0113-KDIPT1-1.4012.691.2020.1.ŻR - Możliwość dokonania wstecznego zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 października 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.691.2020.1.ŻR Możliwość dokonania wstecznego zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2020 r. (data wpływu 11 września 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania wstecznego zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R od dnia 31 października 2018 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania wstecznego zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R od dnia 31 października 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Działalność gospodarczą Wnioskodawca rozpoczął 1 sierpnia 1997 r. Zgłoszenie rejestracyjne VAT-R Wnioskodawca złożył do Urzędu Skarbowego.... Na dzień 12 sierpnia 1997 r. zakład Wnioskodawcy - Zakład Ogólnobudowlany -... - otrzymał status podatnika podatku VAT z nr NIP....

W m-cu listopadzie 2019 r., przeglądając informacje w internecie, Wnioskodawca zauważył, że jest wykreślony z wykazu podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT z dnia 31 października 2018 r., na podstawie art. 96 ust. 9a pkt 3.

Wnioskodawca niezwłocznie zgłosił się do Urzędu Skarbowego o wyjaśnienie zaistniałej sytuacji i wystąpił pismem z dnia 17 grudnia 2019 r. o przywrócenie zgłoszenia rejestracyjnego od momentu wykreślenia, tj. od dnia 31 października 2018 r., co Urząd uczynił, ale od dnia 1 stycznia 2020 r., na podstawie ponownego zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Wnioskodawca nadmienia, że w okresie od 31 października 2018 r. do dnia 30 kwietnia 2019 r. nie prowadził działalności gospodarczej, ale też jej nie zawiesił ani jej nie zlikwidował.

Od dnia 1 stycznia 2016 r. Wnioskodawca podjął pracę na podstawie umowy o pracę w Zakładzie Ogólnobudowlanym -... (ojciec Wnioskodawcy), gdzie pracował do dnia 31 marca 2019 r. Wtedy to ojciec Wnioskodawcy (ze względu na wiek) przekazał Wnioskodawcy z dniem 30 kwietnia 2019 r. swoją firmę aktem notarialnym - aktem darowizny Przedsiębiorstwa -... wraz z całym majątkiem.

Od m-ca maja 2019 r. Wnioskodawca wystawiał już faktury VAT, dokonywał zakupów nie mając świadomości, że nie jest już podatnikiem podatku VAT, że jest skreślony z wykazu czynnych podatników podatku VAT.

Wnioskodawca wysyłał też co miesiąc deklaracje VAT, uiszczał też podatek VAT zgodnie z deklaracjami przez okres od V-VII/2019. Urząd Skarbowy też nie zareagował na otrzymywane deklaracje i wpłaty podatków.

Wnioskodawca nadmienia jednocześnie, że akt notarialny - umowa darowizny - został doręczony do Urzędu Skarbowego.

Od momentu rozpoczęcia działalności Wnioskodawca nie zamierzał korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.).

W pierwszym zgłoszeniu rejestracyjnym został wskazany okres od dnia 12 sierpnia 1997 r. i trwał do dnia 31.10.2018, tj. do momentu wykreślenia z listy podatników VAT.

Drugie zgłoszenie rejestracyjne (ponowne po wykreśleniu) VAT-R zostało złożone do Urzędu Skarbowego 17 grudnia 2019 r. od dnia 31 października 2018 r. (od momentu wykreślenia z listy). Urząd uznał datę 1 stycznia 2020 r.

Pierwszą deklarację VAT-7 Wnioskodawca złożył za m-c 8 1997 i składa je co miesiąc. Ostatnia deklaracja została złożona za m-c VII/2020.

Wnioskodawca nadmienia też, że za cały okres były prowadzone ewidencje zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy od towarów i usług, tj. od VIII/1997 do VIII/2020, a od dnia 1 maja 2020 r. Wnioskodawca dokonywał zakupów i wystawiał faktury sprzedaży usług, wpłacał też podatek VAT wynikający z deklaracji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dokonanie wstecznego zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R od dnia 31 października 2018 r. może być uznane jako rezygnacja ze zwolnienia z VAT i pozostanie czynnym podatnikiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ od początku działalności gospodarczej Wnioskodawca zachowywał się jak osoba będąca czynnym podatnikiem VAT, Wnioskodawca uważa, że dokonanie wstecznej rejestracji winno być uznane, czego dowodem jest prowadzenie wszystkich rejestrów, wysyłka deklaracji VAT-7 miesięcznej do Urzędu Skarbowego, opłacaniem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15 - zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy - u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego" i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Stosownie do art. 96 ust. 9a ustawy, wykreśleniu z urzędu z rejestru jako podatnik VAT podlega m.in. podatnik, który:

1.

zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na okres co najmniej 6 kolejnych miesięcy lub

2.

będąc obowiązanym do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 99 ust. 1, 2 lub 3, nie złożył takich deklaracji za 3 kolejne miesiące lub takiej deklaracji za kwartał, lub

3.

składał przez 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały deklaracje, o których mowa w art. 99 ust. 1, 2 lub 3, w których nie wykazał sprzedaży, nabycia towarów lub usług ani importu towarów z kwotami podatku do odliczenia.

Ponadto z treści kolejnych ustępów art. 96 ustawy wynika:

9b. Jeżeli podatnik, o którym mowa w ust. 9a pkt 1, w okresie zawieszenia działalności gospodarczej będzie wykonywał czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1, jest on obowiązany przed dniem:

1.

zawieszenia działalności gospodarczej albo

2.

rozpoczęcia wykonywania takich czynności w okresie zawieszenia działalności gospodarczej

- zawiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego, wskazując okres, w którym będzie wykonywał te czynności.

9c. W przypadku złożenia zawiadomienia, o którym mowa w ust. 9b, naczelnik urzędu skarbowego nie wykreśla podatnika z rejestru albo przywraca zarejestrowanie podatnika jako podatnika VAT na okres wskazany w zawiadomieniu. Jeżeli okres wskazany w zawiadomieniu jest krótszy od okresu zawieszenia działalności gospodarczej, przepis ust. 9a pkt 1 stosuje się odpowiednio.

9d. Przepis ust. 9a pkt 2 nie ma zastosowania, w przypadku gdy w wyniku wezwania przez właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego podatnik udowodni, że prowadzi opodatkowaną działalność gospodarczą oraz złoży niezwłocznie brakujące deklaracje.

9e. Przepis ust. 9a pkt 3 nie ma zastosowania, w przypadku gdy niewykazanie sprzedaży, nabycia towarów lub usług ani importu towarów z kwotami podatku do odliczenia wynikało, zgodnie z wyjaśnieniami podatnika, ze specyfiki prowadzonej działalności gospodarczej.

9f. Przepis ust. 9a pkt 4 nie ma zastosowania, w przypadku gdy wystawienie faktury lub faktury korygującej było wynikiem pomyłki lub nastąpiło bez wiedzy podatnika.

9g. Podatnik, o którym mowa w ust. 9a pkt 1, zostaje zarejestrowany bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego ponownie jako podatnik VAT z dniem wznowienia wykonywania działalności gospodarczej, ze statusem takim, jaki posiadał przed dniem zawieszenia tej działalności.

9h. Naczelnik urzędu skarbowego, na wniosek podmiotu, o którym mowa w ust. 9 pkt 1-4 i ust. 9a pkt 2, złożony w terminie 2 miesięcy od dnia wykreślenia z rejestru jako podatnika VAT, przywraca zarejestrowanie podmiotu jako podatnika VAT czynnego bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego, jeżeli podatnik udowodni, że prowadzi opodatkowaną działalność gospodarczą, a w przypadku nieskładania deklaracji pomimo takiego obowiązku - jeżeli najpóźniej wraz ze złożeniem wniosku o przywrócenie zarejestrowania złoży brakujące deklaracje.

9 ha. Przepis ust. 9h stosuje się odpowiednio w przypadku, w którym w złożonych deklaracjach nie została wykazana sprzedaż, nabycie towarów lub usług ani import towarów z kwotami podatku do odliczenia, i okoliczność ta wynika, zgodnie z wyjaśnieniami podatnika, ze specyfiki prowadzonej działalności gospodarczej.

9i. Naczelnik urzędu skarbowego przywraca zarejestrowanie podatnika, o którym mowa w ust. 9a pkt 4, bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego, jako podatnika VAT ze statusem takim, jaki posiadał przed dniem wykreślenia, jeżeli podatnik wykaże, że prowadzi działalność gospodarczą, a wystawienie faktury lub faktury korygującej, o których mowa w ust. 9a pkt 4, było wynikiem pomyłki lub nastąpiło bez wiedzy podatnika.

9j. Naczelnik urzędu skarbowego przywraca zarejestrowanie podatnika, o którym mowa w ust. 9 pkt 5, jako podatnika VAT czynnego bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego, jeżeli podatnik udowodni, że prowadzone przez niego działania nie są realizowane z zamiarem, o którym mowa w ust. 9 pkt 5, albo wyjdą na jaw inne okoliczności lub dowody, z których wynikał brak tego zamiaru.

10. Podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, u których następnie sprzedaż została zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub którzy następnie zgłosili, że będą wykonywać wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.

10a. Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio, jeżeli w składanych przez 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały deklaracjach, o których mowa w art. 99 ust. 1, 2 lub 3, podatnik wykazał wyłącznie sprzedaż zwolnioną od podatku.

10b. Przepisu ust. 10 nie stosuje się, jeżeli ze złożonych wyjaśnień w związku z okolicznościami wskazanymi w ust. 10a wynika, że brak wykazanej w deklaracjach sprzedaży innej niż zwolniona od podatku związany jest ze specyfiką prowadzonej działalności gospodarczej, a nie z zaprzestaniem wykonywania sprzedaży innej niż zwolniona od podatku.

10c. Naczelnik urzędu skarbowego przywraca zarejestrowanie podatnika jako podatnika VAT czynnego, bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego, jeżeli podatnik wykaże, że brak wykazanej w deklaracjach sprzedaży innej niż zwolniona od podatku związany jest ze specyfiką prowadzonej działalności gospodarczej, a nie z zaprzestaniem wykonywania sprzedaży innej niż zwolniona od podatku.

Jednocześnie należy wskazać, że na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 98 ust. 1 pkt 2 ustawy, Minister Finansów wydał w dniu 9 marca 2020 r. rozporządzenie w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 430).

W załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia zamieszczono wzór zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R).

W celu prawidłowego złożenia zgłoszenia rejestracyjnego należy między innymi zaznaczyć pole 34 odnoszące się do rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub ust. 9 od nr 27 do nr 37, a w polu nr 38 wpisać datę, z którą następuje rezygnacja ze zwolnienia.

Natomiast w części C2. "Informacje dotyczące składania deklaracji należy wybrać jedną z form rozliczania" (poz. 50-54) oraz wskazać, czy podatnik rozliczać będzie się kwartalnie (poz. 55), czy też miesięcznie (poz. 57) ze wskazaniem kwartału/miesiąca od którego nastąpi rozliczanie.

Rejestracja następuje zatem w momencie zgłoszenia rejestracyjnego, tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z tym momentem podmiot uzyskuje formalne znamiona statusu podatnika podatku od towarów i usług.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że działalność gospodarczą Wnioskodawca rozpoczął 1 sierpnia 1997 r. i na dzień 12 sierpnia 1997 r. zakład Wnioskodawcy - Zakład Ogólnobudowlany -... - otrzymał status podatnika podatku VAT z nr NIP.... Z dniem 31 października 2018 r. Wnioskodawca został wykreślony z wykazu podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, na podstawie art. 96 ust. 9a pkt 3 ustawy. W okresie od 31 października 2018 r. do dnia 30 kwietnia 2019 r. nie prowadził działalności gospodarczej, ale też jej nie zawiesił ani jej nie zlikwidował.

Jak wskazano wyżej, zgodnie z art. 96 ust. 9a pkt 3 ustawy, wykreśleniu z urzędu z rejestru jako podatnik VAT podlega także podatnik, który składał przez 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały deklaracje, o których mowa w art. 99 ust. 1, 2 lub 3, w których nie wykazał sprzedaży, nabycia towarów lub usług ani importu towarów z kwotami podatku do odliczenia.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz stan prawny należy wskazać, że w odniesieniu do przesłanki wskazanej w art. 96 ust. 9a pkt 3 ww. ustawy, wykreślenie z rejestru podatnika ze wskazanych w tym przepisie powodów, jest z reguły czynnością administracyjno-techniczną, wykreślenie podatnika z rejestru podatników VAT w takim przypadku będzie opierać się na wcześniej zaistniałych przesłankach, stwierdzonych przez urząd skarbowy i będzie przebiegać zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów prawa.

Odnosząc się natomiast do kwestii wstecznej rejestracji, tj. przywrócenia zarejestrowania podatnika VAT należy zbadać czy podatnik spełnia przesłanki do przywrócenia zarejestrowania jako podatnika VAT czynnego, tzn. należy stwierdzić czy podatnik przez cały okres między datą wykreślenia go z rejestru VAT a przywróceniem zarejestrowania, działał w charakterze podatnika VAT czynnego, tym samym czynność przywrócenia zarejestrowania należy traktować jako przywrócenie prawa a nie ponowne zarejestrowanie.

Przy czym, w świetle obowiązujących ww. przepisów, instytucja przewrócenia zarejestrowania jako podatnika VAT czynnego podatnika wykreślonego z rejestru na podstawie art. 96 ust. 9a pkt 3 ustawy, może mieć miejsce w określonych warunkach wymienionych w ust. 9 ha art. 96.

Należy jednak podkreślić, że Wnioskodawca wskazał, iż w okresie od 31 października 2018 r. do dnia 30 kwietnia 2019 r. nie prowadził działalności gospodarczej. Ojciec Wnioskodawcy przekazał Wnioskodawcy z dniem 30 kwietnia 2019 r. swoją firmę aktem notarialnym - aktem darowizny Przedsiębiorstwa -... wraz z całym majątkiem. Od miesiąca maja 2019 r. Wnioskodawca wystawiał już faktury VAT i dokonywał zakupów. Wnioskodawca wysyłał też co miesiąc deklaracje VAT, uiszczał też podatek VAT zgodnie z deklaracjami przez okres od V-VII/2019.

Okoliczności te wskazują, że Wnioskodawca pomimo wykreślenia z rejestru podatnika, od momentu otrzymania firmy ojca, tj. od maja 2019 r. zachowywał się jak zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT, tj. - jak wskazał - dokonywał zakupów, wystawiał faktury sprzedaży usług, składał deklaracje VAT-7, wpłacał podatek VAT wynikający z deklaracji prowadził stosowną ewidencję

Mając na uwadze okoliczności sprawy i obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca utracił status podatnika VAT czynnego na podstawie art. 96 ust. 9a pkt 3 ustawy, zgodnie z którym wykreśleniu z urzędu z rejestru jako podatnik VAT podlega podatnik, który przez 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały deklaracje, nie wykazał sprzedaży lub nabycia towarów lub usług z kwotami podatku do odliczenia. Ponadto podatnik wskazał, że nie zawiesił działalności gospodarczej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości dokonania wstecznej rejestracji od dnia 31 października 2018 r.

Należy wskazać, że okoliczności sprawy nie potwierdzają, że Wnioskodawca spełnia przesłanki do zastosowania w Jego sprawie treści art. 96 ust. 9h lub 9 ha ustawy, dotyczące przywrócenia zarejestrowania Go jako podatnika VAT czynnego od 31 października 2018 r.

Mając na uwadze wskazane przez Wnioskodawcę ww. okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że dokonanie przez Wnioskodawcę wstecznego zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R od dnia 31 października 2018 r. nie może być uznane jako rezygnacja ze zwolnienia z VAT i że od tego dnia Wnioskodawca pozostaje czynnym podatnikiem VAT.

Jednakże w związku z tym, że Wnioskodawca utracił status podatnika VAT czynnego, a od miesiąca maja 2019 r. - po otrzymaniu firmy od ojca - Wnioskodawca zachowywał się jak zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT, składając do Urzędu Skarbowego w dniu 17 grudnia 2019 r. zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, mógł wskazać maj 2019 r. jako datę, od której rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy oraz jako okres rozliczeniowy, od którego jako podatnik VAT czynny będzie rozliczać podatek od towarów i usług i składać deklaracje dla potrzeb tego podatku. Wnioskodawca może skorygować powyższe poprzez złożenie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R w trybie aktualizacji, wskazując ww. datę.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy, w kontekście zadanego pytania, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, w szczególności możliwość wstecznej rejestracji Wnioskodawcy od dnia 1 maja 2019 r., nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Niniejszą interpretację organ wydał w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę okoliczności, tj. że w okresie od 31 października 2018 r. do dnia 30 kwietnia 2019 r. nie prowadził działalności gospodarczej W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl