0113-KDIPT1-1.4012.806.2019.2.ŻR - Stawka VAT dla montażu żaluzji, rolet, markiz, pergoli.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.806.2019.2.ŻR Stawka VAT dla montażu żaluzji, rolet, markiz, pergoli.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2019 r. (data wpływu) uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2020 r. (data wpływu 16 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* stawki podatku VAT dla usług montażu żaluzji fasadowych, rolet screen roll, rolet zewnętrznych, realizowanych do dnia 31 marca 2020 r. - jest prawidłowe,

* stawki podatku VAT dla usług montażu markiz, pergoli tarasowych, pergoli wolnostojących, moskitier drzwiowych przesuwnych i rolowanych, realizowanych do dnia 31 marca 2020 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażu markiz, żaluzji fasadowych, pergoli tarasowych, pergoli wolnostojących, rolet screen roll, rolet zewnętrznych, moskitier drzwiowych przesuwnych i rolowanych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 stycznia 2020 r. (data wpływu 16 stycznia 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Od dnia 04.10.2019 Wnioskodawca jest płatnikiem VAT, w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się sprzedażą, montażem i serwisowaniem rolet zewnętrznych, markiz, żaluzji fasadowych, rolet screen roll, pergoli, a także moskitier drzwiowych, plisowanych, przesuwnych i rolowanych.

Wnioskodawca jest partnerem handlowym producentów wyżej wymienionych systemów przeciwsłonecznych; samodzielnie nie zajmuje się ich produkcją.

Rolety, żaluzje, plisy wewnętrzne montowane na ramę okna osłaniające i ograniczające nasłonecznienie w pomieszczeniu, które wykonywane są indywidualnie na zamówienie klienta na konkretny wymiar. Rolety są trwale złączone z oknem i po ewentualnym demontażu nie nadają się do dalszego użytkowania.

Przedmiotem umów zawieranych z klientem jest kompleksowe wykonanie wszystkich usług wraz z montażem.

Markizy montowane są do elewacji budynku osłaniają taras i ograniczają nasłonecznienie, a co za tym idzie zmniejszają koszty klimatyzacji.

Żaluzje fasadowe montowane są pod elewację jako integralna część budynku. Podobnie jak markizy - ograniczają nasłonecznienie, a co za tym idzie, zmniejszają koszty klimatyzacji.

Pergole tarasowe to aluminiowe konstrukcje montowane do ściany budynku. Osłaniają taras przed warunkami pogodowymi, w tym nasłonecznieniem. Nadto, budują dodatkową przestrzeń użytkową budynku.

Pergole wolnostojące to niezależne aluminiowe konstrukcje. Osłaniają taras przed warunkami pogodowymi, w tym nasłonecznieniem. Nadto, budują dodatkową przestrzeń użytkową budynku.

Rolety Screen Roll to materiałowe zewnętrzne osłony przeciwsłoneczne. Montowane są trwale do okna. Po zamontowaniu rolet Screen Roll można zauważyć obniżenie temperatury wewnątrz pomieszczeń, dzięki zatrzymaniu do 90% energii słonecznej. Tym samym następuje znacząca redukcja kosztów ogrzewania i klimatyzacji.

Rolety zewnętrzne montowane są trwale do okna, w niektórych przypadkach pod elewację. Chronią przed warunkami atmosferycznymi i utratą ciepła zimą.

Moskitiery drzwiowe, plisowane, przesuwne i rolowane siatka z włókna szklanego naciągnięta na konstrukcję aluminiową. Moskitiery chronią przed owadami i insektami. Montowane na zewnątrz budynku do ramy okiennej. Montowane są trwale do okna.

Opis montażu poszczególnych elementów przedstawia się następująco: Rolety, żaluzje, plisy wewnętrzne - montaż polega na przykręceniu za pomocą wkrętów montażowych lub przyklejeniu rolety, żaluzji, plisy do ramy okna.

Rolety zewnętrzne - w zależności od sposobu montażu rolety, wycinany jest styropian pod kasetę oraz prowadnice, następnie wymierzane są otwory montażowe prowadnic i prowadnice montowane są przez wkręty montażowe do okna bądź do konstrukcji budynku.

Markizy - montaż do ściany/krokwi dachowych/sufitowych. Montaż polega na wywierceniu w ścianie i styropianie otworów montażowych na kotwy, kotwy są następnie montowane na chemii budowlanej. Po upływie odpowiedniego czasu montowane są dystanse pomiędzy konstrukcją budynku, a zakończeniem elewacji. Do tak wyprowadzonych kotw montowane są uchwyty montażowe. Na zainstalowane uchwyty zawieszana jest markiza. W przypadku montażu krokwiowego stosowane są wkręty do drewna i mocowane są do nich uchwyty montażowe, następnie na nich wieszana jest markiza.

Żaluzje fasadowe - w przypadku montażu podtynkowego w pierwszym etapie montowane są uchwyty montażowe w postaci kątowników do konstrukcji budynku za pomocą kotw z chemią budowlaną. Następnie, do tak przygotowanych kątowników, montowana jest blacha osłonowa podtynkowa oraz szyna żaluzji fasadowych. Do okien lub do konstrukcji budynku montowane są prowadnice za pomocą wkrętów. Końcowym etapem jest zawieszenie pakietu żaluzji na szynie górnej i wsunięcie sworzni lamel w prowadnice.

Screen Roll - konstrukcja aluminiowa, sterowana elektrycznie, montowana na zewnątrz budynku na trwale do ramy okiennej za pomocą wkrętów montażowych.

Moskitiery drzwiowe, plisowane, przesuwne i rolowane - montaż polega na przykręceniu profili aluminiowych trwale do ramy okiennej za pomocą wkrętów montażowych.

Pergola tarasowa/pergola wolnostojąca:

a.

pergola tarasowa ścienna: z jednej strony montaż jest ścienny, a z drugiej natomiast opiera się na słupach wsporczych. Montaż polega na wywierceniu w ścianie i styropianie otworów montażowych na kotwy, następnie kotwy montowane są na chemii budowlanej. Po upływie odpowiedniego czasu montowane są dystanse pomiędzy konstrukcją budynku a zakończeniem elewacji. Do tak zamocowanych uchwytów montażowych mocowana jest listwa montażowa systemowa pergoli, a następnie rama z prowadnicami. Stopy montażowe mocowane są do wcześniej przygotowanych szklanek betonowych za pomocą wkrętów do betonu,

b.

pergola wolnostojąca: montaż polega na zbudowaniu konstrukcji wolnostojącej na tarasie zamawiającego do wcześniej przygotowanych szklanek betonowych lub do konstrukcji tarasu wylanego z betonu. Montaż odbywa się poprzez przytwierdzenie stóp za pomocą wkrętów do betonu.

Usługi montażu wykonywane są w budynkach mieszkalnych o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 300 m2, oraz lokalach mieszkalnych o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 150 m2.

Wnioskodawca zaznacza, że przedmiotem umów zawieranych z klientem jest kompleksowe wykonanie wszystkich usług wraz z montażem. Nabywca oczekuje od Wnioskodawcy dostawy towaru wraz z usługą montażu. Wnioskodawca w ramach zlecenia wykonuje dostarczenie towaru do klienta wraz z montażem. Cena towaru wraz z usługą montażu jest wliczona w wartość świadczonej usługi, markizy, żaluzje fasadowe, pergole tarasowe, rolety screen roll, rolety zewnętrzne zostają stale połączone z budynkiem, bez możliwości odłączenia ich bez spowodowania uszkodzeń w budynku. Wymienione elementy powodują zwiększenie wartości nieruchomości. Ww. usługi montażowe są świadczone w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Usługi dokonywane są w ramach czynności montażowych. Firma... wykonuje prace polegające na świadczeniu usług kompleksowych montażu markiz, żaluzji fasadowych, pergoli tarasowych, pergoli wolnostojących, rolet zewnętrznych, rolet screen roll, moskitier drzwiowych, plisowanych, przesuwnych i rolowanych. Montaż elementów rolet zewnętrznych, markiz, żaluzji fasadowych, pergoli tarasowych, pergoli wolnostojących, rolet screen roll jak i moskitier zarówno przed wykończeniem, jak i w już wykończonym budynku wiąże się zawsze z ingerencją w elementy konstrukcyjne budynku. Wykonywane usługi polegające na montażu żaluzji fasadowych, rolet screen roll, rolet zewnętrznych, markiz, pergoli tarasowych, moskitier przesuwnych i rolowanych będą dokumentowane za pomocą zdjęć. Systemy przeciwsłoneczne wykonane w większości z aluminium, plastiku lub elementów metalowych.

W uzupełnieniu wniosku na pytanie organu "Kiedy zostały wykonane usługi objęte zakresem pytania? Należy podać konkretną datę." Wnioskodawca wskazał, że jest to zdarzenie przyszłe i Wnioskodawca nie wie, kiedy będą wykonywane usługi montażu wraz z dostawą. Wszystko zależy od zamówień składanych przez klientów.

Następnie na pytanie organu "Czy usługi montażu wraz z dostawą markiz, żaluzji fasadowych, pergoli tarasowych, pergoli wolnostojących, rolet screen roll, rolet zewnętrznych, moskitier drzwiowych przesuwnych i rolowanych są wykonywane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), tj. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy?" Zainteresowany odpowiedział

"Usługi montażu wraz z dostawą markiz

usługi montażu wraz z dostawą żaluzji fasadowych

usługi montażu wraz z dostawą pergoli tarasowych

usługi montażu wraz z dostawą pergoli wolnostojących

usługi montażu wraz z dostawą rolet screen roll

usługi montażu wraz z dostawą rolet zewnętrznych

usługi montażu wraz z dostawą moskitier drzwiowych przesuwnych

usługi montażu wraz z dostawą moskitier drzwiowych rolowanych

ww. usługi wykonywane są w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 z dnia 11.03.2004, tj. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym."

Demontaż markiz wpłynie na warunki termoizolacyjne bądź estetyczne budynku, gdyż po demontażu pozostaną otwory montażowe wraz z prętami metalowymi i dziury po wyciętym styropianie, co wpływa na pogorszenie termoizolacji budynku. Taki demontaż wykonany nieprofesjonalnie mógłby naruszyć elementy konstrukcyjne, takie jak ściany konstrukcyjne, nadproże lub strop. Wnioskodawca nie spotkał się jednak z takim przypadkiem, ponieważ markizy są wykonywane każdorazowo na ściśle określony wymiar, z indywidualnie wybraną tkaniną.

Demontaż żaluzji fasadowych nie będzie naruszał elementów konstrukcyjnych budynku, lecz wpłynie na warunki termoizolacyjne, jak i estetyczne budynku, gdyż po demontażu pozostanie uszkodzona elewacja budynku, a w przypadku montażu do ramy okiennej pozostaną dziury w ramie okna co może wpływać na ich odkształcanie. Wnioskodawca nie spotkał się jednak z takim przypadkiem, ponieważ żaluzje są wykonywane każdorazowo na ściśle określony wymiar, z indywidualnie wybranym kolorem.

Demontaż pergoli tarasowych wpłynie na warunki termoizolacyjne bądź estetyczne budynku, gdyż po demontażu pozostaną otwory montażowe wraz z prętami metalowymi i dziury po wyciętym styropianie, co wpływa na pogorszenie termoizolacji budynku. Taki demontaż wykonany nieprofesjonalnie mógłby naruszyć elementy konstrukcyjne, takie jak ściany konstrukcyjne, nadproże lub strop. Wnioskodawca nie spotkał się jednak z takim przypadkiem, ponieważ pergole tarasowe są wykonywane każdorazowo na ściśle określony wymiar, z indywidualnie wybraną tkaniną i kolorystyką konstrukcji aluminiowych.

Demontaż pergoli wolnostojących nie będzie naruszał elementów konstrukcyjnych budynku, gdyż nie jest połączony z budynkiem.

Demontaż rolet screen roll nie będzie naruszał elementów konstrukcyjnych budynku, lecz wpłynie na warunki termoizolacyjne, jak i estetyczne budynku, gdyż po demontażu pozostanie uszkodzona elewacja budynku, a w przypadku montażu do ramy okiennej pozostaną dziury w ramie okna, co może wpływać na ich odkształcanie. Wnioskodawca nie spotkał się jednak z takim przypadkiem, ponieważ rolety screen roll są wykonywane każdorazowo na ściśle określony wymiar, z indywidualnie wybraną tkaniną i kolorystyką konstrukcji aluminiowych.

Demontaż rolet zewnętrznych wpłynie na warunki termoizolacyjne bądź estetyczne budynku, gdyż po demontażu pozostanie uszkodzona elewacja budynku, a w przypadku montażu do ramy okiennej pozostaną dziury w ramie okna, co może wpływać na ich odkształcanie. Taki demontaż wykonany nieprofesjonalnie mógłby naruszyć elementy konstrukcyjne takie jak ściany konstrukcyjne, nadproże lub strop, a także stolarkę okienną. Wnioskodawca nie spotkał się jednak z takim przypadkiem, ponieważ żaluzje są wykonywane każdorazowo na ściśle określony wymiar, z indywidualnie wybranym kolorem.

Demontaż moskitier drzwiowych przesuwnych nie będzie naruszał elementów konstrukcyjnych budynku, lecz wpłynie na warunki estetyczne budynku, gdyż po demontażu pozostanie uszkodzona rama okna, co może wpływać na ich odkształcanie.

Demontaż moskitier drzwiowych rolowanych nie będzie naruszał elementów konstrukcyjnych budynku, lecz wpłynie na warunki estetyczne budynku, gdyż po demontażu pozostanie uszkodzona rama okna, co może wpływać na ich odkształcanie.

Wnioskodawca nadmienia, że wszystkie ww. systemy po demontażu nie nadają się do ponownego montażu, gdyż towary wykonywane są pod indywidualne wymiary klienta, nie wspominając już o kolorystyce.

Usługa montażu wraz z dostawą markiz podnosi walory użytkowe i estetyczne budynku, osłaniają taras i ograniczają nasłonecznienie, a co za tym idzie zmniejszają nagrzewanie pomieszczeń, a to przekłada się na niższe koszty użytkowania klimatyzacji.

Usługa montażu wraz z dostawą żaluzji fasadowych podnosi walory użytkowe i estetyczne budynku, osłaniają i ograniczają nasłonecznienie latem, a co za tym idzie zmniejszają nagrzewanie pomieszczeń, a to przekłada się na niższe koszty użytkowania klimatyzacji. Natomiast zimą zabezpiecza przed nadmiernym wychładzaniem pomieszczeń przez okna i szyby, zmniejszając współczynnik przenikania ciepła U.

Usługa montażu wraz z dostawą pergoli tarasowych podnosi walory użytkowe i estetyczne budynku, osłaniają taras i ograniczają nasłonecznienie, a co za tym idzie, zmniejszają nagrzewanie pomieszczeń, a to przekłada się na niższe koszty użytkowania klimatyzacji.

Usługa montażu wraz z dostawą pergoli wolnostojących podnosi walory użytkowe i estetyczne budynku, osłaniają taras przed nadmiernym nasłonecznieniem.

Usługa montażu wraz z dostawą rolet screen roll podnosi walory użytkowe i estetyczne budynku, osłaniają i ograniczają nasłonecznienie latem, a co za tym idzie zmniejszają nagrzewanie pomieszczeń, a to przekłada się na niższe koszty klimatyzacji. Natomiast zimą zabezpiecza przed nadmiernym wychładzaniem pomieszczeń przez okna i szyby, zmniejszając współczynnik przenikania ciepła U.

Usługa montażu wraz z dostawą rolet zewnętrznych podnosi walory użytkowe i estetyczne budynku, osłaniają i ograniczają nasłonecznienie latem, a co za tym idzie zmniejszają nagrzewanie pomieszczeń, a to przekłada się na niższe koszty klimatyzacji. Natomiast zimą zabezpiecza przed nadmiernym wychładzaniem pomieszczeń przez okna i szyby, zmniejszając współczynnik przenikania ciepła U.

Usługa montażu wraz z dostawą moskitier drzwiowych przesuwnych podnosi walory użytkowe mieszkańców, zabezpieczając domowników przed insektami latającymi. Usługa montażu wraz z dostawą moskitier drzwiowych rolowanych podnosi walory użytkowe mieszkańców, zabezpieczając domowników przed insektami latającymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W związku z powyższym, czy możliwe jest zastosowanie stawki podatku VAT 8% w przypadku, gdy usługa jest wykonana w domu mieszkalnym spełniającym definicję budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym?

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), ww. usługi montażowe powinny być opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 8%, gdyż Wnioskodawca dostarcza materiał i montuje go trwale u klienta. Materiały te po zdemontowaniu nie nadają się do ponownego montażu, ponieważ ulegają zniszczeniu a poza tym wykonywane są na konkretny wymiar.

Skoro firmy budowlane oferujące montaż np. drzwi wewnętrznych, bądź paneli podłogowych mogą stosować preferowaną stawkę VAT 8% i teoretycznie panele, jak i drzwi, można zdemontować i zamontować w innym budynku, to dlaczego Wnioskodawca wykonując towary pod konkretny wymiar nie mógłby stosować podatku VAT 8% na usługę dostawy wraz z montażem wszystkich towarów w ofercie, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych osłon przeciwsłonecznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

* prawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażu żaluzji fasadowych, rolet screen roll, rolet zewnętrznych - realizowanych do dnia 31 marca 2020 r.,

* nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażu markiz, pergoli tarasowych, pergoli wolnostojących, moskitier drzwiowych przesuwnych i rolowanych - realizowanych do dnia 31 marca 2020 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy - dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie zaś z art. 146aa ust. 1 pkt 1 i pkt 2 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%,

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Na mocy art. 41 ust. 12 ustawy - stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z brzmieniem obowiązującym od 23 listopada 2019 r. - wprowadzonym art. 6 ustawy z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 2166) - art. 41 ust. 12a stanowi, że przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389, z późn. zm.), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Przepis art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy - w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Według art. 2 pkt 12 ustawy - przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.).

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Należy zauważyć, że rodzaje czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, których wykonanie w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym daje podstawę do stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług, nie zostały zdefiniowane w tej ustawie. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach, w szczególności w Prawie budowlanym. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy, w tym pojęcie remontu i budowy, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (...). Natomiast "budować" to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

"Przebudowa" - zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) - to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

W znaczeniu słownikowym ("Współczesny słownik języka polskiego", red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), "remont" oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast "montaż" to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli, zakładanie instalacji. Z kolei "instalować" oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne. W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Pojęcie "modernizacja" - według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

W świetle art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2020 r. poz. 22), za przedsięwzięcia termomodernizacyjne uznaje się przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a.

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b.

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c.

wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d.

całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Co prawda, ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów ma inny kontekst normatywny niż ustawa o podatku od towarów i usług, ale skoro ustawodawca zdefiniował dane pojęcie w systemie prawnym, to nie ma podstaw do tego, aby odrzucać istniejącą definicję i tworzyć nową. Należy więc zaznaczyć, że definiując pojęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego ustawodawca kierował się wyłącznie skutkiem, jaki ma zostać osiągnięty w wyniku tego przedsięwzięcia; zaniechał nawet przykładowego wymienienia rodzajów prac, jakie mieszczą się w pojęciu tego przedsięwzięcia. Definicja określająca przedsięwzięcie termomodernizacyjne wyłącznie na podstawie celu, jaki ma zostać osiągnięty, jest usprawiedliwiona zarówno na gruncie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, jak i na gruncie prawa podatkowego.

Budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja i przebudowa powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, aby mogły korzystać z preferencyjnej stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Należy zauważyć, że istotnym i podstawowym kryterium, jakie brane jest pod uwagę przy ustalaniu możliwości przyjęcia wyjątkowego rozwiązania polegającego na zastosowaniu obniżonej stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do szeroko pojętych usług montażowych i budowlano-montażowych, w tym w szczególności polegających na osadzaniu osłon okiennych budynków w rolet zewnętrznych, markiz, żaluzji fasadowych, rolet screen roll, pergoli, a także moskitier drzwiowych, plisowanych, przesuwnych i rolowanych, jest powstała w wyniku montażu cecha konstrukcyjna taka jak trwałość połączenia z budynkiem elementów, które zostają zamontowane na skutek wykonania usługi, a zwłaszcza sposób ingerencji zastosowanego montażu w konstrukcję budynku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zajmuje się sprzedażą, montażem i serwisowaniem rolet zewnętrznych, markiz, żaluzji fasadowych, rolet screen roll, pergoli, a także moskitier drzwiowych, plisowanych, przesuwnych i rolowanych. Przedmiotem umów zawieranych z klientem jest kompleksowe wykonanie wszystkich usług wraz z montażem. Markizy montowane są do elewacji budynku osłaniają taras i ograniczają nasłonecznienie, a co za tym idzie zmniejszają koszty klimatyzacji. Żaluzje fasadowe montowane są pod elewację jako integralna część budynku. Podobnie jak markizy - ograniczają nasłonecznienie, a co za tym idzie zmniejszają koszty klimatyzacji. Pergole tarasowe to aluminiowe konstrukcje montowane do ściany budynku. Osłaniają taras przed warunkami pogodowymi, w tym nasłonecznieniem. Nadto, budują dodatkową przestrzeń użytkową budynku. Pergole wolnostojące to niezależne aluminiowe konstrukcje. Osłaniają taras przed warunkami pogodowymi, w tym nasłonecznieniem. Nadto, budują dodatkową przestrzeń użytkową budynku. Rolety screen roll to materiałowe zewnętrzne osłony przeciwsłoneczne. Montowane są trwale do okna. Po zamontowaniu rolet screen roll można zauważyć obniżenie temperatury wewnątrz pomieszczeń, dzięki zatrzymaniu do 90% energii słonecznej. Rolety zewnętrzne montowane są trwale do okna, w niektórych przypadkach pod elewację. Chronią przed warunkami atmosferycznymi i utratą ciepła zimą. Moskitiery drzwiowe, plisowane, przesuwne i rolowane siatka z włókna szklanego naciągnięta na konstrukcje aluminiową. Moskitiery chronią przed owadami i insektami. Montowane na zewnątrz budynku do ramy okiennej. Montowane są trwale do okna. Usługi montażu wykonywane są w budynkach mieszkalnych o powierzchni użytkowej nie przekraczającej 300 m2, oraz lokalach mieszkalnych o powierzchni użytkowej nie przekraczającej 150 m2. Przedmiotem umów zawieranych z klientem jest kompleksowe wykonanie wszystkich usług wraz z montażem. Nabywca oczekuje od Wnioskodawcy dostawy towaru wraz z usługą montażu. Wnioskodawca w ramach zlecenia wykonuję dostarczenie towaru do klienta wraz z montażem. Cena towaru wraz z usługą montażu jest wliczona w wartość świadczonej usługi, markizy, żaluzje fasadowe, pergole tarasowe, rolety screen roll, rolety zewnętrzne zostają stale połączone z budynkiem, bez możliwości odłączenia ich bez spowodowania uszkodzeń w budynku. Wymienione elementy powodują zwiększenie wartości nieruchomości. Ww. usługi montażowe są świadczone w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Usługi montażu wraz z dostawą markiz, żaluzji fasadowych, pergoli tarasowych, pergoli wolnostojących, rolet screen roll, rolet zewnętrznych, moskitier drzwiowych przesuwnych moskitier drzwiowych rolowanych wykonywane są w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12, tj. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Należy zauważyć, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT, decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę, ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Świadczenie kompleksowe (złożone) to zgodnie z orzecznictwem TSUE szereg działań podejmowanych przez podatnika na rzecz konsumenta, które z gospodarczego punktu widzenia tworzy jedną całość i z podatkowego punktu widzenia nie powinno być w sposób sztuczny dzielone.

Natomiast o tym, czy będziemy mieli do czynienia z dostawą towarów, czy świadczeniem usług powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE: z dnia 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg - Gelting Linien; z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise; z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien, z glosą P. Selera, opubl. Lex/el. 2010). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, natomiast pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku, gdy istotą transakcji będą inne czynności to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.

Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa, nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z opisu sprawy wynika, że istotą wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności będzie montaż obejmujący także dostawę wymienionych we wniosku systemów osłonowych. Z charakteru wykonanych czynności wynika, że dominującą w tym przypadku jest usługa.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę czynności polegające na dostawie i montażu, należy uznać za kompleksową usługę, przedmiotem której będzie montaż i uruchomienie ww. urządzeń, a nie dostawa poszczególnych materiałów, czy też zbiór wyodrębnionych w jej ramach usług.

Zauważyć jednak należy, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, powinny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Co istotne, sama usługa montażu, czy też instalacja poszczególnych towarów, nie może być traktowana jako budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się, bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako ww. usługi, o których mowa w ustawie.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy należy wskazać, że obniżona stawka podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie wtedy, gdy montaż określonych towarów następuje z wykorzystaniem elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego. Należy więc badać stopień konstrukcyjnego połączenia montowanych towarów i elementów obiektu budowlanego. Nie chodzi tutaj o badanie powiązania elementów montowanych z konstrukcyjnymi w rozumieniu techniki budowlanej elementami obiektu budowlanego, lecz o tak silne połączenie konstrukcyjne elementów montowanych i elementów obiektu budowlanego, że powstaje trwała całość spełniająca określoną funkcję użytkową.

Zatem, jeśli skutkiem realizacji świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest trwałe połączenie z budynkiem materiałów lub konstrukcji wybranych przez klienta, a efektem prac jest podniesienie walorów użytkowych budynku, w których ww. prace zostały przeprowadzone należy uznać za zasadne przypisanie przedmiotowych czynności do czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, opodatkowanych stawką podatku 8%.

Odnosząc się do montażu żaluzji fasadowych, rolet screen roll oraz rolet zewnętrznych, które są montowane w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym trwale do okna lub pod elewację, jako integralna część budynku, należy zauważyć, że niewątpliwie ich montaż, ogranicza nasłonecznienie, co przyczynia się do podniesienia walorów użytkowych, tj. zmniejszenia kosztów klimatyzacji, jak również zapewnia ochronę przed warunkami atmosferycznymi. Tym samym montaż wymienionych ww. elementów osłonowych wpisuje się w usługę termomodernizacji. Usługi w powyższym zakresie wykonywane są więc w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy.

W konsekwencji, mając na uwadze okoliczności sprawy przedstawione przez Wnioskodawcę oraz istniejące orzecznictwo i praktykę interpretacyjną stwierdzić należy, że świadczenie usług polegających na montażu żaluzji fasadowych, rolet screen roll oraz rolet zewnętrznych, w ramach termomodernizacji i modernizacji obiektów budowlanych, które zaliczane są do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi montażu żaluzji fasadowych, rolet screen roll oraz rolet zewnętrznych, dotyczące obiektów zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, będą opodatkowane stawką podatku w wysokości 8%, o której mowa w art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, z zastrzeżeniem ograniczeń wynikających z art. 41 ust. 12c ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej stawki podatku VAT dla usług montażu żaluzji fasadowych, rolet screen roll, rolet zewnętrznych realizowanych do dnia 31 marca 2020 r. należało uznać za prawidłowe.

Nie można jednak zgodzić się z Wnioskodawcą, że preferencyjna stawka podatku znajdzie zastosowanie również dla świadczonych usług montażu markiz, pergoli tarasowych, pergoli wolnostojących, moskitier drzwiowych przesuwnych i rolowanych.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że istotnym i podstawowym kryterium przy ustalaniu możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku z art. 41 ust. 12 ustawy jest powstała w wyniku montażu cecha konstrukcyjna, taka jak trwałość połączenia z budynkiem elementów, które zostają zamontowane na skutek wykonania usługi, a zwłaszcza sposób ingerencji zastosowanego montażu w konstrukcję budynku (albowiem tylko montaż, który w sposób "istotny" wykorzystuje elementy konstrukcyjne budynku pozwoli na zastosowanie 8% stawki podatku). Ponadto z preferencyjnej stawki podatku, mającej zastosowanie do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, mogą korzystać jedynie te czynności, które odnoszą się do obiektu budowlanego, a nie do jego wyposażenia.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca, co prawda wskazuje, że wykonywane przez niego usługi montażowe powodują trwałe połączenie montowanych elementów z elementami konstrukcyjnymi budynku/części budynku, konieczne jest np. przykręcenie za pomocą wkrętów montażowych, montowane są uchwyty montażowe w postaci kątowników, przykręcenie profili aluminiowych czy przytwierdzenie za pomocą wkrętów do betonu. Nie można jednak zgodzić się z Wnioskodawcą, że wykonane przez niego usługi montażu (nawet jeżeli wymagają one ingerencji w dany obiekt budowlany) prowadzą do trwałego połączenia montowanych elementów z elementarni konstrukcyjnymi obiektu budowlanego (jego części). Aby można mówić o takim trwałym połączeniu, uprawniającym do zastosowania preferencyjnej stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, wskutek dokonanego montażu markizy, pergole tarasowe, pergole wolnostojące, moskitiery drzwiowe przesuwne i rolowane powinny tworzyć wraz z konstrukcją budynku jedną całość funkcjonalno-użytkową. Markizy, pergole tarasowe, pergole wolnostojące, moskitiery drzwiowe przesuwne i rolowane połączone ze ścianą budynku czy ramą okienną nie stanowią takiej całości (a więc nie są one elementem konstrukcyjnym budynku, jego substancją) lecz są jedynie elementem wyposażenia budynku, z którym są połączone, zapewniającym w szczególności ochronę przed promieniami słonecznymi. Czynności związane z montażem markiz, pergoli tarasowych, pergoli wolnostojących, moskitier drzwiowych przesuwnych i rolowanych są w istocie zaopatrywaniem obiektu budownictwa mieszkaniowego w elementy wyposażenia i nie powodują one naruszenia elementów konstrukcyjnych danego budynku (za takie naruszenie nie można bowiem uznać wywiercenia otworów w elewacji budynku).

Trzeba też zauważyć, że zamontowane markizy, pergole tarasowe, pergole wolnostojące, moskitiery drzwiowe przesuwne i rolowane nie stają się integralną częścią budynku, gdyż jako wyposażenie budynku mogą być w każdym czasie zdemontowane lub wymienione. Ponadto trwałe połączenie markiz, pergoli tarasowych, pergoli wolnostojących, moskitier drzwiowych przesuwnych i rolowanych z konstrukcją budynku powinno oznaczać, że ich demontaż jest faktycznie niemożliwy bez znaczącego zniszczenia montowanej części i budynku. Natomiast wskutek demontażu markiz, pergoli tarasowych, pergoli wolnostojących, jak i moskitier drzwiowych przesuwnych i rolowanych nie może być mowy o znaczącym zniszczeniu budynku, do którego zostały zamontowane - ich odłączenie od budynku nie narusza bowiem substancji tegoż budynku. Wyłączając oczywiście pergole wolnostojące, które w ogóle nie są połączone z budynkiem, stanowią niezależne aluminiowe konstrukcje wolnostojące na tarasie, a więc stanowią odrębny konstrukcyjnie obiekt. Ewentualny demontaż połączonych z budynkiem markiz, pergoli tarasowych, pergoli wolnostojących, moskitier drzwiowych przesuwnych i rolowanych będzie zaś ograniczał się do przywrócenia stanu sprzed montażu i uzupełnienia powstałych ubytków w elewacji budynku.

Nie można również pominąć w analizowanym zagadnieniu faktu, że w wyniku montażu markiz, pergoli tarasowych, pergoli wolnostojących, moskitier drzwiowych przesuwnych i rolowanych nie następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych danego budynku, co stanowiłoby o jego remoncie, modernizacji lub termomodernizacji, do których odnosi się art. 41 ust. 12 ustawy. Nawet jeżeli zamontowana markiza, pergola tarasowa, pergola wolnostojąca, moskitiera drzwiowa przesuwna i rolowana spełnia przede wszystkim funkcję przeciwsłoneczną, ochronną przed warunkami pogodowymi czy ochronną przed owadami i insektami (a więc zwiększa jego użyteczność i funkcjonalność), to nie można z tego wyciągać wniosku, że dochodzi do zmiany parametrów tego budynku.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę charakter robót związanych z montażem markiz, pergoli tarasowych, pergoli wolnostojących, moskitier drzwiowych przesuwnych i rolowanych niewskazujący na trwałe połączenie montowanych elementów z konstrukcją obiektu budowlanego, a także fakt, że wskutek ich montażu nie dochodzi do zmiany parametrów użytkowych lub technicznych budynku, nie ma podstaw do zastosowania stawki podatku w wysokości 8% w oparciu o art. 41 ust. 12 ustawy. Zatem, świadczone przez Wnioskodawcę usługi dostawy i montażu markiz, pergoli tarasowych, pergoli wolnostojących, moskitier drzwiowych przesuwnych i rolowanych z konstrukcją, będą podlegały opodatkowaniu stawką podstawową, w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 oraz 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi dostawy i montażu markiz, pergoli tarasowych, pergoli wolnostojących, moskitier drzwiowych przesuwnych i rolowanych, będą podlegały opodatkowaniu stawką podstawową, w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej stawki podatku VAT dla usług montażu markiz, pergoli tarasowych, pergoli wolnostojących, moskitier drzwiowych przesuwnych i rolowanych - realizowanych do dnia 31 marca 2020 r., należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że na podstawie ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1751):

* art. 41 ust. 2 ustawy otrzymał brzmienie: dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1;

* art. 41 ust. 12 pkt 1 ustawy otrzymał brzmienie: stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

* art. 41 ust. 12c ustawy otrzymał brzmienie: w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej z zastrzeżeniem ust. 12 pkt 2.

Zauważyć jednak należy, że - zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. - przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się od dnia 1 kwietnia 2020 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast, w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 31 marca 2020 r. przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 2, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załącznika nr 2, załącznika nr 3, z wyłączeniem poz. 72-75, załącznika nr 10, z wyłączeniem poz. 32-35, oraz załącznika nr 12 do ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo tut. Organ informuje, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie:

* stawki podatku VAT dla usług montażu żaluzji fasadowych, rolet screen roll, rolet zewnętrznych, realizowanych do dnia 31 marca 2020 r.,

* stawki podatku VAT dla usług montażu markiz, pergoli tarasowych, pergoli wolnostojących, moskitier drzwiowych przesuwnych i rolowanych, realizowanych do dnia 31 marca 2020 r.

Natomiast wniosek w zakresie:

* stawki podatku VAT dla usług montażu żaluzji fasadowych, rolet screen roll, rolet zewnętrznych, realizowanych po dniu 31 marca 2020 r.,

* stawki podatku VAT dla usług montażu markiz, pergoli tarasowych, pergoli wolnostojących, moskitier drzwiowych przesuwnych i rolowanych, realizowanych po dniu 31 marca 2020 r.

został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl