0112-KDSL1-2.4011.313.2024.1.KS - Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - internetowe pośrednictwo w sprzedaży

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 czerwca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDSL1-2.4011.313.2024.1.KS Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - internetowe pośrednictwo w sprzedaży

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu w wysokości 8,5% w odniesieniu do usług afiliacyjnych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 73.12.13.0, świadczonych przez Pana, w ramach prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej, na rzecz podmiotów, z którymi nie ma Pan powiązania (osobowego/kapitałowego) jest nieprawidłowe.

Natomiast, pismem z 20 maja 2024 r. znak (...) Szef Krajowej Administracji Skarbowej - na podstawie art. 14b § 5c w zw. z art. 14 § 5b pkt 1 Ordynacji podatkowej - wydał opinię, w której potwierdził istnienie uzasadnionego przypuszczenia, o którym mowa w art. 14b § 5b Ordynacji podatkowej, tj. przypuszczenie, że wskazane elementy mogą stanowić czynności lub elementy czynności określonych w art. 119a § 1 ww. ustawy - w stosunku do tego elementu zdarzenia przyszłego, który dotyczy świadczenia przez Pana, w ramach wznowionej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej, usług pośrednictwa w sprzedaży na rzecz Spółki, w której pełni Pan funkcję prezesa zarządu.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 4 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwania - pismami z 27 marca 2024 r. (wpływ 27 marca 2024 r.) oraz z 2 kwietnia 2024 r. (wpływ 2 kwietnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną oraz prezesem spółki, która prowadzi działalność handlową. Posiada również 60% udziałów w spółce. Nie jest zatrudniony w spółce, ale pobiera wynagrodzenie za pełnienie funkcji prezesa na podstawie uchwały.

Planuje Pan wznowić i przekształcić jednoosobową działalność, w ramach której chce Pan świadczyć usługi związane z afiliacją. Planuje Pan stworzyć serwis internetowy, który zajmowałby się promowaniem produktów lub usług innych firm w zamian za prowizję za każdą sprzedaż lub transakcję. W tego typu działalności generowane są linki ze specjalnym kodem śledzenia i jeśli kupujący zamówi towar korzystając z takiego linka część kwoty trafia do osoby, która poleciła produkt. Zyski generowane są na bazie rejestracji w programach partnerskich lub programach typu cashback, które też działają na bazie programów partnerskich.

Spółka z o.o. część towaru zamawia na popularnych serwisach transakcyjnych typu (...). JDG planuje podpisać umowę ze spółką z o.o., która określałaby współpracę między tymi podmiotami polegającą na pośrednictwie sprzedaży. JDG wyszukiwałaby oferty i składała zamówienia w imieniu spółki. Umowa między spółką a JDG określałaby, że za tę pracę nie przysługuje JDG wynagrodzenie. Według umowy JDG w zamian za wykonaną pracę przysługuje jedynie zysk z programów partnerskich i programów typu cashback od zrealizowanych zamówień. Spółka zamawiając towar na takich portalach jak (...) korzystałaby z linków polecających, które wygenerowałaby jednoosobowa działalność gospodarcza.

W pismach z 27 marca 2024 r. oraz z 2 kwietnia 2024 r. uzupełnił Pan wniosek o odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania:

1. Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Mieszka Pan i rozlicza się tylko w Polsce.

2. Od kiedy (dd-mm-rrrr) prowadzi Pan działalność gospodarczą?

Odpowiedź: Działalność gospodarczą prowadzi Pan od 9 listopada 2009 r. Od 31 maja 2022 r. jest ona zawieszona.

3. Na jakich zasadach (forma opodatkowania) dokonywał Pan rozliczeń podatkowych w dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej?

Odpowiedź: W poprzednich 2 latach rozliczeniowych (2022, 2023) rozliczany był Pan na zasadach ogólnych. W roku podatkowym 2023 nie miał Pan dochodów z tytułu prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej.

4. Którego roku podatkowego/lat podatkowych dotyczy Pana wniosek?

Odpowiedź: Wniosek dotyczy aktualnego roku podatkowego 2024 oraz kolejnych.

5. Kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnie Pan pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?

Odpowiedź: Pierwszy przychód z tytuły działalności gospodarczej opisanej we wniosku planowany jest na połowę roku 2024.

6. Czy złożył/złoży Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeśli tak, to kiedy (dd-mm-rrrr)?

Odpowiedź: Do tej pory nie złożył Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Planuje Pan złożyć takie oświadczenie po uzyskaniu pierwszych przychodów.

7. Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 4 wezwania), w odniesieniu do Pana zachowane zostały/zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.)?

Odpowiedź: W odniesieniu do lat podatkowych, dla których składany jest wniosek zachowane zostały warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.).

8. Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 4 wezwania), w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej występują/wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: W latach podatkowych, których dotyczy wniosek, w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

9. Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Działalność gospodarcza, która ma być wznowiona będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

10. Czy świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku, wykonywane są/będą w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Świadczone usługi będące przedmiotem wniosku nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

11. Czy prowadzi/będzie prowadził Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie?

Odpowiedź: Aktualnie ewidencja nie jest prowadzona jako że i działalność nie jest prowadzona. Po wznowieniu działalności ewidencja umożliwiająca określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności odrębnie będzie prowadzona.

12. Czy usługi, które określa Pan jako usługi związane z afiliacją stanowią te same usługi, czy odrębne usługi od usług polegających na pośrednictwie sprzedaży, które będzie Pan świadczył na rzecz spółki z o.o., w której jest Pan prezesem?

Odpowiedź: Opisane we wniosku dwie usługi są odrębne i nie są ze sobą powiązane.

13. Jak są/będą sklasyfikowane - na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - faktycznie wykonywane przez Pana usługi związane z afiliacją, których dotyczy zadane przez Pana pytanie nr 1 (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką).

Odpowiedź: W przypadku usług związanych z afiliacją (serwis internetowy) podstawowy symbol grupowania będzie to numer PKWiU 73.12.13.0 - Pośrednictwo w sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe w Internecie.

14. Na czym konkretnie polegają/będą polegały wykonywane przez Pana usługi związane z afiliacją? Należy szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem.

Odpowiedź: We wniosku opisano dwie usługi. Pierwsza z nich dotyczy serwisu internetowego, gdzie użytkownik będzie mógł wyszukać interesujący go produkt na tym serwisie i porównać jego cenę w popularnych serwisach internetowych takich jak: (...) oraz podobnych. W ramach tej usługi użytkownik też będzie mógł zainstalować wtyczkę do przeglądarki, która będzie aktywowała się gdy on będzie przeglądał ofertę na danym serwisie internetowym, a skrypt znajdzie tą samą ofertę na innym serwisie internetowym z lepszą ceną. Czyli dla przykładu przeglądając ofertę czajnika w serwisie (...) wyskoczy mu informacja, że ten sam czajnik można kupić kilka złotych taniej na (...). Jako właściciel serwisu afiliacyjnego będzie Pan zarejestrowany w programie partnerskim (...) i jeśli użytkownik trafi na daną ofertę z Pana "linka" (a wtyczka będzie takie linki generować) i sfinalizuje transakcje, Pan otrzyma zyski z tego tytułu. W tym przypadku środki wypłaci Panu właściciel serwisu afiliacyjnego taki jak (...). Powyższa usługa nie jest w żaden sposób powiązana ze spółką gdzie jest Pan prezesem.

15. Jak są/będą sklasyfikowane - na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - faktycznie wykonywane przez Pana usługi polegające na pośrednictwie sprzedaży, które będzie Pan świadczył na rzecz spółki z o.o., w której jest Pan prezesem, a których to dotyczy zadane przez Pana pytanie nr 2 (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką).

Odpowiedź: Faktycznie wykonywane usługi polegające na pośrednictwie sprzedaży, które będą świadczone na rzecz spółki z o.o., w której jest Pan prezesem objęte będą podstawowym symbolem grupowania PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

16. Na czym konkretnie polegają/będą polegały wykonywane przez Pana usługi polegające na pośrednictwie sprzedaży, które będzie Pan świadczył na rzecz spółki z o.o., w której jest Pan prezesem? Należy szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem.

Odpowiedź: Druga usługa wygląda inaczej. Wymaga ona realizowania zakupów na rzecz spółki, w której jest Pan prezesem. Spółka handluje różnym towarem. Towar kupuje zarówno w hurtowniach, jak i skupuje towar z rynku. Jeśli jest potrzeba zakupić dany towar to na bazie kodu (...) trzeba go znaleźć na rynku i zamówić. Jeśli towar jest dostępny w kilku miejscach w internecie należy zamówić go tam gdzie jest najtańszy po to, aby przyjechał do siedziby spółki. Czyli krok po kroku: należy sprawdzić kod produktu jaki należy zamówić, następnie sprawdzić w takich portalach jak (...) i inne sklepy internetowe ceny oferowanego produktu, następnie należy dla spółki zamówić produkt. Efektem działań jest towar pod konkretne zamówienie, które realizuje później spółka ze swoją marżą.

17. Na czym polegają programy partnerskie, w których bierze/zamierza Pan brać udział?

Odpowiedź: Programy partnerskie, w których będzie Pan brał udział są to rodzaje programów (...). W tych programach partnerzy mogą generować linki afiliacyjne do dowolnych produktów dostępnych na platformach. Te linki mogą być następnie umieszczane na stronach internetowych, w postach w mediach społecznościowych itd. Gdy użytkownik klika w link afiliacyjny i dokona zakupu na stronie partnera, transakcja ta jest rejestrowana przez system partnera, a Pan otrzymuje prowizję. Wysokość prowizji jest z góry określona w warunkach programu i zazwyczaj jest to procent od wartości zakupu.

18. Na jakiej zasadzie wypłacane są/będą Panu zyski z udziału w programach partnerskich? Kto wypłaca/będzie wypłacał Panu ten zysk?

Odpowiedź: Zyski z udziału w programach partnerskich są Panu wypłacane na zasadzie prowizji od sprzedaży produktów lub usług, do których użytkowników kieruje Pan za pomocą Pana serwisu oraz zintegrowanej z nim wtyczki do przeglądarki. Proces ten przebiega następująco: Za każdym razem, gdy użytkownik korzystający z Pana strony internetowej lub wtyczki do przeglądarki klika na link prowadzący do produktu lub usługi oferowanej przez serwis zewnętrzny (np. (...)) generowany jest unikalny link afiliacyjny. Link ten zawiera identyfikator, który pozwala serwisom partnerskim na zidentyfikowanie, że ruch na ich stronę został przekierowany z Pana serwisu. Gdy użytkownik dokona zakupu po przekierowaniu przez Pana link afiliacyjny, serwis zewnętrzny (np. (...)) rejestruje tę transakcję jako dokonaną za pośrednictwem Pana serwisu. Na podstawie zarejestrowanych transakcji, serwisy zewnętrzne dokonują okresowych rozliczeń, wypłacając Panu prowizję od wartości sprzedanych produktów lub usług. Wysokość prowizji jest z góry określona w ramach umowy partnerskiej, którą zawarł Pan z danym serwisem. Wypłata prowizji odbywa się bezpośrednio od właściciela serwisu afiliacyjnego, na przykład (...), na Pana konto bankowe zgodnie z warunkami ustalonymi w umowie partnerskiej.

19. Na czym polegają programy typu cashback, w których bierze/zamierza Pan brać udział?

Odpowiedź: Programy typu cashback, w których planuje Pan uczestniczyć, polegają na zwrocie pewnej części wydanej kwoty przy dokonywaniu zakupów produktów. Jako uczestnik programu, dokonując zakupów u partnerów programu cashback (np. sklepy internetowe, (...)), otrzymuje Pan zwrot procenta wydanej kwoty. Wysokość zwrotu jest z góry określona przez warunki programu i może różnić się w zależności od kategorii produktów lub usług.

20. Na jakiej zasadzie wypłacane są/będą Panu zyski z udziału w programach typu cashback? Kto wypłaca/będzie wypłacał Panu ten zysk?

Odpowiedź: Zyski z udziału w programach typu cashback są wypłacane na podstawie zgromadzonych środków wynikających z dokonanych zakupów, z których użytkownik otrzymuje zwrot procentowej wartości wydatków. Użytkownik, dokonując zakupów u partnerów programu cashback, gromadzi na swoim koncie w programie określoną kwotę pieniędzy, która jest zwrotem procenta od wartości zakupów. Po przekroczeniu określonego progu, użytkownik może zlecić wypłatę środków. Firmy, które prowadzą działalność w tym zakresie (np. (...)) udostępniają panel użytkownika gdzie można zlecić uzbieraną kwotę na wybrane konto bankowe.

21. Wobec wskazania w opisie sprawy:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną oraz prezesem spółki która prowadzi działalność handlową. Posiada również 60% udziałów w spółce. Nie jest zatrudniony w spółce ale pobiera wynagrodzenie za pełnienie funkcji prezesa na podstawie uchwały.

a) proszę szczegółowo opisać zakres Pana obowiązków w spółce.

Odpowiedź: Jako prezes zarządu w spółce z o.o., Pana obowiązki obejmują zarówno zarządzanie firmą, jak i nadzór nad bieżącą działalnością operacyjną. Reprezentuje Pan spółkę na zewnątrz i wewnątrz, oraz odpowiada Pan za utrzymywanie relacji z kluczowymi partnerami biznesowymi oraz klientami. Jest Pan odpowiedzialny za wdrażanie strategii biznesowej ustalonej wspólnie z zarządem, co obejmuje planowanie strategiczne, realizację celów finansowych i operacyjnych, a także identyfikację nowych możliwości rozwoju. Jednym z Pana zadań jest zarządzanie zasobami ludzkimi, co obejmuje rekrutację, rozwój i ocenę pracowników. Jest Pan również odpowiedzialny za monitorowanie rynku, analizowanie trendów i dostosowywanie strategii firmy do aktualnych się warunków.

b) od kiedy pełnił/pełni Pan takie obowiązki w spółce?

Odpowiedź: W spółce pełni Pan te obowiązki od 1 października 2021 r.

Pytanie

Jednoosobowa działalność gospodarcza aktualnie jest zawieszona. Zostanie wznowiona i zostanie zmieniony jej profil działalności na działalność afiliacyjną (numer PKD na 73.12).

Czy właściwą stawką na ryczałcie będzie 8,5% od wysokości przychodów uzyskanych w ramach działalności afiliacyjnej?

Pana stanowisko w sprawie

Wnioskodawca, bazując na aktualnej wykładni i piśmie z 25 lutego 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1.4011.862.2021.2.MK przyjmuje, że działalność afiliacyjna może być opodatkowana ryczałtem na stawce 8,5%.

Dodatkowo biorąc pod uwagę pisma: 0113-KDIPT2-1.4011.517.2023.2.HJ, 0114-KDIP3-2.4011.668.2023.3.AC, 0113-KDIPT2-1.4011.338.2023.2.MZ przyjmuje, że również w przypadku pośrednictwa sprzedaży mamy do czynienia z ryczałtem na stawce 8,5%. Bez względu na to jaką przyjmiemy metodologię (czy mamy do czynienia z afiliacją, czy pośrednictwem sprzedaży) właściwą stawką ma być 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. przepisem:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)

opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)

korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)

osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)

prowadzenia aptek,

b)

(uchylona)

c)

działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)

(uchylona)

e)

(uchylona)

f)

działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)

wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)

podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

)

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)

(uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73).

Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Ponadto podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)

ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)

ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)

ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)

ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z opisu sprawy wynika, że planuje Pan wznowić i przekształcić jednoosobową działalność. Aktualnie Pana działalność jest zawieszona. Pana wniosek dotyczy roku 2024 oraz lat kolejnych. Pierwszy przychód z tytuły działalności gospodarczej opisanej we wniosku planowany jest na połowę 2024 r. Do tej pory nie złożył Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Planuje Pan złożyć takie oświadczenie po uzyskaniu pierwszych przychodów. W odniesieniu do lat podatkowych, dla których składany jest wniosek, zachowane zostały warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ww. ustawy. Pana działalność gospodarcza, która ma być wznowiona, będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a świadczone usługi nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy. Aktualnie ewidencja nie jest prowadzona, gdyż działalność gospodarcza nie jest prowadzona. Po wznowieniu działalności ewidencja umożliwiająca określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności odrębnie będzie prowadzona.

Planuje Pan stworzyć serwis internetowy, który zajmowałby się promowaniem produktów lub usług innych firm w zamian za prowizję za każdą sprzedaż lub transakcję. W tego typu działalności generowane są linki ze specjalnym kodem śledzenia i jeśli kupujący zamówi towar korzystając z takiego linka część kwoty trafia do osoby, która poleciła produkt. Zyski generowane są na bazie rejestracji w programach partnerskich lub programach typu cashback, które też działają na bazie programów partnerskich.

Jak wyjaśnił Pan w uzupełnieniu wniosku, usługi związane z afiliacją dotyczą serwisu internetowego, gdzie użytkownik będzie mógł wyszukać interesujący go produkt na tym serwisie i porównać jego cenę w popularnych serwisach internetowych takich jak: (...) oraz podobnych. W ramach tej usługi użytkownik też będzie mógł zainstalować wtyczkę do przeglądarki, która będzie aktywowała się gdy on będzie przeglądał ofertę na danym serwisie internetowym, a skrypt znajdzie tą samą ofertę na innym serwisie internetowym z lepszą ceną. Czyli dla przykładu przeglądając ofertę czajnika w serwisie (...) wyskoczy informacja, że ten sam czajnik można kupić kilka złotych taniej na (...). Jako właściciel serwisu afiliacyjnego będzie Pan zarejestrowany w programie partnerskim (...) i jeśli użytkownik trafi na daną ofertę z Pana "linka" (a wtyczka będzie takie linki generować) i sfinalizuje transakcje, Pan otrzyma zyski z tego tytułu. W tym przypadku środki wypłaci Panu właściciel serwisu afiliacyjnego taki jak (...). Wskazał Pan, że w przypadku usług związanych z afiliacją (serwis internetowy) podstawowym symbolem grupowania PKWiU będzie 73.12.13.0 - Pośrednictwo w sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe w Internecie.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (tekst jedn.: Dz. U. poz. 1676 z późn. zm.) w dziale 73 - usługi reklamowe; usługi badania rynku i opinii publicznej mieści się:

- grupa 73.1 - usługi reklamowe,

- klasa 73.12 - usługi związane z reprezentowaniem mediów,

- kategoria 73.12.1 - pośrednictwo w sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe,

- podkategoria 73.12.13 - pośrednictwo w sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe w Internecie,

- pozycja 73.12.13.0 - pośrednictwo w sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe w Internecie.

Odnośnie usług związanych z afiliacją, które sklasyfikował Pan do PKWiU 73.12.13.0 - pośrednictwo w sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe w Internecie, wskazuję, że art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wprost ustalił dla całego działu PKWiU 73 stawkę 15%.

Skoro w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie Pan świadczył usługi związane z afiliacją, sklasyfikowane w PKWiU 73.12.13.0 - pośrednictwo w sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe w Internecie (objętych klasyfikacją działu PKWiU 73), dla których ustawodawca wskazał w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ww. ustawy stawkę 15%, właściwą stawką podatku dla tych usług jest stawka 15%, a nie jak Pan wskazał 8,5%.

Zatem przychody, które będzie Pan uzyskiwał ze świadczenia usług związanych z afiliacją sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 73.12.13.0 - pośrednictwo w sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe w Internecie, powinny zostać opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuję, że w zakresie wniosku dotyczącym świadczenia przez Pana, w ramach wznowionej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej, usług pośrednictwa w sprzedaży na rzecz Spółki, w której pełni Pan funkcję prezesa zarządu - pytanie oznaczone we wniosku nr 2 - zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji informuję, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążąca dla organu wydającego tę interpretację.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl