0112-KDSL2-1.440.348.2023.3.MK - WIS USŁUGA - wstęp do komory normobarycznej - stawka 8% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDSL2-1.440.348.2023.3.MK WIS USŁUGA - wstęp do komory normobarycznej - stawka 8% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku SPÓŁKI (...) z dnia 10 sierpnia 2023 r. (data wpływu 21 sierpnia 2023 r.), uzupełnionego pismem z dnia 19 października 2023 r. (data wpływu 23 października 2023 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: usługa - wstęp do komory normobarycznej

Opis usługi:

Przedmiotem działalności wnioskodawcy jest m.in. świadczenie usług w zakresie poprawy kondycji fizycznej, zdrowia i ogólnie lepszego samopoczucia z wykorzystaniem komory normobarycznej. Usługa wstępu do komory jest skierowana zarówno do osób z wszelkimi schorzeniami, jak i dla osób zdrowych, które chcą się zrelaksować. Klienci w ramach opłaty wstępu do komory normobarycznej - mają możliwość (nie obowiązek) picia wody, która jest zalecana w celu uzyskania jeszcze lepszego efektu podczas korzystania z wizyty w komorze.

Komora normobaryczna jest bowiem dobrym sposobem wspomagania kondycji fizycznej, odporności organizmu i ogólnej poprawy zarówno samopoczucia, jak i stanu zdrowia osób z niej korzystających. Atmosfera w komorze jest bezpieczna dla człowieka i nie ma ograniczenia czasu przebywania. Osoba wykonująca usługę będącą przedmiotem wniosku nie jest osobą legitymująca się zawodem medycznym a ponadto do wykonywania usługi nie jest wymagane specjalistyczne wykształcenie. Wejście i wyjście z komory dozwolone jest tylko pod nadzorem osoby przeszkolonej w obsłudze komory normobarycznej (operatora komory). Przed rozpoczęciem sesji normobarycznej użytkownik zobowiązany jest do zapoznania się z regulaminem, wypełnienia karty klienta i poinformowania obsługi komory o możliwych przeciwwskazaniach. Korzystanie z komory normobarycznej odbywa się zgodnie z zaleceniami i poleceniami operatora komory, w sposób bezpieczny i zapewniający odpowiednią dbałość o sprzęt. Personel tylko wprowadza klientów do komory normbarycznej, gdzie panuje podwyższone ciśnienie i tam klienci przebywają dwie godziny siedząc na fotelach. Zakres obowiązku personelu obsługi to wprowadzenie klienta poprzez śluzę do pomieszczenia komory, gdzie zwiększona jest ilość tlenu. Przedmiotowa usługa jest jedną z metod medycyny altematywnej/usługą paramedyczną.

Usługa będzie świadczona w komorze, która sama w sobie jest obiektem, posadowionym na gruncie, a Wnioskodawca jest jej właścicielem.

Sesja w komorze do terapii normobarycznej spowalnia procesy starzenia i usprawnia cyrkulację tlenu w organizmie. Ze względu na ogromne zalety zdrowotne, pobyt w komorze normobarycznej zalecany jest dla sportowców oraz osoby uprawiające sport amatorsko. Sesje terapeutyczne poprawiają ogólną wydolność organizmu, przyśpieszają likwidacje zakwasów oraz regenerację po urazach i kontuzjach sportowych, pomagają zmniejszyć obrzęk po uszkodzeniach organizmu i redukują stany zapalne mięśni i stawów.

Wstęp do komory normobarycznej będący przedmiotem wniosku jest sprzedawany jako bilet wstępu do komory lub jako karnet kilku wejść. W celu nabycia usługi możliwa jest rezerwacja na stronie internetowej.

Rozstrzygnięcie: Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu

Stawka podatku od towarów i usług: 8%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 2 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy.

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek w zakresie sklasyfikowania ww. usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług. Wniosek uzupełniono w dniu 23 października 2023 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz dokumenty.

W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis usługi

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. świadczenie usług w zakresie poprawy kondycji fizycznej, zdrowia i ogólnie lepszego samopoczucia z wykorzystaniem komory normobarycznej.

Komora normobaryczna to urządzenie charakteryzujące się zmienionym składem powietrza, a także podwyższonym ciśnieniem atmosferycznym. Celem tych zmian jest przywrócenie najlepszych warunków do życia. Usługa wstępu do komory jest skierowana - zarówno do osób z wszelkimi schorzeniami, jak i dla osób zdrowych, które chcą się zrelaksować.

Komora normobaryczna jest dobrym sposobem wspomagania kondycji fizycznej, odporności organizmu i ogólnej poprawy zarówno samopoczucia, jak i stanu zdrowia osób z niej korzystających. Atmosfera w komorze jest bezpieczna dla człowieka, nie ma ograniczenia czasu przebywania w przeciwieństwie do hiperbarii, gdzie czas przebywania jest ściśle limitowany i pod nadzorem lekarskim.

Klienci w ramach opłaty wstępu do komory normobarycznej - mają możliwość (nie obowiązek) picia wody, która jest zalecana w celu uzyskania jeszcze lepszego efektu podczas korzystania z wizyty w komorze.

Osoba wykonująca usługę będącą przedmiotem wniosku nie jest osobą legitymująca się zawodem medycznym w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2021 r. poz. 711, z późn. zm.).

Komora normobaryczna przeznaczona jest do prowadzenia sesji normobarycznych. Wejście i wyjście z komory dozwolone jest tylko pod nadzorem osoby przeszkolonej w obsłudze komory normobarycznej (operatora komory). Przed rozpoczęciem sesji normobarycznej użytkownik zobowiązany jest do zapoznania się z regulaminem, wypełnienia karty klienta i poinformowania obsługi komory o możliwych przeciwwskazaniach. Korzystanie z komory normobarycznej odbywa się zgodnie z zaleceniami i poleceniami operatora komory, w sposób bezpieczny i zapewniający odpowiednią dbałość o sprzęt.

Usługa będąca przedmiotem wniosku jest jedną z metod medycyny alternatywnej/usługą paramedyczną. Usługa będzie świadczona wyłącznie w ramach komory, która sama w sobie jest obiektem, posadowionym na gruncie. Wnioskodawca jest właścicielem obiektu.

Wstęp do komory normobarycznej będący przedmiotem wniosku jest sprzedawany jako bilet wstępu do komory lub jako karnet kilku wejść.

Wnioskowana usługa - wstęp do komory normobarycznej jest tożsama z usługą, do której ustosunkował się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - WIS z dnia 12 maja 2022 r. 0112- KDSL1-2.440.52.2022.3.PR - WIS usługa - wstęp do komory normobarycznej - 8%.

Dnia 23 października 2023 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu sprawy wskazując, że:

1.

Stałe wizyty w komorze do terapii normobarycznej spowalniają procesy starzenia i usprawniają cyrkulację tlenu w organizmie. Ze względu na ogromne zalety zdrowotne, pobyt w komorze normobarycznej zalecany jest dla: sportowców oraz osoby uprawiające sport amatorsko. Sesje terapeutyczne poprawiają ogólną wydolność organizmu, przyśpieszają likwidacje zakwasów oraz regenerację po urazach i kontuzjach sportowych, pomagają zmniejszyć obrzęk po uszkodzeniach organizmu i redukują stany zapalne mięśni i stawów.

Personel tylko wprowadza klientów do komory normbarycznej, gdzie panuje podwyższone ciśnienie i tam klienci przebywają dwie godziny siedząc na fotelach.

2.

W komorze panuje unikatowa atmosfera (...) a to wszystko odbywa się w podwyższonym ciśnieniu, aż do 1500 hPa. Unikatowe ciśnienie 1500 hPa i czysty tlen natychmiast wnika w ciało i uaktywnia wszystkie prawidłowe procesy regeneracji we wszystkich narządach uaktywniamy prawidłowe procesy replikowania się komórek w całym organiźmie.

Tlen bezinwazyjnie dociera do wszystkich głębokich tkanek w organiźmie człowieka. Sesje nie są procedurą medyczną ze względu na zmienione parametry atmosfery, a podwyższone ciśnienie i przebywanie w komorze może w indywidualny sposób wpływać pozytywnie na samopoczucie użytkowników komory normobarycznej.

Komórki macierzyste to pierwotne, niewyspecjalizowane komórki, które mogą namnażać się oraz przekształcać w wyspecjalizowane komórki tworząc w ten sposób tkanki. W organiźmie odbudowują lub zastępują komórki uszkodzone. Niestety osłabiony organizm ludzki (wyniszczony przez upływ czasu, choroby, czy wpływ szkodliwych czynników cywilizacyjnych) regeneruje swoje tkanki powoli.

Można jednak zmobilizować komórki macierzyste do szybszego namnażania się oraz działania przez dostarczenie tlenu w odpowiednich warunkach ciśnieniowych. Dzięki temu procesy regeneracji w organiźmie zachodzą o wiele szybciej i skuteczniej.

3.

Do wykonywania usługi będącej przedmiotem wniosku nie jest wymagane specjalistyczne wykształcenie. Zakres obowiązku obsługi przedmiotu wniosku to wprowadzenie klienta poprzez śluzę do pomieszczenia komory, gdzie zwiększona jest ilość tlenu.

4.

Działalność usługowa komory normobarycznej służy poprawie kondycji fizycznej. Regularne korzystanie z sesji tlenowych wspomaga również regenerację całego organizmu. Wytrzymałość tlenowa, czyli potocznie mówiąc lepsza kondycja to parametr, który pomaga znacznie w funkcjonowaniu organizmu.

Aktualnie w atmosferze ziemskiej panuje ciśnienie powietrza w okolicach 1000 hPA. Jak pokazują badania naukowe organizm ludzki w normalnych warunkach jest w stanie przyjąć tylko 30% tlenu, jeśli jednak podniesiemy ciśnienie jesteśmy w stanie przyjąć go dużo więcej, każda komórka naszego organizmu zostaje dotleniona, a procesy naprawcze przebiegają znacznie szybciej, wytwarza się, aż 7-krotnie więcej komórek macierzystych.

Sesje nie są procedurą medyczną ze względu na zmienione parametry atmosfery, a podwyższone ciśnienie i przebywanie w komorze może w indywidualny sposób wpływać pozytywnie na samopoczucie użytkowników komory normobarycznej.

5.

Prowadzona działalność gospodarcza powiązana z komorą normobaryczną jest w zakresie:

* PKD 96.04.Z - Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej;

* PKD 93.13.Z - Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej.

6.

Usługa będąca przedmiotem wniosku nie jest powiązana z działalnością gospodarczą wykonywaną w innym zakresie PKD 47.59.Z - Sprzedaż detaliczna mebli, sprzętu oświetleniowego i pozostałych artykułów użytku domowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.

7.

Usługa jest wykonywana w (...) (Wnioskodawca załączył...).

8. Wnioskodawca załączył (...).

9. Wnioskodawca załączył (...).

WYJAŚNIENIA: każdy klient, który chce skorzystać z sesji w komorze normobarycznej ma możliwość zapoznania się z cennikiem, przeciwskazaniami, korzyściami, zasadami działania, może też dokonać rezerwacji na naszej stronie internetowej (...).

Poza tym na miejscu w recepcji (...) wszystkie informacje - cennik, przeciwskazania, zasady korzystania wywieszone są w miejscu ogólnodostępnym dla klientów w ramkach na ścianie. Przed przystąpieniem do skorzystania z komory normobarycznej każdy klient zapoznaje się i podpisuje REGULAMIN.

REGULAMIN jest formą zawarcia z klientem umowy na wykonywaną usługę.

W Regulaminie zawarta jest też na ostatniej stronie KARTA KLIENTA, w której wpisuje swoje dane - imię, nazwisko, datę urodzenia i telefon kontaktowy.

Cennik.

WYJAŚNIENIA: aktualnie obowiązujący cennik dostępny jest na stronie internetowej oraz wywieszony jest w recepcji (...).

(...)

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 ustawy z dnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383), postanowieniem z dnia 31 października 2023 r. nr 0112-KDSL2-1.440.348.2023.2.MK tut. organ wyznaczył Wnioskodawcy siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało skutecznie doręczone Stronie w dniu 3 listopada 2023 r. Strona nie skorzystała z ww. prawa wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego.

UZASADNIENIE klasyfikacji usługi

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 42a ustawy, wiążąca informacja stawkowa, zwana dalej "WIS", jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług, która zawiera:

1)

opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS;

2)

klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrbów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług niezbędną do:

a)

określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi,

b)

stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie - w przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4;

3)

stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4.

Zatem w przypadku, gdy stawka podatku od towarów i usług nie jest uzależniona od zaklasyfikowania danego towaru lub usługi do odpowiedniej klasyfikacji (CN, PKOB lub PKWiU), ale od spełnienia definicji (opisu) zawartej w odpowiednim przepisie ustawy lub pozycji załącznika do ustawy, przedmiotem postępowania w zakresie wydania WIS jest ustalenie, czy opisany towar lub usługa spełnia wymogi wskazane przez ustawodawcę w tym opisie.

W poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy, stanowiącego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wskazano bez względu na symbol PKWiU - "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu".

W tym miejscu należy wskazać, że przepisy ustawy nie zawierają definicji pojęcia "rekreacja". Słownik Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa www.sjp.pwn.pl) definiuje rekreację jako "aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu", Wielki Słownik Języka Polskiego (www.wsjp.pl) za rekreację uznaje "ruchową aktywność w czasie wolnym od pracy, mającą służyć zdrowiu i dobremu samopoczuciu", natomiast "Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem" Władysława Kopalińskiego (Świat Książki, Warszawa 2000) definiuje rekreację jako "odpoczynek, rozrywka, wytchnienie, pochodzące od łacińskiego »recreatio« czyli powrót do zdrowia, sił".

Mając na uwadze powyższe definicje - na potrzeby stosowania art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy - za rekreację uznać należy różne formy aktywności mające służyć wypoczynkowi i zdrowiu. Tak rozumiana rekreacja obejmuje w szczególności zajęcia takie jak fitness, czy aerobik, ale również taką aktywność, jak np. korzystanie z sauny, groty solnej czy też łaźni. Korzystanie z komory normobarycznej można zaliczyć do takiej formy rekreacji.

Należy też zwrócić uwagę, że ustawodawca objął obniżoną stawką podatku w wysokości 8% wymienione w poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy usługi, jednakże tylko w zakresie wstępu. Ustawodawca nie określił jednak ani form, ani kategorii "wstępu", do których ma zastosowanie obniżona stawka podatku w wysokości 8%.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem "wstępu" należy rozumieć "możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś".

Zatem pod pojęciem "wstępu" w rozumieniu poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty), tzn. czy jest to jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). I tak, np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki - możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej - możliwość tańczenia, na imprezę sportową - możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, "na siłownię" - możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego - możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zagadnienie związane z wykładnią analizowanych przepisów, w szczególności w odniesieniu do użytego w poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy (w stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 października 2019 r. - poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy) sformułowania "wyłącznie w zakresie wstępu" było wielokrotnie przedmiotem rozważań sądów administracyjnych, w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego. W orzecznictwie utrwalony został jednoznaczny pogląd, że w tym przypadku wykładnia pojęcia "wstęp" nie może ograniczać się wyłącznie do wejścia do obiektu lub na imprezę rozrywkową bez możliwości aktywnego uczestniczenia w zaoferowanej usłudze i korzystania z urządzeń potrzebnych do jej realizacji, stanowiłoby to bowiem niczym nieuzasadnione zawężenie tego pojęcia. Jak podkreślono, użyte przez ustawodawcę sformułowanie "usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu" odnosi się do kart wstępu, stałych abonamentów lub biletów i innych form opłaty za umożliwienie zarówno biernego jak i aktywnego korzystania z rozrywki i rekreacji, w tym przystosowanych do tego sal, pomieszczeń oraz urządzeń i przyrządów tam się znajdujących. Natomiast określenie "wyłącznie w zakresie wstępu" należy rozumieć w ten sposób, że wszystkie usługi, które nie są związane z normalnym typowym użytkowaniem takiego obiektu, np. usługi restauracyjne na terenie sali sportowej, zakup napojów, odżywek, usługi osobistego/personalnego trenera - nie są objęte stawką obniżoną. Konsekwentnie podlegają opodatkowaniu stawką podstawową VAT.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca świadczy usługę wstępu do komory normobarycznej, która jest skierowana zarówno do osób z określonymi schorzeniami, jak i dla osób zdrowych, które chcą się zrelaksować. Sesja w komorze normobarycznej wspomaga kondycję fizyczną, odporność organizmu i ogólną poprawę samopoczucia. Osoba wykonująca usługę nie jest osobą legitymującą się zawodem medycznym. Personel bowiem jedynie wprowadza klientów do komory normobarycznej, gdzie panuje podwyższone ciśnienie i tam klienci przebywają 2 godziny siedząc w fotelach. Wejście i wyjście z komory dozwolone jest tylko pod nadzorem osoby przeszkolonej w obsłudze komory (operatora komory). Przed rozpoczęciem sesji normobarycznej użytkownik zobowiązany jest do zapoznania się z regulaminem, wypełnienia karty klienta i poinformowania obsługi o możliwych przeciwskazaniach. Korzystanie z komory normobarycznej odbywa się zgodnie z zaleceniami i pleceniami operatora komory. Wstęp do komory normobarycznej jest sprzedawany jako bilet wstępu do komory lub jako karnet na kilka wejść.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że zakup usługi będącej przedmiotem wniosku to forma działania wybrana dobrowolnie przez człowieka ze względu na osobiste zainteresowania, dla wypoczynku, relaksu, poprawy swojego samopoczucia czy kondycji fizycznej.

Uwzględniając powyższe, usługa będąca przedmiotem analizy stanowi "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu", o których mowa w poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138i ust. 4.

Zgodnie z art. 146ea ustawy, w roku 2023:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Natomiast stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347 i 641) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jak już wskazano wyżej w załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 68 wskazano bez względu na symbol PKWiU - "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu".

Mając na uwadze, że opisana usługa stanowi "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu", jej świadczenie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 2 ustawy i art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do usług tożsamych pod każdym względem z usługą będącą przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do usługi będącej jej przedmiotem, która zostanie wykonana w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 2 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- usługa, będąca przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do usługi będącej przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że:

- klasyfikacja usługi, lub

- stawka podatku właściwa dla usługi lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl