0112-KDSL2-1.440.165.2023.3.MW - WIS USŁUGA – budowa przyłącza wodociągowego - PKWiU 2015 - 36.00.20.0 - stawka 8% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lipca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDSL2-1.440.165.2023.3.MW WIS USŁUGA – budowa przyłącza wodociągowego - PKWiU 2015 - 36.00.20.0 - stawka 8% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 2 lit. a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową i art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 6 kwietnia 2023 r. (data wpływu 12 kwietnia 2023 r.), uzupełnionego pismem z dnia 13 czerwca 2023 r. (data wpływu 19 czerwca 2023 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: usługa - budowa przyłącza wodociągowego

Opis usługi:

Wnioskodawca oferuje Inwestorom usługę budowy przyłącza wodociągowego, której głównym zamierzeniem jest zawarcie umowy na dostawę wody. Po złożeniu przez Inwestora wniosku o przedstawienie oferty na budowę przyłącza, Wnioskodawca przeprowadza rozeznanie w terenie, analizuje posiadane mapy uzbrojenia i na tej podstawie określa orientacyjne miejsce włączenia przyłącza do sieci, długość przyłącza, rodzaj i zakres nawierzchni do odtworzenia, ewentualne kolizje z sieciami obcymi oraz liczbę koniecznych do uzyskania zgód na wejście w teren. Po przyjęciu oferty przez Inwestora, następuje podpisanie umowy na budowę przyłącza wodociągowego. Wraz z podpisaniem umowy, Inwestor podpisuje wniosek na wykonanie wcinki (włączenia) do wodociągu głównego budowanego przyłącza. Wnioskodawca występuje w imieniu Inwestora do właścicieli działek, przez które przebiega przyłącze o wydanie zgody na wejście w teren oraz do zarządcy drogi (jeśli dotyczy) z wnioskiem o wydanie zezwolenia na lokalizację w pasie drogowym urządzeń i obiektów budowlanych. Po uzyskaniu wszystkich wymaganych zgód, następuje uzgodnienie z Inwestorem szczegółowego terminu przystąpienia do prac budowlanych. Po uzgodnieniu terminu następuje budowa przyłącza wodociągowego. Ułożone przyłącze z jednej strony wprowadzone zostaje do budynku/studni wodomierzowej (w zależności od wydanych warunków technicznych) a z drugiej strony podprowadzone zostaje pod istniejący wodociąg sieci rozdzielczej do którego ma nastąpić włączenie. W budynku/studni wodomierzowej przygotowane zostaje podejście pod wodomierz, do którego przyłączona zostaje rura i po stronie instalacji wewnętrznej zamontowany zostaje zawór antyskażeniowy (jeśli wchodzi w zakres umowy). Przygotowany w ten sposób przewód wodociągowy napełniony zostaje wodą i poddany próbie szczelności. Przewód zostaje również zdezynfekowany roztworem podchlorynu sodu, przepłukany, a następnie pobierane są próbki wody z przewodu w celu przeprowadzenia badań jakości wody. Po uzyskaniu wyników badań, potwierdzających spełnienie przez pobraną próbkę wymagań w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi oraz po uzyskaniu pozytywnej próby szczelności przyłącza, Wnioskodawca na swój koszt wykonuje wcinkę wybudowanego przyłącza wodociągowego do przewodu sieci rozdzielczej. Na przedmiotowym włączeniu zabudowana zostaje zasuwa domowa, stanowiąca granicę eksploatacji przyłącza wodociągowego. Następnie wykop zostaje zasypany gruntem rodzimym albo piaskiem i humusem lub w przypadku nawierzchni utwardzonej odtworzona zostaje podbudowa, warstwa wiążąca i warstwa ścieralna lub płytki chodnikowe, kostka betonowa, itp. Po uzyskaniu odbioru terenu przez jego właściciela, na którym prowadzone były prace budowlane, następuje odbiór przedmiotu umowy w formie obustronnie podpisanego protokołu. W kolejnym etapie Wnioskodawca przeprowadza odbiór końcowy przyłącza wodociągowego, który stanowi podstawę do zawarcia umowy na dostawę wody i montaż wodomierza głównego.

Zakres zawieranej umowy na budowę przyłącza, na prośbę Inwestora może obejmować usługę geodezyjną, Inwestor może również ten zakres pozostawić po swojej stronie.

Rozstrzygnięcie: PKWiU 2015 - 36.00.20.0

Stawka podatku od towarów i usług: 8%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 2 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 24 załącznika nr 3 do ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek w zakresie sklasyfikowania ww. usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług. Wniosek uzupełniono w dniu 19 czerwca 2023 r. o (...).

W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis usługi

Przedmiot wniosku: określenie wysokości stawki VAT dla usługi budowy przyłącza wodociągowego.

Opis usługi. Wnioskodawca biorąc pod uwagę realizację swojej podstawowej działalności, jaką jest dostawa wody (...), oferuje Inwestorom na terenie swojej działalności, kompleksową usługę budowy przyłączy wodociągowych od projektu poprzez wykonawstwo, której głównym zamierzeniem jest zawarcie umowy na dostawę wody.

Wnioskodawca informuje Inwestorów o możliwości budowy przyłącza wodociągowego poprzez stronę internetową, media społecznościowe oraz telefonicznie na etapie wydawania warunków technicznych.

Po złożeniu przez Inwestora do Wnioskodawcy wniosku o przedstawienie oferty na budowę przyłącza, pracownicy Wnioskodawcy przeprowadzają rozeznanie w terenie, analizują posiadane mapy uzbrojenia i na tej podstawie określają orientacyjne miejsce włączenia przyłącza do sieci, długość przyłącza, rodzaj i zakres nawierzchni do odtworzenia, ewentualne kolizje z sieciami obcymi oraz liczbę koniecznych do uzyskania zgód na wejście w teren.

Wycena prac budowlanych i odtworzeniowych opracowana jest na podstawie wyznaczonych w (...), jednostkowych stawek na wykonanie określonej średnicy przyłącza wodociągowego z uwzględnieniem różnych rodzajów gruntu do wykopu (utwardzony, nieutwardzony) oraz różnych rodzajów nawierzchni do odtworzenia (jezdnia asfaltowa, kostka betonowa, chodni kostka, chodnik puzzle, itp.).

Stawki jednostkowe określonych rodzajów robót, wyznaczane są na podstawie kosztorysów, opracowanych na podstawie rzeczywistych kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę w zakresie: robocizny, sprzętu, transportu, armatury oraz w pozostałych pozycjach zgodnie z publikowanymi średnimi stawkami kosztorysowymi.

Dodatkowo, do każdej oferty doliczona zostaje stała, ryczałtowa opłata. Opłata ta obejmuje przede wszystkim koszty związane z mobilizacją sprzętu, tj. koparka, wywrotka, pompa, ubijak/walec oraz pracowników brygady na miejsce wykonywanych robót.

Przygotowana w opisany sposób wycena, stanowi oficjalną ofertę Wnioskodawcy na budowę przyłącza wodociągowego dla Inwestora, w odpowiedzi na złożony wniosek.

Po przyjęciu oferty przez Inwestora, następuje podpisanie umowy na budowę przyłącza wodociągowego, w której opisany jest m.in. zakres prac do wykonania, cena ofertowa, terminy i gwarancje ze strony Wnioskodawcy. Wraz z podpisaniem umowy, Inwestor podpisuje wniosek na wykonanie wcinki (włączenia) do wodociągu głównego budowanego przyłącza. Wcinka, jest usługą bezpłatną, świadczoną wyłącznie przez pracowników Wnioskodawcy.

Po podpisaniu umowy, przedstawiciel Wnioskodawcy występuje w imieniu Inwestora do właścicieli działek, przez które przebiega przyłącze o wydanie zgody na wejście w teren oraz do zarządcy drogi (jeśli dotyczy) z wnioskiem o wydanie zezwolenia na lokalizację w pasie drogowym urządzeń i obiektów budowlanych.

Po uzyskaniu wszystkich wymaganych zgód na wejście w teren, następuje uzgodnienie z Inwestorem szczegółowego terminu przystąpienia do prac budowlanych, związanych z wykonaniem przyłącza wodociągowego. Budowa przyłącza wodociągowego, wykonywana jest zasobami ludzkimi i sprzętem Wnioskodawcy. Ułożone przyłącze z jednej strony wprowadzone zostaje do budynku/studni wodomierzowej (w zależności od wydanych warunków technicznych) a z drugiej strony podprowadzone zostaje pod istniejący wodociąg sieci rozdzielczej do którego ma nastąpić włączenie. W budynku/studni wodomierzowej przygotowane zostaje podejście pod wodomierz (konsola i zawory) do którego przyłączona zostaje rura i po stronie instalacji wewnętrznej zamontowany zostaje zawór antyskażeniowy (jeżeli wchodzi w zakres umowy).

Przygotowany w ten sposób przewód wodociągowy napełniony zostaje wodą i poddany zostaje próbie szczelności. Przewód ten zostaje również zdezynfekowany roztworem podchlorynu sodu, przepłukany oraz w kolejnym kroku pobierane są próbki wody z przewodu (w budynku/studni wodomierzowej) w celu przeprowadzenia badań jakości wody. Pobór próbek wody przeprowadzany jest przez uprawnionego próbkobiorcę, posiadającego stosowne uprawnienia do przeprowadzania poboru certyfikowanego. Próbka wody dostarczona zostaje przez uprawnionego pracownika do labolatorium Wnioskodawcy i podana zostaje badaniom.

Koszty poboru próbki wody, jej transport oraz badanie wliczone są do ceny ofertowej.

Po uzyskaniu wyników badań jakości wody, potwierdzających spełnienie przez pobraną próbkę wymagań stawianych w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2017 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2017 r. poz. 229-1) oraz po uzyskaniu pozytywnej próby szczelności przyłącza, Wnioskodawca na swój koszt wykonuje wcinkę (zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków Dz. U. z 2023 r. poz. 537) wybudowanego przyłącza wodociągowego do przewodu sieci rozdzielczej. Na przedmiotowym włączeniu zabudowana zostaje zasuwa domowa, stanowiąca granicę eksploatacji przyłącza wodociągowego (przewód sieci wodociągowej rozdzielczej do zasuwy domowej włącznie jest własnością Wnioskodawcy).

W zależności od warunków gruntowych oraz od stawianych warunków w zakresie odtworzenia nawierzchni, wykop zasypany zostaje albo gruntem rodzimym (jeżeli jest odpowiedni), albo piaskiem i humusem lub w przypadku nawierzchni utwardzonej odtworzona zostaje podbudowa, warstwa wiążąca i warstwa ścieralna lub płytki chodnikowe, kostka betonowa, itp.

Pozostały i niewykorzystany na miejscu prowadzonych robót grunt rodzimy, wywieziony zostaje przez pracownika Wnioskodawcy wywrotką na składowisko odpadów.

Wnioskodawca każdorazowo, wykonuje przyłącze wodociągowe z materiałów posiadających wymagane atesty i certyfikaty, potwierdzające możliwość ich zastosowania na rynku polskim oraz inne wymagane dla materiałów mających kontakt z wodą przeznaczoną do spożycia przez ludzi. Stosowane materiały są najwyższej jakości, sprawdzone na przestrzeni lat podczas pracy na sieci. Po uzyskaniu odbioru terenu przez jego właściciela/właścicieli na którym prowadzone były prace budowlane, następuje odbiór przedmiotu umowy w formie obustronnie podpisanego protokołu.

W kolejnym etapie przeprowadzany jest przez Wnioskodawcę odbiór końcowy przyłącza wodociągowego, stanowiący podstawę do zawarcia umowy na dostawę wody i montażu przez Wnioskodawcę wodomierza głównego.

Załącznikiem do protokołu odbioru końcowego przyłącza wodociągowego jest protokół z przeprowadzonej próby szczelności, raport z badania jakości wody oraz szkic powykonawczy przyłącza opracowany przez geodetę. Wnioskodawca oferuje również w ramach świadczonej usługi związanej z budową przyłączy, obsługę geodezyjną budowy. Usługa geodezyjna zlecana jest podmiotowi zewnętrznemu świadczącemu obsługę geodezyjną dla Wnioskodawcy. Zakres zawieranej umowy na budowę przyłączy, na prośbę Inwestora może obejmować usługę geodezyjną. Inwestor może również pozostawić ten zakres po swojej stronie.

Po otrzymaniu od geodety szkiców powykonawczych wybudowanego przyłącza wodociągowego, podpisany zostaje protokół odbioru końcowego. Podpisany protokół odbioru końcowego przyłącza wodociągowego jest podstawą do zawarcia umowy na dostawę wody z Wnioskodawcą.

Wniosek uzupełniono w dniu 19 czerwca 2023 r. o następujące dokumenty: (...).

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej, postanowieniem z dnia 23 czerwca 2023 r. znak 0112-KDSL2-1.440.165.2023.2.MW tutejszy organ wyznaczył Wnioskodawcy siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało doręczone Wnioskodawcy w dniu 29 czerwca 2023 r. Wnioskodawca nie skorzystał z ww. prawa wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego

UZASADNIENIE klasyfikacji usługi

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczonych usług należy stosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.).

Podstawowe cele, konstrukcję i sposób posługiwania się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretację wskazują zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zawarte w ww. rozporządzeniu.

Zasady metodyczne stanowią integralną część klasyfikacji. Zawarte w nich postanowienia obowiązują przy jej interpretacji i stosowaniu (pkt 1.3).

Zgodnie z pkt 1.2 zasad metodycznych, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) składa się z:

- niniejszych zasad metodycznych,

- uwag do poszczególnych sekcji,

- schematu klasyfikacji.

Natomiast schemat klasyfikacji - jak wskazano w pkt 1.4 zasad metodycznych - stanowi wykaz grupowań i obejmuje:

- symbole grupowań,

- nazwy grupowań.

Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

W pkt 7.6 zasad metodycznych zawarto ogólne reguły klasyfikowania usług. I tak, na podstawie pkt 7.6.2, gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:

- grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,

- usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,

- usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

Zgodnie z tytułem, Sekcja E Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obejmuje "USŁUGI DOSTARCZANIA WODY, ŚCIEKI I ODPADY ORAZ USŁUGI ZWIĄZANE Z ICH REKULTYWACJĄ".

Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) sekcja E obejmuje:

- wodę w postaci naturalnej,

- wodę leczniczą i wody termalne,

- usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody,

- handel wodą za pośrednictwem sieci wodociągowej,

- usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków,

- osady ze ścieków kanalizacyjnych,

- odpady,

- pellety i brykiety, z odpadów komunalnych,

- pellety i brykiety wytwarzane z różnych rodzajów odpadów przemysłowych,

- usługi związane ze zbieraniem odpadów,

- usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów,

- usługi związane ze składowaniem odpadów,

- usługi związane z przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów,

- usługi w zakresie odzysku surowców z materiałów segregowanych,

- surowce wtórne,

- transport, jeżeli jest on integralną częścią zbierania odpadów,

- usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem gleby i wód gruntowych, wód powierzchniowych, powietrza, odkażaniem budynków, zakładów i terenów przemysłowych i inne usługi związane z rekultywacją.

Sekcja ta nie obejmuje:

- sprzedaży hurtowej odpadów i złomu, włącznie z segregowaniem, magazynowaniem, pakowaniem, itp., ale bez procesu dalszego przekształcania, sklasyfikowanej w 46.77.10.0,

- usług doradztwa w sprawach środowiska, sklasyfikowanych w 74.90.13.0.

W sekcji E zawarty jest m.in. dział 36 "WODA W POSTACI NATURALNEJ; USŁUGI ZWIĄZANE Z UZDATNIANIEM I DOSTARCZANIEM WODY", który obejmuje:

- pobór, uzdatnianie i dystrybucję wody dla potrzeb domowych i przemysłowych,

- pobór wody z różnych źródeł,

- dystrybucję wody różnymi środkami,

- obsługę systemów irygacyjnych, z wyłączeniem wykorzystania ich do celów rolniczych.

Dział ten nie obejmuje:

- usług związanych z wykorzystywaniem systemów irygacyjnych do celów rolniczych, sklasyfikowanych w 01.61.10.0,

- usług związanych z oczyszczaniem ścieków w celu likwidacji zanieczyszczeń, sklasyfikowanych w 37.00.11.0,

- usług w zakresie transportu wody rurociągami przesyłowymi, sklasyfikowanego w 49.50.19.0.

Z kolei w ww. dziale zostało wymienione grupowanie 36.00.20.0 "Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych", które obejmuje:

- usługi związane z oczyszczaniem wody w celu jej dostawy,

- usługi uzdatniania wody dla celów przemysłowych i innych,

- usługi dostarczania wody za pośrednictwem sieci wodociągowych, cysternami lub innymi środkami transportu,

- usługi związane z obsługą systemów irygacyjnych,

- usługi konserwacji wodomierzy.

Grupowanie to nie obejmuje:

- usług związanych z obsługą systemów irygacyjnych do celów rolniczych, sklasyfikowanych w 01.61.10.0,

- usług oczyszczania ścieków, sklasyfikowanych w 37.00.11.0,

- robót związanych z budową magistrali i linii wodociągowych oraz obiektów do uzdatniania wody, sklasyfikowanych w 42.21.23.0,

- usług instalowania wodomierzy, sklasyfikowanych w 43.22.11.0,

- usług w zakresie transportu wody rurociągami przesyłowymi, sklasyfikowanych w 49.50.19.0,

- odczytywania wskazań wodomierzy, sklasyfikowanego w 82.99.19.0.

Uwzględniając powyższe, usługa będąca przedmiotem analizy spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych grupowaniem PKWiU 36.00.20.0 "Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych".

Klasyfikacja została dokonana zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), zwłaszcza z uwzględnieniem pkt 5.3.2 tych zasad.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138i ust. 4.

W myśl art. 146ea ustawy, w roku 2023:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Natomiast stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655, 974 i 1725) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W poz. 24 załącznika nr 3 do ustawy, stanowiącego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wskazano PKWiU 36.00.20.0 - "Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych".

Opisana we wniosku usługa mieści się w grupowaniu PKWiU 36.00.20.0 - "Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych". Zatem stawką właściwą dla opodatkowania tej usługi jest - na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146ea pkt 2 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 24 załącznika nr 3 do ustawy - stawka podatku w wysokości 8%.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do usług tożsamych pod każdym względem z usługą będącą przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do usługi będącej jej przedmiotem, która zostanie wykonana w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 2 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- usługa, będąca przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do usługi będącej przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że

- klasyfikacja usługi, lub

- stawka podatku właściwa dla usługi lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl