0113-KDIPT1-1.4012.14.2018.1.MH - Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.14.2018.1.MH Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2018 r. (data wpływu 9 stycznia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 lutego 2018 r. (data wpływu 15 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Wniosek uzupełniono w dniu 15 lutego 2018 r. o wskazanie sposobu doręczenia interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz jest partnerem projektu, którego liderem jest Powiat..., który złożył wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie projektu "...", Działanie 2.1 polegającym na cyfryzacji zasobów geodezyjnych i kartograficznych poszczególnych powiatów województwa... oraz hardwer'owo-softwer'ową rozbudowę istniejących systemów dla potrzeb e-usług.

W tym zakresie przewiduje się:

* wykonanie cyfrowej ortofotomapy dla obszaru powiatów uczestniczących w projekcie;

* wykonanie modernizacji ewidencji gruntów i budynków wytypowanych obrębów ewidencyjnych, polegającej na zastąpieniu danych, prowadzonych w formie analogowej do postaci numerycznej (część kartograficzna operatu ewidencyjnego) oraz na doprowadzeniu zawartych w tej ewidencji danych, do zgodności z obowiązującymi przepisami i obowiązującym modelem pojęciowym (część opisowa operatu ewidencyjnego);

* utworzenie baz danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu dla wytypowanych obrębów ewidencyjnych;

* utworzenie baz danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500-1:5000;

* skanowanie dokumentów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;

* zakup sprzętu i oprogramowania oraz rozbudowę istniejących systemów do realizacji e-usług;

* wdrożenie e-usług zaplanowanych do realizacji w ramach projektu na lata 2014-2020.

Wartość projektu wyniesie 187.500.000 złotych, z czego na Powiat przypada 14.344.833 złotych. Liderem projektu jest Powiat.... Realizacja zadania przewidziana jest na lata 2016-2019.

Faktury za realizację tego projektu wystawiane będą na Powiat i oraz pozostałych partnerów projektu. Partnerstwo ma charakter publiczno-prawny. Zgodnie z porozumieniem o partnerstwie, Partnerzy przekazują środki dla Lidera projektu na pokrycie kosztów wspólnych (tj. kosztów działalności biura, wynagrodzeń pracowników biura, obsługi prawnej, ekspertyz), w wysokości wyliczonej przez Lidera. Niewykorzystana część dotacji jest zwracana na wyodrębnione rachunki każdego z Partnerów po zakończeniu roku kalendarzowego. Partnerzy nie otrzymują od Lidera żadnych usług i towarów w zamian za przekazane środki.

Powiat realizuje przedmiotowe zadanie, mieszczące się w katalogu zadań własnych powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 5 czerwca 1999 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814). Nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Po zakończeniu projektu, Powiat oraz inni partnerzy projektu staną się właścicielem efektów projektu. Oczekiwanym efektem końcowym będzie powstanie e-usług.

Powiat po zakończeniu projektu w wyniku powstałych e-usług, będzie udostępniał materiały z Powiatowego Ośrodku Geodezyjnego i Kartograficznego, jednakże za ww. materiały będą naliczane jedynie opłaty publicznoprawne (naliczane zgodnie z ustawą z dnia 17 maja 1989 r. Dz. U. z 2016 r. poz. 1629 Prawo geodezyjne i kartograficzne), niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Za udostępniane materiały będą wystawiane wyłącznie dokumenty obliczenia opłaty.

Prawa i obowiązki Partnerów:

1. Na etapie przygotowania projektu do realizacji, Partnerzy zobowiązują się do:

1.

upoważnienia Lidera projektu do reprezentowania Partnerów wobec osób trzecich w działaniach związanych z realizacją projektu, w tym do zawarcia w ich imieniu i na ich rzecz umowy o dofinansowanie projektu z Instytucją Pośredniczącą; zakres upoważnienia został określony w pełnomocnictwach dla Lidera projektu do reprezentowania Partnerów stanowiących załącznik nr 1 do niniejszego porozumienia;

2.

przygotowania dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu;

3.

ponoszenia wydatków związanych z przygotowaniem projektu w sposób umożliwiający zakwalifikowanie ich jako wydatki kwalifikowalne w ramach RPO W.... po podpisaniu umowy o dofinansowanie;

4.

udostępnienia Liderowi oraz podmiotom działającym w imieniu lub na rzecz IZ RPO W.... wszelkich informacji i dokumentów związanych ze stanem przygotowania zadania;

5.

udostępnienia Liderowi oraz podmiotom działającym w imieniu lub na rzecz IZ RPO W.... wszelkich informacji i dokumentów związanych ze stanem przygotowania zadania, udostępnienia Liderowi oraz podmiotom działającym w imieniu lub na rzecz Lidera wszelkich informacji i dokumentów wymaganych do opracowania studium wykonalności projektu.

2. Na etapie realizacji projektu, Partnerzy zobowiązują się do:

1.

realizacji projektu zgodnie z umową o dofinansowanie projektu wraz z załącznikami;

2.

zabezpieczenia odpowiednich środków w budżecie na czas realizacji projektu w wysokości umożliwiającej realizację zadań określonych w § 3 ust. 5;

3.

udostępniania Liderowi oraz podmiotom działającym w imieniu lub na rzecz IZ RPO W.... wszelkich informacji i dokumentów związanych z realizacją zadania,

4.

monitorowania przebiegu realizacji projektu i niezwłocznego informowania Lidera o zmianach i zaistniałych nieprawidłowościach;

5.

przekazywania wszelkich informacji dla Lidera w celu wypełniania obowiązków sprawozdawczych wynikających z umowy o dofinansowanie i jej załączników;

6.

utworzenia wyodrębnionego rachunku bankowego dotyczącego realizacji projektu;

7.

prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji projektu;

8.

posiadania procedur ustalających zasady ewidencji księgowej operacji gospodarczych dotyczących realizacji projektu;

9.

umożliwienia kontroli na miejscu w zakresie prawidłowości realizacji projektu dokonywanej przez Lidera, IZ RPO W.... oraz inne podmioty uprawnione do jej przeprowadzania na podstawie odrębnych przepisów;

10.

przechowywania dokumentacji związanej z realizacją projektu do dnia w terminie wyznaczonym w umowie o dofinansowanie projektu i zgodnie z przepisami krajowymi dotyczącymi archiwizacji dokumentacji;

11.

składania dokumentów do wniosku o płatność Liderowi w terminach przyjętych w harmonogramie określonym po podpisaniu umowy o dofinansowanie;

12.

monitorowania wykonania wskaźników realizacji celów projektu-wskaźników produktów, przy czym Partnerzy informują Lidera o wykonaniu wskaźników w zakresie zadań przekazanych im do realizacji ostatniego dnia każdego etapu wynikającego z harmonogramu rzeczowo-finansowego (w przypadku niewykonania wskaźników lub ryzyka ich niewykonania Partnerzy informują Lidera pisemnie wraz z wyjaśnieniem);

13.

informowania społeczeństwa o finansowaniu realizacji projektu przez Unię Europejską oraz zamieszczania we wszystkich dokumentach informacji o udziale Unii Europejskiej we współfinansowaniu projektu, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

3. Na etapie po realizacyjnym obejmującym okres trwałości projektu, Partner zobowiązuje się do:

1.

sporządzania raportów zgodnie z wymogami określonymi przez IZ RPO W....;

2.

monitorowania wykonania wskaźników rezultatów w okresie trwałości projektu i przekazywanie coroczne na wezwanie IZ RPO W.... poziomu ich osiągnięcia, w przypadku niewykonania wskaźników, Partnerzy informują Lidera pisemnie wraz z wyjaśnieniem;

3.

przekazania wykonanego zakresu prac do użytkowania;

4.

przekazania informacji o ewentualnych nieprawidłowościach w wykonaniu prac geodezyjnych;

5.

zwrotu dofinansowania, zgodnie z poleceniem zwrotu i w terminie wyznaczonym przez Lidera, w przypadku gdy w okresie 5 lat od dnia zakończenia finansowego realizacji, projekt ulegnie zasadniczej modyfikacji, w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1303/2013.

4. Za zabezpieczenie trwałości projektu przez okres 5 lat od daty jego zakończenia odpowiadają Lider i Partnerzy projektu w zakresie odpowiadającym poszczególnym zadaniom.

5. Na każdym etapie przygotowania i realizacji projektu, Partnerzy mają prawo wglądu do dokumentacji projektu oraz wnoszenia uwag do prowadzonych postępowań.

Prawa i obowiązki Lidera:

1. Na etapie przygotowania projektu do realizacji Lider zobowiązuje się do:

1.

opracowania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu;

2.

ponoszenia wydatków związanych z przygotowaniem projektu w sposób umożliwiający zakwalifikowanie ich jako wydatki kwalifikowalne, w ramach RPO W.... po podpisaniu umowy o dofinansowanie;

3.

monitoringu prac nad przygotowaniem przez Partnerów dokumentacji wymaganej do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu;

4.

wyłonienia wykonawcy studium wykonalności projektu;

5.

utworzenia biura projektu.

2. Na etapie realizacji Projektu, Lider zobowiązuje się do:

1.

zabezpieczenia odpowiednich środków w budżecie na czas realizacji projektu w wysokości umożliwiającej realizację zadań określonych w § 3 ust. 5;

2.

przygotowania i złożenia wniosku o dofinansowanie projektu z niezbędnymi załącznikami;

3.

podpisania umowy o dofinansowanie projektu;

4.

realizacji projektu zgodnie z umową o dofinansowanie projektu wraz z załącznikami;

5.

opracowania wzorów dokumentów na potrzeby realizacji projektu;

6.

monitorowania przebiegu realizacji projektu (sprawozdania, harmonogramy, wizyty monitorujące);

7.

składania wniosków o płatność wraz z kompletem wymaganych dokumentów, zgodnie ze szczegółowym harmonogramem, który zostanie określony po podpisaniu umowy o dofinansowanie projektu;

8.

monitorowanie wykonania wskaźników projektu;

9.

utworzenia wyodrębnionego rachunku bankowego dotyczącego realizacji projektu;

10.

promocji projektu;

11.

umożliwienia kontroli na miejscu w zakresie prawidłowości realizacji projektu dokonywanej przez IZ RPO W..... oraz inne podmioty uprawnione do jej przeprowadzania na podstawie odrębnych przepisów;

12.

przechowywania dokumentacji związanej z realizacją projektu w terminie wyznaczonym w umowie o dofinansowanie projektu i zgodnie z przepisami krajowymi dotyczącymi archiwizacji dokumentacji;

13.

rozliczenia końcowego projektu;

14.

przedstawiania Partnerom wszelkich informacji i wyjaśnień, związanych z realizacją projektu w uzgodnionym terminie;

15.

informowania społeczeństwa o finansowaniu realizacji projektu przez Unię Europejską oraz zamieszczania we wszystkich dokumentach informacji o udziale Unii Europejskiej we współfinansowaniu projektu, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

3. Na etapie porealizacyjnym, obejmującym okres trwałości projektu, Lider zobowiązuje się do:

1.

sporządzania raportów zgodnie z wymogami określonymi przez IZ RPO W....;

2.

przeprowadzenia odbioru prac po upływie okresu rękojmi i gwarancji.

4. Do obowiązków Lidera, należą niezależnie od obowiązków wymienionych w ustępach poprzedzających odpowiednie obowiązki Partnera, przypadające do realizacji niniejszym projekcie.

Partnerstwo ma charakter publiczno-prawny. Porozumienie o partnerstwie zostało zawarte pomiędzy Powiatem... a Powiatem...., Powiatem..., Powiatem..., Powiatem..., Powiatem..., Powiatem..., Powiatem...., Powiatem..., Powiatem..., Powiatem..., Powiatem..., Powiatem..., Powiatem..., Powiatem..., Powiatem..., Powiatem..., Powiatem..., Powiatem..., Powiatem....

Wnioskodawca pełni rolę Partnera w przedmiotowym projekcie. Wszyscy Partnerzy (20 powiatów), staną się właścicielem efektów projektu po jego zakończeniu. Oczekiwanym efektem końcowym będzie powstanie e-usług. Środki trwałe zakupione w projekcie to sprzęt komputerowy, służący wyposażeniu biura, jak również sprzęt dla partnerów (serwery - w tym szafa rack - macierz dyskowa, Switch, FIREWALL UPS), zakupiony w celu prawidłowego działania powstałych e-usług, zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami poszczególnych Partnerów, a zatem podczas realizacji projektu i po jego zakończeniu mienie nie będzie przekazywane innym podmiotom.

Partnerzy przekazują środki w formie dotacji, zgodnie z porozumieniem o partnerstwie, w wysokości wyliczonej przez Lidera, a nie wykorzystana część dotacji jest zwracana na rachunki Partnerów po zakończeniu roku kalendarzowego.

Planowany przepływ finansowy będzie wyglądał następująco: środki stanowiące zaliczkę lub refundację poniesionych wydatków kwalifikowanych realizowanego zadania, będą przekazywane przez Instytucję Zarządzającą RPO W... na wyodrębnione rachunki bankowe Lidera i Partnerów, zgodnie z zapisami w umowie:

1. "Na wyodrębnionym rachunku bankowym Lidera znajdować się będą:

1.

środki finansowe przekazywane przez IZ RPO W.... w formie zaliczki lub refundacji poniesionych przez Lidera wydatków kwalifikowanych na realizację projektu;

2.

środki finansowe Partnerów i Lidera z tytułu udziału w kosztach wspólnych Projektu, o których mowa w § 3 ust. 4;

3.

wkład własny z tytułu zadań realizowanych przez Lidera.

2. Na wyodrębnionym rachunku bankowym Partnera znajdować się będą:

1.

środki finansowe przekazywane przez IZ RPO W.... w formie zaliczki lub refundacji poniesionych przez Partnera wydatków kwalifikowanych na realizację projektu;

2.

środki stanowiące wkład własny w danym roku budżetowym.

3. Środki finansowe przekazywane przez IZ RPO W..... na rzecz Lidera i Partnerów projektu będą przekazywane w formie zaliczki lub refundacji wydatków kwalifikowanych poniesionych na realizację zadań projektu, po zaakceptowaniu złożonego przez Lidera wniosku o płatność, którego wzór określa załącznik nr 1 do wytycznych programowych RPO W..... na lata 2014-2020".

Partnerzy przekazują Liderowi środki na pokrycie kosztów wspólnych, tj. kosztów działalności biura, wynagrodzeń pracowników biura, obsługi prawnej, ekspertyz i stworzenia studium wykonalności. Koszty powyższe zostaną przedstawione do refundacji, a po ich rozliczeniu zwrócone przez Lidera na rachunki Partnerów w części 85%.

Planowany sposób rozliczenia to wnioski o płatność częściową, w formie refundacji poniesionych wydatków, jak również planowane są zaliczki ze względu na wysokie koszty zakupywanych usług, wnioski o refundację będą składane nie rzadziej niż co kwartał, co jest zgodne z wytycznymi, natomiast w przypadku zaliczki rozliczenie będzie następowało w przeciągu miesiąca od jej udzielenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy istnieje prawna możliwość odliczenia podatku VAT, od wydatków poniesionych w ramach realizacji zadania polegającego na modernizacji i cyfryzacji zasobów geodezyjnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur otrzymanych przez Powiat, dokumentujących realizację zadania pn. "...", w całości, ani też w jakiejkolwiek części.

Zadania w zakresie geodezji, kartografii i katastru należą do zadań powiatu, co wynika z art. 4 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1996 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1868) oraz art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne kartograficzne, natomiast rodzaje materiałów i baz danych oraz wymagania dla systemu informatycznego do obsługi zadań z zakresu geodezji i kartografii wynikają z Rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 5 września 2013 r. w sprawie organizacji i trybu prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (Dz. U. z 2013 r. poz. 1183).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu w ramach zadań własnych powiatu, z zakresu geodezji, kartografii i katastru, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Udostępniane dane będą podlegały opłacie administracyjnej tylko i wyłącznie na podstawie art. 40a i 40b ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868, z późn. zm.), powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. geodezji, kartografii i katastru (art. 4 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy o samorządzie powiatowym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powiat realizuje przedmiotowe zadanie, mieszczące się w katalogu zadań własnych powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 5 czerwca 1999 r. o samorządzie powiatowym. Po zakończeniu projektu, Powiat oraz inni partnerzy projektu staną się właścicielem efektów projektu. Oczekiwanym efektem końcowym będzie powstanie e-usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu, ponieważ nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zauważyć należy, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl