0113-KDIPT1-2.4012.217.2022.1.JS - Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu utworzenia pracowni edukacyjnych

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.217.2022.1.JS Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu utworzenia pracowni edukacyjnych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przez Zespół Szkół... projektu pn. "..."- w ramach konkursu pn. "Nasze Ekologiczne Pracownie".

Uzupełnili go Państwo 6 kwietnia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto... (dalej: "Miasto") jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Jako organ prowadzący... placówki oświatowe, Miasto będzie ubiegało się o udzielenie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w... w ramach konkursu pn. "Nasze Ekologiczne Pracownie" projektu: "..." - projekt realizowany będzie w Zespole Szkół... (dalej "Projekt").

Celem Konkursu pn. "Nasze Ekologiczne Pracownie" jest dokonanie wyboru najlepszych projektów do wsparcia finansowego w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w. Funduszem, w ramach bloków tematycznych polegających na:

a)

zagospodarowaniu wybranego miejsca na terenie należącym do placówki w celu utworzenia punktu dydaktycznego na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej (blok I);

b)

polepszeniu warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnych i pomysłowych nowych pracowni edukacyjnych w szkołach, poprzez ich wyremontowanie, wyposażenie w pomoce dydaktyczne, meble, a także sprzęt audiowizualny celem uatrakcyjnienia planowanych do realizacji zajęć (blok II).

Jednostką realizującą zadanie będzie Zespół Szkół..., usytuowany przy.. Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu zostaną wystawione na Miasto.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 z późn. zm.) szkoły są jednostkami organizacyjnymi Miasta, działającymi w formie jednostek budżetowych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy - Miasta, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek tegoż budżetu. Szkoła jako jednostka budżetowa rozlicza VAT wspólnie z Miastem.

Celem ogólnym działania pracowni ekochemii kosmetycznej jest umożliwienie poszerzania i rozwoju zainteresowań zawodowych uczniów oraz skierowanie ich uwagi na aspekty ekologiczne w dalszej pracy zawodowej i w życiu codziennym. Zajęcia prowadzone w ekopracowni mają dostarczać wiedzy na temat substancji szkodliwych i ich wpływie na zdrowie człowieka oraz środowisko, mają wskazać możliwość zastąpienia ich naturalnymi środkami z zastosowaniem idei ZERO WASTE. Prowadzenie zajęć w ekopracowni ma prowadzić do świadomego dokonywania wyborów kosmetyków i środków czystości oraz rozbudzić chęć do poznawania procesów chemicznych.

Dzięki pracowni chcecie Państwo polepszyć warunki nauczania chemii we wszystkich zawodach oraz "fryzjerskich" przedmiotów zawodowych (m.in. chemii materiałów fryzjerskich, technik i technologii fryzjerskich) w technikum oraz branżowej szkole I stopnia poprzez stworzenie nowych, kreatywnych rozwiązań w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, korelujących wiedzę z przedmiotów ogólnokształcących z zawodowymi i rozwijających zainteresowania uczniów. W ramach działania pracowni organizowane będą warsztaty pozalekcyjne dla grup uczniów uzdolnionych i zainteresowanych przedmiotami przyrodniczymi oraz ekologią.

W pracowni dostępne będą dla uczniów przede wszystkim pomoce umożliwiające stosowanie nowoczesnych metod nauczania poprzez działania praktyczne: planowanie i wykonywanie doświadczeń, pokazy, obserwacje, właściwe dokumentowanie i prezentację zebranych wyników oraz wnioskowanie. Uzupełnieniem tego będzie praca z wykorzystaniem technik multimedialnych, która relatywnie zwiększy możliwe efekty dydaktyczne i społeczne, np. poprzez krótkie pokazy prezentacji przygotowanych przez uczniów nt. ekoproduktów, projekcje filmów obrazujące różne zagrożenia związane z zanieczyszczeniem wód i gleby, z gospodarką odpadami, z ochroną zdrowia.

Dzięki pozyskanym pomocom dydaktycznym uczniowie będą mogli dokonywać pomiarów ph czy badać strukturę skóry i włosów na aparaturze sterowanej oprogramowaniem komputerowym (za pomocą analizatora skóry głowy czy mikrokamery), a także doświadczalnie weryfikować uzyskiwaną wiedzę teoretyczną. Młodzież dowie się, jakie stosowane w kosmetyce składniki są szkodliwe dla organizmu i środowiska oraz nabędą umiejętności doboru naturalnych kosmetyków do indywidualnych potrzeb. Będą m.in. opracowywać skład i wykonywać ekopreparaty pielęgnacyjne czy regenerujące do skóry i włosów. Powstałe kosmetyki, środki czystości pakowane będą w szkło i papier, czyli opakowania nadające się do ponownego użycia. Młodzież nauczy się gospodarować odpadami, dowie się jak czytać etykiety oraz jakich składników unikać. Zajęcia z ekochemii kosmetycznej mają pokazać efekty używania produktów naturalnych, ich dobroczynne działanie na życie i wygląd człowieka.

Ekopracownia da możliwość tworzenia więzi i uświadamiania społeczności lokalnej w zakresie ekokosmetyki poprzez organizowane akcje tematyczne, np. Dzień Matki, Dzień Kobiet. Młodzież będzie mogła podarować wybranej osobie zrobione przez siebie produkty i zaprezentować szerszemu gronu swoją działalność. Tworzenie naturalnych kosmetyków nie zawsze wiąże się z wysoką ceną, a to da możliwość rozwijania zainteresowań poza szkołą również uczniom z uboższych rodzin. Zasoby stworzonej ekopracowni pozwolą także na sprawniejsze, nowocześniejsze i różnorodne organizowanie w każdym roku szkolnym Światowego Dnia Ziemi odbywającego się pod różnymi hasłami.

Korzystając z pracowni ekochemii kosmetycznej, chcą Państwo wypromować świadomego konsumenta, któremu nie będzie obca idea dbania o środowisko przyrodnicze. Ma być ważny dla niego nie tylko skład produktów i rodzaj opakowania, ale także produkcja, sposób pozyskiwania surowców i dostawa towaru. Istotne wtedy będą: pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych, wytwarzanie opakowań z recyklingu, minimalizowanie śladu węglowego, zastosowanie surowców naturalnych i pochodzących z wtórnego obiegu. Będziecie Państwo uczyć społecznej odpowiedzialności. W ramach tych działań rozbudzać będziecie Państwo wrażliwość i propagować dbałość o środowisko naturalne zarówno w najbliższym otoczeniu jak i w pracy zawodowej. Wierzą Państwo, że nabyte zachowania proekologiczne staną się nawykami dnia codziennego. Chcecie Państwo, aby uczniowie byli świadomi podejmowanych działań i czuli się odpowiedzialni za przyszłość swoją i swojej planety.

Elementy wyposażenia pracowni i pomoce dydaktyczne - planowane zakupy:

* monitor interaktywny,

* stanowiska laboratoryjne,

* ławki szkolne (podwójne) z krzesłami,

* biurko pokazowe na podeście,

* szafy/regały, z szufladami i witrynami,

* dygestorium,

* dwa porcelanowe zlewozmywaki z kranami i szafkami,

* pH-metry,

* płaszcz grzewczy z mieszadłem,

* płyty grzewcze,

* mieszadło mechaniczne analogowe,

* blender,

* wagi elektroniczne,

* sterylizator UV,

* termometry automatyczne,

* sprzęt szklany laboratoryjny: zlewki, kolby, probówki, pipety, bagietki, lejki,

* moździerze porcelanowe,

* łyżki i szpatułki porcelanowe,

* pojemniki oraz butelki szklane,

* foremki,

* papierki i wskaźniki uniwersalne,

* oleje - kokosowy, jojoba, migdałowy, awokado,

* olejki eteryczne,

* alkohol cetylowy, etylowy i izopropylowy,

* gliceryna roślinna,

* wazelina,

* lanolina,

* wosk pszczeli i roślinny,

* żel aloesowy,

* zioła i wyciągi ziołowe,

* hydrolaty kwiatowe,

* masło kakaowe i shea,

* glinka biała i zielona,

* kwas hialuronowy,

* kwas cytrynowy,

* witaminy w płynie,

* kolagen,

* barwniki naturalne,

* soda oczyszczana,

* ekologiczny emulgator,

* lemidal - naturalny konserwant,

* lecytyna sojowa,

* D-pantenol,

* konserwant DHA BA-eko,

* glukozyd decylowy-SPC,

* baza detergentowa,

* baza glicerynowa do mydeł,

* woda destylowana,

* główka fryzjerska,

* statyw,

* zestaw grzebieni,

* grzebień do fal,

* grzebień poziomica,

* wałki siatkowe,

* szpilki,

* siatka do włosów,

* wałki do trwałej,

* patyczki do trwałej,

* szczotki okrągłe,

* szczotka pneumatyczna,

* szczotka z włosia naturalnego,

* szczotka szkieletowa,

* szczotka tunelowa,

* klamerki żabki,

* klamerki sekcyjne,

* karkówka,

* szczotka do brody,

* nożyczki klasyczne,

* nożyczki degażówki,

* brzytwa,

* tempera,

* nóż chiński,

* wałki spiralne,

* papiloty,

* pelerynka długa,

* pelerynka krótka,

* kołnierz do strzyżenia,

* analizator skóry.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej przez jednostkę działalności w zakresie edukacji publicznej i nie będą wykorzystywane dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej.

Pytanie

Czy Miasto będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją przez Zespół Szkół projektu pn. "..."- w ramach konkursu pn. "Nasze Ekologiczne Pracownie".

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, z późn. zm.; dalej: "ustawa o VAT") w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4 art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372, z późn. zm.; dalej: "ustawa o samorządzie gminnym"), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują m.in. sprawy z zakresu ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy) jak i również z zakresu utrzymania gminnych obiektów i utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Artykuł 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi natomiast, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania własne miasta na prawach powiatu obejmują te same sprawy na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1, 13 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym.

W ocenie Miasta, w niniejszej sprawie nabyte towary i usługi nie będą w żaden sposób wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej, gdyż czynności wykonywane przez Miasto w ramach realizacji Projektu związane będą z zadaniami własnymi Miasta, tj. zadaniami z zakresu ochrony środowiska i przyrody, edukacji publicznej oraz utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Nabywane towary i usługi, służące realizacji przedmiotowych zadań, w ocenie Wnioskodawcy wykorzystane zostaną zatem wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, zdaniem Miasta nie ma tym samym możliwości przyporządkowania części lub całości kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności, gdyż poniesione wydatki będą w całości związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.

W związku z powyższym, w ocenie Miasta nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją Projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, że aktualny publikator:

* ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym to: Dz. U. z 2022 r. poz. 559, z późn. zm.;

* ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług to: Dz. U. z 2022 r. poz. 931.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.),

albo * w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl