Nowość 0112-KDSL2-1.440.60.2024.4.SS - WIS USŁUGA – prowadzenie zajęć z robotyki dla dzieci - PKWiU 2015 - 85.5 - stawka 23% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 kwietnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDSL2-1.440.60.2024.4.SS WIS USŁUGA – prowadzenie zajęć z robotyki dla dzieci - PKWiU 2015 - 85.5 - stawka 23% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 30 stycznia 2024 r. (data wpływu 30 stycznia 2024 r.), uzupełnionego pismami z dnia: 14 i 15 marca 2024 r. (data wpływu 15 marca 2024 r.) oraz 2 kwietnia 2024 r. (data wpływu 2 kwietnia 2024 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: usługa - prowadzenie zajęć z robotyki dla dzieci w wieku (...)

Opis usługi: Zajęcia z robotyki są przeznaczone dla dzieci w wieku (...) i stanowią fascynującą podróż w świat nowoczesnych nauk komputerowych poprzez dynamiczną oraz kreatywną formę edukacji. Podczas zajęć dzieci mają okazję nie tylko poznać tajniki informatyki, ale także praktycznie zastosować zdobytą wiedzę. Samodzielnie projektują i konstruują roboty. Poprzez tworzenie prostych gier komputerowych, uczestnicy zajęć nie tylko zdobywają umiejętności programowania, ale również uczą się elastycznego myślenia oraz kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów. Ta praktyczna forma nauki nie tylko utrwala wiedzę, ale także rozwija pamięć oraz wspomaga rozwijanie kreatywności u dzieci. Zajęcia nie tylko zapoznają uczestników z podstawami informatyki, ale również inspirują do poszukiwania nowych, często nietypowych rozwiązań. Dzieci w programie nie tylko zdobywają umiejętności techniczne, ale również uczą się elastycznego myślenia, zdobywając pewność siebie i umiejętność efektywnej współpracy zespołowej. Zajęcia prowadzi instruktor, którego rola jest kluczowa dla stymulowania rozwoju intelektualnego oraz kreatywności uczestników w obszarach robotyki i programowania. Poprzez zajęcia instruktor zachęca dzieci do kreatywnego podejścia i eksperymentowania, co rozwija elastyczne myślenie i zdolność do efektywnej współpracy zespołowej oraz pomaga dzieciom samodzielnie projektować i konstruować różnorodne modele. Instruktor zapoznaje uczestników z podstawami programowania, aby mogli wykorzystać te umiejętności do zaprogramowania swoich modeli, a także pomaga w tworzeniu prostych gier komputerowych, co pozwala dzieciom na zdobycie umiejętności programowania w praktyce. Głównym celem zajęć jest stworzenie przestrzeni, w której dzieci w wieku (...) nie tylko rozwijają swoje zainteresowania, ale również zdobywają konkretne umiejętności, które mogą być użyteczne zarówno w szkole, jak i w przyszłej karierze. Odpłatność jest ustalona za całą usługę, płatną semestralnie w dwóch ratach (terminy z góry ustalone). Karnet semestralny obejmuje (...) spotkań, na które istnieje też możliwość jednorazowego wejścia w ramach biletu wstępu. Ukończenie zajęć nie kończy się sprawdzianem zdobytej wiedzy czy umiejętności przez uczestników. Nie są prowadzone dzienniki lekcyjne oraz wystawiane zaświadczenia o ukończeniu zajęć.

Rozstrzygnięcie: PKWiU 2015 - 85.5

Stawka podatku od towarów i usług: 23%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2024 r. Wnioskodawca złożył wniosek w zakresie sklasyfikowania ww. usługi na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług. Wniosek uzupełniono w dniu 15 marca 2024 r. poprzez potwierdzenie, że przedmiotem wniosku jest usługa, a celem złożenia wniosku jest uzyskanie WIS dla potrzeb określenia stawki podatku VAT, złożenie oświadczenia, o którym mowa w art. 42b ust. 3 ustawy, wskazanie, którym z podmiotów, o których mowa w art. 42b ust. 1 ustawy jest Wnioskodawca, przesłanie załącznika z treścią opisu usługi podpisanego przez osobę upoważnioną do reprezentowania Wnioskodawcy oraz innych dokumentów, a także poprzez doprecyzowanie opisu usługi. Ponadto, w dniu 2 kwietnia 2024 r. wniosek uzupełniono o dalsze doprecyzowanie opisu usługi.

W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis usługi

(...).

Wnioskodawca (...) - podatnik VAT:

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury (RIK).

Wnioskodawca działa na podstawie statutu nadanego uchwałą, której organizatorem jest Gmina.

Wnioskodawca działa w szczególności na podstawie:

1)

ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1662), zwanej dalej "ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej";

2)

ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1641), zwanej dalej "ustawą o finansach publicznych".

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT nr (...), nr REGON (...).

Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy prowadzi wielokierunkową działalność w zakresie tworzenia, upowszechniania i ochrony kultury. Celem działalności Wnioskodawcy jest przygotowanie i pozyskanie społeczności do aktywnego uczestnictwa w kulturze oraz współtworzenia jej wartości.

Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy w szczególności:

1)

edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę;

2)

rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych;

3)

tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką;

4)

tworzenie warunków dla rozwoju folkloru, a także rękodzieła ludowego i artystycznego;

5)

gromadzenie, dokumentowanie, tworzenie, ochrona i udostępnianie dóbr kultury.

Ww. zadania wymienione Wnioskodawca realizuje w obiektach instytucji oraz poza nimi, w tym w formie cyfrowej i elektronicznej za pomocą sieci Internet, poprzez organizowanie i tworzenie warunków do zespołowego uczestnictwa w kulturze, różnorodnych form edukacji kulturalnej, indywidualnej aktywności kulturalnej, imprez kulturalnych.

Między innymi Wnioskodawca organizuje:

1)

spektakle, koncerty, wystawy, odczyty, spotkania i inne imprezy o charakterze artystycznym, edukacyjnym i rekreacyjnym;

2)

sekcje, zespoły zainteresowań i pracownie specjalistyczne;

3)

kursy, warsztaty, seminaria.

Wnioskodawca prowadzi działalność instruktażowo-metodyczną.

Wnioskodawca może realizować swoje zadania poprzez współpracę z osobami prawnymi, w tym m.in. z instytucjami kultury, edukacyjnymi, naukowymi, samorządowymi, organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami twórczymi, mediami, a także innymi osobami oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej.

Przedmiot wniosku: ustalenie stawki VAT dla usługi - zajęcia z robotyki dla dzieci w wieku (...).

Uczestnicy usługi: Zajęcia przeznaczone są dla dzieci w wieku (...). Istnieje możliwość kontynuacji zajęć po ukończeniu poziomu podstawowego, na poziomie zaawansowanym. Wiek uczestników nie może jednak przekroczyć (...) roku życia.

Nazwa usługi w cenniku: robotyka w ramach (...).

Opis usługi: Zajęcia z robotyki stanowią fascynującą podróż w świat nowoczesnych nauk komputerowych, poprzez dynamiczną i kreatywną formę edukacji, poprzez zabawę i rozwijanie pasji oraz zainteresowań u dzieci. Oferta skupia się na dwóch kluczowych obszarach: robotyce i programowaniu, które są nie tylko atrakcyjne dla najmłodszych, ale także stymulują ich rozwój intelektualny w zaskakujący sposób.

Podczas tych zajęć, dzieci mają okazję nie tylko poznać tajniki informatyki, ale także praktycznie zastosować zdobytą wiedzę. Samodzielnie projektują i konstruują roboty. To nie tylko fascynujące doświadczenie, ale także doskonały sposób na rozwijanie umiejętności logicznego i analitycznego myślenia w dynamiczny i interaktywny sposób.

Poprzez tworzenie prostych gier komputerowych, uczestnicy nie tylko zdobywają umiejętności programowania, ale również uczą się elastycznego myślenia oraz kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów. Ta forma zabawy rozwija pamięć oraz wspomaga rozwijanie kreatywności u dzieci. Zajęcia oprócz zapoznawania dzieci z podstawami informatyki inspirują również do poszukiwania nowych, często nietypowych rozwiązań. Dzieci w programie nie tylko zdobywają umiejętności techniczne, ale również uczą się elastycznego myślenia, zdobywając pewność siebie i umiejętność efektywnej współpracy zespołowej. To fascynująca podróż w świat współczesnych technologii, która rozwija potencjał każdego uczestnika.

Główny cel zajęć: Głównym celem jest stworzenie przestrzeni, w której dzieci w wieku (...) nie tylko rozwijają swoje zainteresowania, ale również zdobywają konkretne umiejętności, które mogą być użyteczne zarówno w szkole, jak i w przyszłej karierze. Chociaż priorytetem jest dostarczenie radości i satysfakcji z nauki poprzez zabawę, gry oraz realizację zainteresowań, to równocześnie Wnioskodawca dąży do uzupełniania ich wiedzy i rozwijania konkretnych umiejętności.

W trakcie zajęć z robotyki, dzieci nie tylko bawią się, ale również uczą się logicznego i analitycznego myślenia, zdobywają umiejętności programowania oraz rozwijają kreatywność. Te umiejętności nie tylko poszerzają ich horyzonty w obszarze informatyki, ale także mają potencjał bycia użytecznymi w szkole, zwłaszcza w dziedzinach związanych z matematyką, naukami przyrodniczymi oraz technologią.

Zajęcia prowadzą instruktorzy mający niezbędną wiedzę w zakresie informatyki, którzy jednak nie są nauczycielami.

Usługi te nie są prowadzone w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900).

Ukończenie zajęć nie kończy się sprawdzianem zdobytej wiedzy czy umiejętności przez dzieci (uczestników). Nie są prowadzone dzienniki lekcyjne oraz wystawiane zaświadczenia o ukończeniu zajęć.

Odpłatność za zajęcia: cena jest skalkulowana na podstawie bezpośrednich kosztów wynagrodzenia instruktora z narzutami i materiałów niezbędnych do prowadzenia zajęć. Cena nie jest uzależniona od liczby uczestników, ale by zajęcia mogły się odbyć minimalna ilość uczestników nie może być niższa niż 10 osób.

Odpłatność jest ustalona za całą usługę, płatną semestralnie w dwóch ratach (terminy z góry ustalone). Karnet semestralny obejmuje (...), na które istnieje też możliwość jednorazowego wejścia w ramach biletu wstępu.

Wnioskodawca po należytym uargumentowaniu i złożeniu pisemnego wniosku zezwala na rezygnację z zajęć i zwrotu części kwoty za niezrealizowane zajęcia.

Ulgi w odpłatności są udzielane na podstawie Karty Wielkiej Rodziny lub Karty Rodziny z Dzieckiem Niepełnosprawnym.

Ww. zajęcia wpisują się w działalność statutową Wnioskodawcy a ich prowadzenie nie jest nastawione na osiąganie zysku, a w przypadku osiągnięcia zysku jest on przeznaczony zawsze na działalność statutową Wnioskodawcy.

Pytanie: Czy usługa zajęć z robotyki dla dzieci w wieku (...) winna być objęta stawką 8% zgodnie z poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług jako wstęp do obiektów kulturalnych?

Zdaniem Wnioskodawcy: usługa prowadzenia zajęć z robotyki dla dzieci winna być opodatkowane stawką 8% jako wstęp do obiektu kulturalnego na podstawie poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

W piśmie z dnia 14 marca 2024 r. (data wpływu 15 marca 2024 r.) Wnioskodawca wskazał:

a) Opis zajęć:

1. Zajęcia stanowią fascynującą podróż w świat nowoczesnych nauk komputerowych poprzez dynamiczną i kreatywną formę edukacji. Oferta skupia się na dwóch kluczowych obszarach: robotyce i programowaniu, które są nie tylko atrakcyjne dla najmłodszych, ale także stymulują ich rozwój intelektualny w zaskakujący sposób.

2. Podczas tych zajęć, dzieci mają okazję nie tylko poznać tajniki informatyki, ale także praktycznie zastosować zdobytą wiedzę. Samodzielnie projektują i konstruują roboty. To nie tylko fascynujące doświadczenie, ale także doskonały sposób na rozwijanie umiejętności logicznego i analitycznego myślenia w dynamiczny i interaktywny sposób.

3. Poprzez tworzenie prostych gier komputerowych, uczestnicy zajęć nie tylko zdobywają umiejętności programowania, ale również uczą się elastycznego myślenia oraz kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów. Ta praktyczna forma nauki nie tylko utrwala wiedzę, ale także rozwija pamięć oraz wspomaga rozwijanie kreatywności u dzieci.

4. Zajęcia nie tylko zapoznają uczestników z podstawami informatyki, ale również inspirują do poszukiwania nowych, często nietypowych rozwiązań. Dzieci w programie nie tylko zdobywają umiejętności techniczne, ale również uczą się elastycznego myślenia, zdobywając pewność siebie i umiejętność efektywnej współpracy zespołowej. To nie tylko nauka - to fascynująca podróż w świat współczesnych technologii, która rozwija potencjał każdego uczestnika.

b) Wnioskodawca podaje przykładowe zagadnienia poruszane na zajęciach; program zajęć obejmuje przykładowo działanie niżej wymienionych maszyn i urządzeń: - Wózek widłowy

Masz coś ciężkiego do przeniesienia? Wózek widłowy na ratunek! Te imponujące maszyny potrafią przewozić tony, a swoją wartość udowadniają w prawie każdym magazynie na świecie. Twój będzie wyjątkowo zaawansowany, bo będzie przewozić towary automatycznie.

- Podnośnik

Konstrukcja składająca się z platformy, części regulującej wysokość, na której się ona znajduje oraz podstawy na kołach, dzięki której robot może się przemieszczać. Elementem podnoszącym platformę jest silnik z belkami połączonymi ze sobą na kształt litery X. Kiedy silnik zaczyna się poruszać belki składają się tak jak nożyce. Ta prosta konstrukcja jest dobrym wprowadzeniem do różnych sposobów sterowania maszynami przez człowieka i komunikacją między nimi.

- Spycharka

Posprzątaj swój ogródek łatwo i prosto przy pomocy robota i algorytmu. Zacznij od zbudowania małej spycharki. Potem poeksperymentuj z kodem i znajdź właściwy algorytm. Na koniec patrz i zrelaksuj się.

- Samolot

Konstrukcja Samolot jest rodzajem symulatora lotu. Składa się z modelu samolotu oraz centralnej platformy, wokół której samolot krąży na wysięgniku. Operator symulatora ma możliwość sterowania jego wysokością - w zależności od wersji zestawu sterowanie odbywa się za pomocą pilota (...), bądź przycisków kostki (...). Obie konstrukcje zawierają interesujące rozwiązania mechaniczne warte omówienia w trakcie zajęć. Są także idealnym pretekstem do omówienia mechanizmów fizycznych związanych z możliwością wznoszenia się w powietrze. Instrukcja dla zestawu (...), poza modelem samolotu zawiera dodatkowo przeszkody, które operator robota może wykorzystać, by zorganizować własne zawody (...).

- Wyścigówka

Model samochodu wyścigowego daje możliwość wcielenia się w rolę prawdziwego kierowcy rajdowego. Tak jak w większości samochodów sportowych, napęd z silnika dostarczany jest na tylną oś. Ponadto, do przekazania napędu wykorzystywana jest przekładnia zębata. Model posiada skrętną przednią oś, którą można sterować za pomocą sprzężonego z nią silnika (...) lub czujnika wychylenia (...). Warto również wspomnieć o innych rozwiązaniach konstrukcyjnych stosowanych w autach, zwłaszcza tych bardzo szybkich. Kształt wyścigówek dla obu zestawów (...) znacznie się różni, gdyż do zbudowania jest zwinna rajdówka lub ogromny "dragster".

- Turbina wiatrowa

Model zbudowany jest z wieży, na szczycie której znajduje się wirnik z odpowiednio wymodelowanymi łopatami oraz z regulatora w postaci dźwigni. Dzięki czujnikowi obrotów znajdującemu się w silniku regulatora możemy sterować szybkością i kierunkiem obracania się łopat wirnika. Program dla tej konstrukcji można z łatwością rozszerzyć o nowe, ciekawe możliwości. Konstrukcja stwarza sposobność do rozmowy o farmach wiatrowych, które wykorzystują turbiny wiatrowe, o ich wadach i zaletach oraz o odnawialnych źródłach energii.

- Panele słoneczne

Robot ten jest modelem elektrowni słonecznej, zmieniającej energię promieniowania słonecznego w energię elektryczną. Dzięki czujnikowi koloru konstrukcja wyszukuje źródło najsilniejszego światła i kieruje w jego stronę obrotowe panele. Aby panele obracały się jednocześnie, wykorzystane są złożone przekładnie zębate, których przełożenie jest kluczem do napisania poprawnego programu dla robota. Konstrukcja jest doskonałą okazją do tego, aby poruszyć tematy związane ze sposobami otrzymywania energii i strategiami mającymi na celu jej oszczędzanie.

- Helikopter

Model śmigłowca, tak jak jego rzeczywisty odpowiednik, wykorzystuje skomplikowane zestawy przekładni zębatych, aby napędzić oba wirniki. Ich współpraca jest kluczowa dla sterowania tym statkiem powietrznym, niezależnie od tego, czy jest to wielki śmigłowiec transportowy o dwóch poziomych wirnikach (...), czy lekki śmigłowiec, którego mniejszy wirnik umieszczony jest na ogonie (...). Czujnik odległości mierzy odległość od podłoża i w zależności od wysokości śmigłowca, ustawia szybkość obrotu łopat. Na zajęciach warto omówić wady i zalety śmigłowców oraz ich różnorodne zastosowanie.

- Wywrotka

Wywrotka jest maszyną, którą doskonale znamy z placów budowy. Jej zadaniem jest przewożenie różnego rodzaju materiałów na wielkiej skrzyni ładunkowej, którą można przechylić w celu jej szybkiego opróżnienia. Każda wywrotka musi umieć poradzić sobie w trudnych warunkach placu budowy, w czym pomagają jej gąsienice (...) lub przegubowa konstrukcja (...). Wywrotka sterowana jest zdalnie, za pomocą pilota na podczerwień lub pilotem staje się sama kostka (...). Konstrukcja ta jest okazją do rozmowy o różnych maszynach wykorzystywanych na nowoczesnych placach budowy oraz szerokich zastosowaniach wywrotek.

- Dystrybutor

Konstrukcja przypominająca działaniem często spotykane na przystankach automaty do biletów, czy niezwykle popularne dystrybutory z jedzeniem. Tak jak prawdziwe urządzenie, robot wyda nam określony przedmiot, w zależności od tego co wybierzemy w menu znajdującym się na ekranie kostki. Dzięki precyzyjnemu działaniu mechanizmów przenoszących, wybrane przedmioty pojawią się do odbioru w odpowiednim miejscu i odpowiedniej ilości. Dystrybutor jest też okazją do bliższego poznania zasad działania tych ułatwiających życie maszyn i pretekstem do zastanowienia się nad coraz większą automatyzacją życia w mieście.

- Żuraw

Model żurawia portowego, tak jak rzeczywiste dźwigi, może przenosić przedmioty zarówno w pionie, jak i w poziomie. Kluczowym elementem tej konstrukcji jest obrotnica, dzięki której żuraw potrafi obracać się z ładunkiem wokół własnej osi. Aby konstrukcja jeszcze bardziej przypominała swój pierwowzór, do wciągania ładunku wykorzystywana jest linka. Sterowanie odbywa się za pomocą panelu kostki (...) lub pilota na podczerwień (...). Konstrukcja jest sposobnością do rozmowy o różnego rodzaju mechanizmów dźwignicowych pomagających ludziom w przenoszeniu ogromnych nieraz ciężarów.

- Motocykl

Konstrukcja nazwana "Motocykl" w rzeczywistości składa się z dwóch elementów połączonych ze sobą w sprytny sposób. Model motocykla porusza się po okręgu, a napędzany jest silnikiem, który wraz z kostką (...) stoi nieruchomo w pewnej odległości od niego. Wał napędowy wraz z systemem przekładni kątowych umożliwia skuteczne przekazanie napędu do motocykla. Czujnik odległości umożliwia automatyczne zliczanie ilości okrążeń zrobionych przez motocykl. Na zajęciach warto zrobić krótki przegląd najciekawszych jednośladów i opowiedzieć jak się one zmieniały na przestrzeni lat.

- Podnośnik korytowy

Rzadko oglądane, a niezastąpione w produkcji. Przenośniki zazwyczaj przenoszą przedmioty z jednej części fabryki do innej, ale ten przenośnik nie ma końca! Gdy kulka spada na dół, robot przenosi ją z powrotem na górę.

- Anemometr

Wiatr hula wokół nas i ma znaczący wpływ na nasze życie, nawet jeśli rzadko to widzimy. Dowiedz się czym właściwie jest wiatr i jak mierzyć jego siłę przy pomocy podręcznych narzędzi: robota i kodu.

- Pozytywka

Zarówno ludzie, jak i zwierzęta lubią muzykę. Ten robot poszedł o krok dalej - został instrumentem muzycznym! Zbuduj robotyczną pozytywkę, weź pod lupę jej mechanizm i zrób program do układania prostych melodii.

- Czołg mostowy

Pokonaj (prawie) każdą przepaść z kieszonkowym mostem czołgowym! Gdy już go zbudujesz i zaprogramujesz, ten przyjazny robot podjedzie do krawędzi, rozstawi most, a potem dzielnie uda się na drugą stronę.

- Jeździk

Poznaj wynalazki, które poruszyły świat (dosłownie!): koło, silnik parowy i silnik spalinowy. Następnie skonstruuj dwukołowy pojazd i zaprogramuj go tak, by omijał przeszkody. A na koniec poeksperymentuj z kodem lub konstrukcją.

- Licznik pinów

Roboty są niestrudzone, wykonują zadania wymagające ciągłego skupienia. Niedoścignione w liczeniu obiektów w fabrykach, czy samochodów na drogach. Możesz zobaczyć tego robota w akcji, po prostu użyj klocków i kodu.

- Tester

Powstał z inspiracji ludzkimi zmysłami, stał się ich ulepszoną wersją. Istnieją przeróżne rodzaje i wielkości testerów, a wszystkie one pomagają nam ocenić czy rzeczy spełniają postawione wymogi.

- Czołg mostowy

Pokonaj (prawie) każdą przepaść z kieszonkowym mostem czołgowym! Gdy już go zbudujesz i zaprogramujesz, ten przyjazny robot podjedzie do krawędzi, rozstawi most, a potem dzielnie uda się na drugą stronę.

Do ww. pisma Wnioskodawca dołączył:

(...).

Z kolei w piśmie z dnia 2 kwietnia 2024 r. (data wpływu 2 kwietnia 2024 r.) Wnioskodawca udzielił następujących informacji:

Rola instruktora w ramach zajęć jest kluczowa dla stymulowania rozwoju intelektualnego oraz kreatywności uczestników w obszarach robotyki i programowania, przejawia się to w szczególności w następujący sposób:

a. Podczas zajęć dzieci mają okazję praktycznie zastosować zdobytą wiedzę poprzez projektowanie i konstruowanie robotów. Instruktor wspiera ich w tym procesie, co nie tylko dostarcza fascynującego doświadczenia, ale również rozwija umiejętności logicznego i analitycznego myślenia w dynamiczny i interaktywny sposób.

b. Poprzez zajęcia instruktor inspiruje dzieci do poszukiwania nowych i często nietypowych rozwiązań. Zachęca do kreatywnego podejścia i eksperymentowania, co rozwija elastyczne myślenie i zdolność do efektywnej współpracy zespołowej.

c. Podczas zajęć instruktor pomaga dzieciom samodzielnie projektować i konstruować różnorodne modele, takie jak spycharka, samolot, wyścigówka czy turbina wiatrowa.

d. Instruktor koncentruje się na budowaniu fundamentów, które będą podstawą dla dalszego rozwoju umiejętności programowania.

e. Instruktor zapoznaje uczestników z podstawami programowania, aby mogli wykorzystać te umiejętności do zaprogramowania swoich modeli. Pomaga w tworzeniu prostych gier komputerowych, co pozwala dzieciom na zdobycie umiejętności programowania w praktyce.

f. Instruktor inspiruje dzieci do odkrywania nowych rozwiązań, rozwijania kreatywności i poszukiwania nietypowych sposobów rozwiązywania problemów technicznych. Stymuluje ich ciekawość i pasję do nauki.

Materiały niezbędne do prowadzenia zajęć obejmują przede wszystkim: laptopy, klawiatury, myszki, klocki oraz inne podstawowe narzędzia komputerowe i biurowe. Te elementy są kluczowe dla zapewnienia sprawnego przebiegu zajęć, umożliwiając interakcję uczestników z komputerami oraz wykonywanie praktycznych zadań związanych z nauką programowania, robotyki i ogólnej edukacji cyfrowej. Dlatego też, skalkulowana odpłatność za zajęcia uwzględnia bezpośrednie koszty wynagrodzenia instruktora z narzutami oraz materiały.

Materiały takie jak laptopy, klawiatury, myszki, klocki są przeznaczone do bezpośredniego użytku przez uczestników zajęć. Przekazując te materiały do korzystania, Wnioskodawca działa na zasadach umożliwiających skuteczne prowadzenie zajęć edukacyjnych.

a. Dlaczego są one niezbędne do prowadzenia zajęć?

* Laptopy: są centralnym elementem wyposażenia, niezbędnym do prowadzenia zajęć. Zapewniają platformę, na której uczestnicy mogą pracować, programować i eksperymentować oraz uruchamiać powstałe podczas zajęć konstrukcje.

* Klawiatury: to podstawowe narzędzie do wprowadzania poleceń i tworzenia programów. Klawiatury mogą być również wykorzystywane do pisania notatek, komunikacji z innymi uczestnikami i przeprowadzania eksperymentów z różnymi klawiszami.

* Myszki: pozwalają uczestnikom na precyzyjne sterowanie i interakcję z komputerem. Są niezbędne do wykonywania działań takich jak przesuwanie, klikanie i zaznaczanie elementów na ekranie komputera.

* Klocki: (...) oraz dodatkowe elementy mechaniczne i elektroniczne, są niezbędne do prowadzenia zajęć z kilku powodów:

- pozwalają uczestnikom praktycznie stosować zdobytą wiedzę poprzez projektowanie i budowę różnorodnych modeli, takich jak wózek widłowy, podnośnik, spycharka, samolot, wyścigówka, turbina wiatrowa, helikopter, wywrotka itp. Ta praktyczna forma nauki poprzez zabawę umożliwia lepsze zrozumienie zasad mechaniki, elektrotechniki oraz programowania,

- Klocki (...) zachęcają do kreatywnego myślenia i eksperymentowania. Uczestnicy mogą tworzyć własne projekty, testować różne rozwiązania i uczyć się na błędach, co rozwija ich kreatywność i umiejętność znajdowania nietypowych rozwiązań.

b. Czy są to wyłącznie autorskie materiały Wnioskodawcy, czy możliwe jest ich nabycie od innego podmiotu?

Materiały wykorzystywane w ramach prowadzonych zajęć, udostępniane do korzystania, aby umożliwić uczestnikom eksplorację, naukę i zabawę są możliwe do nabycia od innego podmiotu.

c. Czy udostępniane materiały zużywają się podczas zajęć, czy służą one do korzystania po zakończonych zajęciach?

Materiały tzn. tablety, klawiatury, myszki, klocki są używane w trakcie zajęć edukacyjnych, ale zazwyczaj nie zużywają się jednorazowo. Służą one do interakcji, programowania i eksperymentowania w czasie zajęć, a następnie mogą być ponownie wykorzystywane na kolejnych zajęciach. Podlegają one jednak regularnej eksploatacji. W związku z tym, aby utrzymać sprawność i jakość tych materiałów, konieczna jest ich regularna konserwacja i pielęgnacja.

d. Czy po zakończeniu zajęć podlegają one zwrotowi, czy stają się własnością uczestnika zajęć?

Uczestnicy korzystają z tych materiałów wyłącznie w ramach prowadzonych przez Wnioskodawcę zajęć z robotyki.

Na zajęcia/warsztaty z robotyki Wnioskodawca nie podpisuje umów z opiekunami uczestników. Rekrutacja na zajęcia odbywa się drogą elektroniczną, poprzez "strefę zajęć". Opiekun zgłasza się dobrowolnie, wypełniając formularz zapisu na dostępne miejsca. Link do strony: (...). Opiekun zapisujący dziecko na warsztaty musi być pełnoletni, założyć konto na stronie Wnioskodawcy, wyrazić zgodę na regulamin warsztatów/zajęć i dokonać wpłaty za zajęcia w wymaganych terminach i kwotach.

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową, w postanowieniu z dnia 9 kwietnia 2024 r. nr 0112-KDSL2-1.440.60.2024.3.SS tutejszy organ wyznaczył Wnioskodawcy siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało skutecznie doręczone w dniu 9 kwietnia 2024 r. Do dnia wydania niniejszej decyzji z prawa tego Wnioskodawca nie skorzystał.

UZASADNIENIE klasyfikacji usługi

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Natomiast stosownie do art. 42a ustawy wiążąca informacja stawkowa, zwana dalej "WIS", jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług, która zawiera:

1)

opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS;

2)

klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, niezbędną do:

a)

określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi,

b)

stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie - w przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4;

3)

stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4.

Zatem w przypadku, gdy stawka podatku od towarów i usług nie jest uzależniona od zaklasyfikowania danego towaru lub usługi do odpowiedniej klasyfikacji (CN, PKOB lub PKWiU), ale od spełnienia definicji (opisu) zawartej w odpowiednim przepisie ustawy lub pozycji załącznika do ustawy, przedmiotem postępowania w zakresie wydania WIS jest ustalenie, czy opisany towar lub usługa spełnia wymogi wskazane przez ustawodawcę w tym opisie.

W tym miejscu należy wskazać, że w poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% wskazano bez względu na symbol PKWiU - "Usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

1)

na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

2)

do obiektów kulturalnych".

W załączniku nr 3 do Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), stanowiącym wykaz dostaw towarów i świadczenia usług, do których można zastosować stawki obniżone, o których mowa w art. 98, w poz. 7 wymieniony został wstęp na przedstawienia, do teatrów, cyrków, na targi, do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na koncerty, do muzeów, ogrodów zoologicznych, kin, na wystawy oraz podobne imprezy i obiekty kulturalne.

Obowiązujący od dnia 1 lipca 2011 r. art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), wskazuje, że:

1) Usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

2) Ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

a)

prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;

b)

prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;

c)

prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

3) Ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem "wstępu" należy rozumieć "możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś".

Zatem pod pojęciem "wstępu" w rozumieniu poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty), tzn. czy jest to jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). Tak np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki - możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej - możliwość tańczenia, na imprezę sportową - możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, "na siłownię" - możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego - możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie.

W tym miejscu należy wskazać, że wszystkie te usługi, które nie są związane z normalnym, typowym użytkowaniem danego obiektu, nie są objęte stawką preferencyjną. Zatem usługi w zakresie wstępu należy rozumieć jako wstęp i świadczenie usług, które w sposób typowy wchodzą w skład usług oferowanych przez dany podmiot. Wstęp to nie tylko bowiem uprawnienie do wejścia do określonego miejsca, ale także uprawnienie do korzystania ze szczególnych właściwości tego miejsca, do którego wstęp został opłacony.

Ustawa o VAT oraz przepisy wykonawcze nie definiują również pojęć "kultura", "usługa kulturalna", "usługa w zakresie kultury". Odnosząc się do znaczenia terminu "usługi kulturalne" w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury, itp.

W słownikach oraz encyklopediach podaje się natomiast następujące definicje pojęcia "kultura":

- "materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory" (Słownik Języka Polskiego - www.sjp.pwn.pl),

- "duchowy i materialny dorobek społeczności żyjącej w jakimś czasie na określonym terenie" (Wielki Słownik Języka Polskiego - http://www.wsjp.pl/),

- "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp." (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtmuller "Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska" Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999),

- "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania" (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982).

W analizowanej sprawie uczestniczenie w zajęciach z robotyki dla dzieci w wieku (...) jest możliwe na podstawie uiszczenia opłaty za karnet semestralny lub opłaty jednorazowego wejścia w ramach biletu wstępu, nie jest to jednak opłata za wstęp do obiektu kulturalnego (w rozumieniu jak wyżej), lecz opłata za uczestnictwo w zajęciach. Zajęcia stanowią fascynującą podróż w świat nowoczesnych nauk komputerowych poprzez dynamiczną oraz kreatywną formę edukacji. Podczas zajęć dzieci mają okazję nie tylko poznać tajniki informatyki, ale także praktycznie zastosować zdobytą wiedzę. Samodzielnie projektują i konstruują roboty. Poprzez tworzenie prostych gier komputerowych, uczestnicy zajęć nie tylko zdobywają umiejętności programowania, ale również uczą się elastycznego myślenia oraz kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów. Ta praktyczna forma nauki nie tylko utrwala wiedzę, ale także rozwija pamięć oraz wspomaga rozwijanie kreatywności u dzieci. Zajęcia nie tylko zapoznają uczestników z podstawami informatyki, ale również inspirują do poszukiwania nowych, często nietypowych rozwiązań. Dzieci w programie nie tylko zdobywają umiejętności techniczne, ale również uczą się elastycznego myślenia, zdobywając pewność siebie i umiejętność efektywnej współpracy zespołowej. Zajęcia prowadzi instruktor, którego rola jest kluczowa dla stymulowania rozwoju intelektualnego oraz kreatywności uczestników w obszarach robotyki i programowania. Poprzez zajęcia instruktor inspiruje dzieci do poszukiwania nowych i często nietypowych rozwiązań. Zachęca do kreatywnego podejścia i eksperymentowania, co rozwija elastyczne myślenie i zdolność do efektywnej współpracy zespołowej oraz pomaga dzieciom samodzielnie projektować i konstruować różnorodne modele. Instruktor zapoznaje uczestników z podstawami programowania, aby mogli wykorzystać te umiejętności do zaprogramowania swoich modeli, a także pomaga w tworzeniu prostych gier komputerowych, co pozwala dzieciom na zdobycie umiejętności programowania w praktyce. Instruktor inspiruje dzieci do odkrywania nowych rozwiązań, rozwijania kreatywności i poszukiwania nietypowych sposobów rozwiązywania problemów technicznych oraz stymuluje ich ciekawość i pasję do nauki. Głównym celem zajęć jest stworzenie przestrzeni, w której dzieci w wieku (...) nie tylko rozwijają swoje zainteresowania, ale również zdobywają konkretne umiejętności, które mogą być użyteczne zarówno w szkole, jak i w przyszłej karierze. Jak wskazał Wnioskodawca, chociaż priorytetem jest dostarczenie radości i satysfakcji z nauki poprzez zabawę, gry oraz realizację zainteresowań, to równocześnie Wnioskodawca dąży do uzupełniania ich wiedzy i rozwijania konkretnych umiejętności.

Należy wskazać, że zgodnie z (...) Statutu Wnioskodawcy, celem działalności jest przygotowanie i pozyskanie społeczności do aktywnego uczestnictwa w kulturze oraz współtworzenia jej wartości.

Z kolei w myśl (...) ww. Statutu, do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy w szczególności:

1)

edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę;

2)

rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych;

3)

tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką;

4)

tworzenie warunków dla rozwoju folkloru, a także rękodzieła ludowego i artystycznego;

5)

gromadzenie, dokumentowanie, tworzenie, ochrona i udostępnianie dóbr kultury.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że zajęcia z robotyki dla dzieci w wieku (...) nie są typowymi zajęciami związanymi z funkcjonowaniem Wnioskodawcy, będącego obiektem kulturalnym, zgodnymi z celami i zadaniami Wnioskodawcy określonymi w statucie, ponieważ nie są one związane z kulturą i sztuką. Charakter i cel opisanych wyżej warsztatów, a także grupa osób, do których są one kierowane jednoznacznie wskazują, że ich istotą jest edukacja uczestników w zakresie robotyki i programowania (zdobycie technicznych umiejętności) oraz uczenie się elastycznego myślenia i efektywnej współpracy zespołowej.

W rezultacie należy uznać, że usługa prowadzenia zajęć z robotyki dla dzieci w wieku (...), nie stanowi usługi kulturalnej - wyłącznie w zakresie wstępu, o której mowa w poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy. Tym samym nie jest możliwe zastosowanie stawki podatku w wysokości 8%.

W konsekwencji powyższego, w związku z brakiem możliwości zastosowania w przedmiotowej sprawie obniżonej stawki podatku, należy dokonać prawidłowej klasyfikacji statystycznej usługi wykonywanej przez Wnioskodawcę.

Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczonych usług należy stosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.).

Podstawowe cele, konstrukcję i sposób posługiwania się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretację wskazują zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zawarte w ww. rozporządzeniu.

Zasady metodyczne stanowią integralną część klasyfikacji. Zawarte w nich postanowienia obowiązują przy jej interpretacji i stosowaniu (pkt 1.3).

Zgodnie z pkt 1.2 zasad metodycznych, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) składa się z:

- niniejszych zasad metodycznych,

- uwag do poszczególnych sekcji,

- schematu klasyfikacji.

Natomiast schemat klasyfikacji - jak wskazano w pkt 1.4 zasad metodycznych - stanowi wykaz grupowań i obejmuje:

- symbole grupowań,

- nazwy grupowań.

Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

W pkt 7.6 zasad metodycznych zawarto ogólne reguły klasyfikowania usług. I tak, na podstawie pkt 7.6.2, gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:

- grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,

- usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,

- usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

W tym miejscu należy wskazać na Sekcję P Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) - "EDUKACJA" - która obejmuje:

- usługi placówek wychowania przedszkolnego,

- usługi szkół podstawowych,

- usługi gimnazjów,

- usługi liceów ogólnokształcących, techników, branżowych szkół I i II stopnia,

- usługi szkół policealnych,

- usługi kolegiów pracowników służb społecznych i placówek doskonalenia nauczycieli,

- usługi szkół wyższych,

- usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji.

W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 85 "USŁUGI W ZAKRESIE EDUKACJI", który obejmuje:

- usługi szkół publicznych i niepublicznych wszystkich typów (włączając szkoły specjalne), prowadzone przez organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego lub inne osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne w ramach obowiązującego sytemu oświaty i szkolnictwa wyższego,

- edukację w formach: stacjonarnej, niestacjonarnej lub z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, np.: przez radio, telewizję, Internet lub drogą korespondencyjną,

- edukację prowadzoną na różnych poziomach kształcenia, włączając kształcenie specjalne,

- edukację dla dorosłych prowadzoną na poziomie szkół podstawowych, gimnazjów, liceów ogólnokształcących i szkół policealnych oraz w formach pozaszkolnych (w tym: edukację dla dorosłych wchodzącą w skład publicznych i niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego, placówek kształcenia praktycznego, ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz na kwalifikacyjnych kursach zawodowych),

- usługi szkół wojskowych i akademii wojskowych,

- usługi szkół w zakładach karnych i aresztach śledczych oraz w szkołach w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich na odpowiednich poziomach nauczania,

- pozaszkolne formy dokształcania i doskonalenia zawodowego (w tym: kwalifikacyjne kursy zawodowe umożliwiające przystąpienie do egzaminu zawodowego oraz uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe),

- pozaszkolne formy edukacji związane głównie ze sportem i rekreacją, np. kursy gry w tenisa lub golfa itp.,

- usługi wspomagające edukację.

Dział ten nie obejmuje: - usług świadczonych przez żłobki i pozostałej dziennej opieki nad dziećmi, sklasyfikowanych w 88.91.1.

W dziale 85 mieści się grupa 85.5 "USŁUGI W ZAKRESIE POZASZKOLNYCH FORM EDUKACJI", obejmująca kontynuację edukacji ogólnej oraz kształcenie zawodowe (kształcenie związane jest głównie z rozwijaniem własnych zainteresowań oraz doskonaleniem zawodowym).

Grupa ta nie obejmuje: - usług sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach grup 85.1-85.4 tj. edukacji na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym.

W grupie 85.5 mieści się m.in. klasa 85.59 "USŁUGI W ZAKRESIE POZOSTAŁYCH POZASZKOLNYCH FORM EDUKACJI, GDZIE INDZIEJ NIESKLASYFIKOWANE".

Uwzględniając powyższe, usługa będąca przedmiotem wniosku spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych działem PKWiU 85.5 "USŁUGI W ZAKRESIE POZASZKOLNYCH FORM EDUKACJI".

Klasyfikacja została dokonana zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), zwłaszcza z uwzględnieniem pkt 5.3.2 tych zasad.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 53 wskazano ex 85.60.10.0 "Usługi wspomagające edukację - wyłącznie usługi świadczone przez instytucje, których usługi w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie są zwolnione od podatku".

Jednocześnie zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez oznaczenie ex rozumie się zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)".

Opisana we wniosku usługa mieści się w dziale 85 PKWiU. Jest to jednak usługa sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 85.5 "USŁUGI W ZAKRESIE POZASZKOLNYCH FORM EDUKACJI". Usługa ta nie została wymieniona jako usługa, dla której ustawodawca w ustawie oraz w aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie, przewidział obniżoną stawkę podatku. Zatem, właściwą stawką dla opodatkowania przedmiotowej usługi jest stawka podatku VAT w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do usług tożsamych pod każdym względem z usługą będącą przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do usługi będącej jej przedmiotem, która zostanie wykonana w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 2 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- usługa, będąca przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do usługi będącej przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że:

- klasyfikacja usługi, lub

- stawka podatku właściwa dla usługi lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji, stosownie do art. 220 § 1 w zw. z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej, służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP, lub za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy) będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl