0113-KDIPT1-2.4012.184.2020.1.IR - Zwrot podatku VAT siłom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom i dowództwom oraz ich personelowi cywilnemu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.184.2020.1.IR Zwrot podatku VAT siłom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom i dowództwom oraz ich personelowi cywilnemu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2020 r. (data wpływu 12 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

M..... jest uprawnionym członkiem C........ NATO (dalej: Wnioskodawca). C.....NATO na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego stanowi jednostkę powołaną celem wzmocnienia bezpieczeństwa i stabilizacji zarówno na obszarze euroatlantyckim jak i poza nim.

Na podstawie Umowy między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Dowództwem Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji i Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie uzupełniającej Protokół dotyczący statusu międzynarodowych dowództw wojskowych ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego (dalej Umowa), członkom dowództwa sojuszniczego przysługują uprawnienia i zwolnienia podatkowe.

Wnioskodawca jest uprawnionym członkiem Dowództwa Sojuszniczego. Na podstawie art. 18 ust. 2 Umowy uprawnieni członkowie Dowództwa Sojuszniczego mogą nabywać w Rzeczpospolitej Polskiej bez konieczności uiszczania podatków i akcyzy niżej określone towary w ilościach niewskazujących na przeznaczenie handlowe oraz pod warunkiem ich wykorzystania na użytek własny lub na użytek zamieszkujących z nimi członków ich rodzin:

a.

rzeczy osobiste przeznaczone do użytku we własnym gospodarstwie domowym, za wyjątkiem określonych w ustępie 3 poniżej;

b.

usługi, inne niż usługi budowlane, restauracyjne i cateringowe, hotelowe, których nabycie potwierdzono pojedynczą fakturą o wartości co najmniej 450 zł (wraz z podatkiem VAT);

c.

benzynę lub paliwo dla prywatnych pojazdów i motocykli w ilości nieprzekraczającej 600 litrów na kwartał, na zarejestrowany pojazd;

d.

jeden prywatny pojazd na każdą osobę w gospodarstwie domowym, będącą w wieku upoważniającym do prowadzenia pojazdów zgodnie z przepisami prawa Rzeczypospolitej Polskiej, w dowolnym momencie;

e.

jeden prywatny samochód osobowy o nadwoziu typu van i jedną przyczepę kempingową na uprawnionego członka Dowództwa Sojuszniczego;

f.

jeden motocykl, zgodnie z definicją określoną przez przepisy prawa Rzeczypospolitej Polskiej, na każdą osobę w gospodarstwie domowym będącą w wieku upoważniającym do prowadzenia pojazdów zgodnie z przepisami prawa Rzeczypospolitej Polskiej;

g.

jeden pojazd sportowo-rekreacyjny, zgodnie z definicją określoną przez przepisy prawa Rzeczypospolitej Polskiej, na uprawnionego członka Dowództwa Sojuszniczego.

Powyższa regulacja uprawnia członków Dowództwa Sojuszniczego do nabywania bez konieczności uiszczania podatków i akcyzy m.in. jednego prywatnego pojazdu na każdą osobę w gospodarstwie domowym, będącą w wieku upoważniającym do prowadzenia pojazdów zgodnie z przepisami prawa Rzeczypospolitej Polskiej, w dowolnym momencie.

Warto odnotować, że na całym świecie zgodnie z postanowieniami umów międzynarodowych Dowództwa międzynarodowe korzystają z przywilejów i immunitetów charakterystycznych dla organizacji międzynarodowych (zwolnienia podatkowe, nietykalność archiwów i dokumentów, immunitet jurysdykcyjny dowódców itp.). Przysługuje im także podmiotowość prawna na gruncie prawa międzynarodowego - dlatego zakres przywilejów, o których mowa w Umowie, odzwierciedla funkcjonującą w prawie międzynarodowym zasadę, zgodnie z którą organizacji międzynarodowej przysługują przywileje i immunitety niezbędne do niezależnej realizacji celów, dla których została powołana, a państwo przyjmujące nie powinno czerpać dochodów z tytułu obecności organizacji międzynarodowej na jego terytorium. Organizacji międzynarodowej przysługuje autonomia określania własnych wewnętrznych zasad funkcjonowania włączając w to wykorzystywanie przyznanych jej zwolnień podatkowych i celnych.

Wnioskodawca będący uprawnionym członkiem C.... NATO zamierza nabyć zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt d jeden prywatny pojazd na każdą osobę w gospodarstwie domowym, będącą w wieku upoważniającym do prowadzenia pojazdów zgodnie z przepisami prawa Rzeczypospolitej Polskiej. Wymaga podkreślenia, że Wnioskodawca będący uprawnionym członkiem Dowództwa Sojuszniczego przydzielonym przez S.... nabył w ramach pierwszej kadencji trwającej 3 lata dwa samochody osobowe odpowiadające liczbie osób znajdujących się w jego gospodarstwie domowym. Pierwszy samochód został nabyty w Polsce w dniu 22 listopada 2017 r. oraz drugi nabyty na Słowacji w dniu 23 marca 2018 r. (zarejestrowany w Polsce 3 kwietnia 2018 r.). Samochody były wykorzystywane na użytek własny uprawnionego członka Dowództwa Sojuszniczego oraz przez uprawnionych członków rodziny. Samochody nie były odsprzedawane poza terytorium Rzeczpospolitej. Należy wskazać, że Wnioskodawca uzyskał zwrot podatku z tytułu nabycia przedmiotowych samochodów osobowych. W chwili obecnej Wnioskodawca skończył swoją pierwszą trzyletnią kadencję i objął nowe stanowisko na następną trzyletnią kadencję. Wymaga odnotowania, że w okresie sprawowanej kadencji nie opuścił terenu Rzeczpospolitej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z nową kadencją na nowym stanowisku uprawniony członek Dowództwa Sojuszniczego przydzielony przez S..... może ponownie skorzystać z uprawnienia wskazanego w art. 18 ust. 2 pkt d Umowy i uzyskać zwrot podatku na podstawie art. 18I ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przypadków i trybu zwrotu podatku od towarów i usług siłom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom i dowództwom oraz ich personelowi cywilnemu?

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 18 ust. 2 Umowy upoważnia uprawnionych członków Dowództwa Sojuszniczego do nabywania w Rzeczpospolitej bez konieczności uiszczania podatków, samochodów będących przedmiotem wniosku, w ilościach niewskazujących na ich przeznaczenie handlowe oraz pod warunkiem ich wykorzystania na użytek własny lub na użytek zamieszkujących z nim członków ich rodzin.

W dalszej części wniosku, Wnioskodawca będzie kolejno przedstawiał argumenty za uznaniem, że do samochodów nabywanych w kolejnej kadencji, należy zastosować zwolnienie, określone w art. 18 ust. 2 Umowy.

Na podstawie art. 18I ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przypadków i trybu zwrotu podatku od towarów i usług siłom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom i dowódcom oraz ich personelowi cywilnemu (Dz. U. 2019.1753 t.j.), zwrot podatku przysługuje uprawnionym członkom Dowództwa Sojuszniczego - z tytułu nabycia na terytorium kraju towarów i usług określonych w art. 18 ust. 2 Umowy uzupełniającej, w ilościach niewskazujących na przeznaczenie handlowe, przy zachowaniu limitów ilościowych i wartościowych, o których mowa w Umowie uzupełniającej, oraz pod warunkiem ich wykorzystania na użytek własny lub na użytek zamieszkujących z nimi członków ich rodzin.

Podobne zwolnienie przysługuje uprawnionym członkom C..... NATO w zakresie importu i dostawy towarów. Wspomniane uprawnienie zostało przyznane członkom C.... NATO na podstawie rozporządzenia wprowadzającego zmiany w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków korzystania z tych zwolnień (rozporządzenie z dnia 21 grudnia 2018 r. Dz. U. z 2019 r. poz. 96). Zgodnie z § 5 i 5b Rozporządzenia Ministra finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków korzystania z tych zwolnień, uprawnionym członkom Dowództwa, przysługuje zwolnienie z podatku w zakresie importu m.in. prywatnych pojazdów. Ponadto, przywołane wyżej Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie przypadków i trybu zwrotu podatku od towarów i usług siłom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom i dowództwom oraz ich personelowi cywilnemu określa przypadki i tryb zwrotu podatku od towarów i usług Dowództwom Sojuszniczym oraz osobom upoważnionym umożliwiając uprawnionym członkom Dowództwa uzyskać zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług określonych w art. 18 ust. 2 Umowy.

Powyższe uwydatnia, że stosowanie wobec członków C.... NATO szczególnych zwolnień podatkowych jest zasadą. Regulacje zawarte w polskim systemie prawnym zwolnieniem obejmują szeroki asortyment towarów. Powyższe wynika z obowiązków Rzeczpospolitej Polskiej określonych w umowach i traktatach międzynarodowych, a także z szczególnie doniosłego znaczenia sektora sił zbrojnych w ramach obronności kraju i terenów Europy.

Zdaniem Wnioskodawcy będzie on mógł ponowne nabyć pojazdy w ramach nowej kadencji na nowym stanowisku na podstawie art. 18 ust. 2 pkt d Umowy. Ponadto, będzie mógł uzyskać zwrot podatku na podstawie art. 18I ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przypadków i trybu zwrotu podatku od towarów i usług siłom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom i dowództwom oraz ich personelowi cywilnemu.

Zgodnie z art. 1 pkt 16 przez uprawnionych członków Dowództwa Sojuszniczego należy rozumieć członków Dowództwa Sojuszniczego, zgodnie z definicją określoną w punkcie 13 (poniżej), z wyjątkiem członków przydzielonych przez Rzeczpospolitą Polską lub osób zatrudnionych przez Dowództwo Sojusznicze i posiadających obywatelstwo polskie lub zamieszkałych na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przywołany wyżej art. 1 pkt 13 Umowy stanowi, że "Członkowie Dowództwa Sojuszniczego" oznaczają:

a. Członków sił zbrojnych przydzielonych do Dowództwa Sojuszniczego przez państwo, które jednocześnie jest:

1. Stroną Traktatu Północnoatlantyckiego, lub

2. Stroną...;

3. Uczestnikiem programów partnerstwa i współpracy NATO.

b. Personel cywilny będący:

1. Obywatelami państwa będącego Stroną Traktatu Północnoatlantyckiego, zatrudnionymi przez to państwo i przydzielonymi do Dowództwa Sojuszniczego;

2. Obywatelami państwa będącego Stroną..., zatrudnionymi przez to państwo i przydzielonymi do Dowództwa Sojuszniczego;

3. Obywatelami państwa biorącego udział w programach partnerstwa i współpracy NATO, zatrudnionymi przez to państwo i przydzielonymi do Dowództwa Sojuszniczego;

4. Obywatelami państwa będącego Stroną Traktatu Północnoatlantyckiego, zatrudnionymi przez Dowództwo Sojusznicze w ramach kategorii określonych przez Radę Północnoatlantycką ("Międzynarodowi Pracownicy Cywilni NATO").

Wobec powyższego należy wskazać, że Wnioskodawca został przydzielony przez S..... będącą stroną przedmiotowej Umowy (art. 1 pkt 13 lit. a). Tym samym należy traktować go jako uprawnionego członka Dowództwa Sojuszniczego przydzielonego przez to państwo uprawnionego do korzystania z rozwiązań przewidzianych przez przywoływane rozporządzenia oraz pozostałe przepisy prawa polskiego.

W dalszej kolejności Wnioskodawca wskazuje, że definicja "gospodarstwa domowego" nakreślona w art. 18 ust. 2 pkt d Umowy zgodnie ze znaczeniem słownikowym przedstawianym w słowniku PWN, oznacza "ogół przedmiotów i czynności składających się na prowadzenie domu". Należy odnotować, że nabywane będą służyć wyłącznie celom związanym z funkcjonowaniem gospodarstwa domowego uprawnionego członka Dowództwa Sojuszniczego.

Zasadniczą kwestią budzącą największe wątpliwości jest możliwość ponownego skorzystania ze zwolnień i uprawnień przewidzianych przez art. 18 ust. 2 pkt d Umowy oraz 18I ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przypadków i trybu zwrotu podatku od towarów i usług siłom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom i dowództwom oraz ich personelowi cywilnemu, w sytuacji ponownego wyboru Wnioskodawcy na kolejną kadencję oraz na nowe stanowisko.

W ocenie Wnioskodawcy może on ponownie skorzystać z uprawnień przewidzianych przez przywołane przepisy. Wynika to bowiem z ich literalnego brzmienia oraz wykładni funkcjonalnej dokonanej w oparciu o brzmienie przepisów ustawy o podatku dochodowym od towarów i usług oraz powiązanych z nią regulacji czy też umów międzynarodowych. Przedmiotowe pojazdy, w stosownej ilości, Wnioskodawca może nabyć w dowolnym momencie. Jednak moment ten powiązany jest ze sprawowaną kadencją uprawnionego członka Dowództwa Sojuszniczego, na co wyraźnie wskazują zawarte umowy oraz polskie przepisy prawne.

Istotna z perspektywy analizowanego zagadnienia jest treść Memorandum o porozumieniu dotyczącym utworzenia, administracji i działania C... NATO (dalej C.... NATO)...... (M. P. z 2016 r. poz....) dalej jako "Memorandum". Celem Memorandum jest utworzenie C.... NATO w Rzeczypospolitej Polskiej przez Rzeczpospolitą Polską i... S..., jako Państwa Ramowe, oraz ustanowienie przepisów dotyczących jego działania, finansowania, obsady stanowisk, wyposażenia oraz infrastruktury, jak również wsparcia administracyjnego i logistycznego. Art. 6 przedmiotowego porozumienia stanowi, że każdy uczestnik obsadzi przynajmniej jedno stanowisko przydzielone mu w C.... NATO. Liczba przydzielonych stanowisk jest odnotowana w Tabeli uczestnictwa (Załącznik A). Pozostałe stanowiska wyznaczone w Tabeli uczestnictwa dla danego Uczestnika mogą być obsadzone przy użyciu metod innych niż permanentne. Zasadniczo uczestnicy przydzielą personel na okres trzech lat. Przywołana regulacja wskazuje, że kadencja uczestników niniejszego porozumienia może "zasadniczo" wynosić trzy lata. Słownikowe znaczenie wyrazu "zasadniczo" wskazuje, że mowa tu o sytuacji mającej miejsce "właściwie, na ogół" tzn. że może zdarzyć się, że pod pewnymi warunkami okres ten może ulec zmianie. Przykładem wyjątku od przedstawionej wyżej zasady jest art. 6.9 Memorandum, który stanowi, że dyrektor C.... NATO będzie wyznaczony przez FN (Państwa ramowe tj. Rzeczpospolita Polska i S.....) na okres rotacji wynoszący trzy lata. Jednakże, początkowo dyrektor może zostać wyznaczony na 2 okresy rotacyjne (6 lat) w celu zapewnienia początkowej ciągłości wymaganej dla C.... NATO.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazywana dotychczas argumentacja pozwala na wniosek, że zwolnienia wynikające z przedmiotowych przepisów i umów międzynarodowych nie mają charakteru jednorazowego ale związane są z okresem kadencji przypisanym do konkretnego stanowiska. Wobec czego każdorazowa desygnacja na nowe stanowisko spowoduje niejako aktywację uprawnień do zwolnienia z obowiązków podatkowych na terenie RP podyktowanymi stosownymi unormowaniami wskazanymi w umowach międzynarodowych i przepisach pranych obowiązujących na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.

Według Wnioskodawcy, należy również podkreślić, że na podstawie art. 16 ustawy o zasadach pobytu wojsk obcych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasadach ich przemieszczania się przez to terytorium z dnia 23 września 1999 r., pobyt żołnierzy wojsk obcych i ich personelu cywilnego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na zasadach określonych w ustawie, nie jest uważany za pobyt lub zamieszkanie, od którego jest uzależnione poddanie w jakiejkolwiek formie opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ust. 1). Ponadto, żołnierzom wojsk obcych i ich personelowi cywilnemu przysługuje zwolnienie od opodatkowania w odniesieniu do wynagrodzenia i wypłacanych im dodatków przez stronę wysyłającą lub od mienia ruchomego, które znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyłącznie w związku z ich czasowym pobytem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pod warunkiem że mienie to zostanie wywiezione przy opuszczeniu terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Powyższe dobitnie nakreśla związek funkcjonalny między odbywaną każdorazowo kadencją a zwolnieniem z opodatkowania przenosząc akcenty z miejsca zamieszkania (pobytu) na rzeczywiście odbywaną kadencję i pełnioną funkcję związaną z określonymi obowiązkami powiązanymi z obronnością.

Zdaniem Wnioskodawcy, niezaprzeczalnym jest, że charakter zadań przypisanych członkom organizacji tj. zapewnienie bezpieczeństwa państwa, wymaga wprowadzenia standardów międzynarodowych. Wszystkie Państwa członkowskie organizacji, na podstawie zasady wzajemności, wyrażonej w prawie międzynarodowym, niezbędne jest tożsame stosowanie procedur i przepisów prawnych, w tym także przepisów podatkowych dotyczących zwolnień z podatku. Komplementarny charakter przepisów powinien polegać na tym, że w każdym państwie członkowskim NATO, uprawnieni członkowie winni posiadać tożsame uprawnienia podatkowe. W związku z powyższym treść przepisów polskich powinna być zgodna z prawem międzynarodowym, a nawet stosowana z poszanowaniem wyższości norm prawa międzynarodowego w ściśle określonych okolicznościach.

Z przywołanych wyżej przepisów i umów międzynarodowych w sposób jednoznaczny wynika, że zwolnieniu z podatku podlegają służące normalnemu użytkowi m.in. prywatne pojazdy przypadające na każdą osobę w gospodarstwie domowym, będącą w wieku upoważniającym do prowadzenia pojazdów zgodnie z przepisami prawa Rzeczypospolitej Polskiej, które umożliwiają im i ich rodzinom funkcjonowanie na terytorium innym niż ich ojczysty kraj.

Należy wskazać, że przytaczane dotychczas Memorandum w art. 7.2 wskazuje również, że personel pozostający na przydzielonych stanowiskach wymienionych w wykazie stanowisk zawartym w koncepcji C... NATO, określony jako osoby uprawnione, z wyjątkiem personelu wyznaczonego przez Rzeczpospolitą Polską na jej terytorium oraz.... S.... na jej terytorium, jest uprawniony do:

a.

zwolnień z podatków i ceł określonych w... i Protokole Paryskim;

b.

ubiegania się o zwrot podatków od towarów i usług zakupionych w FN w ilościach niewskazujących na przeznaczenie handlowe stosownie do ograniczeń asortymentowych i ilościowych określonych prawem FN dotyczącym NATO....

Mając na uwadze całość przytoczonej argumentacji stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 pkt 9 podpisanej w Warszawie dnia 9 lipca 2016 r. Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Dowództwem Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji i Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie uzupełniającej Protokół dotyczący statusu międzynarodowych dowództw wojskowych ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1179) - zwanej dalej Umową Uzupełniającą - wyrażenie "Dowództwo Sojusznicze" obejmuje, na potrzeby niniejszej Umowy Uzupełniającej oraz w uzupełnieniu artykułu 1 Protokołu Paryskiego, wszelkie organy wojskowe NATO, którym na podstawie decyzji Rady Północnoatlantyckiej oraz zgodnie z decyzją przyjętą przez Radę Północnoatlantycką w dniu 19 maja 1969 r. o procedurach aktywacji i reorganizacji wojskowych organów NATO w czasie pokoju oraz zasadach przyznawania im statusu międzynarodowego i międzynarodowego finansowania (C-M (69)22), przyznany został status wynikający z artykułu 14 Protokołu Paryskiego.

W myśl art. 1 pkt 13 Umowy uzupełniającej - "Członkowie Dowództwa Sojuszniczego" oznaczają:

a. Członków sił zbrojnych przydzielonych do Dowództwa Sojuszniczego przez państwo, które jednocześnie jest:

1. Stroną Traktatu Północnoatlantyckiego; lub

2. Stroną...;

3. Uczestnikiem programów partnerstwa i współpracy NATO.

b. Personel cywilny będący:

1. Obywatelami państwa będącego Stroną Traktatu Północnoatlantyckiego, zatrudnionymi przez to państwo i przydzielonymi do Dowództwa Sojuszniczego;

2. Obywatelami państwa będącego Stroną..., zatrudnionymi przez to państwo i przydzielonymi do Dowództwa Sojuszniczego;

3. Obywatelami państwa biorącego udział w programach partnerstwa i współpracy NATO, zatrudnionymi przez to państwo i przydzielonymi do Dowództwa Sojuszniczego,

4. Obywatelami państwa będącego Stroną Traktatu Północnoatlantyckiego, zatrudnionymi przez Dowództwo Sojusznicze w ramach kategorii określonych przez Radę Północnoatlantycką ("Międzynarodowi Pracownicy Cywilni NATO").

Natomiast na podstawie art. 1 pkt 16 Umowy uzupełniającej - wyrażenie "Uprawnieni członkowie Dowództwa Sojuszniczego" oznacza członków Dowództwa Sojuszniczego, zgodnie z definicją określoną w punkcie 13 powyżej, z wyjątkiem członków przydzielonych przez Rzeczpospolitą Polską lub osób zatrudnionych przez Dowództwo Sojusznicze i posiadających obywatelstwo polskie lub zamieszkałych na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca jest uprawnionym członkiem C.... NATO. C... NATO na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego stanowi jednostkę powołaną celem wzmocnienia bezpieczeństwa i stabilizacji zarówno na obszarze euroatlantyckim jak i poza nim. Na podstawie Umowy między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Dowództwem Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji i Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie uzupełniającej Protokół dotyczący statusu międzynarodowych dowództw wojskowych ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego (dalej Umowa), członkom dowództwa sojuszniczego przysługują uprawnienia i zwolnienia podatkowe. Wnioskodawca jest uprawnionym członkiem Dowództwa Sojuszniczego. Na podstawie art. 18 ust. 2 Umowy uprawnieni członkowie Dowództwa Sojuszniczego mogą nabywać w Rzeczpospolitej Polskiej bez konieczności uiszczania podatków i akcyzy określone towary w ilościach niewskazujących na przeznaczenie handlowe oraz pod warunkiem ich wykorzystania na użytek własny lub na użytek zamieszkujących z nimi członków ich rodzin.

Wnioskodawca będący uprawnionym członkiem C... NATO zamierza nabyć zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt d jeden prywatny pojazd na każdą osobę w gospodarstwie domowym, będącą w wieku upoważniającym do prowadzenia pojazdów zgodnie z przepisami prawa Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca będący uprawnionym członkiem Dowództwa Sojuszniczego przydzielonym przez S.... nabył w ramach pierwszej kadencji trwającej 3 lata dwa samochody osobowe odpowiadające liczbie osób znajdujących się w jego gospodarstwie domowym. Samochody były wykorzystywane na użytek własny uprawnionego członka Dowództwa Sojuszniczego oraz przez uprawnionych członków rodziny. Samochody nie były odsprzedawane poza terytorium Rzeczpospolitej. Należy wskazać, że Wnioskodawca uzyskał zwrot podatku z tytułu nabycia przedmiotowych samochodów osobowych. W chwili obecnej Wnioskodawca skończył swoją pierwszą trzyletnią kadencję i objął nowe stanowisko na następną trzyletnią kadencję. W okresie sprawowanej kadencji Wnioskodawca nie opuścił terenu Rzeczpospolitej.

Odnosząc się kwestii objętej zakresem postawionego we wniosku pytania dotyczącego możliwości ponownego skorzystania z uprawnienia wskazanego w art. 18 ust. 2 pkt d Umowy i ponownego uzyskania zwrotu podatku na podstawie § 18I ust. 1 pkt 2 cyt. niżej rozporządzenia przez uprawnionego członka Dowództwa Sojuszniczego w związku z jego nową kadencją na nowym stanowisku wskazać należy, że stosownie do § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie przypadków i trybu zwrotu podatku od towarów i usług silom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom i dowództwom oraz ich personelowi cywilnemu (Dz. z 2019 r., poz. 1753) - rozporządzenie określa przypadki i tryb zwrotu podatku od towarów i usług Dowództwom Sojuszniczym oraz osobom upoważnionym.

Rozdział 4c ww. rozporządzenia określa przypadki i tryb zwrotu podatku Dowództwom Sojuszniczym i uprawnionym członkom Dowództw Sojuszniczych.

Zgodnie z § 18I ust. 1 ww. rozporządzenia - zwrot podatku przysługuje:

1. Dowództwu Sojuszniczemu - z tytułu nabycia na terytorium kraju towarów i usług przeznaczonych na jego użytek służbowy, służących utrzymaniu i wykonywaniu jego oficjalnej działalności, w tym na zaopatrzenie kantyn, stołówek i mes Dowództwa Sojuszniczego zlokalizowanych na jego terenie, o ile zaopatrzenie to jest niezbędne do ich działalności, gdy towary i usługi nabywane są przez:

a. Dowództwo Sojusznicze,

b.

wykonawcę kontraktowego Dowództwa Sojuszniczego na rzecz tego Dowództwa, jeżeli nabycie jest niezbędne do wykonania kontraktu,

c.

właściwe organy administracji publicznej Rzeczypospolitej Polskiej w imieniu i na rzecz tego Dowództwa;

2.

uprawnionym członkom Dowództwa Sojuszniczego - z tytułu nabycia na terytorium kraju towarów i usług określonych w art. 18 ust. 2 Umowy uzupełniającej, w ilościach niewskazujących na przeznaczenie handlowe, przy zachowaniu limitów ilościowych i wartościowych, o których mowa w Umowie uzupełniającej, oraz pod warunkiem ich wykorzystania na użytek własny lub na użytek zamieszkujących z nimi członków ich rodzin.

Z powyższego wynika, że zwrot podatku przysługuje odrębnie Dowództwu Sojuszniczemu jak i uprawnionym członkom tego dowództwa.

W myśl § 18I ust. 2 ww. rozporządzenia, zwrot podatku z tytułu nabycia samochodów osobowych lub innych pojazdów określonych w art. 18 ust. 2 lit. d-g Umowy uzupełniającej przysługuje pod warunkiem, że samochody osobowe lub inne pojazdy nie zostaną odstąpione na terytorium kraju osobom innym niż wymienione w ust. 1 pkt 2.

Kradzież samochodu osobowego lub innego pojazdu, o którym mowa w ust. 2, lub jego utrata na skutek całkowitego zniszczenia, wyłączającego, na podstawie odrębnych przepisów, jego ponowne dopuszczenie do ruchu drogowego, nie narusza warunków zwrotu przewidzianych w ust. 2, pod warunkiem posiadania przez uprawnionych członków Dowództwa Sojuszniczego korzystających z takiego zwrotu zaświadczenia wydanego przez właściwy organ Policji lub inny upoważniony, zgodnie z obowiązującymi w Rzeczypospolitej Polskiej przepisami prawa, podmiot, stwierdzającego dokonanie kradzieży samochodu albo innego pojazdu lub jego całkowite zniszczenie (§ 18I ust. 3 ww. rozporządzenia).

Według § 18m ust. 1 ww. rozporządzenia, dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia podatku podlegającego zwrotowi Dowództwu Sojuszniczemu lub uprawnionym członkom Dowództwa Sojuszniczego jest faktura wystawiona przy zakupie towarów lub usług, potwierdzająca ich nabycie przez to Dowództwo lub na jego rzecz albo przez uprawnionych członków tego Dowództwa.

Tym samym dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia podatku podlegającego zwrotowi uprawnionym członkom Dowództwa Sojuszniczego jest faktura wystawiona przy zakupie towarów lub usług, potwierdzająca ich nabycie przez uprawnionych członków tego Dowództwa.

Z kolei w art. 18 ust. 2 ww. Umowy uzupełniającej określono limity ilościowe i wartościowe związane z nabyciem przez uprawnionych członków Dowództwa Sojuszniczego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej określonych towarów i usług bez konieczności uiszczania podatków i akcyzy.

I tak, w art. 18 ust. 2 lit. d ww. Umowy uzupełniającej wskazano, że uprawnieni członkowie Dowództwa Sojuszniczego mogą nabywać w Rzeczpospolitej Polskiej bez konieczności uiszczania podatków i akcyzy jeden prywatny pojazd na każdą osobę w gospodarstwie domowym, będącą w wieku upoważniającym do prowadzenia pojazdów zgodnie z przepisami prawa Rzeczpospolitej Polskiej, w dowolnym momencie.

Natomiast w ust. 4 art. 18 ww. Umowy uzupełniającej wskazano, że Rzeczpospolita Polska zaniecha pobierania podatków albo zwróci ich wartość zgodnie z procedurą określoną w przepisach prawa krajowego w odniesieniu do towarów podlegających zwolnieniu na podstawie niniejszego artykułu.

Jednocześnie, jak wynika z art. 19 ust. 9 ww. Umowy uzupełniającej dobra nabyte lub wwiezione przez uprawnionych członków Dowództwa Sojuszniczego lub członków ich rodzin na podstawie art. 18 ust. od 1-3 nie będą odstępowane w Rzeczpospolitej Polskiej przez sprzedaż, wymianę lub darowiznę, za wyjątkiem m.in. zbycia przez sprzedaż, wymianę albo darowiznę dokonaną między osobami korzystającymi z takich samych przywilejów.

Przy czym co istotne, na gruncie przepisów ww. rozporządzenia powyższy wyjątek przewidziano w odniesieniu do towarów innych niż pojazdy określone w art. 18 ust. 2 lit. d-g Umowy uzupełniającej (§ 18I ust. 4 i 5 pkt 1 ww. rozporządzenia).

Mając na względzie całokształt okoliczności niniejszej sprawy, należy uznać, że uprawnienie wskazane w art. 18 ust. 2 lit. d Umowy uzupełniającej oraz uzyskanie zwrotu podatku na podstawie § 18I ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia przysługuje jednorazowo w okresie pełnienia funkcji (służby) przez uprawnionego członka Dowództwa Sojuszniczego, przy spełnieniu warunków i limitów wskazanych powyższymi przepisami. Powyższe przywileje, z których skorzystał uprawniony członek ww. Dowództwa, nie ulegają niejako "odnowieniu" w sytuacji wyboru na kolejną kadencję na nowe stanowisko. Są to bowiem uprawnienia przysługujące jednokrotnie uprawnionemu członkowi Dowództwa Sojuszniczego w okresie nieprzerwanego pełnienia przez niego tej funkcji (służby na terytorium RP). Tym samym, jeżeli uprawniony członek ww. Dowództwa nadal nieprzerwanie będzie pełnił służbę na terytorium RP, nie ma możliwości ponownego skorzystania z ww. przywilejów.

Zatem wskazanie w art. 18 ust. 2 lit. d Umowy uzupełniającej, że uprawnieni członkowie Dowództwa Sojuszniczego mogą nabyć bez uiszczania podatków i akcyzy jeden prywatny pojazd (...) w dowolnym momencie, nie należy wiązać ze sprawowaną w danym okresie kadencją i stanowiskiem, ale ogólnie z nieprzerwanym pełnieniem funkcji (służby na terytorium RP) członka tego Dowództwa, tj. bez względu na okoliczność pełnienia tej funkcji w ramach kolejnej kadencji na nowym stanowisku.

Ponadto, zgodnie z art. 19 ust. 7 ww. Umowy uzupełniającej Rzeczpospolita Polska może żądać przestrzegania warunków, uznanych za konieczne w celu przeciwdziałania nadużyciom związanym z uprawnieniami i zwolnieniami przyznanymi m.in. w art. 18 tej Umowy.

Wobec powyższego w przypadku dalszego nieprzerwanego pełnienia służby na terytorium Polski w ramach nowego stanowiska na następną trzyletnią kadencję i wcześniejszego (w ramach poprzedniej kadencji) skorzystania z uprawnień i zwolnień podatkowych przysługującym uprawnionym członkom Dowództwa Sojuszniczego na podstawie w art. 18 ust. 2 lit. d Umowy uzupełniającej oraz uzyskania zwrotu podatku VAT w trybie § 18 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, Wnioskodawca nie ma możliwości ponownego skorzystania z ww. przywilejów, tj. w szczególności nie ma możliwości uzyskania ponownego zwrotu podatku VAT w trybie § 18 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy, z którego wynika, że może on ponownie skorzystać z uprawnień przewidzianych przez powołane przepisy tzn. ponowne nabyć pojazdy w ramach nowej kadencji na nowym stanowisku i uzyskać zwrot podatku na podstawie art. 18I ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy wyjaśnić, że zgodnie z wyżej cytowanym art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o opis stanu faktycznego w nim przedstawiony.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl