0112-KDSL2-2.440.79.2023.5.IM - WIS Usługa – pośredniczenie w procesie zamawiania taksówek - PKWiU 2015 - 52 - stawka 23% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lipca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDSL2-2.440.79.2023.5.IM WIS Usługa – pośredniczenie w procesie zamawiania taksówek - PKWiU 2015 - 52 - stawka 23% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 2 lit. a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową, i art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 6 marca 2023 r. (data wpływu 7 marca 2023 r.), uzupełnionego pismami: z dnia 2 maja 2023 r. (data wpływu 2 maja 2023 r.) oraz z dnia 1 czerwca 2023 r. (data wpływu 3 czerwca 2023 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: usługa - pośredniczenie w procesie zamawiania taksówek

Opis usługi: Usługa świadczona przez Wnioskodawcę (posiadającego (...)) polega na pośredniczeniu w procesie zamawiania taksówek i jest wykonywana na rzecz kierowcy taksówki. Zasadniczym celem świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz kierowcy usługi jest umożliwienie mu wykonywania usług przewozu pasażerów. Pośrednictwo to obejmuje kontakt pomiędzy zamawiającym taksówkę, a kierowcą taksówki posiadającym (...), przy użyciu (...). Wnioskodawca - w ramach wynagrodzenia za usługę świadczoną na rzecz kierowcy taksówki - pobiera prowizje od zlecenia, którą kierowca płaci za dostarczenie zlecenia. Natomiast klient (pasażer) - za przejazd taksówką - rozlicza się bezpośrednio z kierowcą taksówki. Odpowiedzialność za przewóz klienta (w sytuacji wypadku, kolizji auta etc.), ponosi kierowca taksówki.

Rozstrzygnięcie: PKWiU 2015 - 52

Stawka podatku od towarów i usług: 23%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 1 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek w zakresie sklasyfikowania ww. usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług. Wniosek uzupełniono pismami: z dnia 2 maja 2023 r. (data wpływu 2 maja 2023 r.) oraz z dnia 1 czerwca 2023 r. (data wpływu 3 czerwca 2023 r.) o doprecyzowanie opisu usługi.

W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis usługi

Działalność Wnioskodawcy polega na świadczeniu usług pośredniczenia w procesie zamawiania taksówek. Pośrednictwo to obejmuje kontakt pomiędzy zamawiającym taksówkę, a kierowcą taksówki posiadającym (...). Wnioskodawca posiada (...). Zasadniczym celem usług świadczonych przez Wnioskodawcę dla kierowców jest umożliwienie im wykonywania usług przewozu pasażerów poprzez przekazanie kierowcy danych pasażera, który zamówił przejazd taksówką, takich jak (...). Wnioskodawca nie zajmuje się bezpośrednio przewozem klientów, ani nie udostępnia w tym celu pojazdów, ani kierowców. Działalność Wnioskodawcy opiera się tylko i wyłącznie na pośredniczeniu w procesie zamawiania taksówek. Klienci mają możliwość zamówienia taksówki na dwa sposoby: (...).

W piśmie z dnia 2 maja 2023 r. (data wpływu 2 maja 2023 r.) Wnioskodawca wyjaśnił, że nie zawiera z poszczególnymi kierowcami ani też z klientami umów przyjmujących postać papierową. Umowa zawierana jest poprzez zarejestrowanie się kierowcy taksówki w (...). Wnioskodawca z uwagi na opisaną specyfikę działalności nie posiada innych dokumentów.

Natomiast w piśmie z dnia 1 czerwca 2023 r. (data wpływu 3 czerwca 2023 r.) Wnioskodawca odpowiedział na pytania tutejszego organu w następujący sposób: 1) w jaki sposób kierowcy taksówek (usługobiorcy) dowiadują się o działalności Wnioskodawcy?

Z uwagi na fakt, iż (...), kierowcy sami zgłaszają się do współpracy.

2) w jaki sposób kierowcy taksówek zaczynają współpracę z Wnioskodawcą?

Kierowcy, którzy są zainteresowani współpracą (...).

3) jakie czynności wykonuje Wnioskodawca w ramach świadczonej na rzecz kierowcy taksówki usługi (przy użyciu jakich zasobów)? Należy szczegółowo opisać;

Wnioskodawca pozyskuje klientów, jest odpowiedzialny za przyjmowanie zleceń od klientów i rozdysponowanie zleceń pomiędzy kierowców.

4) czy poszczególne wykonywane przez Wnioskodawcę czynności prowadzą do realizacji określonego celu? Jeśli tak, to należy wskazać i opisać ten cel;

Celem prowadzonych przez Wnioskodawcę czynności jest pozyskanie jak największej liczby klientów.

5) w jaki sposób skalkulowane jest wynagrodzenie Wnioskodawcy za świadczoną na rzecz kierowcy taksówki usługę? Z jakich elementów się składa?

Wnioskodawca pobiera prowizje od zlecenia, (...).

6) w jaki sposób działa (...)?

(...) pozwala na przyjmowanie zleceń od klientów, wysyłanie zleceń kierowcom, (...).

7) czy (...) należy do Wnioskodawcy? Jeżeli nie, na jakich zasadach Wnioskodawca korzysta z (...)?

(...) należy do podmiotu zewnętrznego, (...).

8) na jakich warunkach Wnioskodawca udostępnia (...) kierowcy taksówki? Należy przesłać dokumenty regulujące te warunki, a w przypadku braku takich dokumentów - szczegółowo je opisać;

(...) pozwala na jej udostępnianie kierowcom, Wnioskodawca opłaca (...).

9) czy " (...)" wskazana w uzupełnieniu sprawy, poprzez którą Wnioskodawca zbiera zlecenie od klienta, to (...)? Jeżeli nie, należy wskazać jaka to (...) i w jaki sposób działa;

(...) jest to (...) udostępniana przez (...).

10) z kim, Wnioskodawcą czy kierowcą taksówki, rozlicza się klient za przejazd taksówką?

Kierowca taksówki rozlicza się bezpośrednio z pasażerem.

11) kto ponosi odpowiedzialność za przewóz klienta (w sytuacji wypadku, kolizji auta etc.) - Wnioskodawca czy kierowca taksówki?

Odpowiedzialność ponosi kierowca taksówki.

12) w jaki sposób Wnioskodawca dokumentuje wykonaną na rzecz kierowcy taksówki usługę? Należy przesłać taki przykładowy dokument (np. przykładową fakturę).

Wnioskodawca (...) przesyła do kierowcy fakturę VAT.

Wraz z uzupełnieniem Wnioskodawca przesłał (...).

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej, w postanowieniu z dnia 28 czerwca 2023 r. znak 0112-KDSL2-2.440.79.2023.4.IM tutejszy organ wyznaczył Stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało skutecznie doręczone w dniu 28 czerwca 2023 r. Do dnia wydania niniejszej decyzji z prawa tego Strona nie skorzystała.

UZASADNIENIE klasyfikacji usługi

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczonych usług należy stosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.).

Podstawowe cele, konstrukcję i sposób posługiwania się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretację wskazują zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zawarte w ww. rozporządzeniu.

Zasady metodyczne stanowią integralną część klasyfikacji. Zawarte w nich postanowienia obowiązują przy jej interpretacji i stosowaniu (pkt 1.3).

Zgodnie z pkt 1.2 zasad metodycznych, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) składa się z:

- niniejszych zasad metodycznych,

- uwag do poszczególnych sekcji,

- schematu klasyfikacji.

Natomiast schemat klasyfikacji - jak wskazano w pkt 1.4 zasad metodycznych - stanowi wykaz grupowań i obejmuje:

- symbole grupowań,

- nazwy grupowań.

Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

W pkt 7.6 zasad metodycznych zawarto ogólne reguły klasyfikowania usług. I tak, na podstawie pkt 7.6.2, gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:

- grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,

- usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,

- usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że działalność Wnioskodawcy polega na świadczeniu usług pośredniczenia w procesie zamawiania taksówek. Pośrednictwo to obejmuje kontakt pomiędzy zamawiającym taksówkę, a kierowcą taksówki posiadającym (...). Zasadniczym celem usług świadczonych przez Wnioskodawcę dla kierowców jest umożliwienie im wykonywania usług przewozu pasażerów poprzez przekazanie kierowcy danych pasażera, który zamówił przejazd taksówką, takich jak (...). Klienci mają możliwość zamówienia taksówki na dwa sposoby: (...).

Wnioskodawca nie zawiera z poszczególnymi kierowcami ani też z klientami umów przyjmujących postać papierową. Umowa zawierana jest poprzez zarejestrowanie się kierowcy taksówki w (...).

Wnioskodawca klasyfikuje powyższą usługę zgodnie z PKWiU 49.32.11.0, w związku z powyższym tutejszy organ wskazuje, że zgodnie z tytułem, Sekcja H Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obejmuje "TRANSPORT I GOSPODARKA MAGAZYNOWA".

Z wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) wynika, że sekcja H obejmuje m.in. usługi taksówek osobowych.

W sekcji H zawarty jest m.in. dział 49 "TRANSPORT LĄDOWY I RUROCIĄGOWY", który zawiera m.in. klasę 49.32 "USŁUGI TAKSÓWEK" oraz pozycję 49.32.11.0 "Usługi taksówek, z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą".

Grupowanie to obejmuje:

- przewozy wahadłowe do i z portu lotniczego, pozarozkładowe,

- rezerwację usług w tym zakresie,

- usługi taksówek osobowych, polegające na przewozie indywidualnych pasażerów do ustalonych przez nich miejsc.

Grupowanie to nie obejmuje:

- transportu pasażerskiego pojazdami napędzanymi siłą mięśni ludzkich lub ciągnionymi przez zwierzęta, sklasyfikowanego w 49.39.35.0,

- usług taksówek wodnych i powietrznych, sklasyfikowanych w 50.30.19.0 i 51.10.12.0,

- usług pogotowia ratunkowego, sklasyfikowanych w 86.90.14.0.

W przedmiotowej sprawie podkreślić należy, że jak wskazano w opisie sprawy, Wnioskodawca nie zajmuje się bezpośrednio przewozem klientów, ani nie udostępnia (...). Działalność Wnioskodawcy opiera się tylko i wyłącznie na pośredniczeniu w procesie zamawiania taksówek. Wnioskodawca posiada (...). To kierowca taksówki posiada (...). Wnioskodawca - w ramach wynagrodzenia za usługę świadczoną na rzecz kierowcy taksówki - pobiera prowizje od zlecenia, (...). Natomiast klient (pasażer) - za przejazd taksówką - rozlicza się bezpośrednio z kierowcą taksówki.

W sprawie będącej przedmiotem analizy podkreślenia wymaga fakt, że odpowiedzialność za przewóz klienta (w sytuacji wypadku, kolizji auta etc.) ponosi kierowca taksówki.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie świadczy usługi taksówek osobowych - zamówienie taksówki jest wykonywane w stosunku do klienta (pasażera) w imieniu kierowcy taksówki i na jego rzecz, a Wnioskodawca z tytułu świadczonej usługi nie otrzymuje wynagrodzenia oraz nie ponosi odpowiedzialności cywilnej.

W tym miejscu należy powołać Sekcję H Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, która zgodnie z tytułem obejmuje "TRANSPORT I GOSPODARKA MAGAZYNOWA".

Z wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) wynika, że sekcja H obejmuje m.in.:

- lądowy transport pasażerski i towarów, wykonywany na podstawie rozkładów jazdy lub poza nimi, z wykorzystaniem różnych środków lokomocji (kursujących w obrębie miast i pomiędzy miastami), takich jak: kolej, metro oraz różne jednostki transportu drogowego (samochody, autobusy, autokary, tramwaje),

- usługi taksówek osobowych,

- usługi wspomagające transport.

W sekcji H zawarty jest m.in. dział 52 "MAGAZYNOWANIE I USŁUGI WSPOMAGAJĄCE TRANSPORT", który obejmuje magazynowanie i usługi wspomagające transport, takie jak: usługi dotyczące infrastruktury transportowej (np. usługi portów lotniczych, portów morskich, tuneli, mostów itp.), usługi agencji transportowych i przeładunek towarów.

Dział 52 zawiera m.in. pozycję 52.21.29.0 "Pozostałe usługi wspomagające transport drogowy". Grupowanie to obejmuje także usługi związane z obsługą centrali wzywania radio-taxi.

Biorąc pod uwagę opis usługi będącej przedmiotem analizy - a w szczególności to, że odpowiedzialność za przewóz klienta (w sytuacji wypadku, kolizji auta etc.) ponosi kierowca taksówki, z którym klient rozlicza się bezpośrednio za przejazd taksówką - należy stwierdzić, że usługa ta spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych działem PKWiU 52 "MAGAZYNOWANIE I USŁUGI WSPOMAGAJĄCE TRANSPORT".

Klasyfikacja została dokonana zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), zwłaszcza z uwzględnieniem pkt 5.3.2 tych zasad.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146ea pkt 1 ustawy, w roku 2023 stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Natomiast stosownie do art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655, 974 i 1725) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Ustawodawca dla usługi klasyfikowanej według PKWiU do działu 52 "MAGAZYNOWANIE I USŁUGI WSPOMAGAJĄCE TRANSPORT" ani w ustawie, ani w aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie, nie przewidział obniżonej stawki podatku. Zatem właściwą stawką dla opodatkowania usługi będącej przedmiotem wniosku jest stawka podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 1 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do usług tożsamych pod każdym względem z usługą będącą przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do usługi będącej jej przedmiotem, która zostanie wykonana w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 2 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- usługa, będąca przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do usługi będącej przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że:

- klasyfikacja usługi, lub

- stawka podatku właściwa dla usługi lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w zw. z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl