Nowość 0112-KDSL1-2.4011.221.2024.2.PSZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDSL1-2.4011.221.2024.2.PSZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 2 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 15 maja 2024 r. (wpływ 15 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni, od 2 stycznia 2024 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, dla której przeważający kod PKD to 70.22.Z, tj. pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Jednocześnie posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Na podstawie umowy o współpracę, od 2 stycznia 2024 r. (dalej: "Umowa") Wnioskodawczyni świadczy usługi na rzecz głównego kontrahenta - podmiotu (...) (dalej: "Kontrahent"). Zgodnie z Umową, konkretny zakres usług świadczonych przez Wnioskodawczynię na rzecz Kontrahenta będzie każdorazowo określany i uzgadniany w oparciu o indywidualne i odrębne projekty, przyjmując formę kolejnych załączników do Umowy. Przy czym w dużej mierze będą one miały charakter powtarzalny i będą polegały na:

* kontroli, zarządzeniu, opracowywaniu planu realizacji projektu IT;

* bieżącej aktualizacji harmonogramu projektu;

* organizacji i prowadzeniu zespołu IT;

* planowaniu czasu pracy zespołu;

* raportowaniu postępów pracy nad projektem;

* zapobieganiu i eliminacji ryzyk.

Wnioskodawczyni wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej właśnie dla wskazanego powyżej katalogu usług (dalej: "Usługi").

Jeśli chodzi o klasyfikację statystyczną Usług, to we własnym zakresie Wnioskodawczyni klasyfikuje je pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, tj. pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Biorąc pod uwagę, że zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny (dalej: "Wyjaśnienia"), symbol ten obejmuje m.in.:

* usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta oraz

* usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.

Wnioskodawczyni przy tym zaznacza, że nie jest aktywną programistką, a tym samym nie tworzy oprogramowania. Jednocześnie nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line. Nie uzyskuje także przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0). Nie świadczy także usług związanych z działalnością firm centralnych (head office) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Jednocześnie nie prowadzi działalności w ramach wolnych zawodów zgodnie z definicją z ustawy o ZPD.

Wnioskodawczyni rokrocznie osiąga przychód z prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej. Jednocześnie złożyła w wymaganym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przychody z działalności gospodarczej nie przekraczają rocznie kwoty 2 000 000 euro. Dodatkowo w przypadku przedmiotowej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ZPD.

W uzupełnieniu wniosku z 15 maja 2024 r. doprecyzowała Pani opis sprawy o następujące informacje:

1. Którego roku podatkowego/lat podatkowych dotyczy Pani wniosek?

Odpowiedź: Wnioskodawczyni wnosi o wydanie w ramach przedmiotowego wniosku interpretacji indywidualnej dotyczącej bieżącego roku podatkowego, tj. 2024 oraz lat przyszłych.

2. Kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnęła/osiągnie Pani pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą zamierza Pani opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?

Odpowiedź: Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku został osiągnięty z dniem 31 stycznia 2024 r.

3. Kiedy (dd-mm-rrrr) złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Wnioskodawczyni pragnie doprecyzować, że oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostało złożone w ramach wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG-1) z 18 grudnia 2023 r.

4. Czy prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Wnioskodawczyni potwierdza, że prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

5. W jakim państwie świadczy Pani wskazane we wniosku Usługi na rzecz Kontrahenta?

Odpowiedź: Usługi na rzecz Kontrahenta są świadczone przez Wnioskodawczynię z terytorium Polski.

6. W przypadku, gdy Usługi są świadczone poza granicami Polski - czy na terenie tego państwa posiada Pani zakład lub oddział w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską, a tym państwem?

Odpowiedź: Tak jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 5, usługi na rzecz Kontrahenta są świadczone przez Wnioskodawczynię z terytorium Polski. Wnioskodawczyni nie przewiduje możliwości powstania zakładu lub oddziału w innym państwie.

Pytanie

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię z tytułu świadczonych Usług mogą zostać opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni:

W świetle przedstawionego stanu faktycznego, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię z tytułu świadczonych Usług mogą zostać opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawczyni:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ZPD, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Na gruncie ustawy o ZPD (art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ZPD), pojęcie "pozarolniczej działalności gospodarczej" jest rozumiane analogicznie jak w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.; dalej: "ustawa o PIT"). Tym samym będzie to działalność zarobkowa, w tym m.in. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do określonych przychodów z innych źródeł (art. 5a pkt 6 ustawy o PIT). Z kolei działalność usługowa, będzie rozumiana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556; dalej: "PKWiU 2015"), z zastrzeżeniem działalności gastronomicznej i usługowej w zakresie handlu (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ZPD).

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawczyni, świadczone Usługi mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w odniesieniu do świadczonych Usług potencjalnie mogą znaleźć zastosowanie wskazane poniżej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:

* 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ZPD),

* 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) (art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ZPD),

* 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ZPD).

Potencjalne zastosowanie 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych Usług, wynika z przywołanego grupowania PKWiU ex dział 70. W myśl art. 4 ust. 4 ustawy o ZPD, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zatem, w tym konkretnym przypadku, stawka 15% została przypisana jedynie usługom doradztwa związanym z zarządzeniem, tj. usługom sklasyfikowanym m.in. w grupowaniach PKWiU 70.22.1 - doradztwo związane z zarządzaniem oraz 70.22.3 - doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Do innych zaś usług objętych tym działem, w tym usług zarządzania projektami, które to usługi nie są usługami doradztwa, stawka ta nie znajduje zastosowania.

Należy przy tym zaznaczyć, że pod względem językowym usług doradztwa nie można utożsamiać z usługami zarządzania. Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl), doradztwo to "udzielanie fachowych porad". Natomiast zarządzanie to "wydawanie poleceń lub sprawowanie nad czymś zarządu". Usług zarządzania nie można więc traktować jak usług doradczych.

Odrębność usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej od usług zarządzania wynika też wprost w konstrukcji PKWiU 2015. Widać to wyraźnie dla klasy PKWiU 70.22, tj. pozostałych usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej i usług zarządzania, gdzie doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarządzania sklasyfikowane są od 70.22.17 (usługi zarządzania procesami gospodarczymi) do 70.22.20.0 (pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych).

Podsumowując, usługi będące przedmiotem Umowy, jako usługi niestanowiące usług doradztwa, nie będą opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Odnosząc się do przywołanych powyżej przepisów dotyczących zastosowania 12% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - w ocenie Wnioskodawczyni - w ramach Umowy zdecydowanie nie są świadczone usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), objęte grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) oraz związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Jednocześnie opodatkowaniu tą stawką podlegają także: usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), czyli przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.1, które dotyczą usług związanych z oprogramowaniem oraz usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

Zgodnie z Wyjaśnieniami, przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, świadczone Usługi, nie spełniają powyższej definicji i nie są usługami związanymi z oprogramowaniem. Tym samym nie są usługami wymienionymi w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ZPD, które podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 12%.

Z kolei, w odniesieniu do usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, to - jak wskazano już wyżej - Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że świadczone Usługi nie mają charakteru usług doradztwa, stanowią natomiast usługi zarządzania. Co więcej, w wyjaśnieniach wskazano, że usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego dotyczą usług związanych z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takich jak: doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, czy też systemów zabezpieczających. Zdaniem Wnioskodawczyni, powyższe w praktyce nie odpowiada charakterowi świadczonych Usług.

Biorąc pod uwagę konstrukcję ustawy o ZPD, w tym konstrukcję samego przepisu art. 12 ustawy o ZPD, należy przyjąć, że stawka ryczałtu w wysokości 8,5% w stosunku do działalności usługowej jest quasi stawką podstawową. Tym samym, jest stosowana, jeżeli nie znajdują zastosowania inne stawki, z zasady szczegółowo określające przedmiot (zakres) danego rodzaju usługi.

Stąd też, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ZPD, dla przychodów z usług objętych symbolem PKWiU 70.22.20.0, tj. pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, a tym samym także dla świadczonych Usług, właściwa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi właśnie 8,5%.

Stanowisko Wnioskodawczyni znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego m.in.:

* Dyrektora KIS z 18 stycznia 2024 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.823.2023.2.RK;

* Dyrektora KIS z 18 stycznia 2024 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.804.2023.3.AG;

* Dyrektora KIS z 12 stycznia 2024 r., sygn. 0112-KDSL1-2.4011.500.2023.2.JN;

* Dyrektora KIS z 11 stycznia 2024 r., sygn. 0112-KDSL1-2.4011.501.2023.2.PSZ;

* Dyrektora KIS z 10 stycznia 2024 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.974.2023.3.LS;

* Dyrektora KIS z 5 stycznia 2024 r., sygn. 0115-KDST2-1.4011.454.2023.2.AP;

* Dyrektora KIS z 3 stycznia 2024 r., sygn. 0115-KDST2-2.4011.479.2023.1.BM;

* Dyrektora KIS z 20 grudnia 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.701.2023.4.MAP;

* Dyrektora KIS z 8 grudnia 2023 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.750.2023.1.k.p.;

* Dyrektora KIS z 7 grudnia 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.721.2023.2.RK;

* Dyrektora KIS z 1 grudnia 2023 r., sygn. 0115-KDST2-2.4011.411.2023.2.PR;

* Dyrektora KIS z 23 listopada 2023 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.847.2023.1.MR;

* Dyrektora KIS z 21 listopada 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.725.2023.1.MAP;

* Dyrektora KIS z 17 listopada 2023 r., sygn. 0115-KDST2-2.4011.380.2023.2.PS;

* Dyrektora KIS z 9 listopada 2023 r., sygn. 0115-KDST2-1.4011.381.2023.2.AP;

* Dyrektora KIS z 3 listopada 2023 r., sygn. 0112-KDSL1-1.4011.333.2023.2.MW.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawczyni należy stwierdzić, że w świetle przedstawionego stanu faktycznego, przychody uzyskiwane z tytułu świadczonych Usług mogą zostać opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. przepisem:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)

opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)

korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)

osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)

prowadzenia aptek,

b)

(uchylona)

c)

działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)

(uchylona)

e)

(uchylona)

f)

działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)

wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)

podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

)

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)

(uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Natomiast według art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznaczająca pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a i b przedmiotowej ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług:

a)

związanych z wydawaniem:

)

pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

)

pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

)

pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

)

oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b)

związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

- klasa 70.10 - usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

- kategoria 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z "usługami firm centralnych (head offices)", a także "usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem", tj.:

- klasa 70.21 - usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

- kategoria 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

- kategoria 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od 2 stycznia 2024 r. Na podstawie umowy o współpracę, od 2 stycznia 2024 r. świadczy Pani usługi, które klasyfikuje Pani pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, tj. pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, a ich zakres dotyczy:

* kontroli, zarządzenia, opracowywania planu realizacji projektu IT;

* bieżącej aktualizacji harmonogramu projektu;

* organizacji i prowadzeniu zespołu IT;

* planowania czasu pracy zespołu;

* raportowania postępów pracy nad projektem;

* zapobiegania i eliminacji ryzyk.

Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostało przez Panią złożone w ramach wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG-1) z 18 grudnia 2023 r. Pierwszy przychód z tytułu wykonywanej działalności został osiągnięty 31 stycznia 2024 r. Działalność gospodarcza prowadzona przez Panią jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ponadto, spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przez Panią działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie jest Pani aktywną programistką, a tym samym nie tworzy Pani oprogramowania. Jednocześnie nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line. Nie uzyskuje Pani także przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0). Nie świadczy Pani także usług związanych z działalnością firm centralnych (head office) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Jednocześnie nie prowadzi Pani działalności w ramach wolnego zawodu, zgodnie z definicją z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 "Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych" podlegają/będą podlegać opodatkowaniu stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.

Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że powołane interpretacje dotyczą konkretnej sprawy podatnika, osądzonej w określonym stanie faktycznym i rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące w Pani sprawie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl