0113-KDIPT1-1.4012.240.2020.1.ŻR - Zwolnienie z VAT dostawy po pierwszym zasiedleniu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.240.2020.1.ŻR Zwolnienie z VAT dostawy po pierwszym zasiedleniu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2020 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży w drodze licytacji publicznej nieruchomości oznaczonej nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8 oraz obowiązków podatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży w drodze licytacji publicznej nieruchomości oznaczonej nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8 oraz obowiązków podatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w... w postępowaniu k.m.... prowadzi postępowanie egzekucyjne przeciwko dłużnikowi. Sp.j. NIP:.., REGON:.., KRS... z siedzibą pod adresem..., ul..... Według informacji zamieszczonych na portalu podatki gov.pl, dłużnik figuruje jako podatnik w rejestrze VAT. Egzekucja w niniejszej sprawie prowadzona jest z prawa użytkowania wieczystego działek gruntu o łącznej powierzchni 2,3184 ha wraz z prawem własności hali magazynowej wysokiego składowania, budynkiem magazynowym oraz prawem własności budynku adminstracyjno-biurowego, położonej w... przy ul...., w obrębie..., ujawnionej w księdze wieczystej.... Według informacji zawartych w księdze wieczystej, dłużnik nabył wskazane prawo użytkowania wieczystego z prawem własności budynków w wyniku zawarcia umowy przeniesienia w całości zorganizowanego przedsiębiorstwa w wykonaniu postanowień zmiany umowy spółki jawnej z dnia 31 grudnia 2008 r. W toku podjętych czynności nie ustalono czy dłużnikowi przysługiwało prawo odliczenia podatku od towarów i usług.

Dłużnik wezwany pismem z dnia 18 lutego 2020 r. do złożenia odpowiedzi na pytania:

1. Czy dłużnik prowadzi działalność gospodarczą?

2. Czy dłużnik jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT?

3. Czy dłużnik zlikwidował działalność gospodarczą i rozliczył się z urzędem skarbowym zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

4. Czy nieruchomości oznaczone księgą wieczystą... obejmująca działki nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8 położona w... przy ul.... w obrębie... (dalej nieruchomość) była/jest przez dłużnika wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej? Jeśli tak, to należy wskazać od kiedy (dzień, miesiąc, rok)?

5. Czy dłużnik pod adresem nieruchomości stanowiącej przedmiot egzekucji w niniejszym postępowaniu egzekucyjnym prowadzi działalność gospodarczą oraz czy nieruchomość jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej (np. siedziba działalności, biura, magazyny, itp.) - jeżeli tak wnoszę o wskazanie jaki charakter ma prowadzona działalność gospodarcza (sposób jej prowadzenia, itp.)

6. Czy w stosunku do przedmiotowej nieruchomości dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

7. Czy i kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie nieruchomości w trybie art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług nieruchomości?

8. W jaki sposób dłużnik nabył prawo własności przedmiotowej nieruchomości. Czy w związku z nabyciem nieruchomości wystawiona została faktura VAT? Jeśli tak, należy wskazać czy sprzedający podał na fakturze, że ww. sprzedaż części/całość nieruchomości podlega opodatkowaniu, ale korzysta ze zwolnienia od podatku VAT?

9. Kiedy została nabyta przez dłużnika nieruchomość?

10. Czy znajdujące się na nieruchomości budynki zostały nabyte czy wybudowane przez dłużnika (kiedy)?

11. Czy nieruchomość (zabudowania, budynki znajdujące się na nieruchomości) były lub są wykorzystywane przez dłużnika do wykonywania czynności opodatkowanych, czy były przedmiotem umów najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (kiedy zawarte zostały umowy) - jeżeli tak, wnoszę o wskazanie dat, w których zawarte zostały umowy ?

12. Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków i budowli w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez które rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowe?

13. Czy dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie nieruchomości (w tym ze wskazaniem budynków, budowli lub ich części) przekraczające 30% wartości początkowej tych obiektów, w stosunku do których przysługiwało mu prawo odliczenia podatku naliczonego?

14. Jaka jest klasyfikacja obiektów znajdujących się na przedmiotowych działkach według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (należy wskazać odrębnie dla każdego obiektu)?

15. Czy przedmiotowe obiekty były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

16. Czy dłużnikowi przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia obiektów (należy wskazać odrębnie dla każdego obiektu)?

odmówił ich złożenia składając skargę na czynność komornika.

Wskazana nieruchomość składa się z 8 działek gruntu oznaczonych numerami 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 oraz 8. Działka 1 w księdze wieczystej oznaczona została jako działka gruntu, w wypisie z rejestru gruntów z dnia 20 marca 2018 r. działka oznaczona została jako inne tereny zabudowane. Działka według Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego położona jest na terenie 2P obiektów produkcyjnych, składów i magazynów, terenie 2-Z zieleni urządzonej i zbiorników retencyjnych oraz terenie 2-KDG drogi publiczne klasy głównej. Na działce brak jest obiektów budowlanych. Przez działkę przebiega nieprzekraczalna linia zabudowy. Działka 8 w księdze wieczystej oznaczona została jako BI - inne tereny zabudowy, w wypisie z rejestru gruntów z dnia 20 marca 2018 r. działka oznaczona została jako inne tereny zabudowane. Działka według Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego położona jest na terenie 2P obiektów produkcyjnych, składów i magazynów oraz na terenie 2-KDG drogi publiczne klasy głównej. Na działce brak jest obiektów budowlanych. Przez działkę przebiega nieprzekraczalna linia zabudowy. Działka 7 w księdze wieczystej oznaczona została jako BI - inne tereny zabudowy, w wypisie z rejestru gruntów z dnia 20 marca 2018 r. działka oznaczona została jako inne tereny zabudowane. Działka według Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego położona jest na terenie 2P obiektów produkcyjnych, składów i magazynów oraz na terenie 2-KDG drogi publiczne klasy głównej. Na działce brak jest obiektów budowlanych. Przez działkę przebiega nieprzekraczalna linia zabudowy. Działka 6 w księdze wieczystej oznaczona została jako BI - inne tereny zabudowane, w wypisie z rejestru gruntów z dnia 20 marca 2018 r. działka oznaczona została jako inne tereny zabudowane. Działka według Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego położona jest na terenie 2P obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Na działce brak jest obiektów budowlanych. Przez działkę przebiega nieprzekraczalna linia zabudowy. Działka 2 w księdze wieczystej oznaczona została jako BI - inne tereny zabudowane, w wypisie z rejestru gruntów z dnia 20 marca 2018 r. działka oznaczona została jako inne tereny zabudowane. Według Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego położona jest na terenie 2P obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Na działce znajduje się hala magazynowa dla regałów wysokiego składowania. Zgodnie ze wskazaniem rzeczoznawcy majątkowego sporządzającego operat szacunkowy wskazanej nieruchomości magazyn stanowi obiekt budowlany, a w rozumieniu ustawy - Prawo budowlane magazyn może być uznany za tymczasowy obiekt budowlany. Według wskazań rzeczoznawcy budynek nie jest trwale związany z gruntem. Według wskazań rzeczoznawcy Starosta... wydał w dniu... decyzję zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenie na budowę hali magazynowej. Wskazany obiekt nie figuruje w wypisie w rejestrze budynków. Według ustaleń komornika na mocy umowy z dnia 30 grudnia 2017 r. część budynku oddana została w najem. Sp. z o.o. Na nieruchomości oprócz wskazanego magazynu znajduje się plac utwardzony betonem i asfaltem. Według ustaleń komornika cześć placu zgodnie z umową z dnia 29 grudnia 2017 r., została oddana w najem. Sp. z o.o.

W toku prowadzonego postępowania - wyniku wezwania dłużnika do udzielenia informacji nie ustalono:

* czy z tytułu wybudowania magazynu przysługiwało dłużnikowi prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

* kiedy nastąpiło zajęcie magazynu do używania,

* klasyfikacji PKOB budynku,

* kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie magazynu,

* czy dłużnik poniósł wydatki na ulepszenie magazynu przekraczające 30% wartości początkowej,

* czy magazyn wykorzystywany był przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT,

* czy dłużnikowi przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia magazynu.

Działka 3 w księdze wieczystej oznaczona została jako BI - inne tereny zabudowane, w wypisie z rejestru gruntów z dnia 20 marca 2018 r. działka oznaczona została jako inne tereny zabudowane. Według Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego położona jest na terenie 2P obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Na działce znajduje się hala magazynowa dla regałów wysokiego składowania. Zgodnie ze wskazaniem rzeczoznawcy majątkowego sporządzającego operat szacunkowy wskazanej nieruchomości magazyn stanowi obiekt budowlany, a w rozumieniu ustawy - Prawo budowlane magazyn może być uznany za tymczasowy obiekt budowlany. Według wskazań rzeczoznawcy magazyn nie jest trwale związany z gruntem. Według wskazań rzeczoznawcy Starosta... wydał w dniu 26 września 2007 r. decyzję zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenie na budowę hali magazynowej. Wskazany obiekt nie figuruje w wypisie w rejestrze budynków. Według ustaleń komornika budynek na mocy umowy z dnia 30 grudnia 2017 r. część budynku oddana została w najem. Sp. z o.o. Na nieruchomości oprócz wskazanego magazynu znajduje się plac utwardzony betonem i asfaltem. Według ustaleń komornika cześć placu zgodnie z umową z dnia 29 grudnia 2017 r. została oddana w najem. Sp. z o.o.

W toku prowadzonego postępowania - wyniku wezwania dłużnika do udzielenia informacji nie ustalono:

* czy z tytułu wybudowania magazynu przysługiwało dłużnikowi prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

* kiedy nastąpiło zajęcie magazynu do używania,

* klasyfikacji PKOB magazyny,

* kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie magazynu,

* czy dłużnik poniósł wydatki na ulepszenie magazynu przekraczające 30% wartości początkowej,

* czy magazyn wykorzystywany był przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT,

* czy dłużnikowi przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia magazynu.

Na działce znajduje się także budynek magazynowy wykonany w konstrukcji szkieletowej żelbetowej wybudowany w latach 70. Według wypisu z rejestru budynków budynek wybudowany został w 1971 r. Budynek oznaczony został jako zbiorniki, silosy i budynki magazynowe. Budynek jest trwale związany z ziemią.

W toku prowadzonego postępowania - wyniku wezwania dłużnika do udzielenia informacji nie ustalono:

* czy z tytułu wybudowania budynku przysługiwało dłużnikowi prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

* kiedy nastąpiło zajęcie budynku do używania,

* klasyfikacji PKOB budynku,

* kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku,

* czy dłużnik poniósł wydatki na ulepszenie budynku przekraczające 30% wartości początkowej,

* czy budynek wykorzystywany był przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT,

* czy dłużnikowi przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia budynku,

* czy budynek był lub jest wykorzystywany przez dłużnika do wykonywania czynności opodatkowanych, czy był przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Działka 4 w księdze wieczystej oznaczona została jako BI - inne tereny zabudowane, w wypisie z rejestru gruntów z dnia 20 marca 2018 r. działka oznaczona została jako inne tereny zabudowane. Według Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego położona jest na terenie 2P obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Na działce znajduje się plac utwardzony betonem i asfaltem. Według ustaleń komornika cześć placu, zgodnie z umową z dnia 29 grudnia 2017 r. została oddana w najem. Sp. z o.o. Na działce znajduje się także budynek magazynowy wykonany w konstrukcji szkieletowej żelbetowej wybudowany w latach 70. Według wypisu z rejestru budynków budynek wybudowany został w 1971 r. Budynek oznaczony został jako zbiorniki, silosy i budynki magazynowe. Budynek jest trwale związany z ziemią.

W toku prowadzonego postępowania - wyniku wezwania dłużnika do udzielenia informacji nie ustalono:

* czy z tytułu wybudowania budynku przysługiwało dłużnikowi prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

* kiedy nastąpiło zajęcie budynku do używania,

* klasyfikacji PKOB budynku,

* kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku,

* czy dłużnik poniósł wydatki na ulepszenie budynku przekraczające 30% wartości początkowej,

* czy budynek wykorzystywany był przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT,

* czy dłużnikowi przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia budynku,

* czy budynek był lub jest wykorzystywany przez dłużnika do wykonywania czynności opodatkowanych, czy był przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Działka 5 w księdze wieczystej oznaczona została jako BI - inne tereny zabudowane, w wypisie z rejestru gruntów z dnia 20 marca 2018 r. działka oznaczona została jako inne tereny zabudowane. Według Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego położona jest na terenie 2P obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Na działce znajduje się plac utwardzony betonem i asfaltem. Według ustaleń komornika część placu zgodnie z umową z dnia 29 grudnia 2017 r. została oddana w najem. Sp. z o.o. oraz. Sp.j. zgodnie z umową z dnia 29 grudnia 2017 r. Na działce znajduje się także budynek magazynowy wykonany w konstrukcji szkieletowej żelbetowej wybudowany w latach 70. Według wypisu z rejestru budynków budynek wybudowany został w 1971 r. Budynek oznaczony został jako zbiorniki silosy i budynki magazynowe. Budynek jest trwale związany z ziemią.

W toku prowadzonego postępowania w wyniku wezwania dłużnika do udzielenia informacji nie ustalono:

* czy z tytułu wybudowania budynku przysługiwało dłużnikowi prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

* kiedy nastąpiło zajęcie budynku do używania,

* klasyfikacji PKOB budynku,

* kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku,

* czy dłużnik poniósł wydatki na ulepszenie budynku przekraczające 30% wartości początkowej,

* czy budynek wykorzystywany był przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT,

* czy dłużnikowi przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia budynku,

* czy budynek był lub jest wykorzystywany przez dłużnika do wykonywania czynności opodatkowanych, czy był przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Na działce ponadto znajduje się budynek dwukondygnacyjny z poddaszem użytkowym, podpiwniczony o funkcji administracyjno-biurowej. Budynek oznaczony został jako budynek biurowy. Budynek został wykonany w konstrukcji tradycyjnej - murowanej, wzniesiony został w latach 70. Jak wynika z wypisu z rejestru budynków budynek został wybudowany w 1971 r. Budynek jest trwale związany z gruntem. Pierwsze piętro budynku zostało oddane w najem. Sp. z o.o. zgodnie z umową z dnia 30 grudnia 2017 r. Część budynku została oddana w najem firmie.... W czasie postępowania nie ustalono daty zawarcia umowy.

W toku prowadzonego postępowania w wyniku wezwania dłużnika do udzielenia informacji nie ustalono:

* czy z tytułu wybudowania budynku przysługiwało dłużnikowi prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

* kiedy nastąpiło zajęcie budynku do używania,

* klasyfikacji PKOB budynku,

* kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku,

* czy dłużnik poniósł wydatki na ulepszenie budynku przekraczające 30% wartości początkowej,

* czy budynek wykorzystywany był przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT,

* czy dłużnikowi przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia budynku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w... dokonując sprzedaży nieruchomości, tj. prawa użytkowania wieczystego działek gruntu o łącznej powierzchni wraz z prawem własności hali magazynowej wysokiego składowania, budynkiem magazynowym oraz prawem własności budynku adminstracyjno-biurowego, położonej w... przy ul..., w obrębie..., ujawnionej w księdze wieczystej... obejmujących działki nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8 w trybie licytacji publicznej, będzie zobowiązany jako płatnik podatku VAT do obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku VAT w wysokości 23% na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu dokonania dostawy towaru?

Zdaniem Wnioskodawcy, komornik będzie zobowiązany do pobrania i wpłacenia podatku VAT w wysokości 23% na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu dokonania dostawy towaru w trybie licytacji publicznej, tj. prawa użytkowania wieczystego działek gruntu o łącznej powierzchni wraz z prawem własności hali magazynowej wysokiego składowania, budynkiem magazynowym oraz prawem własności budynku adminstracyjno-biurowego, położonej w... przy ul...., w obrębie..., ujawnionej w księdze wieczystej.... Zgodnie z art. 18 VAT zwanej dalej ustawą - organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1314, 1356, 1499 i 1629) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego, są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Sprzedaż nieruchomości lub gruntu uznawana jest jako dostawa towaru w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Dłużnik będący właścicielem nieruchomości podlegającej sprzedaży w trybie licytacji publicznej, zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ww. ustawy, jest podatnikiem podatku VAT. Wobec powyższego czynność odpłatnej dostawy towaru (nieruchomości) dokonywana przez komornika w trybie licytacji publicznej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Sprzedaży w niniejszym postępowaniu podlega nieruchomość składająca się z działek zabudowanych o nr 2, 3, 4, 5 oraz z działek niezabudowanych o nr 1, 8, 7 oraz 6.

W odniesieniu do działek zabudowanych należy wskazać, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku:

* dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

* pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich

a)

wybudowaniu lub

b)

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 21 VAT jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w toku prowadzonego postępowania działania komornika nie doprowadziły do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania zwolnień od podatku w zakresie działek zabudowanych o nr 2, 3, 4 i 5. Wobec czego zastosowaniu będzie podlegać art. 43 ust. 21 VAT.

W odniesieniu do działek niezabudowanych oznaczonych nr 1, 8, 7 oraz 6 należy wskazać, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Przez tereny budowlane, zgodnie z art. 2 ust. 33 VAT rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż działki nr 1, 8, 7 oraz 6 zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego położone są na terenie obiektów produkcyjnych, składów i magazynów, a więc przeznaczone są pod zabudowę. Wobec powyższego dostawa dokonywana w tym zakresie nie będzie podlegała zwolnieniu od podatku.

Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca twierdzi, iż będzie zobowiązany do pobrania i wpłacenia podatku VAT w wysokości 23% na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu dokonania dostawy towaru w trybie licytacji publicznej, tj. prawa użytkowania wieczystego działek gruntu o łącznej powierzchni wraz z prawem własności hali magazynowej wysokiego składowania, budynkiem magazynowym oraz prawem własności budynku administracyjno-biurowego, położonej w... przy ul...., w obrębie..., ujawnionej w księdze wieczystej..., obejmujących działki nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) - zwanej dalej "ustawą" - organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), zgodnie z którym płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika - dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez towary - na mocy art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów nieruchomość, zarówno gruntowa w tym również prawo użytkowania wieczystego gruntu, jak i zabudowana, spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

W kontekście powyższych rozważań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Zaznacza się, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik - właściciel danej nieruchomości - jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że Komornik prowadzi postępowanie egzekucyjne przeciwko dłużnikowi. Sp.j. Egzekucja w niniejszej sprawie prowadzona jest z prawa użytkowania wieczystego działek gruntu wraz z prawem własności hali magazynowej wysokiego składowania, budynkiem magazynowym oraz prawem własności budynku adminstracyjno-biurowego, położonej w... przy ul...., w obrębie..., ujawnionej w księdze wieczystej.... Według informacji zawartych w księdze wieczystej dłużnik nabył wskazane prawo użytkowania wieczystego z prawem własności budynków w wyniku zawarcia umowy przeniesienia w całości zorganizowanego przedsiębiorstwa w wykonaniu postanowień zmiany umowy spółki jawnej z dnia 31 grudnia 2008 r. Wskazana nieruchomość składa się z 8 działek gruntu oznaczonych numerami 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 oraz 8.

W analizowanej sprawie, planowana przez Komornika sprzedaż nieruchomości należących do Dłużnika stanowić będzie odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w przepisach warunki.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy, zmienionym z dniem 1 września 2019 r. na mocy art. 1 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1520), przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, w przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub jego część jest wykorzystywana, w tym używana na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z powyższego, prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

a.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

b.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy - po spełnieniu określonych warunków - możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Podkreślić należy, że z uwagi na przywołane uregulowania, rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy, można dokonać wyłącznie w odniesieniu do zwolnienia od podatku określonego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

1.

towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

2.

przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków lub budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym ww. obiekty są posadowione. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Odnosząc powyższe uregulowania do niniejszej sprawy należy wskazać, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, jedynie w sytuacji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "budynku". W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186 z późn. zm.).

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy - Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową - art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane.

Z kolei w myśl art. 3 pkt 9 ustawy - Prawo budowlane, przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy - Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku i opodatkować łącznie z tym budynkiem, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie stawki podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.

Wskazać należy, że z dniem 1 września 2019 r. do ustawy o VAT został dodany art. 43 ust. 21, zgodnie z którym "Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione."

Wobec powyższego, dokonane w trybie egzekucji dostawy towarów, są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

W przedmiotowej sprawie przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Wnioskodawcę w drodze licytacji w postępowaniu egzekucyjnym zabudowanej działki nr 2 (plac utwardzony betonem i asfaltem), nr 3 (plac utwardzony betonem i asfaltem, budynek magazynowy), nr 4 (plac utwardzony betonem i asfaltem, budynek magazynowy) nr 5 (plac utwardzony betonem i asfaltem, budynek magazynowy, budynek dwukondygnacyjny z poddaszem użytkowym, podpiwniczony o funkcji administracyjno-biurowej) będzie korzystać ze zwolnień od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10 i pkt 10a ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do dokonania takiej oceny. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że w toku podjętych czynności dłużnik odmówił złożenia niezbędnych informacji składając skargę na czynności komornika.

W związku z powyższym w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnień nie są spełnione, ponieważ podjęte przez Wnioskodawcę udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku. Zaznaczyć jednak należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Wnioskodawcę nie była przedmiotem interpretacji.

W tej sytuacji dostawa ww. budynków/budowli znajdujących się na działce nr 2, 3, 4 i 5 będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Jak wskazano powyżej, grunt w tym również prawo użytkowania wieczystego gruntu będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części posadowione na tym gruncie. W świetle powyższego dostawa gruntu, w analizowanym przypadku prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym znajdują się ww. budynki, na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy, również będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika również, że na działce nr 2 i 3 znajduje się hala magazynowa dla regałów wysokiego składowania, która - jak wynika ze wskazanych przez Wnioskodawcę okoliczności - stanowi tymczasowy obiekt budowlany oraz nie jest trwale związana gruntem. Zatem należy uznać, iż przedmiotem dostawy będzie ruchomość. Jednocześnie należy wskazać, że brak jest informacji niezbędnych do dokonania oceny czy dla przedmiotowej ruchomości spełnione są warunki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zatem dla dostawy ruchomości w postaci hali magazynowej dla regałów wysokiego składowania również znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy. Tym samym dostawa ww. ruchomości będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Odnosząc się z kolei do opodatkowania sprzedaży działek niezabudowanych nr 1, 8, 7, 6 stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przy czym przez tereny budowlane - w myśl art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W świetle powyższego przepisu opodatkowane podatkiem VAT są tylko takie dostawy stanowiące nieruchomości gruntowe niezabudowane, których przedmiotem są tereny przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będące na przykład gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione od podatku od towarów i usług. Przy czym, przepis art. 2 pkt 33 ustawy jednoznacznie stanowi, że przeznaczenie terenu należy ustalić na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego tj. wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. W konsekwencji, opodatkowane podatkiem od towarów i usług są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane - są zwolnione od podatku.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz - w przypadku braku takiego planu - wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów grunt budowlany to taki grunt, który objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, w którym określono dla niego funkcję "pod zabudowę".

Zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej reguluje ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r. poz. 293).

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - w myśl zapisów ust. 2 powołanego przepisu - określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Więc co do zasady o charakterze danego gruntu rozstrzyga odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego istotna jest decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen - "teren budowlany" oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Zatem także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy o podatku od towarów i usług artykuł 2 pkt 33, odpowiada więc także treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Rozpatrując pojęcie "grunty przeznaczone pod zabudowę" należy w niektórych przypadkach odwołać się również do definicji zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186 z późn. zm.). W art. 3 pkt 1, 2, 3, 3a i 4 ustawy - Prawo budowlane wskazano co należy rozumieć przez: obiekt budowlany budynek, budowlę, obiekt liniowy, obiekt małej architektury.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że działka 1 w księdze wieczystej oznaczona została jako inne tereny zabudowane. Działka według Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego położona jest na terenie 2P obiektów produkcyjnych, składów i magazynów, terenie 2-Z zieleni urządzonej i zbiorników retencyjnych oraz terenie 2-KDG drogi publiczne klasy głównej. Działka 8 w księdze wieczystej oznaczona została jako BI - inne tereny zabudowy. Działka według Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego położona jest na terenie 2P obiektów produkcyjnych, składów i magazynów oraz na terenie 2-KDG drogi publiczne klasy głównej. Działka 7 w księdze wieczystej oznaczona została jako BI - inne tereny zabudowy. Działka według Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego położona jest na terenie 2P obiektów produkcyjnych, składów i magazynów oraz na terenie 2-KDG drogi publiczne klasy głównej. Działka 6 w księdze wieczystej oznaczona została jako BI- inne tereny zabudowane. Działka według Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego położona jest na terenie 2P obiektów produkcyjnych, składów i magazynów.

Wobec powyższego, przedmiotowe działki stanowią teren budowlany, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy. W rezultacie, zbycie działek oznaczonych nr 1, 8, 7 i 6 nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Dla dostawy nieruchomości, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak wskazano wyżej, według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W konsekwencji, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

1.

towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

2.

przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W tym miejscu należy zauważyć, że - jak wskazał Wnioskodawca - w toku podjętych czynności nie ustalono czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. Nadto dłużnik nie udzielił odpowiedzi na pytanie komornika "Czy dłużnik pod adresem nieruchomości stanowiącej przedmiot egzekucji w niniejszym postępowaniu egzekucyjnym prowadzi działalność gospodarczą oraz czy nieruchomość jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej (np. siedziba działalności, biura, magazyny, itp.) - jeżeli tak, wnoszę o wskazanie, jaki charakter ma prowadzona działalność gospodarcza (sposób jej prowadzenia, itp.)", składając skargę na czynności komornika.

W analizowanym przypadku opis zdarzenia przyszłego nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Wnioskodawcę w drodze licytacji w postępowaniu egzekucyjnym niezabudowanych działek oznaczonych nr 1, 8, 7 i 6 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do dokonania takiej oceny. W związku z powyższym w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnień nie są spełnione, ponieważ podjęte przez Wnioskodawcę udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy ww. towarów zwolnienia od podatku.

Z uwagi na powyższe, dostawa niezabudowanych działek oznaczonych nr 1, 8, 7 i 6 będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 23%.

W konsekwencji powyższego, w odpowiedzi na zadane pytanie należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do pobrania i wpłacenia podatku VAT, we właściwym terminie, na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu dokonania sprzedaży w drodze licytacji publicznej nieruchomości oznaczonej nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy, pomimo odmiennej argumentacji w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działek niezabudowanych oznaczonych nr 1, 8, 7 i 6, należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 i 567) dodany przez art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568)).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl