0112-KDSL2-2.440.235.2022.3.IM - WIS USŁUGA - zagospodarowanie odpadu w ramach odzysku energii (R1) - PKWiU 2015 - 38.21.2 - stawka 8% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 marca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDSL2-2.440.235.2022.3.IM WIS USŁUGA - zagospodarowanie odpadu w ramach odzysku energii (R1) - PKWiU 2015 - 38.21.2 - stawka 8% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową, i art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia - brak daty sporządzenia (data wpływu 28 listopada 2022 r.), uzupełnionego pismem z dnia 9 stycznia 2023 r. (data wpływu 9 stycznia 2023 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: usługa - zagospodarowanie (...) o kodzie odpadu ((...)) w ramach odzysku energii (R1)

Opis usługi: Wnioskodawca (...). Posiada koncesje na (...). Przedmiotem działalności objętej koncesjami jest m.in. (...). Wnioskodawca zawarł umowę współpracy z Dostawcą w zakresie zagospodarowania (...). Dostawca posiada odpowiednią wiedzę, technologię, doświadczenie i wszelkie uprawnienia wymagane przez przepisy prawa do produkcji (...) w instalacjach do przetwarzania odpadów oraz wszelkie uprawnienia niezbędne do prowadzenia, zbierania i transportu (...). Dostawca zobowiązany jest do przekazywania Wnioskodawcy do zagospodarowania (...) (spełniające parametry jakościowe określone w specyfikacji (...)), a Wnioskodawca zobligowany jest do przyjęcia i zgodnego z prawem zagospodarowania tego (...). Jednocześnie, transport (...) do Wnioskodawcy jest organizowany przez Dostawcę na jego koszt i ryzyko. Zagospodarowanie (...), odbywa się w procesie odzysku energii (R1), polegającym na wykorzystaniu głównie jako (...).

Rozstrzygnięcie: PKWiU 2015 - 38.21.2

Stawka podatku od towarów i usług: 8%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146ea pkt 2 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 33 załącznika nr 3 do ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2022 r. Wnioskodawca złożył wniosek w zakresie sklasyfikowania ww. usługi na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 stycznia 2023 r. (data wpływu 9 stycznia 2023 r.) o stosowne dokumenty dotyczące usługi będącej przedmiotem wniosku.

W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis usługi

(...)

Wnioskodawca zawarł umowy (dalej jako: Umowy) współpracy z dostawcami (dalej jako: Dostawcy) w zakresie zagospodarowania (...). Dostawcy posiadają odpowiednią wiedzę, technologię, doświadczenie i wszelkie uprawnienia wymagane przez przepisy prawa do produkcji (...) w instalacjach do przetwarzania odpadów oraz wszelkie uprawnienia niezbędne do prowadzenia, zbierania i transportu (...). Dostawcy zobowiązani są do przekazywania Wnioskodawcy do zagospodarowania (...) (spełniające parametry jakościowe określone w specyfikacji (...)), a Wnioskodawca zobligowany jest do przyjęcia i zgodnego z prawem zagospodarowania tego (...). Jednocześnie, transport (...) do Wnioskodawcy jest organizowany przez Dostawców na ich koszt i ryzyko. Wnioskodawca zobowiązany jest zatem wyłącznie do zagospodarowania dostarczonego przez Dostawców (...).

Wnioskodawca posiada koncesje na (...) oraz koncesje na (...). Przedmiotem działalności objętej koncesjami jest m.in. (...).

Zgodnie z zawartymi Umowami, zagospodarowanie (...), tj. odpadów o kodzie (...) odbywa się przez Wnioskodawcę w procesie odzysku energii (R1). (...)

W konsekwencji, proces R1 polega na zagospodarowaniu (...) poprzez jego spalanie, (...).

Dostawcy przekazując do Wnioskodawcy (...) do zagospodarowania, deklarują, że (...) spełnia parametry jakościowe dla (...) oraz kluczowe parametry jakościowe dla Wnioskodawcy, jak np.: (...). Dotrzymanie kluczowych parametrów jakościowych jest konieczne do (...). Wnioskodawca sprawdza parametry jakościowe dostarczanego (...). (...) dostarczane jest do Wnioskodawcy przez Dostawców na ich koszt i ryzyko. Pełna obsługa załadunku (...), jego transport do Wnioskodawcy oraz dostawy zgodnie z terminami, wynikają z harmonogramów ustalonych z Dostawcami.

Realizacja i zarządzanie przyjęciem (...), oparta jest na współpracy kilku systemów, tj. systemu kontroli dostępu, systemu rejestrującego dostawy (...) (ważenie, raportowanie), systemu odpowiadającego za sterowanie i wizualizację procesu (...). Aby dostawy (...) mogły być poprawnie realizowane, dwa główne warunki ze strony Dostawców musza zostać spełnione:

1.

kierowca jest w posiadaniu imiennego identyfikatora wydanego przez Wnioskodawcę;

2.

auto realizujące dostawę zostało zaawizowane w systemie Wnioskodawcy, co oznacza, iż (...).

Następnie dokonywany jest proces rozładunku (...), na który składa się:

1.

wjazd (...),

2.

ważenie wjazdowe pojazdu na platformie wagowej,

3.

start rozładunku; (...). Na tym etapie, Wnioskodawca sprawdza czy dostarczone (...) ma wymagane parametry jakościowe,

4.

rozładunek stop; po zdeponowaniu całości materiału w zsypie kierowca zamyka pokrywę zsypu przy użyciu przycisku i pokrętła,

5.

ważenie wyjazdowe,

6.

wyjazd.

Przedmiotem złożonego wniosku jest świadczona przez Wnioskodawcę, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, usługa zagospodarowania (...) o kodzie odpadu ((...)) w ramach odzysku energii (R1).

W dalszej części wniosku Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w zakresie klasyfikacji usługi oraz stawki podatku od towarów i usług.

W ramach uzupełnienia sprawy, Wnioskodawca przesłał następujące dokumenty:

(...)

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej, postanowieniem z dnia 23 lutego 2023 r., znak 0112-KDSL2-2.440.235.2022.2.IM, tutejszy organ wyznaczył Wnioskodawcy siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało doręczone Wnioskodawcy w dniu 27 lutego 2023 r. Wnioskodawca nie skorzystał z ww. prawa wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego.

UZASADNIENIE klasyfikacji usługi

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczonych usług należy stosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.).

Podstawowe cele, konstrukcję i sposób posługiwania się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretację wskazują zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zawarte w ww. rozporządzeniu.

Zasady metodyczne stanowią integralną część klasyfikacji. Zawarte w nich postanowienia obowiązują przy jej interpretacji i stosowaniu (pkt 1.3).

Zgodnie z pkt 1.2 zasad metodycznych, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) składa się z:

- niniejszych zasad metodycznych,

- uwag do poszczególnych sekcji,

- schematu klasyfikacji.

Natomiast schemat klasyfikacji - jak wskazano w pkt 1.4 zasad metodycznych - stanowi wykaz grupowań i obejmuje:

- symbole grupowań,

- nazwy grupowań.

Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

W pkt 7.6 zasad metodycznych zawarto ogólne reguły klasyfikowania usług. I tak, na podstawie pkt 7.6.2, gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:

- grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,

- usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,

- usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

Zgodnie z tytułem, Sekcja E Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obejmuje "USŁUGI DOSTARCZANIA WODY, ŚCIEKI I ODPADY ORAZ USŁUGI ZWIĄZANE Z ICH REKULTYWACJĄ".

Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), sekcja E obejmuje:

- wodę w postaci naturalnej,

- wodę leczniczą i wody termalne,

- usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody,

- handel wodą za pośrednictwem sieci wodociągowej,

- usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków,

- osady ze ścieków kanalizacyjnych,

- odpady,

- pellety i brykiety, z odpadów komunalnych,

- pellety i brykiety wytwarzane z różnych rodzajów odpadów przemysłowych,

- usługi związane ze zbieraniem odpadów,

- usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów,

- usługi związane ze składowaniem odpadów,

- usługi związane z przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów,

- usługi w zakresie odzysku surowców z materiałów segregowanych,

- surowce wtórne,

- transport, jeżeli jest on integralną częścią zbierania odpadów,

- usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem gleby i wód gruntowych, wód powierzchniowych, powietrza, odkażaniem budynków, zakładów i terenów przemysłowych i inne usługi związane z rekultywacją.

Sekcja ta nie obejmuje:

- sprzedaży hurtowej odpadów i złomu, włącznie z segregowaniem, magazynowaniem, pakowaniem, itp., ale bez procesu dalszego przekształcania, sklasyfikowanej w 46.77.10.0,

- usług doradztwa w sprawach środowiska, sklasyfikowanych w 74.90.13.0.

W sekcji E zawarty jest m.in. dział 38 "USŁUGI ZWIĄZANE ZE ZBIERANIEM, PRZETWARZANIEM I UNIESZKODLIWIANIEM ODPADÓW; ODZYSK SUROWCÓW", który obejmuje:

- usługi związane ze zbieraniem:

* stałych odpadów (śmieci), takich jak: odpady pochodzące z gospodarstw domowych lub odpady przemysłowe z pojemników na odpady, kontenerów itp., które mogą zawierać różne materiały nadające się do odzysku,

* surowców wtórnych,

* odpadów z koszy na śmieci w miejscach publicznych,

* odpadów pochodzących z budowy lub rozbiórki,

* resztek typu zarośla, krzewy, gruz, tłuczeń,

* odpadów z produkcji zakładów tekstylnych,

* stałych i niestałych odpadów niebezpiecznych, takich jak: substancje wybuchowe, utleniające się, łatwopalne, toksyczne, drażniące, szkodliwe, rakotwórcze, żrące, zakaźne oraz inne substancje i środki szkodliwe dla zdrowia ludzkiego i środowiska. Usługa ta może obejmować także identyfikację, przetwarzanie, pakowanie i oznakowanie odpadów dla celów transportowych,

- usługi związane z demontażem wyrobów zużytych,

- usługi związane z odzyskiem surowców z materiałów segregowanych,

- usługi składowisk odpadów niebezpiecznych,

- odpady niebezpieczne i inne niż niebezpieczne,

- surowce wtórne.

Dział ten obejmuje także:

- odpady komunalne pochodzące z gospodarstw domowych, hoteli, restauracji, szpitali, sklepów, biur itp., zmiotek z dróg i chodników, a także odpadów budowlanych i z rozbiórek; odpady komunalne zawierają zazwyczaj dużą różnorodność materiałów, takich jak: tworzywa sztuczne, guma, drewno, papier, materiały włókiennicze, szkło, metale, żywność, połamane meble i inne uszkodzone lub wybrakowane wyroby,

- odzysk, tj. jakikolwiek proces, którego głównym celem jest to, aby odpady służyły użytecznemu zastosowaniu, przez zastąpienie innych materiałów, które w przeciwnym przypadku zostałyby użyte do spełnienia danej funkcji, lub w wyniku, którego odpady są przygotowywane do spełnienia takiej funkcji w danym zakładzie lub ogólnie w gospodarce,

- recykling - odzysk, w ramach, którego odpady są ponownie przetwarzane na produkty, materiały lub substancje wykorzystywane w pierwotnym celu lub innych celach; obejmuje ponowne przetwarzanie materiału organicznego (recykling organiczny), ale nie obejmuje odzysku energii i ponownego przetwarzania na materiały, które mają być wykorzystane, jako paliwa lub do celów wypełniania wyrobisk,

* recykling organiczny polegający na obróbce tlenowej, w tym kompostowaniu, lub obróbce beztlenowej odpadów, które ulegają rozkładowi biologicznemu w kontrolowanych warunkach przy wykorzystaniu mikroorganizmów, w wyniku, której powstaje materia organiczna lub metan.

Składowanie na składowisku odpadów nie jest traktowane, jako recykling organiczny.

Dział ten nie obejmuje: - usług związanych z odkażaniem i sprzątaniem skażonych budynków, miejsc po eksploatacji górniczej, gleby, wód gruntowych, np. usuwania azbestu, sklasyfikowanych w 39.00.

W dziale PKWiU 38 mieści się klasa 38.21 - "USŁUGI ZWIĄZANE Z OBRÓBKĄ I USUWANIEM ODPADÓW INNYCH NIŻ NIEBEZPIECZNE".

Natomiast w klasie 38.21 miesi się kategoria 38.21.2 - "USŁUGI ZWIĄZANE Z USUWANIEM ODPADÓW INNYCH NIŻ NIEBEZPIECZNE". W skład tego grupowania wchodzą:

- usługi związane ze składowiskami odpadów, spełniającymi określone normy prawne i wymogi sanitarne,

- usługi związane z pozostałymi składowiskami odpadów,

- usługi związane ze spalaniem odpadów innych niż niebezpieczne,

- pozostałe usługi związane z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne.

Pod pozycją 38.21.23.0 sklasyfikowane zostały "USŁUGI ZWIĄZANE ZE SPALANIEM ODPADÓW INNYCH NIŻ NIEBEZPIECZNE". Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), pozycja ta obejmuje: - usługi związane ze spalaniem odpadów innych niż niebezpieczne w obiektach, które spełniają określone normy prawne i wymogi w zakresie spalania tego typu odpadów.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca (...). Wnioskodawca posiada koncesje na (...) oraz koncesje na (...). Przedmiotem działalności objętej koncesjami jest m.in. (...).

Wnioskodawca zawarł umowę współpracy z Dostawcą w zakresie zagospodarowania (...). Dostawca posiada odpowiednią wiedzę, technologię, doświadczenie i wszelkie uprawnienia wymagane przez przepisy prawa do produkcji (...) w instalacjach do przetwarzania odpadów oraz wszelkie uprawnienia niezbędne do prowadzenia, zbierania i transportu (...). Dostawca zobowiązany jest do przekazywania Wnioskodawcy do zagospodarowania (...) (spełniające parametry jakościowe określone w specyfikacji (...)), a Wnioskodawca zobligowany jest do przyjęcia i zgodnego z prawem zagospodarowania tego (...). Jednocześnie, transport (...) do Wnioskodawcy jest organizowany przez Dostawcę na jego koszt i ryzyko. Wnioskodawca zobowiązany jest zatem wyłącznie do zagospodarowania dostarczonego przez Dostawcę (...).

Zagospodarowanie (...), odbywa się w procesie odzysku energii (R1), polegającym na wykorzystaniu głównie jako (...).

W Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 3 stycznia 2020 r., pod poz. 10, zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2020 r. poz. 10), zwane dalej rozporządzeniem. Rozporządzenie to określa katalog odpadów z podziałem na grupy, podgrupy i rodzaje ze wskazaniem odpadów niebezpiecznych (§ 1 rozporządzenia).

Stosownie do § 3 rozporządzenia, katalog odpadów, określający grupy, podgrupy i rodzaje odpadów oraz ich kody, ze wskazaniem odpadów niebezpiecznych, jest zawarty w załączniku do rozporządzenia.

Z objaśnień do ww. załącznika wynika, że odpadami niebezpiecznymi w katalogu odpadów są odpady oznakowane indeksem górnym w postaci gwiazdki "*" przy kodzie rodzaju odpadów, chyba że mają zastosowanie przepisy art. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.

W ww. załączniku do rozporządzenia wskazano m.in. (...). Przy ww. kodzie nie zawarto indeksu górnego w postaci gwiazdki "*".

W konsekwencji, (...), zagospodarowywane przez Wnioskodawcę w ramach usługi będącej przedmiotem wniosku, nie stanowi odpadów niebezpiecznych. Wobec powyższego klasyfikowane jest jako odpady inne niż niebezpieczne.

Uwzględniając powyższe, wykonywane przez Wnioskodawcę usługa spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych kategorią PKWiU 38.21.2 "USŁUGI ZWIĄZANE Z USUWANIEM ODPADÓW INNYCH NIŻ NIEBEZPIECZNE".

Klasyfikacja została dokonana zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), zwłaszcza z uwzględnieniem pkt 5.3.2 tych zasad.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138i ust. 4.

W myśl art. 146ea ustawy, w roku 2023:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Natomiast stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655, 974 i 1725) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 33 wskazano klasyfikowane do grupowania PKWiU 38.21.2 - "Usługi związane z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne".

W związku z powyższym, ponieważ usługa będąca przedmiotem wniosku mieści się w grupowaniu PKWiU 38.21.2 - "Usługi związane z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne", właściwą stawką dla opodatkowania tej usługi jest stawka podatku w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146ea pkt 2 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 33 załącznika nr 3 do ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do usług tożsamych pod każdym względem z usługą będącą przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, w odniesieniu do usługi będącej jej przedmiotem, która została wykonana po dniu, w którym WIS została doręczona (art. 42c ust. 1 pkt 2 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- usługa, będąca przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia jej wydania (art. 42 ha ustawy), przy czym wygasa ona z mocy prawa przed upływem tego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług odnoszących się do usługi, będącej przedmiotem tej WIS, w wyniku której WIS staje się niezgodna z tymi przepisami. Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, w wyniku których stała się z nimi niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji, stosownie do art. 220 § 1 w zw. z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej, służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP lub za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy) będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

W przypadku wnoszenia odwołania w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP oraz e-Urząd Skarbowy.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl