0112-KDWL.4011.20.2024.2.TW - Odliczanie wydatków na dawną ulgę budowlaną

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 5 czerwca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDWL.4011.20.2024.2.TW Odliczanie wydatków na dawną ulgę budowlaną

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy odliczenia od podatku wydatków budowlanych poniesionych w 2004 r.

Z uwagi na wątpliwości co do pełnego opisu sprawy, pismem z 10 maja 2024 r. wezwałem Pana do uzupełnienia wniosku o załącznik ORD-IN/A, bądź wyjaśnienie co według Pana stanowi wskazany załącznik. Wezwanie odebrał Pan 14 maja 2024 r., do dziś odpowiedź nie wpłynęła. Zgodnie zatem ze wskazaniem zawartym w wezwaniu uznałem, że we wniosku zawarł Pan pełen opis sprawy, pytanie i własne stanowisko, zaś wskazanie, że do wniosku dołączono załącznik ORD-IN/A jest oczywistą omyłką.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

1. W latach 2003-2005 korzystał Pan z ulgi remontowo-budowlanej, zawarte w PIT-37 / PIT D.

2. Prace remontowo-budowlane dotyczyły lokali mieszkalnych: (...) oraz lokalu na (...), który zakupił Pan w stanie surowym od (...) (inwestycja) - rok 2004.

3. W związku z odliczeniami j.w. Urząd Skarbowy wezwał Pana w dniu 26.4.2005, aby przedstawił Pan dokumenty dotyczące dochodów oraz faktur dot. ulg podatkowych w PIT-37 / PIT D.

4. Kontrolę przeprowadziła komisarz skarbowy (...) - potwierdzając zgodność dot. przychodów ( odliczeń) podatku.

Jednak protokół nie został podpisany z uwagi na fakt, że wśród faktur wystąpiła nieprawidłowość - zamiast faktury za zakup fliz był dołączony dowód wpłaty w kasie (...).

5. W dniu następnym uzyskał Pan stosowną fakturę zamiast dow. wpłaty.

6. W dniu 28.4.2005 ponownie udał się Pan do US (...) - jednak z uwagi na nieobecność Pani komisarz (...) - czynności sprawdzające - kontrolę podjęła komisarz (...).

7. Po analizie dostarczonych dokumentów (PIT, faktur) - oceniła, że "nie należy się Panu ulga budowlana za lokal w (...) - ponieważ Pan tam nie mieszka" - anulowała i przekreśliła protokół (odwrotna strona PIT-37), odliczył Pan jedynie wydatki na fundusz remontowy w lokalu (...).

8. Zaniechał Pan prób odwołania się od decyzji pani komisarz z uwagi na smutne doświadczenia, których doznał Pan w latach 1991/1992 w sporze między US i sądem NSA - dotyczącym podatku od zakupionego w (...) (kontrakt) samochodu marki (...).

9. Posiada Pan PIT-37, PIT-37 - korekta wraz z PIT-D, faktury na mat. i usługi za rok 2004, obliczenia dochodów / podatków - przez doradcę podatkowego.

Pytanie

W związku z:

1.

obowiązującą ulgą budowlaną na lata 2023-2024 (pkt 3, pkt 5)

2.

z niewykorzystaniem odliczeń poniesionych kosztów remontowych w latach 2003-2005

3.

posiadaniem tytułu własności do lokalu mieszkalnego (...)

czy przysługuje Panu odliczenie wydatków za rok 2004 w PIT-37/ PIT-D za rok 2023?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana przekonaniu, przysługuje Panu prawo korzystania z ulgi remontowej - zgodnie z treścią umieszczoną na portalu podatnik.info z dnia 24.01.19. z aktualizacją z dn. 20.03.24.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r.

Podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Stosownie do treści art. 27a ust. 15 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r.

Kwota odliczeń od podatku, obliczona zgodnie z ust. 3 pkt 2 oraz ust. 4, przekraczająca kwotę podatku obliczonego zgodnie z art. 27, podlega odliczeniu od podatku obliczonego za lata następne, aż do całkowitego jej odliczenia.

Przepis ten (tj. art. 27a), na mocy art. 1 pkt 22 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.), zostały uchylony z dniem 1 stycznia 2004 r.

Jednakże stosownie do art. 12 ww. ustawy:

1. Podatnicy, którzy w 2003 r. wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., odliczali od podatku, a odliczenie to nie znalazło pokrycia w podatku za 2003 r., zachowują prawo do ich odliczania od podatku w latach następnych, aż do całkowitego ich odliczenia. Przepisy art. 27a ust. 14 i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. stosuje się odpowiednio.

2. Wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.

Powyższe oznacza, że podstawę prawną dokonywania odliczeń od podatku wydatków na cele remontowo-modernizacyjne, ponoszonych w latach 2003-2005, stanowi ww. art. 12 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw. Wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają zatem odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.

Jednak należy podkreślić, że przeniesieniu na lata następne podlega jedynie prawo do odliczenia wydatków, które nie znalazły pokrycia w podatku w roku poniesienia wydatku. Zgodnie z powołanymi przepisami podatek zmniejsza się bowiem o wydatki, które podatnik poniósł w roku podatkowym i dopiero gdy wydatki te nie znajdują pokrycia w podatku mogą być przenoszone na lata następne. Gdyby zatem podatnik w roku podatkowym poniósł wydatek (a więc nabył prawo do jego odliczenia) i miał podatek, od którego mógł dokonać stosownego odliczenia, to prawa do odliczenia nie mógł przenieść na lata następne.

Warunkiem podstawowym jest jednak wykazanie tych wydatków w rocznym zeznaniu podatkowym, składanym za rok, w którym wydatek ten został poniesiony, uznanym przez stosowny organ podatkowy za prawidłowe.

Z przedstawionych przez Pana informacji wynika, że w efekcie czynności sprawdzających, dokonanych przez pracowników Urzędu Skarbowego (...), w zeznaniu PIT-37 za 2004 rok odliczył Pan jedynie wydatki na fundusz remontowy w lokalu na (...). Nie odliczył więc Pan (nie wykazał w zeznaniu podatkowym) wydatków poniesionych w związku z pracami remontowo-budowlanymi przeprowadzonymi w lokalu na (...).

W związku z tym, w opisanej przez Pana sytuacji, nie przysługuje Panu w zeznaniu za 2023 rok odliczenie wydatków poniesionych w 2004 r., niewykazanych w zeznaniu składanym za 2004 rok.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja rozstrzyga jedynie w zakresie objętym Pańskim zapytaniem. Nie rozstrzyga kwestii możliwości dokonania odliczenia w zeznaniu składanym za 2004 rok.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl