0112-KDSL1-2.440.248.2022.4.PS - WIS USŁUGA – wstęp do komory normobarycznej - stawka 8% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 grudnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDSL1-2.440.248.2022.4.PS WIS USŁUGA – wstęp do komory normobarycznej - stawka 8% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651) zwanej dalej Ordynacją podatkową, i art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 24 października 2022 r. (data wpływu 25 października 2022 r.), uzupełnionego pismami z dnia 13 grudnia 2022 r. (data wpływu 13 grudnia 2022 r.) oraz z dnia 19 grudnia 2022 r. (data wpływu 19 grudnia 2022 r.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: usługa - wstęp do komory normobarycznej

Opis usługi: Wnioskodawca świadczy usługę w zakresie poprawy kondycji fizycznej i zdrowia z wykorzystaniem komory normobarycznej. Dzięki udziałom w sesjach klienci mogą liczyć na skrócenie rekonwalescencji po zabiegach, wspomaganie rehabilitacji kardiologicznej czy onkologicznej, leczenie różnych chorób typu reumatyzm, bolerioza, alergia. Ponadto, dzięki udziałom w sesjach można zwalczać stany zapalne, migreny, redukować nadwagę i otyłości.

Usługa wstępu do komory jest skierowana do osób w różnym wieku (dzieci, dorosłych, seniorów) z wszelkimi schorzeniami, jak również do osób zdrowych, które chcą się zrelaksować.

Czas sesji trwa (...) godziny, chyba, że użytkownik wykupił wstęp na sesję nocną, wówczas (...) godziny. Wizyty w komorze normobarycznej to dobry sposób na wspomagania kondycji fizycznej, odporności organizmu oraz ogólnej poprawy zarówno samopoczucia/stanu zdrowia.

Wizyta w komorze normobarycznej jest możliwa na zasadzie zakupu wejściówek/biletów wstępu (pojedynczych lub w karnecie). Wejście i wyjście z komory dozwolone jest tylko pod nadzorem osoby przeszkolonej w obsłudze komory normobarycznej. Użytkownik przed wejściem do komory normobarycznej zobowiązany jest do zapoznania się z Regulaminem użytkowania i przeciwwskazaniami wstępu do komory normobarycznej. Korzystanie z komory normobarycznej odbywa się zgodnie z zaleceniami i poleceniami operatora komory.

Rozstrzygnięcie: Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu

Stawka podatku od towarów i usług: 8%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a i poz. 68 załącznika nr 3 oraz art. 146ea pkt 2, a także art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2022 r. Wnioskodawca złożył wniosek w zakresie sklasyfikowania ww. usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 13 grudnia 2022 r. (data wpływu 13 grudnia 2022 r.) oraz z dnia 19 grudnia 2022 r. (data wpływu 19 grudnia 2022 r.) o informacje doprecyzowujące opis usługi.

W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis usługi

Wnioskodawca świadczy usługę w zakresie poprawy kondycji fizycznej i zdrowia z wykorzystaniem komory normobarycznej. Dzięki udziałom w sesjach klienci mogą liczyć na skrócenie rekonwalescencji po zabiegach, wspomaganie rehabilitacji kardiologicznej czy onkologicznej, leczenie różnych chorób typu reumatyzm, bolerioza, alergia. Ponadto, dzięki udziałom w sesjach można zwalczać stany zapalne, migreny, redukować nadwagę i otyłości.

Usługa wstępu do komory jest skierowana do osób w różnym wieku (dzieci, dorosłych, seniorów) z wszelkimi schorzeniami, jak również do osób zdrowych, które chcą się zrelaksować.

Wstęp na sesję do komory normobarycznej możliwy jest w kilku wariantach, tj.: indywidualnie lub w parze, w strefie standard lub VIP. Możliwa jest również sesja nocna.

Sama komora normobaryczna to wydzielone pomieszczenie, w którym panują optymalne warunki dla ludzkiego organizmu, mobilizujące go do zdrowienia. Jest to możliwe dzięki utrzymaniu odpowiednich parametrów mieszanki oddechowej - podwyższony poziom tlenu, wodoru oraz dwutlenku węgla, a także podwyższonym ciśnieniem atmosferycznym na poziomie (...).

Wizyty w komorze normobarycznej to dobry sposób na wspomagania kondycji fizycznej, odporności organizmu oraz ogólnej poprawy zarówno samopoczucia/stanu zdrowia.

Wizyta w komorze normobarycznej jest możliwa na zasadzie zakupu wejściówek/biletów wstępu (pojedynczych lub w karnecie).

Osoba wykonująca usługę nie jest osobą legitymująca się zawodem medycznym w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, ponieważ usługa jest jedną z metod medycyny alternatywnej (tzw. usługą paramedyczną).

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnia, że prowadzi działalność gospodarczą, w której przedmiot przeważającej działalności to "działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej" (PKWiU 93.13.Z).

Wnioskodawca w uzupełnieniu z dnia 13 grudnia 2022 r. wskazał, że:

1) Przedmiotem wniosku jest: usługa - wstęp do komory normobarycznej. We wniosku szeroko opisano wszechstronne możliwości korzystania z komory, jednak Wnioskodawcy chodziło o określenie jednej usługi jaką jest usługa wstępu do komory.

2) Szczegółowy opis czynności wykonywanych w celu wyświadczenia usługi, tj. wstępu do komory normobarycznej przedstawia się następująco:

a)

wejście i wyjście z komory dozwolone jest tylko pod nadzorem osoby przeszkolonej w obsłudze komory normobarycznej,

b)

użytkownik przed wejściem do komory normobarycznej zobowiązany jest do zapoznania się z Regulaminem użytkowania i przeciwwskazaniami wstępu do komory normobarycznej,

c)

regulamin i wykaz przeciwwskazań jest wywieszony w recepcji,

d)

wypełnienie karty klienta,

e)

opłacenie wstępu do komory normobarycznej, wykupując wejście jednorazowe lub karnet; sposób dokumentowania wejściówek uzależniony jest od statusu klienta/nabywcy, tj. odpowiednio: transakcje realizowane na rzecz osób fizycznych ewidencjonowane są przy użyciu kasy rejestrującej, natomiast w pozostałych przypadkach wystawiane są faktury; treść posiadanych przez Spółkę dokumentów w postaci m.in. faktur, kopii paragonów, dobowych oraz okresowych raportów generowanych przez kasę fiskalną, innych dowodów pozostających w dyspozycji Spółki, np. umowy, dowody zapłaty, pozwala na identyfikację usług, do których dany dokument (paragon, faktura) się odnosi,

f)

wejście do śluzy komory, gdzie po wyrównaniu ciśnienia użytkownik wchodzi do komory normobarycznej; korzystanie z komory normobarycznej odbywa się zgodnie z zaleceniami i poleceniami operatora komory,

g)

w komorze zamontowane jest (...) foteli,

h)

czas sesji trwa (...) godziny, chyba, że użytkownik wykupił wstęp na sesję nocną, wówczas (...) godziny; pobyt w komorze powoduje wspomaganie kondycji fizycznej, podnoszenie odporności organizmu, poprawę zarówno samopoczucia, jak i ogólnego zrelaksowania.

3) Usługa będąca przedmiotem wniosku nie jest formą terapii, choć nader często stosuje się nazewnictwo "tlenoterapia" dla oddania jak to tylko możliwe najwłaściwszej formy tego, co dzieje się z organizmem człowieka, który przebywa w środowisku o podwyższonym stężeniu tlenu.

4) Do wykonywania usługi będącej przedmiotem wniosku nie jest wymagane posiadanie specjalistycznego wykształcenia, wiedzy, umiejętności czy kwalifikacji.

5) Zakres prowadzenia działalności gospodarczej wg PKD:

a)

działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (93.13.Z)

b)

działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej (96.04)

c)

naprawa i konserwacja metalowych wyrobów gotowych (33.11.Z)

d)

sprzedaż detaliczna pozostałej żywności prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (47.29)

e)

pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej (86.90)

f)

pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana (96.09)

Należy zaznaczyć, że Spółka wykorzystuje tylko dwa pierwsze kody działalności PKD.

6) Usługa będąca przedmiotem wniosku, tj. działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej (PKD 96.04) jest podstawową działalnością gospodarczą, którą wykonuje Spółka. Skoro zatem działalnością Wnioskodawcy jest PKD 96.04, to usługa wstępu do komory normobarycznej jest bezpośrednio powiązana z działalnością Wnioskodawcy.

7) Usługa świadczona jest w specjalnej komorze wykonanej przez firmę (...). Komora umiejscowiona jest na wolnej przestrzeni, do której przystawiony jest pawilon, w którym znajdują się pomieszczenia recepcji, maszynowni, WC. Usługa zatem jest świadczona w ramach komory, która sama w sobie jest obiektem budowlanym, posadowionym na gruncie.

8) Komora i pawilon są własnością Wnioskodawcy.

9) Paragony opisane są w następujący sposób:

a) Wejście do komory,

b) Karnet (...),

c) Karnet (...),

d) wystawiane faktury są opisane jako "sesja tlenoterapii".

(...)

Natomiast w uzupełnienie z dnia 19 grudnia 2022 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

1) Klienci korzystający z komory normobarycznej nie mają obowiązku picia wody (...) podczas przebywania w komorze.

2) Celem picia wody jest uzyskanie jeszcze lepszego efektu podczas przebywania w komorze normobarycznej. Przede wszystkim wpływa na poprawę metabolizmu, poprawia odporność komórek i dodatkowo dostarcza do organizmu wodór, który transportowany jest m.in. do mitochondriów, co skutkuje poprawą odporności komórki, która lepiej pracuje.

3) Jeżeli klient nie będzie pił wody (...) to usługa korzystania z sesji w komorze normobarycznej też się odbędzie i dojdzie do skutku, ponieważ picie wody nie jest obowiązkiem. Przebywając w komorze istnieje taka możliwość, tj. picia (...).

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej, postanowieniem z dnia 20 grudnia 2022 r. nr 0112-KDSL1-2.440.248.2022.3.PS tutejszy organ wyznaczył Stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało skutecznie doręczone Stronie w dniu 20 grudnia 2022 r. Strona nie skorzystała z ww. prawa wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego.

UZASADNIENIE klasyfikacji usługi

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 42a ustawy, wiążąca informacja stawkowa, zwana dalej "WIS", jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług, która zawiera:

1)

opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS;

2)

klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług niezbędną do:

a)

określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi,

b)

stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie - w przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4;

3)

stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi.

Zatem w przypadku, gdy stawka podatku od towarów i usług nie jest uzależniona od zaklasyfikowania danego towaru lub usługi do odpowiedniej klasyfikacji (CN, PKOB lub PKWiU), ale od spełnienia definicji (opisu) zawartej w odpowiednim przepisie ustawy lub pozycji załącznika do ustawy, przedmiotem postępowania w zakresie wydania WIS jest ustalenie, czy opisany towar lub usługa spełnia wymogi wskazane przez ustawodawcę w tym opisie.

W poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy, stanowiącego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wskazano bez względu na symbol PKWiU - "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu".

W tym miejscu należy wskazać, że przepisy ustawy nie zawierają definicji pojęcia "rekreacja". Słownik Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa www.sjp.pwn.pl) definiuje rekreację jako "aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu", Wielki Słownik Języka Polskiego (www.wsjp.pl) za rekreację uznaje "ruchową aktywność w czasie wolnym od pracy, mającą służyć zdrowiu i dobremu samopoczuciu", natomiast "Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem" Władysława Kopalińskiego (Świat Książki, Warszawa 2000) definiuje rekreację jako "odpoczynek, rozrywka, wytchnienie, pochodzące od łacińskiego »recreatio« czyli powrót do zdrowia, sił".

Mając na uwadze powyższe definicje - na potrzeby stosowania art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy - za rekreację uznać należy różne formy aktywności mające służyć wypoczynkowi i zdrowiu. Tak rozumiana rekreacja obejmuje w szczególności zajęcia takie jak fitness, czy aerobik, ale również taką aktywność jak np. korzystanie z sauny, groty solnej czy też łaźni. Korzystanie z komory normobarycznej można zaliczyć do takiej formy rekreacji.

Należy też zwrócić uwagę, że ustawodawca objął obniżoną stawką podatku w wysokości 8% wymienione w poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy usługi, jednakże tylko w zakresie wstępu. Ustawodawca nie określił jednak ani form, ani kategorii "wstępu", do których ma zastosowanie obniżona stawka podatku w wysokości 8%.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem "wstępu" należy rozumieć "możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś".

Zatem pod pojęciem "wstępu" w rozumieniu poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty), tzn. czy jest to jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). I tak, np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki - możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej - możliwość tańczenia, na imprezę sportową - możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, "na siłownię" - możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego - możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zagadnienie związane z wykładnią analizowanych przepisów, w szczególności w odniesieniu do użytego w poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy (w stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 października 2019 r. - poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy) sformułowania "wyłącznie w zakresie wstępu" było wielokrotnie przedmiotem rozważań sądów administracyjnych, w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego. W orzecznictwie utrwalony został jednoznaczny pogląd, że w tym przypadku wykładnia pojęcia "wstęp" nie może ograniczać się wyłącznie do wejścia do obiektu lub na imprezę rozrywkową bez możliwości aktywnego uczestniczenia w zaoferowanej usłudze i korzystania z urządzeń potrzebnych do jej realizacji, stanowiłoby to bowiem niczym nieuzasadnione zawężenie tego pojęcia. Jak podkreślono, użyte przez ustawodawcę sformułowanie "usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu" odnosi się do kart wstępu, stałych abonamentów lub biletów i innych form opłaty za umożliwienie zarówno biernego jak i aktywnego korzystania z rozrywki i rekreacji, w tym przystosowanych do tego sal, pomieszczeń oraz urządzeń i przyrządów tam się znajdujących. Natomiast określenie "wyłącznie w zakresie wstępu" należy rozumieć w ten sposób, że wszystkie usługi, które nie są związane z normalnym typowym użytkowaniem takiego obiektu, np. usługi restauracyjne na terenie sali sportowej, zakup napojów, odżywek, usługi osobistego/personalnego trenera - nie są objęte stawką obniżoną. Konsekwentnie podlegają opodatkowaniu stawką podstawową VAT.

Jak wynika z opisu usługi, którą świadczy Wnioskodawca, polega ona na wstępie do komory normobarycznej. Czas sesji trwa (...) godziny, chyba, że użytkownik wykupił wstęp na sesję nocną, wówczas (...) godziny. Wizyty w komorze normobarycznej to dobry sposób na wspomagania kondycji fizycznej, odporności organizmu oraz ogólnej poprawy zarówno samopoczucia/stanu zdrowia. Wizyta w komorze normobarycznej jest możliwa na zasadzie zakupu wejściówek/biletów wstępu (pojedynczych lub w karnecie). Wejście i wyjście z komory dozwolone jest tylko pod nadzorem osoby przeszkolonej w obsłudze komory normobarycznej. Korzystanie z komory normobarycznej odbywa się zgodnie z zaleceniami i poleceniami operatora komory.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że zakup usługi będącej przedmiotem wniosku to forma działania wybrana dobrowolnie przez człowieka ze względu na osobiste zainteresowania, dla wypoczynku, relaksu, poprawy swojego samopoczucia czy kondycji fizycznej.

Uwzględniając powyższe, usługa będąca przedmiotem analizy stanowi "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu", o których mowa w poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138i ust. 4.

Przy czym w świetle art. 146aa ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jak stanowi art. 146aa ust. 1a ustawy, jeżeli w roku następującym po roku, dla którego osiągnięte zostały wartości, o których mowa w ust. 1, zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 112d ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, stosowanie stawek, o których mowa w ust. 1, przedłuża się do końca roku następującego po roku, w którym:

1) kwota wydatków jest obliczana zgodnie z art. 112aa ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w związku ze spełnieniem warunków, o których mowa w art. 112d ust. 4 tej ustawy, oraz

2) wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% - jednak nie dłużej niż do końca 2022 r.

Według art. 146ea ustawy, w roku 2023:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Natomiast stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655, 974 i 1725) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jak już wskazano w niniejszej decyzji, w załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 68 wskazano bez względu na symbol PKWiU - "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu".

Mając na uwadze, że opisana usługa stanowi "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu", jej świadczenie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a i poz. 68 załącznika nr 3 oraz art. 146ea pkt 2, a także art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do usług tożsamych pod każdym względem z usługą będącą przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, w odniesieniu do usługi będącej jej przedmiotem, która została wykonana po dniu, w którym WIS została doręczona (art. 42c ust. 1 pkt 2 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- usługa, będąca przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia jej wydania (art. 42 ha ustawy), przy czym wygasa ona z mocy prawa przed upływem tego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług odnoszących się do usługi, będącej przedmiotem tej WIS, w wyniku której WIS staje się niezgodna z tymi przepisami. Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, w wyniku których stała się z nimi niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w zw. z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP lub za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy) będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

W przypadku wnoszenia odwołania w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP oraz e-Urząd Skarbowy.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl