0113-KDIPT1-1.4012.284.2018.1.JK - Brak prawa do obniżenia kwoty należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 maja 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.284.2018.1.JK Brak prawa do obniżenia kwoty należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2018 r. (data wpływu 27 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest jednym z partnerów projektu pn. "...", realizowanego przy wsparciu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 5.6 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna dla Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Obszaru Funkcjonalnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.... na lata 2014-2020.

Wśród gmin tworzących partnerstwo jest Gmina.... - Lider projektu oraz Gminy N., J., K., L., M., N., N. D., W., Miasto Ś. i L. - partnerzy projektu.

Partnerstwo na rzecz projektu pn. "..." reguluje Porozumienie Gmin.... Obszaru Funkcjonalnego na rzecz przygotowania i realizacji projektu, będącego częścią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Obszaru Funkcjonalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zawarte przez samorządy na podstawie art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2016 r. poz. 217).

Strony Porozumienia ponoszą odpowiedzialność za prawidłową realizację Porozumienia na terenie ich Gmin w zakresie przypisanych im zadań. Każdy z Partnerów ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłową organizację przygotowania Projektu, realizacji, osiągnięcia wskaźników Projektu oraz ich utrzymania w okresie trwałości w zakresie realizowanych zadań. Lider Projektu oraz każdy z Partnerów, odpowiada wobec osób trzecich za działania własne związane z realizacją Projektu.

Zgodnie z zapisami zawartego Porozumienia, Partnerzy zobowiązali się do realizacji zadań, zapewniając wykonywanie czynności związanych z realizacją Projektu w sposób, który zapewni prawidłową i terminową realizację Projektu oraz osiągnięcie celów (produktów i rezultatów) zakładanych we wniosku o dofinansowanie. Lider/Partnerzy we własnym zakresie i na własną rzecz, realizują przypisane im we wniosku o dofinansowanie przedsięwzięcia oraz rozliczają je. Do obowiązków partnerów należy w szczególności:

* przygotowanie wkładu merytorycznego do Fiszki, pre-umowy, WoD, UoD, WoP oraz wszelkich innych dokumentów wymaganych podczas przygotowania, realizacji i trwałości projektu;

* udzielanie informacji i wyjaśnień, co do zadań realizowanych w ramach Projektu, w terminie i formie umożliwiającej Liderowi Projektu wywiązanie się z jego obowiązków względem IP ZIT oraz IZ RPO W....;

* niezwłocznego informowania Lidera Projektu o przeszkodach w realizacji zadań, w tym o wszelkich opóźnieniach lub ryzyku nieosiągnięcia zaplanowanych wskaźników określonych w WoD;

* poddanie się kontroli w zakresie prawidłowej realizacji zadań w Projekcie realizowanym przez IZ RPO W.... i IP ZIT oraz inne uprawnione do kontroli podmioty, w tym:

* udostępnienie dokumentów związanych z realizacją projektu, w tym dokumentów księgowych, związanych z realizacją zadań bezpośrednio przez Strony Porozumienia lub wykonawców oraz dokumentów niezwiązanych bezpośrednio z realizacją projektu, o ile jest to konieczne do stwierdzenia kwalifikowalności wydatków w ramach projektu;

* współpraca z podmiotami zewnętrznymi, realizującymi badanie ewaluacyjne na zlecenie IZ RPO W.... poprzez udzielanie każdorazowo na wniosek tych podmiotów lub Lidera Projektu dokumentów i informacji na temat realizacji Projektu, niezbędnych do przeprowadzenia badania ewaluacyjnego;

* wykorzystanie środków finansowych wyłącznie na realizację zadań realizowanych na mocy Porozumienia;

* realizowanie zobowiązań wynikających z Porozumienia, UoD Projektu, IW IP i regulacji prawnych związanych z Projektem w takich terminach, aby Lider Projektu mógł wywiązać się z obowiązków wobec IP ZIT, IZ RPO W... lub innych organów w terminach jego wiążących;

* prowadzenie wyodrębnionej ewidencji wydatków Projektu w sposób przejrzysty, zgodnie z zasadami określonymi w Wytycznych programowych dotyczących systemu wdrażania RPO W... 2014-2020 w zakresie EFRR tak, aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Projektem;

* wydatkowanie środków zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych lub zasadą konkurencyjności na warunkach określonych w UoD, prawie powszechnie obowiązującym i w wytycznych;

* przedstawianie Liderowi Projektu informacji finansowych i sprawozdawczych w formie i terminach umożliwiających przygotowanie wszelkich dokumentów, w szczególności WoP, wynikających z Regulaminu, o którym mowa w § 9 ust. 9 pkt 2;

* gromadzenie i archiwizacja dokumentacji Projektu na zasadach i w terminach określonych w UoD.

Partnerzy są zobowiązani do realizacji Projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i procedurami w ramach RPO W.....

Każdy z Partnerów ponosi indywidualnie odpowiedzialność z tytułu nieprawidłowości wykrytych przy realizacji zadań w ramach Projektu, określonych dla danego Partnera w WoD. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości finansowych lub konieczności zwrotu środków związanych z realizacją zadań w ramach Projektu, każdy Partner zobowiązuje się do ponoszenia kosztów wynikających z nieprawidłowości powstałych w wyniku swojego działania lub zaniechania.

W związku z tym, że Lider/Partnerzy we własnym zakresie i na własną rzecz, realizują przypisane im we wniosku o dofinansowanie przedsięwzięcia oraz rozliczają je, każdy z nich pozostanie właścicielem infrastruktury wytworzonej w ramach zrealizowanych zadań. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie przekazywane innemu podmiotowi, jego właścicielem pozostanie Lider/Partner, któremu przypisane było dane zadanie.

W związku z tym, że Lider/Partnerzy realizują przypisane im zadania we własnym zakresie i na własną rzecz, nie będą przekazywali Liderowi środków finansowych na poczet wkładu własnego.

Lider składa wniosek o płatność do Instytucji Zarządzającej, obejmujący wydatki kwalifikowane poniesione przez poszczególnych partnerów. Dofinansowanie będzie przekazywane przez Instytucję Zarządzającą bezpośrednio na konta poszczególnych Partnerów, po zaakceptowaniu wniosku o płatność. Lider nie będzie pośredniczył w dystrybucji środków stanowiących dofinansowanie.

Każdy z Partnerów upoważnił Lidera Projektu do reprezentowania Partnera wobec IZ RPO W...., IP ZIT oraz Instytucji kontrolujących w działaniach związanych z realizacją Projektu (z wyłączeniem sytuacji, w której wymagane jest osobiste uczestnictwo/zaangażowanie Partnera). Pełnomocnictwo obejmuje w szczególności upoważnienie do zawarcia pre-umowy, UoD oraz do podpisywania aneksów do tych umów. Partnerzy upoważnili Lidera Projektu do reprezentowania Partnerów w spotkaniach i konferencjach związanych z realizacją i promocją Projektu, z jednoczesnym zapewnieniem możliwości udziału Stron Porozumienia. Lider Projektu nie może bez uzyskania uprzedniej zgody pozostałych Partnerów, w formie pisemnej pod rygorem nieważności, akceptować lub przedstawiać propozycji zmian zakresu Projektu lub warunków jego realizacji. Lider Projektu jest zobowiązany do współpracy z podmiotami zewnętrznymi, realizującymi badanie ewaluacyjne na zlecenie IZ RPO W.... lub innego podmiotu, który zawarł porozumienie z IZ RPO W.... na realizację ewaluacji, poprzez udzielanie każdorazowo na wniosek tych podmiotów dokumentów i informacji na temat realizacji Projektu, niezbędnych do przeprowadzenia badania ewaluacyjnego.

Lider reprezentuje Partnerstwo na zewnątrz, prowadzi Biuro Projektu, jednak każdy Partner/Lider we własnym zakresie i na własną rzecz, realizuje oraz rozlicza przypisane mu zadania. Każdy z Partnerów we własnym zakresie wyłania wykonawców oraz we własnym zakresie prowadzi z nimi rozliczenia. Lider/Partnerzy we własnym zakresie opracowują dokumentację projektową, nabywają grunty, wykonują roboty budowlane, realizują zadania związane z promocją projektu oraz zarządzaniem projektem w ramach swoich jednostek. Jedynie studium wykonalności na potrzeby projektu zostało zlecone przez Lidera projektu, na podstawie udzielonych przez Partnerów upoważnień. Lider poniósł koszt opracowania dokumentu, a następnie obciążył tymi kosztami proporcjonalnie Partnerów, na podstawie not księgowych.

Partnerzy współfinansują koszty prowadzenia Biura Projektu. Zgodnie z zapisami ww. Porozumienia, Lider Projektu prefinansuje koszty pracy oraz pozostałe koszty związane z funkcjonowaniem Biura Projektu, które następnie mogą być refundowane w jeden z następujących sposobów:

* ze środków pozyskanych od Partnerów porozumienia,

* ze środków przewidzianych na ten cel w Projekcie (zgodnie z UoD).

Lider projektu obciąża Parterów kwartalnie, na podstawie not księgowych, kosztami zatrudnienia Koordynatora Projektu i Specjalisty ds. obsługi Projektu, którzy zatrudnieni są w powołanym Biurze Projektu. Poniesione przez Partnerów porozumienia wydatki, o których mowa powyżej, po podpisaniu UoD, mogą podlegać refundacji jako koszty kwalifikowalne przedmiotowego przedsięwzięcia. Dodatkowo Partnerzy zostali obciążeni notami księgowymi za koszty opracowania studium wykonalności dla całego projektu.

Do kompetencji Biura Projektu należą prace powierzone przez powołany na potrzeby projektu Komitet Sterujący. Celem projektu "..." jest poprawa mobilności transportowej i niskoemisyjności w Obszarze Funkcjonalnym.

Cel projektu osiągnięty zostanie, m.in. poprzez:

* zwiększenie w przewozie osób udziału alternatywnych gałęzi transportu (transport publiczny) w stosunku do transportu indywidualnego;

* poprawę jakości powietrza poprzez zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery oraz ograniczenie emisji zanieczyszczeń szczególnie szkodliwych dla jakości życia ludzi;

* utworzenie efektywnych systemów mobilności w obszarze....

W ramach zadań objętych projektem przewiduje się: Budowę węzła przesiadkowego wyposażonego w niezbędną infrastrukturę techniczną, taką jak stanowiska postojowe, wiaty/zadaszenia dla pasażerów, oświetlenie, monitoring, punkty sanitarne, informacja dla podróżnych; Przebudowę układu komunikacyjnego niezbędnego do sprawnej obsługi węzła budowę/przebudowę/rozbudowę dróg o długości ok. 0,29 km:

a.

budowę nowej drogi obsługującej dworzec - ul... (od ul....) stanowiącej wjazd dla komunikacji zbiorowej na dworzec oraz umożliwiającej skorzystanie z parkingu innym środkom transportu (samochodom osobowym, motocyklom...) - 0,16 km z towarzyszącą ścieżką rowerową i chodnikiem,

b.

przebudowę wyjazdu z dworca dla komunikacji zbiorowej oraz transportu indywidualnego - ul... - 0,13 km wraz z towarzyszącą ścieżką rowerową i chodnikiem,

c.

przebudowę trzech skrzyżowań (Al.... z ul...., Al.... z ul...., ul... z ul....) budowa jednego skrzyżowania - ul... z ul.....

Budowę... - obiektu "...." - 167 miejsc postojowych, w tym 8 miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych:

a.

w bezpośredniej lokalizacji dworca przy ul.... powstanie parking dla samochodów osobowych. Parking górny z wjazdem od strony kolejowej z 25 miejscami postojowymi ogólnodostępnymi, 2 stanowiskami dla osób niepełnosprawnych i 5 miejscami dla postoju TAXI, Parking z wjazdem od ul.... z 95 miejscami postojowymi ogólnodostępnymi, 3 stanowiskami dla osób niepełnosprawnych.

b.

drugi parking powstanie w pobliżu stacji.... - przy ul...., gdzie powstanie 37 miejsc postojowych, w tym 3 miejsca dla niepełnosprawnych.

Na terenie będzie zastosowane oświetlenie energooszczędne.

Budowę.... - 42 stanowiska postojowe. Planuje się wybudowanie 32 stanowisk postojowych dla rowerów przy ul.... i 10 przy ul.....

Lokalizacja przy dwóch stacjach kolejowych - dworcu przesiadkowym przy ul.... i stacji..... przy ul..... Na terenie będzie zastosowane oświetlenie energooszczędne.

Wybudowanie dróg dla rowerów - ok. 1,7 km:

a.

budowa ciągu pieszo-rowerowego pomiędzy dworcem przesiadkowym przy ul.... i dworcem.... przy ul.... o długości 1,4 km

b.

budowa dróg dla rowerów przy planowanej do budowy ul.... i przebudowy ul.... o długości 0,3 km

Wybudowanie chodników - budowa ciągu pieszo-rowerowego pomiędzy dworcem przesiadkowym przy ul..... i dworcem... przy ul..... oraz chodników wzdłuż ul..... i....

Zostanie zbudowana kanalizacja teletechniczna służąca m.in. systemowi monitorowania bezpieczeństwa na dworcu i parkingach.

Gmina Miejska jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Realizując projekt, Gmina będzie wykonywała zadania własne, nałożone na nią przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Art. 7. 1. ustawy stanowi, że do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, lokalnego transportu zbiorowego, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Za korzystanie z powstałej infrastruktury, Gmina nie będzie pobierała opłat ani nie będzie jej wynajmowała na działalność komercyjną. Wybudowane obiekty będą ogólnodostępne, nieodpłatne dla wszystkich użytkowników, a koszt utrzymania obiektów będzie ponoszony ze środków budżetu Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

W związku z powyższym, Gmina Miejska, działając jako czynny podatnik podatku VAT, zadaje następujące pytanie: Czy w opisanym stanie faktycznym Gminie Miejskiej przysługuje prawo do obniżenia kwoty należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu pn. "...", dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 5.6 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna dla Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Obszaru Funkcjonalnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym i prawnym, nie ma żadnej możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych nakładów inwestycyjnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej VAT), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina Miejska...., będąca inwestorem i właścicielem infrastruktury, jest czynnym podatnikiem podatku VAT, jednak nie będzie wykorzystywała powstałej infrastruktury do czynności opodatkowanych działając w charakterze podatnika podatku VAT. Nie wystąpi zatem związek nakładów ze sprzedażą opodatkowaną, w tym przypadku konieczny do prawnej możliwości odliczenia podatku VAT od nakładów inwestycyjnych poniesionych przez inwestora (Gminę) na realizację projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy, w oparciu o art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; lokalnego transportu zbiorowego oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 15 ww. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Za korzystanie z powstałej infrastruktury Gmina nie będzie pobierała opłat ani nie będzie jej wynajmowała na działalność komercyjną. Wybudowane obiekty będą ogólnodostępne, nieodpłatne dla wszystkich użytkowników, a koszt utrzymania obiektów będzie ponoszony z środków budżetu Gminy.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "...", ponieważ efekty projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w...., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl