0112-KDSL2-1.440.159.2023.4.MC - WIS - zakwaterowanie uchodźców z Ukrainy - PKWiU 2015 55 - 8%

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 sierpnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDSL2-1.440.159.2023.4.MC WIS - zakwaterowanie uchodźców z Ukrainy - PKWiU 2015 55 - 8%

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (...) z dnia 23 marca 2023 r. (data wpływu 3 kwietnia 2023 r.), uzupełnionego pismami z dnia: 16 czerwca 2023 r. oraz z 13 lipca 2023 r. (data wpływu 26 czerwca 2023 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: usługa (świadczenie kompleksowe) - zakwaterowanie uchodźców wojennych z Ukrainy wraz z zapewnieniem całodziennego wyżywienia, dostępem do sanitariatów, pralni oraz środków czystości i higieny osobistej

Opis usługi:

Wnioskodawca udostępnił obiekty do relokacji uchodźców w następującej lokalizacji:

a)

(...)

b)

(...).

Spółka, zgodnie z podpisanymi z (...) Urzędem Wojewódzkim umowami i aneksami, zapewnia miejsca noclegowe w umeblowanych pokojach 1, 2, 3 i 4 osobowych, które są zaopatrywane w elektryczność, a także w Internet, przeznaczonych na pobyt obywateli Ukrainy. Spółka zapewnia całodzienne wyżywienie składające się ze śniadania, obiadu i kolacji, a także dostęp do sanitariatów, które są wyposażone w toalety, prysznice, umywalki i środki higieny osobistej. Dostęp jest też do pralni wyposażonej w pralki, suszarki i środki czystości oraz kuchni. Cena za wykorzystanie jednego miejsca noclegowego wynosi 70 zł brutto/osobę. W celu zabezpieczenia miejsc noclegowych (...) zobowiązał się płacić na rzecz Spółki, miesięczną opłatę obliczaną na podstawie miesięcznego zestawienia wykorzystanych miejsc noclegowych, sporządzanego przez kierownika obiektu.

(...) Urząd Wojewódzki nie zawiera porozumień ani z osobami fizycznymi, ani z osobami prawnymi w sprawie pomocy obywatelom Ukrainy, tj. zakwaterowania, zapewnienia całodziennego wyżywienia zbiorowego, a także zapewnienia środków czystości i higieny czystości osobistej, lecz działa tylko na podstawie umów. Umowy te spełniają przesłanki, o których mowa w ustawie o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, zgodnie z którą Spółka je realizuje. Przedmiotowe zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Pomocy oraz z budżetu państwa w oparciu o umowy i aneksy zawarte z Wojewodą (...).

Rozstrzygnięcie: PKWiU 2015 - 55

Stawka podatku od towarów i usług: 8%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 2 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy i poz. 47 załącznika nr 3 do ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek w zakresie sklasyfikowania ww. świadczenia według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług. Wniosek uzupełniono w dniu 26 czerwca 2023 r. o wskazanie przedmiotu wniosku, opłatę, doprecyzowanie opisu świadczenia, przesłanie regulaminu porządkowego obiektu i adres ePUAP oraz w dniu 18 lipca 2023 r. o dodatkowe informacje.

W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis świadczenia (ostatecznie sformułowany w piśmie z dnia 16 czerwca 2023 r.)

Firma prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą: (...). Głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

Zainteresowany udostępnił obiekty do relokacji uchodźców w następującej lokalizacji:

c)

(...)

d)

(...).

Spółka zawarła w formie pisemnej następujące umowy wraz z aneksami do umowy: 1) umowa zawarta w dniu (...) na czas określony od dnia (...) do dnia (...) nr (...) z (...) Urzędem Wojewódzkim reprezentowanym przez Dyrektora Generalnego (...) z upoważnienia którego działał Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (...) w celu realizacji udostępnienia obiektu przy ul. (...) do relokacji uchodźców, który dysponował możliwością udostępnienia 26 miejsc noclegowych. O skierowaniu osób decydował (...).

Cena za wykorzystanie jednego miejsca noclegowego wynosiła 70 zł brutto/osobę. W celu zabezpieczenia miejsc noclegowych (...) zobowiązał się płacić na rzecz Spółki, miesięczną opłatę obliczaną na podstawie miesięcznego zestawienia wykorzystanych miejsc noclegowych sporządzanego przez kierownika obiektu. Kwota 70 zł brutto/osobę obejmowała wszystkie koszty mediów związane z eksploatacją określonej części nieruchomości (umeblowane pokoje 1, 2, 3, 4 - osobowe, zaopatrywane w elektryczność i Internet, a także dostęp do kuchni), koszty całodziennego wyżywienia (tj. śniadanie, obiad, kolacja) oraz pozostałe koszty związane z pobytem osób zgodnie z przeznaczeniem wydzielonej części nieruchomości (tj. dostęp do sanitariów, które są wyposażone w toalety, prysznice, umywalki, środki higieny osobistej, a także do pralni wyposażonej w pralki, suszarki i środki chemiczne), 2) umowa zawarta w dniu (...) na czas określony od dnia (...) do dnia (...) nr (...) z (...) Urzędem Wojewódzkim reprezentowanym przez Dyrektora Generalnego (...) z upoważnienia którego działał Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (...) w celu realizacji udostępnienia obiektu przy ul. (...) do relokacji uchodźców, który dysponował możliwością udostępnienia 26 miejsc noclegowych. O skierowaniu osób decydował (...).

Cena za wykorzystanie jednego miejsca noclegowego wynosiła 70 zł brutto/osobę. W celu zabezpieczenia miejsc noclegowych (...) zobowiązał się płacić na rzecz Spółki, miesięczną opłatę obliczaną na podstawie miesięcznego zestawienia wykorzystanych miejsc noclegowych sporządzanego przez kierownika obiektu. Kwota 70 zł brutto/osobę obejmowała wszystkie koszty mediów związane z eksploatacją określonej części nieruchomości (umeblowane pokoje 1, 2, 3, 4 - osobowe, zaopatrywane w elektryczność i Internet, a także dostęp do kuchni), koszty całodziennego wyżywienia (tj. śniadanie, obiad, kolacja) oraz pozostałe koszty związane z pobytem osób zgodnie z przeznaczeniem wydzielonej części nieruchomości (tj. dostęp do sanitariów, które są wyposażone w toalety, prysznice, umywalki, środki higieny osobistej, a także do pralni wyposażonej w pralki, suszarki i środki chemiczne), 3) umowa zawarta w dniu (...) na czas określony od dnia (...) do dnia (...) nr (...) z (...) Urzędem Wojewódzkim reprezentowanym przez Dyrektora Generalnego (...) z upoważnienia którego działał Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (...) w celu realizacji udostępnienia obiektu przy ul. (...) do relokacji uchodźców, który dysponował możliwością udostępnienia 26 miejsc noclegowych. O skierowaniu osób decydował (...).

Cena za wykorzystanie jednego miejsca noclegowego wynosiła 70 zł brutto/osobę. W celu zabezpieczenia miejsc noclegowych (...) zobowiązał się płacić na rzecz Spółki, miesięczną opłatę obliczaną na podstawie miesięcznego zestawienia wykorzystanych miejsc noclegowych sporządzanego przez kierownika obiektu. Kwota 70 zł brutto/osobę obejmowała wszystkie koszty mediów związane z eksploatacją określonej części nieruchomości (umeblowane pokoje 1, 2, 3, 4 - osobowe, zaopatrywane w elektryczność i Internet, a także dostęp do kuchni), koszty całodziennego wyżywienia (tj. śniadanie, obiad, kolacja) oraz pozostałe koszty związane z pobytem osób zgodnie z przeznaczeniem wydzielonej części nieruchomości (tj. dostęp do sanitariów, które są wyposażone w toalety, prysznice, umywalki, środki higieny osobistej, a także do pralni wyposażonej w pralki, suszarki i środki chemiczne), 4) aneks do umowy nr (...) z dnia (...) zawarty na czas określony od dnia (...) do dnia (...) z (...) Urzędem Wojewódzkim reprezentowanym przez Dyrektora Generalnego (...) z upoważnienia którego działał Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (...) w celu realizacji udostępnienia obiektu przy ul. (...) do relokacji uchodźców, który dysponował możliwością udostępnienia 26 miejsc noclegowych. O skierowaniu osób decydował (...).

Cena za wykorzystanie jednego miejsca noclegowego wynosiła 70 zł brutto/osobę. W celu zabezpieczenia miejsc noclegowych (...) zobowiązał się płacić na rzecz Spółki, miesięczną opłatę obliczaną na podstawie miesięcznego zestawienia wykorzystanych miejsc noclegowych sporządzanego przez kierownika obiektu. Kwota 70 zł brutto/osobę obejmowała wszystkie koszty mediów związane z eksploatacją określonej części nieruchomości (umeblowane pokoje 1, 2, 3, 4 - osobowe, zaopatrywane w elektryczność i Internet, a także dostęp do kuchni), koszty całodziennego wyżywienia (tj. śniadanie, obiad, kolacja) oraz pozostałe koszty związane z pobytem osób zgodnie z przeznaczeniem wydzielonej części nieruchomości (tj. dostęp do sanitariów, które są wyposażone w toalety, prysznice, umywalki, środki higieny osobistej, a także do pralni wyposażonej w pralki, suszarki i środki chemiczne), 5) umowa zawarta w dniu (...) na czas określony od dnia (...) do dnia (...) nr (...) z (...) Urzędem Wojewódzkim reprezentowanym przez Dyrektora Generalnego (...) z upoważnienia którego działał Zastępca Dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (...) w celu realizacji udostępnienia obiektu przy ul. (...) do relokacji uchodźców, który dysponował możliwością udostępnienia 30 miejsc noclegowych. O skierowaniu osób decydował (...).

Cena za wykorzystanie jednego miejsca noclegowego wynosiła 70 zł brutto/osobę. W celu zabezpieczenia miejsc noclegowych (...) zobowiązał się płacić na rzecz Spółki, miesięczną opłatę obliczaną na podstawie miesięcznego zestawienia wykorzystanych miejsc noclegowych sporządzanego przez kierownika obiektu. Kwota 70 zł brutto/osobę obejmowała wszystkie koszty mediów związane z eksploatacją określonej części nieruchomości (umeblowane pokoje 1, 2, 3, 4 - osobowe, zaopatrywane w elektryczność i Internet, a także dostęp do kuchni), koszty całodziennego wyżywienia (tj. śniadanie, obiad, kolacja) oraz pozostałe koszty związane z pobytem osób zgodnie z przeznaczeniem wydzielonej części nieruchomości (tj. dostęp do sanitariów, które są wyposażone w toalety, prysznice, umywalki, środki higieny osobistej, a także do pralni wyposażonej w pralki, suszarki i środki chemiczne), 6) umowa zawarta w dniu (...) na czas określony od dnia (...) do dnia (...) nr (...) z (...) Urzędem Wojewódzkim reprezentowanym przez Dyrektora Generalnego (...) z upoważnienia którego działał Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (...) w celu realizacji udostępnienia obiektu przy ul. (...) do relokacji uchodźców, który dysponował możliwością udostępnienia 30 miejsc noclegowych. O skierowaniu osób decydował (...).

Cena za wykorzystanie jednego miejsca noclegowego wynosiła 70 zł brutto/osobę. W celu zabezpieczenia miejsc noclegowych (...) zobowiązał się płacić na rzecz Spółki, miesięczną opłatę obliczaną na podstawie miesięcznego zestawienia wykorzystanych miejsc noclegowych sporządzanego przez kierownika obiektu. Kwota 70 zł brutto/osobę obejmowała wszystkie koszty mediów związane z eksploatacją określonej części nieruchomości (umeblowane pokoje 1, 2, 3, 4 - osobowe, zaopatrywane w elektryczność i Internet, a także dostęp do kuchni), koszty całodziennego wyżywienia (tj. śniadanie, obiad, kolacja) oraz pozostałe koszty związane z pobytem osób zgodnie z przeznaczeniem wydzielonej części nieruchomości (tj. dostęp do sanitariów, które są wyposażone w toalety, prysznice, umywalki, środki higieny osobistej, a także do pralni wyposażonej w pralki, suszarki i środki chemiczne), 7) umowa zawarta w dniu (...) na czas określony od dnia (...) do dnia (...) nr (...) z (...) Urzędem Wojewódzkim reprezentowanym przez Dyrektora Generalnego (...) z upoważnienia którego działał Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (...) w celu realizacji udostępnienia obiektów przy ul. (...) do relokacji uchodźców, który dysponował możliwością udostępnienia 60 miejsc noclegowych, a także obiektu na ul. (...) do relokacji uchodźców, który dysponował możliwością udostępnienia 26 miejsc noclegowych. O skierowaniu osób decydował (...).

Cena za wykorzystanie jednego miejsca noclegowego wynosiła 70 zł brutto/osobę. W celu zabezpieczenia miejsc noclegowych (...) zobowiązał się płacić na rzecz Spółki, miesięczną opłatę obliczaną na podstawie miesięcznego zestawienia wykorzystanych miejsc noclegowych sporządzanego przez kierownika obiektu. Kwota 70 zł brutto/osobę obejmowała wszystkie koszty mediów związane z eksploatacją określonej części nieruchomości (umeblowane pokoje 1, 2, 3, 4 - osobowe, zaopatrywane w elektryczność i Internet, a także dostęp do kuchni), koszty całodziennego wyżywienia (tj. śniadanie, obiad, kolacja) oraz pozostałe koszty związane z pobytem osób zgodnie z przeznaczeniem wydzielonej części nieruchomości (tj. dostęp do sanitariów, które są wyposażone w toalety, prysznice, umywalki, środki higieny osobistej, a także do pralni wyposażonej w pralki, suszarki i środki chemiczne), 8) umowa zawarta w dniu (...) na czas określony od dnia (...) do dnia (...) nr (...) z (...) Urzędem Wojewódzkim reprezentowanym przez Dyrektora Generalnego (...) z upoważnienia którego działał Zastępca Dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (...) w celu realizacji udostępnienia obiektów przy ul. (...) do relokacji uchodźców, który dysponował możliwością udostępnienia 60 miejsc noclegowych, a także obiektu na ul. (...) do relokacji uchodźców, który dysponował możliwością udostępnienia 26 miejsc noclegowych. O skierowaniu osób decydował (...).

Cena za wykorzystanie jednego miejsca noclegowego wynosiła 70 zł brutto/osobę. W celu zabezpieczenia miejsc noclegowych (...) zobowiązał się płacić na rzecz Spółki, miesięczną opłatę obliczaną na podstawie miesięcznego zestawienia wykorzystanych miejsc noclegowych sporządzanego przez kierownika obiektu. Kwota 70 zł brutto/osobę obejmowała wszystkie koszty mediów związane z eksploatacją określonej części nieruchomości (umeblowane pokoje 1, 2, 3, 4 - osobowe, zaopatrywane w elektryczność i Internet, a także dostęp do kuchni), koszty całodziennego wyżywienia (tj. śniadanie, obiad, kolacja) oraz pozostałe koszty związane z pobytem osób zgodnie z przeznaczeniem wydzielonej części nieruchomości (tj. dostęp do sanitariów, które są wyposażone w toalety, prysznice, umywalki, środki higieny osobistej, a także do pralni wyposażonej w pralki, suszarki i środki chemiczne), 9) aneks do umowy nr (...) z dnia (...) zawarty na czas określony od dnia (...) z (...) Urzędem Wojewódzkim reprezentowanym przez Dyrektora Generalnego (...) z upoważnienia którego działał Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (...) w celu realizacji udostępnienia obiektów przy ul. (...) do relokacji uchodźców, który dysponował możliwością udostępnienia 70 miejsc noclegowych, a także obiektu na ul. (...) do relokacji uchodźców, który dysponował możliwością udostępnienia 36 miejsc noclegowych. O skierowaniu osób decydował (...).

Cena za wykorzystanie jednego miejsca noclegowego wynosiła 70 zł brutto/osobę. W celu zabezpieczenia miejsc noclegowych (...) zobowiązał się płacić na rzecz Spółki, miesięczną opłatę obliczaną na podstawie miesięcznego zestawienia wykorzystanych miejsc noclegowych sporządzanego przez kierownika obiektu. Kwota 70 zł brutto/osobę obejmowała wszystkie koszty mediów związane z eksploatacją określonej części nieruchomości (umeblowane pokoje 1, 2, 3, 4 - osobowe, zaopatrywane w elektryczność i Internet, a także dostęp do kuchni), koszty całodziennego wyżywienia (tj. śniadanie, obiad, kolacja) oraz pozostałe koszty związane z pobytem osób zgodnie z przeznaczeniem wydzielonej części nieruchomości (tj. dostęp do sanitariów, które są wyposażone w toalety, prysznice, umywalki, środki higieny osobistej, a także do pralni wyposażonej w pralki, suszarki i środki czystości.

10) umowa zawarta w dniu (...) na czas określony od dnia (...) do dnia (...) nr (...) z (...) Urzędem Wojewódzkim reprezentowanym przez Dyrektora Generalnego (...) z upoważnienia którego działał Zastępca Dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (...) w celu realizacji udostępnienia obiektów przy ul. (...) do relokacji uchodźców, który dysponował możliwością udostępnienia 70 miejsc noclegowych, a także obiektu na ul. (...) do relokacji uchodźców, który dysponował możliwością udostępnienia 36 miejsc noclegowych. O skierowaniu osób decydował (...).

Cena za wykorzystanie jednego miejsca noclegowego wynosiła 70 zł brutto/osobę. W celu zabezpieczenia miejsc noclegowych (...) zobowiązał się płacić na rzecz Spółki, miesięczną opłatę obliczaną na podstawie miesięcznego zestawienia wykorzystanych miejsc noclegowych sporządzanego przez kierownika obiektu. Kwota 70 zł brutto/osobę obejmowała wszystkie koszty mediów związane z eksploatacją określonej części nieruchomości (umeblowane pokoje 1, 2, 3, 4 - osobowe, zaopatrywane w elektryczność i Internet, a także dostęp do kuchni), koszty całodziennego wyżywienia (tj. śniadanie, obiad, kolacja) oraz pozostałe koszty związane z pobytem osób zgodnie z przeznaczeniem wydzielonej części nieruchomości (tj. dostęp do sanitariów, które są wyposażone w toalety, prysznice, umywalki, środki higieny osobistej, a także do pralni wyposażonej w pralki, suszarki i środki chemiczne).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2, 5 specustawy ukraińskiej "Wojewoda może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, polegającą na zakwaterowaniu, zapewnieniu codziennego wyżywienia zbiorowego (...) zapewnieniu środków czystości i higieny osobistej oraz innych produktów (...)".

Nadto art. 12 ust. 2 specustawy ukraińskiej wskazuje, że "Wojewoda koordynuje działania organów władzy publicznej oraz organizacji pozarządowych i przedsiębiorców, w zakresie udzielania pomocy obywatelom Ukrainy".

Nadto art. 12 ust. 6 specustawy ukraińskiej stanowi, iż "Do zamówień publicznych niezbędnych do zapewnienia pomocy, o której mowa w ust. 1-4, 18 i 19, przez wojewodę, inne organy administracji publicznej, jednostki podległe lub nadzorowane przez organy administracji publicznej, jednostki sektora finansów publicznych oraz inne organy władzy publicznej, jednostki samorządu terytorialnego, związki jednostek samorządu terytorialnego związki jednostek samorządu terytorialnego lub związki metropolitalne, lub niezbędnych do informowania o pomocy kierowanej do obywateli Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, 1598, 2054 i 2269 oraz z 2022 r. poz. 25)".

Spółka, zgodnie z wyżej wspomnianymi umowami i aneksami, zapewnia miejsca noclegowe w umeblowanych pokojach 1, 2, 3 i 4 osobowych, które są zaopatrywane w elektryczność, a także w Internet, przeznaczonych na pobyt obywateli Ukrainy. Spółka zapewnienia całodzienne wyżywienie składające się z śniadania, obiadu i kolacji, a także zapewnienia dostępu do sanitariatów, które są wyposażone w toalety, prysznice, umywalki i środki higieny osobistej. Dostęp jest też do pralni wyposażonej w pralki, suszarki i środki czystości. Obywatele Ukrainy mogą korzystać z kuchni, które są dla nich dostępne.

Klasyfikacja budynków, przeznaczonych do zakwaterowania uchodźców z Ukrainy, zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.) jest 1220.

Czynności wykonywane w ramach umowy zawartej z (...) są ze sobą ściśle powiązane, tworzą obiektywnie jedną całość oferowaną nierozłącznie. Usługi składają się na jedną czynność podlegającą opodatkowaniu (świadczenie kompleksowe). Z punktu widzenia nabywcy czynności wykonywane w ramach ww. umów tworzą jedną całość. Czynności wykonywane w ramach umowy prowadzą do określonego celu, tj. zapewnienia zakwaterowania wraz z mediami, zapewnienia całodziennego wyżywienia, zapewnienia dostępu do sanitariów oraz środków higieny osobistej i środków czystości (tj. proszek, płyn po płukania ubrań) obywatelom Ukrainy objętym działaniami wojennymi. Czynności składające się na świadczenie będące przedmiotem umowy są równorzędne. Nie ma świadczenia głównego i podrzędnego. Nabywca ma świadomość, że może otrzymać jedynie całość świadczenia.

Za wyżej wspomniane usługi są przekazywane środki finansowe przez organy administracyjne z przeznaczeniem na wsparcie realizacji zadania związanego z zapewnieniem wyznaczonych miejsc pobytu osób przybyłych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium Ukrainy od dnia 24 lutego 2022 r. wraz z zapewnieniem zakwaterowania, zapewnieniu codziennego wyżywienia zbiorowego, zapewnieniu środków czystości i higieny osobistej oraz innych produktów. Przedmiotowe zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Pomocy oraz z budżetu państwa w oparciu o umowy i aneksy zawarte z Wojewodą (...).

Spółka jest zobowiązana do wydatkowania pozyskanych środków wyłącznie na realizację zadania określonego w umowach oraz aneksach, zaś świadczone przez Spółkę usługi są wykorzystywane wyłącznie na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy i usługi te są świadczone do chwili obecnej.

Za wyżej przytoczone usługi Spółka wystawia fakturę (...) Urzędowi Wojewódzkiemu, z którym ma zawarte umowy i na tej podstawie są wypłacane środki pieniężne, które stanowią de facto zwrot kosztów zakwaterowanych osób. Osoby z terytorium Ukrainy, którym Spółka zapewnia pomoc, nie są przez nią zatrudnione, zaś zaoferowana pomoc przez Spółkę jest typową, bezinteresowną pomocą osobom potrzebującym, znajdujących się w trudniej sytuacji życiowej, szukających schronienia przed konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy.

Spółka jest podatnikiem podatku VAT. Każda z umów jest odpłatna, a kwestia wynagrodzenia została ustalona na podstawie iloczynu stawki brutto za osobę na dzień. Otrzymywane środki finansowe są przyznawane wyłącznie w zamian za określone usługi (kompleksowe świadczenia), tj. zapewnienie miejsc noclegowych w umeblowanych pokojach 1, 2, 3 i 4 osobowych, które są zaopatrywane w elektryczność, a także w Internet przeznaczonych na pobyt obywateli Ukrainy. Spółka zapewnienia całodzienne wyżywienie składające się ze śniadania, obiadu i kolacji, a także zapewnia dostęp do sanitariatów, które są wyposażone w toalety, prysznice, umywalki i środki higieny osobistej. Dostęp jest też do pralni wyposażonej w pralki, suszarki i środki czystości. Obywatele Ukrainy mogą korzystać z kuchni, które są dla nich dostępne. Kwota ta jest uzależniona od ilości osób zakwaterowanych w danym dniu i liczby dni w okresie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy.

Do opodatkowania w podatku VAT wynagrodzenia za świadczone usługi zakwaterowania wraz z mediami, całodziennego wyżywienia i dostęp do sanitariów dla uchodźców z Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, Spółka stosuje stawkę podatku VAT, która wynosi 23%.

Biorąc pod uwagę wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu stawką 8% zawarty w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.) w pozycji 47 wymienione są usługi związane z zakwaterowaniem (PKWiU 55). Ponadto stawkę podatku 8% stosuje się również do dostawy towarów i świadczenia usług klasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), z wyłączeniem sprzedaży w zakresie:

1)

napojów innych niż wymienione w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy o VAT lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, w tym ich przygotowania i podania,

2)

towarów nieprzetworzonych przez podatnika, innych niż wymienione w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy o VAT lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie,

3)

posiłków, których składnikiem są towary wskazane jako wyłączone z grupować wymienionych w poz.

2 i 11 załącznika nr 10 do ustawy o VAT.

Zgodnie z Wiążącą Informacją Skarbową wydaną dnia 16 lutego 2023 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej ID informacji 531179 (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.877.2022.1.KT) w sprawie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% do świadczonych przez Spółkę usług zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że Spółka x powinna stosować stawkę podatku VAT 8%. Wnioskodawca ma taki sam stan faktyczny, jaki miała Spółka w opisanej powyżej WIS. Tylko, że Spółka chce płacić stawkę podatku VAT 8% zamiast stawki podatku VAT 23%. Według WIS ważne jest to czym Spółka się zajmuje, a nie to jaki ma kod PKWiU. Na dzień wpłynięcia wniosku stawka od podatku od towarów i usług wynosi 8%. Podatnik świadczy usługi zakwaterowania wraz z mediami, zapewnienia całodziennego wyżywienia, zapewnienia dostępu do sanitariów i środków higieny osobistej, które zostały opisane powyżej i nie powinno mieć to znaczenia, że Spółka nie ma kodu PKWiU 55 w umowie Spółki.

Przytaczając ww. informację, z której wynika, że "przez świadczenie usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to - co do zasady - niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usług należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługami będą tylko takie świadczenia, w przypadku których istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym."

Reasumując, ważne są usługi świadczące przez Spółkę, a nie umowa Spółki.

Pytanie: Czy Spółka prowadząca działalność gospodarczą pod firmą (...) sp. z o.o. świadcząca usługi (świadczenia kompleksowe), tj. zapewnienia zakwaterowania wraz z mediami, całodziennego wyżywienia i dostępu do sanitariów oraz środkami higieny osobistej i środkami czystości obywatelom Ukrainy uciekającym przed konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy, może zastosować stawkę podatku VAT 8%, na mocy zawartych umów z (...) Urzędem Wojewódzkim zgodnie z Wiążącą Informacją Skarbową wydaną dnia 16 lutego 2023 r., a także art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług pomimo, iż Spółka nie ma w umowie Spółki kodu PKWiU 55?

Stan prawny:

Zgodnie z opisanym powyżej stanem faktycznym Spółka uważa, że powinna płacić stawkę podatku VAT 8% na podstawie art. 8 ust. 2 w zw. z art. 41 ust. 2 i art. 41 ust. 12f ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy.

Podstawą do płacenia stawki 8% jest również Wiążąca Informacja Skarbowa wydana w dniu 16 lutego 2023 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej ID informacji 531179 (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.877.2022.1 KT) do takiego samego stanu faktycznego, jaki ma Spółka, pomimo braku kodu PKWiU 55. Podatnik pomimo braku kodu PKWiU 55, który mówi o usługach związanych z zakwaterowaniem i spółka nie ma go w umowie spółki, to pomimo to spółka zajmuje się świadczeniem kompleksowym usług zapewnienia zakwaterowania wraz z mediami, całodziennego wyżywienia i dostępu do sanitariów oraz środkami higieny osobistej i środkami czystości Ukrainy uciekającym przed konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy.

Mając powyższe na uwadze, Spółka stoi na stanowisku, że powinna zastosować stawkę podatku VAT 8% w związku ze świadczeniem zakwaterowania wraz z mediami, całodziennym wyżywieniem i dostępem do sanitariów i środków higieny osobistej, a także środkami czystości obywatelom Ukrainy uciekającym przed konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy, pomimo, że Spółka nie ma kodu PKWiU 55. Podatnik świadczy usługi zakwaterowania wraz z mediami, całodziennym wyżywieniem i dostępem do sanitariów oraz środkami higieny osobistej i środkami czystości, która to jest opodatkowana stawką VAT 8%, tj. świadczenie kompleksowe.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył m.in.:

(...).

Z zapisów umów wynika, że zostały one zawarte pomiędzy Wnioskodawcą a (...) Urzędem Wojewódzkim w (...).

Wnioskodawca dołączył w załączniku m.in. regulamin porządkowy regulujący zasady pobytu ludności uchodźczej z Ukrainy.

Ponadto, w odpowiedzi na wezwanie organu z dnia 7 lipca 2023 r. nr 0112-KDSL2-1.440.159.2023.2.MC, Wnioskodawca wskazał, że Spółka nie zawarła z (...) Urzędem Wojewódzkim żadnych porozumień, lecz wyłącznie umowy, na podstawie których są realizowane powierzone usługi. We wniosku z dnia 23 marca 2023 r. omyłkowo zostało wpisane kilkukrotnie "porozumienie", co zostało usunięte w uzupełnieniu pisma z dnia 16 czerwca 2023 r.

(...) Urząd Wojewódzki nie zawiera porozumień ani z osobami fizycznymi, ani z osobami prawnymi w sprawie pomocy obywatelom Ukrainy, tj. zakwaterowania, zapewnienia całodziennego wyżywienia zbiorowego, a także zapewnienia środków czystości i higieny czystości osobistej, lecz działa tylko na podstawie umów. Umowy te spełniają przesłanki, o których mowa w ustawie o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, zgodnie z którą Spółka je realizuje. Umowy zostały dołączone do wniosku, a także do uzupełnienia pisma, tj.:

(...).

W związku z powyższym Spółka zawarła z (...) Urzędem Wojewódzkim umowy i na ich podstawie są realizowane powierzone zadania.

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej, postanowieniem z dnia 21 lipca 2023 r. nr 0112-KDSL2-1.440.159.2023.3.MC tut. organ wyznaczył Stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało skutecznie doręczone Stronie w dniu 25 lipca 2023 r. Strona nie skorzystała z ww. prawa wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego.

UZASADNIENIE sposobu zidentyfikowania świadczenia na potrzeby podatku od towarów i usług

Należy zaznaczyć, że co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedno świadczenie obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka czynności pomocniczych, to świadczenie nie powinno być sztucznie dzielone dla celów podatkowych.

Jeżeli dwa lub więcej świadczeń (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle ze sobą związane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy.

W wyroku z dnia 27 września 2012 r., w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP (ECLI:EU:C:2012:597), TSUE wskazał, że: "aby móc uznać, że ogół świadczeń zapewnianych przez wynajmującego najemcy stanowi jedno świadczenie, należy zbadać czy wykonywane świadczenia stanowią jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny, czy też obejmują one świadczenie główne, względem którego pozostałe świadczenia mają charakter dodatkowy".

Ponadto w wyroku z dnia 25 lutego 1999 r., w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP) a Commissioners of Customs and Excise (ECLI:EU:C:1999:93), TSUE stwierdził, że: "Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej".

W celu ustalenia czy usługa polegająca na zakwaterowaniu uchodźców wojennych z Ukrainy wraz z całodziennym wyżywieniem, dostępem do sanitariatów, pralni oraz środków czystości i higieny osobistej stanowi jedno świadczenie kompleksowe, czy też są to odrębne usługi, należy ocenić, czy są one ze sobą tak ściśle powiązane, że ich rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

Istotne jest, że w opisanym świadczeniu będącym przedmiotem wniosku usługa zapewnienia całodziennego wyżywienia oraz usługa zapewnienia sanitariatów, pralni, środków czystości i higieny osobistej dla uchodźców nie stanowią celu samego w sobie.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 583, z późn. zm.), ustawa określa szczególne zasady zalegalizowania pobytu obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa, oraz obywateli Ukrainy posiadających Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, wojewoda może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, polegającą na:

1)

zakwaterowaniu;

2)

zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego;

3)

zapewnieniu transportu do miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, między nimi lub do ośrodków prowadzonych przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub miejsc, w których obywatelom Ukrainy udzielana jest opieka medyczna, albo miejsc pośrednich, z których będzie realizowany dalszy transport do punktu docelowego, w którym obywatelom Ukrainy udzielana będzie opieka medyczna;

4)

finansowaniu przejazdów środkami transportu publicznego oraz specjalistycznego transportu umożliwiającego transport osób leżących lub przeznaczonego dla osób z niepełnosprawnością w szczególności do miejsc lub pomiędzy miejscami, o których mowa w pkt 1-3;

5)

zapewnieniu środków czystości i higieny osobistej oraz innych produktów;

6)

organizacji miejsc udzielania doraźnej pomocy medycznej;

7)

zapewnieniu personelu medycznego realizującego w razie potrzeby wizyty kontrolne w odniesieniu do osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2 - w przypadku organizacji miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, przeznaczonych dla osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2;

8)

podjęciu innych działań niezbędnych do realizacji pomocy.

Stosownie do art. 12 ust. 2 cyt. ustawy, wojewoda koordynuje działania organów władzy publicznej oraz organizacji pozarządowych i przedsiębiorców, w zakresie udzielania pomocy obywatelom Ukrainy.

Na podstawie art. 12 ust. 3 powołanej ustawy, inne organy administracji publicznej, jednostki podległe lub nadzorowane przez organy administracji publicznej, jednostki sektora finansów publicznych oraz inne organy władzy publicznej mogą zapewnić pomoc, o której mowa w ust. 1. W tych celach organy lub jednostki, o których mowa w zdaniu pierwszym, mogą wykorzystywać nabyte lub powierzone tym organom lub jednostkom mienie Skarbu Państwa.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 ww. ustawy, jednostka samorządu terytorialnego, związek jednostek samorządu terytorialnego lub związek metropolitalny, z własnej inicjatywy i w zakresie posiadanych środków, może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1.

W myśl art. 12 ust. 5 cyt. ustawy, zakres pomocy określa w uchwale organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, związku jednostek samorządu terytorialnego lub związku metropolitalnego. Formy i tryb udzielania pomocy określa właściwy organ wykonawczy danej jednostki lub związku.

W tym miejscu należy zauważyć, że powołane wyżej przepisy ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa wskazują, że wojewoda zapewniając obywatelom Ukrainy pomoc polegającą na ich zakwaterowaniu, równocześnie zapewnia im wyżywienie oraz środki czystości i higieny osobistej. W celu realizacji tych zadań wojewoda może zawierać porozumienia z jednostkami samorządu terytorialnego (np. gminy) w ramach zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.

W analizowanym przypadku, w celu realizacji ww. zadań, wojewoda zawarł umowy z Wnioskodawcą, oczekując wykonania całości świadczenia wskazanego w umowach, a nie jego poszczególnych elementów.

Tym samym z punktu widzenia nabywcy - (...) Urząd Wojewódzki jest zainteresowany wykonaniem całości świadczenia, tak aby zapewnić uchodźcom z Ukrainy kompleksową pomoc w postaci zapewnienia zakwaterowania (wraz z mediami), całodziennego wyżywienia oraz zapewnienia środków czystości i higieny. Za świadczenie usług wskazanych w umowach Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie. W celu zabezpieczenia miejsc noclegowych (...) zobowiązał się płacić na rzecz Spółki, miesięczną opłatę obliczaną na podstawie miesięcznego zestawienia wykorzystanych miejsc noclegowych sporządzanego przez kierownika obiektu. Kwota ta obejmuje wszystkie koszty mediów związane z eksploatacją części nieruchomości, a także koszty całodziennego wyżywienia oraz pozostałe koszty związane z pobytem osób.

Zgodnie z opinią Rzecznik Generalnej Juliane Kokott z dnia 22 października 2020 r. w sprawie C-581/19, Frenetikexito - Unipessoal Lda, (ECLI:EU:C:2020:855), dotyczącą świadczenia złożonego: "Decydującym czynnikiem jest zatem to, czy przeciętny konsument (tj. przeciętny świadczeniobiorca) postrzega otrzymane świadczenie jako wiele niezależnych świadczeń, czy też jedno pojedyncze świadczenie. Kluczowym kryterium jest w tym przypadku powszechny odbiór, a więc to, co rozumie pod tym ogół ludności".

Z opisu sprawy wynika, że świadczenie usług zakwaterowania (wraz z mediami) z całodziennym wyżywieniem, dostępem do sanitariatów, pralni oraz środków czystości i higieny osobistej wykonywane są jako jedna całość. Odrębne świadczenie choćby jednej z tych usług - czy to zakwaterowania, czy to wyżywienia, czy też dostępu do sanitariatów, pralni oraz środków czystości i higieny osobistej jest niemożliwe w świetle zawartych umów.

Zatem usługa polegająca na zakwaterowaniu uchodźców wojennych z Ukrainy wraz z całodziennym wyżywieniem i dostępem do sanitariatów, pralni oraz środków czystości i higieny osobistej stanowi jedno świadczenie kompleksowe, w którym elementem dominującym jest zakwaterowanie.

W związku z powyższymi wyjaśnieniami, w dalszej części decyzji tutejszy organ określi stawkę podatku/klasyfikację dla usługi zakwaterowania (elementu dominującego).

UZASADNIENIE klasyfikacji usługi

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczonych usług należy stosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.).

Podstawowe cele, konstrukcję i sposób posługiwania się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretację wskazują zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zawarte w ww. rozporządzeniu.

Zasady metodyczne stanowią integralną część klasyfikacji. Zawarte w nich postanowienia obowiązują przy jej interpretacji i stosowaniu (pkt 1.3).

Zgodnie z pkt 1.2 zasad metodycznych, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) składa się z:

- niniejszych zasad metodycznych,

- uwag do poszczególnych sekcji,

- schematu klasyfikacji.

Natomiast schemat klasyfikacji - jak wskazano w pkt 1.4 zasad metodycznych - stanowi wykaz grupowań i obejmuje:

- symbole grupowań,

- nazwy grupowań.

W myśl pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

W pkt 7.6 zasad metodycznych zawarto ogólne reguły klasyfikowania usług. I tak, na podstawie pkt 7.6.2, gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:

- grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,

- usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,

- usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

Zgodnie z tytułem Sekcji I Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, sekcja ta obejmuje "Usługi związane z zakwaterowaniem i usługi gastronomiczne".

Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) sekcja I obejmuje:

- usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele, motele, pensjonaty, centra odnowy biologicznej i inne obiekty hotelowe,

- usługi świadczone przez schroniska młodzieżowe oraz chaty lub domki,

- usługi świadczone przez domy letniskowe, do których goście posiadają prawo wspólnego użytkowania przez określony okres każdego roku,

- usługi świadczone przez pola namiotowe i pola kempingowe, włączając pola dla pojazdów kempingowych,

- tymczasowe lub długoterminowe zakwaterowanie w domach studenckich, internatach i bursach szkolnych, hotelach pracowniczych, blokach mieszkalnych,

- usługi sypialne i restauracyjne w wagonach kolejowych oraz pozostałych środkach transportu,

- usługi gastronomiczne,

- usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),

- usługi stołówkowe,

- usługi przygotowywania i podawania napojów.

Sekcja ta nie obejmuje:

- gotowej żywności łatwo psującej się, takiej jak: kanapki, sklasyfikowanej w 10.89.16.0,

- sprzedaży detalicznej żywności, sklasyfikowanej w dziale 47,

- wynajmu nieruchomości mieszkalnych w celu dłuższego pobytu, zazwyczaj w cyklu miesięcznym lub rocznym, sklasyfikowanego w 68.20.1,

- usług dyskotek i sal tanecznych (z wyłączeniem serwujących napoje), sklasyfikowanych w 93.29.19.0.

W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 55 "Usługi związane z zakwaterowaniem".

Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU) dział 55 "Usługi związane z zakwaterowaniem" obejmuje:

- usługi w zakresie zapewnienia krótkotrwałego pobytu turystom i pozostałym podróżnym,

- usługi w zakresie zakwaterowania na dłuższy okres studentów, osób pracujących i pozostałych osób.

Dział ten nie obejmuje: - usług w zakresie zapewnienia długotrwałego zakwaterowania, jako głównego miejsca pobytu w obiektach takich jak: apartamenty, zazwyczaj w cyklu miesięcznym lub rocznym, sklasyfikowanego w odpowiednich grupowaniach Sekcji L.

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że z uwagi na swoją specyfikę, będąca przedmiotem wniosku usługa zakwaterowania uchodźców z Ukrainy, spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych działem PKWiU 55 "Usługi związane z zakwaterowaniem".

Klasyfikacja została dokonana zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), zwłaszcza z uwzględnieniem pkt 5.3.2 tych zasad.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138i ust. 4.

W myśl art. 146ea ustawy, w roku 2023:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Natomiast stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655, 974 i 1725) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W poz. 47 załącznika nr 3 do ustawy, stanowiącego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wskazano PKWiU 55 - "Usługi związane z zakwaterowaniem".

W związku z powyższym, dla usługi będącej przedmiotem analizy, która mieści się w grupowaniu PKWiU 55 - "Usługi związane z zakwaterowaniem", ustawodawca w ustawie przewidział preferencyjną stawkę podatku w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146ea pkt 2 oraz art. 146ef ust. 1 pkt 2 i poz. 47 załącznika nr 3 do ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Teodora Sixta 17, 43–300 Bielsko–Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do świadczenia kompleksowego tożsamego pod każdym względem ze świadczeniem kompleksowym będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do świadczenia kompleksowego będącego jej przedmiotem, które zostanie wykonane w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 3 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- świadczenie kompleksowe będące przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do świadczenia kompleksowego będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że:

- klasyfikacja towaru/usługi, lub

- stawka podatku właściwa dla towaru/usługi, lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl