0113-KDIPT1-1.4012.919.2020.3.AK - VAT od egzekucyjnej sprzedaży nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 czerwca 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.919.2020.3.AK VAT od egzekucyjnej sprzedaży nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 grudnia 2020 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z 16 lutego 2021 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku odprowadzenia podatku VAT od sprzedaży zabudowanej działki nr. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

9 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku odprowadzenia podatku VAT od sprzedaży zabudowanej działki nr.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem 16 lutego 2021 r. (data wpływu) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca prowadzi kancelarię komorniczą. Wniosek dotyczy zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości w ramach egzekucji z nieruchomości (nieruchomość gruntowa zabudowana). Egzekucja z nieruchomości, której dotyczy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej była prowadzona na wniosek ponad 40 wierzycieli. Aktualnie wierzycieli uczestniczących w egzekucji z nieruchomości jest ponad 30.

Zmiany w prawie własności przedmiotowej nieruchomości dokonywały się w następujący sposób: Dłużnik Pan X aktem notarialnym sporządzonym 16/02/1995 nabył prawo użytkowania wieczystego ww. gruntu oraz własność posadowionych na gruncie budynków od Przedsiębiorstwa Y (zbywca wydał kupującemu fakturę VAT, a kupujący przelewem zapłacił fakturę przed podpisaniem umowy kupna sprzedaży). Zarówno sprzedawca jaki kupujący oświadczyli w akcie notarialnym, że są płatnikami VAT. Właścicielem gruntu zgodnie z treścią KW był Skarb Państwa. Kupujący oświadczył jednocześnie, że nabywa prawo za środki własne niepodlegające ustawowej wspólności majątkowej małżeńskiej. Następnie, dnia 20/09/2007 r. aktem notarialnym właściwy Starosta reprezentujący Skarb Państwa zawarł z kupującymi (Panem X i jego małżonką) umowę kupna sprzedaży gruntu na rzecz użytkownika wieczystego (zgoda na zbycie gruntu przez właściwego Starostę wyraził właściwy Wojewoda zarządzeniem w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkownika). W tym akcie notarialnym kupujący oświadczyli, że nabycie prawa użytkowania wieczystego ww. gruntu wraz z prawem własności budynków przez Pana X dokonane było w okresie trwania ich związku małżeńskiego dlatego prawo to wchodzi w skład wspólności ustawowej w jakiej pozostają. Małżonkowie również w akcie notarialnym oświadczyli zgodnie, że ww. nieruchomość kupują i nabywają do małżeńskiej wspólności ustawowej. W akcie notarialnym małżonkowie również wnieśli o dokonanie zmian w dziale II księgi wieczystej nieruchomości poprzez wpisanie ich jako właścicieli ww. nieruchomości na prawach małżeńskiej wspólności ustawowej.

Przedmiotowa nieruchomość zabudowana jest budynkiem produkcyjno-biurowym. Obiekt parterowy, niepodpiwniczony w zabudowie półzwartej. Budynek przylega do innego budynku magazynowego tworząc zwarty kompleks produkcyjno-magazynowy, w którym prowadzona była działalność polegająca na produkcji wyrobów cukierniczych. Budynek fizycznie połączony z budynkami przylegającymi od strony północnej i południowej. Budynek wybudowany w 1980 r., wyremontowany w 1997. Ww. nieruchomość stanowiła część przedsiębiorstwa, które wspólnie prowadzili Pan X wraz z małżonką (produkcja wyrobów cukierniczych).

Pierwsze postępowania egzekucyjne, w toku którego skierowano egzekucję do ww. nieruchomości, wszczęto w roku 2008 (wszczęcie egzekucji do nieruchomości nastąpiło 10 marca 2009 r.).

Kolejne tytuły wykonawcze składane przez wierzycieli egzekwujących dotyczyły obojga małżonków jak również w sprawach gdzie tytuł wydano jedynie przeciwko Panu X i jego firmie wierzyciele składali klauzule wykonalności przeciwko małżonce Pana X z ograniczeniem jej odpowiedzialności do przedsiębiorstwa wchodzącego w skład majątku wspólnego małżonków działającego pod ich firmą. W ramach kolejnych czynności prowadzonych w egzekucji z nieruchomości po uprawomocnieniu się opisu i oszacowania ww. nieruchomości obwieszczono 1 termin licytacji ww. nieruchomości na dzień 11 marca 2014 r. i skutecznie dokonano jej sprzedaży. Nabywcą ww. nieruchomości była firma Z która nabyła ww. nieruchomość. Przed rozpoczęciem licytacji komornik ogłosił na posiedzeniu Sądu, że cena nieruchomości zawiera w sobie podatek VAT co w toku licytacji zaprotokołowano w protokole sądowym z licytacji oraz protokole z licytacji sporządzonym przez komornika sądowego. Sąd odroczył wydanie postanowienia w przedmiocie postanowienia o przybiciu na dzień 17/03/2014 r. i w tym dniu postanowienie o przybiciu wydał. Na wydane postanowienie o przybiciu małżonkowie Pan X z małżonką złożyli zażalenie które właściwy Sąd Okręgowy oddalił postanowieniem z dnia 16/10/2014 r. 8/11/2014 r. zmarł dłużnik Pan X. Nabywca wezwany uprzednio przez Sąd do zapłaty reszty ceny uiścił ją dnia 9/12/2014 r.

11)12/2014 r. Komornik wydał postanowienie o zawieszeniu postępowań, co do Pana X po potwierdzeniu uprzednim faktu zgonu dłużnika (zawieszone zostały również postępowania Sądowe z nadzoru nad egzekucją z nieruchomości). Obowiązujący wówczas art. 823 k.p.c. stanowił, że: Postępowanie egzekucyjne umarza się z mocy samego prawa, jeżeli wierzyciel w ciągu roku nie dokonał czynności potrzebnej do dalszego prowadzenia postępowania lub nie zażądał podjęcia zawieszonego postępowania. Termin powyższy biegnie od dnia dokonania ostatniej czynności egzekucyjnej, a w razie zawieszenia postępowania - od ustania przyczyny zawieszenia. Postępowania egzekucyjne zawieszone w następstwie zgonu dłużnika nie umorzyły się z mocy prawa z uwagi na wszczęte postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku po zmarłym dłużniku. Postanowienie spadkowe wydano 9/04/2019 r., w którym stwierdzono, że spadek po zmarłym dłużniku nabyła z dobrodziejstwem inwentarza gmina A - Skarb Państwa. 30/08/2019 r. Sąd nadzorujący egzekucję z nieruchomości podjął zawieszone postępowanie sądowe z udziałem następcy prawnego dłużnika X - Skarbu Państwa Gminy A. Komornik postanowieniem z dnia 11/09/2019 r. podjął zawieszone uprzednio postępowania egzekucyjne co do Pana X z udziałem spadkobiercy - Gminy A. Następnie, na wniosek spadkobiercy dłużnika, tj. Gminy A z dnia 28/08/2019 r. właściwy Sąd Rejonowy 19/09/2019 r. wydał postanowienie o spisie inwentarza po zmarłym Panu X zlecając tą czynność Komornikowi - Wnioskodawcy. Sąd sprawujący nadzór nad egzekucją z nieruchomości wydał dnia 17/10/2019 r. postanowienie o przysądzeniu prawa własności ww. nieruchomości na rzecz nabywcy (które w następstwie dalszych czynności stało się prawomocne dopiero 29/09/2020 r.).

Dnia 6/11/2019 r. właściwy Sąd Rejonowy na podstawie wniosku spadkobiercy dłużnika, tj. Gminy A o zabezpieczenie postępowania w/s spisu inwentarza poprzez zawieszenie postępowań egzekucyjnych do czasu sporządzenia spisu wydał postanowienie w którym uwzględnił wniosek spadkobiercy i wydanym postanowieniem zawiesił postępowania egzekucyjne do czasu sporządzenia spisu przez komornika. Komornik zarejestrował dnia 22/11/2019 r. złożony wniosek o dokonanie spisu inwentarza po zmarłym Panu X. Ukończenie postępowania o spis inwentarza komornik potwierdził postanowieniem z dnia 31/08/2020 r. Następnie, w październiku 2020 r. Komornik podjął zawieszone postępowania egzekucyjne w związku z ukończeniem spisu inwentarza. Po uprawomocnieniu się postanowienia o przysądzeniu prawa własności przedmiotowej nieruchomości na rzecz nabywcy Sąd nadzorujący egzekucję z nieruchomości zlecił komornikowi sporządzenie projektu planu podziału sumy uzyskanej z egzekucji z nieruchomości. Suma należna tytułem VAT została wyodrębniona z ceny nabycia i przekazana na rachunek depozytowi Ministra Finansów. Mając na uwadze powyższy stan faktyczny Wnioskodawca prosi o wydanie niezbędnej dla prowadzenia postępowania egzekucyjnego interpretacji.

W odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu tut. Organu, tj.:

1. Jaki jest numer ewidencyjny działki będącej przedmiotem sprzedaży?

2. Czy nabycie przez dłużnika zabudowanej działki, nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i czy w wystawionej fakturze z tytułu tej transakcji była wykazana kwota podatku VAT?

3. Czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu ww. działki?

4. Czy dłużnik był zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?

5. Czy ww. działka wykorzystywana była przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były ww. działki, wykonywał Wnioskodawca - należy podać podstawę prawną zwolnienia?

6. Czy działka była udostępniana przez dłużnika osobom trzecim, np. na podstawie umów najmu, dzierżawy, użyczenia? Jeżeli tak, to należy wskazać, kiedy działka lub jej części została oddana w najem/dzierżawę/użyczenie oraz czy udostępnianie to miało charakter odpłatny, czy nieodpłatny?

7. Jakie budynki/budowle znajdują się na działce objętej zakresem pytania?

8. Należy wskazać, czy budynek produkcyjno-biurowy oraz budynek magazynowy, są budynkami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (z 2020 r., poz. 1333, z późn. zm.)?

9. Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie budynków, położonych na działce objętej zakresem pytania wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?

10. Czy budynek/budynki znajdujące się na działce jest/są trwale związane z gruntem?

11. Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynku/budynków lub jego/ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną datę.

12. Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części budynku/budynków, to należy wskazać w jakiej części?

13. Kiedy nastąpiło zajęcie do używania ww. budynku/budynków? Należy wskazać dokładną datę.

14. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 11 należy wskazać w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku/budynków lub jego/ich części?

15. Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku/budynków lub jego/ich części a jego/ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

16. Czy budynek/budynki znajdujące się na działce był/były przedmiotem najmu, dzierżawy, użyczenia, itp.? Jeżeli tak, to należy wskazać kiedy budynek/budynki lub jego/ich część zostały oddane w najem (należy wskazać dzień, miesiąc i rok).

17. Czy ww. budynek/budynki był/były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywany był/były budynek/budynki, wykonywał dłużnik - należy podać podstawę prawną zwolnienia?

18. Czy w stosunku do budynku/budynków dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym?

19. Czy wydatki na ww. budynek/budynki przekroczyły 30% jego/ich wartości początkowej? Jeśli tak, to należy wskazać (odpowiedzi na poniższe pytania należy udzielić tylko w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie 19):

a.

kiedy takie wydatki były ponoszone?

b.

czy nakłady ponoszone przez dłużnika na ulepszenie budynku/budynków stanowiły "przebudowę" rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania nieruchomości lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?

c.

czy w stosunku do wydatków na ulepszenie budynku/budynków, dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

d.

kiedy budynek/budynki po dokonaniu ulepszeń, został/zostały oddane do użytkowania? Należy wskazać dokładną datę.

e.

czy po oddaniu do użytkowania ulepszonego budynku/ulepszonych budynków miało miejsce pierwsze zasiedlenie tego budynku/tych budynków? Jeżeli tak, to należy wskazać dzień, miesiąc i rok, kiedy nastąpiło/nastąpi "pierwsze zasiedlenie".

f.

w ramach jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie ulepszonego budynku/ulepszonych budynków po oddaniu go/ich do użytkowania?

g.

czy między pierwszym zasiedleniem ulepszonego budynku/ulepszonych budynków, a jego/ich dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

h.

w jaki sposób, do jakich czynności dłużnik wykorzystywał ulepszony budynek/ulepszone budynki po oddaniu go/ich do użytkowania?

i.

czy ulepszony budynek/ulepszone budynki był/były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

20. Jeżeli Wnioskodawca nie posiada informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:

* czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Wnioskodawcę działań?

* czy działania te zostały udokumentowane?

* czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?

Odpowiedzi na ww. pytania nr 7-19 należy udzielić osobno w odniesieniu do każdego budynku położonego na działce będącej przedmiotem sprzedaży.

Jeżeli na przedmiotowej działce, oprócz budynku produkcyjno-biurowego oraz budynku magazynowego, znajdują się inne budynki/budowle/urządzenia budowalne to należy wskazać:

21. Jakie obiekty (budynki/budowle/urządzenia budowalne) znajdują się na działce objętej zakresem pytania?

22. Jeśli na działce znajdują się urządzenia budowalne, to należy wskazać, z jakim budynkiem/budowlą będą one powiązane?

23. Czy urządzenia budowalne stanowią urządzenia budowalne, o których mowa w art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane?

24. Jeżeli na działce znajdują się budynki, to należy wskazać czy są one budynkiem w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane?

25. Jeżeli na działce znajdują się budowle, to czy są one budowlami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane?

26. Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie ww. budynków/budowli, wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?

27. Czy ww. budynki, budowle, urządzenia budowalne położone na działce zostały nabyte, czy wybudowane przez dłużnika? Należy wskazać datę nabycia lub wybudowania.

28. Czy ww. budynki/budowle są trwale związane z gruntem?

29. Czy z tytułu nabycia ww. budynków/budowli dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony?

30. Czy z tytułu wytworzenia/wybudowania ww. budynków/budowli dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.

31. Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli lub ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną datę.

32. Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części ww. budynków/budowli, to należy wskazać w jakiej w części?

33. Kiedy nastąpiło pierwsze zajęcie do używania ww. budynków/budowli? Należy wskazać dokładną datę.

34. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 31 należy wskazać w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli lub ich części?

35. Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem przedmiotowych ww. budynków/budowli lub ich części a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

36. Czy ww. budynki/budowle były/są przedmiotem najmu, dzierżawy, użyczenia, itp.? Jeżeli tak, to należy wskazać kiedy ww. budynki/budowle lub ich części zostały oddane w najem, dzierżawę, użyczenie oraz czy to udostępnienie miało charakter odpłatny czy nieodpłatny (należy wskazać dzień, miesiąc i rok)?

37. Czy ww. budynki/budowle były/są wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były/są budynki/budowle, wykonywał dłużnik - należy podać podstawę prawną zwolnienia?

38. Czy ww. budynki/budowle były wykorzystywane przez dłużnika w działalności gospodarczej?

39. Czy dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie ww. budynków/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

40. W jakim okresie dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie ww. budynków/budowli?

41. Jeżeli dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie, to czy wydatki te były wyższe niż 30% wartości początkowej ww. budynków/budowli?

42. Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 39 i 41 jest twierdząca, to należy wskazać:

a. Kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania ww. budynków/budowli po ulepszeniu?

b. Czy ulepszenia stanowiły "przebudowę" rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania ww. budynków/budowli lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?

c. Czy po ulepszeniu miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli?

d. Jeżeli miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli po ulepszeniu, to należy wskazać kiedy to nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)?

e. Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków/budowli po ulepszeniu, a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

f. Czy ulepszone ww. budynki/budowle były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

43. Jeżeli Wnioskodawca nie posiada informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:

* czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Wnioskodawcę działań?

* czy działania te zostały udokumentowane?

* czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużników?

Odpowiedzi na ww. pytania nr 21-42 należy udzielić osobno w odniesieniu do każdego budynku/budowli/urządzenia budowlanego położonego na działce będącej przedmiotem sprzedaży.

Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi:

1.

numer ewidencyjny.

2.

w akcie notarialnym umowy kupna/sprzedaży prawa użytkowania wieczystego ww. zabudowanej działki gruntu zarówno kupujący (dłużnik X) oraz sprzedawca (Przedsiębiorstwo Y) oświadczyli w akcie notarialnym, że są płatnikami podatku VAT, a zapłata ceny przez dłużnika X nastąpiła na podstawie faktury VAT wystawionej przez sprzedającego (przedsiębiorstwo Y)

3.

nie wiem

4.

nie wiem

5.

nie wiem

6.

nie wiem

7. Zgodnie z aktem notarialnym umowy kupna-sprzedaży ww. nieruchomości na ww. działce znajdował się murowany budynek magazynowy, dwie wiaty, drogi i place utwardzone, ogrodzenie, oświetlenie terenu

8.

nie wiem

9.

nie wiem

10.

nie wiem

11.

nie wiem

12.

nie wiem

13.

nie wiem

14.

nie wiem

15.

nie wiem

16.

nie wiem

17.

nie wiem

18.

nie wiem

19.

nie wiem

20.

dłużnik X będący stroną umowy kupna sprzedaży ww. nieruchomości nie żyje - członkowie rodziny zmarłego nie posiadają wiedzy dotyczącej szczegółowych danych nieruchomości

21- 42 nie wiem 43. dłużnik X będący stroną umowy kupna sprzedaży ww. nieruchomości nie żyje - członkowie rodziny zmarłego nie posiadają wiedzy dotyczącej szczegółowych danych nieruchomości

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy za dłużnika X, który w chwili licytacyjnej sprzedaży nieruchomości był podatnikiem VAT, Komornik powinien odprowadzić podatek VAT od dostawy towaru, pomimo zgonu podatnika? Jak już wspomniano wcześniej, wg Komornika obowiązek taki nie istnieje.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, że w chwili przeprowadzenia licytacji nieruchomości dłużnik X był podatnikiem VAT, nabywca licytacyjny jako przedsiębiorca przystąpił do przetargu również z powodu możliwości odliczenia podatku VAT od dostawy nieruchomości. W toku egzekucji dłużnik jednak zmarł i wystawienie faktury VAT przez Komornika jako płatnika, który w imieniu dłużnika odprowadza podatek, stało się wątpliwe. Komornik Sądowy stoi na stanowisku, że obowiązek uiszczenia podatku VAT od dostawy ww. nieruchomości właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego nie istnieje z uwagi na zgon podatnika. Jednocześnie mikrorachunek, na który podatek ten miałby być przez komornika uiszczony, nie istnieje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.) - zwanej dalej "ustawą" - organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), zgodnie z którym płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika - dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - na mocy art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów budynki/budowle, spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nadto, w tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z art. 7 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Byt prawny podatnika - osoby fizycznej, na którego przepisy podatkowe nakładają obowiązek podatkowy, ustaje z chwilą jego śmierci.

Stosownie do art. 922 § 1 i § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740, z późn. zm.), zwanej dalej k.c., prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej. Nie należą do spadku prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami.

Podkreślić należy, że prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego nie należą do spadku. Ich sukcesja jest możliwa jedynie na podstawie i w granicach przepisów Ordynacji podatkowej.

Kwestię sukcesji podatkowej reguluje przede wszystkim art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym spadkobiercy podatnika, z zastrzeżeniem § 2, przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy.

W myśl art. 97 § 2 Ordynacji podatkowej, jeżeli, na podstawie przepisów prawa podatkowego, spadkodawcy przysługiwały prawa o charakterze niemajątkowym, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, uprawnienia te przechodzą na spadkobierców pod warunkiem dalszego prowadzenia tej działalności na ich rachunek.

Z powyższego wynika, że spadkobiercy przejmują z mocy prawa wszelkie prawa i obowiązki o charakterze majątkowym, a prawa niemajątkowe pod warunkiem kontynuacji działalności prowadzonej uprzednio przez spadkodawcę.

Natomiast art. 98 § 1 Ordynacji podatkowej stanowi, że do odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego o przyjęciu i odrzuceniu spadku oraz o odpowiedzialności za długi spadkowe.

Z art. 924 k.c. wynika, że spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 k.c.).

Prawa i obowiązki zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na spadkobierców. Z tym momentem następuje ustalenie, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej.

Wskazać jednocześnie należy, że zgodnie z art. 669 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1575, z późn. zm.), zwanej dalej Kodeks postępowania cywilnego, sąd spadku wydaje postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku po przeprowadzeniu rozprawy, na którą wzywa wnioskodawcę oraz osoby mogące wchodzić w rachubę jako spadkobiercy ustawowi i testamentowi.

Jednocześnie należy wskazać, iż w trakcie egzekucji świadczeń pieniężnych następuje wywłaszczenie mienia dłużnika i spieniężenie go w drodze sprzedaży nieruchomości. Następnie dochodzi do przysądzenia prawa własności nieruchomości na rzecz nabywcy, który zobowiązany jest do uiszczenia ceny nabycia.

Z kolei zgodnie z art. 967 ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, po uprawomocnieniu się postanowienia o przybiciu komornik wzywa licytanta, który uzyskał przybicie (nabywcę), aby w ciągu dwóch tygodni od dnia otrzymania wezwania złożył na rachunek depozytowy Ministra Finansów cenę nabycia z potrąceniem rękojmi złożonej w gotówce. Na wniosek nabywcy komornik może oznaczyć dłuższy termin uiszczenia ceny nabycia, nieprzekraczający jednak miesiąca. Po uprawomocnieniu się przybicia i wykonaniu przez nabywcę warunków licytacyjnych lub postanowienia o ustaleniu ceny nabycia i wpłaceniu całej ceny przez Skarb Państwa sąd wydaje postanowienie o przysądzeniu własności (art. 998 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego).

Prawomocne postanowienie o przysądzeniu własności przenosi własność na nabywcę i jest tytułem do ujawnienia na rzecz nabywcy prawa własności w katastrze nieruchomości oraz przez wpis w księdze wieczystej lub przez złożenie dokumentu do zbioru dokumentów. Prawomocne postanowienie o przysądzeniu własności jest tytułem wykonawczym do wprowadzenia nabywcy w posiadanie nieruchomości i opróżnienia znajdujących się na tej nieruchomości pomieszczeń bez potrzeby nadania mu klauzuli wykonalności. Przepis art. 791 stosuje się odpowiednio (art. 999 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego).

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W kontekście powyższego, uwzględniając definicję działalności gospodarczej, należy stwierdzić, że dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, który będzie działał w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności. Natomiast dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik - właściciel danej nieruchomości - jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż przedmiotowa nieruchomość zabudowana jest budynkiem produkcyjno-biurowym. Obiekt parterowy, niepodpiwniczony w zabudowie półzwartej. Budynek przylega do innego budynku magazynowego tworząc zwarty kompleks produkcyjno-magazynowy, w którym prowadzona była działalność polegająca na produkcji wyrobów cukierniczych. Przedmiotem sprzedaży będzie działka nr 4/10. Na działce objętej zakresem pytania znajdował się murowany budynek magazynowy, dwie wiaty, drogi i place utwardzone, ogrodzenie, oświetlenie terenu. Ww. nieruchomość stanowiła część przedsiębiorstwa, które wspólnie prowadzili Pan X wraz z małżonką (produkcja wyrobów cukierniczych). W ramach czynności prowadzonych w egzekucji z nieruchomości po uprawomocnieniu się opisu i oszacowania ww. nieruchomości obwieszczono 1 termin licytacji ww. nieruchomości na dzień 11 marca 2014 r. i skutecznie dokonano jej sprzedaży. Nabywcą ww. nieruchomości była firma Z która nabyła ww. nieruchomość. 8/11/2014 r. zmarł dłużnik Pan X. Postępowania egzekucyjne zawieszone w następstwie zgonu dłużnika nie umorzyły się z mocy prawa z uwagi na wszczęte postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku po zmarłym dłużniku. Postanowienie spadkowe wydano 9/04/2019 r., w którym stwierdzono, że spadek po zmarłym dłużniku nabyła z dobrodziejstwem inwentarza gmina A - Skarb Państwa. 30/08/2019 r. Sąd nadzorujący egzekucję z nieruchomości podjął zawieszone postępowanie sądowe z udziałem następcy prawnego dłużnika X- Skarbu Państwa Gminy A. Komornik postanowieniem z dnia 11/09/2019 r. podjął zawieszone uprzednio postępowania egzekucyjne co do Pana X z udziałem spadkobiercy - Gminy A. Następnie, na wniosek spadkobiercy dłużnika, tj. Gminy A z dnia 28/08/2019 r. właściwy Sąd Rejonowy 19/09/2019 r. wydał postanowienie o spisie inwentarza po zmarłym Panu X zlecając tą czynność Komornikowi - Wnioskodawcy. Sąd sprawujący nadzór nad egzekucją z nieruchomości wydał dnia 17/10/2019 r. postanowienie o przysądzeniu prawa własności ww. nieruchomości na rzecz nabywcy (które w następstwie dalszych czynności stało się prawomocne dopiero 29/09/2020 r.). Następnie, w październiku 2020 r. Komornik podjął zawieszone postępowania egzekucyjne w związku z ukończeniem spisu inwentarza.

Jak wynika z powołanych przepisów, warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność wykonywana jest przez podmiot, który w jej ramach działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe oraz fakt, iż ww. nieruchomość stanowiła część przedsiębiorstwa, które wspólnie prowadzili dłużnik Pan X wraz z małżonką (produkcja wyrobów cukierniczych) stwierdzić należy, w niniejszej sprawie doszło do sprzedaży majątku przedsiębiorstwa dłużnika.

Zatem przy dostawie ww. nieruchomości spełnione są przesłanki do uznania dłużnika za podatnika podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż dotyczyła składników majątku przedsiębiorstwa dłużnika. W konsekwencji, dostawa przez Komornika działki zabudowanej murowanym budynkiem magazynowym, dwiema wiatami, drogami i placami utwardzonymi, ogrodzeniem, oświetleniem terenu, w trybie egzekucji podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w przepisach warunki.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy, zmienionym z dniem 1 września 2019 r. na mocy art. 1 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1520), przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, w przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub ich część jest wykorzystywana, w tym używana na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z powyższego, prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

1.

towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

2.

przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danych obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków lub budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym ww. obiekty są posadowione.

Wskazać należy, że z dniem 1 września 2019 r. do ustawy o VAT został dodany art. 43 ust. 21, zgodnie z którym "Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione."

Wobec powyższego, dokonane w trybie egzekucji dostawy towarów, są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

W przedmiotowej sprawie przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Wnioskodawcę w drodze licytacji w postępowaniu egzekucyjnym działki nr.... będzie korzystać ze zwolnień od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10 i pkt 10a ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do dokonania takiej oceny.

W związku z powyższym, w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnień nie są spełnione, skoro podjęte przez Wnioskodawcę działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku

Zaznaczyć jednak należy, że działania te powinny być udokumentowane, przy czym kwestia oceny działań podjętych przez Wnioskodawcę, jak i ich udokumentowania, nie była przedmiotem interpretacji.

W tej sytuacji dostawa ww. budynków/budowli znajdujących się na działce nr... jest opodatkowana podatkiem VAT według właściwej stawki. Dostawa gruntu, na którym znajdują się ww. budynki/budowle, na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy, jest opodatkowana podatkiem VAT według takiej samej stawki jak budynki/budowle położone się na ww. działce nr....

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy, należy stwierdzić, iż dostawa

budynków/budowli znajdujących się na działce nr..., w trybie licytacji publicznej, jest opodatkowana podatkiem VAT według właściwej stawki, w konsekwencji Wnioskodawca jest zobowiązany do pobrania i wpłacenia podatku VAT, z tytułu ww. sprzedaży. Jednocześnie należy wskazać, że dla dokonanej ww. sprzedaży Wnioskodawca winien uwzględnić fakt, że obecnie właścicielem nieruchomości objętej zakresem wniosku jest spadkobierca dłużnika.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl