0112-KDSL2-2.440.164.2023.4.DS - WIS - usługa kucharska - PKWiU 2015 56 - 8%

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 sierpnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDSL2-2.440.164.2023.4.DS WIS - usługa kucharska - PKWiU 2015 56 - 8%

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 24 maja 2023 r. (data wpływu 24 maja 2023 r.), uzupełnionego pismami z dnia: 13 lipca 2023 r. (data wpływu 13 lipca 2023 r.) oraz 25 lipca 2023 r. (data wpływu 28 lipca 2023 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: usługa - przygotowywanie posiłków i napojów w restauracji (usługa kucharska)

Opis usługi: Na podstawie umowy zawartej z podmiotem prowadzącym restaurację, Wnioskodawca świadczy usługę polegającą na przygotowaniu posiłków i napojów według zamówień z wykorzystaniem bazy urządzeń kuchni i pomieszczeń kuchennych w lokalu Zleceniodawcy. Wnioskodawca realizuje usługę poprzez swoich pracowników, którzy są kucharzami. Czynności wykonywane w ramach usługi to zamawianie produktów niezbędnych do wykonywania potraw i napojów, przyjmowanie zamówień od kelnerów, przygotowanie potraw i napojów zgodnie z zamówieniami, po przygotowaniu produktów wystawienie w miejscu, z którego kelnerzy odbierają produkty. Posiłki i napoje przygotowywane są przez Wnioskodawcę z produktów zapewnionych przez Zleceniodawcę i zgodnie z recepturami Zleceniodawcy. W całym procesie wykonywania usługi Wnioskodawca zobowiązany jest do dbania o czystość w kuchni i na zapleczu. Wnioskodawca zobowiązany jest także zapewnić niezbędną liczbę osób do wykonania przedmiotu umowy oraz sporządzania grafików pracy (comiesięcznie) tak, aby pracownicy Wykonawcy zapewnili kompleksową obsługę kuchni niezbędną do funkcjonowania lokalu. Oczekiwaniem Zleceniodawcy w odniesieniu do świadczonej usługi jest "zwolnienie" go z obowiązku zapewnienia specjalistycznej obsługi kuchennej, w ilości niezbędnej do obsługi restauracji, którą na obecnym rynku pracy trudno utrzymać z różnych względów. Wynagrodzenie za świadczoną usługę ustalone jest ryczałtowo za miesiąc.

Rozstrzygnięcie: PKWiU 2015 - 56

Stawka podatku od towarów i usług: 8%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 w zw. z art. 41 ust. 12f ustawy oraz art. 146ea pkt 2 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek dotyczący ww. usługi. Wniosek uzupełniono pismami z dnia: 13 lipca 2023 r. (data wpływu 13 lipca 2023 r.) oraz 25 lipca 2023 r. (data wpływu 28 lipca 2023 r.) o wskazanie adresu do korespondencji, doprecyzowanie opisu usługi oraz przesłanie dokumentów.

W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis usługi

Podmiot prowadzący restaurację zlecił firmie Wnioskodawcy usługę gastronomiczną polegającą na przygotowywaniu posiłków i napojów w jego restauracji i ich wydawanie kelnerom (pracownikom zleceniodawcy). Usługę Wnioskodawca realizuje poprzez swoich pracowników, którzy są kucharzami. Wynagrodzenie ustalone jest ryczałtowo za miesiąc plus vat. Posiłki i napoje wykonywane są z produktów zapewnionych przez zleceniodawcę. Restauracja zajmuje się sprzedażą posiłków i napojów opodatkowanych stawkami 8% i 23%, gdyż niektóre posiłki zawierają (...).

W piśmie z dnia 25 lipca 2023 r. Wnioskodawca uzupełnił opis usługi o następujące informacje:

Usługa, której dotyczy wniosek jest jedną usługą, jest świadczona w miesięcznych okresach rozliczeniowych, z upływem których strony uznają wykonanie usługi. Usługa polega na kompleksowej obsłudze kuchni w restauracji. Czynności wykonywane w ramach usługi to zamawianie produktów niezbędnych do wykonywania potraw i napojów, przyjmowanie zamówień od kelnerów, przygotowanie potraw i napojów zgodnie z zamówieniami, po przygotowaniu produktów wystawienie w miejscu, z którego kelnerzy odbierają produkty. W całym procesie wykonywania usługi Wnioskodawca zobowiązany jest do dbania o czystość w kuchni i na zapleczu. Produkty są wykonywane według receptur Zamawiającego - Zleceniodawcy.

Usługa wykonywana jest celu gospodarczym - za opłatą.

Zleceniodawca pragnie być zwolniony z obowiązku zapewnienia specjalistycznej obsługi kuchennej, w ilości niezbędnej do obsługi restauracji, którą na obecnym rynku pracy trudno utrzymać z różnych względów.

(...)

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej, postanowieniem z dnia 14 sierpnia 2023 r., znak 0112-KDSL2-2.440.164.2022.3.DS, tutejszy organ wyznaczył Stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało skutecznie doręczone w dniu 14 sierpnia 2023 r. Do dnia wydania niniejszej decyzji z prawa tego Strona nie skorzystała.

UZASADNIENIE klasyfikacji usługi

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczonych usług należy stosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.).

Podstawowe cele, konstrukcję i sposób posługiwania się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretację wskazują zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zawarte w ww. rozporządzeniu.

Zasady metodyczne stanowią integralną część klasyfikacji. Zawarte w nich postanowienia obowiązują przy jej interpretacji i stosowaniu (pkt 1.3).

Zgodnie z pkt 1.2 zasad metodycznych, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) składa się z:

- niniejszych zasad metodycznych,

- uwag do poszczególnych sekcji,

- schematu klasyfikacji.

Natomiast schemat klasyfikacji - jak wskazano w pkt 1.4 zasad metodycznych - stanowi wykaz grupowań i obejmuje:

- symbole grupowań,

- nazwy grupowań.

Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

W pkt 7.6 zasad metodycznych zawarto ogólne reguły klasyfikowania usług. I tak, na podstawie pkt 7.6.2, gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:

- grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,

- usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,

- usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

Zgodnie z tytułem, Sekcja I Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług "USŁUGI ZWIĄZANE Z ZAKWATEROWANIEM I USŁUGI GASTRONOMICZNE" obejmuje:

- usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele, motele, pensjonaty, centra odnowy biologicznej i inne obiekty hotelowe,

- usługi świadczone przez schroniska młodzieżowe oraz chaty lub domki,

- usługi świadczone przez domy letniskowe, do których goście posiadają prawo wspólnego użytkowania przez określony okres każdego roku,

- usługi świadczone przez pola namiotowe i pola kempingowe, włączając pola dla pojazdów kempingowych,

- tymczasowe lub długoterminowe zakwaterowanie w domach studenckich, internatach i bursach szkolnych, hotelach pracowniczych, blokach mieszkalnych,

- usługi sypialne i restauracyjne w wagonach kolejowych oraz pozostałych środkach transportu,

- usługi gastronomiczne,

- usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),

- usługi stołówkowe,

- usługi przygotowywania i podawania napojów.

Sekcja ta nie obejmuje:

- gotowej żywności łatwo psującej się, takiej jak: kanapki, sklasyfikowanej w 10.89.16.0,

- sprzedaży detalicznej żywności, sklasyfikowanej w dziale 47,

- wynajmu nieruchomości mieszkalnych w celu dłuższego pobytu, zazwyczaj w cyklu miesięcznym lub rocznym, sklasyfikowanego w 68.20.1,

- usług dyskotek i sal tanecznych (z wyłączeniem serwujących napoje), sklasyfikowanych w 93.29.19.0.

W sekcji I zawarty jest m.in. dział 56 "USŁUGI ZWIĄZANE Z WYŻYWIENIEM", który obejmuje: - usługi związane z zapewnianiem pełnego wyżywienia przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji w restauracjach, włączając restauracje samoobsługowe i oferujące posiłki "na wynos", z lub bez miejsc do siedzenia.

Dział ten nie obejmuje:

- gotowych posiłków i dań, pakowanych próżniowo, mrożonych lub w puszkach, sklasyfikowanych w 10.85.1,

- gotowych posiłków i dań, łatwo psujących się, sklasyfikowanych w 10.89.16.0,

- napojów, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 11,

- sprzedaży żywności, która nie jest traktowana, jako gotowy posiłek lub sprzedaży gotowych posiłków, które nie są przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji, sklasyfikowanej w odpowiednich grupowaniach Sekcji G.

W niniejszej sprawie, Wnioskodawca na podstawie umowy zawartej z podmiotem prowadzącym restaurację świadczy usługę polegającą na przygotowaniu posiłków i napojów, według zamówień z wykorzystaniem bazy urządzeń kuchni i pomieszczeń kuchennych w lokalu Zleceniodawcy. Czynności wykonywane w ramach usługi to zamawianie produktów niezbędnych do wykonywania potraw i napojów, przyjmowanie zamówień od kelnerów, przygotowanie potraw i napojów zgodnie z zamówieniami, po przygotowaniu produktów wystawienie w miejscu, z którego kelnerzy odbierają produkty. Posiłki i napoje przygotowywane są przez Wnioskodawcę z produktów zapewnionych przez Zleceniodawcę i zgodnie z recepturami Zleceniodawcy. W całym procesie wykonywania usługi Wnioskodawca zobowiązany jest do dbania o czystość w kuchni i na zapleczu. Wnioskodawca zobowiązany jest także zapewnić niezbędną liczbę osób do wykonania przedmiotu umowy oraz sporządzania grafików pracy (comiesięcznie) tak, aby pracownicy Wykonawcy zapewnili kompleksową obsługę kuchni niezbędną do funkcjonowania lokalu. Oczekiwaniem Zleceniodawcy w odniesieniu do świadczonej usługi jest "zwolnienie" go z obowiązku zapewnienia specjalistycznej obsługi kuchennej, w ilości niezbędnej do obsługi restauracji, którą na obecnym rynku pracy trudno utrzymać z różnych względów. Wynagrodzenie za świadczoną usługę ustalone jest ryczałtowo za miesiąc.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis usługi oraz zapisy przesłanej umowy należy stwierdzić, że usługa - polegająca na przygotowywaniu posiłków i napojów - wykonywana we wskazanych okolicznościach stanowi usługę, która spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych działem PKWiU 56 "Usługi związane z wyżywieniem".

Klasyfikacja została dokonana zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), zwłaszcza z uwzględnieniem pkt 5.3.2 tych zasad.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138i ust. 4.

W myśl art. 146ea ustawy, w roku 2023:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Natomiast stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655, 974 i 1725) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Stosownie do art. 41 ust. 12f ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług klasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), z wyłączeniem sprzedaży w zakresie:

1)

napojów innych niż wymienione w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, w tym ich przygotowania i podania;

2)

towarów nieprzetworzonych przez podatnika, innych niż wymienione w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie;

3)

posiłków, których składnikiem są towary wskazane jako wyłączone z grupowań wymienionych w poz. 2 i 11 załącznika nr 10 do ustawy.

Usługa będąca przedmiotem analizy - polegająca na przygotowywaniu posiłków i napojów w restauracji - stanowi usługę, która spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych działem PKWiU 56 "Usługi związane z wyżywieniem". Co ważne, ani w treści przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu usługi, ani w treści umowy, nie ma postanowień świadczących o dostawie (sprzedaży) przez Wnioskodawcę jakichkolwiek towarów (napojów, posiłków). Wnioskodawca świadczy jedynie usługę polegającą na przygotowaniu posiłków i napojów w restauracji Zleceniodawcy, z wykorzystaniem produktów zapewnionych przez Zleceniodawcę, w oparciu o receptury Zleceniodawcy i z wykorzystaniem infrastruktury i urządzeń kuchennych Zleceniodawcy.

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania wyłączenia wskazane w art. 41 ust. 12f ustawy co oznacza, że usługa będąca przedmiotem analizy, polegająca na przygotowywaniu posiłków i napojów w restauracji (usługa kucharska) - jako usługa klasyfikowana do działu PKWiU 56 "Usługi związane z wyżywieniem" - podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 41 ust. 12f ustawy oraz art. 146ea pkt 2 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do usług tożsamych pod każdym względem z usługą będącą przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do usługi będącej jej przedmiotem, która zostanie wykonana w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 2 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- usługa, będąca przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do usługi będącej przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że

- klasyfikacja usługi, lub

- stawka podatku właściwa dla usługi lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl