniesienia rachunków bankowych (...) - rejestracja wniosków w systemie....

Klient, który chce przenieść rachunek bankowy z innego banku do... ma możliwość złożenia w. dyspozycji przeniesienia rachunku. Łącznie z dyspozycją przeniesienia rachunku bankowego klient udziela bankowi pełnomocnictwa do wykonania czynności związanych z przeniesieniem rachunku bankowego. Wniosek o przeniesienie rachunku do... klient składa pisemnie. Wniosek ten powinien również zostać wprowadzony online do systemu... przez klienta lub przez. Zleceniodawca zlecił... rejestrację wniosków o przeniesienie rachunku w systemie.... W ramach zleconego procesu... podejmuje skan złożonej przez klienta dyspozycji przeniesienia rachunku bankowego do..., sprawdza czy w systemie został zarejestrowany taki wniosek. Jeżeli wniosek widnieje w systemie..., wówczas... weryfikuje dane zawarte we wniosku z danymi wynikającymi ze skanu dyspozycji klienta. Po weryfikacji i ewentualnej korekcie danych wniosek zostaje zatwierdzony przez. Zadaniem... jest również pełna rejestracja w systemie... wniosków o przeniesienie rachunku bankowego w przypadku gdy papierowa dyspozycja klienta nie znajduje żadnego odzwierciedlenia w systemie.... Zarejestrowane w systemie Consorsbank wnioski klientów o przeniesienie rachunków stanowią podstawę do podjęcia przez... czynności niezbędnych do przeniesienia rachunku klienta z innego banku do.

Wynagrodzenie za świadczenie powyższych usług naliczane jest w oparciu o czas obsługi poszczególnych procesów. Cena została skalkulowana za godzinę pracy jednej osoby.

W piśmie z dnia 28 listopada 2017 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

1. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce.

2. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT-UE.

3. Usługobiorca jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a uptu.

4. Usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej we Francji.

5. Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz stałego miejsca działalności usługobiorcy znajdującego się w Polsce. Wnioskodawca świadczy wszystkie objęte przedmiotem niniejszego wniosku usługi na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności usługobiorcy, które znajduje się w Niemczech. Wnioskodawca świadczy przedmiotowe usługi na rzecz niemieckiego oddziału..., zarejestrowanego jako podatnik VAT-UE na terenie Niemiec.

6. Faktury zakupu dokumentujące zakup towarów i usług związanych ze świadczeniem usług obsługi otwierania rachunków bankowych, obsługi pełnomocnictw oraz rejestracji wniosków o przeniesienie rachunków bankowych wystawiane są na.

7. Jeżeli prawidłowe jest stanowisko..., iż zlecone... usługi obsługi otwierania rachunków bankowych, obsługi pełnomocnictw oraz rejestracji wniosków o przeniesienie rachunków bankowych, nie byłyby uprawnione do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 na terenie kraju, wówczas... jest uprawnione do odliczania podatku VAT naliczonego od zakupów służących świadczeniu niniejszych usług.

8. Wnioskodawca posiada dokumenty, z których wynika związek podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług ze świadczeniem ww. usług obsługi otwierania rachunków bankowych, obsługi pełnomocnictw oraz rejestracji wniosków o przeniesienie rachunków bankowych. Przyporządkowanie zakupów do poszczególnych rodzajów działalności dokonywanie jest przez wskazanie w opisie faktur zakupu oraz innych dokumentów kodu wydziału/zespołu, na rzecz którego zakup został dokonany, przy czym wiadomym jest jaki rodzaj usług świadczy dany wydział/zespół.

9. Na pytanie tut. Organu "Jaka jest klasyfikacja statystyczna (pełny siedmiocyfrowy symbol) czynności, o których mowa w opisie sprawy oraz objętych zakresem postawionych we wniosku pytań oznaczonych nr 1-3, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), którą na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. , poz. 1676) stosuje się dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2017 r.?" Wnioskodawca odpowiedział: Klasyfikacja statystyczna świadczonych przez...usług obsługi otwierania rachunków bankowych, obsługi pełnomocnictw oraz rejestracji wniosków o przeniesienie rachunków bankowych zgodnie z PKWIU 2008 mieści się pod numerem 66.19.99.0 Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.

10. W umowie zawartej przez... znajdują się następujące zapisy dotyczące odpowiedzialności... wobec usługobiorcy:

Zleceniobiorca ponosi pełną odpowiedzialność wobec Zleceniodawcy, niezależnie od podstawy prawnej, zgodnie z przepisami prawnymi, za szkody, jakie wyrządzi własnym działaniem (w tym działaniem własnych pracowników). Odpowiedzialność za szkody ograniczona jest do kwoty € 7,5 mln za każdy przypadek wyrządzenia szkody. Każdorazowo wystąpienie szkody i jej wysokość musi być przez Zleceniodawcę udokumentowane.

W przypadku utraty danych Zleceniobiorca ponosi odpowiedzialność wyłącznie w zakresie rekonstrukcji tychże w przypadku posiadania kopii zapasowych.

Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za wykonane czynności wobec Zleceniodawcy.

W ramach obsługi procesu otwarcia rachunku czynności podejmowane przez... obejmują:

e.

pobranie dokumentacji niezbędnej do otwarcia rachunku przez bank,

f.

sprawdzenie poprawności oraz kompletności dokumentacji niezbędnej do otwarcia rachunku bankowego przez bank,

g.

w przypadku jakichkolwiek braków lub niezgodności następuje wygenerowanie przez bank listu do klienta z prośbą o uzupełnienie informacji lub dokumentacji,

h.

w przypadku gdy dokumentacja jest kompletna i poprawna następuje sprawdzenie przez bank wiarygodności klienta oraz otwarcie rachunku w systemie bankowym,

i.

po otwarciu rachunku następuje wygenerowanie listu do klienta z informacją o otwarciu rachunku.

W celu wykonania usługi Zleceniobiorca otrzymał od Zleceniodawcy dostęp do niezbędnych systemów IT, dokumentację niezbędną do realizacji świadczenia (instrukcję pracy) oraz szkolenia dla pracowników Zleceniobiorcy w zakresie obsługi przejmowanych czynności.

... nie prowadzi rachunków bankowych w imieniu Zleceniodawcy, zatem... nie ponosi odpowiedzialności za prowadzenie rachunku bankowego wobec klientów... ponosi odpowiedzialność za poprawność wykonania zleconych czynności, zgodnie z instrukcją pracy.

W ramach obsługi dyspozycji dotyczących pełnomocnictw ustanawianych do rachunku bankowego... ma za zadanie podjąć do realizacji skan złożonej przez klienta banku dyspozycji dotyczącej pełnomocnictwa.... weryfikuje poprawność danych właściciela rachunku, a następnie wprowadza do systemu... dane zawarte w dyspozycji klienta.... ponosi odpowiedzialność wobec Zleceniodawcy za poprawne wprowadzenie danych pochodzących z dyspozycji klienta do systemu bankowego.

W ramach obsługi wniosków o przeniesienie rachunków bankowych zadaniem. jest rejestracja wniosków o przeniesienie rachunków bankowych w systemie.

W ramach zleconego procesu... podejmuje skan złożonej przez klienta dyspozycji przeniesienia rachunku bankowego do...., sprawdza czy w systemie został zarejestrowany taki wniosek. Jeżeli wniosek widnieje w systemie..., wówczas... weryfikuje dane zawarte we wniosku z danymi wynikającymi ze skanu dyspozycji klienta. Po weryfikacji i ewentualnej korekcie danych wniosek zostaje zatwierdzony przez. Zadaniem... jest również pełna rejestracja w systemie... wniosków o przeniesienie rachunku bankowego w przypadku gdy papierowa dyspozycja klienta nie znajduje żadnego odzwierciedlenia w systemie. Zarejestrowane w systemie... wnioski klientów o przeniesienie rachunków stanowią podstawę do podjęcia przez... czynności niezbędnych do przeniesienia rachunku klienta z innego banku do....... nie ponosi odpowiedzialności za poprawność przeniesienia rachunku bankowego do....... ponosi jedynie odpowiedzialność wobec Zleceniodawcy za poprawność zarejestrowania wniosku w systemie....

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy świadczone przez... usługi obsługi otwierania rachunków bankowych podlegają zwolnieniu z opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2014 z późn. zm.?

2. Czy świadczone przez... usługi obsługi pełnomocnictw podlegają zwolnieniu z opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2014 z późn. zm.?

3. Czy świadczone przez... usługi rejestracji wniosków o przeniesienie rachunków bankowych podlegają zwolnieniu z opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2014 z późn. zm.?

4. Czy miejscem świadczenia usług obsługi otwierania rachunków bankowych, obsługi pełnomocnictw oraz rejestracji wniosków o przeniesienie rachunków bankowych jest stałe miejsce prowadzenia działalności usługobiorcy na mocy art. 28b?

5. Czy VAT naliczony z faktur zakupu związanych bezpośrednio ze świadczeniem usług obsługi otwierania rachunków bankowych, obsługi pełnomocnictw oraz rejestracji wniosków o przeniesienie rachunków bankowych podlega odliczeniu na mocy art. 86 ust. 8 pkt 1?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Pytanie 1

Ustawa o VAT w art. 43 ust. 1 pkt 40 przewiduje zwolnienie z podatku VAT dla usług w zakresie depozytów środków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli.

Zwolnieniu z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 podlega niewątpliwie świadczenie usług finansowych przez banki. W przypadku zlecenia podwykonawcy przez bank świadczenia niektórych czynności związanych z obsługą usług finansowych, dla ustalenia właściwej stawki opodatkowania VAT niezbędne jest oparcie się na tezach wynikających z orzecznictwa TSUE.

Na bazie orzecznictwa TSUE (C-2/95 Sparekassernes Datacenter, C-235/00 CSC Financial Services, C-350/10 Nordea Pankki Suomi Oyj), ugruntowało się stanowisko, iż w celu zbadania czy dana usługa, stanowiąca element usługi finansowej, podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT, należy przeanalizować czy zostały spełnione następujące warunki:

a.

usługa stanowi odróżniającą się całość,

b.

usługa jest specyficzna dla transakcji zwolnionych,

c.

usługa ma podstawowe znaczenie dla realizacji usług zwolnionych.

ad. a) Niewątpliwie zlecone... usługi obsługi otwierania rachunków bankowych stanowią odróżniającą się całość, z uwagi na fakt, iż Bank jest w stanie zlecić wykonanie tych usług zewnętrznemu podmiotowi.

ad. b) O usłudze stanowiącej element usługi finansowej można powiedzieć, iż jest specyficzna dla usługi finansowej wyłącznie w sytuacji gdy dany element usługi finansowej nadaje tej usłudze finansowy charakter. Kluczowym jest zbadanie czy wykonanie danej usługi wywołuje skutki prawne i finansowe dla stron umowy (bank - klient), czy też wykonanie danej usługi sprowadza się do wykonania technicznych, ustandaryzowanych czynności związanych ze świadczeniem usług finansowych.

Podpisanie umowy rachunku bankowego oznacza, iż bank zobowiązuje się do przechowywania środków pieniężnych klienta oraz do realizacji zlecanych przez klienta dyspozycji. Klient natomiast może być zobowiązany do dokonywania wpłat na rachunek oraz jest zobowiązany do regulowania przewidzianych regulaminami opłat np. za prowadzenie rachunku, za realizację zlecanych bankowi usług. W przypadku rachunków otwieranych w...klient zawiera umowę o prowadzenie rachunku bankowego składając do banku wniosek o otwarcie rachunku bankowego (nie jest wymagane podpisywanie osobnego dokumentu). W następstwie zawarcia umowy o prowadzenie rachunku następuje otwarcie rachunku bankowego. Otwarcie rachunku bankowego dla klienta umożliwia klientowi otrzymywanie i deponowanie środków finansowych na tym rachunku oraz dysponowanie własnymi środkami finansowymi zgromadzonymi na rachunku w drodze składania dyspozycji: wpłaty, lokaty, wypłaty, przelewu, zleceń stałych itp., na zasadach określonych w umowie rachunku bankowego.

Obecnie banki prowadzą rachunki bankowe swoich klientów w systemach informatycznych, zatem otwarcie rachunku sprowadza się technicznie do wykonania szeregu standardowych operacji polegających na założeniu klienta w systemie, uzupełnieniu jego danych i zatwierdzeniu otwarcia rachunku. W przypadku usługi zleconej... przez... otwarcie rachunku poprzedzone jest weryfikacją poprawności oraz kompletności dokumentacji wymaganej przez Bank do otwarcia rachunku oraz sprawdzeniem wiarygodności klienta.... nie pośredniczy w zawieraniu umowy rachunku bankowego pomiędzy Bankiem a klientem, nie ma uprawnień do podpisywania umowy z klientem w imieniu banku.... weryfikuje widniejącą w systemie dokumentację oraz klienta ubiegającego się o otwarcie rachunku, działając zgodnie z procedurami przygotowanymi przez Zleceniodawcę.

Otwarcie rachunku w systemie bankowym, na podstawie widniejącej w systemie dokumentacji, przygotowywanie korespondencji dla klienta informującej go o otwarciu rachunku bądź o konieczności uzupełnienia danych w celu otwarcia rachunku stanowią czynności techniczne związane z zawarciem umowy o prowadzenie rachunku bankowego pomiędzy bankiem a klientem banku.... nie uczestniczy w zawieraniu umowy pomiędzy bankiem a klientem banku, zatem wykonane przez... czynności nie skutkują zmianą prawnej sytuacji stron umowy. Otwarcie rachunku umożliwia otrzymywanie oraz dokonywanie płatności finansowych, jednakże samo otwarcie rachunku nie powoduje transferu środków finansowych, zatem w wyniku działań podejmowanych przez. nie następuje również zmiana sytuacji finansowej stron umowy.

Stwierdzić zatem należy, iż zlecona do... usługa obsługi wniosków o otwarcie kont bankowych nie jest specyficzna dla zwolnionych z VAT usług finansowych.

ad. c) Zlecona usługa jest niewątpliwie niezbędna dla świadczenia usług finansowych i ma znaczenie dla realizacji usług finansowych, bowiem bez otwarcia rachunku klient nie może korzystać z większości usług finansowych oferowanych przez bank.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż zlecone... usługi obsługi wniosków o otwarcie kont bankowych nie są uprawnione do korzystania ze zwolnienia z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 z uwagi na fakt iż zlecona usługa nie jest specyficzna dla usług finansowych. Charakter zleconej usługi, sprowadzający się do rejestracji w systemie bankowym danych klienta oraz przypisaniu klientowi nowego numeru rachunku bankowego, obejmuje jedynie wykonanie technicznych, ustandaryzowanych czynności. W ramach obsługi wniosków o otwarcie kont bankowych. nie generuje ani nie rozlicza płatności finansowych. Czynności wykonywane przez... w zakresie obsługi wniosków o otwarcie kont bankowych nie wywołują skutków prawnych ani finansowych wobec banku lub klienta banku.... nie pośredniczy w otwieraniu rachunków bankowych, jedynie weryfikuje poprawność i kompletność otrzymanych dokumentów i parametryzuje nowy rachunek w systemie.... W związku z powyższym usługi obsługi wniosków o otwarcie kont bankowych podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT.

Pytanie 2.

W celu zbadania czy świadczone przez...usługi obsługi pełnomocnictw do rachunków bankowych korzystają ze zwolnienia z podatku VAT należy przeanalizować czy zostały spełnione następujące warunki:

a.

usługa stanowi odróżniającą się całość,

b.

usługa jest specyficzna dla transakcji zwolnionych,

c.

usługa ma podstawowe znaczenie dla realizacji usług zwolnionych.

ad. a) Zlecone... usługi obsługi pełnomocnictw stanowią odróżniającą się całość, z uwagi na fakt, iż Bank jest w stanie zlecić wykonanie tych usług zewnętrznemu podmiotowi.

ad. b) Ustanowienie pełnomocnictwa do rachunku bankowego przez właściciela rachunku oznacza nadanie pełnomocnikowi uprawnień do dysponowania rachunkiem w zakresie wyznaczonym przez właściciela rachunku. Podpisanie pełnomocnictwa przez właściciela rachunku i dostarczenie tego dokumentu do banku zmienia sytuację prawną stron umowy o prowadzenie rachunku bankowego, bowiem oznacza iż bank jest zobowiązany do przyjmowania dyspozycji pełnomocnika. Czynności wykonywane przez... nie mają żadnego wpływu na sytuację prawną stron umowy.... podejmuje dyspozycję klienta, weryfikuje poprawność danych właściciela rachunku a następnie wprowadza do systemu... dane pełnomocnika zawarte w dyspozycji klienta. Czynności wykonywane przez... mają zatem jedynie charakter techniczno - administracyjny.

ad. c) Zlecona usługa nie jest niezbędna dla świadczenia usług finansowych przez bank. Właściciel rachunku bankowego może, ale nie ma obowiązku udzielać pełnomocnictwa do rachunku bankowego. Bank świadczy usługi finansowe na zlecenie właścicieli rachunków bankowych lub ich pełnomocników, jednakże kształt i zakres usług finansowych jest taki sam niezależnie od tego czy zlecenie złożył właściciel czy pełnomocnik rachunku.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż zlecona... usługa obsługi pełnomocnictw nie jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40, z uwagi na fakt, iż zlecona usługa nie jest ani specyficzna ani niezbędna dla usług finansowych. Charakter zleconej usługi, sprowadzający się do rejestracji w systemie bankowym danych pełnomocnika, obejmuje jedynie wykonanie technicznych, ustandaryzowanych czynności. W ramach obsługi pełnomocnictw. nie generuje ani nie rozlicza płatności finansowych. Czynności wykonywane przez... w zakresie obsługi pełnomocnictw nie wywołują skutków prawnych ani finansowych wobec banku lub klienta banku.... nie przyjmuje pełnomocnictw klienta w imieniu banku, jedynie podejmuje wnioski zawierające skany dyspozycji klientów, weryfikuje poprawność i kompletność otrzymanych dokumentów i rejestruje dane pełnomocnika w systemie.... W związku z powyższym usługi obsługi pełnomocnictw podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT.

Pytanie 3

W celu zbadania czy świadczone przez... usługi rejestracji wniosków o przeniesienie rachunków bankowych korzystają ze zwolnienia z podatku VAT należy przeanalizować czy zostały spełnione następujące warunki:

a.

usługa stanowi odróżniającą się całość,

b.

usługa jest specyficzna dla transakcji zwolnionych,

c.

usługa ma podstawowe znaczenie dla realizacji usług zwolnionych.

ad. a) Zlecone... usługi rejestracji wniosków o przeniesienie rachunków bankowych stanowią odróżniającą się całość, z uwagi na fakt, iż Bank jest w stanie zlecić wykonanie tych usług zewnętrznemu podmiotowi.

ad. b) Klient, który chce przenieść rachunek bankowy do innego banku może samodzielnie dokonać wszystkich formalności sprowadzających się najczęściej do otworzenia rachunku w nowym banku i zamknięcia rachunku w starym banku. Dla uproszczenia formalności klient ma również możliwość udania się do nowego banku z wnioskiem o przeniesienie rachunku bankowego. Aby... mógł wyręczyć klienta z konieczności wykonania szeregu czynności związanych z zamknięciem poprzedniego rachunku i otworzeniem nowego rachunku, klient udziela bankowi pełnomocnictwa do działania w swoim imieniu. Przeniesienie umowy o świadczenie usług, na mocy pełnomocnictwa udzielonego przez klienta, nie jest specyficzne wyłącznie dla usług finansowych - podobna usługa występuje powszechnie w przypadku usług telekomunikacyjnych. Usługa ta sprowadza się do wykonania czynności administracyjnych w imieniu klienta. Celem wykonania tych czynności przez bank jest przejęcie obsługi rachunku bankowego to jest świadczenie usług finansowych na rzecz klienta.

Czynności wykonywane przez... nie mają żadnego wpływu na sytuację prawną stron umowy. Zadaniem... jest podjęcie skanu wniosku klienta w celu zarejestrowania w systemie... odpowiedniego zlecenia.... rejestruje w systemie... dane zawarte w papierowym wniosku wypełnionym przez klienta. Zarejestrowanie w systemie... zlecenia klienta jest konieczne aby rozpocząć proces przenoszenia rachunku. Jednakże akceptacja zlecenia w systemie... nie powoduje automatycznie transferu środków finansowych ze starego rachunku na nowy rachunek.... kontaktuje się ze starym bankiem klienta i na mocy otrzymanego od klienta pełnomocnictwa dokonuje szeregu operacji, o które klient wnioskuje, np. przeniesienie środków do nowego banku i zamknięcie rachunku w starym banku. Zatem na podstawie wniosku klienta o przeniesienie rachunku nowy bank w imieniu klienta zleca wykonanie operacji finansowych, a nie wykonuje usługi finansowe. Czynności wykonywane przez... mają zatem jedynie charakter techniczno - administracyjny.

ad. c) Zlecona usługa nie jest niezbędna dla świadczenia usług finansowych przez bank. Złożenie zlecenia o przeniesienie rachunku nie jest niezbędne do przeniesienia rachunku do nowego banku, ponieważ właściciel rachunku bankowego może samodzielnie zamknąć rachunek w jednym banku i otworzyć rachunek w drugim banku.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż zlecona... usługa rejestracji wniosków o przeniesienie rachunków bankowych nie jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40, z uwagi na fakt, iż zlecona usługa nie jest ani specyficzna ani niezbędna dla usług finansowych. Charakter zleconej usługi, sprowadzający się do rejestracji w systemie bankowym danych zawartych w papierowym wniosku, wypełnionym przez klienta, obejmuje jedynie wykonanie technicznych, ustandaryzowanych czynności. W ramach rejestracji wniosków o przeniesienie rachunków bankowych. nie generuje ani nie rozlicza płatności finansowych. Czynności wykonywane przez. w zakresie rejestracji wniosków o przeniesienie rachunków bankowych nie wywołują skutków prawnych ani finansowych wobec banku lub klienta banku.... nie przyjmuje wniosków o przeniesienie rachunków bankowych klienta w imieniu banku, jedynie podejmuje zlecenia zawierające skany wniosków klientów i rejestruje zlecenie w systemie.... W związku z powyższym usługi rejestracji wniosków o przeniesienie rachunków bankowych podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT.

Pytanie 4

Na mocy art. 28b uptu, w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika, miejscem świadczenia usług jest kraj, w którym usługobiorca ma siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności. Zlecone usługi obsługi wniosków o otwarcie kont bankowych, obsługi pełnomocnictw oraz rejestracji wniosków o przeniesienie rachunków bankowych świadczone są na rzecz oddziału... zarejestrowanego w Niemczech, zatem miejsce świadczenia usług znajduje się w stałym miejscu prowadzenia działalności, to jest w Niemczech.

Pytanie 5

Na mocy art. 86 ust. 8 pkt 1 podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupu, jeżeli nabyte towary lub usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli te kwoty mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju. Zlecone usługi obsługi wniosków o otwarcie kont bankowych obsługi pełnomocnictw oraz rejestracji wniosków o przeniesienie rachunków bankowych zdaniem... podlegałyby opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT, zatem... przysługuje prawo do odliczania VAT z faktur zakupu związanych bezpośrednio ze świadczeniem usług obsługi wniosków o otwarcie kont bankowych, obsługi pełnomocnictw oraz rejestracji wniosków o przeniesienie rachunków bankowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania ze sobą zagadnień będących przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, tut. Organ udzielił na nie odpowiedzi w jednej interpretacji indywidualnej, a ponadto uznał za zasadne udzielenie odpowiedzi w pierwszej kolejności na pytanie nr 4, a następnie na pytania nr 1-3 oraz 5.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Zatem przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.

Należy podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Należy wskazać, że nie każda czynność, która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca na podstawie umowy zawartej z bankiem... (oddziałem banku... zarejestrowanym w Niemczech), działającym pod marką..., świadczy usługi:

* obsługi otwierania rachunków bankowych,

* obsługi procesów związanych z ustanowieniem, zmianą lub odwołaniem pełnomocnictwa do dysponowania rachunkiem bankowym,

* obsługi wniosków dotyczących przeniesienia rachunków bankowych.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy objętych zakresem postawionych we wniosku pytań zaznaczyć w tym miejscu należy, że z przepisu art. 5 ust. 1 ustawy, regulującego zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynika, iż dla opodatkowania danej transakcji rozstrzygające znaczenie ma ustalenie miejsca dostawy (świadczenia).

Wskazać należy, że miejsce świadczenia to nic innego jak miejsce opodatkowania danej czynności. Zatem, jego określenie ma istotne znaczenie dla prawidłowego ustalenia państwa, w którym powstanie obowiązek podatkowy z tytułu danej czynności.

W związku z powyższym przedmiotem analizy, w pierwszej kolejności, zostanie objęte pytanie oznaczone we wniosku jako nr 4 dotyczące określenia miejsca świadczenia ww. usług.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Natomiast w przypadku, gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (art. 28b ust. 3 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Powołaną powyżej zasadę ogólną należy stosować, gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika, a przepisy wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy nie przewidują innych zasad ustalenia miejsca świadczenia usług.

Do powołanej w art. 28b ust. 1 ustawy zasady ogólnej, ustawodawca przewidział szereg zastrzeżeń, wskazując szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług. Jednakże w przedmiotowej sprawie nie mają one zastosowania.

Z okoliczności sprawy wynika, że Usługobiorca jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a uptu oraz posiada siedzibę działalności gospodarczej we Francji. Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz stałego miejsca działalności usługobiorcy znajdującego się w Polsce. Wnioskodawca świadczy wszystkie objęte przedmiotem niniejszego wniosku usługi na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności usługobiorcy, które znajduje się w Niemczech. Wnioskodawca świadczy przedmiotowe usługi na rzecz niemieckiego oddziału..., zarejestrowanego jako podatnik VAT-UE na terenie Niemiec.

Zatem miejscem świadczenia usług obsługi otwierania rachunków bankowych, obsługi procesów związanych z ustanowieniem, zmianą lub odwołaniem pełnomocnictwa do dysponowania rachunkiem bankowym, obsługi wniosków dotyczących przeniesienia rachunków bankowych, świadczonych na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności usługobiorcy, które znajduje się w Niemczech, jest - zgodnie z art. 28b ust. 2 ustawy - to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, czyli terytorium Niemiec. Tym samym przedmiotowe usługi nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Natomiast o sposobie rozliczania ewentualnego podatku oraz o podmiocie zobowiązanym do jego rozliczenia przesadzają w takim przypadku przepisy kraju, w którym znajduje się miejsce świadczenia usług.

Wobec powyższego, oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4, należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do prawa do odliczenia podatku naliczonego wskazać należy, że w myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jednocześnie, w myśl przepisu art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Przepis art. 86 ust. 8 ustawy zrównuje w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego sytuację podatników wykonujących czynności opodatkowane poza terytorium kraju z sytuacją podatników, którzy korzystają z tego prawa na zasadach ogólnych, dokonując transakcji opodatkowanych na terytorium kraju. Celem tego przepisu jest uwolnienie od ekonomicznego ciężaru podatku każdego podatnika, bez względu na miejsce opodatkowania czynności wykonywanych w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie wyżej cytowanego przepisu art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy przysługuje zatem, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik;

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych poza terytorium kraju;

* wykonanie tych czynności na terytorium kraju byłoby opodatkowane.

Aby odliczyć kwoty związane z czynnościami, których miejsce świadczenia znajduje się poza granicami kraju, konieczne jest, aby kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych nabyć, nabycia te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni.

Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług związanych z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju, jest to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju, podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady zatem, czynności świadczone poza terytorium kraju powinny mieć charakter sprzedaży opodatkowanej.

Przepisy wymagają ponadto, aby podatnik miał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

W związku z powyższym celem udzielenia odpowiedzi na pytanie oznaczone we wniosku jako nr 5 dotyczące prawa do odliczenia podatku VAT od nabytych towarów i usług związanych z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju w pierwszej kolejności należy przeanalizować kwestię zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, gdyby były one wykonywane na terytorium kraju.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Z kolei, w myśl art. 43 ust. 15 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41, nie mają zastosowania do:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usług doradztwa;

3.

usług w zakresie leasingu.

W tym miejscu zauważyć należy, że przepisy art. 43 ust. 1 pkt 7 i 37-41 miały na celu implementację do krajowego porządku prawnego przepisów art. 135 ust. 1 lit. a-f Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którymi zwolnieniu od tego podatku podlegają wymienione transakcje z dziedziny finansów i ubezpieczeń.

Jednocześnie wskazać należy, że przy dokonywaniu interpretacji przepisów art. 43 ust. 1 pkt 7 i 38-41 ustawy uwzględnić należy orzecznictwo TSUE dotyczące usług finansowych (w tym usług stanowiących element usług finansowych). Ze zwolnienia będą korzystać usługi stanowiące element usług finansowych wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7 i 38-41, jeżeli takie zwolnienie wynika z orzecznictwa TSUE.

Istotne w tym zakresie jest orzeczenie TSUE, z dnia 5 czerwca 1997 r. w sprawie C-2/95 SDC (powołane również przez Wnioskodawcę). W wyroku w sprawie C-2/95 Sparekassernes Datacenter (SDC) dotyczącym zwolnień przedmiotowych na gruncie wspólnego systemu VAT, TSUE wskazał cechy charakterystyczne usługi finansowej w kontekście ustalenia warunków stosowania zwolnienia dla konkretnych podtypów usług finansowych wymienionych w art. 13 (B) B (d) pkt 3 i 5 VI Dyrektywy (obecnie art. 135 ust. 1 lit. d i lit. f Dyrektywy 2006/112/WE). Sprawa dotyczyła usług świadczonych przez SDC (stowarzyszenie) przede wszystkim na rzecz banków oraz innych jednostek podłączonych do jego systemu informatycznego. SDC świadczyło usługi przetwarzania danych związanych z transakcjami prowadzonymi przez jego klientów, a także pewnych usług związanych ze sprawami administracyjnymi swoich członków. Trybunał orzekł, że ani sposób wykonywania usług, ani charakter prawny usługodawcy, ani nawet brak bezpośredniej umowy podmiotu wykonującego usługi z ostatecznym odbiorcą nie wykluczają zastosowania zwolnień, o których mowa w art. 13 (B) (D) pkt 3 i 5 VI Dyrektywy, pod warunkiem, że usługi świadczone przez dany podmiot są przez klienta Banku postrzegane jako element otrzymanej usługi finansowej.

Ponadto, aby świadczone usługi korzystały ze zwolnienia powinny stosownie do orzecznictwa TSUE dotyczyć specyficznych i istotnych elementów związanych z daną usługą finansową. Należy też wskazać, że TSUE w ww. orzeczeniu dodał, że "Sam fakt, że jakiś element jest niezbędny do zakończenia transakcji zwolnionej z podatku, nie daje podstaw do konkluzji, że usługa, którą dany element reprezentuje jest zwolniona".

Podobne stanowisko zostało przedstawione przez Trybunał w orzeczeniu z dnia 13 grudnia 2001 r. w sprawie C-235/00 CSC Financial Services Ltd. W wyroku tym TSUE stwierdził, że "obrót papierami wartościowymi polega na działaniach zmieniających sytuację prawną i finansową między stronami i działania te są porównywalne do przypadków przeniesienia lub płatności. Dostawa zwykłej usługi technicznej lub administracyjnej, nie zmieniającej sytuacji prawnej lub finansowej nie wydaje się więc być objęta zwolnieniem ustalonym w art. 13 część B lit. d pkt 5 Szóstej dyrektywy.

(...) Wynika z tego więc, że usługi o charakterze administracyjnym nie zmieniające prawnej bądź finansowej pozycji stron nie są objęte zwolnieniem ustalonym w art. 13 część B lit. d pkt 5".

Z analizy ww. orzeczeń wynika więc, że ze zwolnienia będą korzystać usługi stanowiące element usług finansowych, jeżeli:

* z ogólnego punktu widzenia stanowią osobną całość,

* obejmują funkcje charakterystyczne dla usługi zwolnionej,

* świadczone usługi muszą pociągać za sobą zmiany w sytuacji prawnej i finansowej zainteresowanych podmiotów.

W orzeczeniu z dnia 26 maja 2016 r. w sprawie C-607/14 Bookit Ltd TSUE podkreślił, że transakcje zwolnione na podstawie art. 135 ust. 1 lit. d Dyrektywy 2006/112/WE zostały zdefiniowane ze względu na charakter świadczonych usług, a nie ze względu na usługodawcę lub usługobiorcę. Zwolnienie nie jest zatem uzależnione od spełnienia wymogu, by transakcje były dokonywane przez określony rodzaj zakładu lub osoby prawnej, jeśli wchodzą one w zakres transakcji finansowych.

Trybunał orzekł, że "przelew jest transakcją polegającą na realizacji dyspozycji przekazania określonej sumy pieniędzy z jednego rachunku na drugi. Transakcja ta cechuje się w szczególności tym, że powoduje zmianę sytuacji prawnej i finansowej istniejącej z jednej strony między udzielającym dyspozycji a beneficjentem, a z drugiej strony między nimi a ich bankiem, w odpowiednim przypadku, między bankami. Ponadto transakcją powodującą tę zmianę jest sam przelew środków między kontami, niezależnie od jego kauzy (...).

(...) brzmienie art. 135 ust. 1 lit. d) dyrektywy VAT nie wyklucza co do zasady, aby transakcja przelewu składała się z różnych odrębnych usług, które stanowią wówczas »transakcje dotyczące« przelewów w rozumieniu tego przepisu (...). Jakkolwiek nie można wykluczyć, że omawiane zwolnienie może obejmować usługi niebędące w swej istocie przelewami, to jednak zwolnienie to może dotyczyć jedynie transakcji tworzących odrębną całość, ocenianą w sposób ogólny, których skutkiem jest pełnienie jedynie szczególnych i istotnych funkcji takich przelewów (zob. podobnie wyrok z dnia 5 czerwca 1997 r., SDC, C-2/95 EU:C:1997:278, pkt 66 68)".

Zdaniem TSUE z powyższego wynika, że "aby można było zaklasyfikować świadczone usługi jako transakcje dotyczące przelewów w rozumieniu art. 135 ust. 1 lit. d dyrektywy VAT, muszą tworzyć odrębną całość, ocenianą w sposób ogólny, której skutkiem jest pełnienie szczególnych i istotnych funkcji przelewu i która w konsekwencji skutkuje przeniesieniem środków pieniężnych i powoduje zmiany prawne i finansowe. W tym względzie należy odróżnić usługę zwolnioną z podatku w rozumieniu dyrektywy VAT od wykonania zwykłego świadczenia rzeczowego lub technicznego. Istotne jest w szczególności, aby w tym celu zbadać zakres odpowiedzialności usługodawcy, a zwłaszcza to, czy odpowiedzialność ta ograniczona jest do aspektów technicznych, czy też obejmuje specyficzne i istotne elementy transakcji (zob. podobnie: wyrok z dnia 5 czerwca 1997 r., SDC, C-2/95, z dnia 28 lipca 2011 r. Nordea Pankki Suomi, C-350/10)".

W związku z powyższym, analizując przedstawione we wniosku okolicznościami sprawy, z których wynika, że Wnioskodawca w ramach zawartej z bankiem umowy ponosi odpowiedzialność wobec zleceniodawcy za prawidłowe wykonanie zleconych czynności a nie za wykonanie usług finansowych, wykonywane przez Zainteresowanego usługi sprowadzają się jedynie do podjęcia technicznych, ustandaryzowanych czynności, uznać należy, iż wykonywane przez Wnioskodawcę czynności jakkolwiek związane z usługami finansowymi, same w sobie jednak takimi usługami nie są. Wnioskodawca nie uczestniczy w sposób szczególny i istotny w zmianach prawnych i finansowych klientów banku konkretyzujących przeniesienie własności środków pieniężnych i pozwalających, zgodnie z orzecznictwem TSUE, uznać je za transakcje korzystające ze zwolnienia od podatku VAT.

Mając zatem powyższe na uwadze stwierdzić należy, że Wnioskodawca wykonując przedmiotowe czynności określone w opisie sprawy nie dokonuje bezpośrednio świadczenia usług w zakresie transakcji, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy, nie obciąża, ani nie uznaje sam bezpośrednio danych rachunków. Zainteresowany wykonuje jedynie czynności techniczne i administracyjne umożliwiające świadczenie usług w ww. zakresie. W konsekwencji uznać należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi, gdyby były wykonywane na terytorium kraju, nie korzystałyby ze zwolnienia, o którym mowa wyżej i podlegałyby opodatkowaniu podstawową stawką podatku.

Udzielając natomiast odpowiedzi w kwestii prawa do odliczenia podatku VAT, stwierdzić należy, że w sytuacji gdy nabyte przez Wnioskodawcę towary i usługi dotyczą świadczenia usług poza terytorium kraju i Zainteresowany posiada dokumenty, z których wynika związek podatku naliczonego z tymi czynnościami, to Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu ww. nabycia, ponieważ - jak wyżej wskazano - świadczone przez Wnioskodawcę usługi obsługi otwierania rachunków bankowych, obsługi procesów związanych z ustanowieniem, zmianą lub odwołaniem pełnomocnictwa do dysponowania rachunkiem bankowym, obsługi wniosków dotyczących przeniesienia rachunków bankowych, gdyby były wykonywane na terytorium kraju, stanowiłyby czynności podlegające opodatkowaniu niekorzystające ze zwolnienia.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1-3 oraz 5 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl