0113-KDIPT1-1.4012.519.2019.1.WL - Brak możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT, związanego z zaplanowanym do realizacji zakresem zadań w ramach projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 października 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.519.2019.1.WL Brak możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT, związanego z zaplanowanym do realizacji zakresem zadań w ramach projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2019 r. (data wpływu 27 sierpnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT, związanego z zaplanowanym do realizacji zakresem zadań w ramach projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT, związanego z zaplanowanym do realizacji zakresem zadań w ramach projektu pn.: "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina... jest podatnikiem podatku od towarów i usług w wąskim zakresie, który obejmuje w szczególności: użytkowanie wieczyste gruntów, najem lokali użytkowych, sprzedaż i dzierżawę gruntów. Gmina... realizuje projekty infrastrukturalne i "miękkie".

W sierpniu 2019 r. Gmina... w partnerstwie z powiatem..., Gminą... i Gminą... wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn. "..." w ramach działania 5.1 Ochrona różnorodności biologicznej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Głównym celem projektu jest ochrona różnorodności biologicznej w Subregionie....

W ramach wniosku partnerskiego Gmina... pełnić będzie funkcję Lidera Projektu i wykona zadanie pn. "...".

Przedmiotem inwestycji planowanej przez Gminę... jest realizacja poniższych zadań:

Zadanie nr 1: Opracowanie programów ochrony dla obszaru Parku Miejskiego w... i w.

W ramach tego zadania, które zostało już w pełni zrealizowane, opracowane zostały dwa Programy:

* "Program restytucji siedliska przyrodniczego chronionego... i naturalne eutroficzne zbiorniki wodne ze zbiorowiskami z...,... w... wraz z pracami towarzyszącymi";

* "Program ochrony bioróżnorodności w Parku w... i terenowych punktów do prowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnych w... i przy Urzędzie Miejskim w...".

Programy te pozwoliły m.in. na inwentaryzację zagrożonych gatunków zwierząt występujących na obszarze Parku Miejskiego w... i..., a także działań zmierzających do poprawy stanu siedlisk i zwiększenia ich bioróżnorodności.

Zadanie nr 2: Ochrona różnorodności biologicznej w II części Parku Miejskiego w... i w parku w.

I. Park Miejski w...:

1. Odmulenie i przywrócenie połączenia... z... i stawem w pierwszej części parku - dla realizacja zadania niezbędne jest odmulenie siedliska przy..., udrożnienie kanału doprowadzającego wody z... oraz odprowadzającego wody do stawu w pierwszej części parku. Planowana objętość prowadzonych prac to 100 m3.

2. Prace przy alejach parkowych między płatami... - Planowane prace przewidują

* frezowanie nawierzchni bitumicznej;

* doziemienie nawierzchni kruszywem łamanym;

* mechaniczne zagęszczenie i profilowanie nawierzchni alejki;

* wykonanie nowej nawierzchni z mieszkanki mineralno-asfaltowej;

* obustronne humusowanie krawędzi alejki, na szerokości 0,75 m z obsianiem trawą;

* wymiana uszkodzonych ścianek czołowych przepustów;

Zakres prac obejmować będzie alejki parkowe o łącznej długości 1330,0 m i szerokości od 3,0 m do 3,5 m.

1. Utworzenie ścieżki przyrodniczo-dydaktycznej - wzdłuż alej obwodowych zorganizowana zostanie ścieżka przyrodniczo-dydaktyczna "..." z 4 przystankami wyposażonymi w tablice informacyjne i dwoma drewnianymi pomostami obserwacyjnymi warunki biocenotyczne siedliska.

II. Park w...:

1.

założenie łąki kwietnej - planowana powierzchnia łąki to 500 m2,

2.

budowa domku dla owadów żerujących m.in. na łące kwietnej,

3.

wykonanie nasadzeń gatunkami biocenotycznymi wzdłuż ścieżki niedaleko wiaty,

4.

zawieszenie budek lęgowych dla ptaków i nietoperzy w obrębie całego parku.

Zadanie nr 3: Utworzenie terenowych punktów do prowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnych przed Urzędem Miejskim w... i w parku w.

I. Punkt przy Urzędzie Miejskim w...:

* modernizacja zagospodarowania terenu przy obiekcie Urzędu Miasta,

* dostawa i montaż elementów małej architektury (donice, ławki, kosze, tablice informacyjne, stojaki na rowery),

* utworzenie terenu zielonego poprzez nasadzenia drzew, krzewów i ziół oraz wykonanie trawników,

* wykonanie dwóch dużych tablic informacyjnych przedstawiających walory przyrodnicze gminy,

* zakup i instalacja przenośnej wystawy prezentującej walory przyrodnicze gminy - będzie ona prezentowana na placu przed wejściom do urzędu oraz może być np. zimą eksponowane w holu urzędu. Wystawa składać się będzie z 4 paneli ekspozycyjnych po 4 tablice każdy,

* wykonanie i wydruk 5 przewodników po 5 ścieżkach przyrodniczo-dydaktycznych w gminie: 2 ścieżki w parku miejskim II, 1 ścieżka w parki miejskim I, 1 w... i 1 w...,

* opracowanie i wykonanie albumu o bioróżnorodności Gminy... - 1000 szt.

II. Punkt w parku w...:

* Organizacja centralnego punktu prowadzenia edukacji ekologicznej przy wiacie w centralnej części parku, z możliwością pozostawienia rowerów, prowadzenia zajęć stacjonarnych, w tym podczas niesprzyjającej pogody, a także ekologicznej plenerowej gry planszowej. Planuje się zagospodarowanie terenu wokół wiaty i plenerowych szachów poprzez częściowe utwardzenie i wyłożenie kostką brukową powierzchni przy altanie. Powierzchnia utwardzona wyniesie 650,0 m2. Wykonane zostanie również obramowanie obrzeżem granitowym o dł. 102,0 m na podsypce piaskowej i ławie betonowej z oporem.

* Zainstalowanie elementów małej architektury w postaci: ławek parkowych (8 szt.), koszy na śmieci (2 szt.), stojaków na rowery (2 szt.).

* Opracowanie oraz wykonanie gry ekologicznej "..." w formie szachów plenerowych w zakresie odtworzenia nawierzchni i wyposażenia w figury (1 kpl.). Ruch gracza będzie możliwy po udzieleniu prawidłowej odpowiedzi z zakresu bioróżnorodności. Opracowane zostaną zasady gry i pytania powiązane z treściami ze ścieżki przyrodniczo-dydaktycznej.

* Oznakowanie ścieżki przyrodniczo-dydaktycznej wraz z materiałami - planuje się wyznaczenie i oznakowanie ścieżki przyrodniczo-dydaktycznej po terenie parku wzdłuż istniejących alej i ścieżek parkowych. Ścieżka będzie oznakowana farbami na drzewach i innych punktach topograficznych.

* Opracowanie treści z fotografiami i mapami oraz montaż drewnianych tablic przystankowych na ścieżce przyrodniczo-dydaktycznej, informujących o walorach parku, pomnika przyrody,... i... - stelaż + tablica z informacjami, informującej o ochronie i dokarmianiu ptaków oraz z budkami lęgowymi dla ptaków i nietoperzy.

* Wykonanie 2 drewnianych pomostów do obserwacji przyrody na starorzeczach.

* Oznakowanie drewnianymi tabliczkami informacyjnymi 15 gatunków drzew.

Produkty projektu będą własnością Gminy... i będą udostępniane nieodpłatnie.

Podatek VAT zapłacony w ramach powyższych zadań Gminy... w związku z realizacją projektu "..." nie jest odliczany, gdyż zakres rzeczowy przedmiotowego projektu nie przyczynia się do uzyskania przychodów opodatkowanych.

Zaplanowany do realizacji projekt ma charakter niekomercyjny i nie generuje przychodu - powstałe produkty będą ogólnodostępne i nieodpłatne dla użytkowników - mieszkańców Gminy.... Gmina... nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych w ramach projektu, który nie będzie generował przychodów, nie wystąpi w nim sprzedaż opodatkowana i nie powstanie możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części. W związku z powyższym podatek VAT został przez Wnioskodawcę uznany jako kwalifikowany i Wnioskodawca będzie ubiegać się o sfinansowanie go w całości w ramach projektu partnerskiego dofinansowanego z RPO....

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Wydatki wynikające z projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Faktury będą wystawiane na Gminę....

W związku z powyższym podatek VAT został przez Wnioskodawcę uznany jako kwalifikowany i Wnioskodawca będzie ubiegać się o sfinansowanie go w całości w ramach projektu partnerskiego dofinansowanego z RPO.... Realizacja projektu zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - będzie służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty jakim jest utrzymanie zieleni gminnej i zadrzewień.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina... (Lider Projektu) ma możliwość odliczenia, w całości lub w części, podatku od towarów i usług, związanego z zaplanowanym do realizacji zakresem zadań Gminy... w ramach projektu pn.: "...", który jest przedmiotem partnerskiego wniosku o dofinansowanie, składanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020.

Pytanie dotyczy jednego zdarzenia przyszłego

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina... (Partner Projektu) nie ma możliwości odliczenia, w całości lub w części, podatku od towarów i usług, związanego z zaplanowanym do realizacji zakresem zadań Gminy... w ramach projektu pn. "...", który jest przedmiotem partnerskiego wniosku o dofinansowanie, składanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT, związanego z zaplanowanym do realizacji zakresem zadań w ramach projektu pn.: "...", ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego... za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl